علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

آشنایی با مفهوم اخلاص در اسلام

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
عنوان فضیلت متعلا ‎ee‏ 7 لله مان ی رود اتود تن دراد است.

صفحه 4:
تعریف اخلاص تعریف لغوی: اخلاص در لغت ویه کردن را گویند؛ یعنی پاک کردن چیزی از هر چیزی که غیر آن باشد و با آن درآميخته باشد 4 تعریف اصطلاحی: در بیان اندیشمندان اسلامی اخلاص عبارت است از پاک و خالص ساختن قصد و غیرخدا. به عبارت دیگر حقیقت اخلاص آن است که نیت انسان از هر گونه شرک خفی و جلی پاک بان پس هر کسی که طاعتی رابجا آورد و قصد قربت داشته باشد ولی با آن غرضی دنیوی بياميزد خالص نمی باشد. مثلا برای رسیدن به سلامتی بدن و پالایش آن از چربی های اضافی روزه بگیرد و هدف اصلی و محرک واقعی او برای روزه گرفتن چنین قصدی باشد

صفحه 5:
اسباب و عوامل اخلاص در آموزه های دینی ما عواملی برای کسب این فضیلت ارزشمند بیان شده است که به مواردی از آنها اشاره می شود: یقین منشأً اخلاص است. اخلاص عمل از يقين قوى و نیک اندیشی سرچشمه می‌گیرد. اخلاص میوه علم و معرفت است. سرآغاز اخلاص ناامیدی از ما سوی الله است آرزوهایت را کم کن تا اعمالت خالص شود اخلاص میوه عبادت است. آن که اخلاص محصول یقین, قدرت ايمان؛ علم. قطع امید از مردم. کم کردن آرزوها و عبادت پروردگار است.

صفحه 6:
نشانه های اخلاص هار مطرح می‌شود: كسى كه دلش ياكء اعضاء و جوارحش سالم. خیرش زیاد و شرش مأمون ۱ مردم از خیرش بهره‌مند و از شرش در امانند). یکسان بودن ظاهر و باطن و کردار و گفتارش كمال اخلاص دوری از گناهان است زهد نااميدى از غيرخدا و از جيزى غير از گناهش نترسیدن. ازع حدا مورد اعمالش انظار تعریف نذاشتن: VVVV

صفحه 7:
تذکر لازم در مسئله اخلاص در اینجا یادآوری یک نکته ضرورت دارد و آن این که خوشحالی از تعریف و تمجید مردم در صورتی به 1 نود كه سرف اصلى در انجام كاره ستایش مردم باشد. اما اگر هدف آر/لزجام ‎AS‏ ‏خيرء تنها رضای خدا و امتثال امر او باشد ولی با دیدن مردم و ستایش آنان قهرا خوشحال شود این ‎ty cma een sta‏ إسست كه انسان موفقيت و خوشنامى را دوست مىدارد واز بدن گری حضرت ابراهیم نیز از خدا می‌خواهد: خدایا نامم را بر زبان آیندگان نیکو و سخنم را دلپذیر گردان

صفحه 8:
مستله ربا در مبحت اخلاص ‎ee‏ دوری از ریا بلید کمال مراقبت را مبذول داشت اما گاهی از اوقات این مراقبت از حد عادی بیرون می‌رود و به صورت وسوسه درمی‌آید و بخصوص آنها که در ‎me IE‏ ۲ ال کیته «نسوسه‌ها می‌شوند. در اینجا وظیفه آن است که به وگوسه ‎resell‏ کار طذر ادن کونه تصورات و اوهام ناراخت هستیم دلیل بر ناس" ریایی در کار نیست و این شیطان است که می‌خواهد ما را از راه بازدارد. ‏از رسول خدا صلی اه علیه و آله و سلم نقل شده است: «گر کسی در نماز باشد و شیطان ریاکاری وسوسه و متهم کند تا وقت باقی است هر چه می‌خواهد نمازش را طولانی کند و نیز | ‎eee Ieee eee ees‏ هه دوه شیطان اعتنا نکند ویه کار خود ادامه يدهد اما | کای که در ان روط دنا است» بی‌درنگ آن را رها کند.

صفحه 9:
اخلاص در منظز قرآن و سنت کسی که کاری را هم برای خدا و هم برای غیرخدا انجام دهد خدا آنن کار را نمی‌پذیرد؛ زیرا دس کار کشا مس وص خداست. قرآن کریم در کیفیت عمل می‌فرماید: آلا له الدین الخالص فقط به نام و یاد خدا بلید این مجموعه را فهمید وبه آن عمل کرد و آن رابه دیگران آموخت. بنابریین تنها کسانی متدین واقمی و دیندارند که مخلص باشند. از اين رو خدای می‌فرماید: «مردم هیچ ماموریتی ندارند جز لین که دستورهای دین را مخلصانه برای خدا ۱ دهند. یعنی فهمشان و عملشان برای خدا باشد و محصول اخلاص نیز لقای بهشت است.

صفحه 10:
dale ab ‏له طللب فراولنی عرضه شده است. از رسول اکرم صلی‎ aiee meee nest eae ‏و آله در روایت متواتر ميان شيعه و سنی رسیده است که: همانا کارها وابسته به نیت ها است.‎ اس لكت وهر كش به خاطر زدى كه با اوازدواج كند و :۱ خاطر ثروتى كه به جنك أورد. هجرت كرده است. هجرتش به سوى همان خواهد بود.

صفحه 11:
مراتب اخلاص امام خمینی ره مراتب اخلاص را به صورت ذیل بیان می نماید: مرتبه اول: پاکسازی عمل است(چه عمل قلبی پا عمل ظاهری) از شبهه رضای مخلوق و جلب قلوب آنهاء جه برای خوش‌آمد گویی آنها یا برای جلب منفعت یا برای غیر آن. مرتبه دوم: پاکسازی عمل است از بدست آوردن منافع دنیایی هر چند که انگیزه و مشوق/لن عنایت الهی باشد تا به این واسطه عنایت فرماید. مثل خواندن نماز شب برای توسعه روزی بجا آوردن نماز اول ماه (مثلا) برای سلامت از ‎ell‏ ماه و دیگر مقاصد دنیوی

صفحه 12:
مرتبه سوّم: پاکسازی عمل است از اینکه بخاطر بهشت‌های جسمانی و حورالعین و قصرها و امثال آن از لذات جسمانی, اعمال عبادى خويش را انجام دهد. مرتبه چهارم: آن است که عمل را تصفیه کند از ترس عقاب و عذابهای جسمانی که وعده داده ‎ener‏ 2 اك رت فری نمیکند که انسان عملی را از ترس حدود و نز دنیایی یا ترس عذاب آخرتی یا برای رسیدن به زنهای دنیائی یا بدست آوردن زنهای بهت ‎are‏ رای دا نس ناکفته نملند مطلبق قواعد فقهته عمل با لین نیات از مرحله بطلان صوری خارج می‌شود ولی در بازار اهل معرفت این متاع ارزشی ندارد.

صفحه 13:
مرتبه پنجم: پاکسازی عمل است از رسیدن به لذّات روحی همیشگی و خود را در جرگه ملائکه وارد کردن» لين "۰" ۳ ۳ ی ومیمی است, ولی از منظر عارفان واقعی این مرتبه یز دارای نقصان بوده و سالک آن نیز در زمره کاسبین به شمار می‌رود. مرتبه ششم: پاکسازی آن است ازترس عدم دستیابی به اين لذّات و محروم شدن از اين سعادت هاء مرتبه هفتم: پاکسازی عمل است از این که بخاطر بهشت لقاء الهی عمل کند و این مرتبه از مهمتریین اهل معرفت و سالكان كوى دوست است. و نوع مردم از دستیابی به آن ناتوانند و کمتر کسی از اهل معرفت به این سعادت می رسند. البته این مرتبه درجه نهایی عروج آنان نیست. بلکه از مقامات معمولی آنها بشمار می رود. و يس از اين مرتبه؛ مراتب دیگری است که از حدود خلوص خارج بوده. بیان ن مراتب از حوصله اینجا خارج

صفحه 14:
فواید اخلاص ار تا اخارس است و ساير اعمال در سایه اخلاص عنوان عبادت پیدامیکند و کامل می‌شود. برای عمل مخلصانه آثار زیادی بیان شده است که به چند مورد اشاره می شود: بصیرت و نورانیت دل ۲ ۱ و تاه با وی ال در برابر انسان مخلص کفایت امر و درمانده نشدن در کارها سعادت و کامیانی Sole Jus >

صفحه 15:
منابع all ‏يت حوزه‎ ۳ 2 in < Sb ped oc i a ‏بات‎ >»

صفحه 16:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان