صفحه 1:
بنام خداوند لوح و قلم
حقيقت نكار وجود و عدم
صفحه 2:
صفحه 3:
* فرایند تعیین نیازهای آموزشی توضیح داده شود.
٠» انواع نياز ها كفته شود.
۰ منابع استخراج نیازها بیان شود.
ال ا را
۰ معیارهای اولویت بندی نیازها نام برده شود.
صفحه 4:
مدل مراحل پذیرش رفتار
Cc)
سس )> Cc
Cc >—
نز
تا
صفحه 5:
نیاز سنجي آموزشي
SOU ۰ 9 ۰
باميد روزي كه از برنامه روزي
بر ی ee
صفحه 6:
رای رز رب وب
gal مبنایپلگیری اس برای این منظرر ادف را بر حسب پلگیری به سسه لسئه تقسيم ميشولك,
mustleam-4
2auseful fo leam
dice to lea
صفحه 7:
نياز:جيزي است كه براي ارضاي و تحقق يك
هدف قابل دسترس ضروري يا مفيد است
تعاريف متعدد از نياز:
زا ا ار
2- نیاز به عنوان نقص یا مشکل
نیاز به عنوان فقدان با ضرورت
ا عنران تاملك شکاف
5 رز تیار
صفحه 8:
»- نیاز به معناي خواسته؛ نظرات و یا ترجیحات
الف- اولين انتقاد وارده به اين برداشت از نياز به
مسئله ذهني بودن نيازهاست. در حاليكه نياز يك
ضعت عش انك نس تواند Pet pe
mE penn ل 01
بخواهند ولي به آن نیاز نداشته باشند و در عین
حال ممکن است برخي چیز ها نیاز داشته باشند
ولي آنها را ترجیح ندهند
صفحه 9:
نیاز به عنوان نقص یا مشکل و کمبود
9 نياز به عنوان فقدان يا ضرورت
نياز عبارت از جيزها و يا وضعيت هايي كه وجود ندارند و
ضرورت وجود أن احساس مي شود
ts رس را
EC eM ار
19 ere ee eee erie ee fom
Cus)
صفحه 10:
3 en Rete cetyl
rere eel 0 بايد باشد
صفحه 11:
انواع نياز ها
"ا نياز هاي هنجاري:فاصله بين وضع موجود و استاندارد
ا ا لك
ل ا eon re Cen cog ال ل 0
ا ا ا 02
شود
" نياز هاي بيان شده يا مورد تقاضا: نياز از نظر اقتصادي
عبارت است از انجه كه فرد تقاضا مي كند مثلا ممكن است
مديري براي بهبود عملكرد خود تقاضا نمايد كه مهارت
هاي رهبري او را افزايش دهند
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
و نيازهاي بيان شده به وضعيتي اشاره داريد كه فرد راسا براي
برطرف نمودن نيازي كه احساس مي كند اقدام نمايد
"" نياز هاي مقايسه اي : تفاوت هاي بين كربوه هاي همكن را نياز
مقايسه كويند.
" نياز هاي بيش بيني شده يا مورد انتظار: نياز هاي آينده
" نياز معيارري : نياز هايي كه بيانكر وضع مطلوب است و رسيدن
به وضعيت مطلوب و يا انجام احسن شغل يا وظيفه مستلزم و منوط
به تحفة Calg
" نيازهاي آموزشي:نياز هايي هستند كه از طريق آموزش قابل
رفع هستند اینگونه نیاز ها در حوزه دانشي؛ مهارتي و نگرشي
مطرح مي شوند
صفحه 15:
۲ ۱ . 8 ۲
صفحه 16:
صفحه 17:
ناسا
مس
سر
تسه در
۳
لاندن شر
7- فيش باول
fey) Sa
ee eed
صفحه 18:
0 تجزیه و تحلیل خطا ها
01 تجزيه و تحليل مشاغل
IG مشاهده
“06 خود توصيفي
6 پرشسنامه
18 فیرست نويسي شغلي
2 یادداشت هاي روزانه
ص jects eats
10 روش اسمي كاغذي
OO سمپوزیوم و فوریوم
0 شبیه سازي
2S استاد- شاگردي
صفحه 19:
رت آمرزش همجواري
CP آموزش JS oe
2S گردش شغلي
©©- توسعه شفلي
ge OP? سازي شغل
© تحليل وظيفه
©6- ارزشيابي عملكرد
(20- تحليل سازمان
صفحه 20:
انسان بدون برنامه انسان
. يدون كارنامه است
0 اا oll af fley eg
0 ee _
eo eee
7. ad
08
۱
صفحه 21:
و
"" نياز هاي آموزشي سازماني: شكاف بين نتايج حاصل و
اهداف تعيين شده كه ناشي از كمبود دانش؛مهارت يا كاستي
ye Cpe ا ا 0
"ا نياز هاي آموزشي بين فريدي: در اين حالت دانش؛ مهارت
و نكرش هاي فرد؛ الزامات شغلي و وظايف مقايسه مي
شود شكاف بين قابليت هاي فرد و الزامات انجام شغل
لل كت
صفحه 22:
* نيان هاي أموزشي فرا كنشي و واكنشي: نيازهاي أموزيشي
فراكنشي نيازهايي هستند كه ييش از آنكه اوج بكيرند شناسايي
و رفع مي شوند ولي نيازهاي واكنشي در واقع ياسخ به
OC ا ا 0 ا
"" نيازهاي آموزشي آشكار و ينهان: نيازهايي هستند كه آشكار
ا ا ا ا لات
ely ا ا ا cre ee ee
دارند مثل تشخيص اينكه جه كساني نياز به أموزش و به جه
آموزشي هايي نياز دارند
نیاز هاي نگهداري و توسعه: نيازهاي نگهداري جهت حفظ
عملكرد سازمان و نيازهاي توسعه اي جهت توسعه سازمان
eee De
صفحه 23:
*نیازسنجي آموزشي:عبارت است از شناسايي
نیاز ها( فاصله ميان أنجه هس 7
باشد)؛درجه بندي آنها ۳ تیب او ۳ ren rl
نياز هايي كه بايد كاهش ياقته و يا حذف شونه
به عبارت ديكر به فرآيند و یا جرياني اشاره دارد
که نتیجه آن عبارت است از مجموعه اي از
1
براي کاهش یا برطرف کردن آن اقدامات اساسي
صورت پذیرد.
صفحه 24:
مراحل نیاز سنجي
* شناسائي نیاز
© تجزيه و تحليل نياز
© اولويت بندي نيازها
* پاسخگويي به نیازها
صفحه 25:
0- شناسائي نياز
aja -© و تحليل نياز
صفحه 26:
2- اولويتبندي نیازها
9 شیوع ( آیا مشکل شايع است؟ )
» شدت ( آيا مشكل ايجاد هزينه زياد يا ناتواني مينماید ؟ )
سفراواني يك مشكل
وسعت يا بوشش مسأله ( جه كسي تحت تأثير قرار ميكيرد و
چه جامعهاي پوشش داده ميشود؟ )
« اصلاح پذیر بودن در اثر مداخله
۵ هزینه
-مشروعیت قانونی - حمایت مدیریت - محدودیت زمانی و . ..
صفحه 27:
تعیین اولویتها
روش کافمن:
* نیاز باتوجه به هزينهاي که براي رفع آن مصرف
ميشود و رابطه آن را با هزينههايي که بر اثر
چشمپوشي و عدم رفع نیاز به وجود خواهد آمد»
اولويتبندي ميگردد.
* مثال » اگر هزینه راه اندازي تجهیزات آزمايشگاهي
بسیار بالا باشد ولي آثار استفاده از آن چندان چشمگیر
نباشد» نیاز به ایجادآزمایشگاه اولویت كمتري دارد.
صفحه 28:
روش سوم : اولویت بندي آنها بر اساس طول و مدت زماني
که يك نیاز وجود داشته» تعداد افرادي که در ارتباط با آن نیاز
چه تعداد افراد به آموزش خاصي نیاز دارند؟ زمان لازم
براي رفع يك نیاز و سودمندي حاصل از رفع نیاز و نیز ارتباط
نیاز با خط مشيها و سياستهاي جاري سازمان مي باشد .
صفحه 29:
صفحه 30:
هت
تحلیل سازمان
20
ted ۳1 -تحلیل فرد
ملاك هاى ارزشيايى
— 0
آموزشی
تدوین برنامه های اجمرایی
صفحه 31:
صفحه 32:
| :انواع آموزش در نظام
صفحه 33:
انواع نيازسنجي
0- آلفا : براي بررسي ؛ تهيه و تنظيم و اجراي سياست ها و
خط مشي ها مي يردازد
© بتا : هدف شناسايي شكاف بين عملكرد فعلي و وضع
eae ts
9 گاما: ناظر بر اولویت بندي اهداف و مقاصد است
<4- دلتا: در يي بررسي راه هاي مختلف عمل با هدف مشخص
کردن بهترین شیوه کار مي باشد
© اپسیلون : به تعیین شکاف بین نتایج حاصل و اهداف تعیین
شده مي پردازد.
زتا : گردآوري و تجزیه و تحلیل اطلاعات در باره
طراحي؛ اجرا و ارزشيابي برنامه مي پردازد
صفحه 34:
اهداف نياز سنجي
٠ آزمون نيازها در يرتو تغييرات ييشنهادي و مقايسه آنها
» تشخيص بهترين رياه
* ارزشيابي
صفحه 35:
3 ay ek \
Serre اصا -
ل جامعیت ۳
صفحه 36:
»-اصل تداوم و استمرار: مجموعه تغییرات و
ار ا د ايده آل ها استمرار
تواز سك 4 ون 0
ابعاد و ارکان نظام و جامعه
ا TESS 15ت
در فرآيند برنامه ريزي ارتباط دارد در كثرت كرايي جندين
مركز قدريت و اقتدار وجود دارريد كليه ذينفع ها در قدرت
تصميم كيري دخالت دارند
<6-اصل عينيت: تاكيد بر داده هاي سخت دارد
©-اصل افزايشي بودن نيازسنجي:محدود شدن نيازها باعث
وسيع شدن نياز ها مي شود
صفحه 37:
9- اصل توجه نابرابر در نيازسنجي: در وزن
دهي به منابع بعضي منابع با توجه به نیاز داراي
وزن بيشتر و بعضي وزن كمتري دارند
0 ی : نيانسنجي بايد مبتني بر اطلاعات
دقيق؛ عملي و سودمند باشد
©- اصل يويايي: يعني فرآيندي است يويا و اين يويايي در
5
©- اصل تعهد: شناخت؛ ايمان و عمل به برنامه است
صفحه 38:
الگوی منطیتی -منهومی وضع مطلوب نظام آموزش کارکنان
| نظام آموزش کارکنان دولت
اجنرای داخلی نظام آموزشی
اجنرای داخلی نظام آموزشی
صفحه 39:
الگوی منطتی - مفهومی وضیع مطلوب نظام آموزش كاركنان
صفحه 40:
1- توسعه حرفه اي يك موضوع تك بعدي و ناكهاني نيست و حتي آنرا باداشي جهت ارائه
خدمات بهتر نمیدانند . ۳ 0 ۳
ae Tele) به ييشرفت
عملکرد مطلوب میاند بشند .
Ne See Oe on Nee remem ert Cer eer i ا
شايستكي واثر NCE Sad ۱
4- آن ابزارهاي ارزشندي را براي سنجش و تشخیص نیاز هاي عاطفي . اجتماعي ۰ فني و
علمي فراهم میآورد تا تجربیات غني و نتیجه بحشي را خلق کنند توسعه حرفه اي .
۱1
۳
6- فرايندي پویا . مستمر . دايمي و مادام العمر است .
7- توسعه حرفه اي باید ۱
وسازمان باشد .
صفحه 41:
1- مشاهدات همکار با همکاران
eS eee One Sy ky
4- كروههاي كوجك طراحي
5 جلسات 6- سمینارها
1 ا
PRA RU IR Soyer)
1 مطالعه ادبیات حرفه اي -1
[Oe aad
3- مشاهده عملکرد کار کنان ارشد
Peper re Cen Nis]
oe
ig tae
و استفاده از ارائه هاي ويديويي
01
صفحه 42:
۳9 |
ee ede م
ال ا TREE ye SE ner
©-معاونين
©- سركروه ها
©- جند نفر از كاركنان
صفحه 43:
0
ا 7 ل ا 20 2
"ا برنامه ريزي براي نيازسنجي( تعيين نوع اطلاعات مورد
نياز؛منابع مورد نياز؛ابزار هاي سنجش نياز؛ زمان مورد
نیاز؛ نحوه پردازش داده ها؛ روش نمونه گيري)
# جمع آوري اطلاعات( مصاحبه هاي انفرادي؛گروهي؛
پرسشنامه؛ ا OTD IS 5
| تعیین اهداف
صفحه 44:
مراحل برگزاري دوره هاي آموزش ضمن خدمت
)تعیین اهداف دوره
- تعیین استاندارهاي آموزشي
- انتخاب و سازماندهي محتوا و تنظیم مطالب درسي
<- طرح ريزي عناصر برنامه درسي(مشخص کردن نوع
توالي و نظم؛ جدول اهداف؛ مطالب؛ یر
6- برنامه ريزي عناصر برنامه درسي( تهيه فهرست فصل
هاءواحد هاي ماده درسي؛ بيش بيني معلمان مورد نياز؛
تدارك تجهيزات؛ وسايل كمك أآموزشي)
2- اعتبار بخشي ماده درسي
صفحه 45:
ماري برنامه درسي
ere تت
| ل MR TES SB NEC o)
صفحه 46: