اقتصاد و مالی

آموزش طرح کسب و کار

صفحه 1:
Sa | آموزش طظرح کسب و کار دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی سازمانی

صفحه 2:
هر روز هزاران سیب در اطراف ما از درختان فرو می ریزد . اما آنچه وجود ندارد دیدگان نیوتنی است. و یک نکته مهم : مطالعه و داشتن اطلاعات بروز» فاکتور بسیار مهم در موفقیت کسب وکار در بازار امروز تا هب

صفحه 3:
* فلسفه پیدایی طرح کسب و کار: انسان های بیشماری دارای افکار و تصورات ذهنی خلاقانه و خاصی می باشند که برای عملیاتی کردن آن نیاز به مطرح ساختن آن به غیر دارند , اما به دلیل عدم توانایی در تصویر سازی آن یچگاه موفق به پیاده سازی افکار خود نمی گردند باید باور داشت اگر این اراد توانایی پیاده سازی تصورات ذهنی خود را داشته و یا می داشتند امروز شاید در زمره موفقترین انسانها بوده و باعث تغییر مسیر زندگی خود می شدند . در مقابل انسان هایی نیز بودند که می توانستند این تصورات را به واقعیت تبدیل نمایند اما به ات در عصر کنونی که به عصر عدم تداوم شهرت یافته که در آن اندوخت ها > زوما تضمین کننده آینده نمی باشد و با پیچیده تر شدن تجارت و رها بر و بقا در عر هاى داد و 3 و تجارت تر گش ‎clases‏ يل كردن يده ها به وقعیت و به محصولات و خدمات به تنهایی آمکان پذیر نمی باشد و نياز به شريك و یا سرمایه گذاری در اینگونه طرح ها به یک نیاز راهبردی و گسترده در عصر حاضر مبدل گشته است.

صفحه 4:
از این رو » جهت مستندسازی اطلاعات اینگونه طرح ها و نحوه بررسی دقیق تر به نقاط ضعف و قوت آنها .تلاش براى دست يابى به یک برنامه عمل را ایجاب نمود. اين برنامه عمل باعث كرديد تا جهت بياده سازى تصورات ذهنى و ايده ها و جهت ايجاد یک روال همسان ۰ فرمتی بوجود آید تا هم شرکا و سرمایه گذاران و هم صاحب ایده بتواند مسیر و روشهای حرکت خود تا هدف مطلوب را به صورت سیستماتیک نمایان سازد » این مهم از سال ۱۹۷۰ میلادی و با نام طرح کسب و کار رواج یافت و باعث تحول در ساختار اقتصادی کسب و کارها . مخصوصا کسب و کارهای کوچک گردید.

صفحه 5:
ترفن رتیت وا برنامه عملی است که در آن نقشه و مسیر حرکت را بسوی غایت نهایی طرح مورد نظر جهت كسب موفقيت نشان داده و به صاحبان ايده امكان مهندسى نمودن(مجدد) ساختار نقشه و مسیر را جهت بهبود مکرر حتی در میانه راه را نیز فراهم می نماید.

صفحه 6:
چرا ظرع کمنب و کاز برای تعریف دقیق و مشخص یک جمله: من در چه کسب و کاری هستم؟ ایجاد یک نقشه راه برای اقدام به ریسک موفقیت آمیز براى جك كردن بسيارى از ايده ها و نظر ها در شرایط واقعی امكان سنجى ايده كسب و كار براى تصميم كيرى بهتر داشتن ابزارى براى راهنمايى و اندازه كيرى ميزان موفقيت و بيشرفت ايجاد اعتماد در شركاء و يا سرمايه كذاران و دريافت كمكهاى مالى نقد واقعى ايده و كسب و كار ييش رو قبل از اينكه ديكران از آن مطلع كردند

صفحه 7:
می توان چرایی طرح کسب و کار را از دو منظر دیگر نیز مورد واکاوی قرار داد: الف: چرایی از منظر درونی کسب و کار: یک ابزار مناسب و کلیدی برای وسعت بخشیدن ء سطح کسب وکار بيانديشند. این طرح یک برنامه استراتژی است و نسبت به همسو کردن دیدگاه های مجریان کسب و کار جهت دست یابی به یک هدف مشترک گام بر می دارد. به دامنه دید مدیران طرح ها ایجاد می نماید تا نسبت به ار ب: چرایی از منظر برونی کسب و کار: جهت جلب حمایت های خارجی و جذب سرمایه گذاران بوده و می تواند جلب سرمایه گذاری . اخذ امور مالی بانک ها ء بهبود روابط مشتری و توزیع» را به همراه داشته باشد.

صفحه 8:
* خصوصیات یک برنامه کسب و کار ۱- خلاقانه ولی از اصول پیروی می‌کند ۲- به لحاظ مالی مطمئن ولی انعطاف‌پذیر ۳- برای امروز نوشته می‌شود ولی سه تا پنج سال آینده را نیز در برداشته باشد ۴- یک برنامه رسمی ولی به سادگی قابل خواندن ۵- چشم‌انداز دار ولی منطقی ۶- منحصر بفرد بودن

صفحه 9:
اتاق فکر لوح ‎fe fits: asa‏ سنئوال: * در چه هنگام برنامه کسب و کار در طرح ریزی دچار سویه گیری می شود ؟

صفحه 10:
جواب 0 - نبود اهداف واقع بينانه - عدم پیش بينى موانع - عدم تعهد -کمیود تجربه ( تجاری یا تکنیکی) - نبود بازار مناسب 3

صفحه 11:
چهار عامل مهم برای یک کسب و کار جدید؛: ۱- برون سپاری : خدمات مورد نیازی چون حقوقی. حسابرسی و تبلیغات و ... بهتر است از بيرون اخذ شوند. ار + فرضت ازآدست رفته : حتماً عاقلانه هزينه - فايده را در هر شرايطى در بگیریم و در محاسبات هزینه فرصتهای از دست رفته را وارد کنیم. ۳- عوامل بیرونی : عواملی وجود دایند که در اختیار مائیستند مثل. قوانین محیطی, . نرخ بهره. نرخ تورم. و... که بلید برای مواجهه شده همواره با در آنها برنامه داشت. انع : یک آمادگی برای هر نوع خطر و مانع احتمالی داشته باشیم و برنامه های انعطاف پذیر داشته باشیم.

صفحه 12:
۶ انواع طرح کسب و کار: الف- طرح کسب و کار خلاصه ب- طرح کسب و کار کامل ج- طرح کسب و کار عملیاتی د- طرح كسب و كار وام ه- طرح کسب و کار توصیفی و- طرح كسب و كار مالى ى- طرح كسب و كار فروش

صفحه 13:
طرح كسب و کار توجه ویژه مطالعات نشان میدهد افرادی که بدون مطالعه و تنظیم طرح کسب و کار (8۳) اقدام به کار می کنند. در مقابل مشکلات و فراز و نشیب های اقتصادی و بازار توان کمتری دارند. لذا احتمال بورشکستهی وعلم مواتیتشان زباط ‎Song‏

صفحه 14:
* گام های بنيادین در تهیه طرح کسب و کار الف- جمع آوری داده های صحیح ب- تشریح دقیق و جز به جز طرح ج- تعیین نوع طرح د- تخصیص دادن مسئولیت ها

صفحه 15:
SKM Db ‏ا ا‎ ور رت ‎gira‏ توصیف کسب و کار و استراتژی تیم مدیریت و سازماندهی تحلیل بازار و رقبا محصول یا خدمات بازاریابی و فروش اطلاعات مالی ضمائم

صفحه 16:
1- خلاصه مدیریتی این بخش با توجه به اينکه در بردارنده چکیده ای از مطالب و اطلاعات کل طرح كسب و کار می باشد معمولا در آخرین مرحله تدوین طرح کسب و کار تهیه می گردد اما به دلیل اهمیت موضوعی و ایجاد نمودن دید کلی به سرمایه گذاران . شرکا و ... طرح در اول طرح کسب و کار ارائه می گردد. در واقع خلاصه مدیریتی یک دید گذرا اما بسیار عمیق فنی به مخاطب خود ارلئه می نماید مخصوصا به مخاطبی که حوصله خواندن کل طرح را نداشته وبا خواندن لين بخش مى تولند نسبت به طرح شما ارلئه نظر دهد و تصميم كيرى كند با شما مشاركت نمايد يا خير

صفحه 17:
فایده خلاصه مدیریتی : وقتی خواننده خلاصه مدیریتان را مطالعه کرد ممی‌تواند بة هرافزد دیگز بگویداهتما قرار است.جه کتید #در یک کلام خلاصه مدیریتی باید کوتاه آخرین بخشی که نوشته می‌شود سراصل موضوع خلاصه فعالیت‌ها اندازه > ترجیحاً دو صفحه حداکثر پنج صفحه خلاصه مدیریتی باید - منطقی 7 روشن هیجان انگیز خلاضه مدایریتی شنبیه یک رژوقه آست, اكر بتواند توجه خواننده را جلب تماید بقیه گزارش نیز خوانده خواهد شد. 7

صفحه 18:
الف: مشخصات:شرکت نام شرکت نوع شركت (با مسئولیت محدود. سهامی خاص, تعاونی و .) تاریخ تاسیس شرکت اطلاعات مهم در مورد منابع مالی شرکت فخل شرکت آذزسو شباره:های تمایی شزکت. آدرس وب سایت شرکت

صفحه 19:
ب- ماموریت كسب و كار: * تعریف چشم انداز (۸۷15[0۳) یک تصویر ذهنی از اینکه سازمان به چه شکلی خواهد شد و با آنان چگونه رفتار خواهد کرد . مربوط می شود به اینکه : چه می تواند باشد ؟ بهتر است چه چیزی باشد ؟ چشم انداز وضعیت و موقعیت شرکت را در محیط آینده آن تعریف می کند . ینده توسط علاقه مندان آن دیده

صفحه 20:
* تعریف ماموریت(155[00/) ماموریت یک موسسه . منظور اصول منحصر به فردی است که آن مسسه را از موسسات مشابه متمایز می سازد و دامنه عملیات آن را بر حسب کالا - منطق تعیین می کند . ماموریت سازمان جهت گیری آن را در آینده . برای تحقق چشم انداز تعریف شده مشخص می کند دستور العملی کلی برای اينکه در بيانیه ماموریت سازمان ها چه موضوع هایی گنجانده شود یا اینکه مختصر باشد یا مشروح » وجود ندارد . در عمل سازمان ها بيانيه ماموریت خود را با شکل و محتوای گونا گون تهیه می کنند . ولی دست کم شامل دو جزء مهم است : فلسفه سازمانی و مقصود سازماا 20

صفحه 21:
متصود سازمانی : شامل نوع فعالیت هایی است که سازمان انجام می دهد يا تمایل به انجام آن ها دارد و نوع سازمانی که هست یا تصمیم دارد که باشد . بیانیه ماموریت( ‎(Mission Statement‏ ۰ سندی است رسمی شامل گزاره هایی روشن درباره باور های اساسی » ارزش ها . اولویت های هدف گذاری و جهت گیری فعالیت های جاری و آینده سازمان که برای تحقق یافتن چشم انداز مورد نظرسازمانوعلاقه مندان به آن تنظیم می شود . 27

صفحه 22:
۰) شركك + لتاقت جال : آنیده تاریخچه شرکت (مانند: تاریخ تاسیس-مسیرهای ترقی-شکستها و.) وضعیت فعلی شرکت(مانند: تولیدات فعلی-تعداد کارکنانسوضعیث صنعت و بازار وس) آینده شرکت معرفی تیم مدیریت و اطلاعات تماس سهامداران(مانند: تعداد سهام داران-میزان سهام آنان-سمت سهام داران و-) رابطه با تامین کنندگان 22

صفحه 23:
3- تیم مدیریت و سازماندهی نیروی انسانی مورد نیاز لیست تفکیکی کلیه پرسنل مورد نیاز بر اساس دسته بندی های تولیدی. تحصیلی. مهارتی. جنسی و رده های سازمانی) چگونگی استخدام و نگهداری نیروی انسانی(مانند: نحوه اعطای حقوق-پاداش و نحوه چبران خسارت وس) نمودار سازمانی مدیران اجرایی و مشاوران با ذکر سوابق و علت انتخاب و توانایی آنها * اعضای هیات مدیره. مدیر عامل و سهامدارن بهمراه درصد سهام هر کدام 23

صفحه 24:
4 تحلیل بازار و رقبا الف يشتاسايى بازار مناسية ١-روندهاى‏ بازاريابى: *؟ ندازه بازار ‎Stack cal ۰‏ روند رشد بازار سهم بازار رقابت ‏قوانین و مقررات موثر در بازار (انحصارات. قیمت گذاری و ۰--) ‎۰ ‎2

صفحه 25:
۲- فهمیدن بازار * فرایند خرید * بخش بندی بازار: مانند: جمعیت‌شناختی (جوانان. بازنشسته‌هاه زنان و ...) عوامل فرهنگی - اجتماعی اقتصادی (طبقه متوسط. ثروت‌مندان, کارمندان دولت و ..) جغرافیایی حساسیت‌های خرید (ملاحظات ویژه در هنگام خرید : نوشابه بدون قند) 25

صفحه 26:
ب- موقعیت پابی در بازار: 3 يذ هذ مت مد بازارسازى رهبرى در فناورى روش مدیریتی(مانند: رشد آهسته و با دقت در ‎Gb‏ فلسفه خدمات(مانند: ارائه خدمات در سطح بی رقیب) کیفیت محصول(مانند: تولید محصول با کیفیت عالی و قیمت رقابتی) تحقیقات بازار(عامل ارتباط دهنده بین مصرف کنندگان و مشتریان و جامعه از طریق اطلاعات به بازار) 26

صفحه 27:
طرح کسب و کار توجه ویژه نقطه آغازین همه کسب و کارهای موفق یک ایده ی خوب و جاافته انست بززتا مه بانلتی قمه؛ایهم هار ‎Siig! ay‏ کسب و کار موفق نیست. من چه چیزی می فروشم با اینکه مدل کسب و کار من چیست دو پارادایم متفاوت و در دو سر یک پیوستارند.

صفحه 28:
5- محصول يا خدمت الف- تولید و فرایندها: * . ارسال محموله ¢ انبار کردن Sed dest نحوه بسته بندی و حمل و نقل هزینه های تولید و نحوه پوشش دادن آنها ب- کنترل کیفیت و پیشرفت مداوم: * . پیشگیری از تولید محصولات بی کیفیت 8 خدمات پس از فروش برنامه ریزی برلی مقابله با مخصولات خراب

صفحه 29:
ج- ریسک و مسائل قانونی: بررسی سیاست ها و قوانین کشوری بررسی نحوه اخذ مجوزهای لازم د- شناسایی هزینه ها: مانند: ۱- هزینه های آزمایشگاهی ۲- ساختمان اداری ۳- هزینه های راه اندازی شرکت ۴- هزینه های دریافت وام ۵- سایر هزینه های قبل از بهره برداری 29

صفحه 30:
*- دانش فنى و مهندسى ۷- هزینه های بسته بندی ۸- هزینه های حقوق و دستمزد کارکنان ‎-٩‏ هزینه های فروش ۰ هزینه های مدیریت ۱- ملزومات اداری ‎VV‏ کامپیوتر ‏۳- هزینه های دحمل و نقل ۴- مالیات ‏۵- استهلاک ‏۱۶- هزینه های صادرات و ... ‎30

صفحه 31:
6- بازاریابی و فروش الف- آمیخته بازاریابی ( ‎HAD‏ محصول (ماذ : نام تجاری کالا-کیفیت-خدمات پس از فروش و ..) قیمت (مانند: لیست قیمت-تخفیفها-شرایط پرداخت و ..) توزیع (مانند: کانالهای مختلف توزیع -واسطه ها-جابجایی-نبار و ..) ترويج : -روابط عمومی (مانند: شفاف سازی و اجتماعی سازی کسب وکار از طریق رسانه های عمومی و تخصصی - اسپانسرشیپ ها و ...) at

صفحه 32:
- برنامه های تبلیغات (مانند: رادیو: تلوزیون؛ مجلات تخضصی بروشورءتبلیغات اینترنتی و روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی - فروش شخصى (مانند: ارلئه راه حل در فروش. نيروهاى فروش آموزش ديده. فروش مشاوره اى. سازماندهى نيروهاى فروش و ..... بسيار مهم خصوصا در 8-80-18 ) ب -فرایند فروش: روشهای فروش: در این بخش بررسی دقیق هزینه های فروش بسیار مهم است ‎oe :. ©‏ ی ند ۲ ‎ae‏ 3 پشتیبانی فروشندگان: توجه به مشوق ها برای افراد فعال در بخش فروش 32

صفحه 33:
7 اطلاعات مالی الف- پیش‌بینی صورت جریان نقدی: منابع جریان نقدی درآمدهای ناشی از فروش وام‌های بانکی آورده سهام‌داران مصارف جریان نقدی هزینه‌های راه‌اندازی هزینه‌های جاری سایر دارایی‌ها 33

صفحه 34:
سويت رأست: بدهی‌های جاری - بدهی‌های بلندمدت 7 حقوق صاحبان سهام سمت چپ: ۰ دارایی‌های جاری - دارايىهاى ثابت ساير دارايىها

صفحه 35:
© .همه هو هو هو و و و ۰ درآمد ناشی از فروش كم مىشود: هزينههاى فزوش درآمد ناویژه کم می‌شود: هزینه‌های کالای فروش رفته سود عملیاتی سود ناشی از سایر فعالیت‌ها (سرمایه‌گذاری‌ها) سود یا زیان۳877)) کم می‌شود: مالیات کم می‌شود: هزینه بهره سود یا زیان پس از مالیات و نرخ بهره 3 7) 35

صفحه 36:
۰ ۰ ۰ ۰ د- منابع و محل هزینه منابع مالی آورده موسسین پسرمایذگتازی سیرنای‌تاران وام‌های بانکی پیش‌فروش فروش سهام و اوراق بهادار خرید قسطی (پرداخت با تاخیر) 36

صفحه 37:
3 - تحليل نسبتهاى مالى (خصوصاً نسبت سود آورى): نسبت يوشش بدهىها حاشيه سود گردش دارایی‌ها نرخ بازكشت سرمايه (801) نرخ بازكشت حقوق صاحبان سهام (:801) نسبتهاى نقدينكى نسبتهاى فعاليت نسبت‌های سودآوری نسبت‌های ارزش بازار و و و و و و و و و a7

صفحه 38:
طرح كسب و کار oe ۰ ‏ی‎ هر تصمیمی در کسب و کار به یک عدد منتهی می‌شود که بر روی هم . بخش مالی برنامه كسب و كار شما را می‌سازد

صفحه 39:
8- ضمائم * _ رزومه پرستل كزارشن اغثبارات دريافت شده نامه‌های مرجع اسناد حقوقی مطالعات کارشناسی فرضیات 39

صفحه 40:
* نکات کلیدی و قابل توجه در تدوین طرح کسب و کار: ۱-خلاصه و مفید بنویسید. ۲- از اطلاعات واقعی و بروز استفاده کنید. ۳- روی اطلاعات و محاسبات مالی تاکید کنید. ۴- طرح را بزور توجیه پذیر نکنید-سر خودتان را کلاه نگذارید. ۵ برای شروع و نگهداری هر کسب و کاری سه توجه وجود دارد » آنها را در تدوین طرح کسب و کارتان جدی بگیرید: الف- توجه به نیروهای کارآمد و همسان کار ب- توجه به مشتریان و جنبه های انسانی کسب و کار( تعهد به اخلاقیات). ج- توجه به اصول بنیادینی که برای کسب و کارتان طرح ریزی کرده ايد و مهمتر ؛ تعهد به آن اصول. 40

صفحه 41:
۶- طوری طرح را بنویسید که شریک و سرمایه گذار راهی برای عدم همکاری با شما نداشته باشند یعنی اهداف طرح باید طوری باشد که موقعیت برد برای دو طرف را القا بخشد. ۷- طوری طرح را بنویسید که کاملا اجرایی باشد و خواننده حس کند که بحث اجرایی است نه نظری و خیالی. ۸- طوری طرح را بنویسید که در آن آگاهی دقیق خود از صورت مسئله و فهمیدن کامل مشکلات سرمایه گذار در متن متعکس گردد. a

صفحه 42:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان