صفحه 1:
باياد خدا
hiya nn
Guoeedsur.ir
صفحه 2:
aul
Len gan OU lpr SWS Pole Pen Dy ee ew Id
دانست
لوییس هنري سالیوان «پدر معماري مدرن» از پایه گذاران
[۱ EE Sa ا Daan) “Ra مكتب
زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت.سالیوان به
روشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت
13 renner
نمود. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد رآ در پروسه رشد و
حرکت طبیعی می دید
ا ا ل
بعد از مطالعه طبيعت نتيجه كرفته است
صفحه 3:
شیکاگو در سال 4660 م . به صورت یک شهر بوجود آمد . مبانی تئوریک
Cees er eee STOP ees ODED En)
مركز خط راه آهن و ارتباط بين شرق و غرب آمريكا بود . در سال © ©©0)
0 لحك كد ا ا ا مر ا ا
me) .در ابتا شیکاگو دارای معماری سنتی با مصالح 00000
Tees Tere ote |
oa
Beare Os Ieee PT ae ee Te SY OTe Ie en
قيمت زمين افزايش يافت و همين موضوع باعث رونق شهر »ء بالا رفتن
جمعيت و رشد اقتصادى سريع شد و همين عوامل باعث شد قيمت زمين افزايش
یابد و بیشترین استفاده از زمین هر ساختمان به امری ضروری تبدیل شد که
را
صفحه 4:
در دهه ي هشتم قرن نوزدهم امر ساختمان در شیکاگو ناگهان
رونق و رواج تازه گرفت و آسمان خراش هايي به ارتفاع
ا ل ا ا ا ا ا
بر خلاف آسمان خرراش هاي ديكر آمريكا در شهر يراكنده
نبودند. بلکه در مسافتي کوتاه از یکدیگر قرار داشتند. هر
cere ESE Sr ci ۱۵ wal Wer eee enor En RON
صفاتي خاص ممتاز بود اما عدم شباهت آنها جمع آشفته اي
۳
صفحه 5:
©مهمترين موارد اقتصادى دراستفاده ازآسمانخراش :
رت ورت تر وك ماع و رن حك رن كرا
وزن ساختمان حاصل مى شد.
ay vos ا رن
ااسکای ان راون 25
Ve Beas E TO ae ل 1
- كاهش كارهاى بنايى
- كم شدن زمان ساخت بنا
صفحه 6:
عمارات بزرگ براي شرکت هاي تجارتي و بیمه ها نخستین بناهايي
بودند که در این زمان در شیکاگو ا 0
هاي بزرك ديكر براي مقاصدي ديكر بر يا كشتند. هتل هاي بزرقف
براي مسافرین بسیار که به اين شهر مي آمدند و یا بناهايي که
جوابكوي جند مقصود مختلف در يك جا بودند» في المثل بنائي
ا Oe es Dek ere
ا ا ET eee) OD) Ee TO TCC BOT
نيز مسئله اي كه تاكنون حل كامل آن ميسر نكشته است - با
مداومت و جرأت بسيار آغاز كشت
صفحه 7:
۱ LOR Tey bes kerio)
DIOS ere ۱۳۱۱2 رح
موسس مکتب معماري شیکاگو «ویلیام لوبارن جني» پیش از آن که
معمار باشد مهندس بود
تا Bee ON Ot ne
Cen enc oy ا Peer
pele RO eT ene eI St EWS SSIs DE ey
ل ا ل ee
كه نخستين آسمان خراش واقعى بود و در سال (09©0 ويران شد
ابتکاروجرات جنی هنوز به اندازه کافی شناخته نشده حتی سالیوان از
ee ee eee rence SOs Nes) 9
معتقد است كه جنى از جزييات وتزيينات غافل مانده است.
صفحه 8:
ساختمان لایتر
در کنار این اظهارنظر هاوانتقادها همین بس که بدانیم جنی خالق ساختمان
Tye Pee ey Oe Pe BP Cie Cem Icy Bern ern
ETON Is Bio ISTP Cy VO rye SI ل ۱ ۱0
0 ا ۱۳
ويزكى:
1000 ty
نماى ساده ومتين
توجه به نور. تهویه و آتش سوزی
ومهمترین مشخصه آن وحدت بین فن ومعماری است.
صفحه 9:
در سال 19729 لویی سالیوان دردفتروی به عنوان طراحی تازه
DL eter news ا
بود
بسيارى ازمعماران شيكاكو كه بعدهاشهرت يافتندنيزدر دفتروى
مدتى كاركردند ازجمله:
0مارتين رك
۳۵
(۵ دنیل برنهم
صفحه 10:
ساختمان دفاتر کار» نقطه آغاز مکتب معماري شبکاگو
ا 0 ۱ ا ل ۱3
یا به عبارت دیگر به مراکز اداري این شهر - پیوسته است .
2 beet ee cee“ eerie ters
مي أمد و تعليمات و تجربيات «جني» در مهندسي ساختمان
كامل بود .
نخستین آسمان خراش بنای ده طبقه شرکت بیمه منازل (1996)
ل ا 0 00
وهمچنین ساختمان با اصول جدید فن ساختمان به مقدار زیادی ضد
حریق شده است
صفحه 11:
©معماران مكتب شيكاكو اساس ساختماني تازه اي در بناهاي خود بكار
كم
TTI ل TOS TO OE Ce kane
پي شناور » نیز که مناسب با خاك سست شیکاگو است اختراع اين معماران بود.
پنجره هايي بزرگ ۰ که طول آن در جهت افقي قرار گیرد نیز براي نخ
بار توسط اين معماران بكار رفت و از همين رو «ينجره هاي شيكاكو» ناميده
شد
1 ل ل 0 TC Ty
ا ا ا ااا م00 eS
ساختمانهای بلند ساخته شد
صفحه 12:
PEP ToB res eres bP een
(> ee eee rere ee
TBSE00D OOF004
1۹ BYP Pre ws rer)
نمايش ساختار بنا در نماى ساختمان
PCIE aM ge
استفاده خیلی کم از تزئینات
21111111100 One ere
alia 1 i i شنا es)
5 كاين ee ی اور
رو وس
۱ aE e Wey
۱9۳ ake hats]
حداكثر استفاده از نور طبيعى
تهويه آسان
مصونیت از آش سوزی
صفحه 13:
9
©اهميت اين مكتب از نظر تاريخ معمارى در اين است كه
براى نخستين بار در قرن نوزدهم به جدايى بين فن ساختمان
ا ا A Ee Lene ee ees
قرن هیجدهم ادامه داشت. شاگردان این مکتب با دلیری
ل 2 2
دورى جويند و فرم هائى «خالص» بيافرينند كه وحدت فن
are ل ل لك
صفحه 14:
نظریه ي معاصران مکتب معماري شیکاگو درباره ي آن:
©معماران هشتمين دهه قرن نوزدهم اين مكتب از شجاعت خود كاملاً
Ie An ل ا ا ل Beer Sk
خراش منادناك(آخرين آسمانخراش باديوارهاى ضخيم) در خطابه ى
خود درباره ی ساختمان های تجاری گفت: «آراستن اين بناها
به تزيينات و ريزه كارى ها به يشيزى نمى ارزد. بر عكس اين
gle AEN] 0 0 ل ا 0 2
نیروهای عظیم و پایدار تمدن جدید باشند.
صفحه 15:
© «يكى از نتايج روش هائى كه بدان ها اشاره كرده ايم اين خواهد بود
TES re Ur ا 00
شود. اهميت ساختمان اين آسمان خراش ها چندان حياتي است که
رهائى فرم هاى ظاهرى را ايجاب مى كند و خواست هاى تجارتى و
arene gis Di شرن مار اها بقارا
ا ا ا
مي توان مصمم و با هدف هايى قطعى كار كردء مي توان مظهر و
نمودار حقيقى عصر بودء مى توان اميدوار بود كه معمارى از
ا ل لكك
صفحه 16:
ديكربناهاى اين مكتب
ل 00000000
ا نا
| 05
9 يه دليل عرض نسبتا كم ساختمان بنجره ها رابيش أمده ماخت تا از نور طبيعى حداكثراستفادم
تن ن طیقه ده فروتی فرب
0 با این ساختمان به شیوه اصلی خود درطرح که تاکیدبراسکلت ساختمان به عنوان عامل اصلی
بودرجعت کرد
1909-008- ساختمان فروشگاه کارسون »پیری واسکات ٩
1۱ ny Pa
es
از فضاهای بزرگ و پیوسته
eee ر طبیعی -» توجه به پنجره سه پنجره های شیکاگو
ه هاى شيكائكو: در جهت افقى كشيده شده و در همآهنكى كامل با اسكلت ساختمان
صفحه 17:
۱ برای مسایل aA
لوطت أورد ۳
٩ آسمان خراش متادناك : برنهم و روت
۱۱ cate ee eee cette We wtb ows ee]
RC eed
DACap ores errno Ream DCB e kg Bee owe Nate ean Ie TS re ERNE ESS)
به شيوه مكتب معمارى شيكاكو ساخته نشد ونماى آن بيشترحاصل يختكى وكمال شيوه اى
FE URS cI ON era pce ey
EO Taes eT Co ا ا ا
Stee Rc mele iC 2S eS Tee Trees Ste See ال
صورت منحنی است
٩ هتل گریت نرثرن : برنیم و روت
30070 eS eg rve
تناسبات نما بسیارزیباست ©
صفحه 18:
eee ete CeCe TOD Cee Ween le SSCS “Slee
آپارتمانهای بزرگ مسکونی معطوف شد
به عنوان نمونه
ا ل ل OE Behe)
زه هتل هايد يارك 72 ©©0-)©©0) توسط معماران تنودر ستارت و جرج
فولرساخته شد که در اين بنای هشت طبقه تیغه های قابل جابجایی وجود
0000 ا
آيارتمان ليندرمكرميك(هتل ويرجينيا) توسط كلينتن وارن از شاكردان برنهم و ©
روت ساخته شد.
صفحه 19:
©آبارتمان بروستر : (معمار ر.ه.ترناك)
و
CBee eee ve Ee Teen (Cer ee TOrce See cen Ena)
000
ا ا ا 2 PROBE
مسکونی صورت گرفت قدم نخستین درحل مسئله مسکن بصورتی تازه
بود كه در اروياتاساليان دراز نشانى از آن نمى بينيم.اما اين كار باروى
صفحه 20:
ساختمان رليانس
الا ا ا ا ا Lenten كت
که توسط دنیل برنهم ساخته و به (نغمه قو)ی مکتب
شیکاگومعروف شد.
این ساختان ازخاک شیکاگورویید تا رفعت معماری این شهررامجسم دارد
was te ee ا ONC eres Colac ۱
STC n SOLES ey Netw ree eo ۱
ror Enka aw yen eee ۱3
برخلاف شیوه های معمول ساده بوده وفقط اندکی پیش می آیدو به
جاى سنكهاى قطورازصفحه اى نازك ساخته شده.
(0)سال تجربه لازم بود تا ساختن ينجره هاى شيكاكوبه كمال
برسد
صفحه 21:
(Stine) eee eae Cen gence npr Coane Sie FEEBS)
1 ا et
نداشت.امادراین ساختمان پنجره ها فقط تا اندازه ای از سطح نما برجسته
اند كه نورطبيعى را به داخل راه دهندو با نما ييوستكى كامل دارد
۱ ا ال ا
تیره از گردو غباررپوشانده اما هنوز با حالت اثیری وتناسبات زیبای خود
روح مکتب معماری شیکاگو را مجسم میدارد
تعجب آوراست که در تاریخ معماری اين ساختمان ناشناخته مانده ساختانی
كه يكى از بهترين نمونه هاى معمارى قرن©)است.
و Pe
ترمينال شيكاكو اشاره كرد.
صفحه 22:
۳ ee Scere Ree eer gere en Fone Castile oo Beem
زيرا ساختمانهاى ساخته شده در آن به صورت نئوكلاسيك بودند.و جالب اينكه
طراحى آنها ©تن از معماران مطرح مكتب شيكاكو(ساليوان و برنهم ) شركت 3
داشتند.
با اينكه عمر مكتب شيكاكو حدود (0)©سال بود ولى از جهاتى داراى اهميت
اسث.
استفاده از تكنيكها و مصالح جديد ساختمانى (اسكلت فلزى-شيشه هاى ©
وسيع -برق -تاسيسات -آسانسور(
۳ ا ا ل CoN)
(قبل از آن ازچدن به جای ستون استفاده می شده)
برای اولین بار یک سبک معماری جهان گیر از آمریکا شروع شد و
معماران أمريكايى به جاى تقليد از معماران ارويا خود سبى جديدى به
وجود اوردند
صفحه 23:
فشار کهنه پرستان بسط تاثیر مکتب معماری شیکاگورا متوقف
کرداماکارهای لویی سالیوان معمار بزرگ اين مکتب برمعماران
نسل آينده ناحيه غرب مركزى آمريكا اثركذاشت (فرانك لويدرايت)
( رايت ازساليوان به عنوان استادمحبوب يادميكرد.)
بعضى از ساختمانهاى اين معماران ممكن است معماران نسل
جوانتر در ارويا را تحت تاثيرقرار داده باشد اما در خودايالت متحده
نسل تازه معماران بكلى از اهميت آن غافل ماند.
تعليم مكتب معمارى كاغذى درمدارس معماران جوان را ازاصول
مکتب معماری شیکاگو دور نگهداشت.
صفحه 24:
3 تی متوقف مان ie
©اين مكتب اكرجه مدتى متوقف ماند اما اين اصول
53 ا wads ISLS) (g
