آموزشسایر

آموزش فعال

صفحه 1:

صفحه 2:
ا ‎Active Teaching‏ 50 0300

صفحه 3:
مسر بل دس و بر ار رات تس ‎a See) EA)‏ لد مسرت لت سر تح تحير ار رتیت در رح ترا عبر قلي رل تس دسر ۱ ‎EELS) EES‏

صفحه 4:
اهداف بحت Rie ieee ‏یادگیری فعال را تعریف کند.‎ * 5 مراحل ندرپس فعال را نام برد ee Sas at ‏ا‎ ES TOL Were Sie TOBE a ie * مزایای استفاده از روشهای تدریس فعال را توضیح دهد. ‎ae .‏ استاد و دانشجو را در روشهای تدریس فعال و رایج مقایسه * روش مناسب را در هنگام تدریس به کار ببرد.

صفحه 5:

صفحه 6:
f what we ۵۵۵ ۰ 20% of what we hear * 30% of what we s 50% of what we see and ۶ hear 70% of what we say 90% of what we * and do

صفحه 7:
تعار یف 0 عبارت است از تعامل يا رفتار متقابل معلم و 51,3 ‎(Interaction)‏ ‏ا ا ل ل 9 ‎Active Teaching : Ji (yu. 5‏ به روشی اطلاق می شود که در آن فراگیران در جریان آموزش برانگیخته ‎ents ee aed‏ ۱ ‎BS EPS IC onan Neon y Re ear tc oreea Fetes

صفحه 8:
‎eC IED EC pe rl eee) pe)‏ ل ال 0ه ‎en ne ese CRC SI EC,‏ ۱ فعالیتها عبارتند از درگیر کردن دانش آموز در حل مسأله. مشارکت خود ۱ ‏یادگیری: عبارت است از ایجاد تغییر نسبتا" پایدار در رفتار بالقوه ‎BUSSE Se pene Celene pera Syen‏ ‎

صفحه 9:
یادکیری فعال: 1,6۵711110 611۷76 شامل روشهایی است که در آن دانشجویان نقشی بیش از یک شنونده را به عهده می گیرند و در پردازش و کاربرد اطلاعات نیز مشارکت دارند. اجزاى اصلى يك يادكيرى فعال ۲ در * نوشتن» * خواندن و ؟ ا

صفحه 10:
نظریه های یادگیری ‎-١‏ نظريه رفتار كرايى: ‎coed‏ 1 ا ا ل ‏در این نظریه تقویت» شرط لازم برای یادگیری است. ‏ل ل ا لك اطلاعات عديده اى دارد كه مى تواند در يادكيرى بهاو كمك كنل

صفحه 11:
مقایسه دو نظریه رفتار گرابی و شسناخت گرابی مراحل فعالیت استاد و دانشجو نقش استاد تجوه ارتباط استاد "ارائه محرک توسط استاد "رائه پاسخ (اکتساب) توسط فراگیر -انتقال يادكيرى -كنترل كننده يادكيرى -دريافت كننده اطلاعات و مهارت استاد محوری -کاوشگری از طریق ایجاد مسأله تسد استاد "ایجاد فضای مثبت و جو همکاری و تسهیل کننده در یادگیری -محور بحث به صورت فعال و پویا دوجانبه, تعامل بین استاد و فراگیران از طریق حاکمیت شرکت سهامی فکر در کلاس درس

صفحه 12:
ا ا ان یادگیری سبب تغییراتی در جریان عصبی می شود. در اين نظریه يادكيرى به دو مرحله تقسيم مى شود: الف- يادكيرى در دوران کودکی که از نوع افزایشی است» و ب- یادگیری در دوران بزرگسالی كه از نوع بينشى است. اين دو نوع يادكيرى با هم رابطه دارند. 5- نظريه فراشناخت: عبارت است از آكاهى» كنترل و هدايت ‎obi‏ شناخت خود. در اين ديدكاهء فرمان رشد فراكيران به خود آنان سيرده مى شود و فراكيران. هستند كه بايد راه يادكرفتن را ياد بگیرند.

صفحه 13:
طبقه بندى الكوهاى تدريس الگوهای تدریس در چهار خانواده اصلی به شرح زيرتقسيم بندی می ششوند: ۱- خانواده پردازش اطلاعات ۳- خانواده الگوی فردی ۳- خانواده الگوی اجتماعی تدریس ا ا

صفحه 14:
جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن ۵- فن یادداری (یاد سپاری) بروتر - هال- (جويس) تيا- (جويس) ساكمن - جوئز آروبل و دیگران پرسلی - (لوین و دیگران) ‎ee‏ يكير بقام كان هدایت دانشجو در جهت کنترل بر محتو آموختن فرضیه سار ‏بررسى تفكر ‏يادكيرى نحوه طبقه بندى ‏بهبود ظرفيت تفكرء سازمان داذن اطلاعات, نام كذارى مفاهيم. بهتر محتوا و فرضیه سازی در دانشجو ‏این الکو برنامه ای است برای آموزش و تقویت استدلال علت و معلولى به دانشجويان ‏توانایی جذب اطلاعات و سازماندهی آنهابه ویژه هنگام سخنرائى و خواندنیها ۲ ‏تقویت برقراری ارتباط بین آموخته های قبلی و جدید ‏برای کسب اطلاعات بیشتردر مورد مفاهیم و ساختارهای پیچیده مفاهیم (جدول عناصر شیمیایی) ‎

صفحه 15:
BG ‏ل‎ an Eee] این الگوبه دانشجویان کمک می کندتا ماهیت رشد شتاختی را درک و رشد ذهتی خود را آفزایش دهند. به دانشجویان کمک می کند تا روشهای کاوشگری را در رشته ها و (فراكيرى مفاهيم) موضوعات مختلف ید بگيرند. ۸-بدیهه پردازی. ‏ گوردون کمک به دانشجویان جهت افزایش تفکر خلاق و مشکل گشایی در مواقع خاص افایش ظرفیت حافظه در دانشجویان

صفحه 16:
۱ ore cae rears خانواده فردی (رشد ویژگیهای شخصی) ‎-١‏ تدریس غیر مستقیم ‏ کارل راجرز (غير تلقينى) ‏۲- آموزش خودآگاهی ‏(آموزش آگاهی) ‏©- جلسه در کلاس ‏درس (ملاقات درسی) ‏۴- خود شکوفایی ‏۵- سیستم هی ‏مفهومى ‏غ- سينكتيكز ‏درك بهتر دانشجو از خود و مشاركت دانشجويان در ‎Seal crap‏ ‏کمک به درک دانشجو از خود و تونییافزایش رشد کمک به دانشجویان در پذیرزش مسوول ‏اجتماعی ‏نزايش استعداد رشد فردی ‏انعطاف پذیری و پیچیدگی فردی هم در تعامل با ديكران و هم در برازش اطلاعات افزایش می دهد ‏رشد و توسمه فردى در دانشجویان از نظر خلاقیت و حل مسأله خلاقانه ‎

صفحه 17:
By SIP PE nA can each) به دانشجویان کمک می کند تا روشهای کاوشگری در رشته های تحصیلی را ید بگیرند و تعهد آنها را نسبت به اسلاح جامعه بر می انگیزند. موجب افزايش مهارت اجتماعی,تفکر منطقی و تمهد اجتماعی می شود. يويايى و پیوستگی را به دانشجویان یاد می دهد. کمک به دانشجویانبرای شرکت در بررسی های علمی و افزايش مهارتهلى ميان فردى» درک از خود و تمهد نسبت به علی و برتری بررسی فرآیندها و وقیتهی اجتماعی و تجزیه و تحلیل أنها و تقویت مهارتهای تصمیم گیری

صفحه 18:
لت ۱ آموزش مبانی تفکر حقوقیبه عنوان یکی از روشهای حل مسائل اجتماعى برای بررسی ارزشهای فردی اجتماعی فراگیری راهبردهای وابسته به تعامل اجتماعی

صفحه 19:
ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن ه- بلاكيرى برنامه ريزى شده (آموختن كنترل خودا بندوراء تورسن وس بکر ماهونى بلوم و بلاى بی,افاسکیتر کانیه و اسمیت هدف اصلی این الکو این است که دانشجویان خود ارزيايى و كنتلا بر خويشتن را يياموزند Gedy leg et key ‏تحصيلى» رشد عزت نفس و اعتماد از طريق موفقيت‎ برای کمک به دانشجویان در درک حقایق, مفاهیم و مهارتها تقويت و ايجاد رفتار و مهارت در دانشجويان طبق يك الكوى خاص هدف مسلط شدن دانشجو بر مهارتها و دانش علمی

صفحه 20:
لت ۱ ۸- کاهش اضطراب آرامش یا کاهش تنش یا حساسیت زدای] ‎-٩‏ جرأت آموزی در بیان ‏آبرتی؛ ولپ. لارنس, ‏كمك به دانشجويان حهت يلاكيرى مفاهيم و مهارتهاى ‏تسلط بر دائش و مهارتهاى علمى ‏برای کمک به دانشجویان برای آموختن کنترل بر واکنشهای هیجانی آزار دهنده ‏کمک به دانشجویان جهت اظهار احساسات در موقعیتهای اجتماعی به صورت خود چوش و مستقیم ‎

صفحه 21:
الگوها و روش های تدریس فعال ال ۱ ۲- الگوی بادگیری در حد تسلط (تسلط یاب) 0 ا ا ‎SS‏ ‏تقليدى) لل ا سس ۱3

صفحه 22:
ل ا ل م 1- الكوى يزوهش كروهى ۸- الگوی آموزش آزمایشگاهی ۱ ۰- الگوی آموزش برای رشد مفهوم و مهارت رت

صفحه 23:
er) Sy ee eee OT LSS eet Se hl RUpeCe Nr) ‏ا ا‎ I (cm Sere) ONS eS) Weer Sia ‏روش كنفرانتس‎ -1

صفحه 24:
۷- روش کارگاهی 16 سيار ۹- یادگیری موضوعات کلینیکی به شکل برنامه ریزی شده گروهی ات ۱- روش یاذگیری بر اساس طرح مسأله fy ot te Oe FES, on KE ت۱۳

صفحه 25:
مس( با 1 روش كردش علمى ۷- روش فراگیر - استادی | - روس يروزه اى 1

صفحه 26:
۱ تدريس فرآيندى است كه جهار مرحله بنيادى دارد: ‎-١‏ آمادكى خر ری لزت تاريرت ا ا

صفحه 27:
رهيرى نحوه تسهيل بحث ا ۱۳ تعریف و تمجید از دانشجویان ایجاد انگیزه و انرژی از طریق شوخی و تذکر دادن مخالفت کردن دريافت ايده هاى همديكر در هنكام دريافت نظرات خلاصه كردن

صفحه 28:
fee es ee rere) ‏گفتن ایده ها‎ ارائه فعالیتها چالش ایجاد کردن بحث مداوم و خلاصه کردن تجارب

صفحه 29:
ملاكهاى انتخاب الكوها و روشهاى تدريس ا 7 آگاهی از نظریه ها و اصول یادگیری " در نظر گرفتن توانایی های فردی فراکیران 7 در نظر گرفتن انکیزه فراگیران ۱ be ere ee rece

صفحه 30:
مقايسه رويكرد تدريس رايج و فعال "فعال بودن يادكيرئده “غير فعال بودن يادكيرنده "معلم محوری *معلم به عنوان راهنما *یادگیری فقط از معلم *یادگیری از همه *یادگیری از کارشناس *کشف از طریق راهنمایی *بازخورد یادگیری فقط به یک نفر *یادگیری از طریق تعامل با دیگران "رقابت با دیگران همکاری با دیگران *اتكا به یک فرد *اتکا به راهتماییها

صفحه 31:
* استفاده از یک روش مشابه *پنهان کاری »كبى بردارى يل *یادگیری از طریق نت برداری "رسمى و خشك بودن كلاس *کلاسهای با زمان کوتاه *تصمیم گیری فردی «فکر کردن در باره نتایج م “تقسيم كارء باز ا ل ل *يادكيرى از طريق حل مسأله *غیر رسمی و انعطاف پذیر بودن کلاس «طولانى بودن زمان كلاس ‎on cod‏ لك ‏*فکر کردن فرآیندی ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
بروزه هاى كروهى بارش فكرى *مباحثه, نمایش *بازیها *کوئیز *گفتگو *بررسی مطالعات *کار عملی *خاطرات و گزارش روزانه *نمایشگاه *گردش *تجارب *بحث *نقشه کشی *مصاحبه *بازی نقش *تجارب کاری *برگه های کار *اجرا *توضیح دادن

صفحه 33:
ا ان افزايش زمان باقى ماندن اطلاعات در ذهن درک بهتر ا ‎PS‏ يا كار كروهى كسب مهار تتهاى ار تباطى

صفحه 34:
* افزايش سطح مهارتهاى فكر كردن * انگیزش /علاقمندی / تحریک ی لد 552 * فرصتهاى يادكيرى بيشتر * كاهش ترس / كاهش خطر شكست

صفحه 35:
ve] Ove) peso here KW gee see neo * كوجك بودن كلاس * بزرك بودن كلاس * میزها را نمی توان جابجا کرد * من به اندازه كافى وقت ندارم

صفحه 36:
ن جلسه كافى نيست * من قا من قادر به كار كردن با داشجوها ذ ‎oO‏ جوها نيستم من وقت اضافى ندا رم * دانشجویان مشارکت جد ندارند صحاة 3 ‎syed (C5 2‏ هستند من نمى توانم كلاس را كنترل كنم

صفحه 37:
* دانشجويان كلاس از هم جدا خواهند شد FOr EY SPR CON Perce CCCP Ce evel ‏داده ام‎ * من با استفاده از اين رويكرد احساس راحتى بيشتر مى كنم * انجام فعاليتها نياز به آمادكى هاى بيشترى دارد ed ‏ا ل ا‎ nee * من انجام نمی دهم زیرا آن را قبلا مورد آزمون قرار داده ام

صفحه 38:
نتیجه گیری

صفحه 39:
مدا آموزش و بادگیری فعال موّثر و کعلی است رت سا آموزش خود از استراتژییهای آموزش فعال, ل

صفحه 40:
‎Suis de®‏ د وعم سمأ

صفحه 41:

دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا( .عج) دانشکده بهداشت آموزش فعال ‏Active Teaching هرمز سنائی نسب Ph.Dآ&موز&ش « مشکل ما اين نيست که بسياری از چيزها را نمی دانيم، مشکل ما اين است که معموال" به چيزهايی که می دانيم عمل نمی کنيم. $ه نمی دانيم $ی را ک $م ،چيزهاي $ه می دانيم عمل کني $ی ک $ه چيزهاي اگر ب خواهيم آموخت». سيد جمال الدين اسد آبادی اهداف بحث • • • • • • • • تدریس فعال را تعریف کند. یادگیری فعال را تعریف کند. مراحل تدریس فعال را نام ببرد. طبقه بندی الگوهای تدریس را نام ببرد. پنج مورد از روشهای تدریس فعال را نام ببرد. مزایای استفاده از روشهای تدریس فعال را توضیح دهد. نقش استاد و دانشجو را در روشهای تدریس فعال و رایج مقایسه کند. روش مناسب را در هنگام تدریس به کار ببرد. مقدمه هرم یادگیری تعاریف تدریسTeaching : عبارت است از تعامل یا رفتار متقابل معلم و فراگیر ()Interaction بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار فراگیر. تدریس فعالActive Teaching : به روشی اطالق می شود که در آن فراگیران 3در جریان آموزش برانگیخته شده و در امر یادگیری می کوشند .در واقع معلم نقش راهنما و هدایت کننده را ایفا می کند و یک ارتباط متقابل بین معلم و فراگیر وجود دارد. فرآیندیاد دهی فعال :فعالیتهایی که معلم در ک3الس با کمک فراگیران انجام می دهد تا امر یادگیری با معنا محقق شود .در این تحقق، فعالیتها عبارتند از درگیر کردن دانش آموز در حل مسأله ،مشارکت خود دانش آموز در امر یادگیری و ایجاد تفکر انتقادی در فراگیران. یادگیری :عبارت است از ایجاد تغییر نسبتا“ پایدار در رفتار بالقوه یادگیرنده ،مشروط بر آنکه این تغییر بر اثر تجربه رخ دهد. یادگیری فعالActive Learning : شامل روشهایی است که در آن دانشجویان نقشی بیش از یک شنونده را به عهده می گیرند و در پردازش و کاربرد اطالعات نیز مشارکت دارند. اجزای اصلی یک یادگیری فعال • صحبت کردن و گوش دادن، • نوشتن، • خواندن ،و • انعکاس اطالعات نظریه های یادگیری -1نظریه رفتار گرایی: به دو گروه تقسیم شدند :الف -الگوهای مبتنی بر اصول شرطی سازی کنش گرا ،و ب -الگوهای مبتنی بر اصول شرطی سازی متقابل. در این نظریه ،تقویت ،شرط الزم برای یادگیری است. -2نظریه شناخت گرایی :در این دیدگاه ،هر انسانی در ذهن خود اطالعات عدیده ای دارد که می تواند در یادگیری به او کمک کند. مقایسه دو نظریه رفتارگرایی و شناخت گرایی مکاتب رفتار گرایی شناخت گرایی رویکردها مراحل فعالیت استاد و دانشجو نقش استاد نحوه ارتباط استاد ارائه محرک توسط استادارائه پاسخ (اکتساب) توسطفراگیر -انتقال یادگیری کاوشگری از طریق ایجاد مسألهتوسط استاد تبیین و تحلیل (با مشارکت همهفراگیران و استاد) -انتقال یادگیری کنترل کننده یادگیریدریافت کننده اطالعات ومهارت ایجاد فضای مثبت و جو همکاری وتسهیل کننده در یادگیری -محور بحث به صورت فعال و پویا استاد محوری دوجانبه ،تعامل بین استاد و فراگیران از طریق حاکمیت شرکت سهامی فکر در کالس درس -3نظریه نوروفیزیولوژیکی :این نظریه بر این باور است که یادگیری سبب تغییراتی در جریان عصبی می شود .در این نظریه یادگیری به دو مرح3له تقسیم می شود :الف -یادگیری در دوران کودکی که از نوع افزایشی است ،و ب -یادگیری در دوران بزرگسالی که از نوع بینشی است .این دو نوع یادگیری با هم رابطه دارند. -4نظریه فراشناخت :عبارت است از آگاهی ،کنترل و هدایت سازمان شناخت خود .در این دیدگاه ،فرمان رشد فراگیران به خود آنان سپرده می شود و فراگیران 3هستند که باید راه یادگرفتن را یاد بگیرند. طبقه بندی الگوهای تدریس الگوهای تدریس در چهار خانواده اصلی به شرح زیرتقسیم بندی می شوند: -1خانواده پردازش اطالعات -2خانواده الگوی فردی -3خانواده الگوی اجتماعی تدریس -4خانواده سیستم های رفتاری جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده الگوها -1دریافت مفهوم (کسب مفهوم) پرازش اطالعات (داده پردازی) صاحبنظران هدف برونر – هال( -جویس) کمک به دانشجو برای یادگیری مفاهیم خاص هدایت دانشجو در جهت کنترل بر محتوا ،آموختن فرضیه سازی و بررسی تفکر -2تفکر استقرایی (طبقه بندی) تابا( -جویس) یادگیری نحوه طبقه بندی بهبود ظرفیت تفکر ،سازمان دادن اطالعات ،نام گذاری مفاهیم ،درک بهتر محتوا و فرضیه سازی در دانشجو -3آموزش کاوشگری ساکمن -جونز این الگو برنامه ای است برای آموزش و تقویت استدالل علت و معلولی به دانشجویان -4پیش سازمان دهنده آزوبل و دیگران توانایی جذب اطالعات و سازماندهی آنها به ویژه هنگام سخنرانی و خواندنیها تقویت برقراری ارتباط بین آموخته های قبلی و جدید -5فن یادداری (یاد سپاری) پرسلی – (لوین و دیگران) برای کسب اطالعات بیشتردر مورد مفاهیم و ساختارهای پیچیده مفاهیم (جدول عناصر شیمیایی) ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده پرازش اطالعات (داده پردازی) الگوها صاحبنظران هدف -6رشد شناختی (رشد عقلی) پیاژه ،سیگل ،کامی، سالیوان این الگوبه دانشجویان کمک می کندتا ماهیت رشد شناختی را درک و رشد ذهنی خود را افزایش دهند. -7کاوشگری علمی (فراگیری مفاهیم) شوآب ،برونر به دانشجویان کمک می کند تا روشهای کاوشگری را در رشته ها و موضوعات مختلف یاد بگیرند. -8بدیهه پردازی گوردون کمک به دانشجویان جهت افزایش تفکر خالق و مشکل گشایی در مواقع خاص -9حافظه لورین ،لوکاس افزایش ظرفیت حافظه در دانشجویان ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده الگوها صاحبنظران -1تدریس غیر مستقیم کارل راجرز (غیر تلقینی) -2آموزش خودآگاهی (آموزش آگاهی) هدف درک بهتر دانشجو از خود و مشارکت دانشجویان در تدریس با استاد فریتز پولز کمک به درک دانشجو از خود و توانایی افزایش رشد فردی ویلیام گالسر کمک به دانشجویان در پذیرش مسؤولیت رفتار و شرایط اجتماعی آبراهام مزلو کمک به رشد خود و افزایش استعداد رشد فردی -5سیستم های مفهومی دیوید هانت انعطاف پذیری و پیچیدگی فردی هم در تعامل با دیگران و هم در پردازش اطالعات افزایش می دهد -6سینکتیکز ویلیام گوردون رشد و توسعه فردی در دانشجویان از نظر خالقیت و حل مسأله خالقانه -3جلسه در کالس خانواده فردی (رشد درس (مالقات درسی) ویژگیهای شخصی) -4خود شکوفایی ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده اجتماعی الگوها صاحبنظران هدف -1پژوهش گروهی (بررسی گروهی) دیوئی ،شاران ،هرتز، وئیتز ،هربرت ثلن به دانشجویان کمک می کند تا روشهای کاوشگری در رشته های تحصیلی را یاد بگیرند و تعهد آنها را نسبت به اصالح جامعه بر می انگیزند. -2کاوشگری اجتماعی ماسیاالس ،بنجامین موجب افزایش مهارت اجتماعی ،تفکر منطقی و تعهد اجتماعی می شود. -3روش آزمایشگاهی آزمایشگاه های تعلیم بثل و بین پویایی و پیوستگی را به دانشجویان یاد می دهد. -4کاوشگری اجتماعی سازمان یافته اسالوین و همکاران کمک به دانشجویان برای شرکت در بررسی های علمی و افزایش مهارتهای میان فردی ،درک از خود و تعهد نسبت به تعالی و برتری -5شبیه سازی اجتماعی بوکاک ،هارولد گتزکو بررسی فرآیندها و واقعیتهای اجتماعی و تجزیه و تحلیل آنها و تقویت مهارتهای تصمیم گیری ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده الگوها صاحبنظران هدف -6دانش حقوقی الیور و شیور آموزش مبانی تفکر حقوقی به عنوان یکی از روشهای حل مسائل اجتماعی -7ایفای نقش فانی شفتل ،جورج شفتل برای بررسی ارزشهای فردی اجتماعی -8وابستگی مثبت دیوید جانسون ،راجر جانسون ،کوهن اجتماعی فراگیری راهبردهای وابسته به تعامل اجتماعی ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده الگوها -1یادگیری اجتماعی صاحبنظران بندورا ،تورسن وس بکر ،ماهونی -2یادگیری در حد تسلط بلوم و بالک سیستمهای رفتاری هدف هدف اصلی این الگو این است که دانشجویان خود ارزیابی و کنترال بر خویشتن را بیاموزند برای کمک به دانشجویان جهت تسلط بر محتوای تحصیلی ،رشد عزت نفس و اعتماد از طریق موفقیت -3مدیریت احتمال بی.اف.اسکینر برای کمک به دانشجویان در درک حقایق ،مفاهیم و مهارتها -4آموزش مستقیم گانیه و اسمیت تقویت و ایجاد رفتار و مهارت در دانشجویان طبق یک الگوی خاص -5یادگیری برنامه ریزی بی.اف.اسکینر شده (آموختن کنترل خود) هدف مسلط شدن دانشجو بر مهارتها و دانش علمی ادامه جدول خانواده های تدریس و الگوهای آن خانواده سیستمهای رفتاری الگوها صاحبنظران هدف -6شبیه سازی اسمیت ،فولتر و دیگران کمک به دانشجویان حهت یادگیری مفاهیم و مهارتهای پیچیده -7تدریس مستقیم گود ،بروفی ،بکر، انگمان ،بریتر تسلط بر دانش و مهارتهای علمی -8کاهش اضطراب (آرامش یا کاهش تنش یا حساسیت زدایی) رین ،ولپ ،مسترز -9جرأت آموزی در بیان آبرتی ،ولپ ،الرنس، سالتر برای کمک به دانشجویان برای آموختن کنترل بر واکنشهای هیجانی آزار دهنده کمک به دانشجویان جهت اظهار احساسات در موقعیتهای اجتماعی به صورت خود جوش و مستقیم الگوها و روش& های تدریس فعال -1الگوی آموختن کنترل خود (یادگیری کنترل خود) -2الگوی یادگیری در حد تسلط (تسلط یاب) -3الگوی یادسپاری -4الگوی تدریس ایفای نقش (وانمود سازی – روش تقلیدی) -5الگوی تدریس پژوهشگری -6الگوی بدیعه پردازی (نوآفرینی – سینکتیکز) -7الگوی پژوهش گروهی -8الگوی آموزش آزمایشگاهی - 9الگوی کاوشگری علوم اجتماعی -10الگوی آموزش برای رشد مفهوم و مهارت -11روش پرسش و پاسخ -12روش بحث گروهی (مباحثه ای) - 13روش بحث گروههای کوچک -14روش انجام دهید ،نگاه کنید ،یاد بگیرید -15روش بارش مغزی (طوفان مغزی) -16روش کنفرانس -17روش کارگاهی -18سمینار -19یادگیری موضوعات کلینیکی به شکل برنامه ریزی شده گروهی -20روش شبیه سازی -21روش یاذگیری بر اساس طرح مسأله -22پی.ام.پی -23نمایش کلینیکی -24گزارش صبحگاهی -25سمپوزیوم -26روش گردش علمی -27روش فراگیر – استادی -28روش چند حسی (مختلط) -29روش پروژه ای -30روش نمایشی (نمایش علمی) مراحل تدریس فعال تدریس فرآیندی است که چهار مرحله بنیادی دارد: -1آمادگی -2ارائه مطلب -3کاربرد -4امتحان و سنجش رهبری نحوه تسهیل بحث • شناخت استاد و دانشجو از همدیگر • تعریف و تمجید از دانشجویان • • • • ایجاد انگیزه و انرژی از طریق شوخی و تذکر دادن مخالفت کردن دریافت ایده های همدیگر در هنگام دریافت نظرات خالصه کردن • داشتن اهداف آموزشی واضح • گفتن ایده ها • ارائه فعالیتها • چالش ایجاد کردن • بحث مداوم و خالصه کردن تجارب مالکهای انتخاب الگوها و روشهای تدریس تعیین اهداف آموزشی آگاهی از نظریه ها و اصول یادگیری در نظر گرفتن توانایی های فردی فراگیران در نظر گرفتن انگیزه فراگیران -تسهیالت ،تجهیزات و منابع آموزشی مقایسه رویکرد تدریس رایج و فعال رویکرد سنتی و رایج رویکرد فعال • غیر فعال بودن یادگیرنده •فعال بودن یادگیرنده •معلم محوری •معلم به عنوان راهنما •یادگیری فقط از معلم •یادگیری از همه •یادگیری از کارشناس •کشف از طریق راهنمایی •بازخورد یادگیری فقط به یک نفر •یادگیری از طریق تعامل با دیگران •رقابت با دیگران •همکاری با دیگران •اتکا به یک فرد •اتکا به راهنماییها • استفاده از یک روش مشابه •تنوع و انعطاف پذیری روشها •پنهان کاری •تقسیم کار ،باز •کپی برداری •یادگیری از طریق وامگیری •نگرانی از اشتباه •عدم نگرانی از اشتباه •یادگیری از طریق نت برداری •یادگیری از طریق حل مسأله •رسمی و خشک بودن کالس •غیر رسمی و انعطاف پذیر بودن کالس •کالسهای با زمان کوتاه •طوالنی بودن زمان کالس •تصمیم گیری فردی •تصمیم گیری با دیگران •فکر کردن در باره نتایج •فکر کردن فرآیندی مثالهایی از روشهای تدریس فعال مورد استفاده توسط مدرسان بارش فکری پروژه های گروهی مطالعات موردی •مباحثه ،نمایش •بازیها •کوئیز •گفتگو •بررسی مطالعات •کار عملی •خاطرات و گزارش روزانه •نمایشگاه •گردش •تجارب •بحث •نقشه کشی •مصاحبه •بازی نقش •تجارب کاری •برگه های کار •اجرا •توضیح دادن بعضی از مزایای استفاده از روشهای تدریس فعال • افزایش زمان باقی ماندن اطالعات در ذهن • درک بهتر • تعامل دانشجویان با مدرس و با یکدیگر • کار گروهی • کسب مهارتهای ارتباطی • افزایش سطح مهارتهای فکر کردن • انگیزش /عالقمندی /تحریک • لذت ب3ردن • فرصتهای یادگیری بیشتر • کاهش ترس /کاهش خطر شکست عوامل خطر تشخیص داده شده از نظر اساتید • کوچک بودن کالس • بزرگ بودن کالس • میزها را نمی توان جابجا کرد • من به اندازه کافی وقت ندارم • زمان جلسه کافی نیست • من قادر به کار کردن با داشجوها نیستم • من وقت اضافی ندارم • دانشجویان مشارکت جدی ندارند • دانشجوها خیلی شلوغ هستند • من نمی توانم کالس را کنترل کنم • دانشجویان کالس از هم جدا خواهند شد • سایر اساتید فکر می کنند من کنترل کالس خود را از دست داده ام • من با استفاده از این رویکرد احساس راحتی بیشتر می کنم • انجام فعالیتها نیاز به آمادگی های بیشتری دارد • من تجربه کافی برای آموزش فعال ندارم • من انجام نمی دهم زیرا آن را قبال مورد آزمون قرار داده ام نتیجه گیری ما می دانیم که آموزش و یادگیری فعال مؤثر و عملی است بنابراین ما چرا در آموزش خود از استراتژیهای آموزش فعال بیشتر استفاده نمی کنیم. •با تشکر از توجه شما • ﺳﺆال؟ • پيشنهاد؟ • انتقاد؟ • رهنمود؟ • ...؟؟؟.

62,000 تومان