پاورپوینتی مفید در مورد نقش آموزش و پرورش در توسعه فکری آیندگان درر قرن 21

milad

43 صفحه
614 بازدید
26 خرداد 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 2:
أموزش و يرورش در قرن 60©

صفحه 3:
* برای رسیدن به آثار و دستاوردهای فناوری که باید اذعان داشت نقش چشمگیر و اهمیت بسزایی در تغییر چشم انداز يادكيرى داريند لازم است الكوها 7 آموزش را كناز بكذاريم و به نوسازى آنها بيردازيم.

صفحه 4:
Eat eS Me Rt Ie Nee OMB eee eo داشتند كه معلومات بشر هر بنج سال دو برابر:مى شود.و اكنون در قرن بيست و يكم معلومات انسان هر "دو ماه دو برابر می شود

صفحه 5:
" اين تحول.و دكريكونى در بسيارى از كشورها خيلى يايين ‎ES.)‏ ا ا ا ا ا 0 مدرسه می روند خیلی پایین تر از کشورهای ایالات شمالی و غربی امریکاو اروپای غربی است.

صفحه 6:
ا ا ا 7 فصل برنامه هاى آموزش و يرورش جهانى باشد و اين باور وجود دارد که در های مدارس باید به روی تمامى افراد لازم التعليم باز شود.

صفحه 7:
بر این اساس می توان اهداف زیر را برای آموزش و پرورش در نظر گرفت: " آموزش توده ها بخاطر ميهن دوستى * دستیابی به توسعه ی اجتماعی PEO EM RTT NEC CWE TNE CI ‏ا ا‎

صفحه 8:
" در يكصد سال كذشته سيستم هاى آموزشى نتوانسته اند ميان هدفها و محتواى آموزيشى با متن زندكى ارتباط برقرار

صفحه 9:
:از اين نظر : کلاپارد می گوید رل ۷ سربرد نمایان نمیسازد :پستالوژی می گوید آموزش مدرسه به منزله ی مکمل تعلیم و تربیت خانوادگی :هربارت می گوید .مرحله پنجم آموزش کاربردهای تجربی آن است

صفحه 10:
در اين راستا : کشورهای تروتمند و کم جمعیت سرمایه گذاری,هنگفت در آموزش وپرورش ‎renee‏ ل ۳ رشد اقتصادی

صفحه 11:
اكت “ZY ۱ بهره نبردن معلم از آموزش و يرورش ۱ عدم پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی

صفحه 12:
" بيشرفت ها در كشورهاى توسعه يافته ناشى از توجه و علاقه ايست. كه اين كشورها به آموزش و يروش دارند ا ا ‎ERNE ves‏ آنها است.

صفحه 13:
* کارشناسان توسعه در حال حاضر اولویت بهسازی و سرمایه گذاری ‎BB er Sa S)-o eo eT SI SIC SID ele SS‏ های اقتصادی و اجتماعی می دانند مشروط بر اينکه اولویت های توسعه ى امكانات بر واقعيت هاى هر جامعه و هدف هاى واقع بينانه و قابل حصول مبتنى باشد

صفحه 14:
‎LIC ee)‏ تا ‎4 ‎ESB eas oS) ‏سرمایه گذاری در توسعه اقتصادی عامل قحطی توده ها است ‏پیشرفت های اجتماعی و فرهنگی تابع پیشرفت های اقتصادی است

صفحه 15:
"" اكنون كه مسلم شد توسعه ى اقتصادى لازمه اش اين است که افراد ماهرتر و کاردان تر باشند و مدارس در جریان سریع عقاید و تازه هایی که در تکنیک های جدید حاصل ‎Peewee SED ere DE ee See Ere)‏ بسیار مهمی در زندگی اجتماعی امروز بر عهده دارد

صفحه 16:
به همين دليل است كه « آموزش عمومى » سر فصل برنامه هاى آموزش و پرورش جهانی است.

صفحه 17:
* در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به سبب تائیرات عمیق اخلاقی » اجتماعی و ... آموزش عمومی مورد توجه ‎OP NOB Dac S‏ ل ل ‎Sl Sinn‏ ‎BRE SEs en DD a nie ewe EES)‏ 1 دست داده است وعليرغم تالاشهاى فراوان مرّبيان آموزش و پرورش نظام های آموزشی نتوانسته خود را بطور كامل با تغييرات عمده ى اخير هماهنك كند.

صفحه 18:
دلايل اين ناهماهنكى را مى توان اينكونه بيان كرد: الف ) بوجود آمدن نیازمندیهای جدید که آموزش و پرورش دو قرن گذشته نمی تواند پاسخگوی آن باشد. ۲ S Se ‏ا‎ oad ‎eS)‏ اك ‏برخی از اين شرایط ل ‎Peer‏ ‏و نيازمنديها عبارتند از: ‎Ss)‏ ۱3 ‏پاسخگویی به نیا های ناشی از انفجار دانش و تأثيرات أن بر تعليم ‎SS

صفحه 19:
" ب ) انسان امروز در حال ورود به دوزيائيست كه در آن علم به صورت نهادی مسلط در آمده است یعنی ورود به عصر فرا صنعتى. عصرى كه سمبل آن رايانه,است و در آن سه عنصر پول » زور و دانایی در حیات اقتصادى و سیاسی بشر نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

صفحه 20:
وظیفه ی آموزش و پرورش در قرن90که می توان آن را قرن دانايى نام نهاد براى تحقق « آموزش براى همه » را مى توان اينكونه بيان كرد: " نظام هاى آموزشى بايد خود را با تغييرات درون و برون سازمانی وفق دهند و هرگونه تغییرات و تحولات قابل پیش بینی را در تصمیم گیریهای خود برای وصول بّه نقطه ی تعادل دخالت دهند.

صفحه 21:
" آموزش و يرورش به عنوان يك نهاد اجتماعى در اجرياى نقش خود منابع مالی و انسانی قابل توجهی به کار میگیرد. با وجود اینکه در بسیاری از کشور های در حال توسعه ۱ ا ا ا ا جشم نمى خورد. راه حل جيست؟

صفحه 22:
۱ rit ۱ ere Dee eve Bre Deo" FUSE ON ‏ا‎ NCI ۱ Sree ene De Steet ‏در اين زمينه به اعطاى وامهاى اختصاصى اقدام كرده‎ حت

صفحه 23:
نتیجه گیری: برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب در قرن بیست و یکم 0 ار مدارس جديد در شهر و روستا و مناطق دورافتاده از طريق كلاسهاى تك ‎SY")‏ ل 0 اصلاح كلاسهاى يرجمعيت و به حداقل رسائدن شمار دائنش'آموزان در كلاس لت بر مشارکت دادن مردم در آموزش عمومی | SY Ne) She ST en eS!

صفحه 24:
گسترش مداوم آموزش تا محو بیسوادی ATES Te SEC aE TCS Te) اختصاص بعضی از خدمات آموزشی به دانش آموزان محروم توجه به رفاه حال معلمان از نظر مادى و معنوى ل ل ل 0 استفاده از تكنولوزى آموزشى براى بهبود و توسعه ى كيفيت كلى آموزش

صفحه 25:
ويزكيهاى معلم در قرن )© " از آنجاييكه قرن بيست و يكم قرن اطلاعات:»ابتكار و مهارت ‎epee ag)‏ ا ا ا ا ‎fen‏ ‏300 مَى باشد.

صفحه 26:
* _الف) اطللاعات: بالا بردن اظلاعات و به روز كردن آن از ويزكيهاى معلم قرن 0 است. در حوزه اطلاعات می توان به موارد دیل اشاره کرد

صفحه 27:
۳ فناورى اطلاعات به ما مى كويد ا امروز ممکن است نادرست و یا حتی گمراه کننده باشد. بنابراين معلمان با استفاده از اين تكنيك بايد معلمانى محقق و يرو هشكز ‎es ene‏ هر ©) بالا بردن اطلاعات عمومى: معلم در اين قرن بايد اطلاعات خود را نه تنها در زمينه رشته ‎eee et a ee ee CES ere‏ وسیاسی جامعه خود بالا ببرد.

صفحه 28:
©) تدريس نوين: ا ‎POE‏ ‏مى بخشد. اين روشها عبارتند از : هميارىء تدريس فعال » بارش مغزى » ايفاى نقش » روش 0 0 ‏ا ا‎ ome eee) 00 ©©) شركت در دوره هاى ضمن خدمت: لازمه اينكه معلم اطللاعات جديد دريافت.كند » در طول كار خود هميشه يكسان تدريس نكند و نكات را از جهات مختلف و زواياى متعدد بررسی کند شرکت در ذوره های ضمن خدمت آموزش 07 0

صفحه 29:
18 GHA yd ‏با‎ Hai (S ‏یک معلم بیش از معلم بودن باید یک روانشناس آگاه و خبره باشد.‎ ©) داشتن طرح. دريس : ‎eyed‏ ل ل ا ل اك للك تدریس اقدام به نوشتن طرح درس کند و در این امر اهداف آموزش را در نظر بگیرد.

صفحه 30:
" ب) ابتكار: ا ا ل ل ۳ خصوصّیات زير را داشته باشد : 0 خلاقیت: ‎(iil alg 52 4S ASDA 0 5.84)‏ ا ‎Ag ayo aga go silly‏ فعليت نمى رسد مكر اينكه معلم خود آراسته به صفت خلاقيت باشد. ©) ايجاد دنياى يرسش در كلاس: معلم مبتكر كسى است كه هميشه سوالى براى مطرج كردن در كلاس داشته باشد و حس انكيزه ى كنجكاوى دانش أموزان را تحریک کند

صفحه 31:
©) ایجاد دنیای تخيل در كلاس : معلم مبتكر به تخيل دانش آموزان احترا مى كذارد زيرا مى داند تخيل است كه خلاقيت ۱ <6) واهمه نداشتن از شكست: ا ل ا ا ا ل آزمایش می کند و نتيجه را به همه می گوید. 9) قدرت تغییر پیش فرض ها : ‎ae eB Tere tee‏ ار زوایای مختلف می نگرد» پیش فرض های قدیمی برای او جالب نیستند و در ذهن خود « چرا پروری » ایجاد می کند.

صفحه 32:
م) تشخیص پیش نیاز های دانش آموزان: ‎ene‏ كه از كجا شروع كند و بيش نیاز فراگیران او چیست. ©) درمان ناتوانى هاى يادكيرى: ‎Eee Deer tz)‏ ل ۱ ‎eRe rele‏ ©) شناخت تفاوت هاى فردى: ‎yr)‏ ا ا ۱ ‎ery et]‏ ا ا 0 0 1 كه قوانين آن تعميم يافتنى است باعث ناديده كرفتن تفاوت هاى فردى دانش آموزان می شود.

صفحه 33:
" ج) مهارت و سرعت: سومين وجه تمايز قرن |)© مهارت و سرعت است كه معلم در اين مقوله بايد داراى ويزكيهاى زير باشد: ) مهارت هاى فردى: شامل قدرت طرح ريزى مدل ذهنى » بكاركيرى اصول منطقى در تدریس ۰ قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و قدرت تصمیم گیری ©) مهاريتهاى ارتباطى: ا ا لاك ل ا دا امثله در تدریس و گزارش دهی صحیح می باشد.

صفحه 34:
©) مهاريت در تدرييس: مهمترين عامل در اثر بخشى كار معلمان مهارت در تدريس و اطلاع:از دانش تدريس است كه با عملكرد معلمّان در دوره كار ‎ey Seton kp eee‏ 4) استفاده از وسايل كمك آموزشى ( تكنولوزى آموزشى ): استفاده از وسایل کمک آموزشی در امر تدریس می تواند به مهارت و سرعت تدریس معلم کمک کند » اف و کال هد ناگ درك مطلب را براى دانش آموز ساده تر كنند.

صفحه 35:
© مهارت تفکر انتزاعی : معلمانى كه تفكر انتزاعى بالايى دارند مى توانند با ايده. هاى متفاوت ‎Ney leer we-ey‏ ا ا ا ‎FeV Ome Bete Ce‏ متفاوتى ارائه دهند و درباره مزايا و معايب هر برنامه بهترين فكر لك 0 ©) مهارت تجزيه و تحليل مسائل: معلمانى كه اين مهازت را دارا هستند درباره موضوعات گوناگون ا ا ا ا 0 جه كارهايى ضرورت و اهميت ندارد.

صفحه 36:
" د) ويؤكى هاى اخلاقى: ‎Js 9‏ ويزكى هاى قبلى »ويزكى هاى معلم'در فرهنك دينى ما ‎rng a eae ip op OR eters‏ فعلم واتویکت اند ‎A 5‏ ۳ ف 90 1 1 ‎Ps‏ علم نیست بلکه تربیت و پرورش دینی و رشد خصوصیات ‎ee See Sees enon ne‏ ل ۳9 /

صفحه 37:
) مراعات آداب و رسوم اجتماعى : بسيارى.از سعادت هاى اجتماعى مرهون مراعات آداب و رسوم اجتماعى است و معلم كه:الكوى اخلاق براى دائش آمؤزان است نباید به بهانه پپشرفت علم ءتحول و جهانی شدن آداب و رسوم اجتماعی خود را کنار بگذارد» حصار ها را بشکند و حریم عفت و ياكدامنى جامعه را نادیده بگیرد. ©) نشاط و شادذابى: معلم بايد.در هنكام ورود به كلاس» مشكلات زندكئ خود را كه ناشى از تغيير و تحولات جامعه اش مئ باشد كنار كذارده و با روحیه ی شاداب و پر نشاط پا به دنیای کلاس نهد. به قول نیچه : هیچ کاری که در آن روحیه شاد نقش نداشته باشد ييش نمى رود.

صفحه 38:
) آراستگی ظاهر: هر چند درقرن بیست و یکم »سرعت اهمیت ویژه ای می یابد و زمان و فرصت به حداقل می رسد اما معلح باید برای رسیدن به ‎DESY NUE ED ore EEE ae se‏ را ۱ ) سعه ی صدر: در عصری که مالامال از تغییر و تحولات است وقوع رفتارهای غير عادى و حتى زننده ز از دانش آموزان اجتناب نايذير است. معلم باید در برخورد با اين رفتارها از خود سعه ی صدر نشان ادهد.

صفحه 39:
©) شخصيت دادن به ديكران: معلم موفق در قرن )2 كسى است كه علاوه بر اينكه خود متشخص است برای دیگران اعم از دانش آموزان و همکاران شخصیت و ارزش قائل باشد و دانش آموز را.در جمع تحقير يا سرزنش نكند. ©) تعهد در كان: تعهد كارى موجب درست استفاده كردن از اطلاعات علمى مى شود و راه بکارگیری صحیح آنها را به معلم می نمایاند و گر نه علم در خدمت نسل کشی و تباهی جوامع می شود همانطور که این وضعیت در غرب اک ابیت تقوا ‎ew eee Eee eNL‏ | »نگرش و بینش صحیح و تقدم منافع جامعه نسبت به منافع خود از ديكر ويزكيهاى اخلاقى معلم قرن )© است.

صفحه 40:
نتیجه گیربی: تحول اساسی و پایدارآدر هر جامعه در گرو.متحول شدن نظام تعلیم ‎ia)‏ ا ا ال ا تلن تعليم و تربيت بهبود کار معلم است. طرفداران و مبلغان تحول و توسعه در جوامع باید بیش از هر کس حامیان واقعی معلمان باشند » از طرفی معلمان باید بدانند در چه شرايط متحول جهانى زندكى مى كنند» فكر و عمل و توان خود را محدود به مرزهاى جغرافيايى يا جند كتاب يا جزوه كه در طول کارخود با آن آشنا شده اند نکنند زیرا که دنیای پیچیده و متحول el 0 ET EBSD eS VES Shr Sere E ee

صفحه 41:
" به :7 افراد انسانى را نبايد همجون ابزارهائ:بى جان در نظن ‎clerye eyo )e Peres‏ 0 ا 0 موزون بايد به جامعه تحویل داد.

صفحه 42:
اگرمی خواهید از شغل خود راضی باشید .به موفقیت 2 زير دستان خود نكاه كنيد (en)

صفحه 43:

10,000 تومان