صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
آشنايبى عملى و اجرايى آلات موسيقى
صفحه 4:
افیا
OS ee Serer ces in
صفحه 5:
3
يكى از سازهاى بادى قديمى مردم يونان كه
نوعی قره نی و با ابوا به حساب می آید با
PS Ca er np Re ceed ney] iy
Te I Bon ee rel BI
يشتيبانى مى كرده است.
ا Ce eee
است. اين ساز جزو سازهاى بادى با زبانه
ا ل ل
یک از آنها تعدادی سوراخ تعبیه شده است.
ی
صفحه 6:
lek
ke Vly call ارات ی ی رک تست
ee ek eed ۱
در روى لوله هفت سوراخ در جلو و يك سوراخ در
عقب تعبيه شده است
مينان صداى سار يه اضافة تعدا كمى RP
كروماتيك مخصوص موسيقى محلى؛ حدود دو
اكتاو است
Bete ا ل لت
متر است.
الابان سازی محلی و متعلق به نواحی شمال غرب
بالابان به نظر مى رسد كه كلمه اى به زبان [ 5-5
آذربايجانى باشد.
بجمهارسى آن را نرمه ناى كفته اند.
صفحه 7:
بالایکا
و
بالالایکا: ساز ملی روسی. متعلق به
ees dd أ
FOOT Cope 7 OE Ee ae ren or
Ses oe pre gee ie)
بر روی آن کوبیده و ثابت شده است.
اين ساز معمولا داراى سه سيم از
جنس روده است.
روس ها اين ساز را در شش اندازه
1
اركستر بالايكا براى هر اندازه
eh be ل
lO ROP oe
صفحه 8:
00 SI At RG teat od
Foon eRe SECS
| ee a al!
CS eres Cora ا |
b
بانجو سازى زهى و زخمه اى كه با
مضرابى سه كوش از جنس شاخ نواخته
مى شود. اين ساز از يك كردن دراز و
شكمى مدور و طبل مانند تشكيل شده
که گاه دستان هائی بر گردن ric
1
porn CREN se]
OCS he roel ere
9ج
صفحه 9:
بيا "این ساز در سیر تحول سازهای زهی و
SE Boo ا ا لت
شش هزار ساله, اولین بار توسط شخصی ,
ات
a aS 5 jlu sug lS 024 jlw sogiino
عنوان يدر بيانو شناخته مى شود و صدايى
مانند سنتور دارد.
Ager CeO aeRITN PO °10 00) ORY
ایتالیا ساخته شد. اين استاد بزرگ به فکر
2
peer hey cae enc pe
از زير به سیم های ساز برخورد می کرد و
تعويض به جكش رفع نمايد. اختراع او در
دنیای موسیقی اهمیت فراوان یافت.
کریستوفوری احتمالا خود تیز نمی داتشت
چه تحول عظیمی در جهان موسیقی به
ل 00
جكش هاي تمد يوش استفاده كرد بة علاوه
ال carla ا 0100
nC eC ee ل لت
© عابااع كلاوسن دكركون شد و صدايى تازه در
صفحه 10:
نواع پیا
ی
a he اوح
قرار كرفته و اهرم ها از طريق فشار بر روى
شستى ها با زاويه 35 درجه جكش ها را به
ل ا ا ل
ا ا لت
2.بيانو رويال
پ ا ا ات ل
" قرار گرفته و اهرم ها از طریق فشار بر روی
فوهستیها با زاویه 35 درجه چکش را به طرف
٩
سیم ها ی افقی ضربه می زند, نظر به اینکه
هر جه طول سيدها بيشتر باشد صداى ييائو
CR Aenea ean قاد
محدودیت ارتفاع حداکثر تا ارتفاع 135 سانتی
بفر ساخته ننده استو در پیالو روال ۱
PC SS PERE Pe tT PErCer) |
پیانوهایی تا طول 308 سانتی متر
شده است.
صفحه 11:
پیگولو یا فلوت کوچک لوله ای است
3 طول تفي 30 اشاس مت
Pe) ا 0
bts) ا اا 01
SAS eC ey Sen nee
ار لي 0
elai ل 00
این ساز را معمولا جزو سازهای
انتقالی نمی شمارند, اگر چه عملا
صدای آن یک اکتاو زیرتر شنیده می
شود.
از ابن را را
Cee 7
ا ل 0[ ا
و نیم زیرتر از فلوت کوچک معمولی
3 می دهد. luo
فلوت كوجك از دسته سازهاى بى
0
صفحه 12:
تا J 0 0 دارد
Sempre se mer Rec?
است که نوازنده احساس کند ابن سار
Bren dC RUE NS Leary
Ee el en een Ie aT
او به وجود می آورد.
و الحق كه با نكاهى در بين سازها در نواهيم يافت كه
211101
Be SEES eee ete ne
2011111010
جوب و بوست از روح نوازنده خود جان مى
اكيرند و زنده مى شوند.
000
es |
er ares ۱
بيدايش و ساخت آن نداريم ولى از قرار معلوم ان
۰ |
تا
صفحه 13:
BPC eres) Oe red ree Pe ee oe Perea | Pee)
مى كيرد كويى كه اين چوب و پوست از روح نوازنده خود جان می
1 LS Ae
Der. Seeviper re) fr var oer) ee bel el eee eee i Ba OF
می شود.
| OC Pr 08) Fas) eee red Ct) pret a remy
نداريم ولى از قرار معلوم ان به زمان ابو نصر فارابى بر مي كردد.
موسیقی دانان قدیم و بزرگی چون صفی الدین ارموی,خواجه بها
ul? viSrimusi 9 Obebis liz is 9 wilgtiol ZAllsil 9 yall
شنه درباره تقسيم فواصل يرده هاى كه هم خوان و موافق برده
هاى تار نيز مى باشد مطالبى كفته؛ شعرى سروده و ياد كرده اند.
به عنوان مثال بابا طاهر همدانى شاعر شوريده و عارف ايران كه در
نیمه قرن پنجم هجری مي زیست در سروده ای از خود چنین این ساز
رایاد مي کند:
3 ا O18 Fr eee eres Fy
همه گویند طاهر, تار بنواز صدا چون مي دهد تار شکسته
شکل ظاهری کاسه تار شبیه دل است و شاید به خاطر همین است
Tools ۱ 7 کب 1, ok
۲ ۳7 کب PN ees Pees Br Fak
ol a: Jo SL ylsgse 9 ylKiylg wlaguks lol
ورزند.
تار صدايى كرفته؛ محزون و كاملا شرقی دارد و از جتيم د
۳ 7 - eee
ne et ۱ eo
صفحه 14:
00 ا Soe emo TBS Ure Ree) By
ReneS Core pC one sy rere ere Peer ne eres
دسته تار معمولا ۴۵ تا ۵۰ سانتی متر است که بر کناره های جلوی آن دو روکش استخوانی کار
كذاشته شده است در انتهاى دسته تار جعبه اى تعبيه شده كه ب ه جعبه كوشى معروف است. كه از
هر طرف آن سه كوشى بر سطوح جانبى اين جعبه قرار داده شده كه سيم هاى تار را به دور آنها مى
Perrine ا ا ا ا اا 00
ل 1
0 ا ا ا اا 0
5300
|
1
دو سیم زرد( همصدا)
301010007
ویک سیم زرد(یم)
[۳ | oi ev eC ta hr se reas
فاصله سيم هاى هم صوت سفيد. نسبت به سيم هاى زرد غالبا جهارم و سيم هاى سفيد نسبت به
ا ا 0[
تار با مضرابی کوچک از جنس برنج به طول تقریبی سه سانتی متر نواخته می شود. در قسمتی از ا
نصف طول مضراب. برای آنکه در دستهای نوازنده راحت قرار گیرد با موم پوشیده شده
© سيد
صفحه 15:
6 و
9 ais ae الا ا
ee CC ا
ل امس ory Oe an oes Ea oe TE
NCS ce ed oa ل ea
wiload sls ¢ ols
SESS eC MO SEB emer GE ero)
عمر خود را بر سر اين كار نهادند.
صفحه 16:
سحن
«9
ترومپت از دسته سازهای بادی مسی است.
در قدیم آن را از شاخ حیوان می ساختند. و این نوع شیپور
aca eed 00
0 117101(
es oer 0
1 sree err
CT ae RO ARI eed
1 IC come D TS]
ero ere eeu ال
[۱ eee Bento ete ere
ختم می شود.
Peron Peer ern Meyer e we Omer)
دكمه اول؛ دريجه مربوطه را باز كرده و طول لوله را در مجموع
آنقدر زياد مى كند كه صداى حاصل يك برده بم شود. دكمه
۱ rere et ec ner eer
دگمه سوم. یک پرده و نیم پرده می آید.
RSENS rae ees Fe eee Come OMS oI
ويولن در اركستر. ٠ تا ٠١ صداى دو تروميت برابر است با
ترومبت از اين نظر بيشتر در هم نوازى استفاده مى شود.
1 enone
و
ترومپت از سازهای انتقالی است.
از نوازندگان معروف ترومپت مورتایمر را می توان نام برد.
صفحه 17:
۱ که معرب آن طنبور است. oS
PSR HAE Ce Cem Orr PCOS Ca OP) tet
Se dee ale ace ett a ene te mS oat Dice]
ساز متصل است و سر در حقیقت ادامه دسته است که بر روی سطوح جلویی و
| Bee neces
شوند.
در قديم دوتار بر آن مى بسته أند و اكنون سه تار هم بر أن مي بندئد» بعضي
ل ل
سيم هاى تنبور جهار عدد و معمولا به فاصله هاى مختلف كوك مى شده است.
Leer) eeliue) ا ل لت ا ۱
0 ا ا ا ا ا eS cd
ا ا ا ا ا 2ت
RO Red are Nea BS nO eer By oe
صفحه 18:
Coe;
از ميان سازهاى ضربى موسيقى ايران تنبك كاملترين سازى است كه تاکنون
ساخته شده و آن را از گل پخته و چوب می سازند.
۱ irs ype ares am
Emer ا
گوسفددمی اندزند.
این ساز از دو قسمت کلی و استوانه ای شکل تشکیل شده قسمت اول( بالا و
هنگام نواختن) به قطر تقریبی ۲ ۳۰۱5 سانتی متر و به طول 40 سانتی
a
Dene See Ltn Se et eine CARED Iie ened
۳ eS ete ne Toe
Be reer ecco De EC Se Tee Bed
eaves
تمبک به منظور نواختن به طور افتی روی ران نوازنده نشسته قررار می
كيرد واودست حب خود راد ربالا ودست راست رادر كنار راست تمبك
PA eee Yet ey BTEC SEV
يوست مى كوبد. ) eee
|
© سدم
صفحه 19:
از آنجا كه وسيله كوبيدن روى ساز انكشتان انسان است و اين وسيله قادر است
بر روى تمبك ريزه كارى و شيرين كارى هاى فراوان اعمال كند مى توان از آن
nO aad ا ل امن
| ا ل ا ies) read
موسيقى است بلكه طى 10 سال اخير به ابتكار حسين تهرانى و همكارى ديكران
5 ال wry
تسیک رورخاند:
1۱ LOPNC IIS TE ces CD Pe PE OPT POUT go
et cele Ce Pts raed Oo Bh Ree eGo ag
[۱ RC en agen elt 5 Eos Siero Ber E>
تراز تمبك معمولى است.
بلتدی ساز ۴۵ و قطر دهانه پوستی ۴۸ سانتی متر است.
بهترین تنبک.ها ساحت شیراز است:
© سا
صفحه 20:
وا
به مفهوم کلی و عام هر ساز بسیار بم بادی مسی یا برنجی را
توبا می گویند به استثنای ترومبون که نام های مختلف آن
ne Ree cee ل OS oe
ee ei ES ee step ne erie
قسمت دهانى آن نسبت به سازهاى بادى ديكر كمى بزركتر و
با عمق نسبتا كمتر از ساز بم تر از آن است.
Ronee) ent Er nore eel ك2
eS SD ene anne BSE)
ا td ake) a
ساخته شده است.
را
Shite eno eat |
Rye)
توبا تحت همين نام به سه اندازه مختلف ساخته شده:
توبای تنور ( باریتون )
باس توبا
eC
صفحه 21:
دايره
این ساز متشکل است از حلقه ای چوبی به عرض ۵ تا ۷ و ق
دايره اى از 54 تا ١؟ سانتى متر كه بر يكى از سطوح جنبى
دايره اى شكل أن يوست كشيده شده و در جدار داخلى ساز
حدود چهل حلقه فلزی کوچک به فواصل مساوی آویزان شده
Ge pr ey ae Ce ener] را ل
انگشت شصت دست راست را در آن داخل می کند و به این
وسيله ساز را نكه مى دارد و با بقيه انكشتان هر دو دست بر
يوست مى كوبد و در عين حال ساز را كمى سريع حركت مى
000
صوتى زنك .وار نيز خاصل كته ا
هیچ یک از اصوات ساز حائز ارتفاع معین نيستند.
0 جو
صفحه 22:
دهل
7 art eon ocean ie)
و
تشطح ذايوا[ى شكل جا أن برقت كه بده شد ار دم
نقطه از بدنه استوانه دو انتهای تسمه ای ثابت شده که نوازنده
Se nee seer EES es eNO ead Macce)
جلوى سينه و شكم او طورى قرار مى كيرد كه سطوح بوست دار
در جوانب راست و جب واقع شوند.نوازنده در دست راست خود
چوی به شکل عصا و در دست چیش ترکه ای ناک مي گیرد و
با آنها بر روى سطوح يوستى مى كوبد, يا آنكه تركه را به يوست
ا ل ل لد
el TOS ل
een Cp a ie re
ek eat leet E eka
Fen جوبهاق دهل را در اضطلاح تركه و كحك مى
50
میا
صفحه 23:
دوتار
camer ye له
۰ دستان بر دسته آن بسته هی شود. POC
ا 0000
سطح روى شكم جوبى است. تعداد سيم هاى آن جنانكه از نام
ساز بر می آید ۲ تا است که به فاصله های مختلف کوک می
ل 0
امك
0 ee
ل
ا 500
ca eae ا ع ا لي ل د ا
—O Ror ar sear
xp CO
صفحه 24:
دوزله
ere Nt ear Le eee he sn es ery
كه به توازى به هم اتصال شده يا بى هم بسته و محكم شده است.
ا ل ل 9
ered aston اا 1
EU Beco ا 1
مختلف ساخته می شود.( کوچکتررین آن» نوع ساخته شده در شهر به طول ۲۲ سانتی متر و
قطر حدود ۲ سانتی مت است.)
| Ae Te are)
قرار می گیررد.
Rove SS Cr rl tale Te orale oe
۱ Eee)
Ce
صفحه 25:
رباب
ene) 7
طنبور مانندی بود بزرگ و دسته کوتاهی دارد و بر روی آن به جای
ر
Se a ace AO RL aa ED ol Ud
ا
شكم در واقع جعبه اى به شكل خربزه است كه بر سطح جلويى آن
پوست کشیده شده و خرکی کوتاه روی پوست قرار گرفته است. سینه
a 00 5 آن تا اندازه اى كرده
۱
Reso Coreen ا ent 5200
hoe ae eee tered نه
ساخته شده است..دسته oe ee
0 ا ont lace Te ceed
قرار گرفته و در سطوح بالائی و پائینی این جعبه گوشی ها کمی
طرف عقب ادامه يافته است.
9
صفحه 26:
تعداد سیم های رباب شش يا سه سیم جفتی است که
سيم هاى جفت با يكديكر همصوت كوك مى شوند.
سیم های رباب در قدیم از روده ساخته می شده در
حاليكه امروزه أنها را از نخ نايلون مى سازند و سيم بم
روى نايلون روكشى فلزى دارد.
elroy ee ا
شده است.
000 yey Pp eo leer,
fom افعانستان معمرل
Cd
صفحه 27:
الل
سازى است با مقياس كوجكتر از رباب
معمولى كه به ييشنهاد حسين دهلوى 1
را رباب سويرانو نام گذاردند و رباب
ب 0
در موارد همنوازى در اركستر در مقابل
رباب ساخته شده سوپرانو نام رباب آلتو
به خود گرفت.
ييف
صفحه 28:
و
سار بادى كه به سال 1/٠ توسط أدولف ساكس از اهالى بروكسل آز EE
nea سا
این ساز از روی کلارینت ساخته شده و مانند کلارینت دارای زبانه ای نی ایاز نوع ساده
آن) و مانند یادی های مسی از جنس فلز و دارایلوله ای مخروطی شکل( یعنی در قسمت
ا Cre MDS ont a Tet ere ORE
eee ar One pee ena ce ere ey ees
ene
0 rend ny ا ا Le
Rem res crc me
۱ SD) UIC cet ieee Ret ا eee eee
آما هنوز ساکسیفون از سازهای اصلی ارکستر سنفونیک محسوب نمی شود.
—O.- ae ا ل ل ا لي et CBS ete
1 ۱
age 00
صفحه 29:
۱
0
مى كيرد. سرنا از دسته سازهاى دوزبانه است و به اين ترتيب |
تیفه متکی به هم تشکیا شده و انتهای آن دو در حلقه ای مسطح محصور ش"
است.
در روی لوله تعداد ۶ تا ۷ سوراخ تعبیه شده و نوازنده با گذاشتن و برداشتن
Pres rey er bares or ONT eC)
Eee MES PPE peo yee OK) CAT Cero One cys he ges
*2 سانتى متر ساخته شده است:
وسعت صدا نيز در اين ساز كاملا ثابت نيست و واضح است كه سرناهاى
eee RG Bete ee ease
۰ ee rede enn are Je cee
—=
تام سرتا با سورنا بازسورنای آمده است"
در نواحى بختيارى و دزفول سرناى كوجك معمول است.
سرنائ محلى معمولا يا هل ثواخته مى شود
9 موج
صفحه 30:
۱ oo
را را یا
های دوره های آشو رین و مان در ٩۳۶قبل از ماه که نشان می دهد
1 rece re He or
به دلیل قرار داشتن ایران در مسیر جاده ابریشم
۱ alta Dat LTT
كشو ركشايى ها فرهنكها نيز مرتب دستخوش
تحول شده و این تحول آلات موسیقی را بی نصیب
ae Serna MESON rare Peas Cc
paree SP ees sri PCP Oe el ELON PP Pane Sear om PY
آشنا بودئد وآن را كوثار مى ناميدند.
به اتکا قد مت آثار کشف شده گمان این است که این ساز از قلمرو ایران به
0 Sea Wp ears cen Rees
سنتور با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام های مختلف در شرق و غرب
عالم وجود دارد.
ای
صفحه 31:
۱ Cnc Tee Tn SE Sore eS cars coerce eee
پردر هندوستان سنتور, در کامبوج فی و در امریکا زیتر می نامند که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند.
ساز سنتور در تعدادی از جمهوری های سابق شوروی مانند ارمنستان و گرجستان نیز رایج هست.
همجنين سنتورهاى عراقى - هندى- مصرى و تركى كه بعضى از أنها حدود :12 نيم دارقد
ا ۱
تار می بستند و با جابه جایی خرکها آن را کوک می کردند.
نام سنتور در اشعار منوچهری نیز آمده است:
کبک ناقوس زن و شارک سنتور زن است
كك
| ese eC Pc Peg
بعدها به خارج برده شد: سنتور سازی جعبه ای به شکل ذوذنقه است که به روی سطح آن دو ردیف خرک تعبیه
شده وأززوئ هر خرك ؟ رشته سيم هم كوك عبوز داده شده أستد
فين
صفحه 32:
[۱ PTO ا eevee aren
aR ante Ree te Sel ع ا ا Tt eet
۱ eee In Bem ee ICD CPS en Beene Lec
بركرفته از تور ماهيكيرى و صداء صدلى برخورد لممواج دريا به صخره هاست.
Ce IE CEE Pe PS cea اا ال ل ل كه
poms
Seer ROL T9P eC OSIE SY PICT Ie PEERY Me age
۱ ES cee ed ae Re ESC ae tate Beas al
Oar a lee ete eh ee ee Reet See bc
Cpe ac SS ACen CaS Ne \ESeE A Re Ceca INC [ES ETRE
سنتور سیر قهقرایی پیموده و تا الیل قرن گذشته به سازی کاملا محجور بدل گشته.
صفحه 33:
ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می شد و سنتور ۱۲ خرکی
ار سر مر لام رت
شود.
۱ ac OS Nt eee ey oD ay coor)
شود صدای ساز یک پرده بم تر می گردد.
0 م ا ا ا ا ed
۱ ا ا ا
۱ ا ل ee Ss
ا
ae ND eee ا ا ل ل لل
ا 0
ny eee SUCRE ا ا ا Rowe)
ad
صفحه 34:
معادل نصف عمر تمرين سنتور نوازان به كوك كردن آن مى كذرد جون
ضربه هاى مداوم مضراب روى سيم ها و تاثير كذارى رطوبت و حرارت
روى جوب و سيم ها كوك را به هم مى زند و 1 سيم بايد مرتب كوك
ا ا اا ا ا
زيبايى بسيارى از عوارض طبيعى مى وتند روى صدا و كوك ان تاثير
oe ا Sel RC ا ا لك
كذارد.
نقل شده است که حبیب سماعی نوازنده سرشناس سنتور روزی در
مجلسى كفته است كه كوك سنتور مرا يير كرده است.
نيفين
صفحه 35:
“x
Se ا ا ل ا
۱
er ee
Ritch poem, Nor We ar)
هر یک از قرص ها در ناحیه مرکزی پشت خود حلقه ای چرمی
ذارد.كه.نوازنده أن. را به ذست مى كند.
اجرای متداول بیشتر این است که لبه قرص ها را با یکدیگر تماس
| alti es ee Sass
RC Re ee Bey aS ee Roe nee
SO tS ee hee re eS me
0 ا ا ا
می شود. نوازنده پدال را با پای خود فشار می دهد و در نتیجه
|
9
صفحه 36:
Brey
سه تارشکل ظاهری آن مانند ثار است» با
این تفاوت که شکم آن یک قسمتی.
ei eee ere oad
كاسه سه تار نيز جوبى استء سه تار
آمروزی چهار سیم است. خرک شه تار
کوچکتر از خرک تار بوده و دسته آن نیز
ipo Cp cer Cen ۱
1
ا ل كت
انتهای دسته(سرساز) و دوتای دیگر در
۱
سطح بالايى) كار كذاشته شده اند.
هی
صفحه 37:
تعداد دستان هاى سه ثار در زمان حاضر مانند تار 74 اسث.
سه تار با ناخن انكشت اشاره ( و كاه توام با ناخن انكشت
وسطاى)دست راست نواخته مى شود. به عبارت ديكر مضراب سه تار
ا ۱[
اكوستيكى ديكر. صداى اين ساز ضعيف بوده براى تكنوازى در جلوى
cee Rees ل cere
چنین به نظر می رسد که سه تار در قدیم: سازی محلی بوده و آن
زمان سه سیم داشته است ( کلمه سه تار دلالت بر همین نکته می
RS NOs Re cee EONS ok Sere Cred
Dial Ta ل
ا 7
نواز به نام مشتاق عليشاه به آن ساز افزوده است و نوازندكان قديمى
ein eee er er yore ا
ات ی
صفحه 38:
سه تار به دلیل نقص ساختاری که در گذشته داشت و به دلیل صدای کم آن» کمتر مورد توجه بود. ولی با
0
اهل ذوق را به خود جلب کرده است.
1
Cel Se oe al alee ea ET eae Ia)
سفيد بسته مى شود. سيم جهارم زرد و زنك يا مشتاق ناميده مى شود و جنس أن از فولاد است.
هس
را مشتاق می نامند.سیم چهارم مانند سیم دوم زرد ولی اندکی ضخیم تر است.
معمولا برای کوک سه تارء سیم اول دوء سیم دوم سل و سیم سوم دو کوک می شود. .. _
ede CS Reet Re tenes ae ae) لي ام
می آورند.
یکی از سازندگان مشهور سه تار آقای جواد چای چی اصفهانی است. به نظر این هنرمند گرامی طول
کاسه سه تار از ۲۶ ۳۰۱ سانتی مت عرض کاسه به تناسب بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر مکعب: و طول دسته
AM ۱ ۰ ۱ 5
ستر است؛
Fes peer ل Cor Oe a ear
[0 Cena
که با گذشته قابل قیاس نیست.
میا
صفحه 39:
طبل بزرگ
إن ساز سا د
۷۰سانتی متر تشکیل شده که از انحنا دادن نواره شکل ظاهری ساز به ضورت
استوانه اى ٠ با بلندى كم .در آمده است.
recd Sree cecr evecare it coe Re Eye eee 00
أن را نمدى بزركتر از نمد جوب تيمبانى كشيده اند. بر يك سطح ساز مى
at
۱ Rees BC ese
۱ re eet
کوبیده می شود.
oak) LDS Te aoe CB e) رت
ES ats ie ا PO ee ae eR ee RS
PONT) 0000
Fe ee ore © eee al ern ee eee
اجرای ترمولو (ریز) نیاز باشد دو چوب را متوالیا و سریع بر آن
می کویند.
اس ی
صفحه 40:
عود
عود ابزار موسیقایی عرب. ترک. ایران .ارمنستان .یونان و چند ین کشور دب
een a Bea Snead aed 1ك له
ديكر ملى ايران از دست داذه است.
اال 1
يذير است معنى موده
ا سال بيش ار نظر ظاهرى وجد أ
اشتراك فراوان با اين ساز داشته افتراقى قائل شوند. 1
Pe ل ا ۱
لوت را هم به عود اتلاق مى كثند.
Recon eer hae
Pape FO
صفحه 41:
عود همراه با حرف تعریف ال در زبان عربی العود خوانده می شود ولی در زبانهای
لانن الف إن احذف كرديدة واحرف ذال آخر إن 2 كفل شه 1ك 7ر2
تلفظ آن در زبانهای انس به وت ل ا hy SON ب نه رفن
سازى است در ارويا اما لفظى كلى براى جندى از سازهاى زهى است.
از ديدكاه سازشناسىء ساز عود در طبقه سازهاى زهى و در رده لوتهاى دسته دار
که آن به موازات صفحه روی ساز و نواختن آن از طریق مضراب باشد قرار می
co پررسی سرنوشت i ie ee reso)
يبدايش نياكانان أنها به روزكار شكارجى كرى انسان و استفاده از كمان و زه باز
می گردد و اين پرسش که چنین سازهایی به کدام یک از تمدنهای کهن بشری
ايران» مصرءهندءبين النهرين و جين مربوط مى شود موضوعى است كه باستان
ل 51
ضدا پا دسته های کوتاه یا پلند با اشکات متفاوت. کاسه ای شبیه -_
0
cd ۵
5-5 [ ei eres wes
لها
صفحه 42:
ا ce ert St 2
دهد که به نواختن بربط مشغول است.
بر پایه بعضی از اسناد ابن سریح ایرانی نژاد نخستین کسی است که در عربستان در قرن اول
ا ل ۱
ار ا ا
Ore ee rn i ne
ساز و موسیقی ایشان لذت می برند و آنرا تحسین می کردند. اين سریح پس به عود زدن
ل
در روزكاه امويان عود نوازانى همجون يونس كاتب-نشيت و ابن محرز نواختن عود را به دوران
طلایی هنر در ایام ابراهیم,زلزل و زریاب منتقل می کنند.
| ee Re eet ane LS TCL EE oes
ساخت که با استقبال زیادی روبه رو شد و به زودی جای عود فارسی یا بربط ایرانی را گرفت که
عموم آن را می نواختند.
-—O'— Rr Cay a enna aM Acer
ال ل ل
Oe epee carve ا maD Ce eecan]|
گام ها صورت داده است زیرا اوست که فاصله معروف سوم خود
Row ENS سا ها ا
صفحه 43:
Tp Pee PY ey TS Pe ا
شکل بودند» دسته ای از این عودهای گلابی شکل را که اکنون در کشور پرتغال نواخته می
شوند مشت می نامند. تغییراتی که زلزل در ساختمان دسته عود به وجود آورده
Bi ta en eae Dn oe Te ل
ساخت وسيم ينجم را نيز بر آن افزود و با,مضرابى كه از ناخن عقاب ساخته بود آن را.مّى
ا ا ا ل ل ا ا ل ات
كولدورا در آندلس شد و با استقبال سلطان اسيانيا روبه رو شد با اينكه زرياب در كولدوا سيم
Pace pene ا ا ا Pres pee eal
ce
Bevel Se cee See aT See ا ا
te ee tenet ete ate ey meee ل
آن را فقط در تحلیلهای نظری اش درباره موسیقی مد نظر قرار می داده است چنانکه الکندی
نیز یک قرن قبل از او در بررسی های تئوریک خود از صدای عود.عود را با
cei ۱ ا
Pap FS
صفحه 44:
شكل ظاهرى:
شکم این ساز بسیار بزرگ و گلابی شکل, و دسته ان بسیار کوتاه است. به طوری که قسمت اعظم طول سیم
ها در امتداد شكم قرار كرفته است. سطح رويه شكم از جنس جوب است كه بر آن ينجره هايى مشبك ايجاد
شدهاست.
عود فاقد دستان و خرك ساز كوتاه و تا اندازه اى كشيده است.
00 7 me Pr Pane va FIDO ICS
IB shape catia Ane Byb 99 19 be gtgS oj)o 9 &y popes ote Sy alla cle pens je
گرفته اند.
ا ا ا ل ا ا 00
از نت نوشته شده حاصل می شود.
1 Pare re cter ا
Fe ل By ReaD alt ces ean De eS ote ad
000-007
عود جنان كه كفته شده از اخلاف سازى قديمى به نام بربط است از سوى ديكر ممكن است با نام عربى خود
gee res eee A Pee 0000
شباهت كلمه العود در تلفظ عربى يعنى تخفيف همزه اول تغريبا لعود و تشديد در آخر
ل ۱
صفحه 45:
1
1
2
و ا ل ا
ا ا ل ا ليك
5
زبانه ها به وسیله لوله نازکی به لوله اصلی ساز وصل شده اند
ROM gece pe noe Hey are DPN
در نت نویسی این ساز از سه کلید استفاده می شود:
کلید فاء کلید دو و کلید سل.
Foor ga vedere See TC ا |
Fe en Ree EEL one) eke re ered
—O Seem
مرتمقانننه با سازهایبرهی: بایبون عیایی:معادل وولی تنل دارده: [ —
00
age FO
صفحه 46:
تال
متشکل از یک جفت جام چوبی صدفی شکل و کوچک که توسط تسمه
نازكى به انكشتان شست و سبابه نوازنده بسته مى شود و نوازنده با ؟"
ا ا ل ل |
برخورد كند.
ات ا 0 0
اين ساز بيشتر در موسيقى همراهى رقصهاى اسيانيائى به كار مى رود.
ای
صفحه 47:
قانون
TPC IPTC cor Or rae | 000
بیشتر از یک متر, نزدیک به نوازنده و کوتاهترین آن. موازی با
ضلع قبلی دور از او قرار می گیرد.ضلع سمت
راست به طول تقریبی ۴۰ سانتی متر قائم
بر هر دو ضلع موازى يبشكفته است و ضلع
سمت جب اضلاع موازى را به طور مورب
| oad
مستطیل به ابعاد تقریبی ۴۰ در ۱۵ سانتی متر قرار گرفته و
روی آن را پوستی یک یا چند تکه ای کشیده اند و خرکی نسبتا
|
روی آن تکیه کرده است.
0 Cn ered tery oe ee ere ا ا eee)
۱
تب
صفحه 48:
سیم ها در کنار راست ساز تثبیت شده. پس از عبور از روی خرک و طی طول ساز,
هر سه سیم از میان دستگاه مخصوصی که جهت کوک موقت. ( يا زیر و بم کردن
nad ۱
مخصوص کوک اصلی می رسد. به کمک دستگاه کوک موقت که در قانون های
مصرى تغيير كوك بسيار سريع و راحت انجام مى كيرد مى توان تمام صداهاى
كروماتيك مخصوص موسيقى شرق را از ساز حاصل كرد
۱
بالائی با کلید سل برای دست راست) عمل می شود.
PACE. Ip OTe SEN Pe ل ا ا By | Oe oe
مذ لي از جنس شاخ مانند ناخن به انگشتانه ها الصاق شده که نوازنده قانون به
وسيله آن به سيم هاى ساز زخمه مى زند.
ای
صفحه 49:
۷ =
ا ا ا ۱ oe ١
قسمت تحتانی کوچکتر و به شکل نیم کره است
carr ers 0
ee E pease TOES Se ete
FS Ie noe TN Sed
lec eee ener toner
هم اتصال يافته اند و در نتيجه در جلو يا بين
دو قسمت حفره ای تشکیل شده است.
ا ی
گرفته به صورت دو شکاف پهن باز است.
اه ها
صفحه 50:
ا ل ا ا ا ا ا ل
een Tome I ea ers ore 500
ad ا ل ee eae Ie. aS Dd
در یک طرف آن) و یک زانده منحنی شکل برای آویختن ساز که کمی به عقب
Sorcerer ea oe
قیچک اساسا جزو دسته سازهای محلی بوده که در سالهای اخیر در حمایت
وزارت فرهنك و هنر به شهر آورده شده و نه تنها ساختمان و كوك أن را
irere eas ee لا کح(
mt Sar ل ES re earn coger
تسبت بورگتر ساخته اند.
ی
ا و Om
وسعت هرريك إز انواع حدون سه اكتاو om 9
ای
صفحه 51:
قیچک سوپرانو
سازی است که قبلیت تکنوازی و همنواری هر دو را حیز است ولی در
|
رود
و
Peer ew eo Sm eee,
ee aoe 9
ona
FOE قوقانی شکم و پشت دسته سوراخ و حلقه لي است که دو a
۱
كمر مى بندند و ساز در موقع نواختن تقريبا آزاد و آويزان مى شود. اما
201 ا ل
كوك 'قيجك محلى ثابث:نيست ولى قدر مسلم اينكه سيو.ها تغزيبا هيج
RR ree Reape nr OCR ti FROMMER SI Cr FOROS
— [ Soon ees Carle tea e ee red
Os ke tee Deter reer Lobe oe
[۳۹ أستفاكه م 9
صفحه 52:
اف
| Slate ed
از جنس فلز است. روى أن را يوست
00 کشیده اند و در نوع شهری شده
نكن ORS Se TEL
0 0 Cann]
Rts ee ey ا Uso
ل ل
0 ا Pa]
66 يوم
صفحه 53:
گیتار به سازهای گروه کوردوفن عسهام۳۳() تعلق دارد . از اين جهت که
سيمهاى آن در اثر ارتعاش توليد صدا ميكتند.
به هر حال گیتاری که به شکل امروزی میبینیم . نتيجه تکامل آن در طی قرنهاست.
۱ ل ee ا ROL
[01 ee hen Peay
رميها به اسيانيا أورده سده كرفته شده أسته
اما به نظر می رسد که جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنهایاد
1
Irom Sar ra eed Fe Cone 1
Ree اي ee re
از آنجائیکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا
0 1
ie Ede nea eee)
Fone
a)
رز 55
9 و۳ 5
صفحه 54:
ازدياد اين سيمها و افزوده شدن يك جعبه تشديد صوت منجر به اختراع جنك كمانى
ad ا ا 0
كه در آن سيمهايى به طول مساوى كار كذاشته شد.
Eee ee eed ا ا و دیگری به نام کیتاراه کیتارا بوسیله رمیها تغییر
Be ee
Ae Te ED cate ae Se) fee RCE ane بعدها رو
يكولا
)را نواختند و از اين راه آلات کوردوفن در تمام اروپا رواج یافت.
در واقع نخستین گیتارهای واقعی در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسید . این گیتار ها به
دلیل داشتن بدنه ای باریک و شکلی مدور متمایز بودند.
۱
آلات موسيقى خانواده كيتار با اسمهايى از قبيل : كيتارا ء كيترنه.كيترن 010159( سازى
یمی مفتولی و منسوخ شده شبیه به گیتار که به زبان 2 00
كيتارا كفته مى شد) و شيتارا معين شدند.
eed ا ا ا ا ا للك
از قبيل: ويهوئل كاس0) در اسيانيا و ويولا 20:19 در ايتاليا
Co ا
جو
صفحه 55:
SR cache eee ere Recep Sno ees
0 eens]
|
BS eS ge reo ۱
تدریج در پهلوهای آنها فرورفتگی ایجاد شد و در قرن شانزده هر دو ساز آشکارا شبیه كيتار
شدند.
۳ EST)
پیدا کرد که پسوند ۷7۵-۳ حل در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شدند.
1
میا
صفحه 56:
ES es Cerne | ۱ انسانی ان را
قديمى ترين و طبيعى ترين اسباب موسيقى دانسته اند و انواع كوناكونى داشته
Eee noe] ا م ا ا ا لا Bee
|
Le tee eet san ۱
ir ven TTT Se] ا ا ل ال 2200
كويند. 3
نيفين
صفحه 57:
۵
این ساز به انواع و اندازه های مختلف در نقاط کشور وجود دارد.
نقاره شمال: از دو کاسه سفالین ( یکی کمی کوچکتر از دیگری )
شدهاست.
0 eC Poe eateel
0 ا
۳
بندند و نوازنده سوار اسب آن را با دست مى نوازد.
نقاره فارس: مانند دو تای قبلی جفت است ولی بزرگ تر از آنها و اختلاف
ا م ال ين
سانتى متراست). ا
1
ROMP en Ope TST IRSEy: FS
Ve
صفحه 58:
ی
حدود ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر ساخته شده, در تمام آنهاء روی لوله کمی در قسمت
پائین ۵ سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت عقب قرار كرفته. و در یک یا
۱
قسمت دهانى آنقدر تيز است كه من تواند لاى دندانها قرار كيرد. سازى است
متشكل از يك لوله استوانه اى از جنس نى كه سراسر طول آن از هفت بند و شش
گره تشکیل شده است ( به این دلیل اين ساز را نی هفت بند نیز می گویند(
ا ا ل ا 0
هی
صفحه 59:
5 es
0 eee resent DLS) ieee ee ار
ا ا ۱
ا ا ا ل ل a
زير و بم مى شود.
اين ساز را نمى توان كوك كرد.
۱ ا aero
داد. بدین نسبت نمی توان آن را با ساز دیگر منطبق کردو از اینرو معمولا در نقش تکنوار
ظاهر می شود.
3 اك
و ار ۲
BRC / van ee Penh OO JOU SYS OV
وسعت عداى نى دود 3و اكتار و نيم اسيت: ولى ميدان صدا با كوك در ساركاى ختلف
تفاوت می کند.
Rom np Pea rap ec evra eae Tee rol eter ee Yea]
de a een Leek
wll dig a cody aihyagt yay ghd)
ممه یکی دو صدا است.
صفحه 60:
نى از دسته سازهاى محلى است و تغريبا در تمام نقاط ايران معمول است.
PS ACT OOS eS re oe PS PN eS
کردن نفس جلوگیری می کنند.
۱
۱
1
pee PINKY CS] 1
[۱ se ا ا ا ا ا PONE
Me oad ل ل ل ل ل
2) AC Re eer DSB Lue eae Be Rete ic
000
ای
صفحه 61:
هورن با كر
از سازهاى بادى جوبى متعلق به خانواده ابواء داراى
Alri ل ل رم ا رن
انتهای ساز بر
ues لل ۱۵
و كيفيت صدا شبيه ترين ساز به سازهاى بادى
اولیه است.
ا لاه
دریچه ای هستند. قسمت دهانی آن قیفی شکل و
ene ras |
خمیده آن به ناقوسی خیلی باز ختم می شود.
مانند ابوا کلیدهاتی تعبیه شده است
ای
صفحه 62:
ميدان داى آن درست يك اكتاو بم تر از تروميت اسيجت.
با کلید فا و هم با کلید سل نوشته می شود, با کلید فا نت های نوشته شده یک
فاصله جهارم بالاتر و نت هاى نوشته شده
با كليد سل يك فاصلة ينح OS Pes ese
م ا ال ۹ لك
earee | Ca cmemn ea e E) 00
فراوان قرار كرفت ولى كار او سبب شد كه اين ساز به سازهاى اركستر سنفونيك افزوده
گردد.کر يا هورن در زبانهاى اروبائى به معناى شاخ است. و اين وجه تسميه به اين جهت
است كه بشر اوليه به منظور حاصل كردن اصواتى كم و بيش به اصوا
سازهاى برنجى از شاخ حيوانات استفاده
بو گنه انش [ 5-5
نيفين
صفحه 63:
وبولن
ا ا لت
روی شانه چپ قرار می گیرد و به کمک آرشه که در دست راست
نوازنده است نواخته می شود.سیم های ویولن قبلا از روده گوسفند
ساحته می,شد.
آمروزه در سیم های بم تره بر روی روده سیم فلزی نازکی می
Oe ean oe ee SIC eee)
eT RS eel ee ARS Sse ee TTC nod
مت
ا Oe et ee
ee I ee Reon eRe eee ۱
تشکیل می دهند.
در این وسعت صدا ویولن قادر است تمام فواصل کروماتیک غربی و
ا ل ا
ا ا Pee
استاد باشد.
99 مه
صفحه 64:
تسمت عاى سار ee en
Ge oem ا سر سب
است. در روی طبله سیم هاء چوب آپنوس تکیه گاه سیم هاء خرک. سیم گیر و دو شکاف به
قرینه یکدیگر به شکل اف قرار دار
۱/7 area ate Stee ay
ار ی Oni ali (h corer)
۱۳ aC ey OL rer caren cour wera tar emer Perit
کوک پیچیده می شوند.
خرک: ما بین سیم ها و طبله وبولن قرار گرفته و فشار سیم ها آن را به طور عمودی نگه می
Teme ey ECaCN Role ate SS 1
ae areca es |
شكل كرده Ce ee ee
teed See] |
-—O 0 ل cere Speer ا arte dr
Rerarcec ل ل
می شود. [ 5-5
افیا
صفحه 65:
نقش این ساز چه در ارکستر بزرگ. به طور جمعی و چه در ارکستر
مجلسی و انفرادا آنقدر پر اهمیت است که آنرا شاه سازها گفته اند. شاید
بتوان جنبن ادعا كرد كه در يك يارتيتور موسيقى اركسترء ويولن ها از
تمام سازهاى ديكر كمتر سكوت دارتد,
۰
ن ویولن حقیقی را ساخت. اما معروفترین ویولن ها در شهر کرمونا
ساخته شدند.
آندره اماتی و فرزندش نیکولا آماتی و شاگردش آنتونیو استرادیواریوس:
MRSC rer ers ۳
نيفين
صفحه 66:
ویولن سل
ويولن سل جنان بزركتر از ويولن و ويولا
الاك و
اجرا بر روى زمين ما بين ياهاى خود
ا ۳
ار اين جهت در انتهاى
تحتانى ويولنسل ميله اى آهنى نصب
ا ل 2
Set aE Rett cd
می دهند.) و نوک آنرا روی زمین قرار
دارد.
ee ۱
اضوات وسط با کلید دو ودر اضوات ویر با
کلید سل می نویسند.
مه
صفحه 67:
تعريف لغت نامه اى:
ويولن سل:
Se Re eee eC Se nee ed
توضیح اینکه سلو به معنی کوچک و ویولن سل به معتی ویولن کوچک
است. در حالى كه اين ساز به مراتب بزركتر از ويولن است.
ا م ل 5
ل ل ا ل ل ا ا لي ل يم
کوچکتری عرضه می کرد.
ويولن سل عضو سوم رده سازهاى زهى شمرده مى شود. اين ساز بيش از
en REY) ا ا ل ا ۱
مجلسى و نيز در اركستر را دارا مى باشد.طنين أن خصوصيتى
CS ا ا ال 0[ ا
جو جمج
صفحه 68:
قرنى يا كلارينت
ا ا 6
Fel rca Recents Veen RR eae Cente ces nar
هست. ما در اينجا از قره نى سى بمل كه رايج ترين نوع
ped ga gl cul ied
BeS) 1
از يك لوله استوانه اى كه انتهاى آن كمى مخروطى شده
است.
در انتهای بالای ساز, تکیه گاهی مانند منقا, از جنس
0
تقریبا صاف و سوی دیگر سطحی منحنی است و در سوی
Pema Re 1
CR ne nd reed Cree 0
Ree 00 cy
علاوه بر دهانی قسمت های دیگر نبز در اين ساز به نظر
Reena Se Ree nC Oe ar Co 1
وس
صفحه 69:
۱
فلوت اأست. oe eee
eT] ا ا
قره نى باس يا باس كلارينت:
اين سازبا همان اصول انكشث كذارى قره نى معمولى: يك اكتاو بم ثر از آن صدا مى
دهد. بر خلاف کلارینت معمولی متشکل از لوله مستقیم در سراسر طول خود نیست.
EC م FR Pe Oren NP oreo pe erate oe
Py pn peer rom reer nvecon ree Care Pir ere yr Careccar cry
ا OPO om ۱
Py 0 1
FPF Cee Pep rrr Cute DprA ay Pr erg ea Fr
سی بمل و لا ساخته شده است.
ات ا ا ا 0 لك ا
صدائی نیم پرده بم تر تعبیه شده است. »
Pap 89
صفحه 70:
تعریف فرهنگ لفات :
کلارینت: از سازهای بادی چوبی بیشتر از جنس آبنوس و اخیرا فلز, دارای
زبانه اى ساده؛ لوله اى استوانه اى و انتهاى شيبورى. بر روى سطح لولهء
كليدهاى بسيارى تعبيه شده است. بافت كليدها بر روى كلارينت به دو علت
پیچیده تر و کامل تر از سیستم کلید بندی در اوبوا است:
.١ به دلايل أكوستيكى
Cag ا ا ا ل ا م
به همين دليل صداى كلارينت از نظر رنك طنين با اوبوا تفاوت دارد
ميدان صداى كلارينت متجاوز از سه اكتاو است.
۳۰-0
صفحه 71:
كلاويكورد
SD ito ed ل ل ان
هيجدهم.
این ساز متشکل است از جعبه ای مستطیل
TO See re Sr Cae) ۱
قرار می گیرد.
صفحه رزناتور در طرف راست نوازنده و شستى
ها قرار داشته.و خرى ها Pe سيم ها را به
اين صفحه منتقل مى كنند.
ا PSE EB) oe ees
des ee i me است. از زیر
به سیم برخورده به آن فشار می آورد که همان
سبب تولید ارتعاش می گردد. صدای کلاویکورد
نرم و لطیف است.
او ی
صفحه 72:
در دایره المعارف فارسی ج ۲ ذیل کمانچه آمده
۱ ا fo Ro
Pe 0 0 06
مانند تار و ویولن سیمهای آن را با گوشی محکم
ee
ا ا OC ES 1ت
کلمه فرانسوی آرشه به معنی کمان کوچک
جای آن را گرفته است.
وا ی
صفحه 73:
۱ re Ne I Te ee
Pert ا Urey cor PeOrnCn hr curer pees]
Rn ei aver nen wet key Le eee eee Ree
دوره صفویه به بعد کمانچه یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار آمده است.
ا ل ا SNP, 0
Bro ا ا ل ا ل 0
از نظر شکل, کاسه ها را به صورت کروی یا مخروط ناقص درست می کنند. کاسه هایی که به
ney ipod ves WO Oe Ng fect Recon EC Ce Cond 1
ROW Aone one epee ar nO es ee over)
ا
۱
این کمانچه ها آسانتر است و این امتیازی است برای این نوع کمانچه.
ل ا ل كه ا
Se eee RO ne ae a
جوب توت و به صورت يك تكه ساخته مى شوند.
كيين
صفحه 74:
اي ا ali Ree RR Maced eee S Ee تا
تركه هايى كه در روى قالب خم شده اند ساخته مى شود. ضخامت اين كاسه ها كم است و به همين دليل كاسه
Be me eR SMD) aa lle eel tae eae
i ene ae oo ا nC SC نس
OS ia ce ae Rec SI te acces elias Sica
Beer Sry Cove coc ren erage ter ROM ave ir Pe Pca Se ep ree Dea
Rec TRIN Te SP iyi Mere yes
Oe aD eae ool م ا ee me Dead
کاسه کمانچه متفاوت است, ترکمنها کمانچه با کاسه های بسیار کوچک می سازند. در نقاط دیگر دنیا نیز که
ere ا
Ne Saar Ener POCO eae Dy ee Be Cee coy
۳۱ ناقص و قطر آن در شیطانک ۳۷ میلی متر و در محل اتصال به کاسه ۳۱ میلی متر است. طول دسته کمانچه
سانتی متر اشت.
| carton sere War eres rogers can
ee TE Sa ee ااا
قرار می گیرد» و این سیمها پس از رد شدن از روی شیطانک و عبور از روی
Sa aan ee Meare and Tear oa aN ot Bo ool Teel Taceat
eee ا cn rota Pere nY
می تواند باشد.
اقا ی
صفحه 75:
خرک بر روی پوست قرار می گیرد و سیم ها با فشار خرک را به پوست می چسبانند. کمانچه
i سس
کیرد
آرشه كمانجه»:كه اسم .اولية أشن كمانه بودة است» تشكيل شده است از يك جوب كه از يك
اي ل ۱
Dee ea ape ل ا
لا
۱ ee Te ا ل ا
1۱۳ ا ا ROME
۳ eo Sead
۱ Poi Py reece ice)
[PS Dg 0 ا A ange OC OOO Jes ed reas ces
a acd ا
منبع: شیوه کمانچه نوازی مهدی آذرسینا
يسن
صفحه 76:
نترباس
بزركترين و بم ترين عضو كروه سازهاى آرشه اى است.
00 pus sha
eee EC Ce ST ye داشته است.
eed ee SRC eae 2
۱ شوند.
Pe eee ear ba ne
نويسند صدا مى دهند.
در کنترباس هاتی که پنچ سیم دارند سیم های چهار و پنج به
۱
1
ha ees و
صاف است.
ای
صفحه 77: