کسب و کار مدیریت و رهبری

آموزش حل مسائل با کارکنان

amozehse_hale_masale_be_karkonan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش حل مسائل با کارکنان”

آموزش حل مسائل با کارکنان

اسلاید 1: TBPSTeamBased Problem Solving

اسلاید 2: اهداف دورهايجاد و تقويت دانش و مهارت لازم در كاركنان جهت حل مسائلتغيير روش تصميم گيري در سازمان از روش خود محوري به روش كار گروهيحل مسائل بصورت گروهي و تجربه نمودن آن در قالب كارگاههاي آموزشيايجاد ارتباط با همكاران ديگر جهت انتقال دستاوردها و تجربيات بدست آمده آشنايي مختصر با ابزارهاي ساده آماري و تكنيكهاي حل مسائل حركت همگاني بسوي تيمسازي و كار گروهي با هدف ايجاد بهبود مستمرTBPS

اسلاید 3: آرمانهاي سازمانيرشد سازمانيافزايش سهم بازارافزايش سهم مشتريشهرت جهانيخلاقيت و نوآوريكاهش هزينه ها

اسلاید 4: تغييرات نرخ ارزنارضايتي مشتريانكيفيت نامطلوبتغييرات سريع تكنولوژيافزايش هزينهرقابتپذيريتغييرات سياستهاي دولتبرگشت محصولاقتصاد منطقه اي و جهانيبهره وري ضعيف

اسلاید 5: KAIZENISO 9000TQMSIXSIGMAEFQMMBNQADEMINGBPR

اسلاید 6: عصر ما ، عصر رقابت براي تصاحب سهم بيشتري از بازارهاي جهاني است ، زيرا همه سازمانها درانتظار يك نظام واحد جهاني هستند كه همگان با شرايطي يكسان درآن حضور دارند .ليكن شرط تداوم حضور ، ايجاد توانمندي و قابليت است و سازمان هايي كه در انديشه و عمل قويتر هستند ، موفقتر خواهند بود .TBPS

اسلاید 7: رقابت پذيري Competitiveness رقابت پذيري درسطح ملي (National)رقابت پذيري درسطح ملي يا كشور عبارتست از درجه توان يك ملت (كشور) در توليد محصولات و خدماتي كه امكان عرضه آنها به بازارهاي بين المللي وجود داشته و از آن طريق بتوانند ثروت و درآمد شهروندان خود را افزايش دهند.رقابت پذيري درسطح بنگاه (Enterprise) رقابت پذيري درسطح بنگاه يعني كارايي و توانايي سازمان درتامين و برآورده ساختن نيازها و خواستهاي مشتريان درمقايسه با محصولات و خدمات بنگاه هاي مشابه كه به ميزان ارزشي كه محصولات سازمان براي مشتري خلق مي كنند، وابسته است.

اسلاید 8: مفهوم ارزشارزش همان چيزي است كه هنگام خريد، مشتري بر اساس آن كالاهاي متفاوت را بررسي و ارزيابي كرده و از بين كالاهاي متعدد، يك كالاي خاص را برمي گزيند. ارزش مبناي تصميم گيري مشتري به هنگام خريد است و بصورت نظري از رابطه زير حاصل ميگردد : Quality + Timeliness + Flexibility Value = -------------------------------------- PriceTBPS

اسلاید 9: عملكردPerformanceويژگيهاFeaturesقابليت اطمينانReliabilityانطباقConformanceدوام / عمرDurabilityقابليت سرويس دهيServiceabilityويژگيهاي ظاهريAestheticsكيفيت درك شدهPerceived Qualityابعاد كيفيت گاروين Garvin TBPS

اسلاید 10: براي بهبود مستمر ، كار تيمي بايد بخشي از فرهنگ كاركنان باشد چـرخه ايجاد فرهنگدانش يا تكنولوژي جديدي وارد مي شودتغيير روشهاي قديمي بر مبناي دانش جديدتكرار روشهاي جديد منجر به عادت مي شودتكرار عادتها موجب ايجاد رفتار مي شودتكرار يك رفتار موجب ايجاد يك فرهنگ مي شود TBPS

اسلاید 11: در كشور ژاپن نيروي انساني به عنوان يك سرمايه محسوب گرديد و به همين دليل ژاپنيها به تكثير و بهبود اين سرمايه ارزشمند پرداختند ، كه اكنون نتايج سودمند اين نگرش به خوبي پيداست و اما در آمريكا نيروي انساني به عنوان يك هزينه تلقي مي شد و بر همين اساس آنها به كاهش و محدوديت اين هزينه پرداختند و اكنون به اشتباه خويش پي برده اند .وقت آن رسيده است كه باور كنيم :مجموع دارائيهاي سازمان = مجموع توانائيهاي كاركناننيروي انساني به عنوان مهمترين وبا ارزشترين موجودي يك سازمان محسوب مي شود TBPS

اسلاید 12: تعـريف مـشكل فاصله بين وضعيت موجود و وضعيت مطلوب كه باعث نارضايتي مشتري ، اتـلاف وقت ، سرمايه و ساير منابع مي شود. مشكلات كيفي مشكلات تامين منابع مشكلات زمان انجام تعهدات مشكلات مالي مشكلات مسائل ايمني و امنيتيTBPS

اسلاید 13: سازماني كه تمام مسائل و مشكلات خود را حل نموده است و ديگر مسئله اي براي مطرح كردن ندارد يك سازمان مرده مي باشد. مسائل فرصتهاي بهبود هستند THE PROBLEMS ARE OPPORTUNITY FOR IMPROVEMENTTBPS

اسلاید 14: تعريف تيم- گروهي هستند با دانش ، مهارت و قابليتهاي خاص كه بصورت گروهي بر روي مشكلات تعريف شده و تحت مديريت واحد كار مي كنند و ارائه راه حل مي نمايند . مجموع بهبودهاي ايجاد شده در واحدهاي مختلف يك سازمان مساوي بهبود كلي سازمان نميباشد .

اسلاید 15: ويژگيهاي تيم اعمال راهبري جمعي و هدف مشترك ايجاد اتمسفر اعتماد و احترام متقابل مكمل بودن اعضاء به لحاظ دانش تخصص و تجربه اعمال كنترل داخلي و بهبود مستمر فعاليتها يادگيري، تكامل اعضاء ازطريق انديشه وعمل همگاني بررسي مشكل از زواياي گوناگون با مهارتهاي مختلف ارتقاء توانمنديهاي فردي در گفتگوهاي جمعي قابليت اجرايي مطلوب راه حلها با مشاركت همه افرادTBPS

اسلاید 16: انواع تيمهاي حل مساله1- هياتهاي بررسي : يك گروه وظيفه اي چند جانبه است كه معمولا توسط مدير ارشد سازمان با ماموريت مشخص ايجاد مي شود .2- گروههاي بخشي : گروهي است كه توسط مدير يك بخش يا قسمت بمنظور حل مسائل داخلي تشكيل مي شود و اعضاي آن عموما ازكاركنان بخش هستند.3- دواير كنترل كيفيت : گروهي است كه بصورت مستمر و داوطلبانه تشكيل شده و فعاليت مي كند وانتخاب موضوعات به عهده خود گروه مي باشد.4- گروههاي بهبود : گروهي داوطلبانه و چند وظيفه اي است كه در سطوح مختلف تشكيل شده و موضوعات ويژه را بررسي مي نمايد . گروههاي بهبود بر حسب ضرورت تشكيل مشوند اما دوايركنترل كيفي بطور طبيعي فعاليت ميكنند. TBPS

اسلاید 17: مزاياي ديگر روش حل مسئله 1- سادگي روش 2- فراگير بودن در همه جا 3- قابليت تعميم در تمام سطوح 4- ايجاد هماهنگي در سازمان 5- ايجاد حس مالكيت و انگيزش كاركنان 6- قابل استفاد براي فرد يا تيم هاي كاري 7- ايجاد زبان مشترك و تخصصي در سازمان و ....TBPS

اسلاید 18: كـار تـيميتيم ها كمك مي كنند تا اهداف افراد همسو شده و از اتلاف در سيستمهاي مديريتي اجتناب شود. تيم سازي باعث مي شود گردش اطلاعات و انگيزه مشاركت در سازمان تقويت شده و خلاقيت هاي كاركنان جايي براي شكوفايي پيدا كند و نگرش بهبود مستمر شكل عملي تري بخود بگيرد.TBPS

اسلاید 19: كـار تـيمي TEAMWORK Togetheress همدلي Equality برابري Attituoe كنترل طرز برخورد Meshing ماهر كاركردنWe ما Organization سازمان Role playing ايفاي نقش Kindred spirit پاداش نهايي

اسلاید 20: تشكيل و رشد يك تيم كاريتشكيل يك تيم موثر كاري آسان نيست و اين موضوع زماني كه شما با چند فرهنگ مختلف سروكار داريد نمود بيشتري پيدا مي كند . افراد گروه بايد از نگاه و زبان مشتركي استفاده كنند وبا تقويت نقاط قوت مشترك ، تعهدي براي ايجاد بهبود دركيفيت كارها ايجاد نمايند .مراحل تشكيل و رشد يك تيم كاري بشرح زير است :شكل دهي FORMINGايجادطوفان STORMINGنظم دهي NORMINGعملكرد PERFORMINGفرصت دهي ADJOURNINGTBPS

اسلاید 21: آفتهـاي كار گروهي 1- تضاد ، كشمكش و ناسازگاريهاي بي مورد2- بي علاقگي و بي تفاوتي3- اخذ تصميمات نا متناسبTBPS

اسلاید 22: رفتار حمايتي نقش همه اعضاي گروه 1- طرح سئوالات صحيح و به جا2- تشريح و توصيف نقش گروه و توجه دادن ساير اعضاء به هدف3- تلاش به منظور حصول توافق گروهي 4- خلاصه كردن تصميمات و موافقتهاي حاصله حهت درك بيشتر5- طرح سئوال و با ارايه پيشنهاد در خصوص دستور جلسه 6- تاييد اعضاي ديگر در صورت موافقت با رأي آنها 7- درس گرفتن از خطاها و اجتناب از ايحاد تنش8- خوشرويي و انبساط خاطر بمنظور ايجاد شادابي درساير اعضاء 9- درگيرسازي اعضاي ساكت با طرح سئوالات بجا و درخواست مشاركت آنها 10- شفاف سازي نظرات سايرين كه ممكن است روشن نباشد. TBPS

اسلاید 23: كار تيمي اثر بخش موفقيت هر تيمي بستگي زيادي به افرادي دارد كه آن را تشكيل مي دهند . مهمترين عواملي كه روي پويايي افراد يك تيم اثر مي گذارد ، موارد زير است : 1- ايجاد انگيزة تيمي 2- برقراري ارتباط مؤثر3- رفع تعارض در تيم4- رفع ناهمگوني تيم TBPS

اسلاید 24: هدف تيم هدف تيم عبارتست از مقصدي كه تيم براي رسيدن به آن تلاش مي كند .TBPS

اسلاید 25: ويژگيـهاي هدف SMARTخاص است Specificقابل اندازه گيري است Measurable قابل دستيابي است Attainableبا ماموريت و چشم انداز شركت مرتبط است Realizableداراي محدوديت زمان ( منابع ) است Time limitTBPS

اسلاید 26: افراد تشكيل دهنده تيم - اعضاء تيم - رهبر تيم - هماهنگ كننده - منشي تيم - وقت نگهدار * مشاور / مهمان TBPS

اسلاید 27: تشكيل جلسات مشخص بودن منشي جلسه مشخص بودن رئوس مطالب مشخص بودن تاريخ و زمان جلسه تهيه دعوت نامه براي كليه اعضاء جلسه اختصاص مكان و زمان مناسب براي جلساتTBPS

اسلاید 28: ارزيابي راه حلهاي مختلفانتخاب راه حل برتر طرح ريزي جهت اجرا برنامه ريزي و اجراي راه حل ارزيابي نتايج عملكرداستاندارد نمودنشناسايي يك مسئله جديد شناسايي و انتخاب مسئلهتعيين هدفتجزيه و تحليل مسئلهجمع آوري داده هاشناسايي و دسته بندي علل اصلي مدلسازي و تفكر سيستمي ارائه راه حلهاي ممكن شش گام براي حل يك مسئله 123456TBPS

اسلاید 29: مزاياي استفاده از الگوريتم شش مرحله ايانتخاب يك مسئله درستانتخاب يك راه حل مناسب و كاربردي با در نظر گرفتن، تاثيرات متقابل روي ابعاد مختلف سيستم اطمينان از توجه به كليه عوامل مهم و اساسي درحل مساله اطمينان از كيفيت راه حل ارائه شده از قضاوت عجولانه و حساب نشده احتراز مي شودبرنامه اي دقيق و صحيح براي حل مساله تهيه مي شودTBPS

اسلاید 30: عوامل شكست در حل يك مسئله1- پريدن به نتيجه نهايي2- عدم جمع آوري كليه اطلاعات لازم 3- نداشتن توانايي و قابليت لازم جهت متاثر نمودن مسئله ( انتخاب غلط صورت مسئله )4- انتخاب يك مسئله كلي و مبهم5- عدم انتخاب راه حلهاي مناسب6- عدم مشاركت و همكاري افراد كليدي در حل مسئله و پيدا كردن راه حل7- عدم طرح ريزي جهت اجرا ء راه حلها TBPS

اسلاید 31: عوامل موفقيت در حل يك مساله (كار(1. حتي المقدور چندكار را با هم در يك زمان انجام ندهيد .2.مسئله را دقيقا شناسايي كنيد .3. يادبگيريد كه ابتدا شنونده اي خوب و سپس گوينده اي خوب باشيد .4. يادبگيريد كه سوالات خود را بپرسيد . (پرسيدن عيب نيست ، ندانستن عيب است)5. موضوعات با اهميت و بي اهميت را از هم جدا نماييد .6. تغيير را به عنوان يك مفهوم اجتناب ناپذير بپذيريد .7. ظرفيت پذيرش اشتباه را از سوي خود و ديگران داشته باشيد .8. مشكلات (مساله ) را به اجزاي كوچكتر و ساده خرد نماييد .9. همواره در فرايند حل مساله آرام و خونسرد باشيد .10. هميشه لبخند بزنيد . TBPS

اسلاید 32: گـام اولشناسايي و انتخاب مسئله تعيين هدف TBPS

اسلاید 33: شناخت و درك كامل فرآيندمشخص نمودن نوع كاري كه صورت ميگيردمشخص نمودن توالي انجام فعاليتهامشخص نمودن گلوگاهها درانجام فرايندها (نقاط بحراني وكليدي)مشورت با ايستگاههاي قبلي و بعدي درمحيط كارچگونه يك مسئله را تشخيص دهيم ؟TBPS

اسلاید 34: نمودارهاي نمايش فرايند توليدOPERATION PROCESS CHARTOPCيكي از ابزارهاي قدرتمند جهت تحليل و نمايش توالي انجام كار در فرايندها و نحوه انجام آنها مي باشد .FPCFLOW PROCESS CHARTTBPS

اسلاید 35: FIVE ”WHYS“حداقل پنج بار سئوال كنيد چرا ؟پاسخ به هر سئوال بايد روشن و واضح و مختصر باشدمطمئن باشيد در پاسخهاي چهارم يا پنجم به ريشه اصلي مشكل مي رسيدچرا اين اتفاق پيش آمده است ؟چرا درخصوص اين مساله كاري انجام نشد؟چرا ما كار را بايد با روش فعلي اجرا كنيم ؟چرا كار را به طريقي ديگر انجام نمي دهيم ؟چرا نتايج حاصل به اين شكل درآمده است ؟و چرا .....؟ ‍TBPS

اسلاید 36: شش پرسش كليدي SIX Wچه كسي WHOچه چيزي WHATكدام )چگونه) (HOW) WHICHچرا WHYچه زماني WHENكجا WHERETBPS

اسلاید 37: FIVE M+E نيروي انساني Man تجهيزات Machine مواد اوليه Material روشها Method مديريت Management عوامل محيطي Enviromental TBPS

اسلاید 38: روش ژاپني“ 3M ” ضايعات MUDA تنش MURI عدم تقاضا MURA TBPS

اسلاید 39: كارهاي اجرايي درگـام اول - انتخاب مسئله - شرح مسئله - شرح هدفTBPS

اسلاید 40: شرح مسئله : براي خريد مواد اوليه از خارج از كشور بايد 35 مرحله را طي نمود ، كه يكي ازدلايل تاخير در تحويل قراردادها به مشتريان مي شود. شرح هدف : كاهش مراحل اداري و اجرايي خريد خارجي از 35 مرحله به 10 مرحله طي سه ماه آينده . شرح مسئله : در 58% از موارد كارتحويل محصول نهايي به مشتري بيش از سه هفته به طول مي انجامد. شرح هدف : تقليل زمان تحويل محصول نهايي به مشتري از سه هفته به كمتر از دو هفته در طي يك ماه آينده . TBPS

اسلاید 41: گـام دوم تجزيه و تحليل مسئلهتازمانيكه اطلاعات صحيح و كاملي براي پشتيباني ازآنچه بعنوان ريشه هاي بروز مشكل يافته ايد ، جمع آوري نكنيد ، شما هم مثل افرادي هستيد كه درمورد مساله فقط حدس و گمان مي زنند.TBPS

اسلاید 42: دراين مرحله مسئله شناسايي و تعريف شده واهداف نيز مشخص شده اند . پس مرحله بعدي شامل جمع آوري داده ها ( Data) و تحليل آنها مي باشد. بنابراين ابتدا بايد به نكات مهم زير توجه نمود : - طرح ريزي روش تحقيق و تفحص - بررسي مقدماتي روش تجزيه و تحليل - مشخص نمودن آيتمهاي مهم جهت جمع آوري داده ها - شناسايي عوامل اصلي و ريشه هاي وقوع مساله - شناسايي دقيق وضعيت جاري وجمع آوري داده ها ا لگوريتم جمع آوري داده هاTBPS

اسلاید 43: مشاهده كنيد.- مصاحبه كنيد.- مستندات موجود را بررسي كنيد.- مشاوره و تحقيق كنيد ، نتايج را مستند كنيد.- تحليل كنيد و تصمصم گيري كنيد. ا لگوريتم جمع آوري داده هاTBPS

اسلاید 44: مشخصات داده هاي مفيد - داده ها بايد دقيق باشند . - داده ها بايد بموقع باشند . - داده ها بايد كامل و قابل اطمينان باشند . TBPS

اسلاید 45: تضمين دقت اطلاعات بوسيله - مقداري نمودن آنها ( ذكر اعداد و ارقام ) - بيان شفاف مطالب - ذكر جزئيات مرتبط با هدف تعيين شده - ثابت نگهداشتن روش مطالعه در طول مدت مطالعه - جمع آوري كليه اطلاعات مورد نياز TBPS

اسلاید 46: خطا در داده ها موارد زير مي توانند باعث ايجاد خطا در داده ها شوند : - دقت وسيله اندازه گيري - محيط ( درجه حرارت ) - روش غلط - نيروي انساني ( عدم آموزش / تخصص ) - تجهيزات ( كاليبراسيون ) - تغيير روش مطالعه درطول مدت مطالعه TBPS

اسلاید 47: روشهاي جمع آوري داده ها - برگه هاي چوب خطي Tally Sheet - چك ليستها Check List - برگه هاي ثبت نتايج Check Sheet - برگه هاي ترسيمي Drawing Sheet - فرم نظر سنجي Questionnaire TBPS

اسلاید 48: چند نكته مهم در تجزيه و تحليل مسائل 1- واقعيات را بگونه اي بيان كنيد كه : - دقيق باشند . - نظرات شخصي و تعصبات در آن دخيل نباشند . - تخمين زده نشده باشد ( حدس و گمان ) . - جزئيات و ترتيب اطلاعات ذكر شده باشد . 2- توضيحات لازم را ذكر نمائيد . 3- دقت اطلاعات خود را تضمين نمائيد . TBPS

اسلاید 49: خـوب دانـستن صـورت مـساله خـود نيـمي از راه حـل استTBPS

اسلاید 50: هفت ا بزار بهبود كيفيت SEVEN TOOLSTBPS

اسلاید 51: چهارچوبهاي اساسي جهت استفاده از هفت ابزار كيفي1- چرخه دمينگ : ACDpPLANINGDOCHECKACTION2- مثلث جوران:PCIPROGRAMINGCONTROLINGIMPROVEMENT3 - مربع كرازبي:QSCEQUALITY SYSTEM CRITERIAEVALUATIONTBPS

اسلاید 52: براساس اصول دمينگ - جوران - كرازبي و ديگر اساتيد مديريت كيفيت و تجربيات آنها در حل مشكلات شش اصل اساسي موجود است :1 - حل مشكل نياز به روشي سازماندهي شده دارد .2 - حل مشكل نياز به معيارهاي روشن جهت ارزيابي ميزان بهبود دارد.3 - براي حل مشكل بايد آنرا بطور كامل روشن كرد .4 - اثرات مشكل و محدوده تاثير پذيري آن بايد مشخص باشد .5 - تنها از روش كار گروهي حل مشكلات اثربخش مي شود . 6 - حل مشكلات بايد داراي فرآيندي هموار و همواره مستمر باشد .TBPS

اسلاید 53: با توجه به اصول فوق يك فرآيند شش مرحله اي كاربردي تعريف مي شود :1- تعريف مشكل به همراه اهداف بهبود .2- ارزيابي وضعيت موجود جهت مقايسه با وضعيت بهبود يافته .3- تعيين و شناسايي جوانب بحراني مشكل4- تعريف علل ريشه اي مشكل .5- پيشنهاد راه حلهايي ريشه اي و اجراي بعترين آنها .6- ارزيابي اجرا و پيشرفت جهت اطمينان از اثربخشي راه حل .براي اجراي فرآيند فوق ( تقدم و تاخر مراحل ضروري است ) ابزارها و تكنيكهايي ابداع شده است كه علاوه بر سهولت اجرا باعث تقويت گرو ههاي حل مساله و دانش عمومي سازمان مي گردد .TBPS

اسلاید 54: هفت ا بزار بهبود كيفيت گروههاي بهبود كيفيت ( حل مساله ) به دسته اي از تكنيكها و فنون احتياج دارند تا بر اساس آنها مشكلات را شناسايي , ارزيابي , اولويت بندي وحل نمايند . هفت ابزار پايه اي براي بهبود كيفيت يا 7 ابزار QC كه از طرف ايشيكاواي ژاپني معرفي شده است و يك ابزار اصولي براي حل مشكلات است . ايشيكـاوا بيان مي كند كه تما م كاركنا ن سهيم در بهبود كيفيت از سطح مديران ارشد تا كارگران ساده بايد اين ابزارها رابه درستي بشناسند و در عمل از آنها استفاده نمايند . اين ابزارها عبارتند از :SEVEN TOOLSTBPS

اسلاید 55: لازم نيست كه براي مقابله با يك مشكل ازهرهفت ابزار فوق استفاده گردد. بلكه بايد براي هر شرايط خاص مناسبترين ابزار انتخاب گردد. لازم به يادآوري است كه اين ابزارها پشتيبان اصلي برنامه هاي بهبود كيفيت در يك سازمان هستند فلوچارت چك شيت ( برگه هاي كنترل )هيستوگرام ( نمودار ستوني ) نمودارتجزيه و تحليل پـارتو نمودارتجزيه و نحليل علت معلول (استخوان ماهي )نمودار پراكندگي (پخشودگي)كنترل چارت ( نمودارهاي كنترلي )TBPS

اسلاید 56: فلوچارت FLOWCHART اولين ابزار از مجموعه ابزارهاي هفت گانه كنترل كيفيت , فلوچارت است كه يك تكنيك دسته بندي شده و منظم براي توصيف فرايندي است كه مشكل به آن تعلق دارد . هدف اصلي از ترسيم يك فلوچارت فراهم آوردن يك شناخت كلي از فرايندي است كه بايد مورد بازنگري قرار گيرد . اگر فلوچارت بصورت گروهي رسم شده وحاوي نظرات متفاوت اعضاي گروه باشد, يك وسيله عالي براي ايجاد درك مشترك از مشكل در بين اعضاي گروه خواهد بود .بسيار ضروري است كه فلوچارت بصورت بسيار ساده تهيه شده و از پرداختن به موضوعات غير ضروري در آن اجتناب گردد. زيرا اين كار باعث مي گردد توجه اعضاي گروه از اصل مشكل ( موضوعات بحراني ) به موضوعات كم اهميت تر جلب گردد.TBPS

اسلاید 57: اخذ سفارش از مشتريبررسي سفارشآيا قابل اجرا هست ؟عودت به مشتريبرنامه ريزيطراحيتوليدYESNOFOR EXAMPLEشروعپايانتحويل به موقعمستنداتسابقهسابقهTBPS

اسلاید 58: برگه هاي كنترل CHECK SHEET چك شيت با برگه هاي كنترل دومين ابزار از ابزارهاي 7 گانه كيفيت است كه براي گردآوري و طبقه بندي داده ها مورد استفاده قرار مي گيرد .در اسنفاده از بركه هاي كنترل يك نكته بسيار مهم تعيين طبقات براي گردآوري اطلاعات است كه لازم است گروه بهبود كيفيت قبل از شروع به كار در مورد آن تصميم بگيرد . اگر طبقات داده ها به طور مناسبي تعيين گردند . جمع آوري داده ها سريعتر و آسانتر خواهد بود . ( جدول پيوست )TBPS

اسلاید 59: :برگه كنترل تيم : :موضوع : بررسي علت شكايات مشتريان تاريخ :رديف موضوع شكايت شمارش فراواني 1 تحويل ////// 62 بسته بندي //////// 83 كيفيت ///// 54 پرسنل // 25 ارسال ////// 66 ساير موارد ////// 6FOR EXAMPLETBPS

اسلاید 60: نمودار علت و معلولي FISH BONEاين نمودار يك روش مناسب براي منظم كردن اطلاعات گروه در ارتباط با فرآيندها , با هدف تعيين علل ريشه اي مشكل است . اين نمودار بدليل شكل خاص آن به ديا گرام استخوان ماهي نيز معروف است . دراين نمودار مشكل در انتهاي پيكان اصلي افقي ترسيم مي شود و هر يك از علل بروزمشكل در شاخه هايي كه به شاخه اصلي متصل است وصل مي شوند و باز ساير علتهاي بوجود آمدن علل اصلي نيز به اين شاخه هاي فرعي اتصال مي يابند . به ياد داشته باشيد كه عوامل اصلي بروز مشكلات همان FIVE M مي باشد . با رسم نمودار فوق گروه حل مساله يك تصوير قوي از مشكل بدست مي آورد كه با توجه به آن مي توان راه حلها را بهتر شناسايي كرد . در حال حاضر اين نمودارها به عنوان بخشي از فعاليتهاي خلاقانه كار گروهي كه در آن بر مشاركت همه اعضا تاكيد مي گردد مطرح است . اين نمودار در صورت استفاده توام با پارتو داراي اثربخشي بيشتري است .TBPS

اسلاید 61: MANMANAGEMENTMATERIALMACHINEMETHODFISH BONE DIAGRAMENVIROMENTALTBPS

اسلاید 62: نمودار تجزيه و تحليل پارتـو PARETO اين نمودار از طريق تعريف مشكلات و تعيين حدود براي آنها , به اولويتبندي مشكلات پرداخته و مشكلات مهم را از كم اهميت تفكيك مي كند .اين تكنيك به قانون 80 درصد به 20 درصد ( پارتو اقتصادان ايتاليايي ) نيز معروف است :80 درصد از مشكلات معمولا در اثر 20 درصد از علتها بوجود مي آيند . و اين همان جدا كردن گندم از كاه است به اين معنا كه در يك سازمان تعداد معدودي از موضوعات و مسائل بحراني كه باعث بوجود آمدن بسياري از مشكلات مي گردند شناسايي شوند . مراحل ترسم اين نمودار بشرح ذيل است :1- مرتب كردن داده هاي يك هيستوگرام بشكل نزولي از چپ به راست2 - ترسيم نمودار تجمعي داده هاي حاصله3 - انتخاب موضوعاتي با اهميت بالاترTBPS

اسلاید 63: از چنين نموداري مي توان عناصر بحراني حل مشكل را با ترسيم يك خط در حد 80 درصد از نمودار تجمعي مشخص كرد . با مشخص شدن عناصر بحراني تيم بهبود كيفيت مي تواند بر روي آنها تمركز كرده و بنحو چشمگيري مشكل را مستهلك يا از بين برد .درصد فراواني تجمعي100908070605040200شرح عوامل و عيوبتعداد عيوبTBPS

اسلاید 64: نـمودار پـراكندگي SCATER CHARTاين نمودار راهي است براي آنكه بدانيم آيا بين دو عامل منتخب و مورد بحث ارتباطي وجود دارد ؟اغلب از اين نمودار براي بررسي ارتباط بين مشكل و راه حلهاي پيشنهادي استفاده مي گردد . ارتباطاتي كه توسط اين نمودار مشخص مي گردد را مي توان به 4 دسته تقسم مي شود :ارتباط مستقيم - ارتباط معكوس - ارتباط ضعيف - عدم ارتباطدر نمودار پراكندگي دو عامل بصورت نقاطي روي نمودار دوبعدي ترسيم مي گردند (X-Y) هر چند در شرايط عملي در صنايع داده ها از دقت كافي برخوردار نيستند اما در چنين شرايطي نيز نتايج حاصل از اين نمودار نسبتا مفيد است .TBPS

اسلاید 65: رابطه بين فروش محصول و كاهش قيمتSALEPRICEارتباط معكوسSALEPRICEارتباط مستقيمSALEPRICEارتباط ضعيفSALEPRICE....................................................................................................................................عدم ارتباطTBPS

اسلاید 66: هيـستـوگـرام HISTOGRAM سومين ابزار از مجموعه ابزارهاي كنترل كيفيت , هيستو گرام است كه براي نمايش داده هاي گردآوري شده و همچنين شكل اوليه توزيع داده ها (خصوصيات مشكل ) مورد استفاده قرارمي گيرد. وقتي داده هاي گردآوري شده در يك هيستوگرام نمايش داده شوند الگويي مشاهده مي گردد كه مثلا نشان مي دهد داده ها به سمت مقدار ويژه اي تمايل داشته و يا يك طبقه از داده ها , اكثريت دارند . بسياري از افراد فكر مي كنند كه علل اصلي مشكل را نمي توان با نمودار نشا ن داده و اصولا بايد يصورت يك سري داده هاي عددي گرد آوري كرد. اين تفكر اشتباه است و در واقع به كمك ابزار ترسيمي براحتي مي توان علل اصلي مشكلات را شناسايي كرد .در رسم يك هيستوگرام توجه به نكات زير ضروري است : مشاهدات بايد داراي ديمانسيون هم خانواده باشند (همگي طول ) به كمك آنها شكل توزيع نشان داده مي شود و ميزان انحراف از تلورانس نشان داده مي شود .TBPS

اسلاید 67: در يك هيستو گرام هر چه تعداد طبقات K بيشتر باشد ( بشرط عدم پرداختن به موضوعات غير ضروري ) اطلاعات مفيدتري نشان داده مي شود . با تشكيل نمودار از ديدگاههاي متفاوت مانند ذيل مي توان به اطلاعات بسيار ارزشمند و گويايي دست يافت : نوع فرآيند يا محل وقوع نوع مواد اوليه يا عرضه كننده زمان وقوع مشكل تجربيات يا تغييرات كاركنان شرايط محيطيتعداد شكاياتعوامل شكاياتTBPS

اسلاید 68: نمودارهاي كنترلي CONTROL CHARTنمودارهايي هستند كه با نمونه گيريهاي مختلف از يك فرآيند تحت كنترل بودن ( نرمال) آن را در هر لحظه از زمان مشخص مي سازند . در اين نمودارها حدود كنترلي يه ميزان مثبت و منفي 3 برابر انحراف معيار داده ها از محور ميانگين مشاهدات ودر دو طرف آن محاسبه شده و رسم مي گردد .سپس در ادامه فرآيند نمونه گيري , نقاط جديد روي نمودار رسم شده و از نظر پراكندگي در ميان حدود كنترلي مورد بررسي قرار مي گيرند . در صورتي كه فرآيند داراي توزيع نرمال باشد بايد99/7 درصد از مشاهدات داخل اين حدود قرار بگيرند واگر نمونه ها در بيرون از حدود كنترل قرار بگيرند فرآيند از كنترل خارج شده و مشخص مي گردد كه يك سري عوامل تصادفي روي فرآيند تاثير گذاشته كه با بررسيهاي دقيقتر مي توان آنها را حذف نموده و مجددا فرآيند را تحت كنترل قرار داد .TBPS

اسلاید 69: UCLLCLXAN EXAMPLE FOR CONTROL CHARTTBPS

اسلاید 70: گـام سومارائه راه حلهاي ممكن بهترين راه داشتن يك ايده خوب داشتن ايده هاي متعدد استTBPS

اسلاید 71: روش توفان انديشه ها چيست ؟ BRAINSTORMING توفان انديشه ها يكي از روشهاي فعال سازي تيم ، تقويت ذهني و تحريك خلاقيت در افراد يك تيم است . اين روش اعضاءتيم را قادر ميسازد كه در فاصله زماني كوتاهي ، تعداد زيادي نظرات را در مورد يك پديده جمع آوري نمايد . TBPS

اسلاید 72: قواعد اساسي توفان انديشه ها تعداد بيشتر ايده ها به حل بهتر مساله مي انجامد . به هيچ انديشه اي نبايد انتقاد كرد . مغزها در حالت آزاد قرار داده شوند . سعي شود كه حداكثر نظرات جمع آوري گردند . همه نظرات يادداشت شوند ، حتي اگر تكراري باشند . قضاوت درمورد ايده ها را به انتها موكول نماييد .اعضا ميتوانند ايده هاي خود را براساس ايده هاي ديگر بيان كنند .همه بايد مشاركت كنند تا زماني كه ديگر ايده اي در اذهان نباشد .TBPS

اسلاید 73: مسائلي كه اداره موثر جلسه توفان انديشه ها را تهديد ميكند معطوف كردن نظرات روي افراد به جاي فرآيندها انتقاد كردن در حين بيان نظرات وجود افراد پر حرف و خود محور وجود تركيبي ناهمگون از افراد قضاوت زود هنگام درجريان تفكرگوشه گيري افراد خجالتي يا بي انگيزهTBPS

اسلاید 74: STORYBOARDيكي ديگر از روشهاي ايجاد خلاقيت در افراد و جمع آوري بيشترين ايده ها دركمترين زمان ممكن مي باشد . در اين روش هريك از اعضاي تيم ، هريك از انديشه هاي خود را روي يك برگ ياداشت و سپس اين برگه ها را در معرض ديد افراد تيم و در اتاق جلسه نصب مي كنند، تا افراد از آنها بازديد به عمل آورند و ايده هاي كاملتري بيان كنند .TBPS

اسلاید 75: ديگر روشهاي ايده سازييكي ديگر از روشها بررسي اصول حركت فيزيكي فرايندها يا عمليات با استفاده از روشهاي ترسيمي يا تصويري است. در علم مهندسي صنايع به اين تكنيكها WORKSTUDY گفته مي شود.در روش ديگري مي توان با طراحي چك ليستهايي براساس استاندارد يك فرايند ، عمليات ، محصول يا ... و امكان مقايسه شرايط فعلي با مطلوب به ارزيابي وضعيت و ارايه ايده هاي سازنده پرداخت.TBPS

اسلاید 76: گـام چهارمارزيابي و انتخاب بهترين راه حل ها ارزيابي راه حلهاي مختلف تصميمگيري و انتخاب بهترين راه حلها - طرح ريزي جهت اجراTBPS

اسلاید 77: 1- روش طوفان مغزي2- روش گروه اسمي3- روش دلفي4- روش توافق بوسيلة كارت5- روش ماتريس انتخاب زوجي6- روش رتبه بندي معيارها و ضابطه هاروشهاي تصميم گيري گروهيتصميم نظـرنظـرنظـرنظـرنظـرنظـرنظـرنظـرTBPS

اسلاید 78: تصميم گيري / روش طوفان مغزي دراين روش با استفاده از نظرهاي زيادي كه اعضاي گروه اراية مي دهند ، گزينه ها و راه حل هاي مختلفي پديد مي آيد كه با گذراندن از صافي ها و پالايش آنها ، بهترين راه كار انتخاب مي شود.‌صافي ها ، يك دسته ضوابط يا محدوديتهايي هستند كه براي ارزيابي گزينه ها و اصلاح يا كاهش آنها استفاده مي شوند و مي تواند شامل موارد زير باشند: هزينه ، زمان ، مصرف منابع ، تناسب با موقعيت ، نظر مشتري ، قابليت پذيرش ، عملي بودن و ... TBPS

اسلاید 79: موارد استفاده از روش طوفان مغزي  تجزيه و تحليل مسائل  طراحي و برنامه ريزي پروژه هاي گروهي  تصميم گري خارج از حيطة معمول  پوشش همه نظرات  زماني كه تصميم گيري مستلزم خلاقيت ويژه است TBPS

اسلاید 80: تصميم گيري / روش گروه اسميهنگامي كه موضوعي بحث برانگيز، حساس و داراي موافقان و مخالفان بسيار است و تصور مي شود عقايد و آراي ضد و نقيض ارائه شود ، گروه مي تواند ازاين روش استفاده كند كه شامل مراحل زير است :1- بيان روشن صورت مساله و هدف2- پديد آوري و ثبت نظرات اعضاي گروه 3- روشن سازي و تمركز بر فهرست نظرات 4- امتياز دهي و رتبه بندي نظرات بصورت فردي5- مقايسه نتايج ، جمع بندي و رتبه بندي گروهي TBPS

اسلاید 81: موارد استفاده از روش گروه اسمي  پديدآوري همه نظرات و انتخاب يك راه كار  به حداقل رسانيدن ابزار عقيده ها و تنش  اعمال سياست دقت در فرآيند تصميم گيري  بامشاركت فردي و گروهي اعضا تعهد به تصميم افزايش مي يابد  اجتناب از بحثهاي بي نتيجه و جبهه گيري  زماني كه با موضوع بحث برانگيز ، حساس و داراي موافق و مخالف زياد مواجه هستيد.TBPS

اسلاید 82: تصميم گيري / روش دلفيدر اين روش افراد دعوت به مشورت و قضاوت مي شوند و به كمك قضاوتهاي بي نام و چند نوبتي افراد ، منجر به حل يك مشكل و رسيدن به يك تصميم گروهي مي شود . اين روش شامل گامهاي زير است : 1- بيان روشن صورت مساله و هدف2- اعضاي گروه بطور جداگانه نظرات خود را بيان مي كنند3- خلاصه سازي نظرات اعضا و اطلاع مجدد به آنها جهت نظر خواهي دور دوم 4- اعضا باتوجه به ساير نظرات ، نظرات مشخصتر و محدودتري بيان مي‌كنند.5- جمع بندي نظرات اعضاء و اطلاع مجدد به آنها جهت نظرخواهي دور سوم 6- اعضاي گروه با توجه به نتايج ، نظرات نهايي خود را اعلام مي كنند.7- جمع بندي كلي ، انتخاب نظرات برتر ، اعلام نتايج نهاييTBPS

اسلاید 83: موارد استفاده از روش دلفي  براي حصول اطمينان از مشاركت تمام اعضاء  به حداقل رسانيدن تنش و تماسهاي رو در رو ، درجايي كه سبب احتمال خطا در قضاوت مي شود.  استفاده از نظرات سايرين توسط هر يك از اعضاء  زماني كه دسترسي و حضور افراد مشكل است  هنگامي كه حضور چهره هاي بالا دست و فشار مسئولان بر تصميم گيري اثر مي گذارد.TBPS

اسلاید 84: به كمك اين روش ، هر يك از اعضاي گروه نظرات خود را در هر لحظه بحث نشان مي دهد . وسيلة كمكي اين روش شامل سه قطعه مقواي رنگي كه هر رنگ نشانة راي متفاوت با ديگري به شرح زير است :* قرمز : من موافق نيستم و نمي خواهم از تصميم پشتيباني كنم .(مخالف)* زرد : من شايد بااين تصميم سازگار و ازآن پشتيباني كنم. (موافق مشروط)* سبز: من بااين تصميم كاملاً موافقم و از آن پشتيباني خواهم كرد . (موافق) نكته : توافق تنها هنگامي به دست مي آيد كه همة اعضاي گروه كارت سبز و يا زرد نشان دهند .تصميم گيري / روش توافق به وسيلة كارتTBPS

اسلاید 85: موارد استفاده از روش توافقي كارتي  هنگامي كه نياز به ابراز عقيده رو دررو درباره يك موضوع باشد.  بدليل برخي پيچيدگيهاي موضوع ، عقايد ساير اعضاي موافق و مخالف در تصميم تيم مؤثر باشد.  لازم است از واكنشهاي احتمالي و وليه اعضاء نسبت به موضوع مطلع شويد.  زماني كه مطمئن هستيد همه افراد از فرصتهاي برابر جهت ارايه عقيده خود در مورد موضوع بهره مند هستند.  مي خواهيد بطور مداوم موضوع هر شخص را نسبت به موضوع در نظر داشته باشيد.TBPS

اسلاید 86: تصميم گيري / روش ماتريس انتخاب زوجياين روش گروه را قادر مي سازد بامقايسه دو دويي گزينه ها نسبت به هم (زماني كه بيش از 8 گزينه مطرح است) بهترين گزينه را انتخاب كنند. جمع EDCBAAــــBــــــــCــــــــــــDــــــــــــــــEجمعTBPS

اسلاید 87: موارد استفاده از روش ماتريس انتخاب زوجي  جهت حصول اطمينان از شانس مساوي انتخاب يك تصميم در مقابل ساير گزينه ها . زماني كه اكثر گزينه ها و راه كارها تقريباً مشابه يكديگر هستند. زماني كه يك تصميم بزرگ را براي اجراي آسان به تصميم هاي كوچك خرد مي كنيد . تعداد زيادي از گزينه ها را بايستي در زمان كوتاهي ارزيابي كنيد.TBPS

اسلاید 88: تصميم گيري / روش رتبه بندي معيارها اين روش يكي از ابزارهاي تصميم گيري گروهي است كه براي انتخاب يك گزينه ازچند گزينه كه قبلاً باملاكهاي دقيق بررسي شده‌اند و اكنون امتيازاتي برابر دارند استفاده مي شود و شامل گامهاي زير است :1- ابتدا فهرستي از گزينه ها را ارائه نمائيد .2- معيارهاي تصميم گيري و انتخاب را از روش طوفان مغزي بدست آوريد .3- اهميت نسبي و وزني هر معيار را تعيين كنيد .4- بر اساس يك مقياس مشترك امتياز دهي نمائيد .5- امتيازات نهايي را محاسبه و جمعبندي و بهترين گزينه را معرفي نمائيد .TBPS

اسلاید 89: موارد استفاده از روش رتبه بندي معيارها  زماني كه نياز به استفاده از معيارهاي واقعي تر و دقيقتري مي باشد.  بدون مطرح شدن صاحب نظر مي توانيد توافق تيم را كسب كنيد.  زماني كه مي خواهيد فهرست كوتاهي از گزينه هاي پالايش شده از روشهاي ماتريس زوجي يا طوفان مغزي را بررسي كنيد. زماني كه مي خواهيد ضريب اطمينان يشتري از تصميم صحيح جهت حمايت اعضاي تيم بدست آوريد. TBPS

اسلاید 90: اجماع چيست ؟با توجه به تركيب چند وظيفه اي و فرايندي تيمهاي حل مساله ، احتمال اختلاف نظر و تفاوت فاحش در امتيازات وجود دارد. اجماع در هنگام امتيازدهي به معناي دستيابي اعضاي گروه به يك ديد مشترك درخصوص راه كارهاست . با اين روش از تخصيص امتيازات احساسي و غيرمنطقي توسط برخي اعضا جلوگيري و تمام اعضاء تيم را درقيال گزارش مسئول مي كند. ممكن است در جلسات اجماع نياز به انجام بازديد ميداني نيز تعيين شود .R=Xmax – Xmin > Xmax2 : شرط اجماع تيمدراين صورت بايد فرد مذكور در امتيازات خود تجديد نظر نمايد

اسلاید 91: نكات مهم در پذيرش راه حلهاي قابل قبول ارائه شده توجه به منابع مورد نياز جهت اجراي راه حل مانند : هزينه ، زمان دستيابي ، نيروي كـار ، مواد و تجهيزات و مكان مورد نياز ، همكاري منابع خارج سازمان راه حل منتخب داراي كارايي و اثربخشي بيشتري باشد. كيفيت محصولات يا خدمات را بهبود بخشد .حتي المقدور موجب بهبود شاخصهاي ايمني و امنيتي و مالي و هزينه و .... گردد . راه حلها اصولا بايد شامل راه كارهاي كوتاه مدت (حل فوري و مسكن ) ، ميان مدت (واقعي ) ، بلندمدت (ايده آل ) باشد. تابع ساير شرايط اختصاصي سازمان باشد.TBPS

اسلاید 92: ارزيابي و انتخاب راه حلهاي مختلفارزيابي راه حلها بايد در دوبعد صورت پذيرد : كمي و مقداري : درصدضايعات ، نرخ بازگشت ، ميزان هزينه ها و ... را چقدر بهبود مي دهد ؟ميزان صرفه جويي ، زمان تحويل ، شاخصهاي مالي را چقدر بهبود مي دهد ؟كيفي و غيرمقداري : ميزان انعطاف پذيري و سازگاري طرح در سازمان چقدر است ؟قابليت پذيرش و طول عمر اجراي طرح چقدر است ؟ TBPS

اسلاید 93: ارزيابي و انتخاب راه حلهاي مختلفTBPSمعيار 1معيار 2معيار 3معيار 4وزن معيارراه حل1راه حل2راه حل3راه حل4راه حل 5راه حل 6معيار 1------------معيار 2---------معيار 3------معيار 4---جمع امتياز راه حل هاجمع امتياز راه حل هاجمع امتياز راه حل هاجمع امتياز راه حل هاجمع امتياز راه حل هاجمع امتياز راه حل ها

اسلاید 94: گـام پنجم اجـراي راه حـل بهترين راه حل با ارزش نخواهد بود اگر بخوبي اجرا نشود TBPS

اسلاید 95: نكاتي درمورد پياده سازي راه حل هاطرح را قبل اجرا موشكافانه و دقيق براي همه توضيح دهيد .راه حل منتخب را به اجزاي كوچك قابل نظارت ، تقسيم كنيد . كليه افراد را درگير كارهاي اجرايي و فعاليتهاي مربوطه تقسيم كنيد .مسئوليتها ، اختيارات و منابع موردنياز دراجرا را كاملا مشخص نماييد.اطمينان يابيد كه هركس دقيقا مي داند كه چه كاري بايد انجام دهد .بامديريت و افراد مسئول مرتبط ارتباط نزديك و مستمر داشته باشيد .هيچ كاري را انجام شده فرض نكنيد و همواره چك كنيد .وظايف را به فعاليتهاي متوالي خرد كنيد و فرد مسئول تعيين نماييد.جهت تخصيص منابع لازم ، آموزش ، خريد تجهيزات و ابزار و انتخاب پايلوت اجرا برنامه ريزي نماييد .در زمان اجراي طرح اصول مهندسي صنايع را بكار بگيريد.TBPS

اسلاید 96: ابزارهاي مفيد جهت طرح ريزي و كنترل اجراء ارائه طرح ابزاري است براي ارتباط تيم با گروهي از افراد كه به يكي از طرق زير با برنامه هاي اجراي راه حل شما مرتبط مي شوند : - لازم است ازبرنامه هاي كلي گروه شما مطلع باشند . - لازم است از برنامه هاي گروه شما حمايت كنند . - لازم است برنامه هاي گروه شما را تائيد و تصديق كنند . - لازم است آموزش ديده تاشما را درانجام برنامه هاي تيم ياري كنند.TBPS - فلوچارت FLOWCHART - نمودارگانت GANTCHART -نمودارپرت PERTCHART ( روش مسير بحراني CPM )

اسلاید 97: مراحل يك ارتباط موفقيت آميزهدف از جلسه را مشخص كنيد .شنونده ها/ مخاطبان خود را خوب بشناسيد.روي نكات اصلي تاكيد بيشتري كنيد.شركت كنندگان در جلسه توجيهي را مشخص و تجزيه تحليل كنيد . براي تدوين محتوا و نحوه ارائه توضيحات خود طرح ريزي كنيد . از بهترين تجهيزات و ابزار ممكن جهت ارتباط استفاده نمائيد . مطمئن شويد كه مكان وتجهيزات موجود براي ارائه مناسب هستند.جلسه را ارزشيابي نمائيد تا در جلسات بعدي موفقتر باشيد. TBPS

اسلاید 98: روش جلب حمايت ديگران درپذيرش راه حل مساله1-   مقاومت افراد در مقابل تغيير :   سعي كنيد با ارتباط موثر و مداوم پرسنل كليدي و مرتبط را از ابتدا درگير كار كنيد و نقطه نظرات ايشان را بگيريد و نظرات مفيد را مورد استفاده قرار دهيد. 2-   عدم اطمينان افراد از نتايج :   منابع و هزينه هاي لازم و نتايج را مانند صرفه جوييها ، و درآمدها را صريحا روشن و موارد مشابه اجرا شده را مثال بزنيد و سناريوي بدترين حالت را تجزيه و تحليل كنيد.3-   عدم درك مشترك : مستند سازي خوب ، گزارش دهي خوب ، و توجيه ارايه خوب با درگير كردن همه پرسنل مرتبط كليد اين معما خواهد بود. 4- عدم وجود منابع لازم :     راه هاي ممكن براي تامين منابع مورد نياز را جستجو و نشان دهيد و روي نتايجي كه پس از انجام كار به آن مي رسيد تاكيد كنيد . نتايج را با معيار پول و زمان بيان كنيد. 5-عدم پشتيباني مديريت : · اگر پشتيباني كامل مديريت را نداريد كار را آغاز نكنيد.TBPS

اسلاید 99: گـام ششمارزيابي عملكرد راه حل و پيگيري نتايجنتايج اجراي راه حل در گام پنجم بايد مداوما در چرخه PDCA مورد ارزيابي و بهبود قرار گيرد ، تا از اثربخشي اجرا اطمينان حاصل شود . TBPS

اسلاید 100: نكات مهم در ارزيابي عملكرد راه حلبراي هر راه حل چندين معيار ارزيابي (هزينه ، كيفيت و زمان) تعريف كنيد .با بكارگيري فنون تحليل آماري و نمودارهاي فرايندي ، ميزان بهبود معيارها را اندازه گيري كنيد .اگر نتايج انتظارات را برآورده مي كند ، همه افرا سهيم درآن بايد شناسايي و تشويق شوند.اگر نتايج انتظارات را برآورده نمي كنند ، فرايند حل مساله را ازنو بازنگري كنيد .روش جديد را استاندارد و بهينه نماييد .گزارش كار تيم خود را به بهترين شكل ممكن تهيه و ارائه نماييد .TBPS

اسلاید 101: نتايج حاصل از راه حل اجرا شده 1- با توجه به معيارهاي گام دوم ، وضعيت فرايند راپس از اجراي راه حل دوباره ارزيابي كنيد و نتايج را مستند كنيد .2- اگر به نتايج موردنظر دست يافتيد ، تمامي كساني كه دراين توفيق موثر بودند ، بايستي مورد تشويق و تقدير قرار دهيد .3- اگر نتايج موفقيت آميز نبود بررسي كنيد كه آيا مساله درست تعريف و علتها بدرستي شناسايي شده اند. آيا راه حلها كافي و مناسب بودند و راه حل منتخب درست اجرا شده است . حال دوحالت ممكن است اتفاق بيفتد:الف) مساله تازه اي مطرح شود .ب) مجبور شويد مساله قبلي را ازابتدا بازنگري و اجرا كنيد.4-راه حل تازه را بعنوان استاندارد جديد استفاده كنيد .5- پيگيري و استمرار روش استاندارد شده جديد به كمك مكنيزم كنترلي مناسب، تصديق و اسمرار نتايج ، آموزش و اطلاع روش جديد به ديگران.TBPS

اسلاید 102: هيچكس منتـظر خواب تو نيست ، كه به پايان برسدلحـظه ها مي آيند ، سالها مي گذرند و تو در قرن خودت مي خوابي !هيچ پروازي نيست ، برساند ما را به قطار دوهزار ، به قرن دگرانمگر انگيزه و عشق ، مگر انديشه و علم ، و تقلا و تلاشبخت ازآن كسي است كه مناجات كند باكـارشو درانديشه يك مساله خوابش ببردو كتابش را بگذارد درزير سرشو ببيند درخواب حل يك مساله را و باز با شادي درگيري يك مساله بيدار شودمرحوم دکتر مجتبی کاشانی

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید