صفحه 1:
صفحه 2:
آموزش مجازی «حی
۷
“Ug 0
a
صفحه 3:
با گسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل
ارتباط از راه دور به عمق جامعه . ابزار ها و روش
های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول اين
ابزار ها و روش ها در جهتی است که هر فرد در
هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و
در بازه زمانی که خودش مشخص می کند
مشغول یادگیری شود.
صفحه 4:
لس مرگونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرح ریزی شده ای که هدف آن
ايجاد یادگیری در فراگیران می باشد.
لا آموزش به مفهوم تفییر دانش, نگرش وتعامل باهمکاران |
a آموزش کوشش در جهت تغییر آگاهیهای افراد است که فرد را
برای کسب آگاهی های تازه؛برانگیخته و در جهت تغییر عادات و
رفتارها پرورانده و جهت فکری و سرنوشت انسان ها را عوض می
کند.
صفحه 5:
Q
آموزش تجربه ای مبتنی بر یادگیری و به منظور
ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در فرد. تا او را قادر به
انجام کار و بهبودبخشی
يهاء تغيير مهارتها
دانشء نكرش و رفتار اجتماعى نمايد.
صفحه 6:
لسا آموزش مجازى يا 192110109 ۷1۲61۵1 و یا به عبارت دیگر آموزش
الکترونیکی 6-16۲۳۱۲۱۵ بر بستر اینترنت از راه دور امکانپذیر است.
یکی از انواع آموزش مجازی و بی شک برترین نوع آموزش مجازی است که
طی آن استاد و دانشجو در یک زمان مشخص وارد کلاس مجازی شدمت
یک محیط مجازی با یکدیگر در تعامل قرار میگیرند. در آموزش مجاز:
آنلاین مدرس می تواند با ارائه فایل های پی دی اف و اسلایدهای
پاورپوینت و صدا و تصویر خود مباحث آموزشی مورد نظر را با دانشجویان
در میان بگذارد
صفحه 7:
آا.. اقبراک Sins poy SF کامبیوته مدریتن و
نمایش محیط نرم افزارهای مختلف به صورت زنده
به فراكيران ٠ امكان آموزش عملى موضوعات
مختلف همجون كار با انواع نرم افزارها را ايجاد مى
کند.
صفحه 8:
سامانه آموزش مجازی یک محیط آموزش و یادگیری است که در آر
oO
به شرکت کننده ها آموزش از راه دور ارائه می شود و آن ها می
توانند تنها در یک سیستم اینترنتی باهم ارتباط برقرار کنند. تعامل
داشته باشند. سخنرانی ها و ارائه ها را مشاهده کنند و در مورد آن
بحث کنند و با کار گروهی با منابع آموزشی درگیر شوند. این محيط
آغلبببا تک سیستمبوب کتفوانسن "کار مینکن که چتتایی"کا
اجازه:می: نهد که دزمان مقابهن ay اینترنتمتصل شون که به
کاربران اجازه می دهد که از هر نقطه ای که هستند در کلاس آنلاین
صفحه 9:
روشهای آموزش
آموزش از طریق گفتوگو
آموزش از طریق قصهگوبی
آموزش از طریق شعر
آموزش از طریق بازی
آموزش از طریق تدریس
صفحه 10:
انواع آموزش
الف. بر حسب هدفگذاری
ل مستقیم: منظور راهکاری است که هدف اصلی آن آموزش مستقیم به
افراد است. به طور مثال كلاس درسى
لا غيرمستقيم: منظور راهکاری است که هدف اصلی آن آموزش یک
مطلب خاص نیست . اما به طور غیر مستقیم افراد را آموزش میدهد.
مانند صفحات ویکیپدیا
ب. بر حسب حضور:حضوری. مجازی و نیمهحضوری
| ج.بر حسب تعداد افراد: جمعی و فردی
۱ د. بر حسب روش: خودآموزی. دوطرفه (استاد و شاگرد) و اشتراکی
|
|
صفحه 11:
ایا گیری تغییری است که براثر تجربه يا آموزش در رفتار
موجود زنده يديد ميآيد.
لسايادكيرى. تغييرى است كه در اثر تدريس مطالب و مهارت.
های گوناگون در رفتار یادگیرندگان ایجاد می شود. ممکن
است این رفتار در کوتاه مدت قابل مشاهده باشد و یاین
رفتار ممکن است در کوتاه مدت غیرقابل مشاهده باشد. به
هرحال این آموخته ها در طول زندگی موجب تغییر در
رفتار و بینش یادگیرندگان می شوند.
صفحه 12:
اهمیت آموزش
آموزش نیروی انسانی. سرمایه گذاری پرسودی به شمار می
رود که بازده آن در شکوفایی و گسترش بهینه سازمان و
همچنین در اعتلای فرهنگ عمومی جامعه نقش موثری را
ایفا می کند.
آموزش کارکنان یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است که
باید به طور مستمر به همراه سایر فرایندهای مدیریت بتوانند
سودمند واقع شوند.
آموزش هر چه مفیدتر و بهینه تر باشد. به طور وسیعی
جامعه معینی را به سوی هدف هایی از قبیل توسعه. مهارت.
pi all و اصلاح هدایت می کند و همین تغییرات باعث می
| شود که کارکنان یک سازمان در انجام وظایف شان به صورت
|موفقتری عمل نمایند.
صفحه 13:
در آموزش » هدف . انتقال مجموعهای از دانشهای طبقهبندی
شده در یک رشته یا سطح خاص است که لزوما با آزمونهایی به
منظور سنجش میزان انتقال کامل و یا صحیح این حجم و شکل
دانش همراه است. حد مورد قبول نیز » کسب نمرهای است که
لزوما شاید فقط یک سطح از طبقهبندی یاد گیری (طبق طبقهبندی
بلوم) را بسنجد.
صفحه 14:
اولین انقلاب . آموزش خارج از خانه
اولین انقلاب آموزشی زمانی بود که به این نتیجه رسیده شد که
ديكر خانه . محل یادگیری همه چیز نیست و بخش مهمی از
آموزش به ویژه مواردی که برای زندگی در دنیای بیرون از خانه
لازم و ضروری است میبایست در بیرون از خانه انجام شود. بدین
شکل . مکتب و مدرسه » محلی شد که در آن آموزش به مراتب
رسمیتر از خانه . انجام میشد.
I
|
|
صفحه 15:
تفاوت آموزش سنتی و مدرن
فرآیند
رویکرد سنتی یک روش و محتوی آموزشی برای همه
رویکرد دون رز روش و محتوی آموزشی سفارشی شده برای هر
آموزش
زمان آموزش
رویکرد سنتی : یک بازه زمانی برای همه
رویکرد مدرن : بازه زمانی که توسط آموزش گیرنده تعیین می
شود.
محل آموزشی رویکرد سنتی : یک مکان خاص برای همه
ژویکرد مدرن : هر مکانی که آموزش گیرنده بتواند به مطالب
|موزشی دسترسی پیدا کند
صفحه 16:
رویکرهای ستتی و مدرن در آموزش و یاد گیری
رویکرد سنتی رویکرد مدرن
رقابت -خارج نمودن رقیب | همكارى و مشاركت تشكيل
از ميدان تيم
ذخیره سازی اطلاعات . حفظ
مدیرین اطلاعات . تولید دانش
مطالب
دوكروه مجزا -جاهل و عالم | یک گروه: جامعه فراگیران -
ياد كيرى جمعى
صفحه 17:
روابط مدس و فرگیران
فرایند آموزش
محیط آمو:
دوگروه مجزا - جاهل و عالم
استاندارد
مکانهای خاض : مکتپ :
يك كروه : جامعه فراكيرات -
يا كيرى جدعى
سفارشى با توجه هر دانش
صفحه 18:
زمان آموزش
زمان های خاص و تعریف
شده مدارس
ید بگیرید
هز زمان كه اراده كنيد
صفحه 19:
دومین انقلاب » زمانی بود که نوشتار » به نوعی جای گفتار را
كرفت و دیگر به جای اينکه شخصی که آموزش در مکتب يا
مدرسه را بر عهده دارد به سخنوری صرف بپردازد » بخشی از
یادگیریها به متون نوشته شده منتقل شد و یادگیری را در
غیر از زمان حضور در مکتب و مدرسه نیز ممکن کرد.
صفحه 20:
سومین انقلاب که میتوان آن را کهکشان گوتنبرگی نامگذاری کرد
مربوط میشود به اختراع ماشین چاپ و تولید انبوه منابع مکتو
گستره رواج دانش مکتوب بعد از این اختراع » با هیچ زمانی در
تاریخ قبل از خود قابل مقایسه نبود.
صفحه 21:
چهارمین انقلابی که شکل گرفت . مربوط به زمانی میشود که
اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت و در کمترین زمان ممکن
بیشترین حجم اطلاعات . قابلیت دریافت و ارسال پیدا کرد؛
این همان انقلابی است که تحت عنوان عصر ارتباطات » عصر
اطلاعات و... نامگذاری میشود.
صفحه 22:
فناوری اطلاعات و آموزش
فناوری اطلاعات پارادایمی است که در تغییر و تحول در آموزش
نقش اساسی و پایداری داشته و دارد. اين پارادایم برای تعیین
روشهای انجام امور آموزشی به شیوه ای تکرارشونده و پ
کار می رود. مانوئل کاستلز تکنولوژی اطلاعات را به عنوان ب
معرفی می کند. روند کنونی تحول تکنولوژیک به دلیل توانایی اش
در ایجاد فصل مشترک بین عرصه های تکنولوژی از طریق زبان
#ووویشترک دیجیتال که در آن اطلاعات. تولید. ذخیره. بازیابی»
لازش و منتقل می شود. با شتاب فراوان گسترش مییابد.
صفحه 23:
فناوری اطلاعات یک انقلاب است که در همه قلمروهای فعالیت
انسانی )اقتصادی. فرهنگی. آموزشی و اجتماعی) نه به عنوان
یک منبع تأثیرگذار بیرونی بلکه به مثابه تاروپودی که چنین
فعالیتی در آن تنیده شده است رسوخ کرده است. اهمیت
فناوری اطلاعات در این انقلاب به اندازه همان اهمیتی است که
منابع جدید انرژی در انقلابه ای صنعتی پیاپی - از ماشین بخا
تا برق سوخته ای فسیلی و حتی نیروی هستها ی - داشت؛
زیرا تولید و توزیع انرژی عامل اصلی و زیر بنایی جامعه صنعتی
of
|
|
2
صفحه 24:
آموزش مجازی مهم ترین کاربرد فن آوری اطلاعات است
که در قالب نظام های مختلف مشل یادگیری رایانه
محورء یادگیری برخط. یادگیری شبکه محور و آموزش تحت
شبکه ارایه می شود.
استفاده از فن آوری اطلاعات برای یادگیری.
بهره گیری از سیستمهای آموزش الکترونیکی مثل کامپیوتره
اينترنت.سى ديهاى 013٠ 1111لا |لاانشريه هاى
الكترونيكى و خبرنامه هاى مجازى و نظير اينهااست كه
۱ هدف أن كاستن از ميزان ترددهاء صرفه جويى در زمان»
| هزینه و همچنین یادگیری بهتر سریع ترو آسانتر است.
|
|
صفحه 25:
اولین کشوری که در اين عرصه پیش قدم شد کشور آمریکا
بود. اما هسته اولیه آن برای انگلیسیهاست که آن را به
عنوان 171117615177 60610 مطرح کردند. اولین دوره
آموزشی از راه دور دانشگاهی که در سال ۱۸۹۲ تأسیس
شد متکی بر پست بود. در اواسط قرن بیستم برنامههای
آموزشی متنوعی نیز وجود داشت که به سمع و نظر
مخاطبانی که نمی توانستند در کلاسهای متمرکز حضور
یابند میرسید.
صفحه 26:
باظهور پست الکترونیکی. مرورگرهای وب. اجتیامال. مدیا
پلایر و ..ب چهره آموزش مبتنی بر چندرسانهایها تفییرات
زیادی پیدا کرد. اساسا لین نوع آموزش با کمک ابزارهایی >
رایانه و آموزش مبتنی بر وب. با کیفیت پایین و به صورت
مشناوب انجام گرفت:
صفحه 27:
م یکی از دانشگاه های پیشگام در آموزش مجازی دانشگاه
فناوریهایی چون جاواء کاربردهای وسیع انواع شبکهها, خطوط
مخابراتی با پهنای باند وسیع. طراحی وبسایتهای پیشرفته و ..»
انقلابی در صنعت آموزش به وجود آورد و آموزش تحت وب را به
آموزش واقصی بسیار نزدیک ساخت. ارائه محتوای دوره در
محیطهای آموزشی چند بُعدی و ارائه خدمات پیشرفته و
باکیفیت به فراگیران و همچنین تعریف و ارائه استانداردهای
آموزش مجازی از ویژگیهای اين دوران به شمار میآیند .
آیتی» است که در سال ۲۰۰۱ اعلام کرد قصد دارد محتوای
الس بعضى کلاس های خود را به صورت آزمایشی روی اینترنت
قرار دهد
صفحه 28:
پیشینه آموزش مجازی در ابران
آموزش مجازی در ایران به زمان بهره گیری از رایانههای
شخصی در میان اقشار مختلف فرهنگی- اجتماعی برمیگردد.
با ایجاد و توسعه شبکههای ارتباطی» تحولات شگرفی در
آموزش مجازی به وجود آمده است.
صفحه 29:
دانشگاه بینالمللی ایران که ترکیبی از امکانات موجود و بالقوه
دانشگاهیان و فناوران ایرانی در خارج از کشور است با همکاری
مراکز دانشگاهی ایران» ترکیبی را به وجود آوردند که پیشنیاز
آموزش مجازی در ایران در سطح دانشگاه فراهم گردد. در سال
۲ میلادی این دانشگاه نیروهای خود را ساماندهی کرد و در ۲
همایش آموزش مجازی این دانشگاه در اوت ۰۲۰۰۲ به عنوان اولین
دانشگاه مجازی ایران ظاهر شد. پس از آن دانشگاه های مختلف
مانند صنعتی شریف. اصفهان. شیراز» تهران. دانشگاه آزاد منطقه
و جنوب تهران. دانشگاه علوم حدیث. و دانشگاه اینترنتی ایران نیز
قلرح آموزش مجازی را اجرا کردند.
|
|
صفحه 30:
زیرساختهای ضروری برای آموزش مجازی
- توسعه مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمام سطوح
جامعه برای عموم مردم؛
ترغیب و ترویج پژوهشهای آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات؛
- گسترش کمی و کیفی در تولید نرم افزارهای آموزشی؛
تجهیز مدارس و دانشگاه ها به رایانه و دسترسی به شبکه
جهانی؛
توسعه مراکز آموزش مهارتهای اطلاعات و ارتباطات؛
تقویت زیرساختهای شبکه اینترنت در کشور؛
گسترش سطح دسترسی عموم به رایانه و شبکه جهانی؛
] توسعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در امور روزمره.
صفحه 31:
| چت برای برقراری ارتباط فراگیر با منابع آموزشی استفاده می
روشها و انواع آموزش مجازی
انواع آموزش مجازى عبارتاند از:
آموزش مبتنى بر رايانه: در اين شيوه آموزشء منابع آموزشى از
قبيل ديسك نورى يا فلايى به فراكير داده مى شود و فراكير به
صورت انفرادى در زمان و مكان معينء مى تواند به آموزش در
زمینههای مورد علاقه خود بپردازد.
آموزش مبتنی بر وب: دراین روش منابع آموزشی از طریق
اینترنت و در محیط وب. در اختیار فراگیر قرار می گیرد. در
این روش از سرویسهای پست الکترونیکی, تابلوهای اعلانات و
« J
شود. |
|
صفحه 32:
ویدیو کنفرانس: این روش قابلیتهایی مثل استفاده از وسایل
کمک آموزشی نظیر رایانه. دوربین. پروژکتور. میکروفون؛ و
برقراری ارتباط زنده بین فراگیر و متخصصین و معلمان را
فراهم میسازد.
سیستم ماهواره ای: این سیستم از یک هاب (فرستنده) و
یک ایستگاه زمینی (گیرنده) تشکیل شده است. در اين روش
برای آموزش از راه دورء از یک پروژکتوره یک صفحه نمایش و
رایانهای که ازطریق ماهوارهای به یک شبکه متصل شده.
استفاده می شود.
صفحه 33:
الف) شیوه ارائه دروس به دانشجو
- عدم وابستكى كلاس درس به زمان خاص؛
- جامعیت. فراگیری. پهیایی. روز آمدی و رفع نیاز آموزشی در زمان
دلخواه؛
- افزایش کیفیت ارائه دروس (به دلیل ارائه دروس به صورت
چندرسانهای)؛
- افزایش میزان اثربخشی و بازدهی آموزشی (به دلیل حذف
محدودیتهای زمانی و مکانی)؛
إب) تعامل بين استاد و دانشجو
J عدم نياز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در كلاس درس:
صفحه 34:
- پشتیبانی تعداد زیادی دانشجو در یک
کلاس؛
- امکان ثبت فعالیتها و پیشرفت
دانشجویان توسط استاد؛
- امکان تهیه مدلهای مختلف آموزش
توسط استادان؛
- ارتباطات آسان و فراگیر آموزشی؛
ج) دسترسی به منابع اطلاعاتی
- دسترسی پیوسته به کتابخانه مجازی؛
صفحه 35:
- جستجوی مجازیانه؛
- انعطافپذیری, دردسترس بودن و
سهولت دسترسی به منابع آموزشی:
- افزایش حق انتخاب دانشجو در تعيين
دورههای آموزشی؛
- تغییر محتوای تدریس (از «محدود و
انتخابی» به «نامحدود و متنوع»)
صفحه 36:
د) تغییر نگرش و دانش کاربران
- تغییر سطح سواد دانش آموختگان (از سواد کلاسیک به
خلاقیت و تولید دانش)؛
تغییر نگرش به آموزش و یادگیری (از فردی به اجتماعی)؛
- تغییر نگرش به فراگیران (از «ایجاد رقابت» به «همکاری
مشارکت»)؛
- تغییر وظیفه فراگیران (از «ذخیرهسازی اطلاعات و
افزایش محفوظات» به «مدیریت اطلاعات و تولید دانش»)؛
افزايش سرعت درآموزش و یادگیری؛
|فزایش سطح علمی جامعه؛
2 ابلیت تنظیم آهنگ یادگیری فراگیران؛
صفحه 37:
محوربت کاربران؛
ه) مديريت
مديريت آسان و كارآمد؛
نظارت و كنترل دقيق بر نظام آموزشى و
اطلاعات؛
جمع آورى سريع بازخوردها و تجزيه و
تحلیل آنها؛
کاهش هزینه و زمان؛
فراهمنمودن فرصت های آموزشی
یکسان برای عموم؛
افزایش سرعت در توسعه و پیشرفت.
صفحه 38:
چالشهای آموزش مجازی
مشکلات فنی گوناگون مانند ناسازگاریهای
سیستمی» فایروالهاء طراحی نرم افزاره خطای انسانی
و فقدان دانش لازم می تواند موانعی برای دانش
آموزان برای تعامل با سیستم یادگیری برخط و
یادگیری ایجاد کند.
صفحه 39:
| _ کمبود وقت
_ حواس پرتی
_ دسترسی به شبکه محدود
_ فقدان نظارت مدیریت
| _ فقدان انگیزه
_ مشکل با فناوری
| _ فقدان پشتیبانی از دانشجویان
Crp. يادكيرى انفرادی
ol yb ضعیف دوره
_ مربیان غیر استاندارد/ بیتجرب
صفحه 40:
۱
|
ts |
نیاز
تهدیدات آموزش مجازی
تهدید تغییر ماهیت مدارس به عنوا نئ مرجع اصلی آموزش کشور
در صورت استمرار آموزش مجازی
افت تحصیلی و مهارتی دانش آموزان به واسطه آسیب پذیری
تدریس و محدودیت ارتباط و تعامل معمول بين
دانش آموز و معلم.
امکان توقف در پیشبرد برنامه های آموزش جاری در صورت قطع
برق و یا خارج شدن از شبکه و يا عدم دسترسی به حداقل
تجهیزات مورد نیاز از سوی دانش آموزان
کاهش انگیزه ادامه تحصیل در دانش اموزان فاقد تجهیزات مورد
صفحه 41:
اینترنت یکی از چالشها و معایب آموزش مجازی
است و نبود یک بستر مناسب. استفاده از خیلی
از برنامه ها را ناممکن یا کیفیت استفاده از آنرا
کاهش داده است.
اگر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم می
خواهند در زمینه آموزش مجازی فعالیت کنند
در درجه اول باید اینترنت را به نقطه ای برسانند
که همه بتوانند به نحو مطلوبی از gl استفاده
صفحه 42:
برنامدها و نرمافزارهاى اموزش زى
با توجه به همه كيرى
خيلى سريع در بين دانش آمو
قرار می گرفت و اين امر رباعت اش بانتوچه:به ای | این
موضوع دانشجویان و دانش آموزان آشنایی کافی با نرم
افزارها نداشته باشند. و پیچیدگی برخی از برنامه ها و نرم
فزارها و آشنایی فنی و تکنیکی با آنها بر اين مشکل
افزوده است. و معلم ها ترجیح داده که کلاسهای خود را از
«طریف شبکه های اجتماعی پیگیری نمایند
صفحه 43:
برخی از والدین و دانشآموزار
نیاز ازجمله موبایل و تبلت. سیستم کامپیوتری و .
آموزش در فضاى مجازى را تكارنة oe
اقتصادى موجود امكان تهيه أن را نيز ندارند كه اين خود
يكى از مشكلات اسست. همجنين فضاى مناسب براى
آموزش در بسيار
ن وسايل و تجهيزات مورد
ى از خانواده ها وجود نداشته و همين
موضوع شرکت در کلاسها را با چالش روبرو خواهد کرد.
صفحه 44:
حضور در مدرسه و فضای آموزش و کارگروهی برای دانش
آموزان نوعی تنوع محسوب می شود و وقتی دانش آموزان
این فضا دور شوند انگیزه آنها برای تحصیل کاهش پیدا می
کند . همچنین برخی از دروس کاهش انگیژه تحصیلی یکی
مهم ترین
از
ار
تهديدات آموزش فضاى مجازى است همجنين دور
شدن از آموزش و کار گروهی نیز میتواند یک تهدید باشد
همچنین برخی از دروس استاد محور است و به همین خاطر
باعث کاهش فهم استاد از فهم دانشجو میگردد و فهم و استاد
از فهم دانش آموز کم میشود که یک تهدید اساسی است.
صفحه 45:
این نوع آموزش برای دانشآموزان خستگیآور
بوده و باعث دل زدگی آنها می شود. ایجاد
تنبلی» عدم تحرک باعث تغییر سبک زندگی
دانش آموزان و فراگیران شده که این خود یکی
از ز مشکلات آموزث ی مجازی می باشد.
با آموزش مجازی اکثر خانواده ها درگیر فرایند
آموزش شده و تقریبا اموزش دانش آموزان را
بدست گرفته اند بخصوص خانواده هایی که بچه
های آنها در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند.
آموزش به این دانش آموزان
ن واقعا سخت بوده و
آستانه تحمل خانواده
ها پایین می آید.
صفحه 46:
محدودیت های آموزش مجازی
۱.هزینه ی اولیه ی راه اندازی و استفاده از تجهیزات رایانه ای نسبتا
بالاست.
۲.ممکن است دانشجویان دانش رایانه ای کافی نداشته باشند که در
صورت باید دوره هایی را بیایفراگیری دانش رایانه بگذرانند.
۳.هزینه ی بکارگیری خطوط تلفن در آموزش بالاست و ممکن ا.
پهنای باند کافی برای استفاده از
روشهای مختلف آموزشی وجود نداشته باشد.
.درمواردى لازم است كه مدرسان با برخى از قوانين كبى برداری
ونحوهى ارائه ى مطالب و ديكرموضوعات آموزشى آشنا شوند.
[#استفاده كنندكان از اين آموزش امكان استفاده از موارد تجربى را
#8 اهند داشت
|
صفحه 47:
اهداف و علل استناده از آموزش الکترونیکی
ایجاد فرصت برای فراگیرانی که فرصت تحصیل را از دست
دادهاند.
تقویت نیروی انسانی کارآمد از لحاظ علمی و فنی.
بهبود کیفیت آموزش و ارائهی آموزش مرتبط با نیازهای کشور.
ایجاد فرصتهای آموزشی برای کارکنان و فراهم اوردن امکان
اموزش مستمر برای انها با توجه به مدیریت زمان
صفحه 48:
|
Bf ms ۱
| مدلهای کیفیت آموزش مجازی
‘Mc Call Joo
اين مدل در سال ۱۹۷۶-۷ توسط نیروی هوایی آمریکا؛ جنرال
الکتریک و مرکز توسعه هوایی روم با هدف بهبود کیفیت
محصولات نرمافزاری
برای پروژههای با مقیاس بزرگ نظامی و فضایی استفاده شده
است. سطح اول مدل
صحت:. rob! Cub
آزمایش پذیری. انعطا
ارائه شد. در ایالات متحده آمریکا از این
Jolt Me Call ۱۱ خصوصیت کیفی
ن. کارایی. قابلیت استفاده. قابلیت نگهداری.
آفپذیری» انتقالپذیری قابلیت استفاده
مجدد و قابلیت همکا
اری است.
صفحه 49:
در سطح دوم مدل نیز, ۲۳ معیار کیفی ارائه
شده است که ارتباط چند به چند با ویژگیهای
اصلی سطح اول دارد. ایده اصلی مدل تعيين
ارتباط بین عوامل کیفی و معیارهای ارزیابی
محصول است. هرچند انتقاداتی به این مدل وارد
است؛ ولی مزیت عمده این مدل ارتباط بین
خصوصیات کیفی و معیارهاست.
صفحه 50:
seen I
Sse sins]
نت
Yc ait
ليحر ا
(Correctness
Reliability
Efficiongy
Integrity
Maintainability
‘Testability
Portability
Reusability
Interoperability
صفحه 51:
‘Boehm Ju
اين مدل در سال ۱۹۷۸ برخی خصوصیات را با
تأکید بر قابلیت نگهداری نرمافزار به مدل
۷0011 اضافه كرد. همجنين اين مدل
ملاحظاتی در خصوص ارزیابی نرمافزار با توجه به
نوع کاربرد لُن و خصوصیاتی مرتبط با سختافزار
اضافه کرد. عیب اصلی این مدل عدم ارائه
راهکاری به منظور ارزیابی و اندازهگیری
خصوضیات کیفی است.
صفحه 52:
مدل کیفیتی ارلئه شده از سه نقطه نظر زیر مورد
بررسی قرار گرفته بود(خیامی. ۱۳۸۸: ۴۳)
7 کاربر نهاتی
کاربران در مکانهای مختلف(قابلیت حمل)
کاربران در زمانهای مختلف(قابلیت نگهداشت)
صفحه 53:
Device Independence
دیع
Reliability
Efficiency
Human Engineering
Testability
Understandability
Modifiability
Portability
Asis
Usefulness
Maintainability
صفحه 54:
مدل ۳۲1۳5:
اين مدل که توسط دو شرکت 111 و
Robert Grady در سال ۱۹۸۷ ارائه
شده. شامل دو گروه متفاوت از نیازمندیهای
نرمافزار است:
- نیازمندیهای عملیاتی که با ورودی و
خروجی مورد نیاز تعریف میشود.
- نيازمندىهاى غيرعملياتى كه شامل 0
ویژگی قابلیت استفاده.قابلیت اطمینان. كا
یبانی است. ( ا
صفحه 55:
‘Dromey مدل
ایده اصلی 121011161 که در سال ۱۹۹۵ ارائه
wd این بود که بتواند بطور وسیعی انواع
سیستمها را با کاربردهای مختلف پوشش دهد.
چون به عقیده وی ارزیابی نرمافزارها با هم
متفاوت است و مسائل پویایی بیشتری برای
مدلسازی فرآیندها لازم است. مراحل طراحى اين
مدل
صفحه 56:
۱. انتخاب مجموعهای از صفات سطح بالا که برای ارزیابی لازم است.
۲. تهیه لیستی از اجزای سیستم.
۴ تشخیص خصوصیات دارای کیفیت برای هر جزم 5
(کیفیتهایی از اجزا مرحله قبل که بیشترین تأثیر را
خصوصيات محصول تیایی دار
تأثیر میگذارد.
۵. ارزیابی مدل.
۱
|
|
صفحه 57:
ISO/IEC 9126 Jo
با توجه به نیاز شدید صنعت نرمافزار به استاندارد شدن ارزیابی
نرمافزار این مدل ابتدا در سال ۱۹۹۱ توسط موسسه بینالمللی
استاندارد 1500 انتشار يافت و بعد از كذشت تقريباً يك دهه.
توسط متخصصان 1900 اصلاح و تکمیل شد. اين استاندا ۱
5. بینالمللی. در سطح اول مدل كيفيت محصول نرمافزارى را به
ويزكى كيفى اصلى تقسيم مىكند كه هر يك از أنها از جند ويزكى
فرعی تشکیل شدهاند.
صفحه 58:
ارتباط ویژگیهای سطح اول مدل با ۲۱ ویژگی
فرعی مدل با سطح دوم. بصورت یک به چند
است. بطوریکه در این مدل. کمترین همپوشانی
وجود دارد. علاوه بر اين دو سطح. مدل دارای
معیارهایی برای ارزیابی کیفیت نرمافزار نیز
میباشد. مهمترین مزیت این مدل اینست که
خصوصیات کیفی داخلی و خارجی یک نرمافزار
SUG al yo قننو سق
صفحه 59:
ندل كيفيت
عرص
صفحه 60:
ويزكيهاى سیستم مدیربت آموزش مجازی
الف) عامل آموزشی
ب) محیط دانشجو
& ابزارهای استاد
G طراحی درس و برنامه درسی
) ابزارهای مدیریتی
و) مشخصات فنی
صفحه 61:
جنبه های امنیتی آموزش الکترونیکی
حفاظت در برابر دستکاری داده ها ء احراز هویت متقلبانه
کاربران و به خطر انداختن محرمانه بودن مسائل امنیتی
مهمى در أمورش الكتروتيكى اسسكه در هميين تحال +
روندهای آموزش الکترونیکی سطح همکاری بیشتری را
برای برنامه های کاربردی . محیط های یادگیری و
سیستم های ناهمگن می طلبد. بزرگترین تهدید این
است که چگونه با نویسنده » معلم . مدیر » توسعه
دهندگان سیستم و ریسک دانش آموزان برخورد کنیم؟
صفحه 62:
صفحه 63:
تهدیدهای عمده یادگیری الکترونیکی تحت تأثیر 19 00۷۱۲
خطرات وقفه . بدافزار . مسائل مربوط به یکپارچگی
تحصیلی و سوء استفاده از ارتباطات بسیار زیاد است در
حالی که پیچیدگی سیستم های امنیتی به ویژه به دلیل
افزايش ناگهانی تعداد دانش آموزان و برنامه هایی با
استفاده از آموزش الکترونیکی افزایش يافته است .
صفحه 64:
جدول ۱. خطرات کلی ۰ شرح و اقدامات مقابله ای
ریسک های امنیتی عمومی
سی( در دسترس بودن)
آ. ترافیک اینترنت به ویژه
برای19 60۷1۲
اتصال به ینترنت پوسوعت.
جلسات زنده با سرعت بالا از زمان
اینترنت جلوگیری می کند.
ستورالعمل سرعت اینترنت برای
شرکت کنندگان
پشتیمان گیری از سیستم عامل ها
کیفیت بالای اجزای سخت افزار
صفحه 65:
استفاده نامشروع اسرق
دقتایکبارچگی
ى غيرقانونى به آموزش
الكترونيكى
اطلاعات سرقت مالکیت معنوی
صفحه 66:
ازء به صورت عمدى و تصادفی
بکپارچگی به کنترل دسترسی
حریم خصوصی| محرمانه بودن سطح پیشرفته کنترل دسترسی
سطح بالای امنیت دا
با
رمزگذاری
صفحه 67:
حملات عمدء
الف. انكل
فایل ها یی که یدون محافظظ
بارگیری شده است
شبکه های محلی ((1) و
رمز عبور به کارکتان هشدار دید
مزاحمان با استفاده از کدهای
تجهیزات حفاظتی مناسب
صفحه 68:
Brute Force «> s
Endpoint 53-5
مرتب 42 روز gle a Security
صفحه 69:
بلایای طبیعی. سیستم پشتیبان گیری کارآمد و
تهدیدهای اجتناب ناپذیر مانند . | مدیریت سند
اشکال کامپیوتر: سیستم.
قطع برق , خطای رسیدگی و غیره | حفاظت فیزیکی مناسب
صفحه 70:
* سیستم یادگیری الکترونیکی خودآموز
این نوع از یادگیری همان شیوه خودخوان است.
در این گونه یادگیری هیچ ارتباطی بین
یادگیرنده و یاددهنده وجود ندارد و یادگیرنده
محتوای آموزشی را از طریق اطلاعلتی که از قبل
تهيه شده اند دریافت می کند. در این نوع
یادگیری اطلاعات در قللب هلیی مثل لآن) و یا
4ه (] ۲0۷ ارائه می شوند.
صفحه 71:
نرم افزار یادگیری الکترونیکی چهره به
چهره
در این روش یادگیرنده و یاددهنده به طور
فیزیکی بر سر کلاس حضور دارند با اين تفاوت
كه در اين كلاس ها از ابزارهای یادگیری
الکترونیکی ( ۷15/) نیز استفاده می شود
مانند کلاس هلیی که در آن از پاورپوبنت» چند
رسانه ای و ... برای انتقال محتوا استفاده مى
شود. در این روش ارتباط بین افراد در محیط
كلاس است و یا این که از طریق تلفن صورت
مى يذيرد به همین دلیل در این روش ارتباط
الکترونیکی وجود ندارد.
صفحه 72:
* نرم افزار یادگیری الکترونیکی چهرهبه
چهره
در این روش یادگیرنده و یاددهنده به طور
فیزیکی بر سر کلاس حضور دارند با اين تفاوت
که در این کلاس ها از ابزارهای یادگیری
الکترونیکی ( 115) نیز استفاده می شود
مانند کلاس هایی که در آن از پاورپوینت» چند
رسانه ای و ۰.۰ برای انتقال محتوا استفاده می
شود. در این روش ارتباط بین افراد در محیط
كلاس است و يا اين كه از طريق تلفن صورت
مى يذيرد به همين دليل در اين روش ارتباط
الكترونيكى وجود ندارد.
صفحه 73:
سیستم های آموزش الکترونیکی سریع غير
همزمان ۱
زمانى كه ياد دهنده محتوا را جمع آوری می
کند ( انتقال محتوا) و یادگیرنده محتوا را به
دست مى آورد (دستیابی به محتوا) یک زمان
تاخیری میان انتقال و دستیابی به محتوا وجود
دارد به همین دلیل ارتباط الکترونیکی وجود
دارد اما به طور غیر همزمان. در اين روش افراد
مى توانند از طریق ابزارها و فناوری های
گوناگون با یکدیگر به تعامل بپردازند. در این
روش از فناوری هایی همچون پست الکترونیکی
نيز استفاده می شود.
صفحه 74:
سیستم های آموزش الکترونیکی همزمان
در این روش که یاددهنده و یادگیرنده در طول
انتقال محتوا به ضورت ممجازی با :
می کنند به همین دلیل حضور مجازی وجود
دارد. هم چنین از تمامی فناوری ها اعم از صوت
و تصویر زنده و پیام رسانی و سایر فناوری های
جه کار رفته در یادگیری الکترونیکی غیر همزمان
استفاده می شود.
صفحه 75:
|
۱
|
|
|
|
*سیستم های آموزش الکترونیکی موبایلی
دسترسی آسان و مقرون به صرفه به دستگاه های تلفن
vol par فضای آموزشی و یا یادگیری فعال با تلفن همراه را
ایجاد کرده است. تنها تبدیل دوره های الکترونیکی به ماژول
های سازگار با تلفن همراه کافی به نظر نمی آید. قابلیت های
دستگاه تلفن همراه. از جمله فضای دیسک. اتصال به
اینترنت و اندازه صفحه نمایش باید مورد توجه قرار گیرد.
ابزارهایی وجود دارند که طرح های ریسپانسیو برای دوره
الکترونیکی را راكه می دهند. لین یک مزیت بزرگ اسثه زیر
هزینه های تولید و همچنین زمان لازم برای توسعه دوره
های الکترونیکی برای تحویل تلفن همراه را کاهش می دهد.
صفحه 76:
مودل
یک سیستم مدیریت یادگیری (۷15) است که برای
راهاندازی آسانتر آموزش !3 long-distance) joo ol,
0 و دیگر برنامههای یادگیری آنلاین ایجاد شده
است. این نرمافزار بر روی ۳۳۱۳ ساخته شده است که تحت
ز عمومی گنو توزیع شده است و کاملا آزاد است. به این
معنی ۳ آزاد است
ت که از آن برلیهر هدف. از چملد
اقدامات غیر تجاری و تجاری استناده ۲ رو
صفحه 77:
مودل اولین بار توسط مارتین دوگیاماس (۷۵۲۲۱
5 شکل گرفت و از
گرفت و از ابقدا ماموریشش نقشآفزینی
° ش مجازی و تسهیل
ی آنلاین و ارلئه آنلاین مدرک
مودل (00016) مخفف 006601۲7 0۱13۲
riented Dynamic Learning
a, Environment معنای محیط یادگیری پویا و ماژولار
محور است. آمارها نشان میدهد ۱۴ میلیون نفر از اين نرمافزا
el استفاده میکنند و تقریبا ۱.۴ میلیون دوره آموزشی توسط این
سامانه آ
۱ آموزش مجازی تولید و عرضه شده است.
صفحه 78:
*فعالیتهای دیتابیس
*لغتنامه
*سیستم پشتیبلنی که قابلیت عملکرد به چندین
بان دارد
روات
*مدیریت محتوا
*ارزیابی و آزمونهای منظم
صفحه 79:
اسکورم 50۵۱ مخفف Sharable
Content Object Reference
Model ,5 استاندارد بین المللی برای دورههای
الكترونيكى Cia دورد شنمانفر قالب اسکورم متتشر شنقه
» مطمئن باشي pls يستم مديريت ياد5
Ms, آن را تشخیص میدهد! ase
oor 2 عدوي
Eee
Gor os wa
on |
بری
صفحه 80:
|
Adobe connect |
| نرمافزار ادوپی کانکت را میتوان پرکاربردترین نرم افزار آموزش مجازی
| این روزها شناخت. این برنامه با توجه به امکانات گستردهای که در
| اختیار میگذارد نیازها را تا حد زیادی برآورده میکند. قدرتمند و پایدار
| است و دچار محدودیت نیست. یک نرم افزار آوپن سورس که میتوان
| آن را با توجه به نیاز کلاس شخصیسازی کرد.
از این نرم افزار میتوان از طریق نصب يا اتصال به واسطه مرور گر
استفاده کرد. البته لازم به ذکر است وقتی از مرورگر برای اتصال به
|ادوبی کانکت استفاده میکنید نمیتوانید به فارسی چت کنید.
از امکاناتت عخوب این برنامة میئوان بة اشتراک گذازی: ویدیو و صورتاه
ین چت. نظرسنجی, اشتراک گذاری اسناد. تعامل و ۰.۰ اشاره کرد.
صفحه 81: