علوم انسانی و علوم اجتماعی

آموزش و پرورش شناختی (خرازی و تلخابی) فصل ۳

fasle_3_zabane_shenakhti_kamel

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آموزش و پرورش شناختی (خرازی و تلخابی) فصل ۳”

آموزش و پرورش شناختی (خرازی و تلخابی) فصل ۳

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: مبانی آموزش و پرورش شناختیدکتر سید کمال خرازیدکتر محمود تلخابی

اسلاید 3: فصل سوممبانی روانشناختی

اسلاید 4: مقدمهدر این فصل ،نظریه های روانشناسی شناختی و اصولی که بر اساس آن بتوان به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان پرداخت،بحث می شود.

اسلاید 5: در آغاز ،اولین واکنشهای نظری در برابر رفتارگرایی مورد توجه قرار میگیرد- رویکردی که با عنوان نظریه پردازش اطلاعات یا شناخت گرایی کلاسیک از آن یاد می شود و مطالعات زیادی را در زمینه ی روانشناسی آموزش و پرورش در پی داشته است که از جمله می توان به اصول آموزش مبتنی بر بازنماییهای چندگانه و طراحی محیطهای یادگیری چندرسانه ای اشاره کرد.

اسلاید 6: دومین دیدگاهی که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد،رویکرد فرهنگی- اجتماعی است که شناخت اجتماعی را در کانون توجه خود قرار می دهد.مطابق این رویکرد عناصر فرهنگی از جمله زبان برای تعلیم و تربیت دارای اهمیت اساسی بوده ،پیامدهای آشکاری را برای تدریس و یادگیری در پی دارند.

اسلاید 7: سومین رویکرد شناختی که در این فصل بررسی می شود،سنت سازنده گرایی است.چهارمین رویکردی که معرفی می شود ،پیوندگرایی است.طرفداران این رویکرد درصدد تبیین کارکرد ذهن،نه بر اساس پردازش نمادین،بلکه بر مبنای شبکه های عصبی اند.

اسلاید 8: آخرین رویکردی که در فصل حاضر بررسی می شود،الگوی معماری ذهن رشدیابنده است که ریشه در دیدگاه پیاژه دارد.این نظریه با اتکا بر ظرفیت پردازش ذهن و تبیین رابطه بین فرایندهای عمومی و حیطه های اختصاصی دانش، به طرح راهبردهایی برای آموزش و پرورش می پردازد.

اسلاید 9: شناخت گرایی کلاسیکدر سنت شناخت گرایی سازو کارهای ذهن در کانون مطالعه قرار گرفت،مسئله اصلی روانشناسی شناختی بررسی کارکردهای شناختی انسان از جمله ادراک ،توجه ،هشیاری،تفکر،یادگیری،حافظه،یادآوری،اکتساب زبان،استدلال و تصمیم گیری است.(استرنبرگ،1387).

اسلاید 10: در این رویکرد،دو مفهوم بازنمایی و محاسبه حائز اهمیتند.بازنماییهای ذهنی،امکان خلق دنیای درونی را فراهم می سازند تا بتوانیم در مورد دنیای بیرونی بیندیشیم.

اسلاید 11: البته بازنماییها تنها اجزاء اولیه برای پردازش شناختی محسوب می شوند و به خودی خود استفاده کمی دارند،مگر آنکه بتوان بر روی آنها کاری انجام داد.

اسلاید 12: در اوایل ظهور علوم شناختی ،اغلب کوششها معطوف به پژوهش در زمینه ی حافظه بود .این مطالعات به بررسی محتوا، ساختار و ظرفیت حافظه پرداختند و نظریه های یادگیری را تحت تاثیر قرار دارند(خرازی و حبیبی،1373).

اسلاید 13: از آنجا که در گذار از رفتارگرایی به شناخت گرایی ،نظریه گانیه اهمیت زیادی دارد، در این قسمت اشاره کوتاهی به دیدگاه وی خواهیم داشت.هرچند نظریه گانیه بسیاری از جنبه های یادگیری را دربر میگیرد.اما تاکید وی بر مهارتهای ذهنی(فکری ) است.(کرسلی،1994).

اسلاید 14: بر اساس این نظریه،یادگیری شامل مقولات زیر است:اطلاعات کلامیمهارتهای ذهنیراهبردهای شناختیمهارتهای حرکتینگرشها

اسلاید 15: برای یادگیری مهارتهای ذهنی مهمترین شرط درونی ،یادآوری مهارتهای پیش نیاز است که اجزاء مهارتهای جدید در دست یادگیری به حساب می آیند.

اسلاید 16: مهارتهای ذهنی انواع مختلفی دارند که از لحاظ پیچیدگی به ترتیب عبارتند از:تمیز دادنمفهوم پردازیقواعد سطح بالاتر

اسلاید 17: یادگیری کلامی به یادآوری اطلاعات درونی ذخیره شده که ساختارهای معنادار سازمان یافته را می سازند بستگی دارد.راهبردهای شناختی ،مهارتهای درونی سازمان یافته اند که فراگیر ازآنها برای مدیریت فرایندهای توجه ،یادگیری ،یادآوری و تفکر استفاده می کند.آنها به عنوان شرایط درونی ،به یادآوری مهارتهای ذهنی و اطلاعات مرتبط با تکالیف در دست یادگیری نیاز دارند(خرازی و همکاران،1387).

اسلاید 18: از لحاظ شرایط بیرونی، آنچه ضروری است فرصتهای مکرر برای تمرین آن راهبردهاست،بطوری که در جریان تمرین و کاربست اصلاح شده،بهبود یابند.

اسلاید 19: یادگیری مهارتهای حرکتی از طریق یادآوری فرایندهای فرعی اجرایی که الگو و توالی مراحل آن مهارت را فراهم می سازند انجام می گیرد که غالبا از طریق ترکیب مهارتهای جزیی در قالب یک عمل حرکتی کامل صورت می گیرد.

اسلاید 20: نگرشها حالتهای درونی هستند که انتخاب شخص را در برخورد با اشیاء،اشخاص یا رویدادها تحت تاثیر قرار می دهند.

اسلاید 21: گانیه بر اساس تحلیل شرایط یادگیری ،سلسله مراتبی متشکل از هشت نوع یادگیری را پیشنهاد می کند که به ترتیب پیچیده تر می شوند(سیف،1386)1- نشانه اموزی2- یادگیری محرک – پاسخ3- زنجیره بندی4- تداعی کلامی

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید