علوم انسانی و علوم اجتماعی

آموزش و پرورش شناختی (خرازی و تلخابی) فصل ۴

fasle_4_mabani_asab_shenakhti_kamel

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش و پرورش شناختی (خرازی و تلخابی) فصل ۴”

آموزش و پرورش شناختی (خرازی و تلخابی) فصل ۴

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: مبانی آموزش و پرورش شناختیدکتر سید کمال خرازیدکتر محمود تلخابی

اسلاید 3: فصل چهارممبانی عصب شناختی

اسلاید 4: مقدمهعلوم اعصاب در حوزه ی روانشناسی بیشترین تاثیر را بر جای گذاشته ،موجب ظهور رشته های جدیدی چون علوم اعصاب شناختی،روانشناسی شناختی،روانشناسی شناختی تحولی،شناخت اجتماعی و علوم اعصاب اجتماعی شده است.

اسلاید 5: امروزه کاربردهای علوم اعصاب در حوزه ی علوم تربیتی ،گسترده تر از سایر زمینه ها نمود یافته است(جنسن،2000).آگاهی از اینکه مغز چگونه یاد می گیرد می تواند تاثیر مهمی بر آموزش و پرورش داشته باشد.

اسلاید 6: تعامل علوم اعصاب و علوم تربیتی می تواند نقش تعیین کننده ای در بهبود نظریه،تفکر و عمل تربیتی داشته باشد.هدف علوم اعصاب شناختی به عنوان یک دانش پایه،اکتشاف اصولی است که کارکردهای شناختی و چگونگی یادگیری ذهن/مغز را توصیف می کند و هدف علوم تربیتی به عنوان یک دانش کاربردی و هنجاری ،تحقق مجموعه ای از اهداف مشخص در یک محیط و شرایط خاص است.

اسلاید 7: بنابراین از علوم اعصاب تربیتی می توان در بهبود دانش،سیاست و عمل تربیت بهره گرفت(نوری و مهر محمدی،1389).

اسلاید 8: سلولهای عصبی مغزمغز انسان دارای انواع متفاوتی از سلولهاست،اما دو نوع از آنها در یادگیری و رفتار نقش اساسی دارند: سلولهای گلیال و نورونها یا سلولهای عصبی .85 تا 90 درصد سلولهای مغز از نوع گلیال و 10 تا 15 درصد باقیمانده نورون هستند(جنسن، 2007).

اسلاید 9: سلولهای گلیال با کنترل سوخت و ساز و پوشاندن آکسون نورونها با میلین (محافظتی عایق و سفید رنگ از جنس چربی)، آنها را حمایت،تغذیه و به سرعت انتقال تکانه های عصبی در طول آنها کمک می کنند( ریتی،2002، جنسن،1998،2005).

اسلاید 10: نورون، واحد کالبدشناختی و کارکردی سامانه ی عصبی مغز است که وظیفه ی آن پردازش اطلاعات و مبادله ی علایم شیمیایی و الکتریکی است(ولف،2001؛سانتراک 1383)

اسلاید 11: هر نورون از 3 بخش تشکیل شده است:جسم سلولی ،دندریت و آکسون.جسم سلولی بخشی از سلول عصبی است که حاوی هسته ی سلول است و مواد مورد نیاز سلول عصبی جهت رشد و بقای آن را تنظیم می کند.

اسلاید 12: دندریتها انشعابات شاخه مانندی از جسم سلولی نورون هستند که اطلاعات را دریافت و به جسم سلولی منتقل می کنند.یک نورون ممکن است از طریق دندریتهایش با سلولهای بی شمار دیگری ارتباط برقرار کند.

اسلاید 13: آکسون شاخه ای نازک و بلند است که پیامهای دریافتی از جسم سلولی را به دندریتهای نورون یا نورونهای دیگر منتقل می کند.

اسلاید 14: هیچ نورونی نقطه ی پایانی اطلاعات نیست بلکه فقط عاملی برای انتقال اطلاعات به نورونهای دیگر است.وقتی سلولی فعال می شود،تکانه ای را شلیک می کند که پتانسیل عمل نامیده می شود..

اسلاید 15: سلول عصبی اطلاعات را در قالب تکانه های الکتریکی یا امواج کوچک در طول آکسون ارسال می کند.در انتهای هر آکسون کیسه های کوچکی وجود دارد که دکمه های پایانی نامیده می شوند.این کیسه ها حاوی موادی شیمیایی به نام ناقل عصبی اند.

اسلاید 16: فرایند تحریک سلول عصبی ، از الکتریکی به شیمیایی و سپس از شیمیایی به الکتریکی است.منظور از تحریک کنندگی این است که تکانه ی عصبی یا پتانسیل عمل،سلول بعدی را وادار به شلیک می کند و منظور از بازدارندگی این است که پتانسیل عمل شلیک سلول بعدی را متوقف می کند.

اسلاید 17: نورونها می توانند به صورت همزمان هم پیامهای بازدارنده و هم تحریک کننده را دریافت کنند.در حالی که دریافت ناقلهای عصبی تحریک کننده بیش از ناقلهای عصبی بازدارنده باشد،نورون مزبور تحریک می شود.

اسلاید 18: بنابراین زیربنای رفتارهای ما ناقلهای عصبی اند که دانش مندان تاکنون بیش از 50 نوع آنها را شناسایی کرده اند اما مهم ترین آنها عبارتند از:استیل کولین،گابا،آدرنالین، نورآدرنالین، دوپامین، سروتونین و آندروفین ها

14,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید