صفحه 1:
به نام خدا
آمار و اهتمال
آبان ۱۴۰۰
صفحه 2:
آمار در ریاضی ابتدایی
تداع جوز رایخ ای اس هچ فش مهن گر از رای اک دیآ
ذا اتام دضد ونش جنك مر كشور ادر حل كشن لسنء حوب تفر کم گر یط مه
ور
صفحه 3:
صفحه 4:
Sah
جمع آوری اطلاعات با چوب خط
ایجاد آمادگی برای نمودار ستونی
صفحه 5:
كلاس دوم
سر شماری
جر قاری
OM) ۱-هر کدام از دانش آموزان کلاس شما در يکي از فصلهای بهار. تابستان. پاییز و
هویم زمستان به دنيا آمده است. آموز كار ائز هر دائش آموز سؤال مى كتد كه در جه قصلى به
دنیا آمده است. شما با رسم جوب خط در محلّ متاسب سرشمارى و جدول را كامل كنيد.
“aa =
- 7
در چه فصلی از سال تعداد پیش تری از داتش آموزان به دنیا آمدهاند؟
در چه فصلی کمترین تعداد دانش آموزان به دتیا آمدهاند؟
صفحه 6:
كلاس دوم
نمودار ستونى و نمودار تصويرى
f نمودار ستونی
۲- تعددخاها در چند خیابان در جدول زیر شخص شده استاگر هر ۱۰ خاه ربا
() نشان دهيم جدول را كامل كنيد.
-١ در داخل كيسه 0 لا لوبيا قرمز و تالوبيا سفيد و “تا نخود قرار دهيد. هر بار يدون
نكاه كردن به داخل آن يكى رادر بياوريد و يك مريّع از نمودار زير را رنگ کنید. دوباره
در داغل کیسه قرار دهید. این آزمایش را ۱۰ بار تکرار کلید و نمودار را کامل کنید.
تسس تعددمتهایرنگ شده را بای ستون آن رنگ بنوسید.
62# جه ارتباطي يبن تعداد اشای داخل كيسه و ستون هلى
رنگ شده وجود دارد؟
8 4 ©
۲-نسدر ستونی ساعات انجم تالیف و مطالعهی خود رای رنگ کردن یک مرتع بای
هر ساعت کامل کنید
صفحه 7:
كلاس سوم
جدول داده ها و تفسير
بيشترين دما در چه موقعی بوده است؟
کمترین دما در چه موقعی بوده است؟
بيشترين تقیرات دما دز روزهای شنبه, دوشنیه و چهارشنبه در چه زمانی تماق افتاده است؟
صفحه 8:
کلاس
نمودار دایره ای و تبدیل نمودار ها به همدیگر
هر یک مهد کودک ۴ کودک نگهداری میشو؛
نمودار دایهای مقایل تعداد دخترها و پسرها را در ین مهد نشان میدهد.
چند دختر و چند پسر در عن سهد نگهداری میصوند
علاعات تمودار ستوتی وا در تموداردارهای تشان دهيد.
صفحه 9:
كلاس چهارم
نمودار خط شکسته و تفسیر آن
Sal sly تفیرات قیمت نفت را بهتر نان دهیم. بدا ماد نمنه قیمت.
مربوط به هر هفته را با يك نقطه در تمودار تشان مودهيم.
خالا تقطاهارا به هم وضل كتيد. به إن تمودارة تمودار خط hig aS
باتوجهيهتمودار, به سؤالهاى زر باسخ دهيد
#ذربين كدام در فقت تقيرات ازهمة يشت بوده نت ؟.
نبا کت یچ مضه ماب لس نشج دید قينت نقت دركنام تنه ايش Fonte
سرا اه
* فیت نت از کدام هه تروعبه کم مد
رتست یت
#با نوجه ه ان نمودار فکر میکند که در هفتهی بعد چه افاقی Maly
صفحه 10:
*دادهها را با روشهای مختلف( نگاه کردن. پرسیدن. مراجعه به
منابع و اندازهگیری) جمع آوری میکند.
*از نمودارهای مختلف (ستونی» تصوبری» خط شکسته و دایرهای)
برای نمایش دادهها استفاده می کند.
*؟نفاوت نمودارها و مزبت هر کدام را میداند.
صفحه 11:
جمع آوری و نمایش داده ها
ات۱۳۳۳
ود رد راوج تم ری
sacle
anes shoot
mee دار
BSI
117
11١1123
هر ٠٠١ كنب رابا رع نشان دهيم
نمودار تصويرى
صفحه 12:
كلاس ينجم
خصوصيت نمودار دايره اى
صفحه 13:
كلاس ينجم
خصوصيت و كاربرد نمودار خط شكسته
محيا هر دو bs jy طول كياهش را اثنازه
كرفت و مينوشت. بعد هم أين داددها رأ در جدولي MD
jain تمودار خط tinh رويهرو را رسم
of
AS 5S bl soe y dil pay joyslal
با در فاصلیکذم دو روز طول كبا يشترين
ترا دشن است؟ ین قسمت از نمودر را ورگ ند
(ira
صفحه 14:
آ- رای جع اوزی دا ری ملق وجود دارد؟ لا هدن رسلن, اسفه از
برسننمه وج هب ها یی
وایجمآریداهاد هیک از وضوعان زر چ رون رنه یکی
ال داد واه بردرهای هیک از هی کلاس
ب] فاصلاى فريك از shoe منظودی ی از خورنید
با قدا بات أوزئي كاصيع با كلد ورد سرس مشو
خامزن دی یک هر در هیک ازماههی سا
ن) ليت على خا ازمدرسدى هربك ازداترأبوزان وبا سر دزن لها شود
عا سهم دريك از كازماى تتكيل دهنددى ها
راه هاى جمع آورى اطلاعات
فرهنگ خواندن
اسان سالداست که از دای جمعآری ده رای شین موضوئاتمختف و صميگری دارآ فد
وكد
درسارهاى اخير رساتهاى نوين جما أبترنت» أمكان تراك كدان داددهارادرسراس رجهانفراهم ساختائ.
در رخ أزوكاهامتان اده ر كاد كلىكردى زمندرياردى بك موضوع جمعأورى شد د اسن مشاه كرد
ربك اط جعامسمفا:هه .ربكي از وبكاءداي أست كابرخى ازداددهاى جهاى رأ ب صورت لحظاب لحظله
مايش مودهد. از جمله یی که در این وگ ده جمعيت نون جهن نداد کنابهای جند متشر هدر ین
سال وسطع جنك هاى از دسترفته درطول سال اسن.
۲ ۲ ۲
صفحه 15:
*از شاخصهای آماری(بیشترین مقدار کمترین مقدار و میانگین) برای
توصیف و مقايسة دادهها استفاده می کند.
*مفهوم میانگین را میداند و با بازنمایی هندسی و جبری آن آشنا
میباشد.
*میانگین دو با چند داده را محاسبه میکند.
صفحه 16:
بازنمایی هندسی میانگین
SV با تعدادى حلقه. دو ستون روبمرو را ساختهابم. مىخواهيم با هبن حلقدها در ستون ب ارتقاع.
نسارى داشت شيم رد حل دوق calla alight)
کی زان راد هارا اتخاب كتبدو ب كد أن سخ را lense
بازنمايى جبرى ميانكين
- در يك كارخاتدى توليد آب ميودى طبيعى. حجم آب شش سيب. اندازه كيرى و در جدول زير نيت شده آست.
ی ني اي ي ي ی
تریح SS
سس سس لس
irae
|الف) میانگین حجم آب شش سیب به روش زير محاسيه شده است. اين روش رأ توضيح دهید.
مجبوع حجم آبسيبها + عى عى 21١ - هدمو ف دهم نواد دوو
مقن عب انا Teekay ee
صفحه 17:
هم اندازه کردن داده ها بدون تغییر مجموع آنها
ب)+ندارای زردلت نک وضع دید كو ب كدك ی مارا یم بان حجم ی من ای رک هیقر خی رو یر را 3 1 103 ۱111
ینش مب I cua فروش به بازار ميرد وک ار
اوش جيرا ايت رن ار ه رو رمع عد از ت رخاوا اه مد دی قزر
۱ تصور رربهرو, یک صفحه از دفتر بدداشت آقای حکیمی است. يم از
الف) آقای حکیمی میانگین چرم تخممرغهایش را در روز شنبه | روش جالی SO ele "ارم
]| کدهاسته اه حاورا کمل کند هدک ی ادزم
6 ور دس
Ce ee ۳ 5
T || معط شب ۲ هکم کی جری استر 7
PT || سردم 4
| چم یت ریب :۳۵۵ اگم ۳
ی روهام تیم جوع هام 1 للا 7
بن تچ عبر هه ٠.
0 يشزاة قل لست سرت a
صفحه 18:
| احتمال از کلاس اول تا پنجم |
صفحه 19:
كلاس اول
آشنایی با کلمه احتمال
چرا بچه ها چتر دارند ؟ احتمال دارد باران ببارد
صفحه 20:
7 كلاس دوم
آشنايى با احتمال در قالب بازى و ارتباط با نمودار ستونى
1- صفحهی یک چرخنده به صورت روبه رو درست شده است.
آن را ۱۲ بار بچر خانید. هربار پس از ایستادن صفحه. علربه
روی چه رتگی بوده است؟یک قسمت از شکل زیر را با همان
رنك کامل کنید و در تمودار زیر هم یک خانه برای هر آزمایش
رنگ کنید.
صفحه 21:
۱ كلاس دوم
آشنایی با مفهوم احتمال در قالب بازی و عبارت شانس
#- در هر جعبه ۶ گوی مثل هم ه رنگهای مختلف وجود دارد. اگر بدون نگاه کردن به آن یک گوی
برداريم. شانس كدام رنك بيشتر است؟ با > مشخص کنید.
لك بو 0060
و <
هه ><
ذ- در كدام هدف تير باشانس ببشتر به رنك آبى برخورد مىكند؟ جراة'
صفحه 22:
كلاس
رويكرد تجربى احتمال و ارتباط با كسر
1 احتمال ١
جرخندهی روهرو را میچرخانيم ناعفره ی آن روی یک رنگ بابسند؛ رنگ را بدداشت میکنيم.
جندحالت سکن ات وای بان عره ریبک ig dl Si
pal AL) Hilal دهد و جدول زير را کال كتيد
awd ۱ | ۲ | ۴ | ۲ | ۵ ]۶ | ۷ ]۱۸ ]۱
رنگ
جه کسری آی؟ جه كسرى سبز؟
صفحه 23:
كلاس سوم
توصيف احتمال در قالب ۳ عبارت
cls J Soule ayly أشغاب كيد
pat اد اراد مناد
-به طور حتم اتفاق می افتد درف هرک كدورا بورد
a ase ۲ با رسد
-احتمال دارد اتفاق بیافتد رای
-به طور حتم اتفاق نميافتد ۴ 3
صفحه 24:
yor
آمادگی برای رویکرد ذهنی احتمال
بعصومه جرخندداى را كه به دو رتك قرمز و آبى بودء ٠٠١ بار چرخاند. او هر بار رنگی را که عقربه روی آن میایستاده
یادداشت میکرد. در آخر هم جدول زیر را کشید.
شمابا ترجه با اطلاعاني که در جدرل آمده است داه را رنگآمیزی كنيد. انا عددهای تفریی را بنوسید.
رنگ تعداد | عددتفريبى
9 تن | "
ار
ov ۳[
صفحه 25:
كلاس جهارم
توصیف احتمال با ۵ عبارت
صفحه 26:
كلاس چهارم
آمادگی برای رویکرد ذهنی احتمال
۱-اگریک سک را ندازيم» با رو میآید با پشت.
ry احتمل روا پشت آمدن سككه را ب جه عبارتى بيان مىكنيد؟ جرا ؟.
Sip take
ار سک را ۲۰ باریندازیم؛ یشینیمیکنیدچند رنه رو و چند
آسن آن را در جدول زر بدداشت کنید.
ا 1 ل 7
قاكريك سك را ۲۰۰۰
یک سک را 2٠ باربيثدازيد وهر بارره
2010
تظار دایم چند مره رو ید
وضعیت سکه
tle gilts نایز رتور
ناش ین اتفار ید
صفحه 27:
* مفهوم غیرممکن. ممکن و حتمی را میداند و مصداقهای آنها را تشخیص میدهد.
*امکان رخ دادن دو اتفاق تصادفی را مقایسه میکند. (در مثالهای بسیار ساده)
*به کمک مقایسه. امکان برد و باخت. بازیهای عادلانه و ناعادلانه را مشخص میکند.
(در مثالهای بسیار ساده)
صفحه 28:
رویکرد تجربی (پیش بینی. آزمایش و جمع آوری داده ها)
3
3
4
3
Sm es زر رک ور تمداد
a ep 9 ©
۳ :2
THE 0.12.4
Te pee
صفحه 29:
رویکرد ذهنی ( پیش بینی ننیجه در تعداد زیاد آزمایشها)
"به ll SS جرخندداى مأتد جرخنددى زير ساختهايم وآن را ٠٠١٠١ بار چرخاندهايم. ای بهدست
saad را در جدول زير مشاهده م ىكنيد.
رنگ
صفحه 30:
كلاس ينجم
مفهوم سازى ممكن - غير ممكن - حتمى
Jos:
ه فقالیت
۱- همهی ما وقتی میخواهيم احتمال رخ دادن چیزی را بیان کنیم» از کلمهها پا عبارتهای خاضی استفاده
مى كنيم + من oth «احتمال دارد»» «ممکن است».
Sale بتوائم 2
مر يهرم؛ به طور ححتم اتفاق نمى أفتد.
© احتمال eee gt ln pn Sel کم استه.
* احتمال برد وباخت در مسايقدى بعدى, برابر أسست.
© من خيلى تلاش كرددام؛ اتمالش زياد اسست كه بتوانم مسثلدى بعدى را حل كتم.
بك مريع به طور حتم جهار ضلع دأ رد.
حال شسما هم با هر كلمه با عبارت جملداى sasha
ف احتمال داود
احتمالش کم است:
Bastin ee
صفحه 31:
ه فعالیت
ایک گر دور تک دههد؛ يك سقه ريك مهرد رداريد ربازى زرا نجام دهيد.
است و میک زین سمت چپ.
کار هم پشیند تم کید هدام یک از شمایزکن سست
so joy sib plage
Rae دید گر رآ هراک خاه ست رست حرک هید وگر شم مره ریک له
magia cory
© ينددى يازى كسي اث كه مهره زودتربه خانهى او رسد.
شبجدى بازى راد كلاس اعلام كثبد ون را باتيجدى كرو دهلى ديكر مقايسه aS
آیبزی یک بزی تیلست یکی ماسی ا عم رک ند بل ارآ مگیم
ای عاد له است,
نف تن ری اه ات
بازی های عادلانه ( اتفاق های هم شانس)
ب) عفربدى جرخنددى روبهرو رأ مى جرخانيم'
و أكر روى بنفش ایستا 0
ت) عفربهی چرخندهی روبرو را میچرخانم
و در غیراینصورت بازیکن دوم.
Sle SSI أكرروى
+ اگر روی سبز ایستاد. بازيكن اول برنده است
صفحه 32:
3