صفحه 1:
شرکت فراروش صبا
(سهامیخاص
www.frsaba.com
صفحه 2:
مدیران آموزش
شرکتهای آب و فاضلاب
و ۱۲ آبانماه ۱۳۸۹ 00
yo فراروش
صفحه 3:
0
جرا؟
*جرا آثار و شواهد آموزش . به خوبى مشهود نيست ؟
*چرا برنامه های آموزشی به توسعه و کارآمدی افراد به گونه ای موثر کمک نمی کنند؟
*چرا فراگیران و مدیران آنها نسبت به
آموزش حاصل شود. با تردید می نگرند ؟
اتی که انتظار می رود از راه فرایند
*چرا فراگیران در فرایند آموزش احساس کم آموزی و با زياد آموزی می کنند ؟
*چرا با وجود افزایش میزان سرمابه گذاری ها در حوزه آموزش کارکنا ن . اینگونه
بنظو می وسد که سود شرکت افزایش پیذا تکرده است ؟
www.frsaba.
com
۳
فراروش صبا
صفحه 4:
۲ یک دسته معتقدند که موارد مذکور, تنها باورها. نگرشها و ذهنیتهای
سازمانها راجع به آموزش است.
"دسته دیگر بر این عقیده اند که اینها واقعیتهای آموزش است. این
دسته به دو روش عكس العمل نشان می دهند:
8 انهایی که تنها و تنها نق می زنند.
0 انهایی که دنبال راهکارها هستند. هدف گذاری می کنند و
دائما در حال ارتقاء سطح خود براى نيل به اهدافشان هستند.
3
2 فراروش yo إلى
صفحه 5:
* به نظر شما چه کسی مسئول ۱
*به نظر شما باورهای مدیران و کارکنان شرکت از کجا نشأت گرفته؟
ثبه نظر شما فلسفه وجودی واحد آموزش در یک شرکت چه چیزهایی
می تواند باشد؟
*آيا آموزش بهترین و تنها راه حل برای توانمند نمودن افراد است؟
*آیا اگر بیک شرکت خصوصی داشتید که مالکیت ۱۰۰/ َن برای شما بود.
باز هم به همین گونه آموزشها را برنامه ریزی و اجرا می نمودید؟
*کدامبیک از شما دقیقامی دلند که در لین آموزش ۲ روزه. بدنبال چیست!
و قرار است چه چیزی باد بگیرد؟ إلى
9 فراروش yo
۷۱۷۰۲۳۵۵ ۵3
com
صفحه 6:
بجای اينکه به سیستمهای پیشینیان خود عادت کنیم می توانیم. با
پرسیدن پرسشهایی. باورها و نگرشهای خود را به چالش بکشیم:
* چگونه نیازسنجی کنم تا نتایج بهتری بگیرم؟
*#* چگونه برنامه ریزی نمایم تا موٍثرتر باشد؟
**جكونه بركزار كنم تا مفید واقع شود؟ ی
**چگونه باید ارزیبی کرد تا بتوان پهبود داد؟ Ef
چگونه گزارش نمایم تا هیجان سازمان و مدیریت را برانگیزم؟
3
8 فراروش yo إلى
صفحه 7:
گامهای مدیریت آموزش
لا تعیین هدف
لا نيازسنجى
لا برنامه ريزى و اجرا
www.frsaba.
com
لا بررسی اثربخشی
= ۱(
5 فراروش صبا
صفحه 8:
*تحلیل راهکارهای موجود برای کاهش شکاف عملکردی ( مقایسه
وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ) مشاهده شده
*تعیین ضرورت آموزش(درصورتی که تشخیص دادیم اين شكاف بر اثر
ضعف توانمندی کارکنان است. باید به طراحی فعالیت های آموزشی بپردازیم)
*تشخیص اینکه اين آموزش برای چه باید برگزار شود و در آن oo |
چه هستیم.
8
در غیر اینصورت آموزشهای شماء نتیجه ای جز از بین بردن اعتماد به
3
فبالستهلى اموزشى و نيز صرف هزيته حلى كلان يراى_سازمان ن هاء ندارد. ©
فراروش صبا
صفحه 9:
نیاز سنجی آموزشی عبارتست از شناسایی نیازها ( فاصله آنچه هست
و آنچه باید باشد ) و درجه بندی آنها به ترتیب اولویت و انتخاب
نيازهايى كه بايد كاهش يافته و يا حذف شود.
ما زمانى مى نوانیم به اثر بخش بودن دوره های آموزشی خود
مطمئن باشیم که نیا زسنجی ها ی آموزشی در راستای تحقق iL
le
نبا زهای واقعی سازمان باشد. :
3
9 فراروش yo إلى
صفحه 10:
۱- اصل تداوم (به دلیل تغییرات داتم محیطی و درون سازمانی)
۲- اصل جامعیت (جمع آوری اطلاعات جامع و کامل در مورد همه ابعاد و ارکان کار)
۳- اصل مشارکت (همکاری تیم نیاز سنجی)
۴- اصل عینیت و اعتبار ستفاده از روشهای عینی تر و معتبر تر)
۵- اصل واقع بینی «داشتن نگرش واقع بینانه به هدف. حوزه. سطح و محیط نیاز
سنجی)
لصل عایتم لاحظا تلخا ی رعایصول ف رهنگیحاکمبر سیماق -©
3
0 فراروش yo إلى
صفحه 11:
۱- اولویت بندی بر اساس اهداف. استراتژی ها و خط مشی سازمان
۲- اولویت بندی بر اساس هزینه های رفع نیازها
۳- اولویت بندی بر اساس هزینه از دست رفته در صورت عدم رفع نیاز
۴- اولویت بندی بر اساس طول مدت زمان و منابع لازم و موجود برای رفع نیانها
۵- اولویت بندی بر اساس مقایسه هزینه های رفع یا عدم رفع نیازهای آموزشی
۶- اولویت بندی بر اساس تعداد افرادی که درگیر یک نیاز هستند.
۷- اولویت بندی چند عاملی درونی ( بر مبنای چهار عامل ضرورت. اهمیت.
فراوانى تكرارء سطح بازخوانی و سختی یادگیری )
3
إلى yo فراروش ad
صفحه 12:
كال کاق ماه ۱
a »
طراحی و تدوین سیستم نیازسنجی
مدت زمان انجام: ۱۵ دقیقه
مدت زمان ارائه: ۷ دقيقه
yo فراروش
3۳5303۰
om
(an >
صفحه 13:
۱- تدارک» سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی
۲- محتوای آموزش
3 مه 1 8 ۳ 56 a
eo.” وویگزت اموزشبی و فتکاپ شوه ناب -۲
yo فراروش 19
صفحه 14:
قبل از شروع آموزش:
- ایجاد انگیزه برای یادگیری
- برقراری رابطه عاطفی
رعایت احترام
- انتخاب محل مناسب
yo فراروش 06
صفحه 15:
در حین آموزش:
- استفاده از روشهای فعال rook
- رعایت سازمان یافتگی مطلب
۷۱۷۰۲۳۵۵ ۵3
com
= رعایت وضوح مطلب
- استفاده از تجارب قبلى فراكيران إلى
yo فراروش We
صفحه 16:
بعد از آموزش:
- ارزشیابی
ارلئه باز خورد 1
ايتباطاتم عدوبا مديسو -
obpSl, 3
yo فراروش 0
صفحه 17:
هدف اصلی یک دوره آموزشی ایجاد توانائی برای انجام مجموعه ای از کارهاست و این
توانالی صرفا با آگاهی کسب نمی شود.
در طراحی یک دورة آموزشی باید دید که شرکت کنندگان:
\- به چه دانشی نیاز دارند.
-Y کدام کارهای عملی را انجام خواهند داد.
a
3 5 ۳ ۰
i 8 oO .باید چه ننگرشو طرز بسرخوردیک سبکنند
3
إلى yo فراروش ae
صفحه 18:
بنابراین محتوای یک دوره آموزشی باید حداقل شامل سه ویژگی باشد:
* انتقال دانش. اطلاعات و آگاهی
* انتقال مهارت در انجام تغییر رفتار مورد نظر
"ایجاد نگرش صحیح در فراگیر نسبت به لزوم انجام مهارت کسب شده و
تغییر رفتار لازم.
3
0 فراروش yo إلى
صفحه 19:
در ارائه آموزشهاء دو رویکرد وجود دارد:
"رویکرد تعلیمی
"رویکرد مشارکتی i
yo فراروش 9
صفحه 20:
در طرحریزی یک اموزش, شکل اجرای دوره ها نیز تعیین می گردد.
JES لچزا متغانب با داهیت موضوعی هوره و یا نیاژی که سازمان تقشیسن gga دهد »
می تواند در قالبهای زیر برگزار گردد:
* سمیناری ( با دوره های کوتاه مدت / ميان مدت /...)
* کارگاهی ( یا عملی / در آزمایشگاه ۰۱..)
8 8
* غیرحضوری ( مکاتبه ای | آنلاین ۰..۱) He
8
* اردوهای علمی تفریحی ( یا مثلا در داخل يا خارج از شرکت یا خارج از کشور ) |؟
و3 فراروش صبا
صفحه 21:
60
كاركاه شماره ”
طرحریزی ۶ آموزش
yo فراروش
3۳5303۰
m
www.
co
صفحه 22:
چرخه مدیریت آموزش در این دوره آموزشی توسط مدرس به گامهای زیر
تقسیم گردیده است:
end” عملکرد و هدف گذاری
"نيازسنجي
طرحریزی و اجرا
#برنامه ریزی
۲بررسی آثربخشی
We گزارش دهی
ee
yo فراروش
صفحه 23:
* برنامه ریزی کلان
* برنامه ریزی خرد
99
yo فراروش
صفحه 24:
*برنامه ریزی برای چند سال آینده انجام می گیرد؟
*در یک تاریخ چند نفر از مدیران می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته
باشند؟
*در هر یک از معاونتها یا حوزه ها چند کارشناس می توانند بطور همزمان در شرکت
حضور نداشته باشند؟
*بودجه سالیانه آموزش به تفکیک نوع آموزشها وب کیک بخسهای مختف شنت |ر
*در یک هفته و یا در یک ماه چند دوره آموزشی ( به تفکیک انواع آموزشهای 5
سمیناری چند روزه. کارگاهی و ... و یا مثلا به تفکیک دوره های داخلی یا خارج از |؟
کشور) می توانیم برگزار کنیم؟
yo فراروش 96
صفحه 25:
*رعایت عدالت در انتخاب فراگیران به لحاظ سمت و پست سازمانی» تحصیلات؛
جنسیت. حوزه فعالیت و میزان سابقه کاری
*تجرییات سنوات قبلی بویژه در خصوص اجرای آموزشهای برنامه ریزی نشده
*تعداد مدرسین و مؤسسات آموزشى مورد تأئید شرکت در هر دسته از آموزشها
*آیا شرکت و کارکنان شرکت ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی پی در پی و یا
مثلا آموزشهای با یک موضوع ( فنی. تخصصی, ادارى» سیستمی و ۰۰۰) را دارند؟ He
۰۶( موارد دیگر را خودتان اضافه نمائید)
3
إلى yo فراروش es
صفحه 26:
۱ فردی شماره Cage)
مکانیزم برنامه ریزی آموزشی سالیانه شرکت خود
را مدون نمائید. i
ee
1
لل
yo فراروش Bo
صفحه 27:
0تاریخ و ساعت اعزام فراگیر یا فراگیران به آموزش
0وسیله ایاب و ذهاب افراد یا مدرس
0تشریفات و پذیرایی
0قامت ( افراد اعزامی و یا مدرس مهمان )
0آمادگی محل آموزش ( و همچنین سایت. آزمایشگاه یا .۰۰)
0هماهنگی های لازم با اشخاص ثالث بیرونی مثل موسسه آموزشی. هتل.
مدرس و
96 فراروش صبا
صفحه 28:
0وسایل کمک آموزشی
0تهیه گانت چارت مثلا زمان تهیه جزوه و بسته اموزشی قابل ارائه و ۰..
0همچنین برنامه های مالی و پرداختها
۵ارتباطات بعدی با مدرس یا موسسه ( کوتاه مدت و بلند مدت )
۵ارتباطات بعدی با مخاطبین ( کوتاه مدت و بلند مدت )
۵زمان استعلام و انتخاب شرکتهای آموزشی
0و ...با استفاده از تجربیات خود موارد دیگری را اضافه نمائید )
3
96 فراروش yo إلى
صفحه 29:
بررسی اثربخشی دوره های آموزشی
ارزشیابی آموزش:
جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری
درباره یک برنامه آموزشی.
هدف ارزشیایی تعیین میزان تحقق با عدم تحقق
مقاصد و اهداف برنامه های اموزشی است.
eo فراروش صبا
w.frsaba.
com
(a)
صفحه 30:
منظور از صلاحیت در ایزو ۱۰۰۱۵ :
-تحصیلات
- مهارت
- تجربه
-سابقه
- آموزش
yo فراروش 50
صفحه 31:
(تهیه شناسنامه شغلی
«تهیه شناسنامه فردی
*تهيه برنامه آموزشی فرد متناسب با شغل
انجام نیازسنجی های سالیانه
انجام برنامه ریزی سالیانه i
بررسی اثربخشی آموزشها 1
sly SL” ساليانه إلى
30 فراروش yo
صفحه 32:
در این الگو چهار سطح برای ارزشیابی آموزش پیشنهاد می شود:
واکنش شرکت كنندكان Reunions)
7 یادگیری (سبا)
2 و
ae @ekwivr) 3%
fe
(Results) نتایج v
3
58 فراروش yo إلى
صفحه 33:
مکانیزمی برای بورسی اترتخشی آموزشها
frsaba.
m
www.
co
yo فراروش 50
صفحه 34:
شما با تهیه و ارائه گزارشات واحد آموزش:
*عملکرد خود را به نمایش می نا
#باعث BAW’ ly gla سطیع اعتفاد:مدیران: مافوق یه آمر آموژفن می گودین:
*باعث تصمیم گیریهای بعدی مدیریت ارشد در خصوص برنامه های آموزشی بعدی می شوید.
*به مدیران رده های میانی سازمان جهت می دهید که به امر آموزش چگونه نگاه کنند.
*عملکرد خود را دقیقتر و موشکافانه تر مورد پایش قرار مى دهيد.
Gel® جذب بیشتر یا کمتر بودجه در سنوات بعدی می شوید.
*و..۰(بر اساس تجربیات خود مواردی را اضافه نمائید )
OF فراروش صبا
صفحه 35:
گزارش دهی
نکاتی که در گزارش دهی بایستی رعایت گردد:
-جدول و نمودار داشته باشد.
-روند را نشان دهد.
-با هدف مقابسه شده باشد.
-تحلیل داشته باشد.
-دلایل موفقیت یا عدم موفقیت مشخص باشد.
-اهداف و برنامه های آنی را تعیین نماید.
5S فراروش صبا
۳
8
و
dg
2
3
صفحه 36:
برای تمامی شما دوستان عزیز در شرکت های آبفای شهری و روستایی.
روزگاری شاد همراه با موفقیت و خوشبختی را از صمیم قلب آرزومندم.
با تشکر بی پایان از توجه و همراهی شما
g
8 و به اميد ديدار
Be فراروش صبا
صفحه 37:
تهران - خیابان ستارخان - خیاباننیایش - پلاک ۳۵ - طبقه سوم - واحد ۷
تلفن: ۰ ۲۱ تلفکس: ۱