صفحه 1:
صفحه 2:
دانشگاه آزاد اسلامی مرکز گناباد
آموزش
فصل دوم
مهدی آراسته
».| 3م ۱۰3۲۵5۲6۳۱95 ۷۱۵۱۱۵
پاییز 92
صفحه 3:
شتاب پیش از توانا شدن
و
0 0
0-5357
سس 2۳
اوه دب و
صفحه 4:
فصل دوم ,©
©
آموزش کار
صفحه 5:
آموزش و ضرورت آن در سازمان
منابع انسانی برای هر سازمان و بطور کلی برای جامعه مهمترین
سابل وییرمافه ال رم براقي
از نظر واژه شناسی: تعلیم و تعلم
از نظر مفهوم: پخش و انتقال اطلاعات (خاص و عام)
یادگیری حاصل فرایند آموزش است.
صفحه 6:
برنامه ریزی و تعیین نیاز آموزشی
برنامه ریزی و تعیین نیاز مقدمه ای برای آموزش جامع و همه
جانبه است.
قبل از برنامه ريزى و تعيين نياز آموزشى لازم امت بي
سؤالانى ياسخ داده شود: ©
e
صفحه 7:
1- آموزش چیست؟
2- آموزش دارای چه اهمیت. خصوصیات و ضرورتی می باشد؟
3- مشکلات طراحی و اجرای برنامه های آموزشی کدامند؟
4- چگونه می توان نیازهای آموزشی را تعیین کرد؟
5- روشهای عمومی آموزش کدامند؟
6- چگونه باید آموزش افراد را برنامه ریزی و اجرا کرد؟
7- آموزش با پژوهش چه ارتباطی دارد؟
8- آموزش چگونه باید ارزیابی گردد؟
صفحه 8:
اهمیت هدف در آموزش
آموزش جامع :و همه جانبه باید:هدقدار باشد:: آين یکی آز
ویژگیهای آموزش مفید و موْثر می باشد. اهداف آموزش در قالبهای
هدف های اجتماعی و هدفهای سازمانی و هدفهای کارکنان با
مورد توجه قرار گیرد:
صفحه 9:
1- هدفهای اجتماعی آموزش:
اين هدفها جهت دهنده اصلی برنامه های آموزشی
سازمان می باشد. با توجه به اين اهداف وعنایت به عقاید
, فرهنگ . نظام اجتماعی و سنت های بومی , نحوه
رسیدن به اهداف آموزشی تعیین می شود.
2- هدفهای سازمانی: Se
آموزش باید موجب گسترش روحیه تعاون , کار خلاا
رعایت مقررات و قوانین و روشهای اداری گردد. ۰
آموزش ابزار اصلی بهسازی سازمان می باشد.
صفحه 10:
آموزش در سازمان می تواند مرایای زر [۱
بدنبال داشته باشد:
الف- بهبود کمیت و کیفیت کار
ب- امکان جایگزینی نیروها در شرایط اضطرا
ج- امکان استفاده از منابع داخلی و موجود ©
د- كاهش سوانح و ضايعات ©
ه- ايجاد روابط سالم در سازمان ©
و- كاهش تفاوتهاى غيرطبيعى و افزايش IB
افراد
صفحه 11:
3- هدفهای کارکنان:
آموزش باید جوابگوی تفاوتهای فردی نیز باشد.
سیاست و خط مشی آموزشی:
سیاست های هر سازمان راهنمای تمامی برنامه ها
باشد و اين شامل برنامه ریزی آموزشی نیز می wb
صفحه 12:
بخش آموزش در سازمان:
تدوین برنامه استراتژیک در مورد نیروی انسانی,
در نظر گرفتن کارکنان به عنوان سرمایه های
اجتماعی پایان ناپذیر امروزه سازمان های پیشرو
را به سازمان های یادگیرنده تبدیل کرده اسر
+ ©
نظام آموزش:
یکی از نظام های موثر در هر سازمان , نظام آموزیش و
بهیود توانایی است.
صفحه 13:
مأموریت آموزش
آماده سازی و پرورش نیروی کار و تجهیز
تخصصی و فنی این نیرو در جهت انجام صحیح و
موّثر وظایف محوله و افزایش قابلیت انعطاف
سازمان در مقابل تغییرات محیطی , مأمورب
رسالت نظام آموزشی می باشد. ۰
صفحه 14:
اهداف آموزش:
1- ارتقاء سطح دانش و مهارتهای فنی و حرفل
ای کارکنان
2- برانگیختن احساس نیاز به آموزش در سازمان
3- اصلاح و بهبود رفتار فردی و سازمانی
4- کاهش ضایعات 9 حوادت شغلی Oo
5- تقویت روحیه و حس اعتماد به or
6- پرورش استعدادها و شکوفایی خلاقیت 1
ذهنی کارکنان ۰
اس هر اس ات دافم سر امس ۳۴
صفحه 15:
فرايند اموزش:
جريانى مداوم و مستمر مى باشد كه طى آن فراكيران
مورد شناسایی , نیاز سنجی, آموزش, نظارت ,ارزيابى و
به کارگماری قرار می گيرند.
فعالیتهای اساسی در فرایند آموزش:
1- انتخاب سرفصلهای مناسب
2-برنامه ریزی و تجهیز منابع ©
3- نیازسنجی ©
e 5 5 ۲
4- تعيين روشهای آموزش ۰
5- بکارگیری روشهای نوین
صفحه 16:
معیارهای سنجش عملکرد آموزشی:
1- نتیجه ارزیابی فنی و تخصصی کارکنان در برگ
آموزش
2- سرانه زمان آموزش تخصصی و عمومی کارکنان
3- درصد کارکنان آموزش دیده
4- تعداد دوره های آموزشی که هر فرد شرکت کرد
است 9
5- کاهش زمان انجام کار از طریق بکارگیری oO
روشهای جدید ۰
6- میزان ضایعات و يا میزان کار بدون خطا
Oe یا اس سای سیم سا امش رت ای
صفحه 17:
حوزه عملکرد آموزش
مسئولیت خطیر آماده ساختن نیروها برای قبول پذیرش
و همگامی با تغییرات است. بدین ترتیب می توان حوزه
عملكرد اين نظام را در درون و بیرون سازمان دانست.
اگر آموزش در سازمان بدون توجه به کل شرایط ۰
سازمان و عملکرد ها بر سیستم ها به راه خود برو8
تبدیل به بار بزرگی بر دوش سازمان می شود.
صفحه 18:
روشهایی که جهت آموزش سرپرستان
پيشنهاد می گردد:
-روش ورقه تجزیه کار
-روش ایفای نقش
-روش بحث و تبادل نظر و استفاده از مورد
کاوی با تأکید بر مشکلات کاری سرپرستها6)
صفحه 19:
شیوه مناسب جهت نظام ارزشیابی دوره
های آموزشی (پس از پایان دوره آموزش
در محیط کار واقعی):
1- تهیه و تنظیم پرسشنامه با همکاری مدیرا
2- ارائه يرسشنامه به سريرست ها و دمكله
آنها 0
3- تكميل يرسشنامه توسط سريرستها و م 1
همكاران ايشان
صفحه 20:
سرپرستان و آموزش کارکنان
2 آموزش کار
مجموعه تلاشهایی است که در جهت بالا بردن سطح آگاهی و مهارت افراد
و ایجاد رفتارها و نگرشهای مطلوب در کارکنان یک سازمان بعمل می آید
و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیتهای شفلی خود می نماید.
صفحه 21:
سرپرستان و آموزش کارکنان
عوامل بیشماری بر جریان یادگیری و روشهای نوین
کسب تجربیات و مهارتهای تازه تأثیر می گذارند:
1- خصوصیات اجتماعی و فردی بزرگسالان: وسعت
تجربیات , زیاد بودن مسئوليتها, اضطراب, درک از
خویشتن, سن, انگیزه و ادراک
2- عناصز مختلفن که آموزش رسمی به کمک آنها
طراحی اجرا و ارزیابی می شود: هدف, برنامه. رول,
مواد (محتوی), زمان, مکان, معلم و فراگیر
صفحه 22:
با افراة چگونة رفتاز کنیم؟
٩ رفتار صمیمی و دوستانه
٩ نشان دادن علاقه به فرد
© شرح كار
© نشان دادن محل كار
© معرفى به همكاران
© آموزش به فرد
٩ مراقبت مداوم و غیر مستقیم
صفحه 23:
آموزش حین کار(آموزش ضمن خدمت)
sel ly آنوزش لازم است قبلاهدف و موصوع مشخصض
شود و تعیین شود چه کسی , در چه مدتی, چه مطالبی را
چگونه آموزش دهد و چه اشخاصی چه موضوعاتی را
بیاموزند.
وظایف سرپرست:
درک اهمیت مسئولیت آموزش افراد
توجه خاص به تنظیم برنامه پیش بینی شده آموزش
توجه نسبت به تهیه طرح درس
نظارت بر فرایند آموزش
نحوه یاد گرفتن فراگیران و عوامل موثر در یادگیری
انجام ارزیابی مستمر فرآیند آموزش و پیگیری نتایج ol
و و هه و ه ۵ 9
صفحه 24:
چگونه باید برای آموزش آماده باشید؟
٩ طرح درس باید تهیه گردد.
٩ موضوع درس باید تجزیه و تحلیل شود.
© وسائل آموزش از قبل آماد.
٩ تهیه ورقه تجزیه کار
صفحه 25:
پخش اطلاعات معنای واقعی آموزنتشن wo
باشد.
٩ سرپرست به طور مداوم به انتقال و جذب اطلاعات می
پردازد, گرفتن اطلاعات از زیردستان, بالادستان. سایر
سرپرستان, مشتری هاء مراجعه کنندگان و ... از
فعالیتهای اصلی سرپرست به شمار می آید.
٩ درست به همین دلیل است که مهارت در آموزش یکی از
مهارت های اصلی سرپرست می باشد.
۵ دانستن یک مطلب معادل مهارت ذر آموزش آن تمی
باشد.
صفحه 26:
٩ در یک آموزش صحیح و اصولی مراحل انجام آموزش
مسیری معین را طی می کند:
۰ - آماده سازی
© - آگاه سازی
٩ 3- آزمون
© 4- بكاركمارى
صفحه 27:
1- آماده سازی:
٩ در اين مرحله لازم است معلم و فراگیر Solel لازم
برای آموزش را دارا باشد.
٩ برای کاهش اضطراب و نگرانی کارآموز ارتباط نزدیک با
مربی مهم است.
٩ فراگیر از قبل لازم است با موضوع و محتوای آموزش
© ايجاد انكيزش و بيدار كردن نياز و عض
كارآموز اهميت فراوانى دارد. عم Pad
© © فضاى مناسب آموزشى بايد فراهه .1 a
7 4
2.“ =.
صفحه 28:
2 آگاه سازی:
٩ در این مرحله اطلاعات لازم با شیوه ای مناسب در اختیار
فراگیر قرار می گیرد.
٩ آموزش مناسب باید بخش پذیر باشد.
© تأكيد بر نكات مهم يكى از موارد اساسى است كه بايد به آن
توجه كرد.
© مى توان از شيوه هایی مانند تکرار, دلیل آوردن. شرح دادن
و استفاده از کلمات کلیدی برای تأکید بر نکات مهم استفاده
کرد.
٩ برای اينکه انتقال اطلاعات به طور کامل انجام گیرد لازم
است که مطالب و مواد آموزشی فهرست گردیده و زمان
لازم برای هر ماده آموزشی تعیین شود.
٩ 0 بکارگیری رسانه های آموزشی موّثر در اين مرحله ضروری
است.
صفحه 29:
3- آزمون (آزمایش)
© در این مرحله اطلاعاتی که به فراگیر داده شده مورد
بررسی قرار می گیرد تا اطمینان بیابیم که مطالب مورد
نظر را به خوبی درک و جذب کرده است.
© با اشتباه فراگیر در کار چگونه باید رفتار کرد؟
© در مرحله آزمون معلم باید مطمئن شود که فراگیر نکات
مهم را .۱ ؟:
9 تارفع ک
ادامه مو
مرخله آزمایتتن
صفحه 30:
4- بکارگماری
© در این مرحله فراگیر برای کار آماده است و باید برای
اوکار نعیین شود تا شروع به کار نماید.
٩ رفتار سرپرست باید به گونه ای باشد که فراگیر شوق
سوال کردن داشته باشد.
© بايد توجه داشت که آموزش کامل بدون طی
مراحل ذکر شده امکان پذیر نیست.
صفحه 31:
روش های آموزش:
٩ 1- کارآموزی حین کار
(lee ۶ ٩ آموزش در شرایط مشابه (قب! - ٩
روش تجربی (استاد شاگردی ار -3 ٩
| روش تركيبى -4 9
روش بيانى (شفاهى) -5 ٩
0 - روش بحث گروهی
© 7- روش ورقه تجزیه کار
صفحه 32:
کار آموزی حین کار
٩ کار آموزی حین کار روشی است که در آن مربی بر کار
فرد نظارت دارد و روش صحیح انجام کار را به فراگیر
آموریتن قی دهد فزاگیر با اتجام کار بهتههازت: وردانش
خود می افزاید.
7 اين روش ساده و کاربردی است.
eqanl aie bail ® فراوان دازد:
© در سازمان ها بطور معمول این نقش بر عهده
سرپرستان است.
٩ انگیزه و علاقه مربی و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار
است.
0 7 در اين روش به استعداد قراگیر به طور خاص توجه نمی
دد.
صفحه 33:
آموزش در شرایط مشابه. قبل از شروع کار
© در اين روش محیط و شرایطی مشابه محل کار واقعی
به وجود می آورند و قبل از اینکه کارکنان شروع به کار
کنند با شرایط و فضای کار آشنا می شوند.
ol? روش برای کارهای کوچک و ساده کاربرد دارد.
٩ مزیت آن , آشنا کردن کارکنان با شرایط کار قبل از
شروع و ادامه کار بلافاصله پس از آموزش می باشد.
صفحه 34:
روش تجربی (استاد شاگردی)
© در اين روش فراگیر کار را از نزدیک می بیند و بر اثر
مشاهده رفتار مربی با کار تا حدی آشنا می گردد:
© اساس کار در اين روش بر مشاهده و تجربه فردی
استوار است.
© در اين روش فراگیر فقط کسب تجربه می کند و توان
خود را برای کارکردن افزايش می دهد. کارآموز با کار از
نزدیک آشنا می شود.
٩ زمان طولانی, بازده اندک کار, درک ناقص از مطالب.
فرا نگرفتن بسیاری از نکته های مهم و توجه نکردن به
میزان استعداد و توانایی کارآموزان از مهمترین معایب
این روش هستند.
صفحه 35:
روش ترکیبی
٩ در این روش دو شیوه آموزش بیانی و آموزش تجربی با
ترکیب شده و روش مرکیی با مزایای هر دو
روش به وجود می آید.
٩ در اين روش نیز آموزش بر اساس استعداد فراگیر
طراحی نگردیده و درک کامل صورت نمی گیرد.
0
صفحه 36:
روش بیانی (شفاهی)
؟ این روش یکی از ساده ترین و کهن ترین روش های
آموزشی است.
pie مواردی که هدف آشنایی با کار است, يا هنگامی که
آموزش براى توجيه افراد بكار كرفته مى شود اين روش
كارايى زيادى دارد.
7 مزاياى اين روش: : سادكى, ارزان بودن و كستردكى از
امتيازات مثبت اين ر
9 معايب اين روش: يك
متفاوت , دستوری و =
محدود بودن میزان ,
صفحه 37:
روش بحث گروهی
٩ در این روش مطلب به وسیله معلم ارائه می گردد و
فراگیران با گفتگو و بررسی گروهی به کند و کاو در
مطلب می پردازند.
© اين روش به دو شكل انج'
ع2
©15) بحث آزاد
© 2) بحث هدايت شده
صفحه 38:
انسات های
«بی هدف» مجبورند
انسات های
«هدهفمند» کار کنند..,
صفحه 39:
خویسی را باور ۳
هیچ کس جز تو نخواهد آمد
ل ال
شعله روشن اين خانه تو بايد باشى
هيجكس جون تو نخواهد تابيد
چشمه جارى اين دشت تو بايد باشى
هيجكس جون تو نخواهد جوشيد
۱ Taye se
هيج كس جون تو نخواهد روييد
صفحه 40:
خویسی را باور ۳
باز کن پنجره صبح امده است
در اين خانه رخوت بگشای
باز هم منتظری؟
Eee es Es Tere) ا
و نمی گوید برخیز
Cal oad shasta! كه صبح
صفحه 41:
خویتی را باور ۳
ا ا PB
eB Veeco is) me Teter
داغدیرین تر از آن است که می پنداری
باغ غمگین تر. از آن است که می پنداریی
ريشه ها می گویند
ما تواناتر از آنیم که می پنداری
مرحوم مجتبى كاشانى
صفحه 42:
۳ See
ee es ee
صفحه 43:
ذهن افراد اثربخش مسئله - محور نیست. بلکه فرصت محور
است. اين افراد به فرصت ها غذا و به مسئله ها گرسنگی می دهند.