صفحه 1:
1 Ie Leon Pen Ll
استراتژی
جلسه جهارم
صفحه 2:
بازی استراتژی چیست؟
عموم چالشهای بازی از نوع استراتژیک یا راهبردی هستند.
در بیشتر لحظات بازی؛ گیمر امکان انتخاب بین کارهای بسیار متنوع و گوناگونی را دارد.
Oe Te 1
SERCO SON terial te see Eee
هر كدام از شش نوع جالش مرسوم در اين بازىها ممكن است وجود داشته باشند. اما
چالشهای چالاکی نقش کمرنگتری را دارند.
صفحه 3:
بازی استراتژی چیست؟
بازىهاى استراتؤى از بازىهاى كاغذى و ©0310 0810 ها ريشه كرفتهاند.
روند بازی در بیشتر مواقع تشکیل شده از ساخت و ساز یک پایگاه اصلی و تولید یگانهای
ere ae E EES) 0
0 ETE Ce an ene ieee ES ee ey ne
00000 came el
epee eee yal cae Peer CKO a (04 6 (0) +) cle ate Gene Se Se
هم متحد یا علیه هم باشند. یگانهای رزمی هر جناح با دیگری متفاوت است اما یگانها طوری
طراحی میشوند که تعادل قدرت به هم نخورد.
صفحه 4:
فعالیتهای اصلی در بازیهای استراتژی
Se ee
ناف *
* فعاليت اقتصادى
صفحه 5:
چالشهای عمومی بازیهای استراتژی
* در کیری استرانز یک
- ذركيرى بين كروههاى مختلف يا يكانها (:1[111)هاى مختلف است.
Four H a iat ا ل
Bee Pre Rs] an es VCP RY ee
٠. به جز د رگیریهای مستقیم از دیپلماسی و جاسوسی هم استفاده
رت
سح
1
صفحه 6:
جالشهاى عمومى بازىهاى ۱
و کت 520
- بازى كننده در نقشهها به اكتشاف مى بردازند تا نقاط ناشناخته را كشف كنند.
ل ل ۱
* اقتصادى
- بازی کنندهها برای تولید یگانهایشان نیاز به منابع (1165011۳665) مختلف دارند.
> ,0 جك رولا 01 00 نناط كنت نشددى نفئه رامى يرشانلا
Sno ee eS Ee Sens eee nee A
| pe
صفحه 7:
ويزكىهاى بازىهاى استراتزى
* همدى كارهاى بازى از طريق دستور دادن انجام مى شوند. بازى كننده به يكانهاى مختلف
0
و دا ار
۱
re و
- ایستادن (متوقف شدن)
- مراقبت از یک منطقه
1۱۳
- توليد نيرو (يكان)هاى جديد
0[
تتم
صفحه 8:
انواع بازیهای استراتژی
استراتزىهاى نوبتى كلاسيكك
ae ees ا ا ا ل ال
ا ل el
استراتؤىهاى مدرن همزمان
برای سادهتر شدن این سبک پس از استراتژیهای نوبتی ساخته شدند - در بازیهای همزمان تتش
تصمیم گیری سریع پررنگتر استد
صفحه 9:
اف
حال و هواى بازىهاى مت |
7 تاريخى
استراتژیهای تار
صفحه 10:
طراحی یگانها
يكانها كلاسهاى مختلف دارند. كلاسها طورى طراحى مى شوند كه يكانهاى هر كلاس
خصوصيات كلى مشتركى داشته باشند.
هر يكان بايد خصوصيات فردى خاص و منحصر به فردى داشته باشد.
ا ا Peta
تیاس
ا ل ا ا م الم ل
- شرايط ميدان نبرد را نمىشود با اين روش شبيهسازى كرد.
صفحه 11:
طراحی یگانها
در بازیهای استراتژی مدرن تواناییهای هر یگان را با اعدادی که به خصوصیات هر یگان
نسبت داده مى شود تعريف مى كنند.
خصوصیات رایج یگانها که برایشان عدد تعریف میشود:
- نوار سلامت - جاخالی دادن
- سلاحها رت
vo روت
-سرعت يا قدرت حمله/شلیک - وزن (شتاب)
Eire - محدوددى ديد
—
———————
صفحه 12:
طراحی یگانها
ا و
-استتار
- برواز كردن در هوا / حركت در آب
- تعمیر کردن
- جابهجا کردن
oices e 20
-رهبری
ee ve eS eee ۱
مقابل طراحى كرد.
ee
-
صفحه 13:
طراحی یگانها
© فوادن Be
* قانون خطى لنكستر:
در نبرد تنبهتن» نسبت توان هر جناح متناسب است با تعداد يكانها آنها
قانون مجذوز لنکسر:
در نبرد از راه دور که یگانها میتوانند آتش متمرکز داشته باشند. نسبت توان هر جناح متناسب
0
سح
1
صفحه 14:
طراحی یگانها
* در بازىهايى كه دستههاى كوجك دارند يا «قهرمان» (11©10) دارند»
يكانها طورى طراحى مىشوند كه شخصيت داشته باشند و سرنوشت آذنها
برای گیمر اهمیت پیدا کند.
و ۱
oe TS
صفحه 15:
oT re OLS)
معمولا برای به دست آوردن یک ارتفا باید ابتدا جناحها «تحقیق» انجام بدهند.
۱
as
ارتقاها ممکن است
همیشگی یا موقتی باشند.
00 on eee 8)
052007 ear FBY nee)
صفحه 16:
فر آیندهای آمادی (5»ناعنو۲0)
۱ ۱
تجهیزات» است.
در بازىهاى استراتزى هيج وقت فعاليتهاى آمادى مانند دنياى واقعى شبيهسازى نمى شوند.
ع ا ل الي ا لت 0
كردن يكك خط انتقال دارند تا منابع را به مركز برساند.
OE cE aaa ا ا
صفحه 17:
زاویهی دوربین
* بازىهاى استراتزى عموما از زاويمى دوربين همارتفاع استفاده مى كنند. زيرا
بازى كننده بايد بتواند بيش ترين ديد را بر روى ميدان نبرد داشته باشد.
ا ل ا 00
كيمر را نكيرد.
صفحه 18:
واسط کاربری
yee el a cert asl pepe ure ie ech کر
UNS ee ee By mE B ETc
اطلاعات بايد به صورت مختصر و مفيد به مخاطب ارايه بشوند.
| ا ا ا ل ا ا eae
ا ا ا ا ا ا ا ل NC SD)
شود
طراحی آیکونها باید کاملا گویا باشد تا گیمر برای انتخاب دستورهای مورد
نظرش كيج نشود.
0 egress
صفحه 19:
واسط کاربری
در هممی بازی استراتژی دستور دادن به طور مستقیم به يكانها 0
گیمر دخالتی در کار یگانها ندارد. بلکه با ارقام و آمار یا منوها سر و کار دارد و
EIS ا ete ren ۱
ce ا SCE) Ss) a Ree ل aCe Nea
رابه صورت دستهبندی شده و | ee
قابل فهم در اختيارش قرار دهند.
صفحه 20:
تمرین
اما ال PET Fe | (these Hee
بازی استراتژی تحلیل کنید. متن تحلیلی باید شامل این موارد باشد:
واسط کاربری - حال و هوای بازی
نوع مبارزات
انواع چالشها
sre Nea ce 0-6
ا eto
درخت فئاورى
سح
آشنایی با سبکها بازیهای رایانهای
استراتژی
جلسه چهارم
بازی استراتژی چیست؟
●
عموم چالشهای بازی از نوع استراتژیک یا راهبردی هستند.
●
در بیشتر لحظات بازی ،گیمر امکان انتخاب بین کارهای بسیار متنوع و گوناگونی را دارد.
●
پیروز شدن در یک بازی استراتژی از طریق برنامهریزی و تصمیمگیریهای مدیریتی حاصل
میشود نه اکشن و سرعت واکنش باال .شانس هیچ نقشی در پیروزی ندارد.
●
هر کدام از شش نوع چالش مرسوم در این بازیها ممکن است وجود داشته باشند .اما
چالشهای چاالکی نقش کمرنگتری را دارند.
بازی استراتژی چیست؟
●
●
بازیهای استراتژی از بازیهای کاغذی و Board Gameها ریشه گرفتهاند.
رونGد بازی در بیشتGر مواقGع تشکیGل شده از سGاخت و سGاز یGک پایگاه اصGلی و تولید یگانهای
ریز و درشت و حمله به دشمن.
●
برای انجام هر کار نیاز به منابع مشخصGی هسGت که تا منابع کافGی فGراهم نباشند گیمGر نمیتواند به
هدف خود برسد.
●
حهGا ممکGن اسGت با
هGر بازی اسGتراتژی بیGن دو یGا چنGد جناح ( )Factionانجام میشود .جنا
هم متحGد یا علیه هم باشند .یگانهای رزمGی هر جناح با دیگری متفاوت اسGت امGا یگانها طوری
طراحی میشوند که تعادل قدرت به هم نخورد.
فعالیتهای اصلی در بازیهای استراتژی
●
فتح و تصرف
●
●
اکتشافG
فعالیت اقتصادی
چالشهای عمومی بازیهای استراتژی
●
●
درگیری استراتژیک
–
درگیری بین گروههای مختلف یا یگانها ()Unitهای مختلف است.
–
کارخانهها یگانهای مختلف را تولید میکنند.
–
گیمر میتواند از بین گونههای مختلفی یگان حق انتخاب داشته باشد.
به جز درگیریهای مستقیم از دیپلماسی و جاسوسی هم استفاده
میشود.
چالشهای عمومی بازیهای استراتژی
●
●
گشت و گذار و اکتشاف
–
بازیکننده در نقشهها به اکتشاف میپردازند تا نقاط ناشناخته را کشف کنند.
–
«مه جنگ» ( )Fog of Warنقاط کشف نشدهی نقشه را میپوشاند.
اقتصادی
–
بازیکنندهها برای تولید یگانهایشان نیاز به منابع ( )Resourcesمختلف دارند.
–
«مه جنگ» ( )Fog of Warنقاط کشف نشدهی نقشه را میپوشاند.
–
اگر سیستم اقتصادی پیچیده باشد بازی تبدیل میشود به ترکیبی از سبکهای استراتژی با
مدیریتی و ساخت و ساز.
ویژگیهای بازیهای استراتژی
●
همهی کارهای بازی از طریق دستور دادن انجام میشوند .بازیکننده به یگانهای مختلف
دستور انجام کارهای مختلف را میدهد.
●
دستورها عموما شامل این موارد هستند:
حرکت از جایی به جای دیگر حمله کردن ایستادن (متوقف شدن) مراقبت از یک منطقه شکل دادن یک آرایش خاص -تولید نیرو (یگان)های جدید
انواع بازیهای استراتژی
استراتژیهای نوبتی کالسیک
بازیهای استراتژی خاص عموما نوبتی هستند – وقتی دو بازیکننده روبهروی هم بازی میکنند
معموال حرکات نوبت بعدیشان را با هم انتخاب میکنند
استراتژیهای مدرن همزمان
برای سادهتر شدن این سبک پس از استراتژیهای نوبتی ساخته شدند – در بازیهای همزمان تنش
تصمیمگیری سریع پررنگتر استG
حال و هوای بازیهای استراتژی
استراتژیهای تاریخی
استراتژیهای مدرن
استراتژیهای علمی تخیلی
استراتژیهای فانتزی
طراحی یگانها
●
یگانها کالسهای مختلف دارند .کالسها طوری طراحی میشوند که یگانهای هر کالس
خصوصیات کلی مشترکی داشته باشند.
●
هر یگان باید خصوصیات فردی خاص و منحصر به فردی داشته باشد.
●
یکی از قدیمیترین روشهای طراحی یگان برای بازیهای استراتژی روش «سنگ ،کاغذ،
قیچی» است.
ایراد این روش این است که برای سیستمهای پیچیده جواب نمیدهد و نمیشود آنرا متعادل کرد. -شرایط میدان نبرد را نمیشود با این روش شبیهسازی کرد.
طراحی یگانها
●
در بازیهای استراتژی مدرن تواناییهای هر یگان را با اعدادی که به خصوصیات هر یگان
نسبت داده میشود تعریف میکنند.
●
خصوصیات رایج یگانها که برایشان عدد تعریف میشود:
-نوار سالمت
-جاخالی دادن
-سالحها
-سرعت
-برد
-سرعت چرخش
-سرعت یا قدرت حمله/شلیک
-وزن (شتاب)
-دقت
-محدودهی دید
طراحی یگانها
●
ویژگیهای خاصی که ممکن است برای یگانها تعریف شود:
استتار پرواز کردن در هوا /حرکت در آب تعمیر کردن جابهجا کردن ساختن سازهها و یگانهای متحرک -رهبری
برای هر ویژگی خاص هر جناح باید یک ویژگی معادل /ویژگی خاص ضد آن را برای جناح
مقابل طراحی کرد.
طراحی یگانها
●
قوانین لنکستر:
●
قانون خطی لنکستر:
در نبرد تنبهتن ،نسبت توان هر جناح متناسب است با تعداد یگانها آنها
●
قانون مجذوز لنکسر:
در نبرد از راه دور که یگانها میتوانند آتش متمرکز داشته باشند ،نسبت توان هر جناح متناسب
است با مجذور تعداد یگان آنها
طراحی یگانها
●
در بازیهایی که دستههای کوچک دارند یا «قهرمان» ( )Heroدارند،
یگانها طوری طراحی میشوند که شخصیت داشته باشند و سرنوشت آنها
برای گیمر اهمیت پیدا کند.
●
در بعضی بازیها یگانها ارتقا پیدا میکنند .این ارتقا ممکن است فردی یا
گروهی باشد.
ارتقاها و درخت فناوری
●
معموال برای به دست آوردن یک ارتقا باید ابتدا جناحها «تحقیق» انجام بدهند.
●
ارتقاها را میشود روی یک یگان خاص ،روی یک کالس خاص یا همهی یگانها اعمال
کرد.
●
ارتقاها ممکن است
همیشگی یا موقتی باشند.
●
ارتقاها ممکن است از روی
درخت فناوری انتخاب بشوند.
فرآیندهای آمادی ()Logistics
●
فعالیتهای آمادی شامل «مدیریت منابع»« ،تولید»« ،توزیع»« ،نگهداری» و «جایگزینی افراد و
تجهیزات» است.
●
در بازیهای استراتژی هیچوقت فعالیتهای آمادی مانند دنیای واقعی شبیهسازی نمیشوند.
●
معموال منابع در نقشه پراکنده هستند و جناحها برای ساخت و ساز و فعالیت نیاز به برپا
کردن یک خط انتقال دارند تا منابع را به مرکز برساند.
●
بازیکنندههای سبک استراتژی از مدیریت خرد منابع خوششان نمیآید.
زاویهی دوربین
●
بازیهای اسGتراتژی عمومGا از زاویهی دوربیGن همارتفاع استفاده میکنند .زیرا
بازیکننده باید بتواند بیشترین دید را بر روی میدان نبرد داشته باشد.
●
دیدن تکتک یگانهGا و سGاختمانها بایGد امکانپذیر باشد .یعنGی چیزی جلوی دید
گیمر را نگیرد.
واسط کاربری
●
بازیکننده باید بتواند در هر لحظه کارهایی مانند دستور دادن به یگانها ،مدیریت
منابع و ارتقاها یا دستور ساخت و ساز بدهد.
●
اطالعات باید به صورت مختصر و مفید به مخاطب ارایه بشوند.
●
گیمGر بایGد آمار سGاخت و سGازها و وضعیGت آنهGا را بتوانGد ببیند .بهتGر است از
رنگهای روشGن و تاریGک برای نشان دادن وضعیGت بخشهای مختلGف استفاده
●
شود.
طراحGی آیکونهGا بایGد کامال گویGا باشGد تGا گیمGر برای انتخاب دستورهای مورد
نظرش گیج نشود.
●
نقشه باید مهمترین اطالعات را به گیمر بدهد.
واسط کاربری
●
در همهی بازی اسGتراتژی دسGتور دادن بGه طور مسGتقیم بGه یگانها انجام نمیشود و
گیمGر دخالتGی در کار یگانهGا ندارد .بلکGه بGا ارقام و آمار یGا منوهGا سر و کار دارد و
در دنیای آن بازی دخالت میکند .مانند بازیهای «تایکون».
●
طراحGی هنری و فنGی منوهGا اهمیGت بسGیار زیادی دارند .ایGن منوهGا هGم بایGد توجه
گیمGر را از نظGر هنری جلGب کننGد و هGم اطالعات را بGه صGورت دستهبندی شده و
قابل فهم در اختیارش قرار دهند.
تمرین
به عنوان تمرین دو بازی استراتژی Civilizationsو Warcraftرا به عنوان دو نمونهی
بازی استراتژی تحلیل کنید .متن تحلیلی باید شامل این موارد باشد:
-
واسط کاربری
-
نوع مبارزات
-
انواع چالشها
-
کالسهای مختلف یگانها
-
انواع منابع و نحوهی جمعآوری منابع
-
درخت فناوری
-حال و هوای بازی