صفحه 1:
بل ایرد
آشنایی با جنگ نرم
(مفهوم شناسی» کار کردها و روشها)
تهبه کننده: دکتر علی اشرف نوری
صفحه 2:
صفحه 3:
بخش اول .
مفهوم شناسی جنگ نرم
4}
صفحه 4:
8 تعریف جنگ فرم (057 00)؛
هر گونه اقدام نرم افزارانه اعم از :
رولنی» تبلیغلتی» رسانه ای» سایبری» دیجیتللی» اطلاعلتی» فرهنگی؛ سیاسی»
اجتملعی و علمی است که جامعهجا گروه هدف را نشانه میگیرد و بدون
درگیری نظلمیسبا بهره گیری از روشهای اقناع سازی ویا مدیییت احساسات
و بهره گیری از روشهای جذب رقیب را به انفعال یا شکست
وا میدارد.
Ag
صفحه 5:
استعمار فرا نوين جنك نرم
4
ما
تغییر حاکمان
دگرگونی 0 و
ارزشها و سیک
زندگی
تحریک مزدوران
داخلی
رسانههای مکتوب
صو و see
وهر جيزى غير از
ادوات نظامى
AY
صفحه 6:
7 ۳
انواع جنگ:
*جنگها با توجه به معیارهای مختلف به انواع متفاوتی تقسیم میشوند.
مثلاً بر اساس توازن قوا.به جنگ متقارن و نامتقارن یا عادلانه و غير
عادلانه بر اساس مقیاس_های جفرافیایی به جنگهای محلی»
منطقهای» فرامنطقهای و جهانی, با توجه به نوع تاکتیک به منظم
(کلاسیک) و نامنظم (چریکی)؛ بر اساس نوع سلاح به هستهای و
غیرهستهای تفسیم میشوند.
*در یک تقسیم کلی و با توجه به ابزارهای به کار گرفته در جنگ و
همچنین هدف اصلی از لّن» میتوان جنگها را به سه نوع تقسیم کرد:
جنگهای سخت (0) اسب جنکهای نیمهسخت (س8)
(hard wor و {GoPt Dar) 05 G&S
صفحه 7:
تعریف جنگ نرم:
*پرفسور حمید مولانا در کتاب «اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی» در سال ۱۹۸۶ قدرت نرم
رأ به قدرت بر شکلدهی و تغییر ایدهها و ترجیحات طرف مقابل تعریف کرد.
*جوزف نای: قدرت نرم را به «توانایی شکلدهی ترجیحات دیگران» تعریف کرد. جوزف نای
قدرت سخت را به «قدرت برای اجبار» و قدرت نرم را به «فدرت برای جذب و اقناع» تعریف
میکند.
*هبنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از رسائد و دیگر اعمالی است که منظور اصلی Gl
تاثیرگذاری بر عقاید. احساسات. تمایلات و رفتار دشمن؛ گروه بی طرف و یا گروههای دوست
است به نحوی که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد»
واژه های هم افق:
عدر اصطلاحات نظامی و سیاسی. اصطلاحاتی «جنگ روانی» «عملیات روانی» PUB
مخملى»» «انقلاب رنكى» و «جنك رسانهاى» » همكى از أشكال و انواع جنك نرم و بعضاً
به صورت ناشيانهاى به عنوان مترادف جنك نرم به شمار مىروند. در همة اين موارد هدف اين
است که اراده و خواست مهاجمان بدون استفاده از ابزار و وسایل نظامی بر دیگران تحمیل شود.
صفحه 8:
جنگ نرم در نگاه رهبری
در جنگ رولنی و آنچه که امروزسبه او جنگ نرم گفته میشود در دنیاء دشمن
به سراغ سنگرهای معنوی میآید که آنها را منمدم کند.به سراغ ایمانها»
معرفتهاء عزمهاء بايدها و اركان اساسى.يك نظام ويك كشور دشمن به
سراغ اينها مى ليد.كه اينها را منهدم بكند و نقاط قوت را در تبليغات خود به
نقاط ضعف تبديل كنده فرصتهاى يك نظام را به تهديد تبديل كند.
we زا
صفحه 9:
انکار ناپذیری جنگ نرم
وقتی انسان» تجهیز» صف آرليىء دهانهایبا حقد و غضب گشوده شده و
دندانهایجا غیظ فشرده شده علیه انقلاب» امام خمینی و آرمانهای نظام
اسلامی را میبیند وجود لین جنگ نرم را باور میکند» هرچند ممکن است
عدهای اینها را نبینند.
fe
صفحه 10:
جنگ نرم اولویت دشمن
۳7
یکی از سئولان طراز اول ریّیم صهیونیستی» در سال گذشته توصیهایبه آمریکاییها کرد. لین توصیه
كاملاً در مطبوعات خارجی و اینتینت منعکس شد و لعر پنهلنی و مخنبلنه ای نیست . توصیه وی به
آمریکاییها کین بیدکه بیهوده یقت خود رلبا عراق و کره شمللی و کشورهلیی از لین قبیل تلف نکنید .
مسئله اصلی شما ایران است. لگر خاورمیلنه را میخواهید وقتنان را مصروف عراق نکنید» سراغ ایران
بروید» کانون و سرچشمه آنجاست؛ اما ایران مثل عراق و کره شمالی و افغانستان نیست که بتوان با حمله
نظامی آن را تسخیر کرد. نظام و حکومت اسلامی به مردم متکی است» مردم آن را حفظ کرده اند. باید
کاری کنید که مردم ّن را رها کنند . راهش لین است که مردم رلبا ترویج فرهنگ و ادبیات غربی و
فرهنگ و تربیت آمریکایی؛ به واگرایی نسبت به دین و فرهنگ و سنت و تاربخشان سوق داد. وقتی مردم
لین تعلقات را رها کردند» بعد از گذشت چند سال» بدون لین که سرمایه ای صرف کنیدسبلیک حمله و
تحرک احیانا نظامی مختصر» میتوانید این مانع بز رگ یعنی نظام اسلامی را از سر راه بردارید.
صفحه 11:
صفحه 12:
ی
خبردادن امام علی (علیه السلام) از فتنه های آینده :
سپس فتنه ای سر ب رآورد که سخت لرزاننده؛ در هم کوبنده و نابود کننده است» و قلبهایی
-پس از استواری میلفزد» و مردلنیپس از درستی و سلامت» گمراه میگردند و افکار و
انديشه حلبه هنكام هجوم لین فتنه ها پراکنده و عقلیسپس از آشکار شدنشانبه شک و
تردید دچار میگردد» كن كس کمبه مقابلهبا فتنه ها برخیزد کمرش را میشکند » و
کسی که در فرو نشاندن آن تلاش میکند» او را درهم میکوبد» در اين ميان فتنه جویان
چونان گور خران» یکدیگر را گاز میگییند» و رشته های سعادت و آیین محکم شده شان
لرزان میگردد » و حقیقت امر پنمان می ماند » حکمت و دانش کلهش مییابد » ستمگران
به سخن می آیند » و بیابان نشینها را در هم می کوبند » و با سینه مرکبهای ستم »
صفحه 13:
آنها را خرد مینمایند » تکروان در غبار ّن فتنه ها نابود گردند » و سواران با قدرت در
آنبه هللکت میرسند » فتنه هانبا تلضی خواسته ها وارد می شود و خونهای تازه را
میدوشد ؛ نشلنه های هين را خراب و يقين را ازبين مىبرد ؛ فتنه هليى كه افراد زيرك
از قن بگریزند و افراد پلید در تدبیر ّن بکوشند ».ّن فتنههلپر رعد و برق وپر زحمت
است. در ّن پیوندهای خویشاوندی قطع میگردد و از اسلام جدا میگردنده فتندها
چنان ویرانگرند که تندرستها بیمار و مسکن گزیدگان کوج میکنند.
در كن ميان کشته ای است که خونشبه رایگان ريخته؛ و افراد ترسویی که طللب
امانندسبا سوگندها آنان را فییب میدهند وبا تظاهربه ایمان آنها را گمراهمی کنند.
(خطبه ۱۵۱ نهج البلاغه ؛ ترجمه دشتی)
صفحه 14:
رهنمودهای امام علی (علیه السلام)در مقابله با فتنه ها:
يس سعى كنيد شما پرچم فتنه ها و نشانه های بدعتها نباشید؛
و آنجه راكه پبیند لمت اسلامی بدان استوار است ؛ و پلیه های طلعت بر آن پایدار بر خود
لازم شمارید؛
- از درافتادن درون دامهای شیطان» و قرار گرفتن در وادی دشمنیها بپرهیزید؛
و لقمه هاى حرام به شکم خود راه ندهید؛
- شما در برابر دیدگان خداوندی قرار داییدکه گناهان را حرام کرد و راه اطلعت و بندگی
را آسان فرمود.
(خطبه ۱۵۱ نهج البلاغه - ترجمه دشتی)
صفحه 15:
صفحه 16:
#پیامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
(1)«ل تَكْرَهُوا الْفنَْتَصَفى آخر الزّمانٍ» فَانِلِثِيرُ المُنافقين: در آخر الزمان فتنه ها را ناخوش
نداشته باشيد ؛ زيرا آن فتنه ها منافقین را نابود میسازد». (کنزالعمالح ۳۱۱۷۰)
Sen (1) 8 طخ اج فا منز ی کافر الم خی دبعم : به زودی
فتنههلیی خولهد آمدکه بر لثر آنها انسان شب رلبا ایمانمبه صبح میرساند و روزش را
سبا كفرسبه شب میرساند » مگر کسی که خداوند او رالبه علم زنده کرده باشد.» (میزان
الحکمه» ج ٩ ص ۴۵۲۶)
صفحه 17:
#امام على (عليه السلام) :
«ذلقغرى يَفلكفى لَهَب الفثنّه الْمُؤمنْ» وَ يَسْلَمُ فيها غيرُ المنلم به جان خودم سوکند که در
شعله آزمايشء مؤمن فابود مى شود و غير مسلمان سالم مى مافد.» (غررالحكم » ۴» ص 4۴۷۹
#امام صادق (علیه السلام) :
مُمنُوا الفثنة ؛ فلیما هلاک الخبابزه و طَهارَهُ الآزفي منّ الْفْسَقَه : فتنه را آرزو کنید؛ زیرا فتنه
موجب هلاکت ستمگران و پاکی زمین از فاسقان است». (بحارالأوار ج ۰٩۰ص ۳۲۶)
صفحه 18:
| فرآیند تسکوین جسنگ نسرم
(استنتاج از دیدگاه مفام معظم رهبری)
ف Ae a a
نرم فرهنگی فرهنگی فرهنگی
صفحه 19:
7
ویژگیهای جنگ نرم
|- اقدامات خود را آشکار و علنی انجام میدهد و در شکل و بستر قانونی عمل مینماید.
at پدیده جنگ نرم بطنی» آرام و خزنده عمل نموده؛.به طور تدریجی در جامعه شکل
میگیرد و افراد به سختی متوجه تکوین آن میگردند.
۳- جنگ نرم یک جنگ نامحسوس است یعنی ماهیت جنگ در آن پیدا نیست.
۴- مسالمت آمیز بوده و جنبه غیر خشونتی دارد و لذا در برخوردهای سطحی حساسیتی را
در جامعه و حکومت بر نمیانگیزد.
۵ از ابزارها و روشها و بستر های فرهنگی» سیاسی و اجتماعی مثل رسانه هاء احزاب»
تشکلهای صنفی و قشری» سازمانهای مردم نهاد» مراکز فرهنگی» هنری و آموزشی و
غیره استفاده می نماید.
ty 7
صفحه 20:
نا
4
ky
۶ جنگ نرم» جنگی است میان دانشگاه و اندیشه ورزان کشور با مراکز تلوری پردازی
دشمن.
/اس رسانه هاجه عنوان ستون اصلی شاکله جنگ نرم و ابزار فرهنگی کاربردی جهت
تأثي ركذارى بر افکار عمومی» ر کن اساسی مبارزه را تشکیل میدهند.
۸ در براندازی نرم از رسانه های داخلی کشور برای ساقط کردن حاکمیت همان کشور
استفاده میشود.
-٩ مخاطب جنگ نرم عموم مردم هستند و قشر خاصی را در بر نمیگیرد.
۰اس معمولاً اهداف اصلی پنمان دارد و منافقلنه عمل میشود . لذا درک سازماندهی پنهان
مجریان آنه به راحتی امکان پذیرنیست و گاه بسیار مشکل است.
‘oh 3
ا و a
5
صفحه 21:
| اس در جنگ نرم افرادبه راحتی متوجه انحراف و گرویدنبه دشمن نشده و سیر صحیح را
همان میداند که در آن ورود پیدا کرده و بر آن پافشاری میکند.
IT تأثیرسبی نظیری در تسلیم ناخود آگاه ملتها و تمکین آنملبه خواست قدرتهای سلطه کر
دارد.
۳س چون غفلت از اجرای توطنه در ذهنیت اجتماعی و امنیتی حاکم میگردد ؛ سطح
تأثیرگذاری تهدید, تشدید کردیده و موثرتیین الگوی رفتاری تهدید امنیتیبا مطلوبیت
نهایی برای دشمن شکل میگیرد.
۴ ارزیلبی جنگ فرم و تشخیص میزان شکست و پیروزی در ن بسیار سخت و تقريباً
غیرممکن است.
۸ t
صفحه 22:
آمدل مفهومی جنگ نرم
> - وف نا مها
تشدید آسيب بذيريها حت (tn
. مشغول سازى نظام به مسايل فرعى و كاذب
so شيف قرت نرم son!
در عرصه حکومت
-ارایه الکوهای غلط و انحرافی
ویس ]
جوزه ذ۱ شک و تردید نسبت به ارزشهای خودی
303001 أدباود ويقين نسبت به اروشهاى دشمن
صفحه 23:
عنوان
هدف استراتژیک
هدف تاکتیکی
جدول مقایسه جنگ سخت و جنك نرم
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
- الحاق خوزستان به خاک عراق
- شکست نظام و انقلاب اسلامی
- بمباران هوایی مناطق حساس
- هجوم همه جانبه در کلمرز
- اشغال مناطسق حساس
خوزستان
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
- استحاله نظام و انقلاب اسلامی
(جمهوری اسلامی تقلبی)
- فروپاشی نظام از درون
- بمباران تبلیغاتی ارزشها و باورها
- هجوم رسانه ای مبنی بر فساد در
حاکمیت
- اشغال ذهنی و قلب دانشگاهیان و
فرهیخنگان
صفحه 24:
عنوان
زمینه سازی جنگ
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
- بمب گذاری در مناطق
اقتصادی و جمعیتی
- حمله به پاسگاهمای
مرزی
- شلیک های پراکنده
تویخانه ای
دفاع مقدس ۲(جنگ فرم)
- ایجاد موج احساسی و عملیات روانی افکار
عمومی جامعه
- پراکنده کردن گرد تردید و شبهه افکنی و
القای شایعه
- ایجاد اغتشاشات و در گیریهای خیابانی
- ترویج جو فساد حاکمیت و اهتمام به تجاوز
و کشتار
صفحه 25:
عنوان
عوارض
حساس
تاثير
اجتماعى
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
- ارتفاعات » جاده ها » شهرها و
مراکز اقتصادی و صنعتی
- موجب ایجاد وحدت ملی در کشور
در مقابل دشمن مشترک
- شرکت مردم با انگیزهبالا در جنگ
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
- قلب و ذهن نخبگان فکری» مراجع و
مردم
- مراکز علمی» پژوهشی و هنری
- فضای سایبری
- موجب ایجاد تفرقه و اختلاف در
صفوف ملت
- به وجود آمدن فضای بلاتکلیفی و
بی تفاوتی
صفحه 26:
عنوان
تأثیر روانی
تاکتیک های اصلی
دشمن
دفاع مقدس ((جنگ سخت)
تهییج » تحرک و غیرتی شدن
مردم برای مقابله با دشمن
عملیات زمینی - هوایی -
دریایی - هوابرد - هلی برن
- زرهی - تویخانه
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
ایجاد یأس و بی تفاوتی در دفاع
ارزشها و آرمانها
- ایجاد شک و تردید در باورهای
مردم و نخبگان
- ایجاد فضای احساسی کینه و بعض
فسبت به نیروهای موّمن و انقلاب
و ابجاد محبت به دشمنان
صفحه 27:
تاکتیک های
مقابله با جنگ
خطوط دفاعی
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
عملیات زمینی - هوایی -
دریایی - هوابرد - هلی برن -
زرهی - توپخانه
مرز مشخص سرزمين بين
خودی و دشمن
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
- محبت و عطوفت
- اعتماد سازی و رفع شبهات
- اقناع سازی
- تقویت روحیه ملی
- ایجاد نشاط و امیدواری به آینده
عدم وجود هیچگونه مرزی بین خودی
و دشمن و حضور دشمن در همه جا
صفحه 28:
ابزار جنگ
زیرساختهای
دفاع مقدس ((جنگ سخت)
ادوات و تجهیزات نظامی
۱- قدرت نظامی و اقتصادی
دشمن و داشتن استراتژی
تهاجمی
۳- وجود آسیب پذیریهای
داخلی
۳ - حمایت بین المللی از مهاجم
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
رسانه (اعم از دیداری و شنیداری )- قلم =
فضای سایبری - جریان سازی اجتماعی -
سازمانهای مردم نهاد(سمن)
| - استحاله فرهنگی در لایه باروها و ارزشها
۲ - استحاله سیاسی به ویژه در بين نخبگان
۳ - شبکه های اجتماعی
۴ - آسیب پذیریهای فرهنگی» سیاسی و
اجتماعی
صفحه 29:
عنوان دفاع مقدس |(جنگ سخت) دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
۱ - جبهه های شمالغرب » غرب | ۱- محیط های فکری و اندیشهای
صحنه های و جنوب در زمين (دانشگاه)
جنگو | ۲ -دریا ۲- محیط های فرهنگی و هنری و تمدنی
درگیری |"-هوا ۳ - محیط مجازی و سایبری
۴ - عرصه دیپلماسی ۴ - محیط اجتماعی
روش ۲ ۲ ۳
شور حماسی و هیجانی استدلال و منطق و نظریه پردازی
بسیج كردن
صفحه 30:
: واگرایی اعتقادی
: واگرایی روانی
صفحه 31:
صفحه 32:
بازیگران جنگ نرم
صفحه 33:
- تاثيركذارى بر برآورد و باور مديران عالى
ابجاد نابايدارى و عدم ثبات در تصميمات
ابجاد شكاف ميان وهبران» فرماندهان و كرودهاى.
مرجع
ايجاد كسست و اعتماد كريزى جند سويه
Ne
- سلب اراده و انگیزه حمایت از سطوح عالن نظام
- ناکار آمد جلوه دادن نظام ١
پلس آفرینی » مشکل سازی »حساله آفرینی و
القاي بحران
- تضعیف دفاععلی و نقش نیروهای مشلج
-سلب اراده و اعتمادمردمی
- سلب مشروعیت و مقبولیت نظام.
بی ثبات کردن مردم و تشوبق بهایجاد بعران
- تبدیل مردم بهنراضیان» معارضین ؛ معاندين
سطح تاکتیکی
صفحه 34:
تبیین نقشها در صحنه جنگ نرم
J #١ ا ا
فقش آفرینان : ll ی (هنمتدان) سس
صفحه 35:
۳ ارتباط بين اهداف و تهدیدات انقلاب اسلامی .
مراحل انقلاب اسلامی
مرحله شكوقايى (جهانى سازى).
-)- مرحلهبلوغ(جامعه سازی)
مرحله رشد (کار آمدسازی)
---.1 مرحله زايش (نهادينه سازى).
مرحلهجنینی (شکل کیری)
92
صفحه 36:
عوامل شکل گیری جنگ نرم
۱- با وقوع انقلاب اسلامی در ايران » یکی از ستونهای حلفظ منلفع آمریکا در منطقه فرو
ربخت. اقدامات نظلمی ؛ تروریستی و تحریم های اقتصادی نتوانست انقلاب را در مقابل
آمریکا به زانو در آورد.
۲- در دهه ٩۰ با فروپاشی شوروی » آمریکا بدنبالمتک قطبی کردن جهان و تثبیت هژمونی
خويش با بهره گیری از همه ظرفیتهای سخت و نرم خود شد.
۳ - در مسیر حرکت سرستانه آمریکا .با ملنع جمهوری اسلامی ابران برخورد کرده و در
شکل گیری هژمونی با چالش جدی مواجه شد.
صفحه 37:
۴- در فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی » جمهوری اسلامی ایران از ارکان قدرت لازم برای
ایستادگی در مقابل آمریکا برخوردار شده بود.
۴) قدرت نرم جمهوری اسلامی توانسته بود گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان مطرح و
نقش بازیگری برای آن در صحنه بین الملل ایجاد نماید.
۴) قدرت سخت جمهوری اسلامیبا بهره گیری از تجارب دفاع مقدس توانسته بود نقش
بازدارندگی موثری برای آن ایجاد نماید.
۴ افزلیش قیمت نفت و افزلیش ثروت ملی و پیشرفتهای چشمگیر علمی و غن آوری
کشور » قدرت اقتصادی ارتقاء یافت.
۵- آمریکا برای مهار قدرت جمهوری اسلامی از راهبرد جنگ نرم استفاده می کند.لذا جنک
نرم آمریکا در حقیقت یک اقدام پدافندی در مقابل انقلاب اسلامی است.
1 t
صفحه 38:
لب
قراردادنارزشها
متأثر كردن
احساسات و
عواطف
صفحه 39:
آسیب شناسی زمینه های وقوع جنگ نرم
اس بیش از 1:4۰ منلبع درسی و پژوهشی رشته های علوم انسانی کاملاًغیبی است و اين
زمینه فکری لازم برای پذیرش فرهنگ غرب را فراهم نموده است.
۲س گسترش کصی رشته های علوم انسانی و افزلیش دانشجويان كن بدون توجهبه حل
تناقضات بین ريشه علوم انسانی غوبی که اومانیستی و سکولاریستی استدبا اسلام که بر
محور توجه به ذات باریتعالی است.
۳- عدم وجود منابع فکری کار آمد و به روز در دانشگاهها و منسوخ بودن منابع مباحث علوم
انسانی در دانشگاههای کشور در خود جولمع علصی غرب (عقب ماندگی منابع علوم
انسانی).
۴- برخی اساتید دانشگاه خواستهیا ناخواسته سالهاستکه خوهبه عنوان مهرههای تنوریک
جنگ نوم عمل مینمایند.
, ۵س خودباختگی برخی اساتيد و روشنفكران كه تحت تأثی فرهنک غرب قرار گرفه اند. پر
1 97
صفحه 40:
ع عدم باورسبه وقوع جنگ نرم و توهم پنداشتن ool که سالهاست در اتاقهای فکر آمریکاه اروپا و
اسرائیل کلید زده شده و توسط بسیاری از نخبگان خودی دنبال می شود.
۷-عدم انسجام در دید گاههای سیاسی » اجتماعی و فرهنگی رسانه هاء احزاب و کار گزاران نظام (ag
در خصوص مقابله با جنگ نرم.
۸ وجود ريشه ها و آثار رب زدگی در عرصه های فرهنگ هنر و رسانهای کشور.
٩ درگیری و مناقشات سیاسی و جناحی در کشور.
۰|- نفوذ ایادی دشمن؛ مرعوبین و غرب زدگان در ارکان نظام » مطبوعات و تشکل های غیر دولتی.
| اس عدم آشنلیی نسل جوانجا مبلنی انديشه اسلامی » فرهنگ ملی و سابقه جنایات غرب و آمریکا در
ايران و جهان.
۲س کسترش دسترسی مردم به ویژه جوانان به اینترنت » ماهواره و تلفن هاى بين المللى.
صفحه 41:
۳ ترویج شهوات سبی بند و باری » ولنکاری (اباحه گری) در جامعه و دگرگونی در ارزشهای اخلاقی
و اجتماعی بویژه در روابط دختر و يسر.
IF وجود برخی تنگ نظریها و رفتارهای نامنلسب در برخوردبا جوانان و زمینههای انسداد سیاسی
و فرهنگی در بین برخی مسئولین و نیروهای مذهبی.
۵ وجود تورم و گرلنی » فقره فساد و تبعیض در کشور و زمینه ساز بودن آنها برای بحران ها و
شورهای اجتماعی.
۶س وجود خرده فرهنگ های قومی » مذهبی و نژادی در کشور.
۷- امتداد قومی و نژادی حاشیه نشینان مرزی به بیرون از مرزها و تأثیرپذیری فرهنگی و روانی آنهاء
NA تغییرات دموگرافیکی جمعیت ایران از قبیل جوان بودن جمعیت؛ پیرشدن جمعیت سبه هم خوردن
توازن جنسیتی در سطح نظام اجتملعی ؛ بالا رفتن سن ازدواج سبه وجود آمدن طبقه متوسط خرده
اس بورژوا و غیره . ye
صفحه 42:
هرم مخاطبین در جنگ نرم
مقام معظم رهبری روسای قوای سه گانه
روسا و اعضای نهادها و شوراهای عالی
تصمیمگیر نظام و روسای کشورهای همسو
مراجع دينى علما نخبكان علمى و
مشاهير داخلى و خارجی
— سازمانهای اطلاعلنی و امنبشی س
نیروهای مسلح
- نهادهای انقللبی (ملتها ء دولتها و افراد
خارجی طرفدارانقلاب اسلامی)
آحاد مردم ايران داخلی و خارج نث
توده مردم
- تأثیر گذاری بر تصمیمات کلان
٠ تايركذارى بر نظارت و كنترل تصميمات کلان
- تأثيركذارى بر شناختها و انتخاب كزينههاى
راهيردى و قضاوتها
جذب مافل مظاهر جامعه آماج
٠ ايجاد شكاف در ارتباط با مجموعه نظام در همه سطوح.
ابجاد قطبهاى قدرت سياسى غيرضمركز و مجزا از
قدرت سياسى نظام
<_مكتب سازى كلذب
عدم جرا راردا نیمات خی
ان یم هی نی
اعم ها را وت رود
تکار آمدی هر حوزه دقاع همه جانيه
راد یت اقب درس ی
رید رت قمع
اد شکاف در مردم و دوا ۱
تارضايتى و واكنش شديد به اقدامات
2
صفحه 43:
بخش دوم .
منابع و روشهای
مقابله با جنگ ذرم
3-3
yt
صفحه 44:
oY
2
م
تحلیل محتواى سه سخنرافى مقام معظم رهبرى (مد ظله العالى)
در خصوص جنك فرم :
الف ) اجتناب نا پذیری جنگ نرم دشمن با انقلاب اسلامی در شرایط حاضر.
| - مواجه شدن نظام جمهوری اسلامی با یک جنگ عظیم نرم و واقعیت داشتن آن .
۲ - مخالفت شدید شبکه عظیم استکباری با قدرت روبه رشد و روبه اعتلای نظام
جمهوری اسلامی .
۳- خلاف اننظار نبودن حوادث اخیر.
۴- نعمت بودن حوادث اخیر برای شناخت نقاط قوت و ضعف خودمان.
A
صفحه 45:
ب ) هدف از مقابله با جنگ نرم دشمن:
دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی در مقلبلمبلیک حرکت همه جنبه ی متکی به
زور و تزییر و پول و امکانات عظیم پیشرفته ی علمی رسانه ای . بلیسبا این جریان
شیطانی خطرناک مقابله شود.
ج ) روشهای مقابله با جنگ نرم دشمن:
| - توجیه جوانان دانشجو و دادن قدرت تحلیل به آنان.
۲- دادن توان کار و نشاط کار با امید بخشیدن و فضای محیط درس و دانشگاه را فضای
اميد کردن.
۳- میدان دادن به دانشجو برای اظهار نظر و تشکیل کرسی های آزاد اندیشی .
۴- محیط دانشگاه را محیط معنویت كردن.
۵- رساندن کشور به نقطه ای از لحاظ علمی ؛ اقتصادی و امنیتی که امکان آسیب
پذیریاش نزدیک به صفر باشد.
صفحه 46:
نا
#
م
۶- مواظبت و جلوگیری از تزلزل در کار علمى دانشكاه.
۷- رفتار مدبرانه و فکورانه و بدون تندروی » افراط و تفریط در قضایای پیش رو.
۸- بازیابی حقیقی هویت اسلامی - ایرانی خودمان.
د) آرایش صحنه ی مقابله با جنگ نرم :
-١ نخبكان فكرى بايد به میدان جنگ نرم بیایند.
1- اساتيد دانشكاه فرمانده جبهه ى جنك نرم هستند كه بايد مسایل کلان را ببینند »
دشمن را درست شناسایی کنند ؛ هدفهای دشمن را کشف کنند» احياناً به قرا ركاههاى
دشمن سر بکشنده بر آن اساس طراحی کنند و بر اساس طرح حرکت کنند.
۳- دانشجویان افسران جوان جبهه ی جنگ نرم هستند که فکر دارند» عمل دارند » در
صحنه حضور دارند » اوضاع را می بینند » در چهار چوب عمل می کنند و در اتاقهای
فکرشان راه کار پیدا می کنند.
gh
صفحه 47:
2
ظ
) وظيفه نخبكان فرهنكى و هنرى دي مقابله با جنگ نرم :
١ - تلاش و مجاهدت براى فهم درست و صواب حوادث فتنه كون.
۲- تبلیغ و تببین حقایق برای مردم.
۳- گره گشایی در عالم فرهنگ برای باز کردن حقيقت و باز کردن گره های ذهنی.
۴- پرهیز از شیوه های سیاسی » شیوه های سیاستگران و سیاستمداران در تبلیغ
کار فرهنگی .
صفحه 48:
اهداف مقابله با جنگ نرم :
| - پیشگیری از توفیق دشمن در دست یلبی بهبی ثبات سازی سیاسی » اجتماعی و
فرهنگی نظام.
۲ - پیش دستی در تصرف (تأثیر گذاری ) قلب (با محبت » عطوفت و اعتمادسازی) و ذهن
(با اقناع سازى و رفع شبهات ) جمعیت خاکستری جامعه هدف و جلوگیری از فریب
آنها توسط دشمن و عوامل آنهاء
۳- جلوگیری از کند شدن سرعت حرکت پیشرفت و عدللت در عرصه های علمی »
اقتصادی و سازندگی کشور بویژه در عرصه ی علم » پژوهش و فناوری.
۴- تقویت روجیه ملی » ایجاد نشاط و امیدواریبه آینده و مقلبلسباحر گینه اقدام یأس
آفرین در جامعه و در بين نیروهای خودی حاضر در صحنه.
صفحه 49:
۵- عمق بخشی مقابلمبا جنگ نرم از طییق بسیج همه امکانات و منلبع انسانی » فرهنگی »
هنری و رسانه ای و فرهیختگان و نخبگان مومن به انقلاب ونظام.
۶- واکنش سریع در مقابلمبا حوادث ایجاد شده توسط دشمنبه منظور جلو گیر ی از ایجاد
رخنه در جامعه و حاکمیت.
۷- تهاجم مستمر فکری » فرهنگی و سیاسی به دشمن » مبانی و پایگاههای فکری و فرهنگی
وعوامل داخلی آن .
A ———————————————
Ag
9
1
صفحه 50:
اصول و قواعد اساسی مقابله با جنگ فرم :
۱- ایجاد انسجام و اتحاد در بين ارکان و اعضای واحدهای سازمان یافته خودی موجود در صحنه.
۲- ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمان یافته موجود در صحنهبا واحدهای پشتیبانی کننده»
تقویت کننده و هدایت کننده موجود در بیرون صحنه.
۳ - پیوستگی و انسجام در عولمل رولنی » فرهنگی » سیاسی ؛ اجتملعی ؛ رسانه ای و هنری برای
حمایت تبلیغی و اقناع سازی و روشنگری از صحنه عملیات مقابله با جنگ نرم.
۴ - توسته رهبری و هدلیت (سامانه فرماندهی و کنترل ) در سطوح مختلف مقلبلهبا جنگ نرم و در
ارتباط با پیروهای موجود در صحنه.
۵ - اشراف و برآورد اطلاعلتی از ترتیب نیرو» توائللی ها » تحرکات » آسیب پذیری های کلیه
نیروهای غیر خودی و عوامل دشمن در صحنه جنگ نرم
gh
yh
صفحه 51:
gh
32
۶- بررسی و برآورد دقیق وبه روز از فضای کلی حلکم بر صحنه عمليات جنى نرم شلمل ديدكاهها و
نگرشها . ضعفها و قوتهای نهادهای رسمی » مسایل صنفی » آسیب پذیریهای قلبل استفاده تیسط
غیرخودی ها و وضعیت جمعیت خاکستری ۰
۷ - پیش بینی سناریوهای احتمالی از تحر کات و اقدامات آینده نیروهای غیر خودی در هر صحنه.
۸ - مقابلمبا جنگ نرم در هر صحنه بلید متکی بر ساختارهای اجتملعی موجود در ّن صحنه شکل
بگیرد. اعم از ساختارهای رسمی يا مردمی » تشکلی و یاسمن هاء
-٩ تجهیز » آموزش( توانمند سازی ) و سازماندهی ( شبکه سازی) نیروهای مومن و فداکار برای
حضور در صحنه های مختلف مقابله با جنگ نرم .
yh
صفحه 52:
۰- قابلیت پاسخگویی سریع و مطمئن به تحرکات نیروهای غیر خودی با خود اتکایی و تجميع ساز
و كارهاى ب
انى و مقابله با جنى نرم
۱- قابلیت خلق توانلیی های جدید ؛ ایجاد محیطی خلاق وببه دست گرفتن ابتکار عمل نبروهای
خودی حاضر در صحنه.
۲- داشتن موضع تهاجمی وابتکار عمل در صحنه (سیال سازی محیط عملیاتی )و پرهیز از انفعال
و موضع پدافندی صرف در مقابل دشمن و تحرکات نیروهای غیر خودی .
۳- امکان تمرکز روی نقاط ضعف دشمن و نیروهای غیر خودی و کاهش آسیب پذیری در برابر
قابلیت ها وتوانمندیهای آنان (کشاندن جنگبه حوزه آسیب پذیری های دشمن وتوانمندیهای
خودی)
3 ۱۴- بالا بردن هزینه های دشمن و نیروهای غیر خودی وکاهش هزینه های خودی . yh
صفحه 53:
روشهای مقابله با جنگ فرم :
الف اروشهای انسانی . احسان و اكرام برای جذب .
۱- ظاهر شدن نیروهای خودی در صحنه دانشگاه در چهره مدلفع حقوق اساتید و دانشجویان در
مسایل صنفی وبه دست گرفتن برچم مطالبات عادالنه و جلو گیری از پرچمدار شدن نیروهای غیر
خودی در مطالبات صنفی و اجتماعی.
۲-تقویت روابط عاطفی و محبت آمیز » احسان و اکرام و حسن خلق بین اساتید و دانشجویان
۳- بهره کیری از کلیه روشهای ارتباطات اجتملعی متناسبدبا شرلیط زمان » مکان ومخاطب شامل
ارتباط جهره به جهره » ارتباط مشاركت بذير » ارتباط مجازى و الکترونیکی ؛ مستقيم و غير مستقيم
» رسمى و غير رسمى » افقى و عمودى و غيره.
صفحه 54:
۴- ایجاد امبد و نشاط و نگاه خو
anal آینده در بین دانشجویان ومردم برای مقابله با
جنگ نرم.
۵- معنوی کردن فضای دانشگاه و اجرای برنامه های جذاب معنوی برای دانشجویان.
۶- راه انداختن دانشجویان جوان در فضای هیجان ؛ نشاط و حرکت که طبیعت آنهاست ون وقت
فکر صحیح منطبق بر اصول علمی»مفاهیم صحیح وپرهیز از کارهای صوری وشکلی به آنها دادن.
۷- شبکه سازی اجتملعی درون دانشکامبا مسئولیت دادنبه هر یک از نیروهای خودی
برای جذب ۵ تا ۱۰ نفرء
۸- توسعه فضای علی » فرهنگی و اجتملعی دانشکامبا برگزاری جشنوارهها » المپیادهای علمی »
فرهنگی » ورزشی و هنری» اجرای اردوهای سازندگی » زیارتی و سیاحتی و فعال سازی تشکلهای
مددکاری و خدمت به محرومان در بين دانشجویان.
صفحه 55:
1
۹۰
ب اروشهای اقناع سازی و روشنگری :
1- برپلیی کرسیهای آزاد اندیشی توسط اساتید ودانشجویان خودی دردانشگاه وگسترش فضای
عقلانی تحلیل و بررسی اوضاع کشورسبه شکل هدفمند و هدلیت شده - به علاوه نقد علوم انسانی
غیر اسلامی دانشگاه ها بعنوان یر بنای اعتقادی و ارزشی جنگ نرم دشمن و ضرورت و نحوه
اصلاح آن.
۲- برخوردهای منطقی متکی بر فکر» تدبیر و تأمل و پرهیز از افراط و تفریط با عوامل
پیاده نظام جنگ نرم.
۳- روشنگری و اطلاع رسانیبه مقع « عالملنه و هنرمندلنه درستبیین مسایل وحوادث » مقلبله با
شایعات و اقناع سازی نسبت به آنها با بهره گیری از روشهای مختلف به ویژه مناظره.
۴- بهره گیری از توایین حوادث اخیر جهت اقناع سازی و روشنگری جه شکل هدفمندو
کنترل شده.
۵- رسانه ها بلید برای جریان سازی مثبتبه نفع خودی و مقابلمبا جریان سازی دشمن آماده
شوند و نقش هدایت » کنترل و نظارتی خود ومدیریت افکار عمومی را بر عهده بگیرند.
4 we
1 Cc >
صفحه 56:
NN نب(
4 دود
ج اروشهای مدیر بت فتنه ها ( حوادث) .
-١ جلوگیری از کند شدن یا توقف حرکت علمی » سازندگی و پیشرفت کشور به ویژه در دانشگاهها,
۲- جلوکیری از ایجاد فضاهای هیجلنی و احساسی توسط دشمن در سطح دانشجویان در عين حال
ایجاد وضعیتی برای بروز عواطف و هیجانات و ابراز عقلید بدون ترس و اضطراب به منظیر ایجاد
تعادل روانی - اجتماعی در بين دانشجویان.
۳- از آنجا که درجنگ نرم هدف تصرف قلب(کانون احساس و عاطفه )و مغز(کانون تفکر واندیشه)
توده ها لست؛ لذا کلیه روشهابلید معطوضبه جلو گیری از تصرف قلب و مغز تودهها توسط دشمن
و تأثیر گذاری بر قلب و مغز آنها توسط نیروهای خودی می باشد.
yh we
0
صفحه 57:
1
۹۰
۴- فضای دانشگاه را نبلید گذاشتبه هیچ وجه امنیتی شود و در حواحثیکه رویعی دهد بلید به
cur seb از تشدید خشونت جلوگیری کرد. مقابله باجنگ نرم بلیدبا ابزار و روشهای نرم
انجام شود.
۵- چون در جنگ نرم تشخیص خودی از غير خودی بسیار دشوار است لذا باید اذرادی برای حضور
در خط مقدم این جبهه قرار بگیرند که کارشناس و خبره باشند و مراحل روانشناسی جنگ نرم را
به خوبی بدانند.
۶- در جنگ نرم اغلب نیروهای پیاده نظام دشمن در صحنهنبرد از نوع خودی هستند که بنا به
دلایلی فریب خورده و بعضاً نآ گاهانه به اردوگاه دشمن پیوسته اند.
we ون
Cy 1
صفحه 58:
۷- ایجاد آمادگی و همراهی نخبکان و فعالان سیاسی - فرهنگی - علمی و هنری ودستگاههای
ذیربط علمی - فرهنگی و حتی قضایی و امنیتی (اطلاعاتی ) در جنگ نرم ضروری است.
۸- دشمن در جنگ نرم بر بسترهای اجتماعی - که همان آسیب هلست - تهدید خود را عملی
عی نماید. لذا رصد لین آسیبها » مرتفع نمودن آنها و پرهیز از بهلنه دادنبه دست دشمنیا عوامل
آن ضروری است.
٩با توجهبه خلٌ قوانین جزلیی در خصوص برخوردبا براندازان و کودتاگران نرم - اصلاح قوانین
در پشتیلنی از نیروهای خودی و مقابله با عواصل دشمن در جنگ نرم جا رویکرد قضلیبی
ضروری است.
صفحه 59:
د )روشهای تحکیمی . بنیادی و ز یرساختی:
۱- اقدام همه جلنبه و همکلنی برای نیضت تولید علم و جنبش نرم افزاریبه منظور وقوعیک رنسانس
و نوزایش علمی برای باز گشت به منابع اصیل خود » باز خوانی آنها و زدودن زنکار چند ساله از آنهاء
- طراحی فرمولهای نيين از ميان منلبع غنى اسلامى كه قادريبه حل مشكلات و باسخكوبى نيازهاى
جامعه امروز باشد با همكارى و تعامل بين حوزه و دانشكاه.
۳- تقویست بنیسه اخلاقی و علصی اساتید در جهست ارتقاء قدرت نرم و امنست کشور و اصلاح نظام
گزینش استاد.
۴- فراهم کردن زمینههای آشنلیی و شناخت کاصل آرمانهای انقلاب اسلامی توسط اسانید و ایجاد
زمینه های مسئولیت پذیری اساتيد در انتقال تنوریک آنها به دانشجوبان.
۵- توانمندسازی اساتید و دانشجویان برای مقابلمبا تهدیدات نرم افزاری علیه انقلاب اسلامی از طریق
راه اندازی رشته های تحصیلی خاص و برگزاری دوره ها و كار كاههاى آموزشى و پژوهشی آزاد.
ASS سبط
صفحه 60:
۶- مطالعه و تحقیق اساتید و دانشجویان در مورد غرب » علوم غوبی و مبلنی آنن و نملیش تناقضات و
تضادهای درونی آنهاء
۷- شناخت مستمر و به روز دشمنی های با اسلام و آماده سازی آذهان عموصی برای مقابله با
جنگ نرم.
۸- انتصاب مدیریتهای دانشگاهها از میان کسانی که آگاهی و شناخت عمیقی نسبتبه مواضع غرب
در بديده جنگ نرم دارند.
-٩ فراهم کردن زمینههای لازم برای روشنگری و اطلاع رسانی
۰- توجمبه رسانه ها , آماده سازی و تقیبت زیر ساختهای فرهنگی آنها برای کارسازی در مقابلدبا
جنگ نرم.
۱۱- ارتقاء سطح آگاهی و بینش عمیق اصحاب رسانه از نظر علمی و تئوریک.
۲- ورودبه فضای مجازی از طریق ایجاد سایت » وبلاگ » شبکه سازی و غیره برای باسخگویی به
oth هجمه دشمن. i
صفحه 61:
هس . روشهای کمک به کار آمدسازی نظام
۱- نیاز سنجی :
شناخت خلاء ها ء آسیب پذیریها : تحلیل محیطی و تشخیص نیازهای آینده بررسی عوامل
ناكا رآمدى هاء تعیین اولویت ها
۲ - سیاست پژوهی :
ایده پردازی » ایده یابی » مطالعه و تحقیق در زمینه نیازها
۳ - سیاست پردازی :
بومی سازی سیاستها و طر حها » ارایه سیاستها و طرحهای پیشنهادی » کمک به سیاست سازی
و طراحی » گفتمان سازی » طراحی و پیاده سازی گفتمان رهبری .
صفحه 62:
۴ - مشاوره و توانمندسازی :
توسعه منلبع انسانی متعهد و متخصص, مشاوره به دستگاهها » توانمند سازی مدیران و
کارشناسان .
ف -اجرا:
نهادهای فرهنگی .
۶ - ارزیابی و بازخوردگیری :
نقد سیاستها » مطالبه گری از مسئولین » پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی.
/ - ساماندهى هسته ها و إيجاد شبكه ى كمك به كار آمد سازى نظام
اه #ا8ا0)08<م<# سس
صفحه 63:
الزامات مقابله با جنگ فرم :
بدیهی است عملیلتی شدنهر راهبرد و تحققهر هدف منوطبه تأمین الزامات مورد نیاز تن راهبرد
جا هدف حی باشد. الزامات مقابله جا جنگ نرم در سه بعد سازمان » امکانات و تجهیزات و
توانمندسازی قابل بحث و بررسی است.
الف) ساز مان :
١ - ايجاد قراركاه مركزى مقابله با جنك نرم در سطح راهبردى و عملياتى .
۲ - تشكيل ستادهای هماهنگی و پشتیبانی در مرکزیت و در استانها
۳ - تشکیل قرارکاههای تاکتیکی در هر صحنه
صفحه 64:
۴ - ساماندهی ترکیب نیروی خودی برای مقابله با جنگ نرم در سه بخش :
۴ نیروهای درگیر - شامل نیروهای حاضر در صحنه جنگ نرم
۴ نیروهای پشتیبلنی مستقیم - شلمل نیروهلیی که مستقیماً از عملیات مقابلهبا جنگ نرم
نیروهای حاضر در صحنه پشتیبلنیعی کنند. از قبیل نیروهای سایبری و دیجیتالی» عملیات
رولنی » اطلاع رسانی » هنر و تبلیغات و رسانه ها ( خبر گزاری هاء روزنلمه ها » سایت
مجازی» صداو سیما)
۳۴ نیروهای پشتیبانی غیر مستقیم - شامل نیروهایی که پشتیبانیهای عمومی مورد نیاز نیروهای
درگیر در صحنه عملیات مقابله با جنگ نرم را فراهم می آورند.
۵- تشکیل قرارگاههای تاکتیکی در هر محنه
صفحه 65:
BS
۵- تشکیل کانون تفکر در کنار هر قرارگاه درهر سطح متشکل از نیروهای فرهیخته و نخبه میمن به
اب جهت ایده پردازی » سیاست سازی » تحلیل و بررسی و ارایه راه کار ضروری است.
ات و امکانا
نیروی انسانی میمن »با انگیزه و مخلص از محیط درگیر مقابلهجا جنگ نرمبا تامین
هزینههای نیروی انسانی
۲- تأمین تجهیزات فناوری اطلاعات (لب تاپ و غیره ) و ارتباطات (500 » بلوتوث و ... ) مورد نیاز
۳- ساخت پژوهشکده هایی در دانشگاهها
مین اعتبار پرداخت وام برای هر یک دانشگاهها برای کمک به دانشجویان معسر.
مین اعتبار برای فعالیتهای مد کاری در دانشگاهها برای کمکسبه موقعبه دانشجویان نیاز مند
قبل و بعد از حوادث.
۶- تأمین امکانات چاپ و نشر (مکتوب و 00 )
صفحه 66:
ج) توانمند سازی نیروهای خودی :
۱/) آمادگیهای فردی (اعتقادی » روحی و انگیزشی):
١ - توجيه , اقناع سازی و آماده سازی روحی »روانی و اعتقادی نیروهای خودی حاضر در صحنه.
۲- ارتقاء آمادگی های جسمانی دانشجویان و آشنایی با شرایط سخت جهت تقویت صبر » توکل +
جسارت اقدام و بالا بردن آستانه تحمل آان در فتنه ها و آشوب هاء
۳- ایجاد اعتماد به تفس » خودباوری و اطمینان نسبت به توانایی نیروهای خودی در مقابله با
جنگ نرم دشمن و شکست حتمی هژمونی آمریکا بات کل به خداوند متعال.
۴- اقناع سازی و پذیرش اجتناب ناپذیری وجود فتنه و فتنه انگیزی (جنگ نرم ) در شرایط
کنونی انقلاب (دوره آخر الزمان)با دلايل عقلى و نقلی,
صفحه 67:
۳) آمادگیهای تکنیکی و مهارتی :
۱ - آموزش نظری و معرفتی نیروهای خودیبه منظور آمادگی برای مقلبلمبا شبهه اذکنی ها »
شایعات و اعتبار زدایی از باورها و ارزشهاء
۲- تکنیک های روان شناختی و ارتباطات اجتماعی جهت تأثیر گذاری وجذب جامعه خاکستری.
۳- اصول و قواعد اقناع سازی . گفتگو و مباحثه.
۴- آموزش تکنیکهای عمیات روانی و عملیات ضد جنگ روانی .
۵- آموزشهای فرهنگی و هنری جهت تأثیر گذارتر کردن پیامهای اقناعی.
۶- تاکتیک های بهره گیری از فضای مجازی و فناوربهای اطلاعات و ارتباطات.
gh
صفحه 68:
a
۷- آموزش تاکتیکهای پیشگیری » کنترل و مقابله با فتنه و آشوب .
۸- آموزش روشهای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات جنگ نرم و روشهای حفاظت اطلاعات.
-٩ توجیه نیروها ی خودی نسبتبه توانمندیها و آسیب پذیری های دشمن ونیروهای غیر خودی
درگیر در جنگ فرم.
۰- آموزش فنون»راهبردها » تاکتیکها و تجهیزات مورد استفاده دشمن و نیروهای غیر خودی در
جنگ نرم (آیین متجاوز در جنگ نرم) ۰
۱۱- برگزاری کلاسهای پاسگاه فرماندهی » شبیه سازی و بازی جنگ ویه جنگ نرم جهت ارتقاء
مهارت و توانمندی های نیروهای خودی .
۲- اجرای عملیات های پیشگیری و باز دارندگی جنگ نرم در ابعاد فرهنگی » سیاسی +
اجتماعی و رسانه ای.
gh
صفحه 69:
م۳ 00 3 a
منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی (برای مقابله با جنگ نرم)
-١ دين اسلام و مذهب تشیع به ویژه در ابعاد
۱/- فرهنگ عاشورایی و روحیه شهادت طلبی
۱- فرهنگ اننظار و امید به آینده
۱- ولایت مطلقه فقیه و نظام ولایی
۳- قدرت معنوی و اخلاقی
۳- توان و سابقه فکری ؛ فرهنگی و تمدنی
۴- قدرت علمی و فناوری در حال شکوفایی
۵- استحکام داخلی و کار آمدی نظام
۶- سرمایه اجتماعی
۷- مردم سالاری دینی
۸- قدرت بسیج کنندگی (توان ایجاد جنبش های اجتماعی)
-٩ ظرفیت مدیریت نرم افزاری تهدیدات و بحرانهاء
۰- استقامت و پایداری بر اصول و ارزشهای اسلام ناب محمدی (ص)
۱- ظلم ستیزی و دفاع از حقوق مظلومین و ستضعفین در جهان.
صفحه 70: