صفحه 1:
ونت آموز زشي نزاجا
UU 1 و
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
علم و عمل:
دو کس رنج بیهوده بردند و سعي بي فایده کردند:
تكى أنكه اندوخت و تخورد. و دبكر انكة أموخت
ونكرد.
كلستان سحدي
صفحه 6:
بزرگمهر را پرسیدند که سبب جه بود كه يادشاهي آل
ساسان وبران كشت ونتو تدبير كر او بودي و امروز به راي و
تدبیر و خرد تو در جهان نظيري نیست.
گفت. سبب دو چیز بود: یکی آنکه لل ساسان کارهاي
بزرگ به کاردان خرد و نادان گماشته بودندو دبگر اهل
دانش و خردمندان را خريداري نکردند.
« قابوس نامه, فضل 43-عثصر المعالي کیکاووس بن اسکندر»
صفحه 7:
آمو زگار در جزوه فاسفه آموزش و پررورش درباره اهداف تربیتسی
چنین بیان می نماید:
الف- رشد قوه بیان و درک مناه
ب- رشد تنكم انتقادىه ميل به یا رى و تلاش به كسب علم و معررفت
اپ رشد استعداد كنجكاوى و خلاقیت ببرای نوآوری (ابداع و ابتکار)
ت- ایجاد احساس قدر شناسی از مواریث تمدنی» میهن دوستی و حفظ
ات ونقل آن
صفحه 8:
ث- تقویت احساس مسئولیت و انجام تكليف احمراز روح تعاون و نوع دوستی
ج- کمک به درک ارزش های اخلاقی و انسانی و احترام به انسان
چ- شناخت هرچه بیشتر جهان و درک ارتباط با خداوند و انجام فرایض و
توكل بر خداوند
ح- حسن استفاده از طبیعت و از منایع انسانی و نیرروی کاری همکاران
ا اه چم احتراج يه متام شايخ لاني أعم يتوه
يا به ديضان
صفحه 9:
7 آمادگی حرضه ای ببرای تامین نیازهای اولیه زندگی خود و
بررای خدمت بی وقفه به هموطنان
3 آشنایی با علو فبریکی و مبدمت و BPE US استعداد
ر- احراز بینش نوعو ۰ چگونگی
برقرار ارتباط با
ز- احراز فهم eal سود سدس 0
آشنایی به نحوه مصرف
صفحه 10:
ذ حنظ اماکن
ژ- درک هنس و زیبایی و حنظ مواریث فرهنگی و
س- احذ عادات صحیح بهداشتی در حفظ پدن و
صفحه 11:
۱- با وضع موجود و مطلوب زندگی همگان رابطه داشته باشد.
۲- گذشته و حال و آینده را پا هم در نظر بكيررد ٠
۳- از نیازهای فردی و اجتماعی عامه مردع در حال و آینده سس
چشمه بگیررد ۰
4- قابل تحقق باشد .
۵- موانع اجتماعی را پیش پینی کند.
صفحه 12:
1“ راء حلهای اجتماعی را پیش بینی کند.
۷- قابل ارزشیابی باشد.
۸- امکانات موجود را در نظ بكيررد .
. با فرهنگ جامعه هماهنگ باشد. -٩
۰- وسایل و ابرارهای لازم را پیش بینی کند.
صفحه 13:
1- خدا را بشناسد و رضایت او را بر همه رضایتها مقدم بشمارد .
عد انه پیات
؟- اوامس خدا راء كه به وسيله ييغمبى ابلاغ شده اندء بداند و
اجراء کند.
ستاخیر معتقد باشد..
a معرفت بکوشد.
6- در راه تحصیل علم و و ۳
۵- مهارتهای لازم بای بهت ساختن زندگی انفرادی واجتماعی
بیاموزد.
\ans se قایل باشد.
=u برای انسان و انسانیت ارزش و tae
صفحه 14:
٠-آزادى واستقلال نسبى فكرى وعملى خود را حنظ كند.
۸- مظهر فضائل اخلاقی باشد.
4- کار بکند و هگن طنیلی دیگران نشود .( اسلاع به کار تولیدی ارزش
خاصی قایل است ¢
۰- مسئولیت اجتماعی بپذیررد .
2-۱ واقع بین باشد.
۴۲- در حفظ سلامت و بهداشت بدنی و روانی خود بکوشد.
۳- مبارز منطتی باشد.
صفحه 15:
۳ تربيت اخلاق -١
؟ - توجه به دين ودنيا با هم
۳-توجه به جنبه هاى انتفاعى
6- مطالعه علم بای علم
0- آموزش حرفه ای و فنی
صفحه 16:
۱- تقویت اراده ۲- عبادت
۳-محبت 4-تقويت حس حقيقت جویی
- مراقبه ومحاسبه ”- تفكس
/ا- محبت اولياء ۸- ازدواج
oe -٩ ۰- کار
صفحه 17:
۱ - روش پندو اندرز ۲- روش تکربم شخصیت
۳- روش تلفیق علم و عمل 6 روش امم به معروف و نهی از منک
۵- روش جهاد . “- روش تصميم كيرى
۷- روش دعا ۸- روش توبه
- روش بازی -٠١ روش تشويق
١١ ال لحيت 17- روش تبليخ
۳- روش اخلاق 14- روش مثل
06- روش قصه و داستان *1- روش عقلانی در تربیت
صفحه 18:
۷- روش اعطای بینش 1۸- روش محاسبهتتش
8- روش تلقین به نقس ۲۰-
"۳ - روش دعوت به یمان ۲۲- روش فرضیه سازی
۳ روش زمینه سازی 7۲4 روش تغییس موقعیت
۲ روش مواجهه با نیج اعمال
۷- روش تحریک ایمان ۲۸- روش ابتلاء
۹- روش آراستن ظاهر ۳۰- روش تنرئین کلام ۱
۱ روش مبالفه در عنو 7۳۲ روش تبشیر و تشویق . .
۳- روش تکلین به قدر وسع ؛ ۳- روش ابرراز تواناییها
صفحه 19:
۰- روش تفافل . ۳۹ روش تزکیه
۷- روش تطیم نستها ۳۸- روش یادآواری
- روش عبررت آموزی 4۰- روش مرحله ای نمودن تکالیف
-4١ روش تجدید نظرر در تکالین 4۳ - روش بیان مهم Ba
“EF روش هبه ومحروع سازى 44- تكليف در غايت وسع
fo روش کنایه . 45- روش اغماض 0
۷- روش تذکر 48- روش ملامت
-٩ روش اخطار و اضراج ۵۰- روش تتبه
Soke روش -۱
صفحه 20:
-١ تلفيق علم وعمل ؟- توأم ساختن ايمان و عمل
- تربيت عملى 4- روش عقلى در تربيت اسلامى
6- ام به معرروف و نهی از منک ۷- جهاد یک روش قاطع تربيتى
۷- پاداش و تتبیه . ۸- توبه یک روش تربیتی.
4- روش بند و اندرذ -1١ قربیت از طريق ذک مر
-١١ تربيت از طبريق قصه وس كذشت اقوام وملل.
۲- دعا و نیایش
صفحه 21:
۱- فطبرت و سمرشت انسانی : تما اهداف» اصول, محتوی» بررنامه های
آوزشی ری پذوهی و سا كارها لا آن ید چیه
شناخت واقعیات و تحقق به کمالات فطبری انسان در مسیم الى اللّه و
مسرانجام رسیدن به قرب الهی باشد.
۲- توجه به کرامت و ذات انسانی.
۳- توجه به اختیار و آزادی انسان.
صفحه 22:
6- توجه به مسئولیت انسان .
۵- توجه به ابعاد وجودی انسان ( ابعاد مادی؛ معنوى؛ فكررى؛ عاطفى»
فردی» اجتماعی» اخلاقی؛ هنری و...)
7- توجه به اجتماعی بودن انسان
۷- توجه به برابمری همه اضراد بشر در اصل آضرینش
۸- توجه به ضرورت توام ساختن علم و عمل در کلیه اهدافه اصولء
محتوی» بررنامه های و روشهای آموزشی» تربیتی و پژوهشی .
صفحه 23:
- توجه به فضيلت علم؛ تدبيس» هدايت و تربيت ٠
۰- تقدم رحمت و محبت و امیدواری بر خشونت و بی مهرى و نا اميدى
صفحه 24:
ویثگیهای سازمانهای نظامی در ام ترربیت :
لوس
یهن
توجه به پیشررفت در زمینه های نظامی علمی وانذ
ess
4- توجه به همه چین
چین یک مجموعه نظامی در ام آموزش
صفحه 25:
۵- آمادگی شامل آمادگی رزمی و آموزش و سازماندهی و انضباط و
اخلاق و يشتيبانى هاى ١ يض ديك مى شود ۰
7- آموزش بازدارنده در مقابل تهدیدات .
=v همکاری و همدلی سازمانهای نیرروهای مسلح با یکدیگ.
۸- شناسایی و پررورش استعدادهای درخشان.
صفحه 26:
۱- تلاش علمسی در محیسط نظامی و برای اهداف نظامی را عبادت
بدانتد .
گملوبات و دانش نمی و حنظاستلل و ادامه جهاد نود
کفایی را از جمله فراتض بداند.
۳- از لحاظ آموزش تمرین و تدریبه آمادگی ظاهمری و سازمانی و
نظامى, آمادگی های باطنی خود را همواره آماده نگه دارد.
صفحه 27:
. از لحاظ قدرت نظامی و رزمی خود را تقویت کند -١
۲- از نظم نظم آموزش تلاشهای معنوى و اذلاقى به بهترین وجه
خود را آماده کند .
۳- اهمیت کار علمی بالاترین اهمیت است و اگس بررای کشور عزته
آ-برو رفاه اقتدار جهانی و پیشرفتهای علمی بخواهیم باید از
طبریق علم وارد شویم .
صفحه 28:
۱- اصل تقدم قرکیه بر تطیم .
۲- اصل پویائی .
۳- اصل جامعیت .
6- اصل انعطاف پذیری .
۵- اصل اعتبار .
7- اصل هماهنگی .
صفحه 29:
۷- اصل تناسب . ..
۸- اصل سا زگاری(سازگاری آموزش نیروهای سل بنظمآموزشی
-٩ اصل ضرورت .
۰- اصل خوداتکایی .
صفحه 30:
۲ اجراءمصوباتقرارگاهخاتم (ص).
۲ روند برنامه ریزی آموزشی برنامه رینزی درسی و متون آموزشی.
برنامه رینزی آموزشی با توجه:
۱) هدفای آموزشی ( عریحی واتباطی)
۲ نوع آموزش(علمی- تقوری» ( منظم, ردشو )
۳ شرایط زمانی( شبانه- روزانه)
6 شرایط جوی (زمستان-تابستان-کویر-جنگل-کوهستان و...)
6 قوانین و اساسنامهها(مدذت - شرایط پذیرش)
صفحه 31:
” برناسههای تففبیلی در ۳ فصل تهیه شود.( کلیات- موضوعات
آموزش- حدود آموزش)
۲ اردوگاهها بر اساس پدافند غیر عامل-( استتار- اختفاه - ضريب-
پوشش) اجراء شود.
vo تسریع در تالیف و بازنگری کتب.
همکاری با کمیته های تخصصی اجرراثی تالیف و بازنگری آئین نامه
ها و دستورات رزمی و فنی.
صفحه 32:
تلاش در طبراحی و ساخت شبیه سازها و وسایل کمک آموزشی
مورد نياز.
تلاش در جهت ينزوهش محورى آموزشها.
7 داشتن طررح تأمين اساتيد و مرییان و پیگیری آن.
” جلو گیری از ایجاد بى تفاوتى در پیگیرری نیاز های اساسی.( جنگ
افزارهای مراپ/ وسسایل اپتیسک مرازرهسسی/جذب امکانات
لايش /بازرسی فررودگاه کمکی مرا هوانيرو ز/ ميسن و صندلی
سهاو...)
صفحه 33:
۲ ارتباط و مخابرات را به روز کنید.
_قرار گاه بدون انتشار را آموزش دهید.
۲ دورههای تربیت استاد را جذی بگیررید.(بررنامه-متون تدریس-
شیوهها)
۲ آزمایشات کینی شود.
۲ اعمال قوانین مترررات آموزشی و کمیسونهای آموزشی جذی .
صفحه 34:
v فعال شدن آموزش و تأمین مرک و طمرح ببرنامه دانشکده هاء
۲ تخصیص اعتبارات و هزین آن وفق مترررات و پرهین از پررداختهای
غیر مجاز- oa
4 تقویت پررنامه غنی سازی اوقات ضراغت.
معاونت آموزشي نزاجا
فهرست
عنوان
هدفهاي تربيتي
ويژگيهاي هدف تربيتي مطلوب
هدفهاي تربيتي اسالم
عوامل تربيت در اسالم
روشهاي تعليم و تربيت اسالمي
اصول و مباني تعليم و تربيت اسالمي در نظام ج.ا.ا
فهرست
عنوان
تدابير و رهنمودهاي حضرت امام خميني(ره)
ويژگيهاي سازمانهاي نظامي در امر تربيت
وظايف نظاميان در امر آموزش نظامي
اصول نظام آموزشي ن.م
توصيه هاي آموزشي
قال رسول الله (ص) :
مسلم و مسلمة
فريضة علي کل
طلب العلم
ٍ
ٌ
قال رسول الله (ص):
بالصين
اطلبو العلم و لو ّ
علم و عمل:
دو کس رنج بيهوده بردند و سعي بي فايده کردند:
يکي آنکه اندوخت و نخورد ،و ديگر آنکه آموخت
و نکرد.
گلستان سعدي
بزرگمهOر را پرسOيدند کOه سOبب چOه بود کOه پادشاهOي آل
سOاسان ويران گشOت و تOو تدبيOر گOر او بودي و امروز به راي و
تدبير و خرد تو در جهان نظيري نيست.
گفOت ،سOبب دو چيOز بود :يکOي آنکOه آOل ساسان کارهاي
بزرگ بOه کاردان خرد و نادان گماشتOه بودندو ديگOر اهل
دانش و خردمندان را خريداري نکردند.
« قابوس نامه ،فصل -43عنصر المعالي کيکاووس بن اسکندر»
هدف هاي تربيتي
آموزگار در جزوه فلس فه آموزش و پرورش درباره اهداف تربيت ي
چنين بيان مي نمايد:
الف -رشد قوه بيان و درک مفاهيم
ب -رشد تفکر انتقادي ،ميل به يادگيري و تالش به کسب علم و معرفت
پ -رشد استعداد کنجکاوي و خالقيت براي نوآوري (ابداع و ابتکار)
ت -ايجاد احس اس قدر شناس ي از مواري ث تمدن ي ،ميه ن دوس تي و حف ظ
ميراث و نقل آن
هدف هاي تربيتي
ث -تقويت احساس مسئوليت و انجام تکليف احراز روح تعاون و نوع دوستي
ج -کمک به درک ارزش هاي اخالقي و انساني و احترام به انسان
چ -شناخ ت هرچ ه بيشت ر جهان و درک ارتباط ب ا خداون د و انجام فراي ض و
توکل بر خداوند
ح -حسن استفاده از طبيعت و از منابع انساني و نيروي کاري همکاران
خ -شناخت خويشتن و احترام به نفس ،احترام به مقام شامخ انساني اعم به خود
يا به ديگران
هدف هاي تربيتي
د -آمادگ ي حرف ه اي براي تامي ن نيازهاي اولي ه زندگ ي خود و
براي خدمت بي وقفه به هموطنان
ذ -آشنايي با علوم فيزيکي و صنعت و کشاورزي در حدود استعداد
ر -احراز بينش سياسي براي شناختن دوستان از دشمنان ،چگونگي
برقرار ارتباط با ديگران
ز -احراز فه م اقتص ادي براي دوري از اس راف ،عادت ب ه قناع ت و
آشنايي به نحوه مصرف
هدف هاي تربيتي
ژ -درک هن ر و زيباي ي و حف ظ مواري ث فرهنگ ي و حف ظ اماک ن
مقدس مذهبي
س -اخذ عادات صحيح بهداشتي در حفظ بدن و محيط زيست
ويژگيهاي هدف تربيتي مطلوب
-1با وضع موجود و مطلوب زندگي همگان رابطه داشته باشد.
-2گذشته و حال و آينده را با هم در نظر بگيرد .
-3از نيازهاي فردي و اجتماع ي عام ه مردم در حال و آينده س ر
چشمه بگيرد .
-4قابل تحقق باشد .
-5موانع اجتماعي را پيش بيني کند.
ويژگيهاي هدف تربيتي مطلوب
-6راه حلهاي اجتماعي را پيش بيني کند.
-7قابل ارزشيابي باشد.
-8امکانات موجود را در نظر بگيرد .
-9با فرهنگ جامعه هماهنگ باشد.
-1 0وسايل و ابزارهاي الزم را پيش بيني کند.
:در تربيت اسالمي ،تالش بر اين است که انساني را بار آورد که
-1خدا را بشناسد و رضايت او را بر همة رضايتها مقدم بشمارد .
-2اوام ر خدا را ،ک ه ب ه وس يله پيغم بر ابالغ شده ان د ،بدان د و
اجراء کند.
-3به روز رستاخيز معتقد باشد.
-4در راه تحصيل علم و معرفت بکوشد.
-5مهارتهاي الزم براي بهتر ساختن زندگي انفرادي و اجتماعي را
بياموزد.
-6براي انسان و انسانيت ارزش و احترام قايل باشد.
در تربيت اسالمي ،تالش بر اين است که انساني را بار آورد
:که
-7آزادي و استقالل نسبي فکري و عملي خود را حفظ کند.
-8مظهر فضائل اخالقي باشد.
-9کار بکند و هرگز طفيلي ديگران نشود (.اسالم به کار توليدي ارزش
خاصي قايل است )
-10مسئوليت اجتماعي بپذيرد .
-11واقع بين باشد.
-12در حفظ سالمت و بهداشت بدني و رواني خود بکوشد.
-13مبارز منطقي باشد.
هدفهاي تربيتي اسالم
-1تربيت اخالق
-2توجه به دين و دنيا با هم
-3توجه به جنبه هاي انتفاعي
-4مطالعه علم براي علم
-5آموزش حرفه اي و فني
عوامل تربيت در اسالم از نگاه شهيد مطهري:
-2عبادت
-1تقويت اراده
-4تقويت حس حقيقت جويي
-3محبت
-5مراقبه و محاسبه -6تفکر
-8ازدواج
-7محبت اولياء
-10کار
-9جهاد
برخي از روشهاي تعليم و تربيت اسالمي از نظر فائضي:
- 1روش پندو اندرز -2روش تکريم شخصيت
-3روش تلفيق علم و عمل -4روش امر به معروف و نهي از منکر
-5روش جهاد -6روش تصميم گيري
-8روش توبه
-7روش دعا
-9روش بازي -10روش تشويق
-11روش محبت -12روش تبليغ
-13روش اخالق -14روش مثل
-15روش قصه و داستان -16روش عقالني در تربيت
برخي از روشهاي تعليم و تربيت اسالمي از نظر فائضي:
-17روش اعطاي بينش -18روش محاسبه نقش
-19روش تلقين به نفس -20روش تحميل به نفس
-21روش دعوت به ايمان -22روش فرضيه سازي
-23روش زمينه سازي -24روش تغيير موقعيت
-25روش اسوه سازي -26روش مواجهه با نتايج اعمال
-27روش تحريک ايمان -28روش ابتالء
-29روش آراستن ظاهر -30روش تزئين کالم
-31روش مبالغه در عفو -32روش تبشير و تشويق
-33روش تکليف به قدر وسع -34روش ابراز تواناييها
برخي از روشهاي تعليم و تربيت اسالمي از نظر فائضي:
-35روش تغافل -36روش تزکيه
-37روش تعليم نعمتها -38روش يادآواري
-39روش عبرت آموزي -40روش مرحله اي نمودن تکاليف
-41روش تجديد نظر در تکاليف -42روش بيان مهر و قهر
-43روش هبه و محروم سازي -44تکليف در غايت وسع
-46روش اغماض
-45روش کنايه
-47روش تذکر -48روش مالمت
-49روش اخطار و اخراج -50روش تنبه
-51روش عيادت
شريعتمداري روشهاي تربيتي اسالم را به شرح زير بيان
مي کند:
-1تلفيق علم و عمل -2توأم ساختن ايمان و عمل
-3تربيت عملي -4روش عقلي در تربيت اسالمي
-5امر به معروف و نهي از منکر -6جهاد يک روش قاطع تربيتي
-7پاداش و تنبيه -8توبه يک روش تربيتي
-10تربيت از طريق ذکر مثل
-9روش پند و اندرز
-11تربيت از طريق قصه و سرگذشت اقوام و ملل
-12دعا و نيايش
اصول و مباني تعليم و تربيت اسالمي در نظام ج.ا.ا
-1فطرت و س رشت انس اني :تمام اهداف ،اص ول ،محتوي ،برنام ه هاي
آموزشي ،تربيتي ،پژوهشي و ساز و کارهاي الزم آن بايد در جهت
شناخت واقعيات و تحقق به کماالت فطري انسان در مسير الي اهلل و
سرانجام رسيدن به قرب الهي باشد.
-2توجه به کرامت و ذات انساني.
-3توجه به اختيارو آزادي انسان.
اصول و مباني تعليم و تربيت اسالمي در نظام ج.ا.ا
-4توجه به مسئوليت انسان
-5توج ه ب ه ابعاد وجودي انس ان ( ابعاد مادي ،معنوي ،فکري ،عاطف ي،
فردي ،اجتماعي ،اخالقي ،هنري و)...
-6توجه به اجتماعي بودن انسان
-7توجه به برابري همه افراد بشر در اصل آفرينش
-8توجه به ضرورت توام ساختن علم و عمل در کليه اهداف ،اصول،
محتوي ،برنامه هاي و روشهاي آموزشي ،تربيتي و پژوهشي .
اصول و مباني تعليم و تربيت اسالمي در نظام ج.ا.ا
-9توجه به فضيلت علم ،تدبير ،هدايت و تربيت .
-10تقدم رحمت و محبت و اميدواري بر خشونت و بي مهري و نا اميدي
.
تدابير و رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) در امر تربيت نظامي :
ويژگيهاي سازمانهاي نظامي در امر تربيت :
-1توانايي در سازندگي انسان
-2فعال و متکي به نفس
-3توجه به پيشرفت در زمينه هاي نظامي علمي وانضباطي
-4توجه به همه چيز يک مجموعه نظامي در امر آموزش
ويژگيهاي سازمانهاي نظامي در امر تربيت :
-5آمادگ ي شام ل آمادگ ي رزم ي و آموزش و س ازماندهي و انضباط و
اخالق و پشتيباني هاي ديگر مي شود .
-6آموزش بازدارنده در مقابل تهديدات .
-7همکاري و همدلي سازمانهاي نيروهاي مسلح با يکديگر.
-8شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان.
وظائف نظاميان در امر آموزش نظامي :
-1تالش علم ي در محي ط نظام ي و براي اهداف نظام ي را عبادت
بدانند .
-2کس ب معلومات و دان ش نظام ي و حف ظ اس تقالل و ادام ه جهاد خود
کفايي را از جمله فرائض بداند.
-3از لحاظ آموزش ،تمري ن و تدري ب ،آمادگ ي ظاهري و س ازماني و
نظامي ،آمادگي هاي باطني خود را همواره آماده نگه دارد.
وظائف نظاميان در امر آموزش نظامي :
-1از لحاظ قدرت نظامي و رزمي خود را تقويت کند .
-2از نظ ر نظ م آموزش تالشهاي معنوي و اخالق ي ب ه بهتري ن وج ه
خود را آماده کند .
-3اهميت کار علمي باالترين اهميت است و اگر براي کشور عزت،
آ برو ،رفاه ،اقتدار جهان ي و پيشرفتهاي علم ي بخواهي م باي د از
طريق علم وارد شويم .
اصول نظام آموزشي نيروهاي مسلح
-1اصل تقدم تزکيه بر تعليم .
-2اصل پويائي .
-3اصل جامعيت .
-4اصل انعطاف پذيري .
-5اصل اعتبار .
-6اصل هماهنگي .
اصول نظام آموزشي نيروهاي مسلح
-7اصل تناسب .
-8اصل سازگاري(سازگاري آموزش نيروهاي مسلح بانظام آموزشي کشور).
-9اصل ضرورت .
-10اصل خوداتکايي .
توصيه هاي آموزشي
اجراء مصوبات قرار گاه خاتم (ص).
روند برنامه ريزي آموزشي برنامه ريزي درسي و متون آموزشي.
برنامه ريزي آموزشي با توجه:
)1هدفهاي آموزشي ( تصريحي و استنباطي)
)2نوع آموزش(علمي -تئوري) ( ،منظم ،ردشو)
)3شرايط زماني( شبانه -روزانه)
جوي (زمستان-تابستان-کوير-جنگل-کوهستان و)...
)4شرايط ّ
)5قوانين و اساسنامه ها(م ّدت – شرايط پذيرش)
توصيه هاي آموزشي
برنام ه هاي تفضيل ي در 3فص ل تهي ه شود ( .کليات -موضوعات
آموزش -حدود آموزش)
اردوگاهه ا بر اس اس پدافن د غي ر عامل ( .اس تتار -اختفاء – فري ب-
پوشش) اجراء شود.
تسريع در تاليف و بازنگري کتب.
همکاري با کميته هاي تخصصي اجرائي تاليف و بازنگري آئين نامه
ها و دستورات رزمي و فني.
توصيه هاي آموزشي
تالش در طراح ي و س اخت ش بيه س ازها و وس ايل کم ک آموزش ي
مورد نياز.
تالش در جهت پژوهش محوري آموزشها.
داشتن طرح تأمين اساتيد و مربيان و پيگيري آن.
جل و گيري از ايجاد بي تفاوت ي در پيگيري نياز هاي اساسي ( .جنگ
افزارهاي مراپ /وس ايل اپتي ک مرازره ي/جذب امکانات
مراپ ش/بازرس ي فرودگاه کمک ي مرا هوانيروز /مي ز و ص ندلي
کالسها و)...
توصيه هاي آموزشي
ارتباط و مخابرات را به روز کنيد.
قرار گاه بدون انتشار را آموزش دهيد.
دوره هاي تربي ت اس تاد را ج ّدي بگيريد( .برنامه-متون تدري س-
شيوه ها)
آزمايشات کيفي شود.
اعمال قوانين و مقررات آموزشي و کميسونهاي آموزشي ج ّدي .
توصيه هاي آموزشي
فعال شدن آموزش و تأمين مرکز و طرح برنامه دانشکده ها.
تخصيص اعتبارات و هزينة آن وفق مقررات و پرهيز از پرداختهاي
غير مجاز.
تقويت برنامه غني سازي اوقات فراغت.