پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

آموزش انواع پانسمان و بانداژ از انگشت تا سر جهت گروه های پرستاری، هلال احمر و…

panseman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش انواع پانسمان و بانداژ از انگشت تا سر جهت گروه های پرستاری، هلال احمر و…”

آموزش انواع پانسمان و بانداژ از انگشت تا سر جهت گروه های پرستاری، هلال احمر و…

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: پانسمان و بانداژ

اسلاید 3: پانسمان پانسمان یعنی شستشوی زخم و قراردادن پوشش استریل روی آن است به منظور جلوگیری از: عفونت ، خونریزی آسیب بیشتر جذب ترشحات.

اسلاید 4: پوششی که برای پانسمان زخم بکار می رود باید دارای مشخصات زیر باشد :تمیز و بدون آلودگی میکروبی باشد تا ضمن اینکه مانع رسیدن میکروبها به سطح زخم می شود خود سبب آلودگی مجدد آن نشود. مواد استریل همیشه ارجح هستند. هنگامی که بسته بندی گاز استریل یا پانسمان را باز می کنید یا هرنوع پارچه دیگری را به عنوان پانسمان در دست می گیرید اینکار را با دقت انجام دهید تا آن را از آلودگی تا حد امکان دور نگاه دارید

اسلاید 5: مانند پارچه توری سوراخهای زیادی داشته باشد تا : الف ) اکسیژن هوا بتواند به سطح زخم و اطراف آن برسد .ب) از رشد احتمالی میکربهای بی هوازی در سطح زخم جلوگیری شود ج)امکان تبخیر عرق پوست از زیر پانسمان فراهم باشد زیرا در غیر این صورت مرطوب شده ، پانسمان خیس می شود و محیط مناسبی برای رشد میکروبها فراهم می گردداز جنسی باشد که به زخم نچسبد زیرا در صورت چسبیدن ممکن است هنگام برداشتن آن از روی زخم بافتهای تازه در حال ترمیم را از جا کنده ویا به آنها صدمه بزند.

اسلاید 6: پنبه برای پانسمان مناسب نیست زیرا الیاف آن به زخم می چسبد. قدرت جذب ترشحات را داشته باشد. حجم و ضخامت کافی داشته باشد تا زخم را از ضربه ها و صدمات حفظ کند. به اندازه کافی بزرگ باشد که همه سطح زخم را بپوشاند و لبه آن حداقل دو سانتیمتر از لبه زخم جلوتر باشد.

اسلاید 7: وسایل پانسمان پوششی که برای پانسمان زخم ها بکار می رود از نظر جنس، اندازه و شکل انواع مختلف دارد که مهمترین آنها عبارتند از گاز و پدگاز. گاز نوعی وسیله پانسمان است که از پارچه توری مخصوصی تهیه می شود . معمولا چند لایه آن در اندازه های 10 *10 سانتیمتری یا به اندازه های مختلف دیگر وسیله بسیار مناسبی برای پوشاندن اکثر زخم هاست. پدگاز وسیله پانسمان دیگری است که از لایه های پنبه و گاز یا پارچه دیگری که قدرت جذب ترشحات را دارد در اندازه های مختلف تهیه می شود.

اسلاید 8: در مواقع اضطراری می توان از یک پارچه تمیز یا حوله ای که تازه شسته شده باشد برای پانسمان استفاده کرد.در صورت عدم دسترسی به وسایل استریل می توان پارچه ها را به مدت 15 دقیقه جوشاند یا از اتوی داغ استفاده کرد.سایر وسایل لازم برای تمیز کردن زخم و پانسمان کردن عبارتند از : پنس یا دستکش استریل، ماسک و عینک، سرم فیزیولوژیک استریل(محلول 9 در هزار نمک درآب)، محلول ضدعفونی کننده مثل بتادین و آب اکسیژنه، چسب، باند، قیچی برای بریدن باند، کیسه برای دور انداختن گازها یا پنبه های استفاده شده

اسلاید 9: کمکهای اولیه در زخم ها آسیب های کوچک به درمان نیازی ندارند آنها معمولا خودبخود بهبود می یابند(می توان بعد از تمیز کردن زخم از یک چسب زخم استفاده کرد). آسیبهای بزرگتر می توانند نشانه صدمات داخلی جدی و اتلاف خون بوده و منجربه نارسایی جریان خون شوند

اسلاید 10: از وسایل محافظتی استفاده کنید( دستکش، عینک، ماسک)باز بودن راه هوایی، تنفس و نبض را کنترل کرده و درصورت نیاز تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی بدهید . در صورت وجود شوک (مخصوصاً شوک کاهش خونرسانی) آن را درمان کنید.اگر خونریزی زیاد است مهمترین مسئله کنترل خونریزی است که قبلا آموختید (مقدار زیادی گاز یا پدگاز روی آن بگذارید و روی زخم بطور مستقیم فشار وارد کنید اگر گازها خونی شدند آنها را از روی زخم برندارید بلکه گازهای دیگری روی آن قرار دهید و به فشار دادن ادامه دهید )

اسلاید 11: اگر خونریزی کم است جلوگیری از ورود میکرب به زخم باید در اولویت قرار گیرد در صورتی که احتمال می دهید آسیب با شکستگی استخوان همراه است آن را بی حرکت کنید و مراقب باشید که آنرا به یک شکستگی باز تبدیل نکنید اندام های دردناک ، متورم و تغییر شکل یافته را در صورت امکان بالا ببرید و بی حرکت نمایید تا درد و خونریزی کاهش یابددر زمان انجام کار بیمار را آرام و بیحرکت نگه دارید. به یاد داشته باشید که یک علامت زودرس شوک بیقراری است. بعلاوه هرچه بیمار هیجان زده ترشود ضربان قلب و فشارخون افزایش یافته، منجر به خونریزی شدیدتر می گردد

اسلاید 12: باند پیچیبانداژ یا باند پیچی یعنی بستن باند به دور عضو صدمه دیده

اسلاید 13: بانداژ به منظورهای زیر انجام می شود:ایجاد فشار مستقیم روی پانسمان برای کنترل خونریرینگاهداری پانسمان زخم و آتل در محلجلوگیری از ایجاد ورم در عضو یا کاهش آن تامین تکیه گاه برای عضو صدمه دیدهمحدود کردن حرکت عضو آسیب دیده و نگه داشتن آن در وضع معین.

اسلاید 14: انواع باندباندها بر حسب شکل و جنس بر چند نوعند .در اغلب موارد نیازی به استریل بودن بانداژ وجود ندارد ولی باید تمیز و عاری از آلودگی باشد. متداولترین آنها باندهای لوله ای و سه گوش و کشی می باشد

اسلاید 15: باندهای لوله شده :

اسلاید 16: باندکشیبرای محدود کردن حرکت و ورم عضو و نگهداری پانسمانهای بزرگ روی زخم از باندکشی به طول و عرض متفاوت می توان استفاده کرد که خاصیت کش آمدن دارند .این نوع باند گرانتر از باندهای دیگر است ولی چون محکم و قابل شستشو است می توان بارها و مدتها از آن استفاده کرد.

اسلاید 17: باند سه گوش :اگر پارچه مربع شکلی را که از یک متر مربع کمتر نباشد بطور مایل از وسط به دو نیم کنیم باند سه گوش یا مثلث شکل خواهیم داشت. باند سه گوش معمولا در فوریتهای پزشکی برای باندپیچی سر، دست، پا و یا قسمتهای وسیع بدن بکار می رود. در مواقع اضطراری می توان از دستمال، پارچه، کمربند و . . بجای باند استفاده کرد.

اسلاید 18: قوانین عمومی بانداژتمام زیورآلات را از اندامهای آسیب دیده خارج کنید زیرا در صورت تورم می توانند باعث اختلال در جریان گردش خون شوند .نوع و پهنای باند متناسب با عضو صدمه دیده انتخاب شود. موقع باندپیچی کردن در جلوی بیمار و عضوی که باندپیچی می کنید قرار بگیریدهنگامی که عضوی ازسمت چپ بدن را بانداژ می کنید، قسمت لوله شده باند را در دست راست خود بگیرید و وقتی که عضوی از سمت راست بدن را باندپیچی می کنید قسمت لوله شده باند را در دست چپ خود نگاه دارید.

اسلاید 19: عضوی را که باندپیچی می کنید باید تکیه گاه داشته باشد و آویزان نباشد تا بیمار احساس ناراحتی نکند .عضو را متناسب با هرشکلی که می خواهد به خود بگیرد باندپیچی کنید زیرا تغییر وضع آن بعد از باندپیچی مشکل خواهد بود مثلا اگر قرار است زانوی بیمار را باندپیچی کنید بهتر است اول کمی آن را خم کرده و سپس باندپیچی کنید تا خم کردن آن بعد از باندپیچی میسر باشد .باند را طوری در دست بگیرید که سطح خارجی آن به عضو بسته شود .عضو را از داخل به خارج و از پایین به بالا با فشار یکنواخت باندپیچی کنید .باند را مستقیما روی زخم نبندید بلکه اول زخم را پانسمان کنید .

اسلاید 20: برای اینکه فشار بر یک نقطه وارد نشود منطقه ای که بانداژ می کنید بزرگ باشد تا فشار به صورت یکنواخت پخش شود . زخم را شل بانداژ نکنید زیرا جابجا شدن بانداژ و پانسمان به زخم آسیب می رساند بانداژ نباید آنچنان محکم باشد که مانع جریان خون در عضو و در نتیجه ورم محل باندپیچی شود.اگر باند خیلی محکم بسته شود ممکن است به عروق خونی، اعصاب وبافتهای دیگر صدمات جبران ناپذیر وارد ساخته و حتی باعث فلج و گانگرن شود.

اسلاید 21: برای اینکه اطمینان حاصل کنید که بانداژ مانع گردش خون در عضو نشده است باید:اگر بازو یا ساق پای بیمار باندپیچی و یا آتل بندی شده است، سر انگشتان دست و پای او را بیرون از باند و باز بگذاریدسرانگشتان دست و پای بیمار را مرتبا بررسی کنید که ورم نکرده باشد چون این علائم حاکی از بروز اختلال در جریان خون عضو باندپیچی شده است اگر با انگشت یکی از ناخنهای انتهای موضع را فشار دهیم باید سفید شود سپس مجددا به رنگ صورتی اولیه برگردد. در غیر اینصورت اگر کبود یا سفید و سرد باقی بماند دلیل سفتی و تنگی بانداژ است که باید برطرف شود

اسلاید 22: باید توجه داشته باشید که بعد از جراحت ورم ایجاد می شود و بانداژ را سفت می کند و جلو حرکت خون را می گیرد.بنابراین بعد از مدتی که از بانداژ نمودن گذشت میزان سفتی آن را کنترل کنید. بانداژ نباید خیلی شل باشد چون در این صورت قادر به حفظ پانسمان نخواهد بود . اگر بیمار از احساس خواب رفتگی و سوزش و خارش در عضو شکایت کرد فورا باند را باز کنید.بعضی از باندها اگر خیس شوند آب می روند و جمع می شوند؛ به این ترتیب خودبخود دور عضو محکم می شوند و بیمار را ناراحت می کنند، بنابراین آن ها را کمی شل تر ببندید .

اسلاید 23: اگر از باند کشی استفاده می کنید آن را زیاد نکشید زیرا بیش از حد محکم می شود و جریان خون را در عضو مختل می کند .دو سطح پوستی را در تماس با هم باندپیچی نکنید بلکه بین آنها لایه هایی از گاز یا پدگاز بگذارید که ساییدگی و ناراحتی پوستی ایجاد نشود . اگر بانداژ به کشاله ران یا زیربغل می رسد همیشه محافظی در این محل ها بگذارید تا مانع بریدگی پوست به وسیله لبه باند شود . هیچ گاه روی برجستگی های استخوانی گره نزنید یا باند را برنگردانید .هر حلقه باند باید دوسوم حلقه قبلی را بپوشاند بطوری که در هر دور یک سوم باند آزاد بماند...

اسلاید 24:

اسلاید 25: ثابت کردن باند در شروع باندپیچی

59,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید