صفحه 1:
آموزش بیمار دکتر منصوره مومن هروی- متخصص عفونی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کاشان

صفحه 2:
= اک آموزش بیمار ‎Patient Education‏

صفحه 3:
چی شده؟ ‎Ve‏ ولا چه جوری رفع میشه؟

صفحه 4:
Sibel نیالهایلطاهاتی_یمار می‌تولند ف قط /۸۰ با آموزش۲۰/ از لطلاغاتمربوط مسه .بمب هه وفع شود

صفحه 5:
درتنظیم نیازهای آموزشی بیماران ۱۰ عنوان کلی توسط انجمن بیمارستانهای آمریکا پیشنهاد :شده که لازمست مدنظر قرارگیوند عملکردطبیعی‌بدن< داروهای‌تجویز شده < 9 اللي ‎a aa‏ غربا گریت شخیصی وآزمایشات« معیرهایپ یشگیریک ننده ی ارتقلاسطح بهدلشت متابع جامعه « متابع مالا برنامه هاءتیپ زشکب رلیبیمار ‏

صفحه 6:
* نام بیماری»علل»عوارض وپیش آگهی * دلیل انجام تستها وآزمایشات * روش اصلی درمان ودلیل مصرف داروها * چگونگی تناوب وروش مصرف داروها هزینه های تشخیصی ودرمانی * توصیه هایی که به رفع مشکل کمک میکند برنامه ادامه درمان و ماجعه محدد

صفحه 7:
اولویت بندی اهداف آموزشی بهتر است بداند ‎(Better to Know)‏ خوب است بداند (Nice to Know)

صفحه 8:
۰ ید بداند اف د * اهداف حیاتی وضروری اهدافی که دانستن آنها ضر‌وری است ودر صورت بر‌آورده نشدن حیا ت فرد بخطر می افتد با ی مثال * مادر باید کودک را در وضعیت صحیح بررای جلوگیری از آسييره قرار دهد. * بيمار بايد علايم ونشانه هاى سكته قلبى راتوضيح دهد * بيمار بايد مقدار صحيحى از انسولين را بكشد.

صفحه 9:
؟ اهدافی که بهتر است بداند مواردی هستند که برا ی بهبود سلامتی مفید هستند اما میتوان آموزش آنها را به تاخیم انداخت مانند نیازهای مربوط به تغذیه‌تحرک»ارتباطات جنسی» کمکهای روانی اجتماعی

صفحه 10:
* نیازهایی که خوب است بیمار بداند نسبت به بقیه اولویت کمتری دارد واگ بر‌آورده نشود حادثه مهمی رخ نمیدهد. * مثل دانستن مییران کالری هر یک از مواد ‎ert‏

صفحه 11:
. ۰ Ae ۳ nig. ‏:انتخاب روش آموزشی وآماده سازی محتوی‎ ‏وقتی که درفعالیتهای یادگیری .ازحواس مختلف استفاده گرددافراد‎ بامشارکت فعال آمادگی بیشتری برای یادگیری خواهندداشت. سخنوافی *وقتی مناسب است که تعداد شنوندگان وحجم اطلاعات زياد است فقط برای آموزش حقایق .مفاهیم وکلیات است ارائه از طریق وسایل سمعی بصری:مثل نمایش فیلم.استفاده از اسلاید و.... مطالب چاپی:بهترین روش برا ی اراثه حقایق ومفاهیم وکلیات است بحث: برای افراد زیر ده نفر مناسب است مهار تهاننمایش عملی وتمرین.مطالب چاپی خود آموز نگرشها:ارائه مثالهای موردی (قصه گوبی).ایفای نقش.بحثهای گروهی

صفحه 12:
aaa ‏حر‎ هی شنوم وفراموش مى كنم مى بينم وبه خاطر مى سپارص .انجام مى دهم ومى فهمم

صفحه 13:
* توضیح دادن1716018101710 تنهیم مسائل به دیگران است.توضیح دادن چیزی بیش از گنزارش دادن حقایق‌فاش ساختن عللءدلایلءتوجیهات وانگیزه هاست. * کافی بودن توضیحات با سنءاطلاعات قبلی وتوانایی ذهنی طرفین ارتباط مستقیم دارد در طرح ریزی توضیح چهار مولفه باید رعایت شود. مشخص کردن موضوع؛انتخاب عناصر کلیدی:تعیین رابطه موجود بین ‎be gal Lelie‏ دادن توضیحات به مخاطب واطلاعات قبلی او

صفحه 14:
علایم راهنما:راهنمایی در مورد اینکه چه چیز میخواهیم بگوییم. مثلاً در ده دقيقه آتى ميخواهيم دو رويكرد درمانى را ممرور کنیم تم كن :اظهارات تاكيدى به ما کمک میکند تا به موضوعات ضروری ‎mole Any‏ ‎Sen‏ کلمات اولاٌ‌هميشه بايد حتماً بايد فراموش نكنءبه ياد داشته باش نوعى تاكيد ب جمله بعدى دارد

صفحه 15:
بر‌حی اوقات تاکید غیر کلامی است ومیتوان با تغییس صداءژست وحركات بدنی آن را نشان داد

صفحه 16:
9 ریط دادن موضوعات مختلف به هم با استفاده از كلمات ويا جملات مختلف به شفاف بودن توضيح كمك ميكند * همانطور كه كفتيم علل اسهال نونى متعدد است ویک دلیل مهم آن اين است که یی

صفحه 17:
* میران یادگیرری شنوندگان پس از پاننرده دقیقه افت میکند که یکی از موانع گوش دادن است * به قولی محفوظات کم بهتر از ضراموشی های بزرگ استه * يس توضیحات باید مختص ومنید باشد * کوقاه در حدزير پاننرده کلمه در هر جمله * ساده در حد بكار بردن كلمات يك يا دو سيلابى

صفحه 18:
_— وول . Keep ۲ Short and Simple

صفحه 19:
رد * اصولى مانند اه ها - اوم ها جمالات را جویده ناقص وبی هدف میکند وبحن ناراحتی مخاطب چیزی در پی ندارد.علت این اصوات آن است که میخواهیم چند نظر یا حقیقت رادر یک جمله بیان کنیم. ® بر‌ای رفع این نقتص بهت است از چند جمله کوتاه استفاده کنیم ودر بين آنها مكث كنيم.

صفحه 20:
* یکی از پنج ضعف رایج سخدرانان این است که بسرعت مطالب ‎gobs‏ را بیان میکنند مکث پس از جمللات طولانی خوب است.مکث کیردن جهت جمع آوری وسازماندهی فر‌آیندهای فكرى بيش از شروع توضیحات جدید؛سلیس بودن گفتار را اقز‌ایش میدهد * مكث كردن به طرف مقابل اجازه ميدهد توضيحات مارا پیشتردر ک کند. کر وا اد و م۱

صفحه 21:
* بكار بردن اصطلاحات پن‌شکی برای بیمارفقط موجب آشفتگی وخستگی وی میشود. گاه این عمل ناخودآ گاه صورت میگیرد رزیدنت در اورژانس به بیماری میگوید چست ایکس ری گررفته ای بيمار میگوید نه رزیدنت میگوید پس برو بگیر بیمار فقط 4 عکس از سیته گرفته اس

صفحه 22:
© هر قدر تعداد کلمات وجملات مبهم قیدی وابهام انگیز کمتر باشد پیام صراحت وروشنی بیشتری دارد مثلا ‎ee‏ از ‎Agile qos‏ تاءنه الراماریک

صفحه 23:
* مرور دوره ای مطالب در هنگام آموزش با را گیسی وبخاطس ‎on‏ اطلاعات رابطه مستقيم دارد ° پرشکان باید نكات مهم تجوين خود راتكرار كنند * متالها خصوصاً در مورد موضوعات جدید موش است

صفحه 24:
* مهمترین اطلاعات رادرابتدای گفتگوی بیمار بگویید * اطلاعات اختصاصی وم‌بوط به شخص پیمار را بیان کنید * از کلمات کاملا ساده وجملات کوتاه استفاده كنيد * از اصطلاحات پزشکی استفاده نکنید ودر صورت استفاده کاملا توضیح دهید * تن صدا وسرعت صحبت خود را تنظیم نموده ودر مواقع لازم افزايش يا كاهش دهيد

صفحه 25:
مطالب را ساختار بندی کنید ومطابق ساختار به بیمار توضیح دهید مطالب نوشتاری را در کنار گفتگو وصحبت شفاهی به بیمار ارائه دهید از بیمار سوال کنید که مطالب را فهمیده يا نه قبل مصاحبه از نظر فییزیکی وفکری خودراآماده ساخته ومحیط فیزیکی مناسب انتخاب کنید همواره بیماررا تشویق به سوال نمودن كنيد بيمار را به فعالیتهای در حین صحبت تشویق کنید مثلا نوشتن؛لمس گردن:دیدن عکس ها وغیمه.و.....

صفحه 26:
* لازم نيست همه حیطه ای لازم بمرای آموزش بیمار با جزئیات کامل توضیح داده شود توضیحات بیشتررا به همکاران دیگر واگذار نمائید. * بر‌خی موارد فوق را از طریق جزوات کتبی به بیمار بدهید مثل مراقبتهای ویثه وعلایم هشدار دهنده»رژیم غذایی»مینران فعالیتها ومراقبتهای روانی اجتماعی ودر گفتگوی پزشک بیمار صرفا به مهمترين نكات آن اشاره شود.

صفحه 27:
بررسیها نشان میدهد که بیش از ۵۰ از معا ا سفارش شده توسط پزشک از طرف بد ران ظرف مدت كوتاهى ضراموش ميشود

صفحه 28:
* بکار بردن کلماتی یک یا دوسیلابی * استفاده از جمالات کوتاه( خواندن چنیدن جمله کوتاه راحتتر از خواندن یک جمله بلند مركب است ) * عدم استفاده از حروف ریز وغیر معمول * نوشتن متن با خطوط فاصله دار * عدم استفاده از جدول ونمودار(خواندن آنها باعث سرد رگمی ‎Gye‏

صفحه 29:
* استفاده از تصاویر وطرحها در متن ( افرایش محتوی متن وجلوگیری از سرد رگمی) * ساختار دهى به مطلب ونتیجه گیرری از موضوعی به موضوع ‎oS‏ ؟ استفاده از سوال در متن * تكرار نکات اصلی

صفحه 30:
* ارزشیابی بمعنای سنجش ارزش اشیاء.اشخاص وعتاید با معیارهای استاندارد شده میباشد *؟ ارزشیابی به سادگی به ما میگوید که آیا به آن چه میخواهید رسیده اید؟ا گر رسیده اید چطور واگر ذرسیده اید چرا؟

صفحه 31:
یک ویزریت موش‌پ‌شک وبیمار شامل چهار جنء است °S: Subjective *O: Objective 1 ه« ۰ ۳:۳0

صفحه 32:
۰*0 *Therapeutic eFducation *Follow up

صفحه 33:
توضیح در مورد علت وضرورت در خواست تست تشخیصی توضیح در مورد چگونگی انجام تست وآماد گیهای ‎py‏ ‏توضیح در مورد زمان ومکان مراجعه جهت انجام تست توضیح در مورد هرینه های انحام تست توضیح در مورد علت بیماری توضیح در مورد عوارض احتمالی بیماری توضیح در مورد سیر پیشرفت بیماری وپیش آگهی

صفحه 34:
Therapeutic Plan ‏توضیح در مورد روشهای اصلی درمان‎ 9 ‏توضيح در مورد ضرورت وهدف تجوين دارو‎ ‏توضيح در مورد روش مصرف‎ ‏توضيح در مورد عوارض احتمالى داروها‎ ‏توضيح در مورد عدم مصرف داروهاى بدون نسخه ومشورت با‎ ‏پزشک دراين مورد‎

صفحه 35:
Rolle ‏من‎ Plan توضیح در مورد زمان ممراجعه بعدی جهت ویزیت يا انجام تستهای تشخیصی -درمانی توضیح د رمورد ضرورت واهمیت ویزیتهای بعدی وانجام ‎coe‏ ی رای توضیح در مورد نحوه تماس با پزشک در موارد ضروری

صفحه 36:
Educational Plan * توضیح در موردنکات پیشگیرری کننده واحتیاطی در مورد بیماری * توضیح در موردعلایم هشداردهنده ای که باید با پزشک تماس بگیرد توضیح در موردرژیم غذایی مناسب توضیح در موردمیزان فعالیتها در حین وپس ازبیمار ی توضیح درمورد مراقبتهای روانی اجتماعی توضیح در مورد سازمانهای حامی وخاص وارجاع بیمار

صفحه 37:
تشخیص( علتعوارض» سیم پیشرفت بیماری؛پیش آگهی) تستهای تشخیصی(علت انجامء چگونگی»هزینه هاء,محل وزمان انجام) روش انتخایی واصلی درمان؛توضیح در مورد دار وها(هدههقدا رز ماشندیبر وش وعوارضی) علایم هشداردهنده بیماری »مراقبتهای ویژهء‌مییران فعالیت جسمانی ورژیم غذایی مراقبتهای روانی اجتماعی ارجاع به سازمانهای حامی ضرورت وزمان مم‌اجعه بعدی وانجام تستهای تشخیصی ودرمانی

صفحه 38:
در صورت تمرین وتبحر لازم کل فرآیند مصاحبه در قسمت آموزش بیش از ده دقیق طول نمیکشد.البته این زمان موشرتررین مدت زمان

صفحه 39:
treatmentl.WMV

صفحه 40:
treatment2.WMV

صفحه 41:
treatment3.WMV

صفحه 42:
treatment4.WMV

صفحه 43:
treatment5.WMV

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان