آشنایی با مفهوم تصمیم گیری گروهی مراحل انجام و مزایای آن
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2:
اسلاید 3: آشنایی با مفهوم تصمیم گیری گروهی، مراحل انجام و مزایای آناستاد:.................دانشجو:................دی ماه96
اسلاید 4: مقدمه تصمیم گیری گروهی نوعی فرایند مشارکتی است، به این معنی که چندین نفر به اتفاق یکدیگر به بررسی ابعاد مختلف موضوع یا مشکلی خاص میپردازند و سعی میکنند تا با ارزیابی انتخابهای جایگزین به مناسبترین راهحل ممکن برسند. تعداد نفرات شرکتکننده در تصمیم گیری های گروهی بسته به شرایط میتواند متغیر باشد، اما معمولا در حدود دو تا هفت نفر است. افراد گروه شاید از لحاظ ویژگیهای جمعیتی (ویژگیهایی مانند سن، جنسیت، نژاد یا سطح تحصیلات) به همدیگر شبیه یا با یکدیگر متفاوت باشند.
اسلاید 5: جلسات تصمیم گیری های گروهی ممکن است نسبتا غیررسمی یا رسمی و بهمنظور یک هدف مشخص برگزار شوند. فرایند اتخاذ تصمیم نیز میتواند بدونساختارِ مشخص یا ساختاریافته باشد. عواملی از جمله ماهیت و ترکیببندی، اندازه، آرایش جمعیتی، ساختار و هدف گروه تا حدودی بر طرز عملکرد اعضا مؤثرند. همچنین از نقش تأثیرگذار موانع خارجی نظیر محدودیت زمان یا اختلاف اهداف روی پیشرفت و کارایی تصمیم گیری های گروهی نباید غافل شد. البته، توجه داشته باشید که تصمیم گیری گروهی با تصمیم گیری تیمی متفاوت است. در ادامه قصد داریم ضمن معرفی این تفاوت به تشریح روشها و ویژگیهای تصمیم گیری گروهی بپردازیم.
اسلاید 6: تصمیم گیری گروهی چه تفاوتی با تصمیمگیری تیمی دارد؟بسیاری از تصمیمات اساسی در مشاغل سازمانی در نتیجهی فرایند تصمیمگیری گروهی گرفته میشوند. اما گروه، تنها مدل کارِ گروهی نیست و باید از مفاهیمی مانند تیم، کار تیمی و تیمهای خودگردان متمایز شود. دو عبارت «کار گروهی» و «کار تیمی» معمولا بهجای یکدیگر استفاده میشوند، درحالی که کارشناسان این حوزه معتقدند کار گروهی با کار تیمی متفاوت است، زیرا تیمها دستهجمعیتر کار میکنند و سطح مشارکتشان خیلی بالاتر است. طبق تعریف جان کَتسِنبَک(Jon Katzenbach) و داگلاس اِسمیت(Douglas Smith) مشخصترین تفاوتهای تصمیمگیری گروهی و تیمی عبارتند از:
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.