مهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

آشنایی با مدل مبنا (قسمت اول)

صفحه 1:
به نام خدا عنوان درس سوم: آشنایی با مدل مبنا (قسمت اول) (تشكيل كميته راهبري» شناخت وضعیت موجود سازمان» تدوتن اصول ارزشيء نرسیم افق چشم‌انداز» تدوین بیانیه ماموریت)

صفحه 2:
شرکت مدیریت و برنامه‌ریزی صنایع و اترژی مینا 1 ‎es‏ سا ی کم ‎Ne‏ ‏۸۷ ۷ ۱۷ ۷۰۸ ۵۵۵۱۵۰ 6۵

صفحه 3:
:در بايان مطالعه اين درس خواهید توانست *نقش کمیته راهبری برنامه‌ریزی استراتژیک را در فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک "نحوه شناخت سازمان به عنوان گام اولیه فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک را تشریم كنيد اصول ارزشى را تعريف نموده و نحوه تدوين آن را بيان كنيد "تعریف شفافی از اخفق چشم‌اندان ضرورت آن و نحوه ترسیم آن داش تعریف شفافی از بیانیه ماموریت. ضرورت آن و نموه تدوین آن داشته باشید

صفحه 4:

صفحه 5:
قش و وظیة آرایه دوره‌های آموزشی, ارایه مدل برنامهريزى. اجراى مدل, دفاع از نتایج. تلاش برای ایجاد فرهنگ استراتژیک ریاست کمیته راهبری, ابلاغ تصمیمات استراتژیک به واحدهاء تعهد همه‌جانبه در قبال برنامه پیشبرد برنامه‌ریزی استراتژیک, رابط میان مشاور و سازمان, انجام آمور هماهنگی. مجری برنامه در داخل سازمان شركت در دوره‌های آموزشی, شرکت در جلسات کمیته و ارایه نظریات مدّثر. همکاری در پیشبرد برنامه‌های راهبردی, تصویب‌کننده نهایی کار اعضاي مسوول دپارتمان برنامه‌ریزی / طرم و برنامه یا ... کمیته راهبری برنامه‌ریزی ‎pol)‏ ردیف

صفحه 6:
شناخت وضعیت موجود سازمان با دبدگاه استراتژیک شناخت راهبردی- شامل شناخت استراتژی‌ها. برنامه‌های بلندمدت. میان‌مدت و کوتاهمدت در وضعیت فعلی و شناخت مجموعه پروژه‌های در دست. و عملکرد سازمان ۷ساسنامه سازمان ‎bode”‏ و سوابق کامل اعضای هیات مدیره و مدیرعامل ”معرفى سازمان. سوابق كذشته. محصولات و خدمات و مشتریان گزارشات هیات مدیره به مجمع در ارتباط با عملکرد سازمان ۷مستندات خودارزیابی نتایج ارزیابی عملکرد سازمان (هر سازمان با استفاده از معیارهای خاص, ۱ انجام می‌دهد. فارغ از میزان ‎Craw‏ و دقت این کار در سازمان. تمامی مستندات مریوطه خصوصاً در سال آفر فعالیت دریافت می‌شوم) ”فهرست کامل پروژه‌های انجام شده (خصوصاً در ۵ سال گذشته) با تاکید بر پروژه‌های انجام شده در هوزه‌های مدیریتی به همراه نتایع اجرای آن

صفحه 7:
شناخت وضعیت موجود سازمان با دیدگاه استراتژیک شناخت ساختاری ”شرح وظايف مصوب واهدهای مختلف سازمانی "مقررات قانونی در ارتباط با نمودار سازمانی ۷" سایر مستندات در ارتباط با ساختار شناخت فرایندی- با هدف کسب شناخت کامل نسبت به فرایندهای سازمانی در تولید محصولات یا ارایه خدمات

صفحه 8:
تدوین اصول ارزشي سازمان ک‌لیست اصول ارزشی شرکت ‎Gyo‏ *مجموعه‌ای از باورها و رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول کارکنان را نشان دهد *بر اساس مجموعه‌ای از لغات متداول که صدها شرکت استفاده می‌کنند نباشد بلکه منمصر به سازمان باشد *با فعالیت‌های واقعی کسب و کار سازگاری داشته باشد *آن را به نظام انگیزش, ارتقاء. و سنجش عملکرد گره زد ۳( باورها و اخلاقیات مدیران ارشد گرفته شود *توسط همه کارکنان قابل درک باشد *با گذشت زمان و تغییر شرایط و استراتژی‌های سازمان. دستفوش تغییر نشود

صفحه 9:
ترسیم افق چشم‌انداز تصویری ذهنی و محرک از آینده مطلوب سازمان است. ۶ مهیج و انرژی‌زاست و بالاترین استانداردی است که یک سازمان می‌تواند خود ۱ در قبال میزان نیل به آن سنجش کند. ۰ آرزه و ریا آینده سازمان را به تصوير می‌کشد. ۶ نشانگر تصورات ایده‌الی است که سازمان می‌خواهد نسبت به مشتریان. کارکنان و جامعه داشته باشد. * باعث ‎Cues‏ کارکنان به سمت آینده مطلوب می‌شود مثال : چشم‌انداز ۱۰ سال قبل مایکروسافت: "ما مي‌خواهيم در بيست سال آينده هر شخص در هر کجاي دنیا, یک کامپیوتر شخصي در منزل خود داشته باشد "

صفحه 10:
کارکنان چگونه برای موفقیت سازمان خواهند کوشید؟ سازمان ما برای کارکنان چه شکلی خواهد داشت؟ عناصر قابل استفاده در ترسیم افق چشم‌انداز در قبال مجمع و سهامداران چه وضعیتی خواهیم .داشت VISION چگونه برای مشتریان خود ایجاد ارزش خواهیم کرد؟ سازمان ما چگونه فواهد ‎Sag)‏

صفحه 11:
چک‌لیست تدوین چشم انداز *فلاصه و به صورت چند پاراگراف کوتاه. ساده و قابل درک است * همسو و همراستا با مشم انداز بیست‌ساله کشور و صنعت است * مدیران در تدوین بیانیه چشم‌انداز مشارکت داشته‌اند " در عین هال که مبتنی بر وآقعیت‌ها و توانمندی‌های سازمان است. چالشآمیز و دشوار است * الهام بخش, قابل به ذهن‌سپاری و هدایت‌کننده رفتار بوده و تاثیر ذهنی مثبتی ایجاد می‌کند ‎ay *‏ آینده مطلوب سازمان برای تمامی ذی‌نفعان توجه شده است ‎a *‏ جایگاه سازمان در کشور و جهان ‎angi‏ شده است ‏* به جایگاه سازمان در قبال همه ذی‌نفعان (کارکنان. مشتریان. سهامداران و جامعه) توجه شده است ‏* نقش تکنولوژی‌های مرتبط در چشم‌انداز مورد توجه قرار گرفته است ‎

صفحه 12:
چک‌لیست تدوین چشم انداز نموه ترسیم افق چشم‌انداز در مدل مبنا "مرور مستندات سازمان و کسب شناخت از وضعیت فعلی *مصاهبه با مدیریت ارشد به منظور درک تصور ایده‌ال آن‌ها از آینده سازمان "انجام مطالعات بنج‌مارک روی چشم‌انداز صنایع مشابه *ترسیم افق چشم‌انداز پیشنهادی ۲۰ ساله سازمان (با توجه به موارد فوق) *تشکیل جلسه کمیته راهبری, ارایه مفاهیم چشه‌انداز و ارایه چشم‌انداز اهذ و اعمال نظرات اصلامی اعضای کمیته روی چشم‌انداز پیشنهادی *نهایی کردن و تصویب بیانیه چشم‌انداز

صفحه 13:
تدوین بیانیه ماموریت * جمله یا عبارتی که بدان وسیله. قصد یک سازمان از مقصود سازمان‌های مشابه متمایز می‌شود. * مأموریت. بیان کننده "علت وجودی" سازمان است. بلکه به آینده نزدیک توجه دارد و محصولات. خدمات. مشتریان و فرایندهای کاری کلیدی را توصیف می‌کند. * بیانیه مأموریت. نباید بسیار وسیع یا کم عمق باشد. به مثال زير توجه كنيده بیانیه مأموریت شرکت زنیت (آ) در دهه ۱۹9۰: " ما سازنده بهترین دستگاه‌های تلویزیون هستیم." انیه مأموریت موتورولا (داسب() در دهه ۱۹9۰: استفاده از تکنولوٌی برای خدمترسانی ‎ay‏ جامعه." اين تعريف باعث شد که با گذشت زمان به سمت. ساخت تلفن, پیجر و دستگاه موبایل روی آورند. پس بیانیه مأموریت نباید دید سازمان را برروی فرصت‌های جدید ببندد.

صفحه 14:
NF NN: gs Jas gs caggale guy ‏جك ليست‎ وضوم سازمان از سایر سازمان‌ها یا رقبا متمایز سازد. هه كه سازمان انجام خواهد داد (در يك افق زمانى معمولاً ۵ ساله)؛ تعریف و از آن مهمتر آنهه )| سازمان انجام نخواهد داد. مشخص كند. *بر توانایی‌ها و قابلیت‌های سازمان بنا شده و معقول و منطقی باشد. *به سازمان این امکان را بدهد که در ارتباط با فرصت‌های آینده. تصمیمات مطلوبی اتفاذ کند. *بدون ذکر جزییات. محصولات و خدمات کلیدی و عمده سازمان را بیان کند. *طول آن متجاوز از یک پاراگراف نباشد. *برای همه کارکنان به خوبی قابل درک باشد. ‎oye‏ از کلمات پیهیده بوده و متنی روان داشته باشد. "بر زمان خیلی دور متمرکز نیوده و با هشم‌انداز مشتبه نشود. "در مواقع لزوم و هر چند وقت یکبار قابلیت بازنگری داشته باشد تا شرایط بینی نشده در آن لحاظ شود.

صفحه 15:

صفحه 16:
شما موفق به اتمام سومین جلسه بادگيري شدید

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان