صفحه 1:
ونت آموز زشي نزاجا
UU 1 و
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
علم و عمل:
دو کس رنج بیهوده بردند و سعي بي فایده کردند:
تكى أنكه اندوخت و تخورد. و دبكر انكة أموخت
ونكرد.
كلستان سحدي
صفحه 6:
بزرگمهر را پرسیدند که سبب جه بود كه يادشاهي آل
ساسان وبران كشت ونتو تدبير كر او بودي و امروز به راي و
تدبیر و خرد تو در جهان نظيري نیست.
گفت. سبب دو چیز بود: یکی آنکه لل ساسان کارهاي
بزرگ به کاردان خرد و نادان گماشته بودندو دبگر اهل
دانش و خردمندان را خريداري نکردند.
« قابوس نامه, فضل 43-عثصر المعالي کیکاووس بن اسکندر»
صفحه 7:
آمو زگار در جزوه فاسفه آموزش و پررورش درباره اهداف تربیتسی
چنین بیان می نماید:
الف- رشد قوه بیان و درک مناه
ب- رشد تنكم انتقادىه ميل به یا رى و تلاش به كسب علم و معررفت
اپ رشد استعداد كنجكاوى و خلاقیت ببرای نوآوری (ابداع و ابتکار)
ت- ایجاد احساس قدر شناسی از مواریث تمدنی» میهن دوستی و حفظ
ات ونقل آن
صفحه 8:
ث- تقویت احساس مسئولیت و انجام تكليف احمراز روح تعاون و نوع دوستی
ج- کمک به درک ارزش های اخلاقی و انسانی و احترام به انسان
چ- شناخت هرچه بیشتر جهان و درک ارتباط با خداوند و انجام فرایض و
توكل بر خداوند
ح- حسن استفاده از طبیعت و از منایع انسانی و نیرروی کاری همکاران
ا اه چم احتراج يه متام شايخ لاني أعم يتوه
يا به ديضان
صفحه 9:
7 آمادگی حرضه ای ببرای تامین نیازهای اولیه زندگی خود و
بررای خدمت بی وقفه به هموطنان
3 آشنایی با علو فبریکی و مبدمت و BPE US استعداد
ر- احراز بینش نوعو ۰ چگونگی
برقرار ارتباط با
ز- احراز فهم eal سود سدس 0
آشنایی به نحوه مصرف
صفحه 10:
ذ حنظ اماکن
ژ- درک هنس و زیبایی و حنظ مواریث فرهنگی و
س- احذ عادات صحیح بهداشتی در حفظ پدن و
صفحه 11:
۱- با وضع موجود و مطلوب زندگی همگان رابطه داشته باشد.
۲- گذشته و حال و آینده را پا هم در نظر بكيررد ٠
۳- از نیازهای فردی و اجتماعی عامه مردع در حال و آینده سس
چشمه بگیررد ۰
4- قابل تحقق باشد .
۵- موانع اجتماعی را پیش پینی کند.
صفحه 12:
1“ راء حلهای اجتماعی را پیش بینی کند.
۷- قابل ارزشیابی باشد.
۸- امکانات موجود را در نظ بكيررد .
. با فرهنگ جامعه هماهنگ باشد. -٩
۰- وسایل و ابرارهای لازم را پیش بینی کند.
صفحه 13:
1- خدا را بشناسد و رضایت او را بر همه رضایتها مقدم بشمارد .
عد انه پیات
؟- اوامس خدا راء كه به وسيله ييغمبى ابلاغ شده اندء بداند و
اجراء کند.
ستاخیر معتقد باشد..
a معرفت بکوشد.
6- در راه تحصیل علم و و ۳
۵- مهارتهای لازم بای بهت ساختن زندگی انفرادی واجتماعی
بیاموزد.
\ans se قایل باشد.
=u برای انسان و انسانیت ارزش و tae
صفحه 14:
٠-آزادى واستقلال نسبى فكرى وعملى خود را حنظ كند.
۸- مظهر فضائل اخلاقی باشد.
4- کار بکند و هگن طنیلی دیگران نشود .( اسلاع به کار تولیدی ارزش
خاصی قایل است ¢
۰- مسئولیت اجتماعی بپذیررد .
2-۱ واقع بین باشد.
۴۲- در حفظ سلامت و بهداشت بدنی و روانی خود بکوشد.
۳- مبارز منطتی باشد.
صفحه 15:
۳ تربيت اخلاق -١
؟ - توجه به دين ودنيا با هم
۳-توجه به جنبه هاى انتفاعى
6- مطالعه علم بای علم
0- آموزش حرفه ای و فنی
صفحه 16:
۱- تقویت اراده ۲- عبادت
۳-محبت 4-تقويت حس حقيقت جویی
- مراقبه ومحاسبه ”- تفكس
/ا- محبت اولياء ۸- ازدواج
oe -٩ ۰- کار
صفحه 17:
۱ - روش پندو اندرز ۲- روش تکربم شخصیت
۳- روش تلفیق علم و عمل 6 روش امم به معروف و نهی از منک
۵- روش جهاد . “- روش تصميم كيرى
۷- روش دعا ۸- روش توبه
- روش بازی -٠١ روش تشويق
١١ ال لحيت 17- روش تبليخ
۳- روش اخلاق 14- روش مثل
06- روش قصه و داستان *1- روش عقلانی در تربیت
صفحه 18:
۷- روش اعطای بینش 1۸- روش محاسبهتتش
8- روش تلقین به نقس ۲۰-
"۳ - روش دعوت به یمان ۲۲- روش فرضیه سازی
۳ روش زمینه سازی 7۲4 روش تغییس موقعیت
۲ روش مواجهه با نیج اعمال
۷- روش تحریک ایمان ۲۸- روش ابتلاء
۹- روش آراستن ظاهر ۳۰- روش تنرئین کلام ۱
۱ روش مبالفه در عنو 7۳۲ روش تبشیر و تشویق . .
۳- روش تکلین به قدر وسع ؛ ۳- روش ابرراز تواناییها
صفحه 19:
۰- روش تفافل . ۳۹ روش تزکیه
۷- روش تطیم نستها ۳۸- روش یادآواری
- روش عبررت آموزی 4۰- روش مرحله ای نمودن تکالیف
-4١ روش تجدید نظرر در تکالین 4۳ - روش بیان مهم Ba
“EF روش هبه ومحروع سازى 44- تكليف در غايت وسع
fo روش کنایه . 45- روش اغماض 0
۷- روش تذکر 48- روش ملامت
-٩ روش اخطار و اضراج ۵۰- روش تتبه
Soke روش -۱
صفحه 20:
-١ تلفيق علم وعمل ؟- توأم ساختن ايمان و عمل
- تربيت عملى 4- روش عقلى در تربيت اسلامى
6- ام به معرروف و نهی از منک ۷- جهاد یک روش قاطع تربيتى
۷- پاداش و تتبیه . ۸- توبه یک روش تربیتی.
4- روش بند و اندرذ -1١ قربیت از طريق ذک مر
-١١ تربيت از طبريق قصه وس كذشت اقوام وملل.
۲- دعا و نیایش
صفحه 21:
۱- فطبرت و سمرشت انسانی : تما اهداف» اصول, محتوی» بررنامه های
آوزشی ری پذوهی و سا كارها لا آن ید چیه
شناخت واقعیات و تحقق به کمالات فطبری انسان در مسیم الى اللّه و
مسرانجام رسیدن به قرب الهی باشد.
۲- توجه به کرامت و ذات انسانی.
۳- توجه به اختیار و آزادی انسان.
صفحه 22:
6- توجه به مسئولیت انسان .
۵- توجه به ابعاد وجودی انسان ( ابعاد مادی؛ معنوى؛ فكررى؛ عاطفى»
فردی» اجتماعی» اخلاقی؛ هنری و...)
7- توجه به اجتماعی بودن انسان
۷- توجه به برابمری همه اضراد بشر در اصل آضرینش
۸- توجه به ضرورت توام ساختن علم و عمل در کلیه اهدافه اصولء
محتوی» بررنامه های و روشهای آموزشی» تربیتی و پژوهشی .
صفحه 23:
- توجه به فضيلت علم؛ تدبيس» هدايت و تربيت ٠
۰- تقدم رحمت و محبت و امیدواری بر خشونت و بی مهرى و نا اميدى
صفحه 24:
ویثگیهای سازمانهای نظامی در ام ترربیت :
لوس
یهن
توجه به پیشررفت در زمینه های نظامی علمی وانذ
ess
4- توجه به همه چین
چین یک مجموعه نظامی در ام آموزش
صفحه 25:
۵- آمادگی شامل آمادگی رزمی و آموزش و سازماندهی و انضباط و
اخلاق و يشتيبانى هاى ١ يض ديك مى شود ۰
7- آموزش بازدارنده در مقابل تهدیدات .
=v همکاری و همدلی سازمانهای نیرروهای مسلح با یکدیگ.
۸- شناسایی و پررورش استعدادهای درخشان.
صفحه 26:
۱- تلاش علمسی در محیسط نظامی و برای اهداف نظامی را عبادت
بدانتد .
گملوبات و دانش نمی و حنظاستلل و ادامه جهاد نود
کفایی را از جمله فراتض بداند.
۳- از لحاظ آموزش تمرین و تدریبه آمادگی ظاهمری و سازمانی و
نظامى, آمادگی های باطنی خود را همواره آماده نگه دارد.
صفحه 27:
. از لحاظ قدرت نظامی و رزمی خود را تقویت کند -١
۲- از نظم نظم آموزش تلاشهای معنوى و اذلاقى به بهترین وجه
خود را آماده کند .
۳- اهمیت کار علمی بالاترین اهمیت است و اگس بررای کشور عزته
آ-برو رفاه اقتدار جهانی و پیشرفتهای علمی بخواهیم باید از
طبریق علم وارد شویم .
صفحه 28:
۱- اصل تقدم قرکیه بر تطیم .
۲- اصل پویائی .
۳- اصل جامعیت .
6- اصل انعطاف پذیری .
۵- اصل اعتبار .
7- اصل هماهنگی .
صفحه 29:
۷- اصل تناسب . ..
۸- اصل سا زگاری(سازگاری آموزش نیروهای سل بنظمآموزشی
-٩ اصل ضرورت .
۰- اصل خوداتکایی .
صفحه 30:
۲ اجراءمصوباتقرارگاهخاتم (ص).
۲ روند برنامه ریزی آموزشی برنامه رینزی درسی و متون آموزشی.
برنامه رینزی آموزشی با توجه:
۱) هدفای آموزشی ( عریحی واتباطی)
۲ نوع آموزش(علمی- تقوری» ( منظم, ردشو )
۳ شرایط زمانی( شبانه- روزانه)
6 شرایط جوی (زمستان-تابستان-کویر-جنگل-کوهستان و...)
6 قوانین و اساسنامهها(مدذت - شرایط پذیرش)
صفحه 31:
” برناسههای تففبیلی در ۳ فصل تهیه شود.( کلیات- موضوعات
آموزش- حدود آموزش)
۲ اردوگاهها بر اساس پدافند غیر عامل-( استتار- اختفاه - ضريب-
پوشش) اجراء شود.
vo تسریع در تالیف و بازنگری کتب.
همکاری با کمیته های تخصصی اجرراثی تالیف و بازنگری آئین نامه
ها و دستورات رزمی و فنی.
صفحه 32:
تلاش در طبراحی و ساخت شبیه سازها و وسایل کمک آموزشی
مورد نياز.
تلاش در جهت ينزوهش محورى آموزشها.
7 داشتن طررح تأمين اساتيد و مرییان و پیگیری آن.
” جلو گیری از ایجاد بى تفاوتى در پیگیرری نیاز های اساسی.( جنگ
افزارهای مراپ/ وسسایل اپتیسک مرازرهسسی/جذب امکانات
لايش /بازرسی فررودگاه کمکی مرا هوانيرو ز/ ميسن و صندلی
سهاو...)
صفحه 33:
۲ ارتباط و مخابرات را به روز کنید.
_قرار گاه بدون انتشار را آموزش دهید.
۲ دورههای تربیت استاد را جذی بگیررید.(بررنامه-متون تدریس-
شیوهها)
۲ آزمایشات کینی شود.
۲ اعمال قوانین مترررات آموزشی و کمیسونهای آموزشی جذی .
صفحه 34:
v فعال شدن آموزش و تأمین مرک و طمرح ببرنامه دانشکده هاء
۲ تخصیص اعتبارات و هزین آن وفق مترررات و پرهین از پررداختهای
غیر مجاز- oa
4 تقویت پررنامه غنی سازی اوقات ضراغت.