علوم مهندسی معماری و عمران

آشنایی با معماری مدرن اولیه

memary_modern_avalie

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با معماری مدرن اولیه”

آشنایی با معماری مدرن اولیه

اسلاید 1: Saeedsun.irمعماری مدرن اولیهبا یاد خدا

اسلاید 2: رئالیسمآغاز مدرنیسم را می توان از رئالیسم یا مکتب شیکاگو دانست لوييس هنري ساليوان «پدر معماري مدرن» از پایه گذاران مکتب شیکاگو ومعماری مدرن درآمریکا بود وی اعتقاد بسیار زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت.سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود.او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید به گفته خود او ، جمله معروفش فرم تابع عملکرد است را بعد از مطالعه طبیعت نتیجه گرفته است

اسلاید 3: شیکاگو در سال 1830 م . به صورت یک شهر بوجود آمد . مبانی تئوریک معماری مدرن در شهر شیکاگو آمریکا بوجود آمد . در اواخر قرن 19 . م مرکز خط راه آهن و ارتباط بین شرق و غرب آمریکا بود . در سال 1885 م . فعالیت شدید اقتصادی و به تبع آن اجرا ساختمانهای تجاری و اداری شروع شد . در ابتدا شیکاگو دارای معماری سنتی با مصالح عمدتاً‌ چوبی بود تا اینکه در سال 1871 آتش سوزی بزرگی در آن رخ داد و مرکز شهر کاملاً تخریب شد. بعد از آتش سوزی شهر در سال 1871 م شهر به سرعت بازسازی شد قیمت زمین افزایش یافت و همین موضوع باعث رونق شهر ، بالا رفتن جمعیت و رشد اقتصادی سریع شد و همین عوامل باعث شد قیمت زمین افزایش یابد و بیشترین استفاده از زمین هر ساختمان به امری ضروری تبدیل شد که نسبتا این مسئله بیشتر در ناحیه کوچک مرکزی یا ناحیه تجاری شهر بود

اسلاید 4: در دهه ي هشتم قرن نوزدهم امر ساختمان در شيكاگو ناگهان رونق و رواج تازه گرفت و آسمان خراش هايي به ارتفاع دوازه، چهارده، شانزده و بيست و سه طبقه ساخته شدند كه بر خلاف آسمان خراش هاي ديگر آمريكا در شهر پراكنده نبودند. بلكه در مسافتي كوتاه از يكديگر قرار داشتند. هر يك از اين آسمان خراش ها شكل و نام خود را داشت و به صفاتي خاص ممتاز بود اما عدم شباهت آنها جمع آشفته اي به وجود نمي آورد.

اسلاید 5: مهمترین موارد اقتصادی دراستفاده ازآسمانخراش : - صرفه جویی در هزینه ساخت فونداسیون ← از کاهش وزن ساختمان حاصل می شد. - بالا رفتن امکانات تجاری ساختمان - امکان استفاده بهینه از فضا - کاهش نور مصرفی در طبقات پایین - کاهش کارهای بنایی - کم شدن زمان ساخت بنا

اسلاید 6: عمارات بزرگ براي شركت هاي تجارتي و بيمه ها نخستين بناهايي بودند كه در اين زمان در شيكاگو ساخته شدند. بزودي ساختمان هاي بزرگ ديگر براي مقاصدي ديگر بر پا گشتند. هتل هاي بزرگ براي مسافرين بسيار كه به اين شهر مي آمدند و يا بناهايي كه جوابگوي چند مقصود مختلف در يك جا بودند، في المثل بنائي موسوم به «اديتوريوم ادلر و سالون» كه براي دفاتر تجارتي، هتل و تاتر ساخته شد. در اين زمان حل مسئله ي آپارتمان هاي مسكوني نيز مسئله اي كه تاكنون حل كامل آن ميسر نگشته است – با مداومت و جرأت بسيار آغاز گشت

اسلاید 7: مكتب معماري شيكاگو بيش از هميشه بين سالهاي 1883 و 1983 رشد يافت و قدرت گرفت مؤسس مكتب معماري شيكاگو «ويليام لوبارن جني» پيش از آن كه معمار باشد مهندس بود کارهای ویلیام بارون جنی W.Le Baron jenny نقطه عطفی در مکتب شیکاگو است . او مهندس معماری بود که در فرانسه در مکتب بوزار درس خوانده و ساختمان بیمه اودرسال 85-1884 اولین سازه با دیوار غیر باربر بود . ساختمان پر ابهتی که نخستین آسمان خراش واقعی بود و در سال 1930 ویران شد ابتکاروجرات جنی هنوز به اندازه کافی شناخته نشده حتی سالیوان از وی به عنوان هنرشناس نام برده تا معمار. یکی دیگراز همکارانش معتقد است که جنی از جزییات وتزیینات غافل مانده است.

اسلاید 8: ساختمان لایتر در کنار این اظهارنظرهاوانتقادها همین بس که بدانیم جنی خالق ساختمان هشت طبقه لایتر آسمانخراشی که سرراستی وجسارت ساختمان آن بیش ازمعمول بوده ودر آن برای اولین بارحقیقتا مسایل اسکلتی ساختمان حل شدونخستین ساختمانی بودکه حتی یک دیوارباربرندارد ویژگی: دقت عملی درساخت بنا نمای ساده ومتین توجه به نور. تهویه و آتش سوزی ومهمترین مشخصه آن وحدت بین فن ومعماری است.

اسلاید 9: در سال 1873 لویی سالیوان دردفتروی به عنوان طراحی تازه کارمشغول به کار شدوناظرتاثیرشدیدکارهای مهندسی برمعماری بود بسیاری ازمعماران شیکاکو که بعدهاشهرت یافتندنیزدر دفتروی مدتی کارکردند ازجمله:مارتین رکهالبرد دنیل برنهم

اسلاید 10: ساختمان دفاتر كار، نقطه آغاز مكتب معماري شيكاگواساس مكتب معماري شيكاگو به آسمان خراش هاي دفاتر كار يا به عبارت ديگر به مراكز اداري اين شهر – پيوسته است . در ساختن اين آسمان خراش ها مسائل مهندسي فراوان پيش مي آمد و تعليمات و تجربيات «جني» در مهندسي ساختمان كامل بود . نخستین آسمان خراش بنای ده طبقه شرکت بیمه منازل (1884) است : دراین بنا پنجره ها نخستین عاملی هستندکه دیده میشوند وهمچنین ساختمان با اصول جدید فن ساختمان به مقدار زیادی ضد حریق شده است

اسلاید 11: معماران مكتب شيكاگو اساس ساختماني تازه اي در بناهاي خود بكار بردند: اسكلت آهني، كه در آن زمان صرفاً «ساختمان شيكاگو» ناميده مي شد. پي شناور ، نيز كه مناسب با خاك سست شيكاگو است اختراع اين معماران بود. پنجره هايي بزرگ ، كه طول آن در جهت افقي قرار گيرد نيز براي نخستين بار توسط اين معماران بكار رفت و از همين رو «پنجره هاي شيكاگو» ناميده شد. ساختمان هاي تجاري و اداري نيز زاده ي نيروي خلاقه ي اين معماران بود. در واقع مکتب شیکاگو منشور اولیه معماری مدرن است و در این دوره برای اولین بار ساختمانهای بلند ساخته شد

اسلاید 12: روشهای طراحی معماران شیکاگو به این صورت بود که : استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار کل بنا نمایش ساختار بنا در نمای ساختمان عدم تقلید از سبکهای گذشته استفاده خیلی کم از تزئینات استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه ستونها را بپوشاند اختراع پی شناور :معماران شیکاگو برای پی ساختمانها ازپی شناور استفاده می کردند زیرا خاک شیکاگو سست بود. توجه جدی به مسئله مسکن آفرینش فرم های خالص که وحدت فن ساختمان و معماری را دارد. وحدت بین مهندس و معمار حداکثر استفاده از نور طبیعی تهویه آسان مصونیت از آتش سوزی

اسلاید 13: آغاز توجه به اشكال خالصاهميت اين مكتب از نظر تاريخ معماری در اين است كه برای نخستين بار در قرن نوزدهم به جدايی بين فن ساختمان و معماری. بين مهندس و معمار پايان داد، جدایی كه در تمام قرن هيجدهم ادامه داشت. شاگردان اين مكتب با دليری شگفت آوری كوشيدند از فرم های پيچيده ی دوران گذشته دوری جويند و فرم هائی «خالص» بيافرينند كه وحدت فن ساختمان و معماری را ميسر دارد.

اسلاید 14: نظريه ي معاصران مكتب معماري شيكاگو درباره ي آن: معماران هشتمين دهه قرن نوزدهم اين مكتب از شجاعت خود كاملاً باخبر بودند. به سال 1890 «جان روت» سازنده ی آسمان خراش منادناك(آخرین آسمانخراش بادیوارهای ضخیم) در خطابه ی خود درباره ی ساختمان های تجاری چنين گفت: «آراستن اين بناها به تزيينات و ريزه كاری ها به پشيزی نمی ارزد. بر عكس اين ساختمان ها بايد صرفاً با حجم و با تناسب خود مظهر اساسی نيروهای عظيم و پايدار تمدن جديد باشند.

اسلاید 15: «يكی از نتايج روش هائی كه بدان ها اشاره كرده ايم اين خواهد بود كه طرح معماری براساس عوامل اساسی فن ساختمان استوار خواهد شود. اهميت ساختمان اين آسمان خراش ها چندان حياتي است كه رهائی فرم های ظاهری را ايجاب می كند و خواست های تجارتی و ساختمانی چنان مبرم است كه تمام اصول معماری در هر يك از اجزاء بنا بايد بر اين خواست ها استوار گردد. تنها با چنين شرايطي مي توان مصمم و با هدف هايی قطعی كار كرد، مي توان مظهر و نمودار حقيقی عصر بود، می توان اميدوار بود كه معماری از مظاهر حقيقی هنر برخوردار گردد

اسلاید 16: دیگربناهای این مکتبعمده فروشی مارشال فیلد : معمارریچارد سنآسمانخراش 12 طبقه تاکما : هالبرد و رک ساختمان منتهن : جنیبه دلیل عرض نسبتا کم ساختمان پنجره ها راپیش آمده ساخت تا از نور طبیعی حداکثراستفاده شودساختمان 9 طبقه عمده فروشی فر: جنی با این ساختمان به شیوه اصلی خود درطرح که تاکیدبراسکلت ساختمان به عنوان عامل اصلی بودرجعت کردساختمان فروشگاه کارسون ،پیری واسکات -1906-1889 طراح لویی سالیوان ← شاگرد جنی و استاد رایت این کار مرمت و نوسازی شده است. استفاده از فضاهای بزرگ و پیوسته . استفاده از حداکثر نور طبیعی ← توجه به پنجره ← پنجره های شیکاگو . پنجره های شیکاگو: در جهت افقی کشیده شده و در همآهنگی کامل با اسکلت ساختمان هستند.

اسلاید 17: آسمان خراش منادناك : برنهم و روت یکی از مهمترین کارهای مکتب شیکاگو ساختمان مونادناک monadnak Bulding کار برنهم Brnham است اگرچه به گفته چندی ازمنتقدین این بهترین آسمانخراش دفترکاراست امااین ساختمان کاملا به شیوه مکتب معماری شیکاگو ساخته نشد ونمای آن بیشترحاصل پختگی وکمال شیوه ای قدیمی است تا نتیجه امکانات تازه ساختمانی. از عناصر اصلی ساختمان : عدم هر نوع تزئین ، در 16 طبقه با نمای آجری ، دیوارهای داخلی و خارجی باربر و استفاده کردن در زیر زمین از بتن مسلح ، اتصال سطوح به صورت منحنی است هتل گریت نرثرن : برنهم و روتساختمان مارکت : هالبرد و رکتناسبات نما بسیارزیباستیافتن ساده ترین وصریح ترین راه حل برای مسایل ساختمانی اساس مکتب معماری شیکاگو را بوجودمی آورد

اسلاید 18: پس ازحریق بزرگ شیکاگو.هم معماران به جای خانه های شخصی به سمت آپارتمانهای بزرگ مسکونی معطوف شد به عنوان نمونهادیتوریم ادلر و سالیوان که هتل ودفاتر کارنیز بودهتل هاید پارک 1887-1891 توسط معماران تئودر ستارت و جرج فولرساخته شد که در این بنای هشت طبقه تیغه های قابل جابجایی وجود داردکه تغییر ابعاد فضاها را میسرمیداردآپارتمان لیندرمکرمیک(هتل ویرجینیا) توسط کلینتن وارن از شاگردان برنهم و روت ساخته شد.

اسلاید 19: آپارتمان بروستر : (معمار ر.ه.ترناک) کف پله از شیشه های سنگی برای عبورنور از سقف شیشه ای به تمام 8 طبقه ساخته شده.قابل توجه اینکه40 سال بعدروشی مشابه در آپارتمان کلارته توسط لوکوبوزیه استفاده شد استفاده از آپارتمان برای سکونت که در شیکاگو باساختن آپارتمانهای مسکونی صورت گرفت قدم نخستین درحل مسئله مسکن بصورتی تازه بود که در اروپاتاسالیان دراز نشانی از آن نمی بینیم.اما این کار باروی کارآمدن نسلی جوانترتعطیل شد وفرانک لویدرایت تصویربرجسته این نسل جوان بود.

اسلاید 20: ساختمان رلیانسساختمان رلیانس یکی از بهترین نمونه های مکتب شیکاگو است که توسط دنیل برنهم ساخته و به (نغمه قو)ی مکتب شیکاگومعروف شد.این ساختان ازخاک شیکاگورویید تا رفعت معماری این شهررامجسم دارد برجی از شیشه به ارتفاع15طبقه. پایه های آن ازسنگ تیره همواری ساخته شده که با موزاییک روشن وشیشه های بدنه اصلی آن درتضادی شدیداست.لبه بام مسطح این آسمانخراش برخلاف شیوه های معمول ساده بوده وفقط اندکی پیش می آیدو به جای سنگهای قطورازصفحه ای نازک ساخته شده. 10سال تجربه لازم بود تا ساختن پنجره های شیکاگوبه کمال برسد

اسلاید 21: در بناهای نخستین که به شیوه مکتب شیکاگو ساخته شد (مانند تاکما) پنجره ها کمانی وبیرون آمده بودو باسایرقسمتهای بنایوستگی چندانی نداشت.امادراین ساختمان پنجره ها فقط تا اندازه ای از سطح نما برجسته اند که نورطبیعی را به داخل راه دهندو با نما پیوستگی کامل دارد این برج شیشه ای هنوز باقیست و اگرچه موزاییک سفیدآنرا ورقه ای تیره از گردوغباررپوشانده اما هنوز با حالت اثیری وتناسبات زیبای خود روح مکتب معماری شیکاگو را مجسم میداردتعجب آوراست که در تاریخ معماری این ساختمان ناشناخته مانده ساختانی که یکی از بهترین نمونه های معماری قرن19است.از ديگر شاهكارهاي خلق شده «ساليوان» مي توان به ساختمان عظيم ترمينال شيكاگو اشاره كرد.

اسلاید 22: در سال 1893 با نمایشگاه بین المللی کلمبیا معماری مکتب شیکاگو پایان یافت. زیرا ساختمانهای ساخته شده در آن به صورت نئوکلاسیک بودند.و جالب اینکه در طراحی آنها 2تن از معماران مطرح مکتب شیکاگو(سالیوان و برنهم ) شرکت داشتند. با اینکه عمر مکتب شیکاگو حدود 20سال بود ولی از جهاتی دارای اهمیت است.استفاده از تکنیکها و مصالح جدید ساختمانی (اسکلت فلزی-شیشه های وسیع -برق -تاسیسات –آسانسور(احداث ساختمانهای بلند با اسکلت فولادی برای اولین بار در شهر شیکاگو (قبل از آن ازچدن به جای ستون استفاده می شده)برای اولین بار یک سبک معماری جهان گیر از آمریکا شروع شد و معماران آمریکایی به جای تقلید از معماران اروپا خود سبک جدیدی به وجود آوردند

اسلاید 23: فشار کهنه پرستان بسط تاثیر مکتب معماری شیکاگورا متوقف کرداماکارهای لویی سالیوان معمار بزرگ این مکتب برمعماران نسل آینده ناحیه غرب مرکزی آمریکا اثرگذاشت (فرانک لویدرایت) ( رایت ازسالیوان به عنوان استادمحبوب یادمیکرد.) بعضی از ساختمانهای این معماران ممکن است معماران نسل جوانتر در اروپا را تحت تاثیرقرار داده باشد اما در خودایالت متحده نسل تازه معماران بکلی از اهمیت آن غافل ماند. تعلیم مکتب معماری کاغذی درمدارس معماران جوان را ازاصول مکتب معماری شیکاگو دور نگهداشت.

اسلاید 24: این مکتب اگرچه مدتی متوقف ماند اما این اصول دوباره در معماری آشکار شد.

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید