علوم مهندسی معماری و عمران

آشنایی با معماری اسلامی

ashnaee_ba_memari_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [6 رای]

نقد و بررسی ها

  1. مجتبی

    ثبت نام میکنم ولی نمی تونم دانلود کنم. راهنمایی ام کنید . کانال تلگرامی دارید_

    • admin

      بعد از ثبت نام یک لینک فعال سازی حساب به ایمیل شما ارسال می‌شود. بر روی لینک کلیک کنید تا با فعال سازی وارد حساب خود شوید و بعد از ورود شما قادر خواهید بود پارپوینت‌های رایگان را مستقیم دانلود کنید.

نظر خود را بنویسید

آشنایی با معماری اسلامی

اسلاید 1: آشنایی با معماری اسلامیاستاد :عراقیبهار92تهیه و تنظیم:حسین کعبی نژاد

اسلاید 2: هدف از معماری : طراحی و ساخت یک بنا پاسخگویی به نیازها در یک بناتزئینات زیبا در ساخت یک بنامعماری 3 عرصه دارد : بینش، که شیوه های معماری را به وجود می آورد. علم و فن هنر

اسلاید 3: شش عنصر اصلی و پایه در معماری اسلامی : مسجد مناره مدرسه آرامگاه کاروانسرا کاخ

اسلاید 4: اولین بنایی که می توان به عنوان معماری اسلامی از آن یاد کرد، مسجدالنبی است.اصول حاکم بر معماری مسجد النبی: جهت قبله بعنوان اصلی ترین محور در ساختمان مسجد توجه به خودبسندگی « تامین مصالح بومی و همخوانی با بناهای اطراف» رعایت سلسله مراتب ( ورودی، صحن و شبستان) توجه به اقلیم و شرایط محیطی درونگرایی پرهیز از بیهودگی نیارش « استحکام بنا» مردم واری « تناسبات انسانی»

اسلاید 5: سیر تحول معماری مسجد در ایران:معماری مساجد ایرانی بعنوان الگویی برای کشورهای همجوار مطرح بوده است.مسجد فهرج، اولین و تنهاترین مسجدی است که تا امروز باقی مانده است.پلان مسجد تاریخانه دامغان، عربی است. قوسها به شکل گهواره یا طاق آهنگ هستند. در سه سمت حیاط هم ایوان وجود دارد.مسجد جامع اردستان، اول شبستانی بود ولی بعدها با تخریب برخی از ستونها، تبدیل به مسجد ایواندار شده است.(4 ایوانه)

اسلاید 6: فضاهای تشکیل دهنده یک مسجد :جلوخانپیش طاقدرگاههشتیدالانسرویس بهداشتی و وضوخانهایوانرواقصحنشبستانگنبدخانهمحراب

اسلاید 7: اجرای قوس:عموما قوس هارا با استفاده از قالب یا ریسمان می سازند به این ترتیب که:الف) دیوار یا ستون یا پای قوس آماده می شود.ب) محور را با یک چوب یا لوله بلند درجای خود به اندازه مورد نظر مستقر می نمایند.ج) مرکز یا مراکز قوس را دقیقا معین کرده و بوسیله میخ ثابت می کنند.د) قالب را از چوب یا گچ و به اندازه قوس در مقیاس یک در یک می سازند و در حین اجرا مرتبا صحت عمل را با این قالب می سنجند. در هنگام کار در رسمی بندی و کاسه سازی و... وجود چنین قالبی بسیار ضروری است چون نقاط اتصال قوسها به هم بر روی این قالب مشخص میشود و صحت عمل تضمین می گردد.ه) رج به رج آجرچینی را توسط ریسمان که هم افقی و هم در جهت قوس می چرخد ادامه می دهند.

اسلاید 8: اصول معماری ایرانی

اسلاید 9: اصول معماری ایرانی: مردم واری « تناسبات انسانی»پرهیز از بیهودگینیارش « استحکام»خود بسندگیدرونگرایی

اسلاید 10: مردم واری:یعنی رعایت مقیاس انسان به عبارت دیگر طراحی بر اساس نیاز انسان بگونه ای که مساحت فضاها ضریبی از ابعاد انسانی بوده و یا در وپنجره ها باتوجه به ابعاد و اندازه های انسانی ساخته شده باشد.این تناسبات در تک تک عناصر و ارتفاع آنها رعایت می شود و به همین دلیل انسان، خیلی زود با معماری و عناصر ساختمان، انس می گیرد و دلبستگی پیدا می کند.

اسلاید 11: پرهیز از بیهودگی : این اصل در معماری قبل از اسلام نیز وجود داشته است و پس از اسلام نیز همواره مورد تائید و استفاده قرار گرفته است.از آنجایی که هنر و زیبایی در معماری ایران پیوسته خریدار داشته است، لذا به فراوانی از عناصر تزئینی استفاده شده است. بطور مثال کاشی که در بسیاری از بناها بکار رفته است، البته این عنصر نه فقط برای زیبایی که دلایل دیگری در کاربرد آن وجود داشت.

اسلاید 12: به جهت خشت خام، در برابر باران با آجر و یا کاشی از آن محافظت می شده است. پوشش رویین گنبدها نیز به همین دلیل از کاشی ساخته می شود. وجود نقش و نگارهای مختلف( گل و بوته) از بروز شکاف و ترک جلوگیری می کرده است. نمونه های بسیار قدیمی کاشی را می توان در معبد چغازنبیل در 13 قرن قبل از میلاد و به رنگ آبی مشاهده کرد. این عنصر بدلیل مقاومتی که داشته است در مکانهایی که تماس زیادی با انسان داشته و در اثر سایش پس از مدتی از بین می رفته اند، بکار گرفته می شد.

اسلاید 13: نیارش: این واژه که در معماری گذشته بکار می رفته است، به معنی مجموعه چیزهایی که نگهدارنده ساختمان می باشد، گفته می شد. بعبارت دیگر نیارش شامل استاتیک، علم ساختمان و شناخت مصالح می باشد.معماران ایرانی علاوه بر طراحی، محاسبات دقیق بنا را به خوبی می دانستند و پایداری یک بنا درعین حال زیبایی بعنوان یک شاخص مطرح بوده است.

اسلاید 14: خودبسندگی :تامین مصالح از نزدیکترین مکان و با ارزان ترین قیمت را خودبسندگی می گویند.- بدین ترتیب کار با سرعت بیشتری انجام می شد.- مصالح با طبیعت اطراف همخوانی بیشتری داشته است.- مرمت و تعمیر بناها با توجه به دسترسی ها به مصالح اصلی در تمامی دوره ها میسر بوده است. خودبسندگی = بوم آورد، ایدری

اسلاید 15: درونگرایی :در ساخت یک بنا و نحوه ارتباط آن با فضای خارج دو حالت پدید می آید:الف) کوشک یا پاویون که به بنایی برونگرا مصطلح شده است. این نوع ساختمان مختص مناطق خوش آب و هوا و معتدل است. اطراف بنای برونگرا آزاد بوده و از نور و هوای مطلوبی برخوردار می باشد.ب) در بناهای درونگرا اندامهای ساختمان و دیوارهای خارجی ارتباط مستقیم بنا را با فضای خارجی قطع می کند و عنصری به نام حیاط تامین کننده نور وهوای طبیعی می باشد. تنها فضای مرتبط با دنیای خارج هشتی است.« هشت » به معنای بیرون جسته و بیرون پریده است.

اسلاید 16: شیوه های معماری ایرانیپارسی : از زمان مادها تا حمله اسکندر ( 8 ق.م تا 3 ق.م)پارتی : بعد از حمله اسکندر با تاسیس اشکانیان تا اواخر ساسانیان ( تا قرن 2 و 3)(خراسانی : بعد از اسلام در ایران (زمان خسرو پرویزرازی : از اوایل قرن 4 تا حمله مغول ( قرن 7)آذری : از قرن 7 تا قرن 10اصفهانی : از قرن 10 تا قرن 13 هجریاختلاط : از اواسط سلطنت ناصرالدین شاه تا اواسط پهلوی (رضا شاه)

اسلاید 17: شیوه پارسی:تاریخ.اودیاکو سلسله مادها را در اوایل قرن 7 ق.م تشکیل می دهد.مادها در سال 550 ق.م منقرض می گردد.تا سال 330 ق.م سلسله پارسها تاسیس شد.آنها نقاط مثبت هر قوم را گرفته و آنرا تکمیل کرده و استفاده می کردنداز اوراتورها، معماری سنگی، از عیلامی ها، طاقها و تکنیکهای بکار .رفته در چغازنبیل را یاد گرفتندبدین ترتیب بنیاد شیوه معماری پارسی ازهمان بناهای ساده مناطق .غرب وشمال غربی ایران، نشات گرفت

اسلاید 18: ویژگیهای شیوه پارسی استفاده از سنگ های بریده و پاکتراش و صیقلی و مرغوب آماده کردن پای بست بنا با لاشه سنگ و احداث بنا بر روی سکو نهادن ستونها در حداکثر فاصله ممکن و با ارتفاع زیاد و آرایش سرستونها پوشش سقف با فرسب « پل و تیر » و تیرچه های چوبی سخت و درودگری شده ساختن فرش کف با بهترین مصالح آرایش طارمی « نرده پله »، پلکانهای کوتاه و مالرو با نقشهای برجسته و کنگره ساختن دیوارهای جداکننده با خشت خام و آرایش داخلی آنها با رنگ و کاشی لعابدار ارتباط آشپزخانه با بنای اصلی توسط راهروهای پنهانی تعبیه سایه بان و آفتابگیر ضروری برای ساختمان

اسلاید 19: : معرفی برخی از آثارتخت جمشید – فارس پاسارگاد – فارس کاخ آپادانای داریوش – شوشپل شهرستان – اصفهانکتیبه بیستون – کرمانشاهگنجنامه – همدانآسیابهای شوشتر – خوزستان

اسلاید 20: تخت جمشیداین بنا به فرمان داریوش اول و در سال 518 ق.م در مرودشت و در دامنه کوه .صخره ای رحمت که پارسیان آنرا مقدس می دانستند، بنا شدکار ساخت آن در طول حکومت پسر او خشایارشاه اول و نوه اش اردشیر اول جمعا .به مدت 120 سال ادامه یافت و تا 200 سال مورد استفاده قرار گرفت.وسعت ساختمان 135000 متر مربع و بین 8 تا 18 متر از کف دشت ارتفاع دارد

اسلاید 21: .تالار اصلی کاخ آپادانا دارای 36 ستون به قطر 2 متر و ارتفاع 20 متر می باشد.در بالای ستونها گاوهای نر پشت به هم قرار گرفته اندپلکان ورودی 111 پله دارد که 6.9 متر طول، 0.38 متر عرض و 0.1 متر ارتفاع.دارند

اسلاید 22: دیوارها از خشت بوده که روی آنها را با کاشی لعابدار می پوشاندند.در ها و پنجره ها از چوب و با روکش سیم و زر می ساختند.پیرامون ساختمانها را با باغچه هایی با نام پردیس زینت می دادند.

اسلاید 23: .این کتیبه در کرمانشاه قرار دارد و متعلق به دوره هخامنشیان استنقش برجسته ای است که تصویر داریوش را در حالیکه 9 اسیر را نزد او آورده اند، .نشان می دهدکتیبه بیستون

اسلاید 24: از شاخصترین کتیبه های میخی است که بوسیله داریوش و پسرش خشایار شاه بر یکی از صخره های کوه الوند کنده شده است..ابعاد آن 1.5 در 2.5 متر است و 30 سانتیمتر عمق داردگنجنامه همدان

اسلاید 25: عمر آنها 1200 سال است و تجلیگاه هنر ایرانیان در استفاده از نیروی آب است .که در زیر شهر قرار گرفته اندآسیابهای شوشتر

اسلاید 26: این پل با سنگ وملات ساروج ساخته شده است که پایه آن متعلق به هخامنشیان و .قسمتهای فوقانی آن متعلق به دیالمه و سلاجقه استپل شهرستان – اصفهان

اسلاید 27: شیوه پارتی:تاریخقوم پارتوآ« پارت» یکی از شعب آریاییهاست که در کتیبه داریوش به آنها « پرتو» گفته اند که شامل خراسان فعلی، ماوراء النهر و افغانستان بوده است.این شیوه بعد از حمله اسکندر معمول شد و تا قرن 3 و 4 هجری .ادامه داشت

اسلاید 28: تحمیل فرهنگ یونانی به مردم ایرانازدواج ده هزار سرباز یونانی با زنان ایرانیازدواج اسکندر با 2 شاهزاده ایرانی.سی هزار کودک ایرانی زیر دست آنها کار کردندبا این حال ایرانیان فرهنگ غربی یونانی و همچنین شیوه معماری آنها را نپذیرفتند که این 2 دلیل عمده داشت:الف) در یونان سنگهای مرغوب و بدون رگه وجود داشت که ارتفاعشان زیاد بود .ولی در ایران چنین سنگهایی وجود نداشتب) خودبسندگی و استفاده از مصالح بوم آورد و عدم امکان تامین مصالح از دوردست

اسلاید 29: تنها بنایی که به شیوه یونانی در ایران ساخته شده است، معبد خورهه در نزدیکی .شهر محلات است که اشتباها آنرا آتشکده می گویند.ستونهای آن یونیک است و احتمالا در دوران سلوکیان ساخته شده است

اسلاید 30: ویژگیهای شیوه پارتیحداکثر استفاده از مصالح بوم آورد مثل سنگ لاشه، خشت خام یا پختهاستفاده بسیار خوب از تکنیک پیشرفته طاق و گنبد تنوع طرح هاشکوه و ارتفاع زیاد در بنا

اسلاید 31: : معرفی برخی از آثارمعبد آناهیتا در کنگاورکلات نادری خراسانتپه هگمتانه همدانکاخ سروستان – فارسابیانهتخت سلیمانطاق بستانقلعه فلک الافلاکایوان مدائن اشکانیانساسانیان

اسلاید 32: .بنا در دل حیاط مرکزی بزرگی قرار دارد.محل نشیمن، اتاقی است مربعی با پوشش گنبدی که بر حیاط مرکزی اشراف دارد.در سمت راست نشیمن اتاق کشیده ای به نام سفره خانه وجود دارد.در جبهه شمالی، حمام و سرویس بهداشتی و انبار قرار داردپوشش سقف نشیمن گنبدی و با مصالح سنگ و آجر و سقف سفره خانه طاق آهنگ .است کاخ سروستان – کازرون

اسلاید 33: .این بنا در عراق واقع است:دو ویژگی برجسته معماری ایرانی در این بناالف) استفاده از تناسبات طلایی ایرانی ب) استفاده از مصالح معمولی یا مصالح خشتی و بوم آوردایوان مدائن یا طاق کسری

اسلاید 34: دور تا دور این بنا حیاط بزرگی بوده و سه بنای مشابه در جبهه های دیگر این بنا .موجود بوده است.نمای آنرا گچ سفید کار کرده بودند که به آن « سپید دژ» می گفتند.در احداث طاق اصلی انواع فرمها دیده می شد و مصالح آن سنگ لاشه و آجر استهمه جزئیات آن نشان دهنده این است که قبل از احداث، همه محاسبات استاتیکی انجام شده است.

اسلاید 35: شهر مرزی کلات در دامنه شمالی رشته کوه هزارمسجد واقع شده است که بعلت .وضعیت دژگونه ای که داشت مورد توجه سرداران و جنگاوران بوده استعمارت خورشید 12 اتاق دارد. ارتفاع آن 25 متر بود ولی بعلت خرابی طبقه سوم .ارتفاعش 20 متر شده استبرج مدوری دارد که ترکهایی شبیه نیم ستون (خیاری) دارد و تزئینات گچی و .نقاشی در آن دیده می شود و نمای آن سنگ مرمر استعمارت خورشید – کلات نادری

اسلاید 36: شیوه خرا سا نی :تاریخدر سال 21 هجری سپاه اسلام در نهاوند بر ساسانیان غلبه می کنند و تا سال 132. ه.ق در ایران حکومت می کنندنیز خلفای عباسی از سال 132 تا قرن 7 هجری در ایران حکمران بوده اند.پس از آنها سلسله طاهریان، صفاریان، علویان و سامانیان روی کار آمدند و در سال .389 آخرین سلسله این دوره (سامانیان) منقرض می شود

اسلاید 37: خراسان به عنوان قطب سیاسی – اقتصادی و فرهنگی، بستر پیدایش هنر و معماری .اسلامی در ایران استبا الهام از بینش اسلامی، تاکید بیشتری بر پرهیز از بیهودگی، خودبسندگی و اصول .مردم واری می شودنیارش دراین شیوه با شیوه پارتی تفاوت چندانی ندارد ولی ارتفاع کمتری درخراسانی .متداول است

اسلاید 38: ویژگیهای شیوه خرا سا نیرعایت مقیاس انسانی (مردم واری)سادگی و پرهیز از بیهودگیاستفاده از مصالح بوم آوردبهره گیری از طاقها و قوسهای استوار و متنوع

اسلاید 39: : معرفی برخی از آثارمسجد جامع فهرجمسجد تاریخانه دامغانمسجد جامع اصفهانمسجد جامع نائینمسجد جامع اردستانمسجد جامع زواره

اسلاید 40: مسجد جامع فهرج.این مسجد با طرح ساده خود اولین مسجدی است که در ایران ساخته است.در این مسجد تکنیکهای ساختمانی و تزئیناتی استفاده شده است.این بنی توسط استاد پیرنیا شناخته و جزو آثار ملی ثبت شده است

اسلاید 41: با توجه به طرح معماری آن، مسلم است که با الگوی مساجد عربی ساخته شده است.طرح مسجد ساده و شبستانی با سه دهانه است که دهانه وسطی از دو دهانه مجاور .بزرگتر است.پوشش مسجد نیم گنبدی است و گچبری های دالبری در آن دیده می شود.مناره آن در قرن 3 یا 4 به آن الحاق شده است

اسلاید 42: مسجد تاریخانه دامغان.تاریخ ساخت مسجد اواخر قرن 2 و در زمان خلافت هارون الرشید بوده استپلان مسجد یک حیاط مربعی است که در سمت قبله، شبستان و در سه طرف آن رواق .قرار دارد.شبستان 3 دهانه عرضی و 7 دهانه طولی است

اسلاید 43: .در سه سمت حیاط یک ردیف رواق قرار داردمناره قدیمی مسجد در داخل بنا با پلان مربعی بود که پس از خرابی، مناره جدید در جنب مسجد ساخته شده است که ارتفاع آن 26 متر و دارای 86 پله .است

اسلاید 44: شیوه رازی :تاریخاین شیوه در دوران حکومت آل زیار، آل بویه، غزنویان، سلجوقیان، (اتابکان و خوارزمشاهیان متداول بوده است ( اوایل قرن 4 تا قرن 7

اسلاید 45: ویژگیهای شیوه رازی بناهای شبستانی مثل مسجد را با برداشتن ردیفهایی از ستونها به مساجد گنبدی و .ایوان دار تبدیل می کردندساخت طاقها و گنبدهای پیشرفته و قوسهای تیزه دارساخت گنبدهای دو پوسته و خاگی ( تخم مرغی)استفاده از خشت های پخته کوچک و بزرگ و نازک مرغوبگره سازی با آجر و کاشی استفاده ازانواع گچبری مخصوصا گچبری معرق رنگیاحداث برجهای آرامگاهی با مقاطع مربع، 8 ضلعی، دایره و 5 گوش

اسلاید 46: : معرفی برخی از آثارگنبد قابوسقسمتی از مسجد جامع زوارهقسمتی از مسجد جامع اصفهانقسمتی از مسجد جامع اردستانکاروانسرای شرفآرامگاه امیر اسماعیل سامانی در بخارا

اسلاید 47: گنبد قابوس.این بنا در قرن 4 در گرگان ساخته شده است که آرامگاه قابوس ابن وشمگیر می باشدارتفاع آن 55 متر است و حدود 10 متر ریشه در .زمین داردپوشش زیر گنبد دو پوسته آن از نوی بیضی با خیز بلند است که بین دو پوسته آن محفظه ای مانند .صندوقچه موجود است

اسلاید 48: .پلان بنا دایره ای با 10 پشتبند مثلثی است.این بنا با آجر قرمز ساخته شده که اینک به رنگ قلع و طلا درآمده است.کتیبه ای که در آن است بنا را قصر معرفی کرده است.در درگاه آن نقش مقرنس دیده می شود که قدیمی ترین مقرنس است

اسلاید 49: کاروانسرای شرف.این بنا در نزدیکی سرخس است که می توان آنرا موزه آجرکاری دانست:چیدمان آجرها به چند دسته زیر تقسیم می کنندساده - طرح های آجری - طرح های هندسی - کتیبه آجری - آجرهای تراشدار.تامین آب کاروانسرا از طریق هدایت آب باران به یک انبار آب صورت می گیردپوشش از نوع طاق آهنگ می باشد.

اسلاید 50:

اسلاید 51: شیوه آذری :تاریخاین شیوه در زمان حمله چنگیزخان مغول، زمان حکومت ایلخانان .و تیموریان متداول بوده است

اسلاید 52: ویژگیهای شیوه آذریساخت بنا با خشت خام و پخته و لاشه سنگنماسازی الحاقی و روسازی با آجر یا اندود گچکم شدن کاربرد آجر و جایگزین شدن سفال نقشین و کاشی لعابدارانواع گره سازی با آجر و کاشیگل انداز و رگ چین در نماهاگچبری و نقاشی روی گچاستفاده از انواع گنبد و طاق

اسلاید 53: : معرفی برخی از آثارمجموعه حرم حضرت امام رضا (ع)مسجد علیشاه تبریزگنبد سرخ مراغهرصدخانه مراغهمجموعه سلطانیهمسجد گوهرشاد مشهدمسجد کبود تبریزمناره جنبانپل خواجومسجد کبیر یزدمجموعه ربع رشیدی

اسلاید 54: مجموعه حرم حضرت امام رضا (ع)قسمت اعظم این مجموعه با شیوه های آذری و اصفهانی ساخته شده است که 30 سال .پیش بازسازی کلی شده است.حرم مطهر بنای چهار گوشی است که هر ضلع آن حدود 10 متر است

اسلاید 55: این مجموعه شامل بناهای زیر است:صحن عتیق ( حیاط سقاخانه)حرم مطهرصحن جدیدمسجد گوهرشادمدرسه پریزادبالاسر مدرسهموزه و کتابخانهآرامگاه شیخ بهاییدارالسیادهتوحیدخانهگنبدخانهمدرسه میرزا جعفرمدرسه مستشارگنبد حاتم خانی و...

اسلاید 56: : صحن عتیقاین صحن به شکل مستطیل بوده و دارای 4 ایوان است که مزین به کاشی کاری .ممتازندگلدسته های طلا که روی ایوان عباسی و ایوان جنوبی قراردارند ازآثار شاه طهماسب .صفوی استطلا کاری ایوان جنوبی به فرمان نادرشاه افشار انجام شده به این دلیل به این ایوان، .ایوان نادری می گویند

اسلاید 57: : صحن جدید.این صحن در زمان فتحعلی خان قاجار طرح ریزی شده است :گنبد حاتم خانیداخل آن با سنگ مرمر و کاشی معرق زینت یافته است و .به بانی آن حاتم بیگ – وزیر شاه عباس اول – شهرت دارد: مسجد گوهرشاد.در قرن 19 توسط قوام الدین شیرازی ساخته شده استنقشه آن 4 ایوانه و درنمای آن از گره سازی استفاده شده است.:در ایران 2 مسجد است که توسط زنان ساخته شده استمسجد گوهرشاد و مسجد کبود تبریز

اسلاید 58: مسجد کبود یا عمارت مظفریه- فیروزه اسلام – با همت خاتون جان بیگم، همسر .جهان شاه قره قویونلو در سال 870 ساخته شده است.شبستان بزرگ آن به شکل مربع با اضلاع 16.5 متر بوده استسردر مسجد در زمین مرتفعی قرارگرفته است که در دوکنار آن کاشی های فیروزه ای .متصل به بنا به صورت مارپیچ بالا رفته استگنبد قدیمی در زلزله سال 1193 فرو ریخت و گنبد جدید توسط استاد رضا به صورت .دو پوسته میان تهی ساخته شدمسجد کبود تبریز

اسلاید 59: شیوه اصفهانی :تاریخ . این شیوه از قرن 10 تا 13 هجری متداول بوده است.در این دوره مدرسه سازی به اوج خود می رسد

اسلاید 60: فضاهای تشکیل دهنده مدرسهحیاطحیاطی چهارگوش و سرسبزبا حجره ها وایوانهایی در پیرامون، ساختار کلی مدارس .ایرانی را تشکیل می دهد. مکان درس و بحث در ایوانها و پیشخوانها بوده استمدرس.فضای درس مدرسه و در اغلب مدارس فقط یک مدرس وجود داشته استحجرهمحل اسکان طلبه ها که معمولا دارای یک ایوانچه و یک پستو است و قسمت پایین .به صورت آشپزخانه و طبقه بالا برای استراحت و مطالعه بوده است

اسلاید 61: مدرسه فخریه سبزوارمدرسه خان شیرازمدرسه چهارباغ اصفهانمدرسه آقا بزرگ کاشانمدرسه ابراهیم خان کرمان: معرفی برخی از آثار

اسلاید 62: مدرسه خان شیراز ( مدرسه ملاصدرا)این مدرسه توسط الله وردیخان ساخته شده که دو طبقه دارد و در آن از اعداد .مخصوص استفاده شده است.مثلا 5 مدرس به خاطر 5 معصوم و 14 حجره بخاطر 14 معصوم دارد

اسلاید 63: .در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده استسردر اصلی از خیابان چهارباغ عقب نشسته و درب دیگر در سمت شمال و در. مجاور کاروانسرای مادر شاه قرار داردگنبدخانه آن دارای گنبد خوش فرمی است که با نقوش اسلیمی به رنگهای زرد و .سیاه بر روی زمینه فیروزه رنگی تزیین شده استمدرسه چهارباغ اصفهان

اسلاید 64: پايان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید