صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
* مبانی آموزش و پرورش شناختی
٠ دکتر سید کمال خرازی
* دکتر محمود تلخابی
صفحه 3:
٠ فصل چهارم
صفحه 4:
* مقدمه
٠ علوم اعصاب در حوزه ی روانشناسی بیشترین
تاثیر را بر جای گذاشته ,موجب ظهور رشته
های جدیدی چون علوم اعصاب
شناختی,روانشناسی شناختی,روانشناسی
شناختی تحولی,شناخت اجتماعی و علوم
اعصاب اجتماعی شده است.
صفحه 5:
° امروزه کاربردهای علوم اعصاب در حوزه ی
م تربيتى ٠كسترده تر از ساب زمينه
نمود یافته است(جنسن.2000).اگاهی از اينكه
مغزٍ چگونه یاد می گیرد می تواند تاثیر مهمی
بر آموزش و پرورش داشته باشد.
صفحه 6:
٠ تعامل علوم اعصاب و علوم تربیتی می تواند
نقش تعیین کننده ای در بهبود نظریه,تفکر و
عمل تربیتی داشته باشد.هدف علوم اعصاب
شناختی به عنوان یک دانش پایه,اکتشاف
اصولی است که کارکردهای شناختی و
چگونگی یادگیری ذهن/مغز را توصیف می کند
و هدف علوم تربیتی به عنوان یک دانش
کاربردی و هنجاری ,تحقق مجموعه ای از
صفحه 7:
* بنابراین از علوم اعصاب تربیتی می توان در
بهبود دانش,سیاست و عمل تربیت بهره
صفحه 8:
: سلولهای عصبی مغز
* مغز انسان دارای انواع متفاوتی از
سلولهاست,اما دو نوع از آنها در یادگیری و
رفتار نقش اساسی دارند: سلولهای گلیال و
نورونها یا سلولهای عصبی .۰ تا 90 درصد
سلولهای مغز از نوع گلیال و 10 تا 15 درصد
باقیمانده نورون هستند(جنسن, 2007).
صفحه 9:
* سلولهای گلیال با کنترل سوخت و ساز و
پوشاندن آکسون نورونها با میلین (محافظتی
Gale و سفید رنگ: از جنسن چرنی): آنها زا
حمایت, تغذیه و به سرعت انتقال تکانه های
عصبی در طول آنها کمک می
کنند( ریتی,2002, جنسن,1998,2005).
صفحه 10:
* نورون, واحد کالبدشناختی و کارکردی سامانه
ی عصبی مغز است که وظیفه ی Ol پردازش
اطلاعات و مبادله ی علایم شیمیایی و
الکتریکی است(ولف:2001؛سانتراک 1383)
صفحه 11:
* هر نورون از 3 بخش تشکیل نز ت:جسم
سلولى دندريت و آکسون. اا لمع
تاو هه کر اون نات و مواة مورة قار
٠ عصبی جهت رشد و بقای آن را تنظیم
می کند
صفحه 12:
* دندریتها انشعابات شاخه مانندی از جسم
سلولی نورون هستند که اطلاعات را دریافت و
به جسم سلولی منتقل می کنند.یک نورون
ممکن است از طریق دندریتهایش با سلولهای
بی شمار دیگری ارتباط برقرار کند.
صفحه 13:
٠ آکسون شاخه ای نازک و بلند است که پیامهای
دریافتی از جسم سلولی را به دندریتهای
نورون يا نورونهای دیگر منتقل می کند.
صفحه 14:
بك فقط [ عاملى sky انتقال اطلاعات به
نورونهاى ديكر است.
٠ وقتى سلولى فعال مى شودءتكانه اى را شليى
مى كند كه يتانسيل عمل ناميده مى شود..
صفحه 15:
٠ سلول عصبی اطلاعات را در قالب تکانه های
الکتریکی یا آمواج کوچک در طول آکسون
ارسال می کند.در انتهای هر اکسون کیسه
های کوچکی وجود دارد که دکمه های پایانی
نامیده می شوند.این کیسه ها حاوی موادی
شیمیایی به نام ناقل عصبی اند.
صفحه 16:
* فرایند تحریک سلول عصبی , از الکتریکی به
شحصاس و نمقي أل pI as nae
* منظور از تحريك كنندكى اين است كه تكانه ى
شلیک می کند و منظور از بازدارندگی اين
است که پتانسیل عمل شلیک سلول بعدی را
صفحه 17:
* نورونها می توانند به صورت همزمان هم
پیامهای بازدارنده و هم تحریک کننده را
دریافت کنند.در حالی که دریافت ناقلهای
عصبی تحریک کننده بیش از ناقلهای عصبی
بازدارنده باشد,نورون مزبور تحریک می شود.
صفحه 18:
* بنابراین زیربنای رفتارهای ما ناقلهای عصبی
اند که دانش مندان تاکنون بیش از 50 نوع آنها
را شناسایی کرده اند اما مهم ترین انها عبارتند
از:استیل کولین, گابا,آدرنالین. نورادرنالین,
دوپامین, سروتونین و آندروفین ها
صفحه 19:
٠ استیل کولین که هم a عنوان محرک و هم به
عنوان بازدارنده no Jos کند, .نقش عمده ای
در شکل گیری حافظه ی دراز مدت دارد,اغلب
در نقاط اتصال اعصاب عضلانی ترشح می
شود و در زمان خواب و استراحت در بالاترین
سطح قرار دارد.به نظر می رسد که اختلال در
ترشج استیل کولین با بیماری آلزایمر ارتباط
داشته باشد.
صفحه 20:
بازدارنده عمل می کند.
* ناقل عصبی نورآدرنالین در ساختاری کوچک در
ساقه ی مغز تولید می شود.اين ناقل عصبي
اغلب در حالتهای برانگیختگی مانند پاسخ جنگ
و گریز, گشاد شدن مردمک چشم و افزایش
ضربان قلب فعال است.
صفحه 21:
* سروتونین ee همچون دوپامین و نوراپی نفرین
تقویت کننده | حساسات خوشایند است 1
پنظر می رسد که بر خلاف آنها احساسات را
آرام مى إسازد .اختلال در ترشح سروتونین نیز
با افسردكى رابطه دارد.
صفحه 22:
مغز
مغز انسان بالغ حدود 1300 تا 1400 گرم
وزن دارد که عمدتا از اب(78 درصد) و بقیه
آن از چربی و پروتئین تشکیل شده
است(جنسن, 1998,2005).
مغز مصرف کننده ی انرژی است.این اندام
حدود 2 درصد وزن بدن انسان بالغ را به خود
اختصاص داده است اما در حدود 20 درصد
انرزى بدن را مصرف مى
کند(جنسن,1998,وب, 2005)
صفحه 23:
۰ انرژی مغز از طریق خون تامین می شود. که
مواد مغذی مانند گلوکز, ,پروتئین, عناصر
شیمیایی و اکسیژن را به آن می رساند.علاوه
بو بر اين عملكرد بهينه ى مغز وابسته به تعادل
الكتروليتى ان است كه بوسيله ى اب تامين
صفحه 24:
* وجود اکسیژن نیز برای مغز اهمیت حیاتی
دارد.مغز یک پنجم اکسیژن بدن را مصرف می
کند و سرخرگ سوبات,خون تازه ی حاوی
اکسیزن را به مغز می رساند.
صفحه 25:
ساختمان و کارکرد مفز
مغز از سه بخش اساسی تشکیل شده
است:مغز پسین .مغز میانی و پیش مفز
عمدتا درگیر فرایندهای خودکار همچون تنظیم
تنفس و ضربان قلب است و دارای 4 ساختار
اساسی ساقه ی مغز ,مخچه ,پل و بصل
النخاع است.(سیلوستر,1995؛
اشپرینگر, 1999).
صفحه 26:
ساقه ی مغز در کنترل هشیاری ,دریافت
اطلاعات حسی,فشار خون و گوارش نقش
دارد(سانتراک,1383: سوسا؛,2001,2006).
۶ مخچه تعادل انسان را حفظ می
* پل مغزی حرکات صورت را تنظیم wo
کند(جنسن, 2007؛ استرنبرگ, 1387).
صفحه 27:
* بصل النخاع فعالیت قبلی ,تنفس ,بلع و هضم
را کنترل می کند.
صفحه 28:
* مغز میانی
* همچون بخش ارتباطی بین نورونهای حرکتی و
پردازشهای عالی پیش مغز عمل می کند.مهم
ترین بخش میانی مغز ساخت شبکه ای است
که به آن دستگاه فعال ساز شبکه ای نيز مى
گویند .و در برانگیختگی نقش دارد.
(استرنبرگ, 1387)
صفحه 29:
٠ پیش مغز
٠ كسترده ترين بخش مغز است که با
رفتار, حافظه,یادگیری,مهارتهای حرکتی,دیداری
9 شنیداری ,خلاقیت و...ارتباط دارد.
صفحه 30:
۶ ساختارهای عمده ی پیش مغز عبارتند از:
های قاعده ای, مخ, جسم پینه ای,قشر
مخ(آشپرینگر,1999).
صفحه 31:
* تالاموس در بخش مرکزی مغز و هم سطح
چشمها قرار گرفته است.تا لاموس به کنترل
خواب و بیداری نیز کمک می کند.اختلال در
کارکرد تالاموس ,منجر به
درد,رعشه,فراموشی ,اختلالات زبان و خواب و
بیداری می شود.(استرنبرگ, 1387).
صفحه 32:
* هیپوتالاموس که در زیر تالاموس قرار دارد و با
سبستم لیمبیک در : تعامل است,.نقش
صنوبری تیز در ارتباط است.اين ساختار کنر
کننده ی ناقلهای عصبی برای تنظیم خواب
است و هورمونی به نام ملاتونین ترشح می
دارد(اشپرینگر, 1999)
صفحه 33:
٠ سیستم لیمبیک عهده دار پاسخهای
هیجانی ,انگیزشی,توجه,حافظه و یادگیری
است ولی نقش اساسی palais. ol رفتارهای
تغذیه ,نزاع,گریز و جفت گیری
است(پینل, 1387؛ استافورد و
وب,2005).ساختارهای عمده ی سیستم
لیمبیک عبارتند از هیپوکامپ,بادامه و سپتوم.
صفحه 34:
* هیوکامپ در تحکیم یادگیری و انتقال اطلاعات
از حافظه ی کاری به حافظه دراز مدت نقش
دارد([جنسن,1998, ولف:2001)
٠ بادامه ,ترس ,تهدید,پریشانی و دیگر هیجانات
شدید را پردازش می کند.بادامه به طور خاص
در شرطی سازی ترس دخالت دارد.
صفحه 35:
سپتوم
درگیر است.
هسته های قاعده ای
در پاسخهای حرکتی ارادی
دارند(جنسن, 2007).
صفحه 36:
* مخ به صورت مسا.ی به دو :
راست تق شده oat ste ss
sig aug nig ain inte SaaS ol
ای دسته ای از افتهای عصبی است که همانن
4 پل نیمکره های راست و چپ را به یکدیگر
پیوند می دهد.
صفحه 37:
* بطور کلی,هر نیمکره به صورت دگرسو,طرف
مقابل بدن را کنترل می کند.در اکثر
افراد ,نیمکره ی چپ از طریق ناحیه ی بروکا
و ناحیه ی ورنیکه که به ترتیب در تولید گفتار و
درک گفتار نقش دارند.زبان را پردازش می
کند و نیمکره ی راست پردازش دیداری-
صفحه 38:
روی نیمکره های مغز انسان را لایه ای از
پوسته ی چین دار به ضخامت یک چهارم این
پوشانده است که به آن قشر مخ( نثو کرتکس)
می گویند.
صفحه 39:
* سطح قشر مخ خاکستری رنگ است «زيرا
عمدتا از سلولهاى عصبى خاكسترى بن
تشكيل شده است و به همين خاطر به
ماده ى خاكسترى نيز كفته مى شود.
۰ دو قسمت اصلى در سطح جانبى هر
نیمکره ,شیار مرگزی و شیر جابی آست.اين
شیارها هر نیمکره را به 4 قطعه ی
پیشانی, آهیانه ای, گیجگاهی و پس سری تقسیم
می کنند.(پینل, 1387).
صفحه 40:
+ قطعه پیشانی در بخش جلوی مخ یعنی قسمت
پیشانی قرار گرفته, با کارکردهای شناختی
عمده همچون تفکر,برنامه ریزی wh jl.
و درگیر است.
صفحه 41:
٠ جایگاه قطعه آهیانه ای در بخش فوقانی عقب
مغز است و وظیفه ی ان پردازش
حسی,حرکتی و کارکردهای فضایی است.در
پردازش داده های حسی,توجه و زبان نقش
دارد(جنسن, 2007).
صفحه 42:
٠ قطعه كيجكاهى در كنار و بالاى كوشها قرار
گرفته است و در پردازش شنیداری و
برخی جنبه های حافظه درگیر است.
J.
صفحه 43:
8 قطعه پس سری در میانه عقب مغز انسان
قرار گرفته است و عمدتا با پردازش ديدارى
درگیر است(جنسن, 2007؛ شیفرد,1994).
٠ هرچند هر یک از قطعات مغز ,کارکردهای
اختصاصى خود را دارند, اما كاركرد مغزء نتيجه
ى تعامل لحظه به لحظه ی آنها با یکدیگر
است(جنسن, 2007 ؛ استرنبرگ, 1387).
صفحه 44:
* رشد مغز
۰ فرایند رشد مغز پیوند بسیار نزدیکی با شکل
گیری و قطع پیوندگاههای سیناپسی دارد.اگر از
اين زاویه به رشد مغز نگاه کنیم ,رشد مغز
انسان هم زمان با لقاح آغاز می شود.تقریبا
تمامی سلولهای عصبی مغز در سه ماه اول
بارداری به طور کامل تولید شده اتد.یه تولید
سلولهای عصبی ,تکوین عصبی می گویند.
صفحه 45:
۰ این فرایندی پیچیده است که با تقسیم
سلولهای بنیادی آغاز می شود و سلولهای
تیبان را نیز که گلیا نامیده می شود پدید می
آورد.
صفحه 46:
برخلاف آنچه در گذشته تصور می شد فرایند
رشد مغز انسان در بزرگسالی نیز ادامه می
یابد و حتی انعطاف پذیر است( او ای cw
دی,2002؛ کلب و ویشاو,2008).تحقیقات
نشان می دهد که مغز خردسالان شدیدا
انعطاف يذير است ودر صورت سحيب
بخشهایی از مغز .بخشهاى ديكر مسئوليت آن
را بر عهده می گیرند(خرازی و علاقبند
راد,1375).
صفحه 47:
8 دلالتها و کاربردهای تربیتی علوم اعصاب
* کین و کین (1990)مبانى نظرى يادكيرى
سازگار با مغز را در 12 اصل ,تحت عنوان
اصول یادگیری سازگار با مغز خلاصه كرده ابه
بیان دلالتها و کاربردهای تربیتی آن اهتمام
ورزیدند.این اصول عبارتند از:
صفحه 48:
مغز یک پردازشگر موازی است
یادگیری مستلزم درگیری فیزیولوژی بدن است
جستجوی معنا امری ذاتی است
جستجوی معنا از طریق الگوسازی رخ می دهد.
غواطف در آلگوساژی نقش آساسن دازند.
یادگیری مستلزم توجه کانونی و ادراک پیرامونی
ما دو نوع حافظه داریم : حافظه فضایی و حافظه ی
طوطی وار
صفحه 49:
° هر مفزی منحصر به فرد است.
* یادگیری از طریق چالش تقویت و با تهدید و
فشار منع می شود.
صفحه 50:
بای خود Sal, sadn موثر و
مطلوت مستلزم در نظر گرفتن سه عنصر
بنیادی زیر است:
هشیاری آرمیده: ایجاد فضاى عاطفى بهينه
برای یادگیری
غوطه وری هماهنگ در تجارب پیچیده: ایجاد
فرصتهای چالش , بر انگیز مناسب برای یادگیری
پردازش فعال تجارب: استفاده از روشهای
موثر در جهت تحکیم یادگیری
صفحه 51:
8 طراحی و ایجاد محیط یادگیری سازگار با مغز
٠ از ز آنجا كه مغز تربيت يذير است و تجربه و
تعامل با محيط بر رشد و بيجيدكى شبكه هاى
عصبی آن تاثیر می گذارد(جنسن. 1998( .
یکی از مهمترین عوامل موثر بر یادگیری مغز,
محورهاى زیر اس ت(دياموند و
هویسون,1998):
صفحه 52:
تغذیه مناسب با پروتئین .ویتامین مواد معدنی
و کالری کافی
ایجاد فضای یادگیری عاری از فشار روانی
پرورش دامنه ی وسیعی از مهارتها و علاتق
ذهنی, فیزیکی و هیجانی کودک
و
صفحه 53:
8 تاثیر تغذیه و خواب بر یادگیری
۰ كاهش آب بدن منجر به ضعف يادكيرى مى
شود زیرا وقتی میزان آب خون کم می
شود.,غلظت نمک خون بالا می رود و جریان
سیالات از سلول به داخل خون افزایش می
یابد و بدین ترتیب موجب بالا رفتن فشار خون
و فشار روانی می شود.
صفحه 54:
۶ خواب که کارکردهای شناختی و جسمانی بدن
را تنظیم می کند عنصری اساسی برای
یادگیری است.خواب منظم ,انتقال اطلاعات به
حافظه ی دراز مدت و تحکیم اطلاعات موجود
در آن حافظه را تحت تاثیر قرار می
صفحه 55:
* تاکید بر تفاوتهای فردی
٠ از آنجا که یادگیری ساختار مغز را تغییر می.
دهد , هر چه انسانها بیشتر یاد بگیرند ,مغز آنها
متفاوت تر می شود و در نتیجه در همه ی ابعاد
رفتاری و حتی نیمرخ هوشی متفاوت و متمایز
از یکدیگر می شوند.
صفحه 56:
* نقش هیجان در یادگیری
٠ هيجان .باسخ عاطفى ما به جهان اطرافمان
است.بنابراين توجه به جكونكى برانكيختن
هیجان نات مثبت دانش آموزان بخش مهمی از
فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می شود.
صفحه 57:
* مطالعه ی ادبیات یادگیری سازگار با مغز نشان
مى دهد كه براى لذت بخش كردن يادكيرى و
ارتقای انگیزش دانش آموزان مى توان از
موسيقى .نمايش .قصه گویی و شبیه سازی
استفاده کرد( کمپل, 1997؛ هتلند,.2000)
صفحه 58:
۰ در آموزش و پرورش شناختی ابتدا بايد نسبت
به موضوع درسی نگرش مثبت , علاقه و
انگیزه در دانش آموزان ایجاد کرد و سپس به
ایجاد مهارت و انتقال دانش پرداخت.
* هنر می تواند در ایجاد نگرش مثبت در دانش
آموز نقش اساسی داشته باشد.
صفحه 59:
* نقش هنر در پرورش استعدادهای یادگیرنده
۰ یافته های علمی حاکی از آن است که هنر می
تواند به موفقیت تحصیلی و شغلی آینده ی
دانش آموزان کمک کند.تقویت پایه ی هنری
دانش آموزان می تواند موجب
خلاقيت,تمركز .حل ار
مسئله, خودکفایی ,هماهنگی,توجه به ارزشها و
خویشتن داری انها شود(جنسن,1384).
صفحه 60:
معتقد است موسیقی می تواند سامانه های
شناختی ,دیداری ,شنیداری, عاطفی و حرکتی
را فعال سازد.
علاوه بر موسیقی سایر هنرها نیز در پرورش
همه جانبه ی شخصیت یادگیرندگا ن نقش
مهمی دارند.
صفحه 61:
٠ علوم اعصاب و هنر
۰ از ديدكاه زيست شناسى مولكولى تواناييها 3
مهارتهای لازم برای خلاقیت و درک هنری
ناشی از میراث ژنتیک به علاوه تغییر پذیری
شبه ژنتیک است که در قالب تشکیل پیوندهای
بين سلولی مغز پس از تولد حادث می
شود .همین شبکه های عصبی است که رد پای
یادگیری نوزاد را از طریق آزمایش و خطا و در
قالب پاداش و هیجان ثبت می
کند(شانژو 1985)
صفحه 62:
هنر و نقش آن در اموزش
اولين برخورد کودک با هنر از طریق رسوم
خانوادگی مانند لالایی ,قصه گویی ,عر و اهنگ
اتفاق می افتد که در جریان آن ِ
ارزشهاءاخلاق ,عادات و رسوم فرهنگی ترجمه و
نهادسازی می شوند.
صفحه 63:
* تحقیقات نشان داده است که اینگونه فعالیتها
می توانند پایه ی کنجکاوی,رشد مهارتها و
یادگیری کودک در دوران مدرسه باشند.
(مگسامن,2011).
* بررسیهای وسیعی در زمینه ی نقش هنر در
پادگیری انجام گرفته است.پروژه صفر در
دانشگاه هاروارد طرح فعالی در زمینه ی درک
رشد شناخت انسان و فرایند یادگیری هنر
است.
صفحه 64:
* مطالعاتی که پوسنر(2010) انجام داده است
نشان می دهد که تولیدات هنری جالب
توجه ,مهارتهای گوش دادن و تمرکز فراگیر را
بهبود می بخشند.
* مطالعات فیسک(1999) نیز نشان می دهد که
هنر می تواند مجرای حل مسئله,انگیزش,
صفحه 65:
* آموزش هنر در مدارس _ ِ
* مدارس سنتی به دانش اموزان آموزش می
دهند که واقعیتها را بر دانش و فعالیتهای
تکراری و عادی را بر بازی و کنجکاویشان در
راستای کسب دانش ترجیح دهند.
صفحه 66:
s وقتی بین گوینده و شنونده رابطه ای هیجانی
پرقرار شد,بستری برای گفتگوی واقعى بين
آنها پدید می آید.
٠ اكر نظام آموزشى بين علوم و هنر پل بزند
می تواند بصورت موثری مرز بین آنها را
کمرنگ سازد.
آزادانه تخیل می کنم.تخیل از دانش اهمیت
بیشتری دارد.دانش محدود است.تخیل دنیا را
احاطه wo کند.(به نقل از مگسامن,2011)
صفحه 67:
اگر بتوانیم معلمان Sox از حوزه های علم,
هنر و علوم اجتماعی را گرد هم بیاوریم تا با
استفاده از روشها و ابزار تخیل دانش را با
هیجان درآمیزند و سرفصلهای جدیدی را برای
دروس بنویسند, آنگاه حضور در مدرسه لذت
آور و الهام بخش خواهد بود.
صفحه 68:
* مقابله با عوامل فشار روانی و تهدید در
یادگیری
* یکی از اصول یادگیری سازگار با مغز اين است
که یادگیری با چالش تقویت می شود اما تحت
تهدید و فشار افت پیدا می کند(کین و
کین,1990).
صفحه 69:
* وقتی تحت فشار روانی قرار میگیریم غده های
درنال نوعی پیتید بنام کورتیزول ترشح
میکنند. کورتیزول وقتی در بدن ترشح می شود
که فرد با خطری فیزیکی, محیطی,تحصیلی يا
عاطفى مواجه شود. .اين امر باعث يديد آمدن
زنجیره ای از واکنشهای فیزیکی در دستگاه
ایمنی,انقباض عضلات بزرگ,لخته شدن خون و
بالا رفتن فشار خون می شود.
صفحه 70:
٠ سطح بالای کورتیزول در دراز مدت موجب
مرگ سلولهای مغزی در هیپوکامپ می
شود.این سلولها در شکل گیری حافظه ی
آشکار اهمیت بسزایی
دارند(جنسن,1384).ازین رو » در فشار روانی
شدید دسترسی به بخشهایی از مغزمان را از
دست می دهیم و اين احتمالا به دلیل
حساسیت بیش از اندازه ی هیپوکامپ است.به
این منظور مربیان باید جوی را فراهم کنند که
چالش زا و در عین حال بدون تهدید باشد(کین
1 11000
صفحه 71:
۰ نقش چالش و حل مسئله در یادگیری
۰ ایجاد چالش و فرصتهای کافی برای حل مسئله
یکی از اصول تربیت سازگار با مغز است(کین
و کین,1990؛ ولف,2001).
* بهترین روش رشد ذهن ,حل مسائل چالش
صفحه 72:
۶ فراهم کردن شرایط یادگیری معنادار
۶ جستجوی معنا امری ذاتی است که از طریق
الگوسازی در ذهن/ مغز انجام میگیرد.
* الگوسازی فرایندی است که از طریق مرتبط
نمودن آموخته های جدید با آموخته های قبلی
یا مرتبط نمودن الگوهای جدید با الگوهای
قبلی در مغز حاصل می شود(ویلیس:2007).
صفحه 73:
۰ ما باید در طراحی برنامه های درسی به این
امر توجه کنیم که چیزی که دانش آموزان می
خواهند محتوا نیست,بلکه معناست.
صفحه 74:
۰ مبانی عصب شناختی تربیت و چشم انداز آینده
۰ جان بروئر با وجود انتقادات فراوانی که بر
طرفداران آموزش و پرورش سازگار با مفز
وارد کرده,از برخی جنبه های آن حمایت می
كند معتقد است كه طرفداران اين ايده به
دلايل زير مى توانند به بهبود عمل تربیتی کمک
كنند(بروئر,1999):
صفحه 75:
تاکید بر الگوهای سازنده گرای یادگیری و
تدریس
تاکید بر مشارکت و درگیری فعال یادگیرندگان
در فرایند یادگیری
٠ تاکید بر پرورش درک و معنا در تدریس بجای
حفظ طوطی وار
و
صفحه 76:
۴ نکته ای که در اینجا باید تاکید شود ضرورت
احتراز از دام افسانه های عصبی است که از
سوى غير متخصصان و بر اساس برداشت
های سطحی از یافته های علوم اعصاب در
محیط های تربیتی مطرح شده, بازاری را برای
فروش ايده هاى غير علمى يديد آورده
است( هوارد- جونز,1390).
صفحه 77:
* لذا همانطور که کین و کین (1998) گفته اند
قبل از بکارگیری و تلفیق یافته های پژوهش
مغز در حوزه ی تربیت, باید آنها را متخصصان
ذی ربط با دقت بررسی و آزمایش کنند.
صفحه 78:
خود میگیرند و این به قدرت آنها می افزاید.
صفحه 79:
٠ جرا اين افسانه ها رواج بيدا مى کنند؟
٠ استيج جهار عامل را به عنوان ترغيب كننده ى
ايده هاى عصبى غير موثق مشخص ساخته
اس ت(نقل از هوارد- جونز).
صفحه 80:
Sol * آنكه كلاهبردارى آشكار است.بيرستين
اسطوره هاى عصبى, معرفى مى
کند(بیرستین,1999).
۰ دومین عاملی که استیج اشاره کرده است
۴ سومين عامل مورد اشاره استيج .فقدان
شواهد درست است.
صفحه 81:
8 بسیاری از افسانه sb عصبی در قلب خود
ايده هايى دارند كه ابطال آنها دشوار يا غير
ممكن است - مانند ايده ى تجديد يذيرى
ناشى از كيفيت خود نظريه باشد.
صفحه 82:
عامل نهايى كه استيج مشخص ساخته
شواهدی es مى توان آنها را
نادیده گرفت.
ازين رو لازم است برای بهره برداری درست
از یافته های علوم اعصاب در تعلیم و تربیت و
در عين حال جلوگیری از شیوع افسانه های
عصبی S digo js مشارکتهای ثمر بخش بین
پژوهشگران مغز و پژوهشگران تربیتی فراهم
شود(زاکس و گوسوامی,2007).