صفحه 1:
enim
0
~
۴
6
آموزش و بهسازی 0
انسانیی
صفحه 2:
مفاهیم اساسي آموزش ضمن خدمت کار
تفاوت آموزش ضمن خدمت با آموزش حین کار و توسعه کارکنان
صفحه 3:
تفاوت مخاطبان در آموزشهاي رسمي و آموزش ضمن خدمت
فراگیران در دوره هاي آموزش و بهسازي
خود تصمیممي گییند كه باد كيري جه مطالبي براي
آنها مهم است.
نیز دارند اطلاعات را بر اساس پورها و تچربیات خود
مورد تاید و تصدیق قرار دهند.
داراي تجیبه لند هممکن است از نقطه نظرات ثابتي پر
خوردار باشند.
gaa” است داراي معلومات وسیعي باشند و بتونند
اطلاعات وكمك هلبي را در اختبار كار أموزان ديكر قرار
“«انتظار دارند آنجه را مي آموزند فوراً مورد استفاده
قرار دهند.
فراگیران در آموزش هاي رسمي
<متكي به دیگران هستند تا تصعیم بگییند كه ياد
گيري چه مطالبي برايآنها مهم است.
اطلاعات آموزش داده شده رابا کمتیین پرسشي مي
پزیرند.
2 در مورد اطلاعلتي کمبه آنهااائه مي شود کم تجربه
ها بي تجربه اند.
*توانليي جندلني براي کمك رساندن به دیگران در
فهمیدن محتواي آموزشي ندارند.
<انتظار دایند از دلنش مهارتهاي جدید خود در آینده
استفاده کنند.
صفحه 4:
۱ وجوه آموزش رسمي آموزش و بهسازي كاركنان 1
] حوزه وسیع-گسترده محدود و مشخص —
اهداف عمدتاً للي, دراز مدت. عمومي جزتي . کوتاه مدت ۰ خاص
گرایش موضوع- مدار مسئله-مشکل- محور
dee! پداگوژي آندرا گوژي
شرکت کنندگان | خردسالان و نوباوگلني که داراي تجربیات | بزرگسالاني که داراي تجربیات متنوعي
محدودي هستند. هستند و شخصيتي تثبیت شده دارند با
تقش انلزن انتقال دهنده ي دانش و محتوا تسهیل کننده جریان يادگيري
7 i
صفحه 5:
قویت روحیه همدلي و همكاري در بین کارکنان سازمان ۰ بهبود ارتباطات
"انطباق با شرایط و اوضاع واحوال اجتماعي
صفحه 6:
صفحه 7:
استراتژي هاي آموزش >
1)آموزش ضمن خدمت حضوري(چهر:
الف)برنامه هاي تمام وقت
Sal ت گارگنان
face to face (..
ight program)ail pac ali» ب)برنامه هاي نیمه وقت:1)
(weakends program)i»
2)دو ره هاي ساندويجي 210028312 52201101612
3)آموزش ضمن خدمت سيار (موبايل) 1011621102 عع تتحدععصآ علتطه121
1-3)آموزش ضمن خدمت در محل کار On the Spot training
2-3)آموزش ف ان مناطق دور Remot-area Inservicesotil
lucation
4)آموزشث + رديفي با استفاده از اشخاص (Multi Tiers cats
5آموزش در اوقات بيكاري Spare time Education 3
6عطاي فرصت هاي مطالعاتي Sabbatical
)خود آموزي كاركنان Self-study Course
#)انجمن هاي کارکنان Personnel Associations
9)آموزش ضمن خذانت انفرادي IIE“Individulized Inservice Ed”.
0موسسات ايستگاهي 0106167 آنصنا
1)آموزش از راه دور Distapog) ation
صفحه 8:
الف )روش هاي “ثروهي
1)کنفرالس:عبارت است از اجتماع بين ند تقر ب یا مسائلي خاص که در آن هر ی
از اعضاء داراي تجربیات و اطلاعات و اظهار اسف ات ور دم
اند و شخص مجربي هدايت فرايند بحث را بر عهده دار
oe كروهي اجيج
اي گوش فرا مي دهد(با شرکت صاحب نظران)
بررسي و بحث موضوعي خاص از دیدگاه ها و چشم انداز هاي
ela ted ~ شود و مورد تجزیه و تحلیل
اینکه افراد به نتیجه یا راه حلي دست يانند.
: از آنجا که هموار آموزش در محیط کار امکانهشیر نیستمو قعيتي شبیهآن سَاخته
ضعف آنها را بررسي مي کند. *
2-7) بازي هاي مدیریت: افراد نقش مدیران در سازمان و برخورد با مسائل بازي مي کنند.
ابتدایبه شرکت کنندگان اطلاعلتي در باره ساختار.تشکیلات و ..سازمان داده میشود.سپس
i از افراد مي خواهند نظرات خود را نوشته و تحویل دهند سپس استاد آنها را
صفحه 9:
ارائه خلاصه درس براي هر فصل
ارائه خود آزما براي هر فصل
چون آموزش در مشاغل مختلف از لحاظ اجرليي مشکل SHB
ابر واحدها را بر اساس برنامه مشخص انجام مي دهد .
صفحه 10:
للف) استفاده از ره
آموزشي. ny
3 درگیر کردن افراد در مباحث (فعال بودن شرکت کنندگان» الف)کار در گروههاي .
فرعي ب)نظرخواهي و نقد عيدها و پیشنهادات افراد.
1 #میدن فرصتي برای کر کی معا |موجته ده
7 تاکید بر کیفیت به جاي کمیت
8 درا بودن فعاليتهاي پي گيري
. دارا بودن زه نات مناسب
10 وجوه انگیزه >
صفحه 11:
زبان فنی مشترک در خصوص عناصر و مفاهیم آموزش ضمن خدمت فرا
* ارتباط بین اجزای مختلف آموزش های سازمانی را امکان پذیر می کنث
صفحه 12:
۱ الگوی نظام دار ([6
—
متداول درکن الکو نی ستاومانهای معاصر است
cals! ۳ در سال ۱۹۰۰ ددن ارتشٍ ایالات متحده
ناسایی نیازهای آموزشی
۳- تدوین اهداف و برنامه آموزشی
ع - اجرای برنامه آموزشی
۵ ال ی
صفحه 13:
صفحه 14:
اجرای آموزش
صفحه 15:
اين الگو است.
ه ای برخوردان است.
(Transitio:
الگوی سنتی وارد شده است این است که فاقد
و بلند مدت است یعتی آموزش در چارچوب
يك انج جا آموزش امری روز مره و
2 نی می شود تا سرمایه گذاری .مدت از اين رو در
ضمن حفظ عناصر اصلی الگوی سنتی؛ تغییراتی چند در الگو داده
است.
ابی از نقش و جاء
* ۲- الگوی انتقالی del)
صفحه 16:
شکل زیر اين مهم را نشان می دهد:
۲ er.
مأموریت
4 me 9 0
5250
هدف ها
ارزشیابی
ارزش ها
آزمایش
صفحه 17:
A 7 ۲
مأموریت: بیانیه ای در خصوص فلسفه و علت شکل گیری سازمان
ارزشها: ترجمه و تبدیل بینش و مأموریت سازمانی در قالب نظرات و عقاید.
آزمایش اولیه: اجرای مأموریت ها و رسالت ها برای تحقق توسعة استراتژیک
الکو از دو چرّته متفاوت تشکیل شده. چرخه درونی, روشن و آشسکا
ولى جرخة بیرونی (نگاه. تراتژیک به آموزش) بسیا مرت
ملموس است و کمتر سازمانی بدین شکل عمل می کند.
چرخه بیرونی راهنما مناسبی را برای کارشناسان آموزشی فراهم
صفحه 18:
-الگوی آموزش ضمن خدمت )35 531( Individual-Based)
(Model
ريشه در آموزش استاد-شاگردی دارد و یا گیرنده در محور آموزش قرار
مى كيرد. ايده اصلی در اینجا آن است که تفاوت های فردی و نیازهای خاص
هر فرد در آموزش و بهسازی لحاظ کردد و نظام آموزش متمرکز بر بر فرد
کاکان رپ د سای تلق ste الربخشى سازماني متحقق مى
1
صفحه 19:
۰ = 1
آموزش و یادگیری نیازسنجی در
لح سس ! سطع فرد 7
تغيير در دائش
مهارت و نگرش فرد
فرصت يادكيرى براى هر فرد بطور جداكانه 5
مشکل: تصور ین این است که بهبود عملکرد فردی الزاما موجب بهبود اثر
بخشی سازمان می گردد: اما اثر بخشی متأثر از عوامل متعددی چون نظام
حقوق و پاداش. فرهنگآشازهانی"وتمانند آن است.
صفحه 20:
تم ۰
كت بازبینی | اهام
استراتزی ارزشیابی| نگهداشت و پیشبره
آموزش و بهسازی آموزش و بهسازی|
اروش ها یا رویکردها: ۳
آموزش و بهسازی ۳۳۳۳۰
شکل: الگوی آموزش و بهسازی فناوری انسانی ۳
A systematic Approach to Training
صفحه 21:
محور یک چرخه ویژه طراحی. جر بازبينى و اقدام (11(0:4) سازمان
te تحت es oles S عوان چرخه شوارت ۰ ۳۳۳7۲ گم
برده می شود )1994 (Senge,
ل
SOIC ste eal cans ل ا سار سا
پرنامه ری
خط مشی های سازمانی برای اداره امور نظام آموزش
آموزش و بهسازی
ر قالب دوره های آموزش و بهسازی
نیگن محتوای آموزش 5 ازی 4
تعیین روشها و رویکردهای آموزش و بهسازی >
0 يا ابداع 6 آموزش و بهسازی
منابع اسان
)1993 1 ی اه
صفحه 22:
tale pus ill 5 گذاری در آموزش و بهسازی
بهبود اثر بخشی آینده (1994 and ‘Mccelland ۳
صفحه 23:
۳- الگوی ایزو ٩۰۰۰
این الگو که توسط سازمان استانداردهای بین المللی؛ ٩۰۰۰ تدوین شده
است. ذوعی گواهینامه بین المللی است که برخاسته از نوعی جنبش و تکاپو
براى كيفيت )2.1 )1995 (Hale and Westgaard,
استانداردهای ایزو ۰۹۰۰۰ کیفیت زا برای مجموعه متنوعی از تولیدات کالا
ها و خدمات کنترل می کند. این گونه استانداردها برای فعالیت های آموزشی
و بهسازی نیز تدوین"و مدنظر قرار گرفته است.
استاندارذهای ایزو ۰۹۰۰۰ بخش های ۰۹۰۰۲۰۹۰۰۱ ۰۹۰۰۳ ٩۰۰۴ به این
فهم پرداخته اند.
صفحه 24:
صفحه 25:
یار قوی بر مشتری در هنگام طراحی
های آموزشی ضروری
اندازه گیری فرایند آموزش بمنظور بهبود مداوم آن
(Brinkerhoff and Gill,
.
وس