صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 2:
أموزش و يرورش در قرن 60©
صفحه 3:
* برای رسیدن به آثار و دستاوردهای فناوری که باید اذعان
داشت نقش چشمگیر و اهمیت بسزایی در تغییر چشم انداز
يادكيرى داريند لازم است الكوها 7
آموزش را كناز بكذاريم و به نوسازى آنها بيردازيم.
صفحه 4:
Eat eS Me Rt Ie Nee OMB eee eo
داشتند كه معلومات بشر هر بنج سال دو برابر:مى شود.و
اكنون در قرن بيست و يكم معلومات انسان هر "دو ماه دو
برابر می شود
صفحه 5:
" اين تحول.و دكريكونى در بسيارى از كشورها خيلى يايين
ES.) ا ا ا ا ا 0
مدرسه می روند خیلی پایین تر از کشورهای ایالات شمالی
و غربی امریکاو اروپای غربی است.
صفحه 6:
ا ا ا 7
فصل برنامه هاى آموزش و يرورش جهانى باشد و اين
باور وجود دارد که در های مدارس باید به روی تمامى
افراد لازم التعليم باز شود.
صفحه 7:
بر این اساس می توان اهداف زیر را برای آموزش و پرورش
در نظر گرفت:
" آموزش توده ها بخاطر ميهن دوستى
* دستیابی به توسعه ی اجتماعی
PEO EM RTT NEC CWE TNE CI ا ا
صفحه 8:
" در يكصد سال كذشته سيستم هاى آموزشى نتوانسته اند
ميان هدفها و محتواى آموزيشى با متن زندكى ارتباط برقرار
صفحه 9:
:از اين نظر
: کلاپارد می گوید
رل
۷
سربرد نمایان نمیسازد
:پستالوژی می گوید
آموزش مدرسه به منزله ی مکمل تعلیم و تربیت خانوادگی
:هربارت می گوید
.مرحله پنجم آموزش کاربردهای تجربی آن است
صفحه 10:
در اين راستا :
کشورهای تروتمند و کم جمعیت
سرمایه گذاری,هنگفت در آموزش وپرورش
renee ل
۳
رشد اقتصادی
صفحه 11:
اكت
“ZY
۱ بهره نبردن معلم از آموزش و يرورش ۱
عدم پیشرفت علمی و توسعه اقتصادی
صفحه 12:
" بيشرفت ها در كشورهاى توسعه يافته ناشى از توجه و
علاقه ايست. كه اين كشورها به آموزش و يروش دارند
ا ا ERNE ves
آنها است.
صفحه 13:
* کارشناسان توسعه در حال حاضر اولویت بهسازی و سرمایه گذاری
BB er Sa S)-o eo eT SI SIC SID ele SS
های اقتصادی و اجتماعی می دانند مشروط بر اينکه اولویت های
توسعه ى امكانات بر واقعيت هاى هر جامعه و هدف هاى واقع
بينانه و قابل حصول مبتنى باشد
صفحه 14:
LIC ee) تا
4
ESB eas oS)
سرمایه گذاری در توسعه اقتصادی عامل قحطی توده ها است
پیشرفت های اجتماعی و فرهنگی تابع پیشرفت های اقتصادی است
صفحه 15:
"" اكنون كه مسلم شد توسعه ى اقتصادى لازمه اش اين است
که افراد ماهرتر و کاردان تر باشند و مدارس در جریان
سریع عقاید و تازه هایی که در تکنیک های جدید حاصل
Peewee SED ere DE ee See Ere)
بسیار مهمی در زندگی اجتماعی امروز بر عهده دارد
صفحه 16:
به همين دليل است كه « آموزش عمومى » سر فصل
برنامه هاى آموزش و پرورش جهانی است.
صفحه 17:
* در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به سبب تائیرات
عمیق اخلاقی » اجتماعی و ... آموزش عمومی مورد توجه
OP NOB Dac S ل ل Sl Sinn
BRE SEs en DD a nie ewe EES)
1 دست داده است وعليرغم تالاشهاى فراوان مرّبيان
آموزش و پرورش نظام های آموزشی نتوانسته خود را
بطور كامل با تغييرات عمده ى اخير هماهنك كند.
صفحه 18:
دلايل اين ناهماهنكى را مى توان اينكونه بيان كرد:
الف ) بوجود آمدن نیازمندیهای جدید که آموزش و پرورش دو قرن
گذشته نمی تواند پاسخگوی آن باشد.
۲ S Se ا oad
eS) اك
برخی از اين شرایط ل Peer
و نيازمنديها عبارتند از: Ss) ۱3
پاسخگویی به نیا های ناشی از انفجار دانش و تأثيرات أن بر تعليم
SS
صفحه 19:
" ب ) انسان امروز در حال ورود به دوزيائيست كه در آن
علم به صورت نهادی مسلط در آمده است یعنی ورود به
عصر فرا صنعتى. عصرى كه سمبل آن رايانه,است و در
آن سه عنصر پول » زور و دانایی در حیات اقتصادى و
سیاسی بشر نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
صفحه 20:
وظیفه ی آموزش و پرورش در قرن90که می توان
آن را قرن دانايى نام نهاد براى تحقق « آموزش براى
همه » را مى توان اينكونه بيان كرد:
" نظام هاى آموزشى بايد خود را با تغييرات درون و برون
سازمانی وفق دهند و هرگونه تغییرات و تحولات قابل پیش
بینی را در تصمیم گیریهای خود برای وصول بّه نقطه ی
تعادل دخالت دهند.
صفحه 21:
" آموزش و يرورش به عنوان يك نهاد اجتماعى در اجرياى
نقش خود منابع مالی و انسانی قابل توجهی به کار میگیرد.
با وجود اینکه در بسیاری از کشور های در حال توسعه
۱
ا ا ا ا
جشم نمى خورد.
راه حل جيست؟
صفحه 22:
۱ rit
۱ ere Dee eve Bre Deo"
FUSE ON ا NCI
۱ Sree ene De Steet
در اين زمينه به اعطاى وامهاى اختصاصى اقدام كرده
حت
صفحه 23:
نتیجه گیری:
برای دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب در قرن بیست و یکم
0
ار
مدارس جديد در شهر و روستا و مناطق دورافتاده از طريق كلاسهاى تك
SY") ل 0
اصلاح كلاسهاى يرجمعيت و به حداقل رسائدن شمار دائنش'آموزان در كلاس
لت بر
مشارکت دادن مردم در آموزش عمومی
| SY Ne) She ST en eS!
صفحه 24:
گسترش مداوم آموزش تا محو بیسوادی
ATES Te SEC aE TCS Te)
اختصاص بعضی از خدمات آموزشی به دانش آموزان محروم
توجه به رفاه حال معلمان از نظر مادى و معنوى
ل ل ل 0
استفاده از تكنولوزى آموزشى براى بهبود و توسعه ى كيفيت كلى آموزش
صفحه 25:
ويزكيهاى معلم در قرن )©
" از آنجاييكه قرن بيست و يكم قرن اطلاعات:»ابتكار و مهارت
epee ag) ا ا ا ا fen
300 مَى باشد.
صفحه 26:
* _الف) اطللاعات:
بالا بردن اظلاعات و به روز كردن آن از ويزكيهاى معلم قرن
0 است. در حوزه اطلاعات می توان به موارد دیل اشاره کرد
صفحه 27:
۳
فناورى اطلاعات به ما مى كويد ا
امروز ممکن است نادرست و یا حتی گمراه کننده باشد. بنابراين
معلمان با استفاده از اين تكنيك بايد معلمانى محقق و يرو هشكز
es ene هر
©) بالا بردن اطلاعات عمومى:
معلم در اين قرن بايد اطلاعات خود را نه تنها در زمينه رشته
eee et a ee ee CES ere
وسیاسی جامعه خود بالا ببرد.
صفحه 28:
©) تدريس نوين:
ا POE
مى بخشد. اين روشها عبارتند از :
هميارىء تدريس فعال » بارش مغزى » ايفاى نقش » روش
0 0 ا ا ome eee)
00
©©) شركت در دوره هاى ضمن خدمت:
لازمه اينكه معلم اطللاعات جديد دريافت.كند » در طول كار خود
هميشه يكسان تدريس نكند و نكات را از جهات مختلف و زواياى
متعدد بررسی کند شرکت در ذوره های ضمن خدمت آموزش
07 0
صفحه 29:
18 GHA yd با Hai (S
یک معلم بیش از معلم بودن باید یک روانشناس آگاه و خبره باشد.
©) داشتن طرح. دريس :
eyed ل ل ا ل اك للك
تدریس اقدام به نوشتن طرح درس کند و در این امر اهداف آموزش
را در نظر بگیرد.
صفحه 30:
" ب) ابتكار:
ا ا ل ل ۳
خصوصّیات زير را داشته باشد :
0 خلاقیت:
(iil alg 52 4S ASDA 0 5.84) ا Ag ayo aga go silly
فعليت نمى رسد مكر اينكه معلم خود آراسته به صفت خلاقيت باشد.
©) ايجاد دنياى يرسش در كلاس:
معلم مبتكر كسى است كه هميشه سوالى براى مطرج كردن در
كلاس داشته باشد و حس انكيزه ى كنجكاوى دانش أموزان را
تحریک کند
صفحه 31:
©) ایجاد دنیای تخيل در كلاس :
معلم مبتكر به تخيل دانش آموزان احترا مى كذارد زيرا مى داند
تخيل است كه خلاقيت ۱
<6) واهمه نداشتن از شكست:
ا ل ا ا ا ل
آزمایش می کند و نتيجه را به همه می گوید.
9) قدرت تغییر پیش فرض ها :
ae eB Tere tee ار
زوایای مختلف می نگرد» پیش فرض های قدیمی برای او جالب
نیستند و در ذهن خود « چرا پروری » ایجاد می کند.
صفحه 32:
م) تشخیص پیش نیاز های دانش آموزان:
ene كه از كجا شروع كند و بيش
نیاز فراگیران او چیست.
©) درمان ناتوانى هاى يادكيرى:
Eee Deer tz) ل ۱
eRe rele
©) شناخت تفاوت هاى فردى:
yr) ا ا ۱
ery et] ا ا 0 0 1
كه قوانين آن تعميم يافتنى است باعث ناديده كرفتن تفاوت هاى فردى
دانش آموزان می شود.
صفحه 33:
" ج) مهارت و سرعت:
سومين وجه تمايز قرن |)© مهارت و سرعت است كه معلم در اين
مقوله بايد داراى ويزكيهاى زير باشد:
) مهارت هاى فردى:
شامل قدرت طرح ريزى مدل ذهنى » بكاركيرى اصول منطقى در
تدریس ۰ قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و قدرت تصمیم گیری
©) مهاريتهاى ارتباطى:
ا ا لاك ل ا دا
امثله در تدریس و گزارش دهی صحیح می باشد.
صفحه 34:
©) مهاريت در تدرييس:
مهمترين عامل در اثر بخشى كار معلمان مهارت در تدريس و
اطلاع:از دانش تدريس است كه با عملكرد معلمّان در دوره كار
ey Seton kp eee
4) استفاده از وسايل كمك آموزشى ( تكنولوزى آموزشى ):
استفاده از وسایل کمک آموزشی در امر تدریس می تواند به مهارت
و سرعت تدریس معلم کمک کند » اف و کال هد ناگ
درك مطلب را براى دانش آموز ساده تر كنند.
صفحه 35:
© مهارت تفکر انتزاعی :
معلمانى كه تفكر انتزاعى بالايى دارند مى توانند با ايده. هاى متفاوت
Ney leer we-ey ا ا ا FeV Ome Bete Ce
متفاوتى ارائه دهند و درباره مزايا و معايب هر برنامه بهترين فكر
لك 0
©) مهارت تجزيه و تحليل مسائل:
معلمانى كه اين مهازت را دارا هستند درباره موضوعات گوناگون
ا ا ا ا 0
جه كارهايى ضرورت و اهميت ندارد.
صفحه 36:
" د) ويؤكى هاى اخلاقى:
Js 9 ويزكى هاى قبلى »ويزكى هاى معلم'در فرهنك دينى ما
rng a eae ip op OR eters فعلم واتویکت اند
A 5 ۳ ف 90 1 1
Ps علم نیست بلکه تربیت و پرورش دینی و رشد خصوصیات
ee See Sees enon ne
ل ۳9 /
صفحه 37:
) مراعات آداب و رسوم اجتماعى :
بسيارى.از سعادت هاى اجتماعى مرهون مراعات آداب و رسوم
اجتماعى است و معلم كه:الكوى اخلاق براى دائش آمؤزان است
نباید به بهانه پپشرفت علم ءتحول و جهانی شدن آداب و رسوم
اجتماعی خود را کنار بگذارد» حصار ها را بشکند و حریم عفت و
ياكدامنى جامعه را نادیده بگیرد.
©) نشاط و شادذابى:
معلم بايد.در هنكام ورود به كلاس» مشكلات زندكئ خود را كه
ناشى از تغيير و تحولات جامعه اش مئ باشد كنار كذارده و با
روحیه ی شاداب و پر نشاط پا به دنیای کلاس نهد.
به قول نیچه : هیچ کاری که در آن روحیه شاد نقش نداشته باشد
ييش نمى رود.
صفحه 38:
) آراستگی ظاهر:
هر چند درقرن بیست و یکم »سرعت اهمیت ویژه ای می یابد و
زمان و فرصت به حداقل می رسد اما معلح باید برای رسیدن به
DESY NUE ED ore EEE ae se را ۱
) سعه ی صدر:
در عصری که مالامال از تغییر و تحولات است وقوع رفتارهای
غير عادى و حتى زننده ز از دانش آموزان اجتناب نايذير است.
معلم باید در برخورد با اين رفتارها از خود سعه ی صدر نشان
ادهد.
صفحه 39:
©) شخصيت دادن به ديكران:
معلم موفق در قرن )2 كسى است كه علاوه بر اينكه خود متشخص
است برای دیگران اعم از دانش آموزان و همکاران شخصیت و ارزش
قائل باشد و دانش آموز را.در جمع تحقير يا سرزنش نكند.
©) تعهد در كان:
تعهد كارى موجب درست استفاده كردن از اطلاعات علمى مى شود و
راه بکارگیری صحیح آنها را به معلم می نمایاند و گر نه علم در خدمت
نسل کشی و تباهی جوامع می شود همانطور که این وضعیت در غرب
اک ابیت
تقوا ew eee Eee eNL | »نگرش و بینش صحیح
و تقدم منافع جامعه نسبت به منافع خود از ديكر ويزكيهاى اخلاقى معلم
قرن )© است.
صفحه 40:
نتیجه گیربی:
تحول اساسی و پایدارآدر هر جامعه در گرو.متحول شدن نظام تعلیم
ia) ا ا ال ا تلن
تعليم و تربيت بهبود کار معلم است.
طرفداران و مبلغان تحول و توسعه در جوامع باید بیش از هر کس
حامیان واقعی معلمان باشند » از طرفی معلمان باید بدانند در چه
شرايط متحول جهانى زندكى مى كنند» فكر و عمل و توان خود را
محدود به مرزهاى جغرافيايى يا جند كتاب يا جزوه كه در طول
کارخود با آن آشنا شده اند نکنند زیرا که دنیای پیچیده و متحول
el
0 ET EBSD eS VES Shr Sere E ee
صفحه 41:
" به :7
افراد انسانى را نبايد همجون ابزارهائ:بى جان در نظن
clerye eyo )e Peres 0 ا 0
موزون بايد به جامعه تحویل داد.
صفحه 42:
اگرمی خواهید از شغل خود راضی باشید .به موفقیت
2
زير دستان خود نكاه كنيد
(en)
صفحه 43: