پزشکی و سلامت صدمات و آسیب‌دیدگی‌ها

آشنایی با کبودی‌، خون مردگی‌، کوفتگی و شکستگی‌

ashnayi-kabodi-khon-mordgi-koftegi-shkestegi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با کبودی‌، خون مردگی‌، کوفتگی و شکستگی‌”

آشنایی با کبودی‌، خون مردگی‌، کوفتگی و شکستگی‌

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: آسیب شناسی ورزشی آشنايي با كبودي‌، خون مردگي‌، كوفتگي و شكستگي‌2

اسلاید 3: آشنايي با كبودي‌، خون مردگي‌، كوفتگي و شكستگي‌شكستگي‌ ضربات وارده به استخوان كه باعث به هم خوردن تداوم تيغه‌هاي استخواني گردد، شكستگي گويند. استخوان بافت محكم و نگهدارندة اسكلت بدن مي‌باشد. استخوانها در دورة اولية زندگي جنيني به شكل اولية غضروفي ساخته مي‌شوند و به تدريج با رسوب مواد معدني در آنها اين بافت غضروفي تغيير شكل داده و به شكل استخوان درمي‌آيد. بعد از دورة جنيني و تا سالها بعد از تولد مراكز استخوانسازي به وجود مي‌آيند كه مسئوليت رشد استخوانها را تا سن بلوغ به عهده دارند.3

اسلاید 4: در دورة بزرگسالي مقارن با بلوغ فرد اين مراكز تحت تأثير هورمون رشد قرار گرفته و فعاليت بيشتري پيدا مي‌كنند و به همين جهت رشد قدي در هنگام بلوغ به بيشترين مقدار خود خواهد رسيد. با به پايان رسيدن اين زمان مراكز استخوانساز به استخوانهاي مجاور خود كه مسئوليت رشد آنها را به عهده داشته‌اند جوش خورده و رشد قدي به پايان مي‌رسد. و از اين زمان به بعد ديگر ما رشد قدي نخواهيم داشت‌. استخوان به انواع پهن و دراز تقسیم میشود. استخوانهاي دراز مانند استخوان ران و استخوان پهن مانند استخوانهاي جمجمه مي‌باشد. چنانچه از يك استخوان ران تصوير راديولوژيكي داشته باشيم آن را مانند لولة سفيد خواهيم ديد كه لاية خارجي متراكم و سفيد رنگ را كورتكس‌استخوان و لاية داخلي و قطر را مدولاي‌استخوان مي‌ناميم‌. در داخل مدولا مغز استخوان قرار گرفته است كه مسئوليت ساختن عناصر خوني را به عهده دارد. هرگونه قطع‌شدگي در امتداد كورتكس استخوان شكستگي ناميده مي‌شود4

اسلاید 5: 5انواع شكستگي‌الف) شكستگي ساده‌: به شكل يك خط راست و يا مايل در مسير استخوان ديده مي‌شوند. معمولاً به دنبال يك ضربة مستقيم يا نيروي چرخشي وارد به سطح به وجود مي‌آيند. ساده‌ترين نوع شكستگي مي‌باشند و در عكس راديولوژيك به صورت يك خط مستقيم و يا مايل كه از قطر استخوان عبور كرده ، رويت مي‌گردند. نام ديگر اين شكستگي ، شكستگي بسته‌نام دارد. به شرط آنكه با محيط خارج تماس نداشته باشند. يا به عبارتي ديگر زخمي در سطح شكستگي وجود نداشته باشد كه استخوان را با سطح پوست در تماس قرار دهد.

اسلاید 6: 6ب‌) شكستگي تركه‌اي‌: اين نوع از شكستگي را به سبب خاصيتي كه در زير ذكر خواهيم كرد. بيشتر در استخوانهاي نرم اطفال مي‌بينيم و آن عبارت است از شكستگي كه خط شكستگي يكي از سطوح كورتكس را قطع كرده و سطح ديگر كورتكس درگير نمي‌باشد. وجه تسميه اين شكستگي به جهت شباهت آن با شكستگي تركة درختاني نونهال از قبيل شاخة آلبالو مي‌باشد. چنانچه با شاخة چنين درختي به جاي محكمي ضربه بزنيم خواهيم ديد كه شاخه شكسته و روي يكي از پوستهاي خود آويزان مي‌ماند دقيقاً حالتي كه در اين نوع شكستگي مي‌بينيم اگر كورتكس و استخوان را به دو طرف شاخه درخت تشبيه كنيم در واقع خط شكستگي از يك طرف مي‌گذرد و به طرف ديگر محدود مي‌گردد.

اسلاید 7: 7

39,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید