صفحه 1:
Nady gobi a
۷ BOWES (eI
دکتر محمد رضا کریمی
کارشناس آموزش سلامت
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
م۳
صفحه 2:
اهداف آموزشی
a سلامت و ارنقاء سلامت و آموزش presen) be Yr rye bry
Se Cae ee iene Sy ae سس
* مراحل آموزش مبتنی بر شواهد چیست؟
* نیاز سنجی آموزشی چیست و فرآیند آن کدام است؟
" ارزشيابى مداخلات آموزشى جيست و جه اهميتى دارد؟
" فرآبند ارزشيابى مداخلات آموزشى جيست؟
صفحه 3:
كد
ا ل ال يم
خواست ها و رفع نيازها براى تغيير يا سازش با
صفحه 4:
سلامتي
JolS ols, ل رواني 9و
نه فقط نبود بيماري
صفحه 5:
عوامل وشرایط محیطی . اجتماعی و اقتصادی جامعه
00
۱ ON ee Ver Re
forte Neen os اتسين اسيون
شیوه زندگی ورفتارهای بهداشتی افراد جامعه
La gl: . Sia 8 ) « 10
صفحه 6:
خودشکوفایی و نوآوری و
صفحه 7:
ارتقاء سلامت
(از دید خانم گروهالم بونتلند مدیر کل سابق ۷۷۲۸0)
" حالتى است كه در آن مردم قادر باشند اذهان و
pee Gi pareene ل ذال
—
صفحه 8:
۱۶2-1 ery eps ye ey
(Promotion
۱9 OL) Deed ky ore Testa Daa
7
ل م دگی سالم می er ال
557
- ارتفاء سلامت به مفهوم شرآیند قادر سازی مسردم در جهت افزایش
كنترلآنها ب تعيي نكننده هاى سلامت وا زآن طبريق بهبود سلامت
Cu)
صفحه 9:
بمارت رمه جائية
توانمند سازی
مداخله كردن
صفحه 10:
براى رسيدن به هدف ارتقاء سلامت سه كام را
بايد برداشت
0 ارتقاء آكاهى
"'. ايجاد مهارت (تغيير رفتار)
: 0 Coe ae er?)
صفحه 11:
Co Mow yi QT is yx
" فرايندى است كه بين اطلاعات بهداشتى و رفتار
بهداشتى يل برقرار ميكند و در فرد ايجاد انكيزه
مى نمايد نا اطلاعات موجود را به دست آورده و
بکار ببندند تا از رفتارهای مضردوری و عادات و
رفتار سودمند را جایگزین آن کنند
صفحه 12:
* نمایش عملی تاثیر فعالیتهای خود
0 ل BE ee
تحهد برآورده نشده است
براى براورده شدن اين تعهد برنامه اموزش مبتنى بر
شواهد طرح ریزی شده است. 1
صفحه 13:
شیوه های آموزش
" زمانی که گوش می کنیم . فراموش می کنیم.
les eer tee)
" زمانى كه مى بينيم ٠ به ياد مى أوريم.
ا ا ا ل
زمانی که انجام می دهیم » با می گيریم.
(مرا در کار در گیر کنید من خواهم فهمید)
صفحه 14:
نقش حواس مختلف در يادگيري
" كوش كردن (0© 90
" كوش كريدن و ديدن (0© 90
" كوش كردن و ديدن و صحبت كردن ©9078
* گوش کردن و دیدن و صحبت کردن و انجام دادن 96100
صفحه 15:
1
ال جه به تعداد حواس پنجگانه بکار. گرفته شده در رسانه تهیه شده:
۱ TONE Lee ee
رس ارت
9629 حس بيناني
oe Wee Torey
909 حس لامسه
969 حس جشائي و حس بويائي هركدام
صفحه 16:
شیوه های انتقال محتوی و مفاهیم آموزشی به مخاطب
الف- روشهاي ا 0 آموزش مفاهيم تازه
" رسانه هاي جابي (جزوه» کتاب» نشریه داستان» نمایش نامه
۳ ...)سخنراني » نمودارهاء فلو چارت» ere’) نوارهاي شنيداري»
نوارهاي ویدئی گزبارش مورد(۲06۹۲) 0)880)
ب- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش به منظور افزبايش مهاريت فراكير
" روشهاي es امن re oe ل ل BCS
تصوردر يري » حل
PSUS Sa mor ne ete Toney EI
در فراكير
Breet er eee SNCS RTD CTE Re ED ie
eSB SE SED Te RTD Te OE EEE OE Tao
صفحه 17:
owe BY Re ET) 20 لك
3 آموزش چهره به چهره » مشاوره فريدي
شیوه هاي آموزش گروهي:
* سخنراني » بحث گروهي » جلسات گروه کوچك ۰ جلسات گروه بزیرگ,.
ار
آموزشي
صفحه 18:
انتخاب شبوه آموزش براساس عینی بودن و با ذهنی بودن
۳
2 تماد A
ام
راد
صفحه 19:
۱ sy Ley nee
ee 1
انتخاب روش آموزش با در نظر گرفتن تداوم آمو ی
(%90)
(%S0)
(%?98)
صفحه 20:
" هدف نهائى اين نوع آموزشء ارتقاء سطح سواد
بهداشتى جامعه است.
صفحه 21:
“ تعريف كيمبل از يادكيري “
- يادكيري عبارت است از تغيير نسبتا بايدار در رفتار بالقوه يادكيرنده كه در نتيجه
تمرين تقويت شده رخ مي دهد
مهمترین 2111111111
- رفتار
صفحه 22:
آیا يادگيري باید به تغییر رفتار بیانجامد؟
۱
باسخ اسكينر : يادكيري عين تغييررات ررفتاري است و حتما بايد به تغيير
5
صفحه 23:
۱
0 تغبيراتي که پایدار, است
©ه- در نتيجه رشد نباشد
2 در نتیجه عواملي همچون خستگي و اثر دارويي نباشد
را
©- در نتيجه حالات موقتي زودكذر نباشد
صفحه 24:
یا يادگيري و عملکرد با هم متفاوتند؟
6
- وازه بالقوه در تعريف يادكيري به همين موضوع اشاره دارد
- يادگيري مي تواند بالفعل نباشد
1
On ۰- است كسي شذا را باد بگیرد اما قا زمالیکه در انشطا
قرار نگیرد شنا را نشان نمي دهد ( عملکرد ).
صفحه 25:
سعي در تبلیغ
را
دح
مراحل پذییش یک رفتار جدید
| 02
فعلي / نبود حساسیت
تمایل و شروع به
امتحان عملي
9
ad
۱ Fe tc)
اشاد به نس با احساس
۳
>
renee) 000
0
رفتار جديد
صفحه 26:
آموزش مبتنى بر شواهد
بررسی سیستماتیک و ارزیابی ویژگیهای یک مداخله
آموزشی و آثار آنز به منظور تولید اطلاعات قابل
استفاده توسط افراد علاقمند به بهبود با اثر بخشی
بيشتر آن مداخله
صفحه 27:
* در برنامه استراتژیک آموزش سلامت کشور که در سال
ندوين كرديد ترويج اموزش سلامت مبتنى بر
0 ا ا ا Erg) PRY. ov)
۱ eene
قرار گرفت.
صفحه 28:
* مرحله اول آموزش مبتنی بر شواهد نباز سنجی است
" تعریف نیاز
مطلوب (آنچه باید باشد)
صفحه 29:
2 مس سس ed Te
نظر زمينه ساز موفقيت در هر مداخله اموزشى و
زر ys ree
Fe see RG ee ors ee eee ele
CE ere ee eee nee Stel
براى برنامه ريزى و اجرا مى شود.
صفحه 30:
منابع یافتن نبازها
افراد معتمد منطة
ارباب رجوع و خدمت كيرند كان
NEB ICy 00
رثرة بك سادلة بيش يركو تكد
baa ل ا ل ل
7 مه ها
ce Se pee eer FE) 0
متون آموزشی با مقالات و گزارشات منتشر شده
صفحه 31:
تفاوت نياز با نياز سنجى
ا لات
صفحه 32:
جهت اولویت بندی نیازها عمدتا از:
”فراوانى يك مشكل
ree ae 0
PEER eee ere en a
Rey errew So) C-ver)|
صفحه 33:
|
منجر به جستجو و جمع آوری حداکثر اطلاعات برای کمک
درل سرا سرا تس سرد
ee eh een ere cel Snes)
اطمينان بيشترى حاصل كرد
از مشاركت فعال جوامع در شناسائى و تعيين نيازهاى خود
اطمینان می یابیم
از طراحی اهداف مداخلات آموزشی بر اساس شکاف
ال ی بابیم
صفحه 34:
ترنيب اجراى برنامه نياز سنجى به اين قرار است كه:
ابتدا كميته نياز سنجى آموزشى مراكز بهداشتى درمانى متشكل از
پزشک . کاردان بهداشتی و بهور زان هر خانه بهداشت ۱۰ عنوان
دارای اولوبت در آن خانه بهداشت را انتخاب و به کمیته آموزش مبتنی
بر شواهد شهرستان اعلام مینمایند
0 BIE LC See essay re Mes Te ed
تغییر (افزايش و کاهش و با تغییر اولوبت )در عناوین پیشنهادی بطور
BUR Sew pipe rer a ee epee ye eer ore peecny
صفحه 35:
صفحه 36:
2 Sa)
عمد عم
تحقیق پویا در مورد ویژگیها و مزیت های برنامه
صفحه 37:
el Soe
اصلاح و بهبود فرآیند آموزش
©. فراهم كردن اطلاعات مربوط به اثر بخشى
0
©. فراهم كردن اطلاعات مربوط به
کرک ری ۱
صفحه 38:
OOPOOs
it سا
آیا این تغییر مطلوب است
. آنا آموخته هاى فراكيران با استاندارد مطابقت دارة
. فراگیران تا چه میزان ا تغییر دست یافته اند
. آیا نیازی به باز آموزی دار ند
. چه مهارتهانی نیاز به باز آموزی دارند
صفحه 39:
۹
ساختار ارزشیابی برنامه
تعيين هدفهاى برنامه(اهداف شناختى/اهداف كاربردى)
ا 2 ا ل
pe RUl I Ory ل ا ل ا
اجراى برنامه
محاسبه ميزان دستيابى به اهداف و استانداردها
تجزيه و تحليل داده ها
كزارش نتايج
صفحه 40:
ل ا ا ا ل 0
از بركزارى جلسات آموزشى از طريق ارزشيابى ممكن است.
" اساسا اطلاق مفهوم "آموزش " به یک مداخله. منوط به انجام
ل
ا ا ال ا
ا ا ل ا
كارائى و كيفيت مراقبتهاى بهداشتى و نيز ارائّه دهنده
CaP Fe tren nt 0
تلاش کنند) در یک مداخله آموزشی . جزء لاینفکی از اجرای
0
صفحه 41:
" ارزشيابى اموزشى اين مسئله را روشن مى سازد كه
ايا بعد از اموزش:
0
OB SB eee kar are Te)
استاندارد مطابقت دارد؟
نیاز به با زآموزی دارند؟
جه مهارتهائى نياز به بازآموزى دارند؟
صفحه 42:
ret ee SNe SS es ين
مالی. انسانی و به خصوص زان و عدم دستیابی به هدف
کلی بر گزاری جلسه آموزشی می گردد.
ESE eB ee rer ere cen) rere) i
درخانه های بهداشت وپرسئل مراکز بهداشتی و درمانی
ها کنجانیده aol Boe Pro) ارزشيابى تا آموزشى
Ce Se EST ee
صفحه 43:
" تا قبل از سال ©© متا سفانه برنامه مدون
در تيابى فعالیت های آموزشی درخانه
های بهداشت شت تدوين نشده بود. لُذا در این
سال "ارزشیابی دربرنامه آموزش مبتی بر
شواهد" در استان فارس طراحى وتدوين
شد
صفحه 44:
* فرايند كلى اجرا ى برنامه درسال ©©:
ابتدا اولویتهای
آموزشى خانه هاى بهداشت از طريق نياز سنجى مشخص شد. سبس
0101-7 ا
BA ا ا ۱ ۳۳۰ ۱2
۲
Pe Cee IOI Se Sr ante ys Seer
فراكيران در دفتر آموزش مبتنى بر شواهد ثبت و يس ازكذشت 6-
5 هفته کاردان بهداشتی منطقه با مراجعه به درب منازل فراگیران
در
شرکت کنندگان در جلسه را اریزیابی می نماید و نتایج ارزشیابی»
م Zs GAG Oa rh Sore eed
پیوست می باشد).
صفحه 45:
صفحه 46:
۲-0 3 ل eway le Bee
صفحه 47:
اهداف
"* اصول يادكيري بزركسالان و تفاوتهاي بين آموزش در كودكان
See SE ۱
۳ Dee STO e Pe ve or ies toi
كنيم
صفحه 48:
* يادگيري همان تغییر رفتار است
0
eee
5
Lame FECES
ی
صفحه 49:
آموزش خردسالان در قياس با آموزش بزركسالان
ey ns ae SE ie
هنر و علم تعلیم کودکان
" آموزش بزركسالان
هنر و علم كمك به بزركسالان براي يادكيري است
صفحه 50:
Eu 8 ob pleS es
يادكيرندكان خردسال
بيشتر به موضوع توجه دارند
به آينده نظر دارند
3
2
2
A غالبا جهت تغییر جهت و جهت گيري نسبت به يك موضوع
به بزركسالان وابسته اند.
2
2
2
۱ mS ا Byres ا wating ret
ا ا ee Comey لك
اغلب به دیگران خصوصا بزرگسالان و گروه همسالاتشان
براي تغيير رفتار وابسته اند.
صفحه 51:
Eu 8 ob pleS es
* ويژگيهاي یادگیرندگان بزرگسال
34 بزرگسالان در حال آموزش متمرکز بر مشكلي هستند که قرار
است از طريق آموزش حل و فصل شود.
به نتايج نهائي امر توجه دارند.
۱ ا ا ا ere
خود فرد بزركسال است.
34
غالبا به اطلاعات جديد كه به آنها داده مي شود مشكوك هسئند.
در جستجوي ربط موضوعات به مسائل دیگر هستند.
در يادگيري خودشان مسئولیت پذیرند.
۷
صفحه 52:
ما امروزه چگونه یاد مي گیریم؟
انسانها هر روزه و بطور فعال در حال افزايش دانش خود
دانش و اطلاعات بصوريت غير فعال كسب نمي شود.
دانسته هاي قبلي زمينه ساز دانش جديد هستند.
دانسته هاي امريوز زمينه ساز دانش فردا است.
صفحه 53:
ياد گيري از طریق نظاره کردن بر امر آموزش
RUS Vee Ee
" ياد كيرنده صرفا با نشستن در كلاس درس شما » كوش كردن به تعاليم
شما و حفظ كردن و ياسخ دهي به سئوالت شما جيز زيادي ياد نمي
كيرد.
“ياد كيرنده بايد در مورد آنجه آموخته است :
”ابحث كند
” مطلب بنويسد
Ten ECE BO ا 0
ea CEE a SSID TESS a
Aa ا ا
صفحه 54:
براي اينكه فرد بزركسال بهتر ياد بكيرد از او
بخواهید:
اطلاعاتي را كه آموخته است به زبان خود بازكو كند.
مثالهائي در اين خصوص بيان كند.
ا ل ا ا ا ل 22
دهد
ل 2 ل الل ل
ا ا ا ل ا ا ام
مخالفتهاي خود را با اطلاات جديد بيان كند.
صفحه 55:
موانع يادگيري
اعتماد به تفس یائین
عدم تمایل به مساعدت شما در آن موضوع خاص
اطمينان نداشتن به خود در موفقيت در تغيير رفتار
20
بي توجهي و يا عدم مشاركت در حين آموزش
ene 8) ل ا ل |
در
ا ۱
رل سم در لت
۱ ere > el ESSE SB PES SSS
صفحه 56:
الزامات در امر آموزش امروزي
حرکت از روش تعليمي به سوي روشهاي یاد دهي مطالب
©. استفاده از تكنيكهائي براي كمك به يادكيرنده براي دررييافت
عمق مطالب
هم محیط و هم فرد بزرگسال به عنوان یادگیرنده محسوب
صفحه 57:
صفحه 58:
۱ peer ene SCPC eT
تحصیل از محضر يك استاد به محضر استاد دیگر اتفاق مي
افتاد
افق هاي دانش محدود بود.
ES ا ا ap nar
یادگیرنده به مربي خود عشق مي ورزیدند.
استاد بهترين نمونه از دانش و رفتار اخلاقي اموزش داده شده
بود.
صفحه 59:
bat Ween Ey eas EWS Es eRe
در حال حاضر علم پیشرفت کرده است
يك ذره كوجك خود در حد يك دنيا بزرك به نظر مي رسد.
تعداد افرادي که باید آموزش داده شوند بسیار زیاد است.
برخي آموزشها از طریق کامپیوتر و دیگر تكتولوژي هاي جدید
انجام مي شود.
شيوه هاي أموزش جديد (آموزش ان راه دور الکترو نيکي.مجازي)
آموزش چهره به چهره هنوز هم بهترین است.
صفحه 60:
bat Ween Ey eas EWS Es eRe
" آموختن بر اساس رقابتها وغلبه مهارتها بر ديكرتن اهميت
فراوان بيدا كرده است
ا ا ا ا ل ل ۱
" افراد الزاما به دنبال كسب مدرك نيستند بلكه بر آنجه كه نياز
ل
صفحه 61:
۱ Ey eer ieee ee)
در روشهاي آموزشي تغییرات بيشتري رخ خواهد داد
ERIE EO ee Seen ew Oren
ا ل ا REE ee
دوره ها كوتاهتر » سريعتر و تخصصي تر خواهند بود
Y PIs) ل Fon 0
روشهاي قديمي نیز در آموزش بکار برده خواهند شد
صفحه 62:
اصول كليدي در يادگيري بزرگسالان
بزركدالان :
Ieee ل ا ا 6ت
” به شدت اعتقاد دارند كه بايد در تغيير رفتار خودمختار و غير وابسته به
ديكران باشند.
” به تجارب قبلي خود بسيار احترام مي كذارند حتي اكر تجارب مضري بوده باشد
IS OEE DORON ا ا ا ل ل ا
يادگيري هستند.
اغلب بر مسائلي تمرکز دارند که در آن شرائط براي آنها مهم است
CoV yO OSD AO Peo ا ل ل ل
گيري داراي انگیزه کرد.
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65: