پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

آموزش خانوار در برابر بلایا

amoozeshe_amadegie_khanevar_baraye_balaya

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش خانوار در برابر بلایا”

آموزش خانوار در برابر بلایا

اسلاید 1: شهلا شهيدي شهريور 1386

اسلاید 2: آموزش خانوار برای بلایا واحد مدیریت کاهش خطر بلایا مرکز بهداشت شهرستان فریدونشهر

اسلاید 3:

اسلاید 4:

اسلاید 5: اثرات سوء بلایا بر سلامت ایرانیان در یک سال

اسلاید 6: مفاهیم و اهمیت آمادگی و کاهش خطر بلایامخاطره چیست؟مخاطره اتفاق فیزیکی یا پدیده ای است که میتواند بالقوه خسارت زا باشد (البته نه الزاما!). این خسارت می تواند جانی، مالی یا عملکردی باشد.مخاطرات به انواع زیر تقسیم میشوند:الف : مخاطرات طبیعی : که به سه دسته زیر تقسیم میشوند: 1 . با منشاء زمینی مانند زلزله، آتش فشان، سونامی 2 . با منشاء آب و هوایی مانند سیل، طوفان، خشکسالی، رانش زمین 3 . با منشاء زیستی مانند اپیدمی گسترده بیماری ها (وبا، آنفلوانزا و ...)ب : مخاطرات انسان ساخت: که منشاء آن ها فعالیت های بشر است. مانند آلودگی های صنعتی، انتشار مواد هسته ای و رادیو اکتیو، زباله های سمی، شکستن سدها، حوادث حمل و نقل، صنعتی، انفجار و آتش سوزی.

اسلاید 7: آسیب پذیری چیست؟آسیب پذیری همان شرایطی است که باعث می شود ما در اثر یک مخاطره آسیب ببینیم. مثلا زلزله خود بخود بد نیست، بلکه مقاوم نبودن ساختمان ما آن را خطرناک می کند. در چهار زمینه زیر می توانیم آسیب پذیر باشیم1) آسیب پذیری سازه ای: مثل مقاوم نبودن دیوارها و ترک داشتن سقف ها2) آسیب پذیری غیر سازه ای: مثل محکم نبودن کمد به دیوار، فرسوده بودن سیسیم های برق، بسته بودن مسیرهای خروج اضطراری و غیره3) آسیب پذیری فردی: مثل سالمند بودن، باردار بودن، کودک بودن، معلول بودن و بیمار بودن4) آسیب پذیری عملکردی: مثل نداشتن برنامه تخلیه، نداشتن کیف اضطراری و غیره

اسلاید 8: ظرفیت چیست ؟ عبارت از عوامل مثبتی است که توانایی ما را برای مقابله با مخاطرات افزایش میدهند. مثل داشتن اطلاعات کافی، وجود کیف اضطراری در خانه، انجام مانور زلزله در خانوار و امثالهم.خطر چیست؟ هر چقدر احتمال یک مخاطره و شدت آن و همچنین آسیب پذیری ما بیشتر باشد ولی آمادگی مان کمتر باشد، احتمال اینکه کشتته یا مجروح شویم و یا اموالمان آسیب ببینند، بیشتر است. در این صورت می گوییم ما با خطر بالایی مواجه هستیم. مثلا اگر محل زندگی ما روی گسل باشد، دیوار خانه مان مقاوم نباشد و وسایل محکم به دیوارها وصل نشده باشند و کیف اضطراری مان در دسترس نباشد، خانواده ما در معرض خطر بالا قرار دارد.

اسلاید 9: خلاصهمخاطره: مثل زلزله آسیب پذیری: مثل مقاوم نبودن ساختمان یا باز نبودن درب های خروج اضطراریظرفیت: مثل تمرین زلزله با خانوار یا داشتن کیف اضطراری در منزلخطر بالا: مثل وقتی که ممکن است زلزله بیاید، خانه مان مقاوم نیست، تمرین هم نکرده ایم !!

اسلاید 10: رویکردهای مدیریت خطر بلایاافراد مختلف برای مدیریت بلایا نظرات مختلفی دارند. برخی معتقدند که تمام کارها را باید دولت انجام دهد، برخی معتقدند که تمام کارها به عهده مردم است و گروهی هم معتقدند که مردم و دولت باید با همکاری هم اقدامات ایمن سازی و کاهش خطر را انجام دهند. شما جزء کدام گروه هستید؟1 – تمام کارها را باید دولت انجام دهد2 - تمام کارها به عهده مردم است3 - مردم و دولت باید با همکاری هم اقدامات ایمن سازی و کاهش خطر را انجام دهندتجربه دنیا چه می گوید؟تجربه دنیا چه در کشورهای توسعه یافته مثل کانادا، انگلستان و ... و چه در کشورهای در حال توسعه مثل کشورهای آفریقایی و آمریکایدجنوبی بیان می کند که مردم نقش بسیار مهمی در مدیریت بلایا و کاهش خطر دارند.

اسلاید 11: چرا مردم؟مردم هر محله، بهتر از هر کسی محله خود را می شناسندهر کس خانه خود را بهتر از دیگران می شناسد مردم اولین کسانی هستند که در صورت وقوع حادثه به اعضاء خانواده و همسایگان کمک می کنندنظر شما چیست؟در منطقه شما مردم چه توانایی هایی برای مدیریت بلایا و کاهش خطر دارند؟نکته:بسیار مهم است که اقدامات مردمی همسو با قوانین جاری احتماعی انجام گیرد. مثلا بسیار مهم است که مردم اقدام به مقاوم سازی خانه هایشان بکنند ولی اینکار باید مطابق با قوانین شهرداری انجام شود وگر نه بیشتر منجر به هرج و مرج خواهد شد.خلاصه :تجربه دنیا در تمام کشورها نشان می دهد که مردم نقش بسیار مهمی در مدیریت بلایا و کاهش خطر دارند. زیرا مردم بهتر از هر کسی محله و خانه خود را می شناسند و ضمنا مردم اولین کسانی هستند که در صورت وقوع حادثه به اعضاء خانواده و همسایگان کمک می کنند.

اسلاید 12: واکسن بلایا :برای پیشگیری از بیماریهای عفونی به فرزندان خود واکسن می زنیم. متأسفانه برای پیشگیری از بلایا آمپولی وجود ندارد که با تزریق آن برای همیشه خانواده را ایمن کنیم. بنابراین باید با آموزش و پایش مستمر این کار را انجام دهیم. بدیهی است که این کار نیازمند زمان و حوصله است. حتی در مورد واکسن نیز اگر از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها بپرسید، متوجه می شوید که دهها سال طول کشید تا فرزندانمان دیگر مبتلا به بیماریهای خطرناکی مثل فلج نمی شوند. در حالیکه در آن اوایل باید با زحمت به مردم واکسن می زدند.تزریق واکسن بلایا به خانواده کار راحتی نیستبرای اینکار باید در چند سطح کار کنیم ودر هر سطح باید کارهایی را انجام دهیم :تمرکز این برنامه:در این فاز از برنامه تمرکز ما بر سطوح فرد و خانواده است. در مرحله بعد با همکاری مسئولین محلی مثل شهرداری، بسیج، هلال احمر، مساجد و غیره به سطوح محله و شهر یا روستا خواهیم پرداخت.سطح ایمنیسطح ایمنیچند مثال از کارهایی که می توانیم انجام دهیمشما هم مثال بزنید :1فردمطالعه درباره زلزله ، آشنایی با اقداماتی که باید فرد در زمان زلزله انجام دهد 2خانوادهانجام مانور زلزله در خانوار ، رسم نقشه خطر با مشارکت همه اعضاء خانواده 3محلهتعیین محل گردهمایی مردم ، ایجاد کانکس تجهیزات امدادی ، تشکیل تیم های امداد محله 4شهر/روستانظارت بر ساخت و ساز ، تجهیز کردن تیم های امدادرسانی 

اسلاید 13: جلسه برنامه ریزی خانوار در برابر بلایاهر خانوار باید حداقل یکبار در سال (ترجیحا هر 3 ماه یکبار) دور هم جمع شوند و درباره مسایل زیر بحث و گفتگو کنند:1) چه مخاطراتی خانوار را تهدید می کنند؟2) مهمترین این مخاطرات کدامند؟3) خانواده چه راه حل هایی را باید اتخاذ کند تا برای این مخاطرات آماده باشد؟دقت نمایید که در این جلسه باید تمام اعضای خانوار حضور داشته باشند، شامل پدر، مادر، فرزندان، پدر بزرگ و مادربزرگ و هر کس دیگری که با آن خانواده زندگی می کند.

اسلاید 14:

اسلاید 15: اقدامات خانوار جهت آمادگی و کاهش خطر بلایاتهیه نقشه خطرارزیابی غیره سازه ای منزلارزیابی سازه ای منزلتهیه کیف اضطراریتهیه برنامه ارتباطیتهیه برنامه تخلیه خانواربرنامه ریزی برای گروه های آسیب پذیرهشدار اولیهآموزش اطفای حریقمشارکت در برنامه های محلهتمرین و مانور

اسلاید 16: رسم نقشه خطررسم نقشه خطر، روش آموزشی است که در کشورهای مختلف از جمله ژاپن و همچنین کشور خودمان در استان های گلستان، کرمان و تهران بسیار موثر بوده است. در این روش شما مشارکت تمام خانواده را جلب می کنید و خانواده شرایط خطر خود را با تصویر می بیند. ضمنا در اطراف نقشه به خانواده موارد مهم را یادآوری می کنید. برای رسم نقشه می توانی مراحل زیر را طی کنید:

اسلاید 17: نقشه خطر زلزله خانه منبه ترتیب رسم کنید (تصور کنید خانه را از بالا بدون سقف می بینید) :دیوار دور خانه ( قسمت مسکونی، نه حیاط)درب ورودیدیوارهای آشپزخانه، اطاق ها، هال، توالت و حمامنقاط خطر با علامت ضربدر (×) قرمز . این نقاط عبارتند از هر شی سنگین یا برنده ای که امکان جابجایی، افتادن یا پرت شدن دارد. مانند شیشه، بوفه، لوازم دکوری، ...نقاط امن برای پناه گرفتن با علامت بعلاوه (+) سبز . مانند زیر میز محکم، سه گوش دیوار، کنار ستون، ...سعی کنید نقاط خطر را بر طرف کنید. هر نقطه خطری که تبدیل به نقطه امن شد، روی ضربدر آن علامت بعلاوه (+) بکشید. در این حالت ، یک علامت ستاره خواهید داشت.

اسلاید 18:

اسلاید 19: نقشه خطر سیل منطقه/محله منبه ترتیب رسم کنید:محدوه منطقه/محلهمناطق مهم منطقه/محله (مدرسه، مسجد، پل وغیره) با بعلاوه (+) مشکیخانه خودتان با ضربدر (×) آبیمسیر سیل با فلش (←) قرمزمناطق امن با دایره (O) سبزمسیر فرار با فلش(←) آبی

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22: خطرات ساختمانیهر ساختمان از دو بخش اصلی تشکیل شده استاجزاي سازه‌اي ساختماناجراء سازه اي ساختمان ها عبارتند از: ستون ها و پايه ها،انواع سقف ها نظير: طاق ضربي و سقف هاي تيرچه بلوك، تيرهاي اصلي و فرعي،بادبندها، ديوارها،پي ها و ... در یک جمله : سازه هر منزل عبارت است از دیوارها، سقف ها و ستون ها.اجزاي غیرسازه‌اي ساختماناجزاء غيرسازه اي ساختمان، كليه اجزاء و محتويات داخل ساختمان، به جز قسمت هاي سازه اي هستند ( بعدا بدان اشاره خواهد شد )

اسلاید 23: ارزیابی خطر سازه ای مهمترین عامل مرگ در بلایای طبیعی در ایران تخریب ساختمان های غیرمقاوم است.لازم است مقاومت سازه هر منزل در برابر مخاطرات مهم ( بخصوص زلزله ، سیل و طوفان ) توسط یک فرد متخصص سنجیده شود. توصیه می شود این کار سالانه تکرار شود. در صورتی که به نظر یک متخصص، منزل شما از مقاومت لازم برخوردار نیست ، اقدام به مقاوم سازی آن نمایید. البته بهتر است در زمان خرید یا ساخت یک منزل معیارهای مقاومت در برابربلایا بدقت سوال و رعایت شود. لازم است که هر خانوار با موارد زیر آشنا باشد و آنرا از آژانس مسکن، سازنده و یا مهندس مربوطه سوال نماید :

اسلاید 24: استاندارد ساخت ساختمان ها در خصوص زلزله به آیین نامه 2811 معروف است.در خصوص سیل لازم است که ساختمان در حریم رودخانه ها ساخته نشود و در مناطق سیل خیز با محاسبه اینکه در صورت وقوع سیل، سطح آب به چه میزان بالا خواهد آمد، ارتفاع ساختمان از زمین محاسبه می شود.معمولا از این اصطلا استفاده می شود که سیل 51 یا 111ساله است ، ارتفاع آب یک سیل 51 ساله چند متر خواهد بود؟ بسته به استانداردهای یک منطقه، دوره های زمانی سیل، 25 تعریف می شود.در خصوص طوفان بسته به پیش بینی سرعت باد، مقاومت مورد نیاز سازه توسط مهندسین تعیین میشود.مهمترین محدودیت مقاوم سازی منازل، هزینه گران آن و توان ناکافی مهندسی در منطقه است. لیکن با آگاه سازی خانوارها و افزایش تقاضا، این امر به یک نیاز تبدیل شده و به تدریج ظرفیت سازی لازم اتفاق خواهد افتاد.

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27: انواع اجزای غیر سازه ای اجزای معماریسفت کاری دیوارهای خارجی سفت کاری دیوارهای داخلینمای خارجی نمای داخلیجزییات تزیینی سقفهای کاذبجان پناه ها و سایبانهادودکشهای ساختمانی راه پله هااجزای مکانیکیتجهیزات گرمایش-سرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)مخازن مایعات و آبگرمکن هالوله هااجزای برقی و مخابراتیتجهیزات برقی و مخابراتیسیم کشی ها و کابل کشی هاتجهیزات روشناییتجهیزات داخلیقفسه هاکفهای کاذبآسانبرها بالابرها و نقاله ها

اسلاید 28: ارزیابی خطر غیرسازه ای علاوه بر تخریب ساختمان های غیرمقاوم، عوامل غیرسازه ای از علل مرگ و مصدومیت ناشی از بلایتای طبیعتی در ایران هستند . هانطور که در بالا عنوان شد عوامل غیرسازه ای در یک منزل عبارتند از هر جزئی غیر از سقف، دیوار و ستون. به عبارت دیگر تمام لوازم منزل، اشیاء دکوری، شیشه ها، درب ها، تاسیسات آب، برق و گاز و غیره در گروه عوامل غیرسازه ای قرار می گیرند.بخش اعظم هزینه های ساختمان برخلاف تصور مربوط به اجزای غیرسازه ای است و متأسفانه در هنگام وقوع بلایا آسیب پذیرترین و آسیب رسان ترین بخش ساختمان نیز همین عناصر می باشند.

اسلاید 29:

اسلاید 30: هر عامل غیرسازه ای می تواند در صورت جابجا شدن، پرتاب شدن، شکستن یا مسدود کردن مسیرهای خروج ، منجر به مرگ یا مصدومیت شود. پس لازم است هر خانوار، عوامل غیرسازه ای که ممکن است در اثر مثلا یک زلزله جابجا یا پرتاب شود ، بشکند یا مسیر خروج را مستدود نماید شناسایی و برای حل آن بکوشد. راهکارهای کاهش آسیب پذیری غیرسازه ایروش هاي گوناگوني براي كاهش خطرات محتمل مرتبط با آسيب زلزله بر اجزاي غيرسازه اي وجود دارد. اين راه‌كارها مي‌توانند گام هاي ساده و ابتدايي مبتني بر تشخيص عاميانه و غير فني تا اقدامات پيچيده تخصصي باشند. گام هاي ساده شامل تغيير محل اثاثيه سنگين و مرتفع از نزديكي راهروها ، درها و تختخواب ها و نيز اجراي بعضي از جزئيات مهاربندي مي باشد که در پایین بدان اشاره خواهد شد :

اسلاید 31: راهکارهای کاهش آسیب پذیری غیرسازه ایحذف عامل : مثلا حذف یک شی دکوری غیر ضروریجابجا کردن عامل : مثلا جابجا کردن یک گلدان یا شی سنگین از بالای کمد، قرار دادن اشیاء سنگین و خطرناک در طبقات پایینی کابینت ها، برداشتن تخت بچه از کنار یک شیشه بزرگمحکم کردن عامل در جای خود : مثلا محکم کردن کمدها یا بوفه دکوری به دیوار، نصب قفل به درب کابینت ها، لمینتت کردن شیشه هاتغییر شکل عامل : مثلا تغییر درب ها بگونه ای که همواره به بیرون باز شوند. گیر کردن در پشت در بسته، باعث مرگ و زیر آوار ماندن بسیاری از هموطنان عزیزمان شده است.نصب سامانه های هشدار اولیه : مانند نصب هشدار دهنده های دود آتش در منزل و قرار داشتن خانوار در برنامه هشدار اولیه مخاطرات مهم آب و هوایی مانند سیل و طوفانتعمیر تاسیسات : مثلا با بررسی فرسودگی سیم های برق، لوله ها و شیرهای گاز و تعمیرآن هاتوجه: معمولا کاهش آسیب پذیری عوامل غیرسازه ای کم یا بدون هزینه می باشد و به مقدار زیادی از مرگ و صدمات می کاهد.

اسلاید 32:

اسلاید 33:

اسلاید 34:

اسلاید 35: کیف اضطراری خانوادههر خانوار باید دارای یک کیف اضطراری در منزل و یک کیف اضطراری در صندوق عقب ماشین شامل اقلام زیر باشد. دقت کنید در صورت باران و سیل، کیفی را انتخاب کرده باشید که ضد آب باشد (حتی یک کیسه نایلونی محکم) تا محتویات آن خیس نشود.فهرست کیف اضطراری خانواده1 جعبه کمک های اولیه2 پول3 مدارک مهم (شناسنامه، اسناد زمین، ...)4 مواد غذایی خشک / کنسرو5 کنسرو بازکن6 وسایلی مانند چاقو، طناب و ...7 آب8 رادیو با باطری اضافه9 چراغ قوه با باطری اضافه10 وسایل ویژه نوزادان/سالمندان/بیماران11 وسایل زنان (نوار بهداشتی، قرص ضد بارداری)12 کفش محکم13 لباس (گرم، زیر، ...)14 آنچه که برای فرد عزیز است15 کارت شناسایی افراد در بلایا16 نقشه خطر منزل و محله

اسلاید 36: برنامه ارتباطی خانواده در شرایط اضطراری و بلایالازم است هر خانواده برنامه ارتباطی خود را برای شرایط اضطراری و بلایا تعریف و تمرین نماید. معمولا راهکارهای زیر توصیه می شوند:همه افراد خانواده باید شماره تلفن یکی از بستگان قابل اطمینان در سایر نقاط شهر یا شهرهای دیگر را از حفظ بدانند. محل تجمع خانواده بعد از وقوع یک حادثه از قبل تعیین شود تا در صورت تخریب منزل و گم شدن افراد نهایتا در یکجا بتوانند همدیگر را پیدا کنند. مثلا یک میدان، مسجد محل و غیره.تعیین محلی که اعضای خانواده بتوانند برای یکدیگر پیغام بگذارند و آنرا روی دیوار یا درختی نصب کنند تا بتوانند از اوضاع هم با خبر شوند.

اسلاید 37: برنامه تخلیه منزل در شرایط اضطراریدر هر خانواده باید برنامه تخلیه در شرایط اضطراری تعریف شود و توسط افراد خانوار تمرین گردد. تخلیه منزل در موارد زیر صورت می گیرد:پس از وقوع یک زلزله. البته بعد از اطمینان از تمام شدن لرزش های آن. در هنگام وقوع زلزله فقط در نقاط امن ساختمان پناه بگیرید. مگر درمنازل یک طبقه ای که مطمئن هستند بلافاصله وارد حیاط می شوید.قبل از وقوع یک زلزله بر اساس هشدار رسانه ها و مسئولین قبل از وقوع سیل یا طوفان بر اساس هشدار رسانه ها و مسئولین در برنامه تخلیه موارد زیر باید مد نظر باشند:از قبل محلی را برای جمع شدن خانواده مشخص کنید. در خصوص سیل یک منطقه مرتفع را مشخص نمایید با آرامش خارج شوید قبل از خروج کیف اضطراری خود را بردارید به افراد آسیب پذیر کمک کنید شیرگاز را ببندید کنتور برق را قطع کنید در را پشت سر خود قفل کنید

اسلاید 38: برنامه کمک به اعضای آسیب پذیر خانوادهدر هر خانواده باید افراد آسیب پذیر در برابر بلایا تعیین و برای کمک به آن ها برنامه ریزی شود. مثال های زیر برخی از روش های کمک به این افراد هستند:تعیین یک فرد به ازای هر فرد آسیب پذیربرای کمک به وی درزمان تخلیه اضطراریاطمینان از ذخیره سازی و برداشتن داروهای مورد نیاز افراد بیمار جابجا کردن افراد بستری از مجاورت عوامل غیر سازه ای خطرناک منزل. مثلا جابجا کردن تخت یک بیمار بستری از زیر کمدی سنگین یا شیشه ایفهرست اعضاء آسیب پذیر خانواده1 افراد دارای بیماری مهم2 افراد دارای سابقه بستری اخیر3 زنان تازه زایمان کرده4 افراد معلول (جسمی یا روانی)5 کودکان6 زنان7 سالمندان

اسلاید 39: سیستم هشدار اولیهخوشبختانه می توانیم از خطر وقوع مخاطرات آب و هوایی مانند سیل، طوفان، آتش سوزی جنگل و غیره زودتر مطلع شویم و خود وخانواده مان را نجات دهیم. به این امر هشدار اولیه می گویند. یک سیستم هشدار اولیه خوب و موفق شامل 4 جزء زیر میباشد:1) دانش مردم2) پیش بینی مناسب3) انتقال به موقع پیام هشدار4) عکس العمل مناسب مردم

اسلاید 40: مراحل و اقدامات پیام هشدار اولیه برای یک منطقه یا محله ( دقت کنید که حتما با مسئولین محلی هماهنگ باشید )

اسلاید 41: اطفای حریقهر زمانی که علامت هشدار آتش در ساختمان شما به صدا در آمد از طریق نزدیکترین درب خروجی ساختمان را ترک نمایید. در صورتی که متوجه آتش سوزی شدید، آژیر آتش را به صدا در آورید. با 125 تماس بگیرید. اگر آتش کوچک است، سعی کنید با کپسول اطفای حریق آن را خاموش کنید. هرگز اجازه ندهید که آتش بین شما و درب خروجی قرار گیرد. اگر آتش به تجهیزات الکتریکی توسعه یافت، آنها را از برق بکشید. اگر قادر به خاموش کردن آتش نیستید، سریع از درب اضطراری خارج شوید (و در صورت وجود، نگهبانان را در جریان بگذارید.) قبل از باز کردن درب های بسته، آن را با پشت دستتان لمس کنید. اگر سرد بود با احتیاط خارج شوید. اگر اطاق را دود گرفته است، خود را خم کرده و خارج شوید. اگر می توانید آتش سوزی را حد الامکان با بستن درب ها و پنجره ها محدود کنید ولی درب ها را قفل نکنید. هرگز از آسانسور طی آتش سوزی استفاده ننمایید. از پله ها برای تخلیه استفاده نمایید. بطرف طبقات تحتانی ساختمان بروید ( نباید بطرف طبقات فوقانی ساختمان رفت مگر اینکه به عنوان آخرین پناهگاه بخواهید استفاده کنید. )در زمان تخلیه کفش های پاشنه بلند نپوشید. در زمان تخلیه از بردن بطری آب و سایر مایعات خودداری کنید، زیر خظر ریختن و لیز کردن مسیر و زمین خوردن وجود دارد. بدون اجازه مسئولین ایمنی به ساختمان برنگردید. برای ورود دوباره به ساختمان منتظر دستور مسئولین ایمنی باشید.

اسلاید 42: برای اطفاء آتش های کوچک و نبود تهدید جدی ، از کپسول های آتش نشانی استفاده کنید (مراحل زیر را انجام دهید )این مراحل اصطلاحا PASS نامیده می شود که مخفف حرف اول کلمات زیر است Pull - Aim - Squeeze – Sweep 1. ضامن موجود در دسته کپسول را بکشید.2. آن را به طرف قاعده آتش نشانه روید.3. دسته کپسول را فشار دهید.4. با فاصله حدود 3 متر از آتش ایستاده و شلنگ را بصورت جارویی حرکت دهید.(دقت کنید قاعده آتش را هد قرار دهید )شکل زیر به ترتیب از چپ به راست

اسلاید 43: کمک های اولیه پزشکیدر هر خانوار باید حداقل یک نفر آموزش کمک های اولیه را دیده باشد. این آموزش باید بطور سالانه تکرار شود. البته توصیه می شود تک تک اعضای بالای 6 سال خانوار این آموزش ها را دریافت نمایند.

اسلاید 44: برنامه مدیریت بلایا در سطح محلهتوسط برخی سازمان ها مثلا شهرداری، هلال احمر و غیره ممکن است برنامه ای برای مدیریت بلایا در محله شما در جریان باشد. مثلا آموزش جستجو و نجات، کمک های اولیه، شناسایی نقاط پرخطر، نصب کانکس های ذخیره لوازم شرایط اضطراری، تمرین و مانور و غیره. توصیه می شود تمام اعضای خانوار بطور فعال در این برنامه ها مشارکت کنند. در اینصورت نه تنها ممکن است خود شما از یک حادثه نجات پیدا کنید بلکه می توانید به سایر اعضای خانواده و همسایگان نیز یاری برسانید و ناجی جان آن ها بشوید. واقعا لحظه لذت بخشی خواهد بود!

اسلاید 45: طراحی مانور خانوادههر چقدر که دانش داشته باشیم تا وقتی که عمل نکنیم، بی فایده است. برای اینکه مطمئن شویم یک خانواده تمام آموزش ها را فرا گرفته است، باید یک مانور را اجرا و ارشیابی کند. بهتر است هر خانوار حداقل سالی یکبار (ترجیحا دو بار) مانور انجام دهد. می توانید مراحل زیر را به خانواده توصیه کنید:تمام اعضاء خانواده جمع شوندهدف مانور را بیان کنند: مثلا آمادگی در برابر زلزلهبگویند که چه کارهایی باید انجام شود، مثلا اعلام شروع مانور، رفتن زیر میز، بسته بودن آسانسور، برداشتن کیف اضطراری، کمک به فرد سالمند و ...هر عضو خانواده یک کار را تقبل کندبا اعلام آغاز مانور (مثلا با زدن روی میز یا زنگ زدن ساعت کوک شده)، هر کس وظیفه خود را انجام دهدکل زمان انجام مانور 3 تا 5 دقیقه طول می کشدبعد از مانور همه با هم بحث کنند که چه اشکالاتی وجود داشت و برای رفع آن باید چه کرد

اسلاید 46: زلزله بمشواهدی از بروز زمین لرزه در شهر نمایان شده بود از زمین صداهایی به گوش می رسید زمین لرزه های خفیف زمین را زیر پای مردم می لرزاند اما مردم شهر هیچ گاه این شواهد را جدی نگرفتند. در بامداد روز5 دی ماه 1382در ساعت 5 و 28دقيقه و 59 ثانیه صبح زمين لرزه اى قوى و بسيار ويرانگر در نزديکى شهرستان بم با قدرت 6.7 در مقیاس ریشتر به وقوع پيوست. اين زمين لرزه داراى اثرات بسيار ويرانگرى عمدتا بر شهر بم با جمعيتى در حدود 100 هزار نفر بوده است. بطوریکه اين زمين لرزه در زمانى کوتاهتر از 30 ثانيه باعث انهدام 90% اين شهر گرديد نزدیک به 40 هزار نفر کشته شدند 30 هزار نفر زخمی و هزاران نفر نیز بی خانمان شدند.

اسلاید 47:

اسلاید 48: کوبه ششمین شهر بزرگ ژاپن و برجسته‌ترین شهر بندری ژاپن با جمعیت تقریباً 1/5 میلیون نفر است. در ساعت ۵ و ۴۶ دقیقه بامداد ۱۷ ژانویه سال ۹۵ میلادی (27 دیماه 1374) زلزله ای به قدرت ۷.۳ درجه در مقیاس ریشتر در یک دقیقه شهر کوبه در ساحل غربی ژاپن را به لرزه درآورد. در مجموع ۶۴۳۳ نفر از ساکنان شهر که اغلب در زمان وقوع زلزله در خواب بودند زیر آوار جان خود را از دست دادند. حدود نیم میلیون منزل مسکونی و ساختمان ویران شدند. این زلزله اموال و دارایی های مردم را نابود و کوبه را به شهر ارواح تبدیل کرد.پروفسور تاكادا :ما كوبه را دوباره ساختيم و اين موضـوعاهميتي ندارد كه ما چقدر براي آن هزینهكرديم . مهـم اين است كه انسانهايـي راکه براي آينده كشور ژاپن تربيت كـرده بوديم ، اكنون در ميان ما نيستند .

اسلاید 49: مقایسه زلزله شهر بم با شهر کوبه ژاپن

اسلاید 50: خلاصه اقدامات خانوار برای آمادگی در بلایادر خانواده شما باید هر ساله جلسه برنامه ریزی برای مقابله با بلایا تشکیل شود . بلایا مانند سیل ، خشکسالی ، طوفان ، رانش زمین ، سرما یا گرمای شدید ، آتش سوزی و غیرهدر خانواده شما باید نقشه خطر بلایای مهم ( زلزله ، سیل) رسم گردد .مقاومت ساختمان منزل شما در برابر زلزله توسط یک فرد متخصص ارزیابی شود . ( شامل دیوارها ، سقف ها و ستون ها )در صورت مقاوم نبودن ساختمان منزل شما در برابر زلزله ، اقدامات لازم برای مقاوم سازی انجام گیرد .هر ساله ارزیابی آسیب پذیری عوامل غیر سازه ای منزل شما در برابر زلزله انجام گیرد. عوامل غیر سازه ای شامل : تأسیسات ( آب ، برق و گاز ) لوازم منزل و دکوری ، شیشه ها و غیرهدر منزل شما هر ساله اقدامات لازم برای کاهش آسیب پذیری عوامل غیره سازه ای منزل انجام گیرد .در منزل شما بایستی کیف شرایط اضطراری و بلایا تهیه گردد .

اسلاید 51: تهیه برنامه ارتباطی در خانواده برای شرایط اضطراری و بلایا .تهیه برنامه تخلیه در خانواده برای شرایط اضطراری و بلایا .تهیه برنامه کمک به گروه های آسیب پذیره در خانواده برای شرایط اضطراری و بلایا . گروه آسیب پذیرشامل زنان باردار ، کودکان ، سالمندان ، معلولان جسمی و روانی و بیماران میباشد .آشنایی خانواده شما با هشدارهای اولیه مخاطرات مهم منتقله مانند سیل ، طوفان و غیره .وجود وسایل اطفای حریق آماده در منزل . منظور از آماده ، وجود حداقل یک کپسول آتش نشانی شارژ شده است که اعضای خانواده روش استفاده از آن را میدانند .حداقل یکی از اعضای خانوار باید هر ساله آموزش کمک های اولیه پزشکی را ببیند .خانواده شما در برنامه های مدیریت بلایا درمحله خود مشارکت فعال داشته باشد.خانواده شما باید هر ساله تمرین ( مانور ) شرایط اضطراری و بلایا را انجام دهد .

اسلاید 52: پيروز و سربلند باشيد

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید