آموزشسایرتحقیق و پژوهش

آموزش ریاضی

25 صفحه
385 بازدید
20 بهمن 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
مقدمه در تمام دنیاء یکی از اجزاء جدا ناشدنی از برنامه درسی مدرسه ای ریاضیات می باشد. این امر موجب شده است که ریاضی مدرسه ای از لعشت فوق آلمادء ای برخوردار شود. پژوهشگران برای ویاضیات مات دوگانه ای در نطر می گيرند. که عبارت اند ازد ماهیت انتزاعی و ماهیت ملموس و محسوس. متاسفانه ما بیشتر شاهد توجه به ماهیت انتزاعی راضیات وا | ‎og alae‏ ومج وس اد در رنه ی درس رباك یا ‎es‏ ‏دانش آموزان دوره ابتدلیی با وجهی از ریاضی برخوردارند که با زندگی روزمره ی آنان ارتباط برقرار ‎Bess‏

صفحه 4:
در چنین حالتی. زمینه های بیزاری از ریاضی در آن ها به وجود می آید ولین خود یکی از بزرگ ترین موانع لاله محففان آموزش رياضى. اززمانى كه آموزش رياضى به عنوان يك حوزه ى معرفتى مستقل شناخته شد تاکنون, در جهت بيوند بين دو ماهيت مذكور در برنامه ى درسى رياضى تلاش هاى زيادى انجام داده اند. وهمدى 12 ‎٠٠‏ اج مسر است که رباضیات آموخته شده‌را برای کودکان مهادار م۱ ۲

صفحه 5:
آموزش ریاضیات به خصوص برای کودکان. نباید از بافتها و زمینه های زندگی روزمره آنها جدا باشد. بنا برلین واقعیت. در بسیاری از کشورهای جهان. کودکان, ریاضی را از طریق حل مسائل زندگی واقعی یاد می گيرند. لین شیوه ی آموزش ریاضی راء آموزش واقع بینلنه ریاضیات می گویند.در بین کشورهای آسیایی سنگاپور و کره که در آزمون تیمز موفق بوده لند از لین شیوه آموزش استفاده می نمایند و در بین کشورهای اروپلیی نیز دانش آموزان هلندی بیشتر دروس ریاضی خودراازطریق حل مسال زند هقی یادامی کیرندیه طوری که کشور هلند نسبت به سایر کشوزهی آروپایی <ر رن ملس ‎ce MSM‏ داشته است. آموزش رباضی واقع بینانه را دیدگاه ها فرودنتالل در ‎eee‏ ات یک فا ادا زر تایید می کندبلد دفت کم كه ))واقع بینلنه(( فقط به معنای زندگی واقعی نیست بلکه شامل زمینه هاو بافتهایی می باشد که برای کودکان واقعی هستند. حتی اگر ذهتی و خیالی باشند. ی حضف

صفحه 6:
این روش آموزش, با روش تدریسی که در بسیاری از کشورهای دیگر, به کارگرفته می شودو در آن ابتدا مهارتهای خاص آموزش داده می شود و سپس کودکان رابه اجرا وبه کار گیری لین مهارتها در موقعیت های حل مسئله تشویق می کنند. تفاوت بسیار دارد. زیرا که در این روش آموزش. مهارتهای ریاضی نیز به کمک درگیر شدن با مسائل واقعی آموزش داده‌می ۵

صفحه 7:
اهمیت یادگیری ریاضصی در دوره ابتدایی انگیزش هم هدف است. هم وسیله. به عنوان هدف. از دانش آموزان می خواهیم نسبت به موضوع های گوناگون علمی و اجتماعی علاقه کسب کنند. به عنوان وسیله. انگیزش مانتد آمادگی ذهنی یا رفتار ویودی» پیش نیاز یادگیری به حساب می آید و تأثیر آن بر بادگیری. یکی از امور بدیهی است. یادگیری معلول انگیزه های متفاوت است. یکی از این انگیزه ها که نقش مهمی در جریان یادگیری دارد. میل و رغبت شاگردان به آموختن است.

صفحه 8:
رغبت» محرکی است که نیروی فعالیت را افزایش می دهد. ای لین که شاگردان در هنگام یادگیری فعال باشنده باید.به موضوعی که می خواهند فرا بگیرند. علاقه مند برای ایجاد رغبت. لازم است مطللب و مفاهیم درسی بر اساس نیاز شاگردان تنظیم شود و هدف ها برای دانش آموزان ارزشمند و قابل وصول باشد. به عبارتی هدف آموزش برای دانش آموز قابل لمس باشد. هدف ارزشمند و قلبل وصول. فرد رابه خواستن و طلب کردن وا مى دارد و نیروی لازم برای فعالیت را در او به وجود می آورد. از راه های متفاوتی می توان ایجاد انگیزه کرد و علاقه ی دانش آموزان را به یادگیری افزايش داد.

صفحه 9:
یکی از روشهای ایجاد انگیزه در کودکان دبستانی برای یادگیری ریاضی. استفاده از کاربردهای عملی ریاضیات در مسیر آموزش می باشد. می توان گفت یادگیری ریاضی زملنی اتفاق می افتد که کودکان متوجه می شینده ریاضات که لر کاروسی کت معاار است‌معنادار بعنی اینکه ‎kes‏ 00 کنند که ریاشیاتی که بان گرفمه باایاد مى گیرند قابل استناده است. اهمیت معنادار سازی ریاضی در دوره ابتدایی بیشتر از سایر دوره های تحصیلی می باشد. زیرا کم سن بودن کودکان در این دوره باعث می شود که کودکان کمتر مفاهیم انتزاعی ریاضی را درک کنند.بنا پرلین معلم ‎gal sab‏ توانلیی را داشته باشد که کودکان را در موقعیت معنادار سازی روشهای ریاضی آموزش داده شده قرار دهد .وبدین ترتیب هم به دلنش آموزان در درک مفاهیم ریاضی کمک کند و هم در کودکان ایجادعلاقه و رغبت نسبت به یادگیری ریاضی نماید. > mR حضف

صفحه 10:

صفحه 11:
استفاده از محبط یک روش معنادار سازی ریاضی در دوره ابتدایی, استفاده از محیط بسته یا باز می باشد. استفاده از محیط, به کودکان کمک می کند تا میان اشیاء اطراف وتجارب زندگی روزمره ی خودوریاضیلتی که در مدرسه از آنها خواسته می شود. ارتباط برقرار کننداین یک روش تشویق کننده و جالب برای یادگیری کودکان است و سبکهای یادگیری مختلف آنها مدتظر قرار می گیره آموزه ‏ ۳ 9 بهره می گیرد. چه داخل وچه خارج از ساختمان باشد. می تولند به دلنش آموزلنی که ذوق زیبایی شناسی دا ۰ کمک کند. برای مثال, کودکان می توانتد از پله ها بالا بروند و آنه]ا را بشمارنه از باغبانی برای پادگیری حجم. ظرفیت و مساحت استفاده کنند پا برای بررسی دنباله ی اعداد زوج وفرد. پلاک خلنه ها را ثبت کنند. مثال دیگر استفاده از محیط لین است که دلنش آموزان مى توانند با توجه به خطوط عمودی و افقی که در اطرافشان می بینند مثل درء پنجره. جدول کنار خیابان یا میله ی پرچم مدرسه بین کلمات عمودی"و افقی رابطه برقرار کنند. 3 023

صفحه 12:
کاربرد ریاضصی در سایر دروس مطالعات نشان می دهند که برای کودکان مهم است که در زمینه ی استفاده از ریاضی در سایر حوزه های یادگیری نیز تجربه کسب کنند. دانش آموزان با استفاده از ریاضیات در بافتهای موضوعی دیگر توانایی خود را در به کارگیری ریاضیات تقویت می کنند . (اگر در کلاسهای دبستان یا پیش ازدبستان بتوان بین ریاضیات با دیگر حوزه های برنامه درسی ارتباط برقرار کرد. دالش آموزان ریاضیات را معنادارتر می یابند و علاقه ی آنها به کسب مهارتهای ریاضی بیشتر می شود.

صفحه 13:
به عنوان مثال وقتی که کودکان در درس جغرافیاه مسافت واقعی بین دو شهر را که در نقشه با مقیاس مشخص شده است. پیدا می کنند. از مهارتهای ریاضی مانند نسبت ضرب وتقسیم استفاده می کنند و همین موضوع باعث می شود که دانش آموزان سعی می کنند که اين مهارتهای ریاضی را به خوبی بياموزند. يا در درس علوم دانش آموزان می توانند داده هایی را که درباره ی یک موضوع درسی جمع آوری نموده اندبه صورت تمه ای ناتدای لاس دص و لین کار دنت آموران را تشییق می کند که دریادگیری آمار که یکی از مفاهیم ریاضی آست بیشتر تلاش ‎OR ie Clegg oe Sal ye‏ ۳ ۶ ری پییند برقرار کند و از هر فرصتی برای ‎slau!‏ این ارتباط استفاده ‎Sale‏ ‎© ‎ ‎

صفحه 14:
استفاده از ‎ICT‏ بدون شک بکی از مهمترین علاقد منای های کودکان در عصر کنونی ابزارهای الکترونیگی مانند رابانی درل ۳ و تلفن های همراه هوشمند می باشد. بر لین اساس می توان از لین علاقه و همچنین,آشنلیی دلنش آموزان با لین وسایل» برای معتادارساری ريز آجادانگ » و ادگیری در آنها استفاده درد ۱ استفاده از نرم افزارهای مختلف . ایده ها ریاضی خوه را مدل سازی کنند. ۱۳ ‏بار ورد سیم از بان و وسایل مشلبهه و مشاهده سریع لثر تغییرات اعمال شده کر‎ Cal js ‏آموزان فراهم می کند. غی اه صحت الم‎ Guo 5 ‏فرضیع سارى ورس فوشد های ساخته شده‎ ‏يدبت ننه برقن یک مساله. توسط رایانه براحنی آشکار خواهد. شد. به عنوان مثال دلشش آموزان می‎ ‏به وسیله ی نرم افزارهای محاسباتی؛ روشهای جالبی برای ضرب بعضی از اعداد بيابند.‎

صفحه 15:
یگی دیگر ازویزگی مای ابزارهای ۲ 1 توانابی بما گر تصاویر مي باشه که دانش آموزان با استفاده ۱ ۰ تواتلیی مي نوانند مفاهیمیی ماد تال ها مساحت ها و ویگهای اشکال فندسی. کسرها ۰ ۱ ۲ ۰ ریاضی را بهتر درک کنند و راحت تر با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند. به عنوان یک مثال خاص مي توان از راینه بای مدل سازی مساحت اشکال هندسی توسط دانش آموزان تفاده ‎Gu Me ay‏ آموران بمین ترقیب مفاهيم ریاضی را که قرار اس يان بك ل شان دده 55 و له ناگی بهترین شبوه ی بادگیری می باشد.

صفحه 16:
استفاده از بازی در پارک یکی دیگر از اجزای جدا نشدنی از دنیای کودکان بازی های کودکانه می باشد.بنابراین می توان باطراحی بهلی هذق دار که سركرم کننده کاب می باشتط از لین علاقه مندی کودکان برای آموزش ۳ ۳ برد برای کمک به درک ریاضی درکودکان, می توان بازی ها رایه شیوه های مختلف مورد استفاده قرار دد. این بازی ها می توانند مهارتهای ریاضی که کودک از قبل داشته است را تقویت کند و همچنین به کودکان فرصت می دهد که مهارتهای جدیدی کسب نمایند.

صفحه 17:
ری ی ری دا ی و یس اد و کردن و تحقیق کردن فراهم می کنند . نکته ی مهم در بازی ها این است که باید بادقت طراحی شهند و با دقت بیشتری اجراگردند و معلم باید از مفاهیم و مهارتهایی که مي خواهد در قللب بازی آموزش دهد کاملا آگاه باشد و برای رسیدن به هدف آموزشی بازی » بازی را کاملا زیر نظر بگیرد و اگر لازم شد خودش نیز در بازی شرکت کند. اگر از بازی ها با موفقیت استفاده شود. همزمان با تشویق کودکان. در آنها ایجاد انگیزه می شود. "ارنست" عقیده دارد که انجاد انگیزه مهمترین دلیل استفاده از بازی در آموزش ریاضی است . ۳ لا ی ‎atl 5‏

صفحه 18:
"در دانش آموزان انگیزه ای بسیار قوی ایجاد می شود. آنها در فعالیت غرق می شوند و باید درطول زمان تكرش آنها به موضوع ارتقاه یبد ". به عنوان مثال بازی های منچ و مار و پله برای آموزش اعداد وجمع آنها می تولند مورد استفاده قرار گیرد.یا دریک بازی دو نفره دیگر به هر.دلنش آموز ۵ کارت که روی آنها اعداد ۱۰تا ۳۰ نوشته شده است. ناد شود و ازآنها خواسته شود که اعداد روی کارتهایشان را طوری با هم جمع يا تفریق کنند که نزدیکترین عدد به ۲۰ به دست آید و هرکدام که نزدیکترین عدد را به دست بیاورد برنده ی بازی می شود. در لین بازی مهارتهایی چون جمع و تفریق ومفاهیم بزرگتر و کوچکتر مرتبا مورد استفاده قرار می گیرد و کودکان با چند بار بازی کردن روابط جالبی را کشف می کنند.

صفحه 19:
استفاده از داستان داستانها در نندگی کودکان تقش هی دارند. کی 6 ار شنیدن داستانها لذت:می برند وبا دقت ۱۷ دتبال فى کنند. بتایر لين مین تون | داستانها برای ایجاد انكيره بادگیری ریاضیات درکزدکار ‏ ۳ رابطه بین ریاضیات و دنیای کودکان استفاده کرد. به عنوان مثال در داستانهای کودکلنه مفاهیمی چون بلندترء کوتاهتره بكترءسنكين ترءبيشترءكمتر و... وجود خارد که ۱ ‎Bical‏ مناسب فى تواند ابن متاهيم را براي کودکان ولیک ot 1 ۳ - 7777777777777 8 ‏ظُوض‎ : ۳ ۱ ۰

صفحه 20:
تصاویر منلبع مفید و کارامدی برای آموزش ریاضی می باشند زیرا می توان از مسائل روز مانند تصاویر مجلات وروزنامه ها استفاده کرد . استفاده از اطلاعات و راهنمایی های تصویری می توانده مهارتهای آموخت ند ی کودکان را مسادار کند . به عنوان مثال اگر کودکان مشغول حل مسائل جمع یا تفریق می باشند می توان جمع يا تفریقها رابه اشیاء واقعی که تصویرشان در صفحه است ربط داد. استفاده از تصاویر می تواند به‌کودکای تک وشنداقا تصاویری در ذهنشان بسازند که برای فکر کردن یه آیده های ریاضی برایشان مفید باشند.

صفحه 21:
کودکان می توانند در ذهن خود تصاویری از ایده ها و روشهای ریاضی را بسازند .این الگوسازی ذهنی. تصویر سازی ذهنی نامیده می شود.تصویرسازی ذهنی نقش مهمی در کمک به کودکان برای رشد آگاهانه درک ریاضی دارد . استفاده از تصویر سازی ذهنی از اواخر قرن نوزدهم مورد توجه قرار گرفت. به عنوان مثال در اوایل قرن بیستم. یکی آموزشگر ریاضی به نام مری بول از تصویرسازی ذهنی برای آموزش مفاهیمی ۱۵ گر استفاده نمود.

صفحه 22:
او از دانش آموزان خواست که چشمانشان را ببندندو از تمرینهای داده شده در ذهن خود تصویری بسازند. لین کار به کودکان کمک می کرد که از ایده های ریاضی درک بهتری پیدا نکته بسیار مهمی که بلید به آن دقت کرد لین است که معمولا تصویرسازی ذهنی به کمک مواد و وسایل نمایشی شکل می گیرد.

صفحه 23:
بابراین بایف در اتتخاب این وسایل ۱ گرد: به عنوان مثال نشان دادن مقلث فقط در حالتی که افقی است؛تصویر مثلث به همین صورت در ذهن «ا ۳ می شودو کودک متوجه نمی شود که جهت مثلث اهمیتی نداردوبدین ترتیب دانش آموز نمی تواند در موقعیت های مختلف مقلث را تشخیص دهد.بنایراین معلم نقش اساسی در تصویرسازی ذهنی گودکان از مفاهیم ریاضی دارد؛

صفحه 24:
کت و ۳ دات معنادار سازی مهارتها و ۹ ریاضی هم باعث ایجاد انگیزه ی یادگیری می شود وهم باعث تقویت این مهارتها می گردد. اگر دانش آموزان بتوانند بین آنچه می آموزند ودنیای خارج ارتباط برقرار کنند یادگیری برای آنها لذت بخش تر خواهد شد. معلم باید بتولند روشی ‎aki‏ بای ری شاه مت ریات ‎Ose Gel‏ پیشنهاد می شود که در کتب درسی دوره ابتدلیی به لین روشها توجه شود تا بتوان بهتر به اهداف آموزش ریاضی در این دوره رسید.

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان