کسب و کارآموزشمدیریت و رهبریسایربرنامه‌ریزی

آموزش اثربخش و روشهای ارزیابی آن

صفحه 1:
شرکت فراروش صبا (سهامی‌خاص www.frsaba.com

صفحه 2:
مدیران آموزش شرکتهای آب و فاضلاب و ۱۲ آبانماه ۱۳۸۹ 00 yo ‏فراروش‎

صفحه 3:
0 جرا؟ *جرا آثار و شواهد آموزش . به خوبى مشهود نيست ؟ *چرا برنامه های آموزشی به توسعه و کارآمدی افراد به گونه ای موثر کمک نمی کنند؟ *چرا فراگیران و مدیران آنها نسبت به آموزش حاصل شود. با تردید می نگرند ؟ اتی که انتظار می رود از راه فرایند *چرا فراگیران در فرایند آموزش احساس کم آموزی و با زياد آموزی می کنند ؟ *چرا با وجود افزایش میزان سرمابه گذاری ها در حوزه آموزش کارکنا ن . اینگونه بنظو می وسد که سود شرکت افزایش پیذا تکرده است ؟ www.frsaba. com ۳ فراروش صبا

صفحه 4:
۲ یک دسته معتقدند که موارد مذکور, تنها باورها. نگرشها و ذهنیتهای سازمانها راجع به آموزش است. "دسته دیگر بر این عقیده اند که اینها واقعیتهای آموزش است. این دسته به دو روش عكس العمل نشان می دهند: 8 انهایی که تنها و تنها نق می زنند. 0 انهایی که دنبال راهکارها هستند. هدف گذاری می کنند و دائما در حال ارتقاء سطح خود براى نيل به اهدافشان هستند. 3 2 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 5:
* به نظر شما چه کسی مسئول ۱ *به نظر شما باورهای مدیران و کارکنان شرکت از کجا نشأت گرفته؟ ثبه نظر شما فلسفه وجودی واحد آموزش در یک شرکت چه چیزهایی می تواند باشد؟ *آيا آموزش بهترین و تنها راه حل برای توانمند نمودن افراد است؟ *آیا اگر بیک شرکت خصوصی داشتید که مالکیت ۱۰۰/ َن برای شما بود. باز هم به همین گونه آموزشها را برنامه ریزی و اجرا می نمودید؟ *کدام‌بیک از شما دقیقامی دلند که در لین آموزش ۲ روزه. بدنبال چیست! و قرار است چه چیزی باد بگیرد؟ إلى 9 فراروش ‎yo‏ ۷۱۷۰۲۳۵۵ ۵3 com

صفحه 6:
بجای اينکه به سیستمهای پیشینیان خود عادت کنیم می توانیم. با پرسیدن پرسشهایی. باورها و نگرشهای خود را به چالش بکشیم: * چگونه نیازسنجی کنم تا نتایج بهتری بگیرم؟ *#* چگونه برنامه ریزی نمایم تا موٍثرتر باشد؟ **جكونه بركزار كنم تا مفید واقع شود؟ ی **چگونه باید ارزیبی کرد تا بتوان پهبود داد؟ ‎Ef‏ ‏چگونه گزارش نمایم تا هیجان سازمان و مدیریت را برانگیزم؟ 3 8 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 7:
گامهای مدیریت آموزش لا تعیین هدف لا نيازسنجى لا برنامه ريزى و اجرا www.frsaba. com لا بررسی اثربخشی = ۱( 5 فراروش صبا

صفحه 8:
*تحلیل راهکارهای موجود برای کاهش شکاف عملکردی ( مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ) مشاهده شده *تعیین ضرورت آموزش(درصورتی که تشخیص دادیم اين شكاف بر اثر ضعف توانمندی کارکنان است. باید به طراحی فعالیت های آموزشی بپردازیم) *تشخیص اینکه اين آموزش برای چه باید برگزار شود و در آن ‎oo‏ | چه هستیم. 8 در غیر اینصورت آموزشهای شماء نتیجه ای جز از بین بردن اعتماد به 3 فبالستهلى اموزشى و نيز صرف هزيته حلى كلان يراى_سازمان ن هاء ندارد. © فراروش صبا

صفحه 9:
نیاز سنجی آموزشی عبارتست از شناسایی نیازها ( فاصله آنچه هست و آنچه باید باشد ) و درجه بندی آنها به ترتیب اولویت و انتخاب نيازهايى كه بايد كاهش يافته و يا حذف شود. ما زمانى مى نوانیم به اثر بخش بودن دوره های آموزشی خود مطمئن باشیم که نیا زسنجی ها ی آموزشی در راستای تحقق ‎iL‏ ‎le‏ ‏نبا زهای واقعی سازمان باشد. : 3 9 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 10:
۱- اصل تداوم (به دلیل تغییرات داتم محیطی و درون سازمانی) ۲- اصل جامعیت (جمع آوری اطلاعات جامع و کامل در مورد همه ابعاد و ارکان کار) ۳- اصل مشارکت (همکاری تیم نیاز سنجی) ۴- اصل عینیت و اعتبار ستفاده از روشهای عینی تر و معتبر تر) ۵- اصل واقع بینی «داشتن نگرش واقع بینانه به هدف. حوزه. سطح و محیط نیاز سنجی) لصل عایتم لاحظا تلخا ی رعایصول ف رهنگی‌حاکم‌بر سیماق -© 3 0 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 11:
۱- اولویت بندی بر اساس اهداف. استراتژی ها و خط مشی سازمان ۲- اولویت بندی بر اساس هزینه های رفع نیازها ۳- اولویت بندی بر اساس هزینه از دست رفته در صورت عدم رفع نیاز ۴- اولویت بندی بر اساس طول مدت زمان و منابع لازم و موجود برای رفع نیانها ۵- اولویت بندی بر اساس مقایسه هزینه های رفع یا عدم رفع نیازهای آموزشی ۶- اولویت بندی بر اساس تعداد افرادی که درگیر یک نیاز هستند. ۷- اولویت بندی چند عاملی درونی ( بر مبنای چهار عامل ضرورت. اهمیت. فراوانى تكرارء سطح بازخوانی و سختی یادگیری ) 3 ‏إلى‎ yo ‏فراروش‎ ad

صفحه 12:
كال کاق ماه ۱ ‎a »‏ طراحی و تدوین سیستم نیازسنجی مدت زمان انجام: ۱۵ دقیقه مدت زمان ارائه: ۷ دقيقه yo ‏فراروش‎ 3۳5303۰ om (an >

صفحه 13:
۱- تدارک» سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی ۲- محتوای آموزش 3 ‏مه‎ 1 8 ۳ 56 a eo.” ‏وویگزت اموزشبی و فتکاپ شوه ناب‎ -۲ yo ‏فراروش‎ 19

صفحه 14:
قبل از شروع آموزش: - ایجاد انگیزه برای یادگیری - برقراری رابطه عاطفی رعایت احترام - انتخاب محل مناسب yo ‏فراروش‎ 06

صفحه 15:
در حین آموزش: - استفاده از روشهای فعال ‎rook‏ - رعایت سازمان یافتگی مطلب ۷۱۷۰۲۳۵۵ ۵3 com = رعایت وضوح مطلب - استفاده از تجارب قبلى فراكيران إلى yo ‏فراروش‎ We

صفحه 16:
بعد از آموزش: - ارزشیابی ارلئه باز خورد 1 ايتباطاتم عدوبا مديسو - ‎obpSl, 3‏ yo ‏فراروش‎ 0

صفحه 17:
هدف اصلی یک دوره آموزشی ایجاد توانائی برای انجام مجموعه ای از کارهاست و این توانالی صرفا با آگاهی کسب نمی شود. در طراحی یک دورة آموزشی باید دید که شرکت کنندگان: \- به چه دانشی نیاز دارند. ‎-Y‏ کدام کارهای عملی را انجام خواهند داد. ‎a ‎3 5 ۳ ۰ i 8 oO ‏.باید چه ننگرشو طرز بسرخوردیک سبکنند‎ ‎3 ‏إلى‎ yo ‏فراروش‎ ae ‎

صفحه 18:
بنابراین محتوای یک دوره آموزشی باید حداقل شامل سه ویژگی باشد: * انتقال دانش. اطلاعات و آگاهی * انتقال مهارت در انجام تغییر رفتار مورد نظر "ایجاد نگرش صحیح در فراگیر نسبت به لزوم انجام مهارت کسب شده و تغییر رفتار لازم. 3 0 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 19:
در ارائه آموزشهاء دو رویکرد وجود دارد: "رویکرد تعلیمی "رویکرد مشارکتی ‎i‏ yo ‏فراروش‎ 9

صفحه 20:
در طرحریزی یک اموزش, شکل اجرای دوره ها نیز تعیین می گردد. ‎JES‏ لچزا متغانب با داهیت موضوعی هوره و یا نیاژی که سازمان تقشیسن ‎gga‏ دهد » می تواند در قالبهای زیر برگزار گردد: * سمیناری ( با دوره های کوتاه مدت / ميان مدت /...) * کارگاهی ( یا عملی / در آزمایشگاه ۰۱..) 8 8 * غیرحضوری ( مکاتبه ای | آنلاین ۰..۱) ‎He‏ 8 * اردوهای علمی تفریحی ( یا مثلا در داخل يا خارج از شرکت یا خارج از کشور ) |؟ و3 فراروش صبا

صفحه 21:
60 كاركاه شماره ” طرحریزی ۶ آموزش yo ‏فراروش‎ 3۳5303۰ m www. co

صفحه 22:
چرخه مدیریت آموزش در این دوره آموزشی توسط مدرس به گامهای زیر تقسیم گردیده است: ‎end”‏ عملکرد و هدف گذاری "نيازسنجي طرحریزی و اجرا ‏#برنامه ریزی ‏۲بررسی آثربخشی ‎We‏ گزارش دهی ‎ee‏ ‎yo ‏فراروش‎ ‎

صفحه 23:
* برنامه ریزی کلان * برنامه ریزی خرد 99 yo ‏فراروش‎

صفحه 24:
*برنامه ریزی برای چند سال آینده انجام می گیرد؟ *در یک تاریخ چند نفر از مدیران می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟ *در هر یک از معاونتها یا حوزه ها چند کارشناس می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟ *بودجه سالیانه آموزش به تفکیک نوع آموزشها وب کیک بخسهای مختف‌ شنت |ر *در یک هفته و یا در یک ماه چند دوره آموزشی ( به تفکیک انواع آموزشهای 5 سمیناری چند روزه. کارگاهی و ... و یا مثلا به تفکیک دوره های داخلی یا خارج از |؟ کشور) می توانیم برگزار کنیم؟ yo ‏فراروش‎ 96

صفحه 25:
*رعایت عدالت در انتخاب فراگیران به لحاظ سمت و پست سازمانی» تحصیلات؛ جنسیت. حوزه فعالیت و میزان سابقه کاری *تجرییات سنوات قبلی بویژه در خصوص اجرای آموزشهای برنامه ریزی نشده *تعداد مدرسین و مؤسسات آموزشى مورد تأئید شرکت در هر دسته از آموزشها *آیا شرکت و کارکنان شرکت ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی پی در پی و یا مثلا آموزشهای با یک موضوع ( فنی. تخصصی, ادارى» سیستمی و ۰۰۰) را دارند؟ ‎He‏ ‏۰۶( موارد دیگر را خودتان اضافه نمائید) 3 ‏إلى‎ yo ‏فراروش‎ es

صفحه 26:
۱ ‏فردی شماره‎ Cage) مکانیزم برنامه ریزی آموزشی سالیانه شرکت خود را مدون نمائید. ‎i‏ ‎ee‏ ‏1 لل yo ‏فراروش‎ Bo

صفحه 27:
0تاریخ و ساعت اعزام فراگیر یا فراگیران به آموزش 0وسیله ایاب و ذهاب افراد یا مدرس 0تشریفات و پذیرایی 0قامت ( افراد اعزامی و یا مدرس مهمان ) 0آمادگی محل آموزش ( و همچنین سایت. آزمایشگاه یا .۰۰) 0هماهنگی های لازم با اشخاص ثالث بیرونی مثل موسسه آموزشی. هتل. مدرس و 96 فراروش صبا

صفحه 28:
0وسایل کمک آموزشی 0تهیه گانت چارت مثلا زمان تهیه جزوه و بسته اموزشی قابل ارائه و ۰.. 0همچنین برنامه های مالی و پرداختها ۵ارتباطات بعدی با مدرس یا موسسه ( کوتاه مدت و بلند مدت ) ۵ارتباطات بعدی با مخاطبین ( کوتاه مدت و بلند مدت ) ۵زمان استعلام و انتخاب شرکتهای آموزشی 0و ...با استفاده از تجربیات خود موارد دیگری را اضافه نمائید ) 3 96 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 29:
بررسی اثربخشی دوره های آموزشی ارزشیابی آموزش: جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی. هدف ارزشیایی تعیین میزان تحقق با عدم تحقق مقاصد و اهداف برنامه های اموزشی است. ‎eo‏ فراروش صبا ‎w.frsaba. ‎com ‎(a) ‎ ‎

صفحه 30:
منظور از صلاحیت در ایزو ۱۰۰۱۵ : -تحصیلات - مهارت - تجربه -سابقه - آموزش yo ‏فراروش‎ 50

صفحه 31:
(تهیه شناسنامه شغلی «تهیه شناسنامه فردی *تهيه برنامه آموزشی فرد متناسب با شغل انجام نیازسنجی های سالیانه انجام برنامه ریزی سالیانه ‎i‏ بررسی اثربخشی آموزشها 1 ‎sly SL”‏ ساليانه إلى 30 فراروش ‎yo‏ ‎

صفحه 32:
در این الگو چهار سطح برای ارزشیابی آموزش پیشنهاد می شود: واکنش شرکت كنندكان ‎Reunions)‏ ‏7 یادگیری (سبا) 2 و ‎ae @ekwivr) 3%‏ ‎fe‏ (Results) ‏نتایج‎ v 3 58 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 33:
مکانیزمی برای بورسی اترتخشی آموزشها frsaba. m www. co yo ‏فراروش‎ 50

صفحه 34:
شما با تهیه و ارائه گزارشات واحد آموزش: *عملکرد خود را به نمایش می نا #باعث ‎BAW’ ly gla‏ سطیع اعتفاد:مدیران: مافوق یه آمر آموژفن می گودین: *باعث تصمیم گیریهای بعدی مدیریت ارشد در خصوص برنامه های آموزشی بعدی می شوید. *به مدیران رده های میانی سازمان جهت می دهید که به امر آموزش چگونه نگاه کنند. *عملکرد خود را دقیقتر و موشکافانه تر مورد پایش قرار مى دهيد. ‎Gel®‏ جذب بیشتر یا کمتر بودجه در سنوات بعدی می شوید. ‏*و..۰(بر اساس تجربیات خود مواردی را اضافه نمائید ) ‎OF‏ فراروش صبا ‎

صفحه 35:
گزارش دهی نکاتی که در گزارش دهی بایستی رعایت گردد: -جدول و نمودار داشته باشد. -روند را نشان دهد. -با هدف مقابسه شده باشد. -تحلیل داشته باشد. -دلایل موفقیت یا عدم موفقیت مشخص باشد. -اهداف و برنامه های آنی را تعیین نماید. ‎5S‏ فراروش صبا ‎۳ ‎8 ‏و‎ ‎dg ‎2 ‎3 ‎ ‎

صفحه 36:
برای تمامی شما دوستان عزیز در شرکت های آبفای شهری و روستایی. روزگاری شاد همراه با موفقیت و خوشبختی را از صمیم قلب آرزومندم. با تشکر بی پایان از توجه و همراهی شما g 8 ‏و به اميد ديدار‎ ‎Be‏ فراروش صبا ‎

صفحه 37:
تهران - خیابان ستارخان - خیاباننیایش - پلاک ۳۵ - طبقه سوم - واحد ۷ تلفن: ۰ ۲۱ تلفکس: ۱

شرکت فراروش صبا ص )س هامیخا ( ‏www.frsaba.com بخ ب آموزش ارث ش و روشهای ارزیا ی آن مدیران آموزش ‏www.frsaba. ‏com شرکتهای آب و فاضالب و 12آبان ماه 11 1389 رضا جوشن 2 فراروش صبا چرا؟ •چرا آثار و شواهد آموزش ،به خوبي مشهود نيست ؟ •چرا برنامه هاي آموزشي به توسعه و كارآمدي افراد به گونه ای موثر كمك نمي كنند؟ •چرا فراگیران و مدیران آنها نسبت به تغييراتي كه انتظار مي رود از راه فرايند آموزش حاصل شود ،با ترديد مي نگرند ؟ •چرا با وجود افزايش ميزان سرمايه گذاري ها در حوزه آموزش كاركنا ن ،اینگونه بنظر می رسد که سود شركت افزايش پيدا نكرده است ؟ 3 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com •چرا فراگیران در فرايند آموزش احساس كم آموزي و يا زياد آموزي مي كنند ؟ 2نوع پاسخ به سواالت فوق می توان داد: یک دسته معتقدند که موارد مذکور ،تنها باورها ،نگرشها و ذهنیتهای سازمانها راجع به آموزش است. ‏دسته دیگر بر این عقیده اند که اینها واقعیتهای آموزش است .این دسته به دو روش عکس العمل نشان می دهند: ‏ انهایی که دنبال راهکارها هستند ،هدف گذاری می کنند و دائما در حال ارتقاء سطح خود برای نیل به اهدافشان هستند. 4 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com ‏ انهایی که تنها و تنها نق می زنند. باورها و نگرشها • به نظر شما چه کسی مسئول است؟ •به نظر شما باورهای مدیران و کارکنان شرکت از کجا نشأت گرفته؟ •بUه نظUر شمUا فلسUفه وجودی واحUد آموزش در یک شرکت چUه چیزهایی می تواند باشد؟ •آیا آموزش بهترین و تنها راه حل برای توانمند نمودن افراد است؟ باز هم به همین گونه آموزشها را برنامه ریزی و اجرا می نمودید؟ ‏www.frsaba. ‏com •آیا اگUر یک شرکت خصUوصی داشتید که مالکیت %100آUن برای شما بود، •کدام یک از شمUا دقیقUا مUی دانUد که در این آموزش 2روزه ،بدنبال چیست و قرار است چه چیزی یاد بگیرد؟ 5 فراروش صبا شکستن باورها بجای اینکه بUه سUیستمهای پیشینیان خود عادت کنیم مUی توانیم ،با پرسیدن پرسشهایی ،باورها و نگرشهای خود را به چالش بکشیم: چگونه نیازسنجی کنم تا نتایج بهتری بگیرم؟ ‏چگونه برنامه ریزی نمایم تا مؤثرتر باشد؟ ‏چگونه باید ارزیابی کرد تا بتوان بهبود داد؟ چگونه گزارش نمایم تا هیجان سازمان و مدیریت را برانگیزم؟ 6 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com ‏چگونه برگزار کنم تا مفید واقع شود؟ گامهای مدیریت آموزش تعیین هدف نیازسنجی بررسی اثربخشی 7 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com برنامه ریزی و اجرا • بررسي عملكرد هدف گذاری •تحلیل راهکارهای موجود برای کاهش شکاف عملکردی ( مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ) مشاهده شده •تعیین ضرورت آموزش(درصورتي که تشخيص داديم اين شكاف بر اثر ضعف توانمندي كاركنان است ،بايد به طراحي فعاليت هاي آموزشي بپردازيم) چه هستیم. در غیر اینصورت ،آموزشهای شما ،نتیجه ای جز از بين بردن اعتماد به فعاليتهاي آموزشي و نيز صرف هزينه هاي كالن براي سازمان ها ،ندارد. 8 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com •تشخیص اینکه این آموزش برای چه باید برگزار شود و در آن بدنبال نیازسنجی آموزشی نیاز سنجي آموزشي عبارتست از شناسايي نيازها ( فاصله آنچه هست و آنچه بايد باشد ) و درجه بندي آنها به ترتيب اولويت و انتخاب نيازهايي كه بايد كاهش يافته و يا حذف شود. ما زماني مي توانيم به اثر بخش بودن دوره هاي آموزشي خود نيازهاي واقعي سازمان باشد. 9 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com مطمئن باشUيم كه نيازسنجی های آموزشی در راستاي تحقق اصول نیازسنجی -1اصل تداوم (به دليل تغييرات دائم محيطي و درون سازماني) -2اصل جامعيت (جمع آوري اطالعات جامع و كامل در مورد همه ابعاد و اركان كار) -3اصل مشاركت (همكاري تيم نياز سنجي) -4اصل عينيت و اعتبار (داشتن نگرش واقع بينانه به هدف ،حوزه ،سطح و محيط نياز سنجي) ازمان ) اصلرعايتم الحظاتاخ القي(رعايتاصولف رهنگيحاكم ب ر س 10 فراروش صبا 6- ‏www.frsaba. ‏com -5اصل واقع بيني (استفاده از روشهاي عيني تر و معتبر تر) انواع Uاولویتها در یک نياز سنجي آموزشی -1اولويت بندي بر اساس اهداف ،استراتژي ها و خط مشي سازمان -2اولويت بندي بر اساس هزينه هاي رفع نيازها -3اولويت بندي بر اساس هزينه از دست رفته در صورت عدم رفع نياز -4اولويت بندي بر اساس طول مدت زمان و منابع الزم و موجود براي رفع نيازها -5اولويت بندي بر اساس مقايسه هزينه هاي رفع يا عدم رفع نيازهاي آموزشي -7اولويت بندي چند عاملي دروني ( بر مبناي چهار عامل ضرورت ،اهميت، فراواني تكرار ،سطح بازخواني و سختي يادگيري ) 11 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com -6اولويت بندي بر اساس تعداد افرادي كه درگير يك نياز هستند. کارگاه شماره 1 طراحی و تدوین سیستم نیازسنجی مدت زمان ارائه 7 :دقیقه 12 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com مدت زمان انجام 15 :دقیقه طرحریزی آموزش -1تدارک ،سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی -3رویکرد آموزشی و انتخاب شیوه مناسب آموزشی 13 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com -2محتوای آموزش تدارک ،سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی قبل از شروع آموزش: ايجاد انگيزه براي يادگيري -برقراري رابطه عاطفي انتخاب محل مناسب14 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com -رعايت احترام تدارک ،سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی در حين آموزش: -استفاده از روشهاي فعال ياددهي -رعايت سازمان يافتگی مطلب 15 استفاده از تجارب قبلي فراگیرانفراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com -رعايت وضوح مطلب تدارک ،سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی بعد از آموزش: ارزشيابيارائ ه ب ازخورد - ف راگیران 16 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com عدی ا مدرسو - ب اطات ارت ب ب محتوای دوره آموزشی هدف اصلي يك دوره آموزشي ايجاد توانائي براي انجام مجموعه اي از كارهاست و اين توانائي صرفا با آگاهي كسب نمي شود. در طراحي يك دورة آموزشي بايد ديد كه شركت‌كنندگان: -2 كدام كارهاي عملي را انجام خواهند داد. .ب ايد چه ن گرشو ط رز ب رخورديكسبكنند 17 فراروش صبا 3- ‏www.frsaba. ‏com -1 به چه دانشي نياز دارند. محتوای دوره آموزشی بنابراین محتواي يك دوره آموزشي بايد حداقل شامل سه ویژگی باشد: انتقال دانش ،اطالعات و آگاهي انتقال مهارت در انجام تغيير رفتار مورد نظر تغيير رفتار الزم. 18 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com ‏ايجاد نگرش صحيح در فراگیر نسبت به لزوم انجام مهارت كسب شده و رویکرد آموزشی در ارائه آموزشها ،دو رویکرد وجود دارد: ‏رويكرد تعليمي 19 ‏www.frsaba. ‏com ‏رويكرد مشاركتي فراروش صبا نحوه اجرای دوره آموزشی در طرحریزی یک آموزش ،شكل اجراي دوره ها نیز تعیین می گردد. شکل اجرا متناسب با ماهيت موضوعي دوره و يا نيازي كه سازمان تشخيص مي دهد ، می تواند در قالبهای زیر برگزار گردد: • سميناري ( یا دوره های کوتاه مدت /میان مدت ) . . . / • کارگاهی ( یا عملی /در آزمایشگاه ) . . . / • اردوهای علمي تفريحي ( یا مثال در داخل یا خارج از شرکت یا خارج از کشور ) •... 20 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com • غیرحضوری ( مکاتبه ای /آنالین ) . . . / کارگاه شماره 2 طرحریزی 6آموزش ‏www.frsaba. ‏com 21 فراروش صبا یادآوری: چرخه مدیریت آموزش در این دوره آموزشی توسط مدرس به گامهای زیر تقسیم گردیده است: ‏بررسی عملکرد و هدف گذاری ‏نیازسنجی ‏طرحریزی و اجرا ‏www.frsaba. ‏com ‏برنامه ریزی ‏بررسی اثربخشی ‏گزارش دهی 22 فراروش صبا برنامه ریزی • برنامه ریزی کالن 23 ‏www.frsaba. ‏com • برنامه ریزی خرد فراروش صبا برنامه ریزی کالن •برنامه ریزی برای چند سال آینده انجام می گیرد؟ •در یک تاریخ چند نفر از مدیران می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟ •در هر یک از معاونتها یا حوزه ها چند کارشناس می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟ •در یک هفته و یا در یک ماه چند دوره آموزشی ( به تفکیک انواع آموزشهای سمیناری ،چند روزه ،کارگاهی و . . .و یا مثال به تفکیک دوره های داخلی یا خارج از کشور) می توانیم برگزار کنیم؟ 24 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com •بودجه سالیانه آموزش به تفکیک نوع آموزشها و به تفکیک بخشهای مختلف شرکت برنامه ریزی کالن • رعایت عدالت در انتخاب فراگیران به لحاظ سمت و پست سازمانی ،تحصیالت، جنسیت ،حوزه فعالیت و میزان سابقه کاری •تجربیات سنوات قبلی بویژه در خصوص اجرای آموزشهای برنامه ریزی نشده •تعداد مدرسین و مؤسسات آموزشی مورد تأئید شرکت در هر دسته از آموزشها مثال آموزشهای با یک موضوع ( فنی ،تخصصی ،اداری ،سیستمی و ) . . .را دارند؟ • ( . . .موارد دیگر را خودتان اضافه نمائید ) 25 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com • آیا شرکت و کارکنان شرکت ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی پی در پی و یا تمرین فردی شماره 1 مکانیزم برنامه ریزی آموزشی سالیانه شرکت خود 26 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com را مدون نمائید. برنامه ریزی خرد ‏oتاریخ و ساعت اعزام فراگیر یا فراگیران به آموزش ‏oوسیله ایاب و ذهاب افراد یا مدرس ‏oتشریفات و پذیرایی ‏oاقامت ( افراد اعزامی و یا مدرس مهمان ) ‏oهماهنگی های الزم با اشخاص ثالث بیرونی مثل مؤسسه آموزشی ،هتل، مدرس و . . . 27 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com ‏oآمادگی محل آموزش ( و همچنین سایت ،آزمایشگاه یا ) . . . برنامه ریزی خرد ‏oوسایل کمک آموزشی ‏oتهیه گانت چارت مثال زمان تهیه جزوه و بسته اموزشی قابل ارائه و . . . ‏oهمچنین برنامه های مالی و پرداختها ‏oارتباطات بعدی با مدرس یا مؤسسه ( کوتاه مدت و بلند مدت ) ‏oزمان استعالم و انتخاب شرکتهای اموزشی ‏oو ( . . .با استفاده از تجربیات خود موارد دیگری را اضافه نمائید ) 28 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com ‏oارتباطات بعدی با مخاطبین ( کوتاه مدت و بلند مدت ) بررسی اثربخشی دوره های آموزشی ارزشیابی آموزش: جمع آوري و كاربرد اطالعات به منظور تصميم گيري درباره يك برنامه آموزشي. مقاصد و اهداف برنامه هاي آموزشي است. 29 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com هدف ارزشيابي تعيين ميزان تحقق يا عدم تحقق خطوط راهنما ی ISO10015 منظور از صالحیت در ایزو : 10015 تحصیالت مهارت تجربهwww.frsaba. ‏com سابقه آموزش شایستگی30 فراروش صبا خطوط راهنما ی ISO10015 ‏تهیه شناسنامه شغلی ‏تهیه شناسنامه فردی ‏تهیه برنامه آموزشی فرد متناسب با شغل ‏انجام نیازسنجی های سالیانه ‏www.frsaba. ‏com ‏انجام برنامه ریزی سالیانه ‏بررسی اثربخشی آموزشها ‏بازنگریهای سالیانه 31 فراروش صبا مدل کرک پاتریک در اين الگو چهار سطح براي ارزشيابي آموزش پيشنهاد مي شود: ‏واكنش شركت كنندگان()Reactions يادگيري ()Learning ‏www.frsaba. ‏com ‏رفتار ()Behavior نتايج ()Results 32 فراروش صبا کارگاه شماره 3 مکانیزمی برای بررسی اثربخشی آموزشها ‏www.frsaba. ‏com 33 فراروش صبا گزارش دهی شما با تهیه و ارائه گزارشات واحد آموزش: •عملکرد خود را به نمایش می گذارید. •باعث افزایش یا کاهش سطح اعتقاد مدیران مافوق به امر آموزش می گردید. •باعث تصمیم گیریهای بعدی مدیریت ارشد در خصوص برنامه های آموزشی بعدی می شوید. •به مدیران رده های میانی سازمان جهت می دهید که به امر آموزش چگونه نگاه کنند. •باعث اعتبار بخشی و یا بی اعتباری واحد و جایگاه خود در نگاه مجموعه شرکت می شوید. •باعث جذب بیشتر یا کمتر بودجه در سنوات بعدی می شوید. •و ( . . .بر اساس تجربیات خود مواردی را اضافه نمائید ) 34 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com •عملکرد خود را دقیقتر و موشکافانه تر مورد پایش قرار می دهید. گزارش دهی نکاتی که در گزارش دهی بایستی رعایت گردد: جدول و نمودار داشته باشد.روند را نشان دهد.با هدف مقایسه شده باشد.دالیل موفقیت یا عدم موفقیت مشخص باشد.اهداف و برنامه های آتی را تعیین نماید.35 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com -تحلیل داشته باشد. رضاجوشن: برای تمامی شما دوستان عزیز در شرکت های آبفای شهری و روستایی، روزگاری شاد همراه با موفقیت و خوشبختی را از صمیم قلب آرزومندم. با تشکر بی پایان از توجه و همراهی شما 36 فراروش صبا ‏www.frsaba. ‏com و به امید دیدار شرکت فراروش صبا تهران – خیابان ستارخان – خیابان نیایش – پالک – 35طبقه سوم – واحد 7 تلفن021-66550410 : ‏info@frsaba.com تلفکس021-66550411 : ‏www.frsaba.com

51,000 تومان