صفحه 1:
صفحه 2:
01 72-۰
مانند سار مفاهیمی که به مربوط هستند, از «آموزش ضمن خدمت» نیز تعریف دقیق و
یکسانی وجود ندارد. به بیان دیگر در کشورها و حتی سازمانهای مختلف با توچه به گسترخ آموزش صمن
خدمت, تعاریف متفاوتی از اين موضوع وجود دارد.جان اف. می در تعریف آموزش ضمن خدمت
ات ادورش سكن حدمت عبارت است از و تظاهدار و بو استتام شدگان اار سا دا
مهار ها و راهان کت رفاء آنان د إسارمان كل خدمشان کی سک نه ابن نري عدف از
آموزش ضمن خدمت. ایجاد توانایی بیشتر تولید. افزايش كارايى در شغل كنونى و كسب شرايط بهترٌَ
برای دست ناف به مقامات بالائر عى :وات ياش
تعاریف بسیار دیگری نیز از آموزش ضمن خدمت اراثه شدهاست. از لین تعاریف میتوان نتیجه گرفت که
أمؤزرش صمن خدمت به ان نوع أموزش اطلاق مىشود كه:
۰ پس از استخدام فرد در موّسسه يا سازمان صورت میپذیرد.
۲ هدف و منظور از اين آموزش, آمادهسازى افراد براى اجراى بهينة وظايف و مسئوليتهاى كارى است.
۳ این نوع آموزشها عمدتا در سه محور اساسی «توسعة دانش, بهبود مهارتها و ایجاد با تقییر نگرشها»
ارانه آهینشود.
۰ . جهتگیری اصلی این آموزشهاء کارها یا وظایف مورد تصدی است.
صفحه 3:
آنطور که از تاریخچه آموزش کارکنان برمی آید آموزش و پرورش نیروی انسانی در سازمان تا
پیش از پیدایش مکتب مدیریت علمی در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم, به صورت
و علمی مورد توجه نبوده است. با رشد سریع شهرها. بزرگتر شدن ادارات دولتی و پیچیدهتر
شدن اداره آمور عمومی در اوایل قرن بیستم, توجه به آموزش کارکنان مورد اهمیت قرار گرفت
تخستين تثنانةهاى أمورش منظم نيروى انسائى در مكتب مديريت علمن مشتاهده من شود
تا پس ار جنگ جهانی دوم در کشورهانی ماند انگلستان برنامههای آمورشی جامع و ساسك
برای کارگنان سازمانهای دولتی وجود نداشت. لیکن پس از جنگ اداره کل کارآموزی و آموزش
وابسته به وزارت خرانهدارى تأسيس شد و برنامدقات امورشق خود را راى حل مسابل مربوظ
ار فا I افلح ار م Bee sire eel
مدرسه cal امور اداری تاسیس گردید. لین مرکز به منظور ارتقاء كيفيت و كارابى بروی اسان
سازمانهای دولتی بر اجرای برنامههای آموزشی جامع همت گمارد. دولت امریکا نیز در سال
1958 با تصویب اولین قانون در کنگره این کشور, راه را برای آموزش نیروی انسانی در بخش
دولتی باز کرد.
صفحه 4:
- 0 ۳-۵۳
* تحولات سیاسی و اجتماعی در ایران نیز توجه دولت را به امر آموزش نیروی
انسانی در بخش دولتی معطوف کرد. چنانکه در تهیه قانون استخدام کشوری
مصوب 1345, 1 جداگانهای به امر آموزش کارکنان اختصاص داده شد. این
اقدام نقطه آغازی در اهر آموزش نیروی انسانی در سطح گسترده و منظم تلقی
رس بای مرکز آموزش مدیریت دولتی در سال 1348 و آغاز فعالتیهای
آموزشی این مرکز جهت آموزش ده و منظم در cee کوتاهمدت و
مدت. علاوه بر فراهمنمودن زمینههای آموزش کارکنان دولت, اهمیت 'موضوع را
بیش از پیش آشکار نموده و راه را برای تجدید بنای نیروی انسانی در سازمانهای
دولشی باز کرد
با این حال آنچه که از تاریخچه و فرضیات اصلی و فرعی تحقیقات انجام شده بر
x wo حاکی از این است که آموزش ضمن خدمت کارآیی نیروی انسانی را افزایش
میدهد.
صفحه 5:
موزش ضمن خدمت در ایران
ابرار, نیز مانند بسیاری از کشورها, آموزش ضمن خدمت به صورت شاگرد-
استادی وجود داشتهاست. اما آموزش ضمن خدمت به صورت امروزی و به شیوه
مؤسسداى تا اواسط دهف ۱۳۱۰ مطرح نبودهاست. در سال ۱۳۱۴ در راهاهن ابر
مرکزی به نام «هنرستان فنی راهآهن» تأسیس شد.
دگرگونیهای سیاسی و اجتماعى در ايران نيز رتوجه دولت را به امر آموزش ne
نسانى در بخش دولتي معطوف كرد. جنانكه در تهيه قانون استخدام
مصوب ۱۲۳۴۸, فصل جداگانهای به ا كاركنان اختصاص داده شد. اين
نقطه آغازی در امر آموزش نیروی انسانی در سطح گسترده و منظم تلقی
ی مرکز آموزش مدیریت دولتی در سال ۱۳۴۸ و آغاز فعالتیهای آموزشی oll
مرکز جهت آموزش گسترده و منظم در دورههای کوتاهمدت و بلندمدت, علاوه بر
فراهمنمودن زمینههای آموزش کارکنان دولت, اهمپت موضوع را بيش از پیش
آشکار نموده و راه را برای تجدید sli نیروی انسانی در سازمانهای دولتی باز کرد.
صفحه 6:
- 0 ۳-۵۳
* ابران کشوری بزرگ ees Sel ee ee اک
و از نیروی انسانی جوان بزرگی برخوردار است. ایران ساختار اداری بزرگی دارد و
سواد و دانش بسپاری از کارکنان این کش ور در بشطح ییی نیست. همچنین
بسیاری از افراد نیز ممکن است در شغلی at با رشت تحصيليشان مشغول
تحصيل باشند. اين موارد و موضوعات بسيار د 500-57 فراوان آموزش ضمن
خدمت را در ایران نشان میدهد.
* ایران سالهاست برای رسیدن به پیشرفت و توسعه مطلوب در تکاپوست, یکی از
اهداف راهبردی و بلندمدت مدیران. يايه اين كشورء رهانمودن اقتصاد کشور از
درامدهاى تقتى و اتكاء به درامدهاى غيريفتي له عنران مهمترس منم درا و فؤترترين
ابزار توسعه مىباشد. در اين راستا آموزش نيروى انسانى و ارزيابى آثار آن بر افزايش
عملکرد آنان, بسپار حایز اهمیت است. آموزش صحیح نیروی آنسانی, ضمن اینکه در
سطح سازمانهای دولتی باعث ارتقاء عملکرد کارکنان و سازمان میگردد زمینههای
برخورد مناسبتر کارکنان با مراجعان را نیز فراهم مینماید. رابطهای که در ایران هنوز
از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. در این زمینه تاکنون پژوهشهای کاربردی قاب
توجهی انجام نگرفتهاست.
صفحه 7:
اهمیت و ضرورت اموزش
A 2 > ۰ 0 oD -
* امروزه رشد نیروی انسانی از طریق آموزش و پرورش بیش از پیش مورد توجه و
تاكيد_سازمانها نها قرار گرفتهاست. تاکیدی که در کوششهای مدیریت نوین, تحوا
“ ر میآید. به بیان دیگر اکنون آموزش و پرورش کارکنان در ردیف
وطایف در راز رت ی ار ری ار
fe ات كه ا دوين را ار رل ی ی را نز |
ر نماید. آموزش: کاراترین ابزار و قویترین فرایند موجود برای انتقال دانش و
0 به تتروى اتشائى و امادة تقويت ورن ابان براى اتخام وطايك مي بال ؟
امروزه اغلب کشورهای توسعهیافته برای بقاء. ©, رشد و تداوم توسعه بحش قابل
توجهی از درآمد ناخالص ملی خود را به طرق مختلف صرف اموزش و تربیت نیروی
انسانی مینمایند و با تعلیم مهارتهای ضروری به کارکنان, میزان بهرهوری کار را
افزایش میدهند. به علاوو, اعرای برتامههای آمورشی > شارمان/ رورت
استعدادها, ژرفبینی, جامعنگری و پایبندی افراد به آرزشهای سازمانی را تقوبت
مینماید.
صفحه 8:
- a
* عملیات آموزش و بهسازی از فعالیتهای ضروری و مستمر برای تطبیق نیروی
انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط میباشد و آموزش, ابزاری است که به
ee ene و مدیران را در ادارج سازمانها پاری میرساند. ایجاد
یک نظام اداری مطلوب و مناسب. تا اندازه زیادی به کمک آموزش و ارتقاء
توانمندیهاعم نیروی Soe ۳ است. تسلط روزافزون انسان بر طبیعت و
شناخت و آگاهی از ناشناختهها و پژوهش برای یافتن تکنیکها و ابزارهای جدید به
منظور حل مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در کشورهای در حال توسعه. مسأله
آموزش نیروی انسانی را بیش از پیش مهم و موّثر نمودهاست.
* با توجه به اينکه oly! نیز سالهاست برای نیل به رشد و توسعه مطلوب در
تکاپوست. یکی از اهداف استراتژیک و بلندمدت مدیران بلندپایه آن رهانمودن اقتصاد
کشور از درآمدهای نفتی و اتکاء به اكات غير نفتى به عنوان مهمترین منبع
درآمد و موثرترین ابزار توسعه میباشد.
صفحه 9:
٠در اين راستا آموزش نیروی انسانی و ارزيابي آثار آن بر افزایش
عملکرد آنان, قوق العاده حایز اهمیت است. 9-01 موزش صحیح نیروی
انسانی, ضمن اینکه در ستطح سازمانهای دولتی باعت ارتقاء عملکرد
کارکنان و سازمان میگردد زمینههای برخورد مناسبتر کارکنان با
مراجعان را نيز فراهم مىنتمايد. رایطهای که متاسفاه هنوزاز بایگاه
پی برخوردار نیست. با توجه به موارد یادشده و با عنایت به ای
در این زمینه تاکنون پژوهشهای کاربردی قابل توجهی انجام نگرفته
cowl اهمیت و ضرورت انجام val پژوهش و ارايه نتايج ار در مقاله
حاضر آشکار میگردد.
صفحه 10:
- 0 i
ء1- ارتقای اطلاعات و دانش و مهارت های کارکنان
۶ - افزايیش همبستگی کارکنان با اهداف سازمان
۰ 3- كاهش حوادث و ضايعات كارى و ایجاد اطلاعات بیشتر در سازمان
۶ کمک a تغییرات سازمانی در مواقع ضروری
۰ - ایجاد علاقه و دلگرمی نسبت به سازمان از طریق آموزش های
مسمر ~
۰ افزایش کارآیی کلی سازمان
صفحه 11:
* هدف sk اجتماعی , هدف های سازمانی , هدف های کارکنان , وجود
تغییرات در سیاستها و برنامه ها و خط مشی های ساز 1
* انواع برنامه های آموزشی از نظر عنوان :
Sigel lS 1 2- دانش افزایی 3- باز آموزی
* بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزشی :
٠» كاركنان در تمام اوقات در حال یادگیری Go باشند . آموزش صحیح
رضايت شغلى يرسنل و مدير را لالش كد oe al
پرسنل همانند ورود خون تازه به رگهای سازمان است. اثر بخشی دوره
sl آموزشی در بیان بسیار ساده یعنی استفاده مطلوب و حداکثر از
خونهای وارده به سازمان است .
صفحه 12:
7 ee
ضرورتهای آموزش ضمن خدمت
کارکنان
ت شغلی لازم جهت اشتغال و قبول مسئولیت در wee a
J ون ر آموزی در بدو
دگرگونی در نظام اجتماعی جامعه و لزوم هماهنگ سازی نیروی ۰
انسانی موجود با ارزش های ستوده و مقبول آن به همین عتبار ضرورت
oleae قارف ااسلسی وتات درا تام فش سور ات
به نیروی انسانی شاغل در دستگاههای اداری و اجرائی مطرح میشود .
صفحه 13:
_ 3 ١
۰ هدفهای آموزش ضمن خدمت و بهسازی نیروی انسانی در هر موسسه و
مارا با بر فا اسان نه كات ای سارای ارکان
خلاصه شود و امورل هانا ارائه شده در جهت تحقق اين اهداف باشد .
صفحه 14:
2-۳ ۲ -
هدف های اجتماعی
* هدف های اجتماعی , سمت دهنده اصلی برنامه ها و عملیات موسسات
و سازمان های مختلف است. توت به این اهداف . عدیران د كاركار ارا
قادر مى سازد تا بر مبناى ايدئولودّى ؛ فرهنگ , نظام اقتصادی و شعائر
ملی , اهداف 9 097 حرکت به سوی آنها را در ارگان های مربوط
ترسیم وبا تگناهای محیط شغلی از مواضع مشخص ۱
خوردار کنند . طبیعی است که درک عمیق مسائل اقتصادی ‘ اجتماعی و
سیاسی که در واقع رابطه مستفیم با هدف های اجتماعی دارند برای
طراحان و تصمیم گیران رده های بالاتر سازمان , از اهمیت_ بیشتری
ارت هن رل ات کیان تایه ان اور ۱9
برخوردار شوند که اين وه تواناییها را تقویت کند .
صفحه 15:
هدفهای سازمانی
* تأمین هدف های سازمانی ایجاب می کند که قابلیت ها و مهارتهایی که برای انجام
وطابف محوله و ابغاق تقش ها لازم ابت به نتاسب ار ور و ۱۳
* ام مزایایی که مي نوان در جهت یل به اهداف سازمان , برای آموزش و بهسازی
کارکنان قائل شد به شرح ذیل خلاصه می شود :
* - بهبود در نجوه انجام وظیفه و کم و کیف کار
۴ ان یی رین تحص ها شرارط ا راز
۰ 3- امکان استفاده از صنایع داخلی و کاهش هزینه ها از این راه
۰ کاهس حوادت وصایعات
۶ 5- ایجاد و ثبات بیشتر در سازمان
۶ - کاهش میزان تفاوت ها و افزایش قدرت خودکاری
صفحه 16:
a
* وحدت و تناسب بین شخصیت افراد و مسولیت های واگذار شده به آنان و
دانش و توان کاری در وجود انسان ایجاد رضایت می کند ,به عبارت دیگر
انسان هر چه بهتر بتواند کاری به انجام رساند از خود و نتیجه کار خود راضی
تر است . کاردانی نه تنها به استحکام و اتکاء به خود می افزاید , بلکه ay
عنوان یک سرمایه ارزنده حرفه ای و تخصصی اطمینان بخش زندگی مطلوب
تر در آینده است .تکامل علم و دانش و تکنولوژی در کلیه رشته های تخصصی
و لزوم تجهیز و رشد افراد متناسب با روند تکاملی علوم و فنون بعنوان دانش
۰ 4- وجود تغييرات درٍ سياست ها و برنامه ها در خط مشى هاى سازمان و
لزوم توجیه و هماهنگ سازى تناسب دادن أن افراد با انان مانند تغيير در كتب
درسی , تغییر در روشها , تغییر در نظام آموزشی . تغيير در ابزارها و
تکنولوژی آموزشی و غیره .
صفحه 17:
موزشی
از نظر عنوان
صفحه 18:
- 0 i
* کارآموزی :
٠اين برنامه ها برای افرادی که می بایست استخدام گردند در بدو اشتغال
يركزار مى شود و در حقيقت رسمى شدن آنها مشروط به طی دوره های کار
آموزی می باشد (بدو استخدام )
* دانش افزایی :
* لین برنامه ها برای افراد رسمی و در حالت ثبات پست سازمانی تشکیل می
گردد و منشاء آن تحول و رشد دانش و تکنولوژی می باشد ( در حین خدمت)
صفحه 19:
a 2 مت
* باز آموزی :
* این برنامه ها اصولا" امری ضروری نبوده و با روح آموزش ضمن خدمت نیز
زگار نمی باشد .
* بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزشی کارکنان_در تمام اوقات در حال
یادگیری هستند , ما بعنوان مدير بايد مطمئن شويم كه انان كارهاى صحيح را ياد
مى كيرند و از دانسته هاى خود نيز در جهت صحيح استفاده مى نمايند .
* یادگیری و آموزش و امتحان ارزیابی منحصربه کلاس , سمينار و ... نمى باشند .
در هر جاً که کار و فعالیت صورت می کیرد آنجا بهترین » مکآن برای یادگیری
( آموزش , استاد کاری , کارگاهی ) و بهترین فرصت برای ارزیابی است .
* در فرایند آموزش کارکنان . نقشی همانند پدران نسبت به فرزندان داریم و با
صحه ذاری و تشکر و تمجید از کارکنان و پا بر عکس موعظه و ننبیه موضع
گیری ( ارزیابی سطحی ) در واقع استانداردهای مورد قبول خود را به انان
آموزش می دهیم . در حالی که این استانداردها بایستی تعریف شده و مدون
باشند تا نسبت ارزیابی کارکنان با وحدت رویه برخورد گردد آموزش و یادگیری
وقتی بیشترین اثر را دارد که فرد آموزنده انگیزش کافی و لازم را دا
صفحه 20:
- 0 ۳-۵۳
* آموزش صحیح رضایت شفغلی پرسنل و مدير را با هم افزایش می دهد و بدین
سان از ميزان خروج از خدمت , غیبت از کار و حوادث جلوگیری می نماید .
آموزش مهارتى است rile هر مهارت ديكر كه نياز به برنامه ريزى سيستمى ,
اجراى دقيق و ارزشيابى صحيح و با برنامه قبلى دارد .
* آموزش صحيح به يرسنل همانند ورود خون تازه به رگهای سازمان است براى
استفاده مناسب از اين خون ابتدا به ترميم ركها و سيس. تعيين مسير انتهايى آن
بيانديشيد .
٠ اثر بخشى دوره هاى آموزشى در بيان بسيار ساده يعنى استفاده مطلوب و
حداكثر از خونهاى وارده به سازمان با در نظر كرفتن مسير صحيح و مقصد
انتهايى به منظور افزايش عملكرد عضو يا بخش از بيش تعيين شده در هدف .
صفحه 21:
برای اثر بخشی دوره
اا
همواره به موارد دی توجه
ere سنجی دقیق آموزشی بعنوان مثال( چه خونی لازم است از چه گروه
خونی
۰ اجرای صحیح دوره های آموزشی با شرکت کنندگان با انگیزه ( انتخاب
مسير و رگ مناسب و ترمیم 7
* 3- تعیین اهداف کمی و کیفی از گذراندن دوره های آموزشی خاص (تعیین
مقصد نهایی و عضو نیازمند
۰ - ارزیابی چگونگی نیل به اهداف, در صورت لزوم اصلاح آن (برنامه ریزی
دوباره و اصلاح مجدد)
صفحه 22:
١ . as
و اتر بختشى دوره wh
آموزشی
* گارایی دوره های آموزشی به موارد زیر مرتبط میگردد؛
۶ اجرای دوره در سازمان و مکان از قبل تععین شده و با حضور تمامی شرکت کنندگان
* تناسب جزو ات آموزشی با سر فصل تعیین شده
۰ حضور به موقع استاد و مخاطبین ۲
* رعایت هزینه های آموزشی و تجزیه و تحلیل آنها
۰ ی طور کلی ما منهوم اثر سحشی را مفهویی ام تر ار قارایی در فرایند آمررس سب
بینیم و بهم پیو مفهوم ae زنجیرهای لن با
فرایندهای منبع مدیریتی به شرح زیر تعریف می گردد:
* در مقهوم عام / اثر بحشى ميزان نيل به اهداف از پیش تسس شده ات
jl طرفی میزان Se a از بركزارى دوره هاى خاص با
مشخص بودن شرایط ورودیها (شرکت کنندگان ) و نحوه اجرای آن دوره به صورتیکه
سازمان را از مفید بودن و کاربری بصورت کمی و کیة نماید.
صفحه 23:
= TT ۳ a
Slo اهمیت و نقش آموزش
* اهمیت این امر برای بعضی از سازمان های بزرگ بدان حد رسیده که خود به تامین مراکز
تربیت نیروی انسانی دست زده اند.
٠ هر سازمان در برنامه آموزش تیروی انسانی حود جهت ها و تاکید هایی را منظور میکند تا از اين
طریق بتولند در راستای اصلاح رفتار کارکنان خود تغییراتی رابه وجود آورد. تغیبرات و اصلاجاتی
كه اعتلاى سازمان زا موحب شود در شازمان ؛ بذون توجه به نوع AED BSED py os
کارکنان اموری 1 vee needy ۱
bal. ais Uke مطلوك ای ار کرادت Gyo ای مسارم
قناع وا ما است که ارت وله که ها
با تربيتهاى شغلى بيشين وارد سازمان شوند ؛ باز روند حركت مطلوب تيروى انسانى ايجاب فى
کند که هم عرض رشد سازمان , تجارب , کیفیت کاری و میزان فعالیت آنان افزایش یابد.
* از طرف دیگر , محبوس نگه داشتن تجارب و مهارت های شغلی افراد , روح تعالی و رشدی در
اعضاء خفه می کند و در نتیجه موجبات توقف پویایی آنان را فراهم می آورد.
صفحه 24:
۳-۵۳
ارتقای اطلاعات 9 دانش 9
* معمولا در نظام های آموزشی کشورهای مختلف جهان , اگر چه معلمان و کارکنان
اداری در هنگام استخدام دارای اطلاعات عمومی مربوط به شغل خودند , ولی از
اطلاعات همسو و هم جهت با وظایف خود بی بهره اند.
* از این رو آموزش های ضمن خدمت به عنوان ابزار هماهنگ سازی اطلاعات و
ارت ور انساني يا مشائلى ری دازيد شيل فى كد أل سوى ديك
مهارت ها و اطلاعات افراد برای مشاغل مختلف از جمله مشاغل فنى بيجيده تر به
دلیل نو آوری های علمی و فنی روز به روز كهته تر مى شود :
ی ی هت ی ی ی ۱
Hee ice کارکنان به یافته های جدید است . از لین رو با اجرای آموزش sb
دوره های مختلف کوتاه مدت و بلند مدت آموزش های ضمن خدمت در تلاش است
تا اين خلاء تدریجی میان اطلاعات کهنه و نو را پر
صفحه 25:
آفزایش همبستگی FS
با اهداف سازمان
* در حالت آرمانی , انتظار ۱ Cow? ی که به عنوان کارمند استخدام می شود , هم در
جهت نبازهای سازمان و آهداف آن کوشیش کند و هم انتظار است و که نز ز شخصی خودش
را بر طزف سازد اين وضعیت هنگامی استقرار پیدا می کند که انتظار شارت رها
فردی , کاملا هماهنگ و همسو باشند . در محیط واقعی سازمان ,این هماهنگی به ندرت
اتفاق می افتد.
از دیدگاه علم مدیریت اگر ی و eee ee
شود که رفتر او سازگ ر یا 60]وداز20 است واگر مطابق با نیازها و انگیزه eS
میشود رفتار اد ار ۱0۲69۲۷۲ است . در حالت ا Eee باط يا 3
سازمانى مبدل مى شود که از خود ,فكر و نظرى ندارد وخلاقيت و نوأورى در وجود او
مى شود.در حالت همسازء فرد مطابق با نيازهاى خود. اهداف سازمان را ناديده مى
eats eee ners وی بر اين كه به اين oe
دهند,راههایی را پيشنهاد می کنند
از جمله ان اه حل ها دادن آزادى عمل نسی در یفی نقش سازمنیبه کامند؛ توجه به
علایق و آمادگی های قبلی , برگزاری دوره های آ
خفت ی بر فاد رب wl =) 1. adie. تج م تاج 1
صفحه 26:
۵3
کاری 9 ایجاد اطلاعات
بیسبر در سازما U
* اطلاعات با کافی وم از شیو ای «طیعه alee seule ثاری پیشعاری رای وود
عدار كه كاه اوقات غير قايل وان اس عدم كنايت د اشر واطلاعات مقلم زر
ore خصوصيات توركان بحت غلم باعك صايفات السشياتت در درش haber و رانا
هاى كودكان مى شود. نداشتن آكاهى از شيوه هاى صحيح تربيتى در برخورد با مسائل و
اتحرافات تانيوات تاكوارى بر تحقق اهداف نظام امورشى دار . شايد بارها Gales Gus رآ
تاديد ونا حبر إن از وشابل ارنياظنا دعقي شنيده تاشم كه فلان مدير با حبس NGS eS
زیرزمین مدرسه موجب مرگ وی بشد . ید معلمانی دیده پاشیم که داتش آموز را بزر
كوجى تشده م راند و انتظار دارد كه كودى دبستائن ماد بزركسال ره عدم تجهیز
مكلمان وه يران امورشت با شيوه های دی عم برای برخوره ۱5 eo لكات . ما
راوس و ورس ای اسان کار دا شا بر هم اه
آمورش من خدمت تاثدر عظليمى در رقع این کاستی ها خواهد پاشت
صفحه 27:
۳-۵۳
ضروری
یکی از میاحت عمده در سیر تاریتی آمورش های صصن حدم در ایران حصوصا ار
انقلاب اسلامی اما ساری کارکتان اداری و آموزشی با این تقییرات بوده آنبشت۳
* معمولا کارکنان با مشاهده تغییرات در محیط شغلی , از ناتوانی خود در سازگاری با این
تغییرات نگران میشوند , زیرا همراه با تغییرات , مشاغل وظایف , کارکردها و انتظارات
نیز متحول می شود و دانش گذشته و فرد برای اجرای کارها و ایفای نقش های جدید
تاقص می نماید. از اين رو مقاومت رولنی در مقابل تقییرات در يكى از مشكلات اساسى
تغيير نظام آموزشی است. از جانب دیگر حتی اگر چنین مقاومتی نیز به چشم نخورد ,
ناتواتی کارکنان در ایفای نقش های مجوله جدید و يا ناقص اجرای آمور تغییرات را با
فواجة هی کند. GU EH Ip خدمت سالت عطیمی را عم
دارد,تتهاآز طریق آموزش های ضمن جدمت است که می توان کارمند رب مهارت ها
و اطلاعات جدید مجهز کرد تا از اين طریق بتواند انتظارات سازمان ها را جوابگو بآشد .
ترجه صراحت من ثوان كفت كنا يدون آموزش پرتسل (اداری وآمورشی )در
قر يك ار ابعاد ی ار رای ی شكشت اسك
سازمانى در مواقع
صفحه 28:
2 د علاقه و درم
4 سازمان ار طظريق
ود وات صلا مسكله adh داريم كه از جمله عوامل تاثير
گذاری بر علاقه فرد به شغل زمان , پارامتر هایی چون
حقوق We ee Oe eS , منزلت
اجتماعی شغل مورد نظر, بات شغلی,آگاهی از تاثیوات وظایف محوله بر
ای اهستی اس که بای آن صور مر ای هر باس اسه
قوی تر باشند , دلگرمی و علاقه فرد به شغل و موسسه ای که در آن خدمت
می کند بیشتر میشود .
9
صفحه 29:
افزایش کارایی کلی سازمان
٠» افزایش کارایی سازمان بستگی به تحقق اهداف سازمانی دارد . به عبارت
دیگر هنگامی از کارایی بالای سازمان سخن می گوییم که قادر باشد اهداف
تعیین شده خود را تحقق بخشد . از اين همه مواردی که که پیش از این ذکر
شدعوامل اساسی تحقق بخش اهداف سازمان و افزايش دهنده کارایی ان
آند .در صورتی که آمورش ضمن خدمت قادر باشد اطلاعات و معلومات
كاركنان را در حد كفايت ارعاء دهد . Sass هاى سا ركان را مريت 7515
و کاهش ضایعات و حوادث سات حش ا عدات ارات |
gue کته و انكيزو ها را تقويت بخشد , در واقع بر كارايى كلى سازمان
پا Gey واه ذاشت . شاید به این اعتبار است که آموزش ضمن
خدمت را از جمله فعالیت های کیفی هر سازمان فرض می کنند
صفحه 30:
ساپساب