کسب و کارآموزشمدیریت و رهبریسایربرنامه‌ریزی

آموزش اثربخش و روشهای ارزیابی آن

صفحه 1:
شرکت فراروش صبا (سهامی‌خاص www.frsaba.com

صفحه 2:
مدیران آموزش شرکتهای آب و فاضلاب و ۱۲ آبانماه ۱۳۸۹ 00 yo ‏فراروش‎

صفحه 3:
0 جرا؟ *جرا آثار و شواهد آموزش . به خوبى مشهود نيست ؟ *چرا برنامه های آموزشی به توسعه و کارآمدی افراد به گونه ای موثر کمک نمی کنند؟ *چرا فراگیران و مدیران آنها نسبت به آموزش حاصل شود. با تردید می نگرند ؟ اتی که انتظار می رود از راه فرایند *چرا فراگیران در فرایند آموزش احساس کم آموزی و با زياد آموزی می کنند ؟ *چرا با وجود افزایش میزان سرمابه گذاری ها در حوزه آموزش کارکنا ن . اینگونه بنظو می وسد که سود شرکت افزایش پیذا تکرده است ؟ www.frsaba. com ۳ فراروش صبا

صفحه 4:
۲ یک دسته معتقدند که موارد مذکور, تنها باورها. نگرشها و ذهنیتهای سازمانها راجع به آموزش است. "دسته دیگر بر این عقیده اند که اینها واقعیتهای آموزش است. این دسته به دو روش عكس العمل نشان می دهند: 8 انهایی که تنها و تنها نق می زنند. 0 انهایی که دنبال راهکارها هستند. هدف گذاری می کنند و دائما در حال ارتقاء سطح خود براى نيل به اهدافشان هستند. 3 2 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 5:
* به نظر شما چه کسی مسئول ۱ *به نظر شما باورهای مدیران و کارکنان شرکت از کجا نشأت گرفته؟ ثبه نظر شما فلسفه وجودی واحد آموزش در یک شرکت چه چیزهایی می تواند باشد؟ *آيا آموزش بهترین و تنها راه حل برای توانمند نمودن افراد است؟ *آیا اگر بیک شرکت خصوصی داشتید که مالکیت ۱۰۰/ َن برای شما بود. باز هم به همین گونه آموزشها را برنامه ریزی و اجرا می نمودید؟ *کدام‌بیک از شما دقیقامی دلند که در لین آموزش ۲ روزه. بدنبال چیست! و قرار است چه چیزی باد بگیرد؟ إلى 9 فراروش ‎yo‏ ۷۱۷۰۲۳۵۵ ۵3 com

صفحه 6:
بجای اينکه به سیستمهای پیشینیان خود عادت کنیم می توانیم. با پرسیدن پرسشهایی. باورها و نگرشهای خود را به چالش بکشیم: * چگونه نیازسنجی کنم تا نتایج بهتری بگیرم؟ *#* چگونه برنامه ریزی نمایم تا موٍثرتر باشد؟ **جكونه بركزار كنم تا مفید واقع شود؟ ی **چگونه باید ارزیبی کرد تا بتوان پهبود داد؟ ‎Ef‏ ‏چگونه گزارش نمایم تا هیجان سازمان و مدیریت را برانگیزم؟ 3 8 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 7:
گامهای مدیریت آموزش لا تعیین هدف لا نيازسنجى لا برنامه ريزى و اجرا www.frsaba. com لا بررسی اثربخشی = ۱( 5 فراروش صبا

صفحه 8:
*تحلیل راهکارهای موجود برای کاهش شکاف عملکردی ( مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ) مشاهده شده *تعیین ضرورت آموزش(درصورتی که تشخیص دادیم اين شكاف بر اثر ضعف توانمندی کارکنان است. باید به طراحی فعالیت های آموزشی بپردازیم) *تشخیص اینکه اين آموزش برای چه باید برگزار شود و در آن ‎oo‏ | چه هستیم. 8 در غیر اینصورت آموزشهای شماء نتیجه ای جز از بین بردن اعتماد به 3 فبالستهلى اموزشى و نيز صرف هزيته حلى كلان يراى_سازمان ن هاء ندارد. © فراروش صبا

صفحه 9:
نیاز سنجی آموزشی عبارتست از شناسایی نیازها ( فاصله آنچه هست و آنچه باید باشد ) و درجه بندی آنها به ترتیب اولویت و انتخاب نيازهايى كه بايد كاهش يافته و يا حذف شود. ما زمانى مى نوانیم به اثر بخش بودن دوره های آموزشی خود مطمئن باشیم که نیا زسنجی ها ی آموزشی در راستای تحقق ‎iL‏ ‎le‏ ‏نبا زهای واقعی سازمان باشد. : 3 9 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 10:
۱- اصل تداوم (به دلیل تغییرات داتم محیطی و درون سازمانی) ۲- اصل جامعیت (جمع آوری اطلاعات جامع و کامل در مورد همه ابعاد و ارکان کار) ۳- اصل مشارکت (همکاری تیم نیاز سنجی) ۴- اصل عینیت و اعتبار ستفاده از روشهای عینی تر و معتبر تر) ۵- اصل واقع بینی «داشتن نگرش واقع بینانه به هدف. حوزه. سطح و محیط نیاز سنجی) لصل عایتم لاحظا تلخا ی رعایصول ف رهنگی‌حاکم‌بر سیماق -© 3 0 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 11:
۱- اولویت بندی بر اساس اهداف. استراتژی ها و خط مشی سازمان ۲- اولویت بندی بر اساس هزینه های رفع نیازها ۳- اولویت بندی بر اساس هزینه از دست رفته در صورت عدم رفع نیاز ۴- اولویت بندی بر اساس طول مدت زمان و منابع لازم و موجود برای رفع نیانها ۵- اولویت بندی بر اساس مقایسه هزینه های رفع یا عدم رفع نیازهای آموزشی ۶- اولویت بندی بر اساس تعداد افرادی که درگیر یک نیاز هستند. ۷- اولویت بندی چند عاملی درونی ( بر مبنای چهار عامل ضرورت. اهمیت. فراوانى تكرارء سطح بازخوانی و سختی یادگیری ) 3 ‏إلى‎ yo ‏فراروش‎ ad

صفحه 12:
كال کاق ماه ۱ ‎a »‏ طراحی و تدوین سیستم نیازسنجی مدت زمان انجام: ۱۵ دقیقه مدت زمان ارائه: ۷ دقيقه yo ‏فراروش‎ 3۳5303۰ om (an >

صفحه 13:
۱- تدارک» سازماندهی و ساختار جلسه آموزشی ۲- محتوای آموزش 3 ‏مه‎ 1 8 ۳ 56 a eo.” ‏وویگزت اموزشبی و فتکاپ شوه ناب‎ -۲ yo ‏فراروش‎ 19

صفحه 14:
قبل از شروع آموزش: - ایجاد انگیزه برای یادگیری - برقراری رابطه عاطفی رعایت احترام - انتخاب محل مناسب yo ‏فراروش‎ 06

صفحه 15:
در حین آموزش: - استفاده از روشهای فعال ‎rook‏ - رعایت سازمان یافتگی مطلب ۷۱۷۰۲۳۵۵ ۵3 com = رعایت وضوح مطلب - استفاده از تجارب قبلى فراكيران إلى yo ‏فراروش‎ We

صفحه 16:
بعد از آموزش: - ارزشیابی ارلئه باز خورد 1 ايتباطاتم عدوبا مديسو - ‎obpSl, 3‏ yo ‏فراروش‎ 0

صفحه 17:
هدف اصلی یک دوره آموزشی ایجاد توانائی برای انجام مجموعه ای از کارهاست و این توانالی صرفا با آگاهی کسب نمی شود. در طراحی یک دورة آموزشی باید دید که شرکت کنندگان: \- به چه دانشی نیاز دارند. ‎-Y‏ کدام کارهای عملی را انجام خواهند داد. ‎a ‎3 5 ۳ ۰ i 8 oO ‏.باید چه ننگرشو طرز بسرخوردیک سبکنند‎ ‎3 ‏إلى‎ yo ‏فراروش‎ ae ‎

صفحه 18:
بنابراین محتوای یک دوره آموزشی باید حداقل شامل سه ویژگی باشد: * انتقال دانش. اطلاعات و آگاهی * انتقال مهارت در انجام تغییر رفتار مورد نظر "ایجاد نگرش صحیح در فراگیر نسبت به لزوم انجام مهارت کسب شده و تغییر رفتار لازم. 3 0 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 19:
در ارائه آموزشهاء دو رویکرد وجود دارد: "رویکرد تعلیمی "رویکرد مشارکتی ‎i‏ yo ‏فراروش‎ 9

صفحه 20:
در طرحریزی یک اموزش, شکل اجرای دوره ها نیز تعیین می گردد. ‎JES‏ لچزا متغانب با داهیت موضوعی هوره و یا نیاژی که سازمان تقشیسن ‎gga‏ دهد » می تواند در قالبهای زیر برگزار گردد: * سمیناری ( با دوره های کوتاه مدت / ميان مدت /...) * کارگاهی ( یا عملی / در آزمایشگاه ۰۱..) 8 8 * غیرحضوری ( مکاتبه ای | آنلاین ۰..۱) ‎He‏ 8 * اردوهای علمی تفریحی ( یا مثلا در داخل يا خارج از شرکت یا خارج از کشور ) |؟ و3 فراروش صبا

صفحه 21:
60 كاركاه شماره ” طرحریزی ۶ آموزش yo ‏فراروش‎ 3۳5303۰ m www. co

صفحه 22:
چرخه مدیریت آموزش در این دوره آموزشی توسط مدرس به گامهای زیر تقسیم گردیده است: ‎end”‏ عملکرد و هدف گذاری "نيازسنجي طرحریزی و اجرا ‏#برنامه ریزی ‏۲بررسی آثربخشی ‎We‏ گزارش دهی ‎ee‏ ‎yo ‏فراروش‎ ‎

صفحه 23:
* برنامه ریزی کلان * برنامه ریزی خرد 99 yo ‏فراروش‎

صفحه 24:
*برنامه ریزی برای چند سال آینده انجام می گیرد؟ *در یک تاریخ چند نفر از مدیران می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟ *در هر یک از معاونتها یا حوزه ها چند کارشناس می توانند بطور همزمان در شرکت حضور نداشته باشند؟ *بودجه سالیانه آموزش به تفکیک نوع آموزشها وب کیک بخسهای مختف‌ شنت |ر *در یک هفته و یا در یک ماه چند دوره آموزشی ( به تفکیک انواع آموزشهای 5 سمیناری چند روزه. کارگاهی و ... و یا مثلا به تفکیک دوره های داخلی یا خارج از |؟ کشور) می توانیم برگزار کنیم؟ yo ‏فراروش‎ 96

صفحه 25:
*رعایت عدالت در انتخاب فراگیران به لحاظ سمت و پست سازمانی» تحصیلات؛ جنسیت. حوزه فعالیت و میزان سابقه کاری *تجرییات سنوات قبلی بویژه در خصوص اجرای آموزشهای برنامه ریزی نشده *تعداد مدرسین و مؤسسات آموزشى مورد تأئید شرکت در هر دسته از آموزشها *آیا شرکت و کارکنان شرکت ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی پی در پی و یا مثلا آموزشهای با یک موضوع ( فنی. تخصصی, ادارى» سیستمی و ۰۰۰) را دارند؟ ‎He‏ ‏۰۶( موارد دیگر را خودتان اضافه نمائید) 3 ‏إلى‎ yo ‏فراروش‎ es

صفحه 26:
۱ ‏فردی شماره‎ Cage) مکانیزم برنامه ریزی آموزشی سالیانه شرکت خود را مدون نمائید. ‎i‏ ‎ee‏ ‏1 لل yo ‏فراروش‎ Bo

صفحه 27:
0تاریخ و ساعت اعزام فراگیر یا فراگیران به آموزش 0وسیله ایاب و ذهاب افراد یا مدرس 0تشریفات و پذیرایی 0قامت ( افراد اعزامی و یا مدرس مهمان ) 0آمادگی محل آموزش ( و همچنین سایت. آزمایشگاه یا .۰۰) 0هماهنگی های لازم با اشخاص ثالث بیرونی مثل موسسه آموزشی. هتل. مدرس و 96 فراروش صبا

صفحه 28:
0وسایل کمک آموزشی 0تهیه گانت چارت مثلا زمان تهیه جزوه و بسته اموزشی قابل ارائه و ۰.. 0همچنین برنامه های مالی و پرداختها ۵ارتباطات بعدی با مدرس یا موسسه ( کوتاه مدت و بلند مدت ) ۵ارتباطات بعدی با مخاطبین ( کوتاه مدت و بلند مدت ) ۵زمان استعلام و انتخاب شرکتهای آموزشی 0و ...با استفاده از تجربیات خود موارد دیگری را اضافه نمائید ) 3 96 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 29:
بررسی اثربخشی دوره های آموزشی ارزشیابی آموزش: جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی. هدف ارزشیایی تعیین میزان تحقق با عدم تحقق مقاصد و اهداف برنامه های اموزشی است. ‎eo‏ فراروش صبا ‎w.frsaba. ‎com ‎(a) ‎ ‎

صفحه 30:
منظور از صلاحیت در ایزو ۱۰۰۱۵ : -تحصیلات - مهارت - تجربه -سابقه - آموزش yo ‏فراروش‎ 50

صفحه 31:
(تهیه شناسنامه شغلی «تهیه شناسنامه فردی *تهيه برنامه آموزشی فرد متناسب با شغل انجام نیازسنجی های سالیانه انجام برنامه ریزی سالیانه ‎i‏ بررسی اثربخشی آموزشها 1 ‎sly SL”‏ ساليانه إلى 30 فراروش ‎yo‏ ‎

صفحه 32:
در این الگو چهار سطح برای ارزشیابی آموزش پیشنهاد می شود: واکنش شرکت كنندكان ‎Reunions)‏ ‏7 یادگیری (سبا) 2 و ‎ae @ekwivr) 3%‏ ‎fe‏ (Results) ‏نتایج‎ v 3 58 فراروش ‎yo‏ إلى

صفحه 33:
مکانیزمی برای بورسی اترتخشی آموزشها frsaba. m www. co yo ‏فراروش‎ 50

صفحه 34:
شما با تهیه و ارائه گزارشات واحد آموزش: *عملکرد خود را به نمایش می نا #باعث ‎BAW’ ly gla‏ سطیع اعتفاد:مدیران: مافوق یه آمر آموژفن می گودین: *باعث تصمیم گیریهای بعدی مدیریت ارشد در خصوص برنامه های آموزشی بعدی می شوید. *به مدیران رده های میانی سازمان جهت می دهید که به امر آموزش چگونه نگاه کنند. *عملکرد خود را دقیقتر و موشکافانه تر مورد پایش قرار مى دهيد. ‎Gel®‏ جذب بیشتر یا کمتر بودجه در سنوات بعدی می شوید. ‏*و..۰(بر اساس تجربیات خود مواردی را اضافه نمائید ) ‎OF‏ فراروش صبا ‎

صفحه 35:
گزارش دهی نکاتی که در گزارش دهی بایستی رعایت گردد: -جدول و نمودار داشته باشد. -روند را نشان دهد. -با هدف مقابسه شده باشد. -تحلیل داشته باشد. -دلایل موفقیت یا عدم موفقیت مشخص باشد. -اهداف و برنامه های آنی را تعیین نماید. ‎5S‏ فراروش صبا ‎۳ ‎8 ‏و‎ ‎dg ‎2 ‎3 ‎ ‎

صفحه 36:
برای تمامی شما دوستان عزیز در شرکت های آبفای شهری و روستایی. روزگاری شاد همراه با موفقیت و خوشبختی را از صمیم قلب آرزومندم. با تشکر بی پایان از توجه و همراهی شما g 8 ‏و به اميد ديدار‎ ‎Be‏ فراروش صبا ‎

صفحه 37:
تهران - خیابان ستارخان - خیاباننیایش - پلاک ۳۵ - طبقه سوم - واحد ۷ تلفن: ۰ ۲۱ تلفکس: ۱

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان