آشنایی با مدل مبنا (۱۲)
اسلاید 1: به نام خداعنوان درس دوازدهم : آشنايي با مدل مبنا انتخاب و اولويتبندي استراتژيهاStrategies Selection & Prioritization
اسلاید 2: نقشه راهنماي مدل مبنا
اسلاید 3: در پايان مطالعه اين درس خواهيد توانست: ضرورت اولويتبندي استراتژيها را تشريح کنيدبا مدل QSPM براي اولويتبندي استراتژيها آشنا شويد با مدل لينچ براي اولويتبندي استراتژيها آشنا شويد
اسلاید 4: مجموعه تدوين و توصيف
اسلاید 5: ضرورت اولويتبندي اولويتبندي استراتژيها در مراحل بعدي ميتواند زمينه را براي اولويتبندي پروژههاي استراتژيک و همچنين ميزان تخصيص بودجه به هر يک را مشخص کند. اگر ناگزير باشيم بين دو استراتژي، يکي را برگزينيم (به هر دليل)، رتبه جذابيت هر استراتژي، ميتواند ملاکي مهم در اين انتخاب باشد.اولويتبندي و رتبهبندي جذابيت هر استراتژي، ميتواند در راستاي تخصيص منابع محدود به استراتژيهايي با جذابيت بيشتر مفيد باشد
اسلاید 6: مجموعه تدوين و توصيف
اسلاید 7: معيارهاي QSPM در اولويتبندي استراتژيهاروندهاي آتي محيط (مثل روندهاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و غيره) بر پيادهسازي و اجراي آن استراتژي، اثر مخربي بر جاي نگذارد. روندهاي آتي درون سازمان (مثل پارامترهايي که در تحليل عوامل دروني بحث شد) بر پيادهسازي و اجراي آن استراتژي، اثر مخربي بر جاي نگذارد. در واقع در اين روش، ريسک روندهاي محيطي و دروني بر استراتژي مورد سنجش قرار ميگيرد و هر استراتژي که با ريسک کمتري مواجه شود از جذابيت و در نتيجه اولويت بيشتري برخوردار ميشود. لذا:تعيين روندهاي آتي عوامل محيطي و دروني، از وروديهاي مهم ماتريس QSPM محسوب ميشود.
اسلاید 8: روشهاي پيشبيني روندهاي محيطي (ETOP)روش تحليل روندروند فاکتورهاي محيطي با در نظر گرفتن امتداد روند گذشته، پيشبيني ميشود. پيشفرض اين روش اين است که:، آينده از روند گذشته پيروي ميکندمعايب :براي همه فاکتورها روند گذشته موجود نيست. همواره به طور قطع نميتوان مدعي شد که آينده از روند حاکم بر گذشته پيروي ميکندروش نظريات کارشناسان از کارشناسان برجسته در هر فاکتور خاص (سياسي، اقتصادي و ....) خواسته ميشود با در نظر گرفتن مجموعه اطلاعات خود، روند آتي عوامل مربوطه را پيشبيني نمايند. معايب “همواره دسترسي به يک نمونه مناسب از کارشناسان در مورد هر فاکتور وجود ندارد. در صورت بالا بودن انحراف استاندارد اين نظريات و متنوع بودن آنان، نميتوان در مورد روند آتي فاکتور نظري قطعي ارايه داد. نظر کارشناسان عاري ازخطا نيست.
اسلاید 9: روشهاي پيشبيني روندهاي محيطي (ETOP)روش پوياييهاي سيستممتغيرهاي مؤثر بر يک عامل خاص شناسايي شده و با تشکيل مجموعه کاملي از روابط علّي و معلولي، حلقههاي (loop) علّي و معلولي تشکيل شده و پس از تحليل آنها از طرق نظري يا رياضي، روند آتي فاکتور پيشبيني ميشود. حسن اين روش، نگاه نکردن به پديدهها به صورت روابط خطي علّي و معلولي است و مجموعه اثرات متقابل فاکتورها بر يکديگر را مورد توجه قرار ميدهد. ليکن انجام اين تحليلها فرايندي بسيار پيچيده، وقتگير و مستعد خطا است و شايد هزينه انجام اين پيشبيني، از نتايج حاصله از آن بيشتر باشد. استفاده از اين روش، در اين مرحله ارزش اقتصادي ندارد.فرضيهسازي در مدل مبنا ابتدا با مشاهده روند گذشته، ميتوان به حدسي اوليه (فرضيه صفر) در مورد فاکتور نائل شد. ليکن با توجه به اين که آينده همواره امتداد روند گذشته نيست به اين امر اکتفا نکرده و مجموعه عوامل متقابل اثرگذار بر يکديگر شناسايي ميشوند .با در نظر گرفتن روند هر يک از فاکتورهاي فوق، در صورتي که مجموعه حدسيات (فرضيات صفر) يکديگر را تاييد كردند، بر صحت فرض صفر صحه گذارده ميشود. در غير اينصورت، با مراجعه به نظريات کارشناسان امر (از طريق بانکهاي اطلاعاتي در دسترس يا نهايتاً مصاحبه)، در مورد فاکتور پيشبيني لازم صورت ميگيرد. اگر چرخي اختراع شده باشد ديگر تلاش نميشود تا چرخ، مجدداً اختراع گردد!!
اسلاید 10: فرضيهسازي روندهاي دروني (SAP) در مدل مبناتکيه بر قضاوت اعضاي کميته راهبري ارايه پاسخ در قالب كليد واژههايي چون افزايش، كاهش، ثابت و نامشخص و غيرهپيشبيني اعضاي کميته راهبري از عوامل مهم دروني سازمان، نشانگر تصويري است که آنها در ذهن خود از آينده شرکت ايجاد کردهاند. اين تصويرگرچه ممکن است بر تحليلهاي منطقي استوار نباشد، اما شايد بتواند به بهترين نحو، آينده واقعي را پيشبيني کند. عوامل مالي و توليدي نظير ميزان فروش، توليد، خريد و غيره، معمولاً در هر شرکتي به صورت علمي (براي امر برنامهريزي توليد، کنترل موجودي و ....) صورت ميگيرد که در اين قسمت، از اين اطلاعات استفاده ميشود. آنچه در ارتباط با قضاوت اعضاي کميته راهبري ارايه گرديد، براي پارامترهايي است که شايد هيچگاه اندازهگيري نميشود.
اسلاید 11: سنجش استراتژيها با روندها (جداول فريمن)اثر هر يک از روندها (محيطي و دروني) بر هر استراتژي سنجش شده و به صورت يک عدد نوشته ميشود. از جداول فريمن، پيش از اولويتبندي استراتژيها، براي تصميمگيري در مورد حفظ يا حذف يک استراتژي استفاده ميشود. اول بايد فرضيههاي عوامل دروني و محيطي خلاصه شده و سپس اين جداول تکميل شود
اسلاید 12: نحوه تکميل جداول فريمندر محل تلاقي هر سطر (يك روند) با هر ستون (استراتژي)، عددي بين 5- تا +5 قرار ميگيرد. اين عدد بيانگر شدت و نوع تاٌثير روند مربوطه بر آن استراتژي است. چنانچه آن روند (روند عوامل محيطي و دروني) بر استراتژي مربوطه تاٌثير سوء داشته باشد. عددي منفي درج ميشود، چنانچه آن روند بر استراتژي مربوطه بياثر باشد عدد صفر درج شده و چنانچه روند بر آن استراتژي تاٌثير تقويتكننده (مثبت) داشته باشد، عددي مثبت درج ميشود. اگر چنانچه جمع جبري اثرات روندهاي محيطي و دروني بر استراتژي خاصي، منفي يا صفر بود، نشانگر آن است که استراتژي مربوطه با روند آينده ناسازگار است. لذا، بايد از مجموعه استراتژيها، حذف گردد. در صورتي که جمع جبري مربوطه عددي مثبت بود، استراتژي مربوطه در مجموعه استراتژيهاي سازمان حفظ ميگردد
اسلاید 13: روش اجرايي QSPMماتريس QSPM ابزاري براي کمّي کردن جذابيت استراتژيها در فرايند برنامهريزي استراتژيک است. خروجي اين ابزار، همان استراتژيهاي شرکت به ترتيب اولويت خواهد بود. ورودي اين جدول، ستونهاي رتبه و وزن است. پس از تکميل ستونهاي رتبه و وزن، ستون امتياز موزون شده بدست ميآيد که در نهايت باعث مشخص شدن اولويت استراتژيها خواهد گرديد.
اسلاید 14: تعيين ستون رتبه ماتريس QSPMتعيين درجه اهميت عوامل محيطي و عوامل دروني به نحوي که مجموع درجه اهميت برابر با 100 شود (ستون دوم)مقايسه درجه اهميت عوامل محيطي با هم و عوامل دروني با هم به نحوي که مجموع هر يک برابر 100 شود بايد درجه اهميت هر عامل، ضربدر بر مجموع حاصلضرب درجه اهميت عامل ستون دوم به نحوي که مجموع کل 100 شود نتايج حاصل از اين ستون (ستون آخر)، مستقيماً وارد ستون رتبه در ماتريس QSPM خواهد شد.
اسلاید 15: تعيين ستون وزن ماتريس QSPM و تعيين رتبه جذابيت نهاييورودي ديگر ماتريس QSPM، ستون وزن است. اين ستون از جدول فريمن وارد ميشودميتوان با محاسبه ستون امتياز موزون و انجام يکسري محاسبات، رتبه جذابيت هر استراتژي را که مبناي اولويتبندي آنهاست، محاسبه کرد. با مراجعه به جدول فريمن ميتوان مثلاً مشخص کرد که: استراتژي شماره 1 در مقابل مجموعه پارامترهاي فاکتور اقتصادي چه امتيازي را کسب نموده است (از طريق جمع جبري پاسخهاي داده شده). در اين صورت، اين عدد را در ستون وزن و در تقاطع عامل اقتصادي و استراتژي شماره 1 قرار ميدهيم. اين کار را براي تکتک سلولهاي ستون وزن ماتريس QSPM انجام ميدهيم. در نهايت با حاصلضرب رتبه در وزن، و جمع آنها براي هر استراتژي، رتبه جذابيت يا همان اولويت استراتژي مشخص ميشود
اسلاید 16: روش لينچ در اولويتبندي استراتژيها2- : کاملا مخالف1- : مخالف0 : ممتنع1+ : موافق2+ : کاملاً موافق
اسلاید 17: فهرست منابع و مراجع]1 [ديويد، ف.آر.؛ مديريت استراتژيك، ترجمه پارساييان، ع. و اعرابي، س.م.، دفتر پژوهش هاي فرهنگي، چاپ چهارم، 1383.]2 [دکتر عليرضا علياحمدي.؛ برنامهريزي استراتژيک، انتشارات توليد دانش، 1382.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.