آموزشگزارش‌های دولتیسایر

آموزش و پرورش دوره های ابتدایی ، راهنمایی تحصیلی و متوسطه

صفحه 1:
بسم ‎sii)‏ ‏الزرحهمن ‏آلرمیم

صفحه 2:
a | شناسنامه درس ا ابتدایی -راهنمایی تحصيلى و متوسطه اسه واحد رشته علوم تربیتی اتتهيه و تنظيم: عبدالحسین تفضلی مقدم ركشل مشيد

صفحه 3:
3۳ ob امه 5 ‎re 1 re]‏ = 0 وبرورس 93 ها حت یی » را یی مورس 2 2 ى ‎a‏ 000 احمد صافى

صفحه 4:
دشگفد ۵ مه ۹ دص در هر کشوری نظام آموزش و پرورش یکی از نظامهای ‎sate ke Mo one prs Pees eo‏ ا ‎Ale‏ ‏ميراث فرهنكى و تجارت بشرى به نسل جديد . ايجاد تغییرات مطلوب در شناختها . نگرشها و در نهایت رفتار ۱

صفحه 5:
لذا آموزش محور پرورش است و کلمه تربیت ‎Sr eS alee te Bere (CoB EB))‏ علمای تعلیم و ترییت است .

صفحه 6:
* در محافل تربیتی » آموزش پایه و محور تربیت است و * رسالت اساسی موسسات آموزشی ‏ تربیت افراد در * ابعاد بدنی » عقلانی » عاطفی » اخلاقی و اجتماعی است .

صفحه 7:
برای تبل به این اهداف در هر کسوری ‏ سرمایه های فراوانی برای آموزش و يرورش كودكان » نوجوانان و جوانان در سه مقطع ابتدایی , راهنمایی تحصیلی و متوسطه هزینه می شود .

صفحه 8:
شیوه کار کردن و موثر بودن در مراکز آموزشی » مستلزم شناخت هدفها » اصول آموزشی و پرورشی » ویژگیهای دانش آموزان و ۰ ere ree Te OSES ees eee ear eee)

صفحه 9:
فصل اول : PE ee se i en ees

صفحه 10:
rer ky | 0-آشنایی دانشجویان با مفهوم تربیت از دیدگاه ‎Srp eye ST‏ [ هتوانایی دانشجویان برای تجزیه و تحلیل نظام 1 1 ييورش اهميت و كاركرد هاى آن 7 آشنایی دانشجویان با اصول و ساختار نظام ‎eye ST‏ 3 7 کشور

صفحه 11:
تعریف تربیت ( آموزش و پرورش) . آموزش 7 م ‎e vert l)‏ ۱ ۱9 است پرورش نیز به معنی پروراندن پروردن و آداب و اخلاق به

صفحه 12:
در فرهنگ با مفهوم تربیت مترداف با تعلیسم و تربیت و آموزش و يرورش است و سابقه طولانى دارد وازه تعليم ‎ape penecy ere)‏ ا ا 2 2 جدید است و در حقیقت به همان معنی ترییت است .

صفحه 13:
1 اطلاق می شود مانند آموزش ریاضی و پرورش یا تربیت به آموزشهای دینی و اخلاقی گفته می شود . ‎grey 7)‏ ا ‎Cee reve Creve”‏ ‎eee eases)‏ ا

صفحه 14:
" مربيان بزرك دو كلمه آموزش و يرورش را در يك مفهوم يعنى تربيت به كار مى ا ا ا 0 براى يرورش افراد در اختيار است.

صفحه 15:
0ت " تربيت هدايت فرد است در بعد معنوى و اخلاقى اجتماعى عاطفی و عقلانی. * تربیت عبارت است از پروراندن و به تمر رساندن استعدادها و موهبتهاى جسمانى و روانى كه طبيعت انسانى واجد و مالک آنهاست.

صفحه 16:
را ۱۱( سا رل ‎UNC‏ ‏تعریف نظام آموزش و پرورش ‎ree Recs etek‏ نظام آموزش و پرورش به نظامی گفته می شود که الگوی کلی نهادها . موسسات و سازمانهای رسمى جامعه است .

صفحه 17:
ERC ‏ا ا‎ eed) 1۱ geo Crer We ee ere er peer ge) اهمیت نظام آموزش و پرورش و کارکردهای آن ۳

صفحه 18:
آموزش و يرورش يك سرمايه كزارى بلند مدت است که در سراسر عمر پدیدار می شود و فراهم آوردن مناسب آن برای همگان کوتاهی نشود .

صفحه 19:
آموزش و برورش آدمى امرى بيجيده و وقت كير و پر دامنه است که سرمایه گذار بیشتر » برنامه ها نظام یافته و همکاری نهادهای كوناكٌون جامعه را مى طلبد .

صفحه 20:
ل ات ا 0 ا بپ۰ ا ل 2 اجبارى كردن ان تعهدات سنكينى در قانونهاى ‎RUS SR OIER etry peeve)‏

صفحه 21:
۳ ل می دانند که نظام اموزش و يرورش ان به عهده كرفته است.

صفحه 22:
۶ ‏ل‎ SY Te SY ‏و پر دامنه است که سرمایه گذاری بیشتر‎ ‏برنامه های نظم یافته و همکاری نهادهای‎ گوناگون جامعه را می طلبد.

صفحه 23:
کارکردهای نظام آموزش و پرورش كاركردهاى نظام آموزش و يرورش بايد ياسخنكويى ا ا ا ا ا 0 20 ‎ae)‏ ۱ ال 0

صفحه 24:
كا ركردهاى آشكار آموزش و يرورش متعدند از جمله : 0220002 ‏لا‎ CYB ES) ‏“-يرورش و رشد كيفيت كودكان , نوجوانان و جوانان‎ ۴-تربیت و تامین نبروی انسانی جامعه

صفحه 25:
با دانستنی ها سنتها و ارزشها زبان مذهب هنر مهارتها و تجارب بشرى و غيره از نسلى به نسل ديكر است.

صفحه 26:
جامعه پنیزی " انتقال ارزشها گرایشها آداب و رسوم فرهنگی و اجتماعی به نسل جدید تا هر فرد به انسانی اجتماعی تبدیل گردد و به ایفای نقشهای قادر سود

صفحه 27:
پرورش و رشد کیفیت کودکان #انظام آأموزش و يرورش هر كشور مهمترين و موثر ترين نظام يرورش ورشد سنن اتن مر

صفحه 28:
۳ eee re ا ‎ee Ce re‏ تناسب نياز جامعه در بخشهاى كشاورزى صنعت و خدمات از وظايف مهم نظام أموزش و يرورش ‎١‏ ست.

صفحه 29:
۱ ۱ Ui آموزش و يرورش به سبك جديد در ايران با تاسيس مدرسه دارلفنون ل ل ا ل ل 00 دوره های متوسط و عالی بود .

صفحه 30:
به دنبال آن با تشکیل وزارت علوم در سال رت مدارس مثعددی در سطح ۳7۳۳ ‎ee near e)‏ ۱ ‎more‏

صفحه 31:
ار( 1۱ eee eine ee Tes ie Teme en Ee ‏ا‎ tones ۱ ‏ا‎ لازم و ارائه طرح بنیادی نظام آموزش و پرورش کرد .

صفحه 32:
0 SPP rer Se EP EY ce] ‏آموزش و يرورش بعضى از كشورهاى جهان ؛ سر انجام طرح كليات‎ NREL eee eee etn RECN eee ey ee eM ee Pn a7

صفحه 33:
‎Tet TS Sey ee‏ سا ‎OES Dice) Glee ‎eS er eV ‏ا‎ Tek aay ‏۳-اصول حاکم بر نظام آموزش و پرورش ‏ا كه ‏ارشاد و متوسطه فراد كير

صفحه 34:
برنامه ریزی ادامه کار طراحی آموزش و پرورش اين شورا يس از مبحث و تبادل نظر درباره اجراى طرح ‎enol)‏ ا لك ذیل موافقت کرد :

صفحه 35:
کمیسیون آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی ‎[el eee SE TOL el‏ كميسيون دوره متوسطه فراكير و فنى و حرفه اى ۱ كميسيون نظام ادارى و تشكيلاتى كميسيون برنامه ريزى توسعه eer ‏ا‎ mera

صفحه 36:
طرح جديد آموزش متوسطه "ادر خرداد ©0226 كروهى از اعضاى شورای تغییر نظام آموزش و پرورش به دستور وزیر وقت طرحی به عنوان طرح نظام جديد اموزش متوسطه تهيه كردند.

صفحه 37:
ا ا ل لك یکی از مسائل مهم تربیتی , مشخص كردن هدفهاى تربيتى است . از جمله او ل ل 0 بر رت ی مرت

صفحه 38:
۳ ‏ا ا‎ og ‏مختلف شاكردان و معلمان‎ 200 ‏ا ا‎ eg ‎a‏ اس اد ياك امار رن اسمن

صفحه 39:
‎el SSS ETS) EC ed‏ ی ‏"هدفهای نهایی (آرمانی ) ‎eee‏ ‏-هدفهای کلی آموزشی -هدفهاى دروه هاى تحصيلى -هدفهای یک درس در یک گروه ‏-هدفهای یک واحد تدریس

صفحه 40:
9 ب 0/1700 ‎rs 84 cues in gts‏ 501 1 آموزش و يرورش در شورايعالى آموزش و يرورش ‎١‏ نجام 0 ‏ا‎ ete)

صفحه 41:
ا ا ا ا ال را CTEM CRO CED oe Teen s الف) تعلیم و تربیت فرد ارتباط با مبدا آفرینش ‎eel‏ 00 ۱ ‎ak‏ را

صفحه 42:
اهداف کلی آموزش و پرورش الف) اهداف اعتقادى ب) اهداف اخلاقی ج ) اهداف علمى آموزشى ۱۳ ه) اهداف اجتماعى 0 KC) ‏ز) اهداف سياسى‎ ح) اهداف اقتصادى

صفحه 43:
اهداف اعتقادی سا کرد لس زر ملاس ۴ تقویت ایمان "" پذیزش حاکمیت مطلق خداوند

صفحه 44:
اهداف اخلاقی ۴ تهذیب نفس "" تعبد الهى ا 20 * کرامت اخلاقی " يريورش عواطف انسانى * نظم و انظباط و

صفحه 45:
"ا تحقيق تعقل و تفكر "" تعليم تعلم و تيبيت "" هدايت استعدادها ‎Cea‏ * ترویج زبان و خط فارسی ۱ وک مشارکت و همکاری

صفحه 46:
PS Ter hy) ‏"ا شناخت استعدادهای هنری‎ ‏زيباييهاى جهان‎ " ‏هنر اسلامى‎ " ‏حفظ ميرياث فر هنكى‎ " ‏ادب فارسی‎ 8 ‏احتراز از رسوم منحط‎ " ‏فرهنك و آداب وسنن اسلامى ايرانى‎ " ‏تاريخ و فرهنك و تمدن اسلام‎ ""

صفحه 47:
0222-1 * پاسداری از مقدسات * تحقق به قسط اسلامی * تعاون و همبستگی اسلامی "" امر به معروف و نهى از منكر " نظم " احتررام به قانون

صفحه 48:
"" مسئوليت يذيزى * تولی وتبری " فداكارى "" سعه صدر وتحمل ‎Re rere aL‏ oer ‏ا‎ ite

صفحه 49:
0 ny) * تامین سلامت جسمی و روانی " رعايت بهداشت عمومى ‎ae‏ ا 2

صفحه 50:
ارتقای بینش سیاسی بر اساس اصل ولایت فقیه * اتحاد اسلامی * استقلال همه جانبه کشور "! حفظ كيان اسلام "" بينش سياسى نسبت به ايران و جهان FPR ‏ا‎ PA eC ET EL

صفحه 51:
اهداف اقتصادى [0 ‏ا ا‎ | AD EUs ‏ا‎ rer. 0 "" قناعت و يرهيز از اسراف و "ا مشاغل مولد 1 "" منابع اقتصادی کشور

صفحه 52:
CUES ‏لي‎ ‎0 Ter Re RY oCEn Ee) ‏تسب متس‎ ‎aS Ee pal ae‏ درييت ‎|

صفحه 53:
اصل سيزدهم : توزيع عادلانه امكانات اصل چهاردهم : رعایت مقتضیات محیط 2 اصل نوزدهم : هماهنگی بین سطوح و انواع آموزشها ا ا ۱۳

صفحه 54:
I ‏ا ا‎ er ne اكثل یت ‎st‏ رس تراد تربع اصل سی و دوم : هدایت تحصیلی

صفحه 55:
ساختار نظام آموزش و پرورش ابران در ساختار آموزش ايران تقسيمات افقى و عمودى ديده مى شود . منظور ان تقسيمات عمودى نظام آموزشى ؛ دوره ها و مراحل مختلف تحصيلى ‎RON oer re RT ne Pen Ei‏ مانند دوره پیش دبستاتی - آموزش و پرورش عمومی - متوسط و عالی

صفحه 56:
۱ ‎CPPCC se Cen sey tree‏ 1۱ يشت سرهم قرار مى كيرئد مانند دوره ييش دبستانى -آموزش و يرورش عمومى - متوسطه و عالى

صفحه 57:
منظور از تقسيمات افقى تقسيماتى است كه هر ۱ RC ieee eee en Nery peeve : ‏مدوسطه انجام میحدرد‎

صفحه 58:
ساختار آموزش و پرورش ايران و تغییرات آن " ساختار آموزش و يرورش از 02©©0 تا ©260) ‎(COMMON eles Ne SES ere Sri ee‏ "" ساختار آموزش و يروريش از(02720-02720 تا كنون

صفحه 59:
ل ا ا كت ‎Er)‏ ات ۶ است.,

صفحه 60:
ان ۱ ‎oe eet SEI‏ ۱ رشته هاى تكميلى در دوره كارداتى و 0 ا | هستند .

صفحه 61:
PP ewe ne SS Tt es 2 tren epee eae Cape ere Am) . ‏هر یک از اين ابعاد وجود دارد‎

صفحه 62:
فصل دوم : | ee Re ey ol

صفحه 63:
rer ky | ۱5 (۱ ele Bae rer ewe io) ‏دوره پیش دبستانی‎ | ERY Ve CP Gree S Phy eno) 7 جیادگیری اهداف » اصول و ویژگیهای مربیان پیش دبستانی

صفحه 64:
آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی تعريف آموزش و برورش دوره بيش دبستانى NEVE og pele o) ever PCO POE Ne ROE SN هر كشور ء كودكان سه تا شش ساله در آن يرورش مى يابند .

صفحه 65:
‎Riese ol‏ ل با ناحهایی مانند خانه خردسالان , باغ کودکان ۰ مدرس مادرانه باغجه كودكان انجام مى كيرد در ايران اينكونه مراكز , كودكستان ‏و آمادگی نام دارد .

صفحه 66:
پا ا ۱۳ برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت تاکید دارند که آموزشهای قبل 7( توسعه خزانه لغوی و ایجاد مفاهیم اساسی و قدرت بیان کودکان preven ev

صفحه 67:
به همین دلیل تعداد زیادی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه . آموزش پیش دبستانی جزئی از نظام آموزش و پرورش همگانی قلمداد ‎SRW RC)‏

صفحه 68:
" مطالعات روانشناسى كودك نيز اين امر است Se PUSS ee hay nny A PP ‏گیری شخصیت تربیت حواس و تربیت تخیل‎ . ‏است‎

صفحه 69:
اهمیت دوره کودکی از نظر رشد گویایی . رشد جسمی و حرکتی ‎PEEPS ES ee evr SCN ITE DY‏ 17 رشد خلاقيت است .

صفحه 70:
اس ی ۳۳ بيش از آنكه مخلوقاتى اثر بذير باشند افرادی مبتکر » خلاق و مبدع هستند .

صفحه 71:
تاریخچه ظهور و تکوین دوره پیش دبستانی روسو . بیشترین اهمیت را در دوره پیش دبستانی . برای فعالیت ‎See eee Cay‏ ‎Bere ee eel Tt eee eet ee eee]‏ حسی و تجربی باشد .

صفحه 72:
فرویل » مربی آلمانی . را پایه گذار کودکستان می دانند که در سال ا ل ‎(rere CRY WU b oe WC PUNT‏ هشت سال دایر کرد که کیندرگارتن یا کودکستان نام گرفت .

صفحه 73:
ا 1ك میتی ره گر ‎SBOE SD poe Wn es‏ تبریز کودکستان باغچه اطفال و در سال ۱۳۰۷ در شیراز reer We eee Wa] ere n Cy

صفحه 74:
آیین نامه کودکستان ها در سال ۱۳۱۲ به تصویب شورایعالی ‎De oat hed‏ لت 0ن اعلام شد . در سال ۱۳۴۴ ۰ در تشکیلات اداری وزارت فرهنگ BV) IU RENE Wg) evr KY COON MIME INC be Pe rer EI)

صفحه 75:
ete Rey Meee een n clot LETS eS eVICae MU dee hee ea eee Card ot) ‏دوره آمادگی یکماهه و دو ماهه . مهدهای کودک و دوره‎ پیش دبستانی .

صفحه 76:
ا 1ك میتی ره گر ‎SBOE SD poe Wn es‏ تبریز کودکستان باغچه اطفال و در سال ۱۳۰۷ در شیراز reer We eee Wa] ere n Cy

صفحه 77:
ل ا ل ‎eS Py eer‏ ‎Se a Lee Ka oi Dee oo She‏ اعلام شد و در سال 187 , در تشكيلات اداراى وزارت فرهنك 0 Jal.

صفحه 78:
دوره کودکستانها به عنوان اولین دوره نظام آموزشی مطرح ‎LRT em ee he eee rl ener Cane‏ 0 ee eee WOr SE RETR RON Rede eC Rn eee)

صفحه 79:
انواع مهدهای کودک به قرار زیر است : ١-مهدى‏ هاى خصوصى ل ال ا بت راو eS) CC al Ure Reet Cerone Tee cal ۵مهدهای کودک مجتمع های حمایتی سازمان بهزیستی

صفحه 80:
دوره بيش دبستانى در طرح نظام آموزش و برورش ايران "ادر سال ©0206 بر اهميت تاسيس و كسترش دوره ييش دبستانى تاكيد شده و به عنوان اولين مرحله آموزش و پرورش عمومی اعلام شده است.

صفحه 81:
ویژگی های کودکان دوره پیش دبستانی (پنج تا ثش سال) ل 0 ۱-کودک در فعالیتهای خود همه بدن را به کار می گیرد . ‎Seo kr Oren re Season a‏ ۳-استخوانها نرم و انعطاف پذیرند . ل ا ل 0

صفحه 82:
2111110102 اسر ۲-به مرحله هوش عملی نزدیکترند. ۱ ‎rang‏ 000 ۵-به حرکات نمایشی علاقه مندند .

صفحه 83:
ع-رغبتهاى ثابتى ندارئد . ۷-به محبت نیازمندند . ۸-شوق به یادگیری منظم به تدریج يديد مى آيد . | erry REM RERTV CD CRNEC Borie

صفحه 84:
ee ‏ل‎ شورایعالی آموزش و پرورش در آیین نامه کودکستانها مصوب 9 : هدف اساسى اين دوره را فراهم كردن محيط و فرصتهايى ‎oe Ned Nee CCB STE‏ peer ke)

صفحه 85:
او( 2 ۳ ( له 22 ا آماده سازى زمینه برای آموزش بهتر كمك به خانواده هاى كم درآمد

صفحه 86:
اين اهداف در سال 1127 ييشنهاد شد و در سال “117 به تصويب ‎[Ror eR ae ROLE CR a Bao eee oe)‏ 05220000 الف) اهداف شناختى 00 ‏ل ا‎ le ۲-آموزش اطلاعات بهداشتی و ایمنی

صفحه 87:
ب) اهداف عاطفی ۱-تقویت علاقه آمدن به مدرسه ۲-علاقه مند کردن طفل به خواندن و شمردن و نقاشی کردن ‎eRe CD‏ ۱ ۴-یاد دادن کنترل عواطف و ابراز آنها به نحو مطلوب

صفحه 88:
| OI a ROTC SI ‏ا ا‎ Pee errr Renee a ‎eee mal‏ كنجكاوى و خلاقيت ‏۲پرورش روح همکاری با دیگران ‎|۱۳ ‏ا ا‎ Ew Ey

صفحه 89:
اصول آموزش و يرورش دوره بيش دبستانى 0 0 ‏ا‎ ree On 0 ‏ا‎ cael ESTEE که به چند مورد آن تاکیده شده است .

صفحه 90:
پرورش بر آموزش مقدم است . -به تغذیه سلامت تن و بهداشت - روانی کودک توجه شود . -به تفاوت های فردی کودکان توجه شود . -به پرورش حواس مختلف کودک توجه گردد . -رشد همه جانبه كودك و تربيت شخصيت وى مورد توجه مربیان باشد .

صفحه 91:
ee Sr re sy) چونکه با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد ار ۱ کار باشند . 00 TNE Wr RTS PS CEO PORT

صفحه 92:
امام محمد غزالی: * در اطفال حس تقلید قوی است و چشم آنها به رفتار ا ا ‎RUE Ste Cy ere‏ ‎SSL Ces hcs‏ اك ا كت ‎ys‏

صفحه 93:
۳-پر تحمل و صبور باشند و حتی الامکان از بین بانوان انتخاب گردند اروت ‎CANIS Eat ge Ny Gs co et‏ و ‎CAE YS eae‏ بگذارنند . ere i ee Te re rece a

صفحه 94:
فصل سوم : ی

صفحه 95:
rer ky | 1 0-آشنايى با تعاريفه و اهميت و ويزكيهاى دانش ‎Pe ey eer‏ 1 ree) هیادگیری روشهای آموزش و پرورش دوره ابتدایی <آشنایی با برنامه درسی دوره ابتدایی

صفحه 96:
تعریف آموزش و پرورش دوره ابتدایی در قانون اساسی معارف مصوب ۱۲۹۰ در اصل مربوط به ساختار آموزش و پرورش ایران . مکاتب دهکده و مکاتب بلدی (شهری) قبل ‎oo ee Te Oe oe eee tee ete‏ 02 ‎PRP CPS OC Ne CC ERP pr Ree es)‏ ‎Tec eto LEs‏ ا ‎Rit eee Ree‏ 0 erring eye rrre peter

صفحه 97:
ال ا ۱ ۱ Pree Oe) در این دوره بیشتر است .

صفحه 98:
" هر كس حق دارد از أموزش ويرورش بهره مند كردد. " آموزش ويرورش لا اقل تا حدودى كه مربوط به ‎tlt‏ ی ان

صفحه 99:
" در قانون اساسى معارريف قانون تعليمات اجبارى و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عمومی بودن اجباری بودن و رایگان شدن این دوره تاکید شده است و فراهم كردن شرايط تحصيل در اين دورره از وظايف دولت بر رین ‎SAAS‏

صفحه 100:
" الزام كذراندن دوره ابتدايى * سرمایه گذاری مناسب "" بهبود كيفى و كمى " زمينه موفقيت دانش آموز * کاهش افت تحصیلی

صفحه 101:
"ا دوره ابتدايى امكان مى دهد تا اغلب نا تواتا ييهايى يادكيرى به شكل مشكلاتى در خواندن نوشتن و حساب كردن ظاهر شود.

صفحه 102:
۳ it Cee) erie OEE Sire ier vee S RLS Tees) ‏امکان می دهد تا اغلب نا تواناییهای یادگیری با شکل مشکلاتی در‎ خواندن . نوشتن و حساب كردن ظاهر شود.

صفحه 103:
ويزكى هاى دانش آموزان دوره ابتدايى . دوره سوم كودكى از حدود شش نا يازده سالكى است . در اين دوره رو ره رز بت رل سر سر ۱

صفحه 104:
۱ eee ‏ا‎ Ceres ETO : ‏آنها از نظر بدنى‎ ۱-تکمیل هماهنگی چشم و دست . [۳ Ta ‎Reet at eal‏ يسران ‏اك

صفحه 105:
0 ‏ی‎ ee) ‏تقليد به طور آكاهانه‎ ماجنا-١‎ ‏؟-كودمياتى بينى و خودمدارى كودى‎ 532-0100007 pee ag ‏*-نزديك شدن او از تخيل به واقعيت‎ ‏۵-جهت دار شدن کنجکاوی کودک‎ ۳ ‏۷-رسیدن به مرحله نطر محسوس‎ 000 </earpe vs rary

صفحه 106:
تار يخجه ظهور و تكوين دوره ابتدابى ‎eee eC Se ee Leet‏ لت ‎rererey‏ ا ا ‎RIE We pe‏ فرهنك و تمدن به كودكان و نوجوانان ضرورى شمرده شد و ضمن ‎ee Ce a ele te)‏ ‏در ايران مهمترين آنها عبارتند از : خانه . مسجد . مكتب . مدرسه

صفحه 107:
PRES "" شروع تعلیم و تربیت از خانواده " غير امرى بودن * نقش اعضای بزرگسال 2

صفحه 108:
مسجد ا ا ا ا ا ‎٩‏ مسجد محل پرستش " ترويج دين اسلام ‎Ss Sri‏ كك " تعليم مبانى اسلام

صفحه 109:
مکتب "" آموززش الفبا و خواندن و نوشتن " آموزش ابتدايى و همكانى آزاد * مش نا هنت سال * مبارزه با بی سوادی " تقويت فرهنكى

صفحه 110:
دا

صفحه 111:
مدارس علوم دینیه "" نظارت و بودجه دولت * ارتباط نزدیک عملکردی * پایگاه مذاکره علمی و تدریس و بحث آزاد ‎a were ei.‏ ۱ و "" حوزه هاى علميه

صفحه 112:
مدارس ابتدایی به سبک جدید "" تاسيس وزارت علوم در 8م0297 مشروطه 8 تحصیل کرده های خارج "" سال م7 ©©09- ©©©1) ©©29 مدرسه "" دا رالمعلمين و دار المعلمات * دانشسرای مقدماتی

صفحه 113:
Pere Wer Cr atin "ا هر كس مكلف است اطفال خود را از سن هفت ل ا ‎Sp em pee ee rer‏ ‎ae!‏ )5 )45 5 خانه باشد یا در مدرسه.

صفحه 114:
فا ی و ی که ساك است و درباره مدت اين دوره تفاوت ديدكاه بين مسئولان وجود دارد.

صفحه 115:
أهداف دوره ابتدايى ‎ero)‏ ا ل ا كك ‎ee)‏ ا ا ل 0 اي ا ا ا ا ل ل ‏اشاره می کنیم .

صفحه 116:
اهداف پایه اول اه ابتدايى

صفحه 117:
الف) اهداف شناختی آموزش اطلاعات مقدماتى . بهداشتى و ايمنى و خواندن و نوشتن و استدلال کردن و آشنا کردن با قوانین و هنجارهای اجتماعی

صفحه 118:
pe Fare KY) 06 0 ‏ا‎ rere i ew SB AES Seer erase ‏به بزركسالان‎

صفحه 119:
0 ری جسمی و روانی و شکوفایی و رشد استعدادهنری . آموزش عملی نماز

صفحه 120:
DE aN aa ral ‏سس مر‎ Te ‏؟-بايد به تقويت كنجكاوى در كودك يرداخت‎ en ETSY Ser oer eras ROEM PPO RICO eae Re UCT Cnn Crepe OTL Tan

صفحه 121:
۵-باید به پرورش استعداد و ذوق هنری کودک توجه نمود . ۶-باید کودک را به مقدمات زبان فارسی آشنا کرد . 9 Ree CONE eg

صفحه 122:
بايه هاى دوم ۳ پنچم ‎oe ale #7‏

صفحه 123:
اهداف شناختى "" آموزش رموز. خلقت " ياد دادن قران مجيد 2 "" اطلاعات بهداشتى و ايمنى و

صفحه 124:
" آشنايى با زيندكى ييامبران EEE Ce Oe Neve ee i 1 SY i "" آموزيش مطالبى كه به درك موقعيت دانش آموزان از لحاظ زمان و مكان كمك كند.

صفحه 125:
اهداف عاطفى By Shr Bie ‏علاقه مند كردن به نظم‎ "" ‏علاقه مند كردن به مطالعه‎ "" " علاقه مند كردن به تعاون

صفحه 126:
اهداف روانى - حركتى 2 ات 9 ‎a)‏ ‏" غادت به تعاون " آأموزش عملى نماز "" تقويت مهارتها

صفحه 127:
0 2 اق ل 10 1 كه مصوبه 09729 كميسيون دوره بيش دبستانى و دبستانى: اصول آموزش و يرورش هفت تا ده ساله ها الاک دک تقويت كنجكاوى شناخت علمی محیط آموزش مفاهيم اساسى تفای درا

صفحه 128:
" يرورش ذوق هنرى "" مقدمات زبان و ادبيات فارسى " فضائل ‎fe)‏ * همکاری آموزشگاه و خانواده "ا تحول جسمانى و روانى * تربیت بدنی " يرورش اجتماعى

صفحه 129:
ویژگیهای معلمان دوره ابتدایی معلمان اين دوره بايد از ويزكيهاى به شرح ذيل برخوردار باشند : ل 0 ا 2 ‎nevis]‏ ‎ety a‏ 0 ۳به رموز و حرفه معلمی آشنا باشند .

صفحه 130:
1۱ PESOS Ye rene Perel ray 7 RY PN peg 1 POO EPPO Pe PS Renta ar 9 Mee Ker ‏ا‎ ees Ree PEP EOOP IC RT HEE Ren ICSF ieee ETev ECVE

صفحه 131:
" تناسب با نيازهاى زندكى كودى # شرایط محلی و مقتضیات منطقهای * ارزشهای اجتماعی و فرهنگی ‎٩‏ ارتباط منطقی محتوای مواد درسی

صفحه 132:
BEEBE ee we ee en "ا ميانكين كل ساعات آموزش ۱( 2 :21 ساعت دن 527 "" حداقل (0© ساعت در اروياى مركزى " حداكثرميانكين ©3 ساعت در كشورهاى حاشيه صحراى افريقا

صفحه 133:
برنامه درسی دوره ابتدایی 2 aN a Le a a a dee) 0 CeCe ee a] كه درتاعه فاى ورد ادن زورة كاذو كه به اكول يل ‎Se‏ ‏0020 ١-با‏ هدفهاى آموزش و يرورش اين دوره هماهنك باشد .

صفحه 134:
1 ۳-به قدر کافی انعطاف پذیر باشد . 1 Reve IC CTV IC AY CRY OO Pear Reeves reve ‏ا‎ Pa . ‏۷-با روشهای آموزشی متناسب این دوره هماهنگ باشد‎ ا لل ال ل ل

صفحه 135:
ساعات سالانه درس دبستانها هشتصد جلسه درس است. " طبق دستورالعمل وزاريت آموزش و يرورريش بر اساس مصوبه مجلس سال تحصيلى از اول مهر آغاز مى كردد و تا يايان خرداد ادامه دارد. " با توجه به تعطيلات رسمى دانش آموزان دوره ابتدايى در سال © جلسه درس رسمى دارند.

صفحه 136:
سا را a ee ee Y ST aE O Ce aCe PR od ‏بر یر درل یر‎ ‏درسی از وظایف وزارت آموزش و پرورش است و این امر در سازمان‎ ‏پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش انجام می کیرد و برابر‎ مقررات باید با تایید شورایعالی آموزش و پرورش منتشر شود .

صفحه 137:
UST OR By om Re ey Ut OB] در فرآیند آموزش و پرورش . روشها و فنون تدریس و تربیت ۳ ۹ روش عبارت است راه انجام دادن هر كارى و روش تدريس عبارت است ۱ سا

صفحه 138:
000 صاحينظران مطرح كرده اك مانند روش سخدراني , توضیحی . پرسش و پاسخ مباحثه با حل مساله . نمایشی . ۱ NPN aE REC EET vet PCR SW CoN

صفحه 139:
لا سا معلمان با استفاده از شيوه هاى زير مى توانند در تربيت آنان موفق ‎Ree‏ ‏روش الگویی روش محبت . تکریم شخصیت . موعظه وضعیت : ome ee Se CL

صفحه 140:
"ا توجه به هدفها ۱3 eye ee ial ‏انعطاف پذیری روشها‎ ۴ * مشارکت دانش آموز آموزش خوداموزبی " نقش معلم " نقش والدين " الكو پذیزی دانش آموزان

صفحه 141:
لعا ا آموزشی و پرورش دوره راهتمایی تحصیلی

صفحه 142:
rer ky | 6- آشنایی با تعاریف و اهمیت و ویژگیهای دانش آموزان ree Te ee آشنایی با برنامه درسی و ویژگیهای معلمان اب ۳ Pe BEST ie eae re oH تحصيلى

صفحه 143:
تعریف آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی ۱ eerie meee ee eat) SIE I SIN) ‏در یت ریب تشر لس‎ 0

صفحه 144:
علت نامگذاری مرحله دوم تعلیمات عمومی به نام دوره راهنمایی تحصیلی ا ا ل ل تفاوتهای فردی و فراهم کردن شرابط بهره برداری صحیح از استعدادهاست كه در همه سطوح تعليمات رسمى بايد مورد توجه قرار كيرد .

صفحه 145:
5) Paver EV pe Crone ye Keyan ew ” ‏ب رش‎ 7 ۱ sal aie ‏موارد مهمى است که ياي‎ 24 = 3 ۱ بيشتر 3 توجه » شود.

صفحه 146:
ويزكى هاى دانش آموزان دوره راهنمايى "" سریعتر شدن آهنگ رشد " كذر از مرخله تفكر انضمامى و ورود به مرحله تفكر ۳ ‎eae Dd‏ "" ويزكيهاى اخلاقى و اعتقادى مثل: * تشخص طلبی ‎al‏ جستجو درباره معنی حیات

صفحه 147:
ویژگیهای عاطفی * تمایل به محبت پویایی عواطف * افتخار جویی * پرخاشگریی

صفحه 148:
ویژگیهای اجتماعی ور( ۱ 8 تاثیر دوستان * گروه گرایی # استقلال جویی و تشخص طلبی

صفحه 149:
توجه به نکات زیر الزامی است "" سريعتر شدن آهنك رشد جسمى "" توجه به ورود نوجوان به مرحله تفكر انتزاعى ‎et eee i!‏ * توجه به ویژگیهای اخلاقی و اعتقادی نوجوانان ا 2 " توجه به ويزكيهاى عاطفى

صفحه 150:
(Ce we) BES) ee eR Cae ee ‏ل‎ ‎0 -سریعتر شدن آهنگ رشد جسمی و تغییر در تناسب و تعادل بدن cae ‏ا‎ or et a ES TC Dee od Te a

صفحه 151:
CES) Ke ek Bl BI Se ie eee Co ee mre kena beta ene ee ‏صر كان ال‎ cp cae ‏ی یت بل نمی ین ارت‎ دوره راهنمايى تحصيلى ثبت نام كرده و به تحصيلات خود ادامه دادند.

صفحه 152:
طبق آمار رسمى وزارت آموزش و يرورش ء تعداد دانش آموزان ‎Sae eR Sete Lar Oc RST PON PPP‏ 0000 ‎ne ge T)‏ ل ل ا ا ‎er‏ ۰ هزار نفر در این دوره رسیده است .

صفحه 153:
اصهداف دوره ر اهنمایی تحصیلی ‎EO EEN)‏ ا ل ا ‏اهداف این دوره . به شرح ذیل تعیین شده است :

صفحه 154:
2 Sy ule Gly yyy Cut y abi dal 4) USE F ‏علمی دوره پنج ۳۹ ابتدايى‎ ‏در تبرت ات رن‎ ۲ ‏يك‎ SCE MORE ere ‏ا‎

صفحه 155:
۴-تشخیص استعداد ها و رغیت های فردی دانش آموزان در رشته های نظری . فنی و حرفه ای و راهنمایی آنان برای انتخاب رشته تحصیلی اهداف آموزش و يرورش دوره راهنمايى تحصيلى در دو حيطه شناختى ‎ca)‏ ل ا ا وين تعیین شده است .

صفحه 156:
۱ لس ار سس ert Stee RASC IRL SY ere nee Ne) : ‏است‎ ۱-کمک به خودشناسی دانش آموزان و درک تفاوتها و آگاهی از تحولات جهانی و روانی ۲-شناخت مشکلات و روشهای رو به رو شدن و حل آنها که مستلزم err Sy var eS PERE EIB

صفحه 157:
PES SES leet eee rete ec ۴-کمک به دانش آموزان برای پرورش و پذیرش اجتماعی ۵-کمک به دانش آموزان برای پرورش و پذیرش اجتماعی

صفحه 158:
ا ا 1۳ 2000 ‏ا‎ er ۸-آموختن تحقيق و توجه به علاقه نوجوانان

صفحه 159:
فصل دوم ۱0 * لایحه نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایربان " هدايت دانش أموز از مرحله كودكى به نوجوانى 0 * شکوفایی استعدادها * رشد شخصید خودشناسی "" باورهای دینی لا

صفحه 160:
اصول وخط مشيها 2 ‏ا‎ es ‏"ا كمك در حل مشكلات‎ " تقويت اتكا به خويشتن "" مقدمات شناخت علمير محيط " يرورش اجتماعى "" هدايت تحصيلى " يرورش استعدادها

صفحه 161:
" بهره گیری صحیح از اوقات فراغت 1 "" همكارى بين مدارس و سازمانها ا ا ا "! توجه به علاقه نوجوانان به یادگیری

صفحه 162:
ویژگیهای معلمان دوره راهنمایی تحصیلی هر آن کس که آموخت حرفی به من . سز دگر کند بنده خویشتن ۱ ‎cre eel ee tad‏ اك گیرند و در فرآیند یاد دهی و یادگیری و تغییر رفتار دانش آموزان موثر باشند .

صفحه 163:
۲-باید از سلامت جسمانی و ثبات عاطفی و تعادل روانی برخوردار باشند ع تا اعتدال را از دست ندهد . ا ا آنها توانا باشد .

صفحه 164:
۱ دانش آموزان را بشناسد . ۱ این دوره مطلع باشد . severe] ECE We RC EW BINU ‏ا ا‎

صفحه 165:
لاه "" اى كروه معلمين وصايا و سفارشهاى مرا درك كنيد. * روش شما با شاگردان روشی مستفیم و معتدل باشد و ۱ دانش را آفریده شما را سوگند میدهم که از حدود خود تجاوز نکنید

صفحه 166:
نظر سعدی "" معلم كاه بايد سختكيرى كند كاه ارفاق وهيجكاه اعتدال را از دست ندهد. ات ار كت درشتی نگیرد خردمند پیش نه سستى كه نازل كند قدر خويش

صفحه 167:
معلمى موفق است كه به دانش آموزان ارزش دهد و انان را در شناخت و كاهشس ‎PEON ery Cue a grein area Lave,‏ یاری دهد.

صفحه 168:
عوامل موفقيت معلم "" آشنايى با فنون و روشهاى راهنمايى مشاوريه و يرويش استعدادها * آشنایی با ویژگیهای دانش آموزان تسلط بر موضوع مورد تدریس * اطلاع از اهداف و برنامه های دوره راهنمایی تحصیلی 9 * ظاهر آراسته و اداره مناسب كلاس

صفحه 169:
راههاى تربيت و تامين دبيران 5 2 اله "" دروس رشته مربوطه "ا دريوس عمومى * علوم تربیتی مشاوره ۳ روانشناسی تربيتى " روشهاى تدييس

صفحه 170:
fee we | BE SY Lye BL) SB. Coe eye merre ‏لا ا ل‎ ST ee RL Rea he rere ev ‏گذشته تنوع و انعطاف پذیری بیشتری را نشان می دهد " زیرا:‎ ‏۱-برنامه هر ماده درسی به قسمتهای متعادل نظری و عملی تقسیم شده‎ ا 1۱

صفحه 171:
۲-محتویات برنامه درسی با توجه به رشد بدنی و عقلی دانش آموزان 0 ۱ ‏ا ل‎ eR ECE SNe er eN IE aa g ‏تع ا يم‎ 1 ‏ا ال ا ل‎ ev |i g حرفه و فن Or ‏ا‎ CoC a) preven ERR CS

صفحه 172:
۱ ery ۴ اصول مورد تاکید: * همراهی آموزش و عمل " استفاده ا كارككاه و مزرعه و ابزار و وسايل سمعى و بصرى 8 4 ساعت در هفته "" خدمات صنعت و کشاورزی

صفحه 173:
كتابهاى درسى دوره راهنمابى تحصيدى ا ا ا ل 0 ‎Toe)‏ ا 0 ابتدابی تفاوت زیادی دارد که هر درس با توجه به ضوابط و قانون آموزش و پرورش ساعت خصوص به خود را دارند .

صفحه 174:
" ميزان ساعات در سن هفتكى همواره ان 00© ساعت در هفته تا 0 ساعت در هفته در پایه های مختلف دوره راهنمایی در نوسان بوده است . * اين امر در دوره اول متوسطه از ۵0 تا 00 ساعت تعیین شده است .

صفحه 175:
بالا ترین دررصد ساعات درسی هفتگی به درس زبان و ای ‎SEY OE) CA yy oes eos‏ * از ساعات حرفه و فن کاسته شده است. "" برنامه ريزى درسى همواره متمركز طراحى شده است. در مواد درسى و محتوا تفاوت جشمكيرى بين دختريان و يسران ديده نمى شود.

صفحه 176:
روشهای آموزش و پرورش دوره راهنمایی تحصیلی در قلمرو آموزش و يرورش » روش عملى نقش خاصى دارد و نشانه ‎MUR Crew PW Ce eee)‏ ا ا ل ‎ere‏ ‎CeCe REC ne ie ee)‏ 0 ree ee)

صفحه 177:
۱-روش آموزش پرورش باید انعطاف پذیر باشد . ۲-بر استفاده از شیوه فعال تاکید شود (شیوه فعال عنوانی است که بر شیوه های متعددی از روش تدریس آموزش اطلاق می شود ) . ‎Yer Ree eae cera‏ ۴-باید همراهی علم و عمل را تسهیل کند.

صفحه 178:
‎rr‏ 7 1 107070ذك' ربب 00 ۷- برای یادگیری موذ و تغییر رفتار دانش آموزان , از ‎ere. ae)‏ سا دس

صفحه 179:
خدمات راهنمابى در دوره راهنمابى تحصيدى راهنمابى . كمك منطقى است به فرد در اينكه : 00 -رفتار و حالات خویش را منظم متعادل کند . 1 Oeec eee PT oT Yee (ece ee - برای رقابت آزاد و پسندنده تربدت شود . ای ات رب یه نیج

صفحه 180:
-قادر به حل مشکلات و مسائل خود در امور مختلف زندگی شود . آبین خصوصیات خود و زندگی تحصیلی , شغلی و اجتماعی ۱ ۱

صفحه 181:
* مفهوم و تعریف راهنمایی حاکی از آن است که استفاده از این خدمت در همه دوره های تحصیلی ضرورت دارد. * زیرا ویژگی های نوجوانان در اين دوره وضعیت تحصیلی و رفتارى انان و اهدافى كه بر دوره راهنمايى تحصيلى مترتب است اين ضرورت را تاكيد ميكند.

صفحه 182:
8 استفاده 5 مشاوران در مدارس راهنمایی در 52۳ متوقف كرديد كه در اسناد ومدارك أموزش و يرورش دلايل اين امر ديده نمى شود.

صفحه 183:
فصل ينجم : 0

صفحه 184:
rer ky | BEES Tee ee Dave ered ‏لمات‎ "۲ صآشنایی با طرح جدید آموزش دوره متوسطه | ‏ا‎ ei Hol I ero ete eer We Sarre cers) ‏از دوره ها‎

صفحه 185:
‎oP) oli Baal‏ 1 ل ست دوره متوسطه دوره انتقال آموزش پایه (عمومی) و غیر تخصصی به ۱ ‎Revs eee SY RCV eer rin ee ea

صفحه 186:
١-انتقال‏ از آموزش عمومى , همكانى و غير تخصصى به آموزش | PSUS le eee Wer ey TIE Tee we Inert eC Ce) tee eal

صفحه 187:
"ادر قانون اساسى معارف مصوب (0©©)0) مدارس متوسطه به عنوان مدارسى كه بعد از دوره ابتدايى و قبل ازمدارس عالى تشكيل مى شود مطرح شده است. این دوره با سنین جهارده تا هفده و هجده سالكى مقارن است.

صفحه 188:
"ادر دوره متوسطه برنامه هاى درسى متنوع در شاخه ها و رشته هاى تحصيلى تقسيم شده و در نتيجه فرصتهاى مناسب براى انتخاب درس و انان 0 الى ‎CAD Ory Up Foy‏ ‎C ew Cel‏ ل

صفحه 189:
جمع بندی #ادوره متوسطه دور های است که در آن دانش آموزان گروه سنی چهارده تا هفده ا ی ان رت رای نا فرصت انتخاب دارند.

صفحه 190:
اهمیت آموزش و پرورش دوره متوسطه . 0 ‏ا‎ SE CN) ‏جوانان بروز می کند قدرت یادگیری آنان به حد اعلا می رسد و به‎ ‏مرحله اندک آرزشهای اجتماعی اقتصادی و معنوی می رسند از اين‎ ‏م ل 0ت‎ / هر دو حلقه آموزشی ( عمومی و عالی ) تاثیر بسزایی خواهد داشت .

صفحه 191:
ويزكى هاى دانش آموزان دوره متوسطه . 0 ‏يل ا‎ an) ‏استعدادهاى اختصاصى‎ زوري-١‎ ۱ ‏ار‎ به حد اعلاء خود

صفحه 192:
۳-دست یافتن به قواعد اجتماعی و گرایش به امور سیاسی و ارزشگذاری ايه امور سر سر سر *-رسيدن به بلوغ شرعى و جنسى و درك وجود تفاوت بين ‎BESO 0 elses‏ ‎OE‏ به مرحله تفكر انتزاعى

صفحه 193:
* 2۵-تفکر درباره مسایل جدی زندگی و ۱ (0-دستیابی به قواعد اجتماعی پایدار و ا 6 "" 10)-احساس توانايى تاثير ككذارى 6)بلوغ جنسی و شرعی

صفحه 194:
" 09-تفاوت بين يسران و دختران كك " ©)-قضاوت و سنجش مجدد ع ل 8 2)-تشدید رفاقتها " ©0)-كرايشات اخلاقى و مذهبى ‎Ss (\en(o L‏ 7 5 " (0)©تمايل به آراستكى

صفحه 195:
ل | ۱ Sh an | EN Ooo) RNs] Ree RE ee er Been) See N COO Ne Ne en Pelee Tee) BRU We evar wry eer RY eT ‏ا‎ hy ee) an Orie

صفحه 196:
-شاخه عمومی با نظری : شامل رشته های اقتصاد - اجتماعی - فرهنگ و ادب ء علوم تجربی و ریاضی و فیزیک -شاخه جامع : شامل رشته های متنوعی به عنوان آموزش عمومی . فنی ۱ شاخه فنی و حرفه ای شامل : سه بخش صنعت . خدمات . کشاورزی

صفحه 197:
"ا مدت تحصيل در هر يك از اين شاخه ها 9 سال بود. "ا دانش آموزان دوره متوسطه معمولا سال اول متوسطه را در شاخه هاى تحصيلى ذكر شده مى كذراندند و يس از سال اول متوسطه در يكى از رشته هاى تحصيلى به مدت سه سال ا ل

صفحه 198:
طرح جدید آموزش دوره متوسطه . در سال 1125 وزارت آموزش و يرورش طرحى به نام « طرح انتقال ‎et Le)‏ ا ا ا ل 2 انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد . گزیده ای از مزایای طرح جدید : ١-نيمسالى‏ و واحدى كردن دوره متوسطه و ييش دانشكاهى

صفحه 199:
" ©-تشكيل شاخه كار ودانش " 2- كوتاه شدن دوره آموزش عمومى و " ©-ارزش دادن به آموخته هاى خارج از مدرسه ‎RPO Toes eae‏ ‎eC pene ee Seeded‏

صفحه 200:
دلايل اولويت "ا دوره انتقال از آموزش عمومى به دانشكاهى سرعت در افزايش تقاضا برای آموزش متوسطه "ا موارد متعدد نارسايى های آموزش متوسطه

صفحه 201:
نارسایی های آموزش متوسطه " افزايش داوطلبان عقب مانده از تحصيلات دانشكاهى | " عدم ارزشكذارى بر آموزشهاى خارج از مدرسه "" عدم انعطاف يذيرى ا ال ا 2 " اتلاف منابع مشكلاتى در آموزش فنى وحرفه اى

صفحه 202:
* هدفهای تربیتی دوره متوسطه عبارت است ازکسب عادتها و مهارتهاى لازم براى مطالعه و كار آشنايى با روشهاى موثر فكر كردن و بيان كردن رعايت ‎J gual‏ ا ‎edd‏ 5 2 م شدن نظر مساعد و قدر شناسی در فرصتهای مختلف و تدوين يك فلسفه جامع از زندكى

صفحه 203:
اهداف هر یک از شاخه ها ۱ اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش آموزان و ايجاد زمينه مناسب برراى هدايت ا | تحصيلات عالى تر دانشكاهى.

صفحه 204:
0 هدایت دانش آموزان به سمت اشتغال مفبد و احراز آمادگی برای ادامه تحصیلات عالی تر کاریردی < علمی ۳-هدف شاخه کارودانش (مهارتهای آموزشی) : ‎ee ete ee eae‏ 0 لت ‎CRY tiered See aE

صفحه 205:
Been Ne TIRE Re ts Bore rere RES Ce Wise ee een Seno 1 eee re kar ab ‏ا‎ برای بخشهای مختلف اقتصادی . اجتماعی و فرهنگ کشور است .

صفحه 206:
لا شاخه متوسطه نظری : اين شاخه بزركترين جز ساختار آموزشى دوره متوسطه است و جهار رشته رياضى - فيزيك - ادبيات و علوم انسانى : علوم تجربى و علوم معارف اسلامی را در بر می گیرد .

صفحه 207:
شاخه متوسطه فنى و حرفه اى : این شاخه شامل سه زمینه صنعت . خدمات و کشاورزی است . 012000000 م ا ا ال ا ال ل ا ‎fever‏

صفحه 208:
دوره پیش دانشگاهی : رت ان یی ره درب ار رحس رن ری علوء شیر رد

صفحه 209:
#منظور از گرایش تحصیلی آخرین تقسیم بندی ساختار دوره متوسطه است و کوچکترین جزء از رشته های تحصیلی مى باشد.

صفحه 210:
* دوره کاردانی پیوسته : دانش آموزان که شاخه فنی و حرفه 0 ‎Ta Pe ever eo ee ery cre vip eB Cy wert‏ كاردانى) را بكذرانند .

صفحه 211:
لت ‎ee‏ ا ‎RY See‏ ‎al‏ ا ‎el‏ ا م ا ا 0

صفحه 212:
* مبتکر و خلاق باشد و موافق نیازهای دانش آموزیان در 1-9 ee ‏ل ا‎ B LC Esai 00 AR) ‏كلاس و كلاسدارى مهايت لازم‎

صفحه 213:
ژان پیاژه # زیباترین طرح اصلاح وبازسازی آموزش و يرورش در صورتى كه معلم به تعداد كافى و با كيفيت مطلوب در اختيار نباشد با شكست روبرو خواهد شد.

صفحه 214:
ل 9 اهميت دادن به خود سنجى عمل به آنچه میگوید دوست داشتن متقابل او و دانش آموزيان ا ا تن صداى مناسب ابتكار وخلاقيت ey 5 ene erg |

صفحه 215:
و * استفاده از استعداد خود "" توجه به ريشد همه جانبه دانشآموزان و * داشتن دفتر یادداشت * آشنایی با روش اداره کلاس ارائه مطالب به نحوی صمیمانه

صفحه 216:
تصحیح تکالیف دانش آموزان مشاركت فعال در كروههاى آموزشى بهره گیری از نمودارها و تصاویر رعايت ادب ا 2 م پرهیز از عصبائیت 0 e BS a D1 استفاده از روشهای مناسب تشویق و تنبیه

صفحه 217:
" استفاده ‎IS‏ ديكران "" ارتباط با خانواده دانش آموزيان " طرح سوالات جذاب " به فعاليت واداشتن دانش آموزيان "" توجه به دوره كريدن دريوس "" عدم اسلرت در كتايهاى دريسى " يرهيز از تبعيض " يرهيز از تاخير

صفحه 218:
"ا توجه به اعمال كلاسى دانش آموزان " علاقه به كار 8 تنوع در روشها " اعتقاد به الكو بودن شخصيت معلم استفاده از مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی "" ايجاد ريقابت سالم " برقرارى انضباط آز ادانه ESE SESE een Tei

صفحه 219:
تربيت و تامين دبيران اين دوره * دانشگاههای تربیت معلم * دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی "" دانشكاه آزاد اسلامى " مراكز عالى ضمن خدمت فرهنكيان " دوره آموزيش قبل از خدمت

صفحه 220:
۱9 ei) es در طرح جدید دوره متوسطه . برنامه های درس این دوره و دوره ‎ner kere)‏ | ‎See eee SC eC EIS eae Ree red‏ eee PNY LE)

صفحه 221:
1 ee SY BT) | پس از اتمام دوره متوسطه دوره ای به نام دوره پیش دانشگاهی ييش بينى شده است . -اهداف دوره بيش دانشكاهى : ۱-تعمیق آموزشی دورس تخصصی دبیرستان

صفحه 222:
تا سا 0 0 ‏ل ا‎ ew hey ‏و علاقه آنها‎ ۴-فراهم آوردن زمینه مناسب برای شکوفایی خلاقیت و افزايش معرفت علمی و فرهنگی دانش آموزان

صفحه 223:
- به منظور فراهم کردن امکانات هدایت تحصیلی بهتر سعی شده است دروس سال اول بجز يك يا دو عنوان براى تمام رشته ها مشترك در نظر كرفته شود تا دانش آموزان گرايش خود را با توجه به علائقشان انتخاب کنند.

صفحه 224:
"" 9-در تقسیم واحد های درسی بین سه سال و تنظیم جدول ساعات هفتكى سعى بر اين بوده است كه علاوه بر رعايت همه موارد فوق ساعات هفتگی دروس از © ساعت تجاوز نكند تا برنامه ريزى اجرایی مدارس دچار مشکل نشود.

صفحه 225:
Pe eee. "" در طرح جديد دوره متوسطه برنامه هاى درسى اين ‎ee Dees SESS TOES‏ مشترک اختصاصی و اختیاری و پودمانهای مهارت و توجه به آموخته های خارج از مدرسه ارائه شده است.

صفحه 226:
arty ex) ۳

صفحه 227:
دروس عمومى "ا دروسى است كه آموختن آنها براى ارتقاى ‎USN EN ow‏ ل ‎Fee nee Be‏ هر فارغ التحصیل دوره متوسطه ضرورت دارد و در تمام شاخه رت آموزش دوره متوسطه مشترک است.

صفحه 228:
3 "اكّروهى از دروس است كه براى همه رشته ها و گرایشهای مختلف آن شاخه آموختن آن

صفحه 229:
دروس ۱۳ " دروسى است كه دانش آموز با كذراندن آنها يايه علمى يا عملى مناسب براى ورود به بازار كار و اشتغال يا ادامه تحصيل در سطح سطوح عالى تردر یک رشته خاص کسب می کند.

صفحه 230:
دروس اختیاری "ا تعدادى از دروس اختصاصى يا دروس مشتركف داخل و خارج از برنامه درسى كرايش يا رشته مربوطه است که دانش آموز آنها را بر حسب علاقه و استعداد خود انتخاب مى كند.

صفحه 231:
پودمانهای مهارت دروسى است که از طریق آنها مهارتهای حرفه اى مورد نياز براى اشتغال به كار مفيد به صورت نظرى و عملى آموزش داده مى شود.

صفحه 232:
آموخته های خارج از مدرسه " مجموعه آموخته هاى نظرى و عملى است كه هر فرد بدون الزام به حضور به كلاسهاى متعارف ميتواند مورد آزمون قرار كرفته و ارزش تحصيلى آنها بر اساس أن تعيين شود.

صفحه 233:
فعالیتهای پرورشی * فعالیتهایی است که به منظور تعمیق باورهای دینی و رشد اخلاقی وتقویت مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی و با توجه به استعداد و علائق دانش اموزان مطابق با آیین نامه ها و ضوابط مربوط در کلیه ‎Tew aE Lene Sen's)‏ |

صفحه 234:
آموزش در دوره متوسطه مبتنى بر نظام سالى واحدى است كه داراى ويزكيهاى ذيل است: " آموزيش بيوسته هر دريس " ارزشيابى به صورت يايه اى در سال اول ارزشیابی مستقل در سالهای اول و دوم و تعداد واحدهای مورد نیاز برای اخذ دیپلم متوسطه حداقل کر را ار

صفحه 235:
ا ل | علوم انسانى علوم تجربى و علوم و معارف اسلامى حدود 69 واحد است كه اين دروس بيشتر در ‎TOn Nees ee)‏ ل 0 ‎meee ee ae‏ 19 سال سوم ارائه میشود.

صفحه 236:
ل ‎Ss oor SED eee ew De‏ 9 واحد به دروس عمومی الزامی و انتخابی و 64۳ واحد به دروس مهارتی تخصصی پایه متناسب با نیاز رشته های مهارتی اختصاص دارد که دانش آموز با گذراندن آنها و کسب گواهینامه یا گواهینامه های مهارت مربوطه موفق به اخذ دیپلم کار دانش در رشته مهارتی مربوطه خواهد 88

صفحه 237:
برنامه دوره پیش دانشگاهی . 5-5565 واحد 5 دوره ‎Als ۳ eee)‏ ا واحد است . "در طرح جدید نظام آموزش متوسطه مصوب ‎YC RL WoL Ne ha‏ ۱ دوره پیش دانشگاهی پیش بینی شده است.

صفحه 238:
اهداف دوره " تعميق آموزش دروس تخصصى "" ايجاد زمينه براى ادامه تحصيل * هدایت دانش آموزیان "ا شكوفايى خلاقيت دانش آموزان

صفحه 239:
اصول حاكم بر برنامه هاى درسى . ١-قابليت‏ انعطاف ‎ela‏ ا 6 -ارائه دروس اختصاصى دوره دبيرستان با عمق بيشتر ree eee Tey er ee na eer hay سر رس

صفحه 240:
‎si rd‏ هى 0 أذ 5 ‏ری ‏یج ‎oe‏ ‏علوم انسانی ‏۲ , مین معارف اسلا ‏اه ‏لا

صفحه 241:
[۱ ERS الف. تعداد واحدها 2062© ‎ien)‏ ا دروس عمومی 6 واحد دروس تخصصى 02 واحد دروس اختیاری ج.دروس عمومى عبارتند از معارف اسلامى © واحد زبان فارسى دو واحد ‎eB)‏ د

صفحه 242:
راهنمایی و مشاوره در دوره متوسطه . 01 ‏ا‎ ec Cee Lee) ‏ترک تحصیل . مردودی . عقب ماندگی ذهنی , تنبلی و عدم انجام تکالیف‎ COL eee ‏ا ل ال‎ R eke Ree ee Re ea qe e th] ep pre) SRE ‏رای در‎ کمیسیون راهنمایی و مشاوره از طرف شورای تغییر نظام آموزش و پرورش به وجود آمد .

صفحه 243:
000 5 ‎ee)‏ | پرورنن مدارنن

صفحه 244:
rer ky | 7 -آشنایی با ساختار انجمن اولیاء و مربیان مدرسه 7" 0-آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 1 ©-آشنايى با كانونهاى فرهنكى - تربيتى

صفحه 245:
انجمن اولياء و مربيان مدرسه تعر یف انجمن و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه انجمن یکی از گروههای سازمان یافته ای است که به منظور تحقق ‎ne)‏ ۱۱ و روابط افراد با هم رسمی است .

صفحه 246:
را ۳ مدرسه است که تشکیل از هىئت منتخبی است از اولیای دانش آموزان ‎On Scere Le) ea)‏ رت 0 ert ee Weer

صفحه 247:
اهميت و ضرورت تشكيل انجمن اوليا و مربيان صدرسه 2 2 ‏ا‎ ee eee ‏را‎ eae) Bree a OO eT EAT CNG CRY Cre I EE ed

صفحه 248:
برقراری هماهتگی در اهداف . محتوا و روشهای تربیتی این دونهاد ‎ee pene wn CONT OT Pe CED CRY BPP)‏ | خانه و مدرسه است .

صفحه 249:
لا ۱ 1 Reve OST ‏ا‎ EM EY ‏انجمن خانه و مدرسه را در هر واحد آموزشی مورد تاکید قرار دارد‎ و وظايفى براى آن تعيين كرد .

صفحه 250:
در آیین نامه اجرایی مدارس مصوب ۱۳۷۷ شورایعالی آموزش و ا ا ‎Bree‏ ذکر کرده و هدف کلی و وظایف این انجمنها مشخص شده است .

صفحه 251:
* مسئولیت انجمن مرکزی به قائم مقام وزیر ال 0۱ 0 30 انجمن است .

صفحه 252:
أهداف انجمن اوليا و مربيان ۱ آگاه کردن پدر و مادران و مربیان به معارف اسلامی "ایجاد , تقویت و تحکیم رابطه صمیمی بین اولیاء و مربیان -جذب امکانات مردمی برای مشارکت همه جانبه

صفحه 253:
اهداف انجمن اوليا و مربيان مدارس ۱ ۱ ORC Mee Ct ed SPA ‏ا ا‎ ۳-بهره مندی از امکانات اولیای دانش آموزان و مشارکت در امور بهداشتی . 0 0 ا ل 9 ساختمان مدرسه با هميارى اولياى دانش آموزان

صفحه 254:
| برای تحقق اهداف انجمن و کمک به آموزش و پرورش دانش آموزان ‎SS eee Ch oe neat Ld‏ ۳ "-تاسيس و كسترش مراكز مشاوره خانواده ا 1۱۳

صفحه 255:
در فرآیند آموزش و پرورش دانش آموزان دو نهاد خانه و مدرسه نقشى سازنده دارند ‎٠‏ ييشنهاد مى شود كه :

صفحه 256:
ار و ۱ Ye SEW Ce ew Is ‏ا‎ ‎ae Stee ‏ا‎

صفحه 257:
يدران و مادران لازم است در دوره هاى آموزشى مدرسه شركت كذند والدین باید ارتباط خود را با اولیای مدرسه افزایش دهند. بايد مشاركت دو جانبه بين يدران و مادران و اولياى مدارس برقرار باشد

صفحه 258:
كانون برورش فكرى كودكان و نوجوانان ذا ا ا ا 0 ا ا 0 ا ل ل 0 00 RPC

صفحه 259:
مدمسسات وفعالیتهسای کانسون پبسرورش فکسسری بل لح 0 0 eG ee Sew ENE Sere N ERY ee eee eee Ee) a a at le a il ۲-کانون زبان ایران

صفحه 260:
مر نرى شهاى ل كزى افرينشهاى هنر کز افرینشها من ۳( شهاى ادي 3 1 نون ‎recs‏ 1 5 ۱ 1 نتشارات کانو -مركز نج 7 ۱ 3 ‎JES‏ ‎ae‏ ‏7 i ‏۶-سایر‎

صفحه 261:
كانسون فر هتكسى - تسر بيتسسى محور فعاليت هاى كانون فرهنكى - تربيتى عبارت است ان : -بركزارى مسابقات فرهنكى و هنرى -تهیه . تولید و نمایش فیلمهای مناسب دانش آموزان ۱ ee

صفحه 262:
-تشكيل كروه هاى مختلف هنرى ؛ ادبى و دانش آموزان -تشکیل کلاسهای گفت و شنود در مسائل اجتماعی و تحصیلی و

صفحه 263:
" برنامه ريزى » سازماندهى و هدايت و نظارت ا ‎Bee‏ ‏وزارت آموزش و برورش بر عهده اداره كل آمور فرهنگی و هنری است .

صفحه 264:
فصل هفتم : مددسشه ‎PO ere Pel ee‏

صفحه 265:
rer ky | ۱ Le Sey ‏ا ا‎ | ee wre oio ۱3 Tare Wye ere rac) <-آشنایی با اهداف و وظایف شورای دانش آموزان ‎eos‏

صفحه 266:
OF GO S519 9 0955 ys (۳ i ee ‏ل ا‎ ae es ere Sey ‏ماروین شاو می گوید : گروه ترکیب دو نفر یا بیشتر از افراد است که‎ ‎ey‏ رت ری نله رل ی مر رت

صفحه 267:
ويزكى هاى كروه ال ل ا ل ا الت : زندر به چند ویژگی اشاره می کند از جمله . تعاملفراولمنىدارند- . خود را به عنولن عضو معرفی‌می‌کنند- از طرفدیگرلن‌نین باه عنولن عضو معرفی‌می‌شوند-

صفحه 268:
! ‏که ماقم‎ APEC 1۳ ‏ا‎ LECT) ‎ry ۱۳ 2 elev‏ هستند يل ب ‎war‏ بارو ( سس ‏ش و احدى نسبت به محيط هستذ ‏جه مود ‏-كروه براى آنان عاملى ياداش دهنده است

صفحه 269:
‎ef‏ اع کر وه كروههاى اوليه و ثانويه . كوجك و بزرك . رسمى و غير رسمى ‎es‏ ۳ ‎۱ Dy

صفحه 270:
* گروه های ثانویه » گروههایی هستند که بر اساس قراردادها و ضرورتهای اجتماعی تشکیل می شوند و ‎Ri Wee Se ee oh eee)‏ " كروههاى كوجك ؛ كروههايى هستند كه تعداد اعضاى آن ‎sey‏ 0

صفحه 271:

صفحه 272:
۳۱ OB See e TT SE te ‏قواعد خاص نقش ها و وظایف اعضا را تعیین‎ . ‏می کنند و معمولا اساسنامه دارند‎

صفحه 273:
2 ا بدون اساسنامه و به دلیل تماسهای مکرر و ‎ern‏ ۱

صفحه 274:
کلمه پویا در برابر ایستا قرار دارد و به معنی حرکت , تلاش و فعاليت ۹

صفحه 275:
پویایی گروه امری است که همه اوقات و پیوسته در ‎By er Ove Sr vere Se in‏ حال حركت » انجام دادن و در حامل تعامل است كه در امر آموزش و پرورش بر پویایی گروهی تاکید می شود

صفحه 276:
فوايد كار كروهى در مدرسه ا 1 ۲-تعداد بیشتری از دانش آموزان شرکت دارند . 00 ۴-مهارتهای شنیداری و گفتاری دانش آموزان توسعه می یابد «-كاهش مشكلات كتاب درسى 20 erie pe eee ear eo

صفحه 277:
7۳۳ جع بح رز رب بجر زر جر بر ای است و از يكى از ير اهميت ترين كروهها در زندكى دانش آموزان است که می توان آن را یک گروه کار دانست زیرا به دنبال تحقق همدف . 1 pepe OVP ED CNIS Tet Vege)

صفحه 278:
إل ‎vs‏ ۴ مدارس گروهها به لحاظ هدفی که دارند متفاونند ماندد گروههای همسن . همکلاس ‎ee re oY ant en ee eal ae teed a)‏ -گروههای ورزشی -گروه های رزمی و نظامی -گروه های علمی و ورزشی ‎a‏ هنری ‏رات سای خی یی ‏۰ب

صفحه 279:
اهداف و وظایف شورای دانش آموزان در مدارس ۱ ee ney eae ele vere ay) ever)

صفحه 280:
۱3 Se ‏ل ا‎ Cer oe ety Ne Tere hee eye ates ere Sir ‏دانش آموزان و اولياى مدرسه » شوراى دانش آموزان‎ . ‏تشکیل می شود‎

صفحه 281:
وظايف عمده اين شورا عبارت است از : "بررسی درباره چگونگی مشارکت دانش آموزان بخشی از وظایف آموزشى و يرورشى -همكارى در اجراى مناسبتهاى ملى و مذهبى در مدارس

صفحه 282:
" -اداره نشريه ديوارى و اداره امور كتابخانه و * -تشکیل و اداره تعاونی دانش آموزان در مدارس 0 ‏ا‎ ee Sia

صفحه 283:

صفحه 284:
" اهميت و ضريورت كسترش مراكز بيش از دبستان "" احمد آقا زاده "" روانشناسى جوانان ونوجوانان و( ۱۳۰ * اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در تعلیم و تربیت "" پوسف اردبیلی

صفحه 285:
# نگاهی دوباره به تربیت اسلامی " خسرو باقری " روانشناسى و دانش آموزش ويرورش ""اييازه زان

صفحه 286:
"" اسلام و تعليم وتربيت "ا سيد محمد باقر حجتى لا ا اكت ‎eee eel‏

صفحه 287:
# سیر تحول برنامه های درسی دوره های ابتدایی و راهنمايى تحصيلى "! جميله حسينى روح الامينى ey er ey ‏ا‎ 2 ‎led‏ ا

صفحه 288:
" آموزش و يرورش ابتدايى راهنمايى و متوسطه ا "ا دنياى نوجوان "" محمد رضا شريفى

صفحه 289:
" رسالت تربيتى وعلمى مراكز آأموزشى " على شريعت مدارى #مبانی روان شناختی تربیت رد

صفحه 290:
" مهارتهاى آموزسى و يرورشى ‎ra‏ تت "" راهنمايى و مشاوره كودك ‎nt‏ اك ل

صفحه 291:
"ا تعلیم وتربیت و مراحل آن * غلامحسین شکوهی # تعلیم وتربیت اسلامی * محسن شکوهی یکتا

صفحه 292:
" سازمان وقوانين أموزش و يرورش ايران ل 0 "" تاريخ وفرهنك ايران (Ce ee as

صفحه 293:
"" كليات فنون و روشهاى تدريس " امان الله صفوى " مقدمات مديريت آموزشى " على علاقه بند

صفحه 294:
# فرهنگ و آموزش و پرورش فرهنگی "ا على محمد كاردان * آموزش دوره متوسطه " كلارى لئونارد- جوزف كالاهال

صفحه 295:
"" روانشناسى تربيتى ‎el‏ علیرضا مرادی-رضا کرمی نوری ‏* گزارش ارزشیابی از نظام جدید متوسطه و

صفحه 296:
۳ TSS EO eye SE ‏کوی لوتان‎ * و "ا محمد مشايخى

صفحه 297:
۱ 2559 0 معيرى برس ل ا لك 00 مورد اموزش و يرورش بيش از دبستان er Stee ae

صفحه 298:
" برنامه ريزى درسى:راهنماى عمل ل "ا رفتار و روابط در سازمان ومديريت # سید محمد مير كمالى

صفحه 299:
* آموزش و پرورش:سه مقطع ابتدایی راهنمایی و متوسطه "" محمد تقى نديمى-محمدحسين بريوح * هشت سال تلاش ۳ eee R SSE Te SE eee Ce ene 8 میر عبدالحسین نقیب زاده

صفحه 300:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان