صفحه 1:
“Sy
صفحه 2:
صفحه 3:
ا ا ا لك ل
موارد زیر دانست:
ناتوانی در درک زبان
۱
ل
ناتوانى در ناميدن اشياء
rel للك
۱
6 LY
صفحه 4:
OS ee lee CL
ناتوانی در خواندن
ناتوانی در نوشتن
جملات ناکامل
عدم حفظ آهنگ و تون صدا (مثلا جمله ی پرسشی راجه صورت معمولی بگوید و شما
ندانید الان سوال کرد یا نها)
محدود شدن خزانه واژگان بیانی (مثلا فقط ۱۰ تا کلمه با جمله بلد است)
۱
صفحه 5:
تعکر ی
Se ery ene Nee men ge aed Fee en Ronn Ree CI OCICS (ز
غالب هم می گویند.
۱ cant ا
fer eer oe ae aC Ct ot ene ne ee ne eee Mee Se hee CS ccs ee eee
حركتى آن را برنامه ريزى مى كند و مى توانيم آن را بككوييم (اكر اين بخش درست كار نكند مثلا توب را مى كوييم “بوت"©
ورنیکه: بخشی که در درک صحبت دیگران نقش دارد. (اگر درست کار نکند صحبت دیگران را نمی فهمیم! درست مثل اینکه یک ژاپنی با شما
ال رم
الیاف توسی: لین الیاف ا ا ا ا ا ا ورنیکه آن
۱ ا ا ا ا ل ا ل ال ا ل ل a eEaDy
صفحه 6:
سا سس سا
سر ۱
سكته مغزى
0 0
تومور
Sed vot el oe)
(Ce UL Dre ans)
APR cone ye]
عفونت هاى مغزى
صفحه 7:
SES Tec) م ی سا
۳
ل
add سس
بیماری دیابت
كلسترول بالا
Bld سيان
Boa
(ere ل Bree)
صفحه 8:
پس از آسیب فرد. پزشک متخصص با توجهبه نوع آسیب علالم و شدت آسیب دیدگی. دستور تصویربرداری مغزی را عی دهد.با توجه به
Wc on ene SEES pes را ol enon CY te ee 000
با توجه به جایگاه آسیب. سپس بررسی آفازی انجام می گیرد. از مهمترین عوامل جهت ارزیلبی صحیح. سطح هوشیاری فرد می باشد. در
صورتی که فرد هوشیار نباشد نمی تواند به سوالی هم پاسخ دهد.
0 ea ree eRe ا BCT eS م
ee a eS ele SSE
fer eel WO Ise ease ee Ren oe lees ee eS ee oes ESE ed
Roe Tea eae een RoE ene RCE)
صفحه 9:
صفحه 10:
زو
فا هاى متف إجه به مهارت هاى قوق يم
دازي
کلی آن میم
ی
سته
د
۵
به
ما
5
فو
ی
ات
ر
با
اما ب
ف
دار
تخصصی
واد
ت و
تفاو
ی
سئه
3
زی
آفاز:
صفحه 11:
و یا
(نی مثلا شما بیماری OR
۱ نمى ee one
iC و ام
صفحه 12:
بهتون دست ميده...)
صفحه 13:
صفحه 14:
آفازی آنومیا (واژه بابی یا نامیدن)
در این اختلال. فرد توانایی پیدا کردن کلمات و وائه یابی را ندارد.
اغلب می دلند چه میخواهد بگوید و راجعبه چه موضوعی صحبت کند
ولى كلمه اى كه مى خواهد بكويد را بيدا نمى كند.
كفتارش روان است و تا حد زيادى درك نيز سالم است.
(مثلا جون كلمه رو يادشون نمياد ميكن “جيز.... عه.... جيز.... ابن ....
عه...” . بعدش هم جون نتونستن كلمه اى كه ميخوان رو بيان كنن
۳
صفحه 15:
انتقالى
BOIS] PC ا ا LT Pweg
|
غالبا مشكلات كفتارى به شكل بارافازى دارند.
مثلا “زتككت” را مى كويند “رتكت” (يارافازى واجى)
ويا “خودكار” را مى كويند “مداد” (يارافازى معنايى)
مشكلاتى در خواندن و درك مطلب نيز ممكن است داشته باشند.
صفحه 16:
بسته به اينکه آفازی در نتیجه ی چه عاملی ایجاد شده باشد اختلالات همراه آن متفاوت
oon ۱
فلجی در نیمه ی بدن (بیشتر فلجی سمت راست بدن)
مشکلات بلع و غذا خوردن
۳۹ 0
ديزارترى
آراکتی
صفحه 17:
eee LS) ل ل اك
My oe aC SD eed اي ال ا
Snes SY oa cote Stereo Tok keeles Ee eres CS eS Rese ocd
ek eS CS ES ا i ee eet TO) ee ee ODS a
سطح درک. بیان. خواندن و نوشتن بیمار برنامه ریزی می شود.
همجنين در برخى افراد وسعت آسيب به قدرى شديد است كه ممكن است فرد به تكلم مانند كذشته نرسد.
در افرادی که آسیب حرکتی زیادی نیز دیده لند (مثل افرادی که فلجی در دو سمت بدن دارن) در صورت آفازی شدید.
سیستم لیا ارتباط جایگزین و افزوده پیشنهاد می شود.به طور کلی لین سیستمبه فرد کمک می کند.تا از حداقل
توانایی هایش برای ارتباط برقرار کردن به بهترین نحو استفاده کند.
مهمترین مورد در نتیجه گیری از درمان. شروع زودهنگام درمان و استمرار در آن است!
به طور کلیتا ۶ ماه پس از آسیب. دوران طلاییبه حساب عی آید. از لین جهت بهترین زمان برای بازگردانی مهارت های
ee ee eS een es eo Set a ite ant ee Trey
شود.