صفحه 1:
آموزش وپرورش هند ؟استاد راهنما : جناب آقای موفقی #دانشجو : صبا ساجد

صفحه 2:
) yy ۳ ۱ ) ۳ i i \ KX

صفحه 3:
ساختار نظام آموزشی در ساختار نظام آموزشی کشور هند تمركز عمده بر بعد وسیع ارائه خدمات آموزشی و اهمیت ساختاره سازماندهی و ارتقاء آن استوار می باشد. بعلاوه. ساختار سیستم آموزشی کشور هندوستان بر رشد آموزشی مناطق مختلف کشور و برقراری رقابتهای آموزشی میان لین مناطق تأکید دارد. در حال حاضر تعداد ۸۸۸ نهاد آموزشی در کشور هندوستان فعالیت دارد که به ثبت نام از ۱۷۹ میلیون دانش آ رز مبادرت می نمایند. سیستم آموزش ابتدایی در هندوستان از دومین رتبة جهانی برخوردار است. ایین سیستم آموزشی از 4/۱4۹ میلیون کودک ا ۱۶ ساله و ۹/۲ میلیون آموزگا متشکل می گردد. لاژم به ذکر است که نرخ مذکور به ۸۲ درصد از کل کودکلنی است که در لین گروه سنی قرار دارند مشتمل می گردد. پس از استقلال هند طی سال 1۹2۷ سیاستمداران ,مسئولان و صاحب نظران آموزش و پرورش کشور تلاشهای فراوانی در جهت ارائه الگوی مشترک ساختار آموزشی پذیرش کلیه ایالت عمل آورند. طی سال ۱۹۲7 کمیسیون آموزش و پرورش هند مبادرت به انتشار ساختار آموزشی طرح سیستم (۱۰+۲) نمود. سیستم مذکور پس از بازنگری و جرح و تعدیل طی سالهای ۱۹۸۱ و ۱۹۹۲ به عنوان حط مشی جدید نظام آموزشی ملی به تصویب رسید در حال حاضر كليه ايالت هاى كشور از آن بيروى مى نمايند.

صفحه 4:
نکته قابل تامل در فرایند تصویب طرح مذکور طول مدت بررسي آن است که مدت زمان سه دهه از زمان طرح اولیه آن تا جرح و تعدیل و ‎cag os‏ وواجزاي فزاگی ر وانهایي آن به طول ‎ala‏ ات که نود نشان دهنده بز طرف تعودن احتمالی تواق ص وتازس این های طرح اولیه مي باشد. بر اساس الگوي قید شده در فوق نظام آموزش پیش دانشگاهي کشور هنتد خود از دو دوره آهوزش ابتدايي و متوسطه متشكل مى كردد. نا وعودي كه ساختار أمورشي كشور هت إن (سيستم 10+2) استوار مي باشد. با اين حال در ميان ايالات مختلف در خصوص تعداد مدارس ابتدايي و متوسطه, شرایط سني پذیرش در مدارس متوسط, آزمون هاي عمومي, آموزش هندي و انگليسي, تعداد ساعات و جلسات درسي, مدت تعطیلات, میزان دستمزدهاء آموزش ‎A‏ و .. تقاوت عهذه آي وجودندارد. آموزش در کشور هد ار شن بنج سالكي آغار شدة:و از سه فرحاه اننداتی. متوسطه و عالی (دو ذورة 5 ساله ابتذابي و متوسيطه و يك دورة 2 ساله تكميلي) متشكل مي گردد. در مجموع. دوره تحصیلات ابتدايي و متوسطه 12 سال به طول مي انجامد.

صفحه 5:
طبق آمار به دست آمده طي سال 1996 نرخ ثبت نا ۱ ۱ 4 م ناخالص بر مبناي سطوح مختلف آموزشي به شرح ذيل في باشد: . پیش دبستاني : 5 درصد . اولین سطح : 101 درصد . دومین سطح : 49 درصد . سومین سطح : 9/6 درصد

صفحه 6:
مقطع آموزش پیش دبستاني طول مقطع آموزش پیش دبستانی پزدوره آموزشی1ساله که ازسن 5 سالگي: آغاز و تا سن 6 سالگي به طول مي انجامد. مشتمل مي گردد. اهداف آموزشي آموزش دوران كودكي از اهمیت قاطعي برخوردار است. از اين روي سیاست لي أمورش بر أجراي برنامه هاي مراقبتي دوران كودكي ( 500) تأکی د فراوان نموده است. گفتني است که اجراي چنین برنامه هايي به تسریع روند جهاني سازي آموزش ابتدايي و برنامه هاي توسعة زنان نیز ياري مي رساند. از این طرح انتظار مي رود که آمادگي لازم جهت برطرف نمودن نيازهاي آموزش ابتدايي را فراهم سازد. اين امر به طور غیرمستقیم با فراهم نمودن تسهیلات مراقبتي براي کودکان, به افزایش نرخ ثبت نام دختران در کلاس هاي ابتدايي منجر گردیده است. در بخش هاي مختلف, طرح هايي در حال اجرا مي باشند که هدف از اجراي آن دسترسي به کودکان مناطق آسیب پذیر و دورافتاده مي باشد. با این هدق که آنها را از لحاظ بهداشتي, تغذیه اي و آموزش ابتدايي تأمین نماید. از جمله لین خذماث مي توان به تفذيه تکميلي. ايمن سازي. آزمایشات بهداشتي, آموزش غيررسمي پیش دبستاني و مشارکت عموم جامعه در ارائه خدمات به کودکان زیر رده سني 6 سال و مادران باردار اشاره نمود که توسط دولت مركزي تأمین اعتبار مي كردد.

صفحه 7:
شاخصهاي آموزش همگاني ‎EFA‏ طبق آمار به دست آمده کل جمعيتي که تا سال 1990 در رده هاي سني 3-6 سال قرار داشتند. (بنا به تخميني هاي برآورده این میزان بر 7 درصد کل جمعیت, (54/57 میلیون) نفر بالغ مي كردد.) بیش از 1063 میلیون کودك رده سني 3 الي 6 ساله که در مناطق محروم قرار دارند. منتظر حضور در مراکز آموزش پیش دبستاني مي باشند. اگر چه نرخ ثبت نام خالص کودکان از 33/10 طي سال 1990 به 9/16 درصد طي سال 1998 افزایش یافته است, اما با اين حال طرح مراقبتي کودکان از لحاظ تحت پوشش قرار دادن برنامه هاي آموزشي ویژه کودکان ضعیف عملکرده است. علاوه بر این سطح پوشش طرح مذکور از منطقه اي به منطقة دیگر کاملاً متفاوت بوده است. ایالت بیهار و آتارپرادش با پوششي کمتر از 10 درصد دو نمونة بارز در این مورد مي باشند. اغلب ایالات واقع در شمال شرقي کشور از پتاتسیل مثبت اجراي طرح مراقبتي کودکان بهره مند گردیده اند. جهت موفقیت برنامه هاي مراقبتي کودکان و گسترش ارتباط آن با آموزش ابتدايي, برقراري هماهنگي میان بخشها ضروري است. با تأسیس کمیته هايي در سطح ايالتي جهت اجراي طرح هاي ویژه, دولت هاي ايالتي تلاش مي نماید ت | هم اه نگ ي هاي موجود را آفزایش دهد

صفحه 8:
ازجمله مهمترین اهداف آموزشي مقطع آموزش پیش دبستانی مي توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1- رشد کامل ذهنیکودکان رده سني6 سال _ 2- آماده سازي کودکان جهت ورود به مراک زآموزش ابتدايي 3- تدارك خدمات آموزشی متناسب براي دختران دوره ابتدايی 4- تدارك خدمات پشتيباني جهت فعالیت زنان و اقشار کم در آمد جامعه با وجودیکه مقطع آموزشي مذکوربخشي ازنظام آموزشي رسمي به شمار مي رود, با اين حال اجباري نمیباشد

صفحه 9:
طرح آموزش و مراقبت هاي دوران کكودکي ( 500 ) طراحي و تدارك طرح آموزشي و مراقبت هاي دوران كودكي 3007 به روشي اصولي به اجتماعي تر نمودن گروه هاي کودکان, ایجاد سلامتي و تندرستي, تشویق روند يادكيري خلاق و ارتقاء شخصيتي انان منتهي مي كردد. اجراي طرح مذكور براي اقشار کم درآمد جامعه به جبران نقایص فيزيکي, رواني و عاطفي کودکان منجر مي گردد. علاوه بر اين اجراي طرح ‎ECCE‏ به جهاني شدن آموزش ابتدايي و افزايش نرخ ثبت نام و ابقاء تحصيلي دانش آموزان در مدارس ابتدايي کمك مي نماید. در حال حاظر طرح تكميلي توسعه خدمات ویژه کودکان با عنوان (1015) عمده ترین هدف طرح 5 به شمار مي رود. علاوه بر دولت هاي ايالتي, مراکز پیش دبستاني, بالوادیس و غیره نیز که تحت پوشش نهاد مركزي رفاه اجتماعي قرار دارند به اجراي طرح مذکور مبادرت مي نمایند. جهت ایجاد همگرايي هر چه بیشتر در برنامه هاي دولت و سایر نهادهاء بر مشارکت اعضاء محلّي و گروه هاي پانچاياتي راج تأکید فراوان شده است. بعلاوه طرح ۳0615 که به عنوان طرح ویژه مراقبت هاي بهداشتي, رواني-اجتماعي, تغذیه اي و آموزشي کودکان به حساب مي آید, طي سال هاي آتي ترویج و رشد ايري برخوردار بوده است.

صفحه 10:
مقطع آموزش ابتدايي ساختار آموزشي 1 آموزش آبتدايي در کشور هند از شش سالگي آغاز شده و به مدت هشت سال ادامه مي بابد. به عبارت دیگر این دوره از آموزش کودکان رده هاي سني 6تا 14 سال را تحت پوشش قرار داده و از کلاس اول آغاز شده تا پایه هشتم ادامه مي یابد مقطع آموزش ابتدايي خودبه از سطح آموزش ابتدايي پنچ ساله و آموزش پس از ابتدايي با مياني سه ساله بر اساس قانون اساسي هند متشکل میگردد : دولتهاي ايالتي مکلف به ارائه آموزش و پرورش رایگان و اجباري به کودکان رده هاي سني 6 تا 14 سال مي باشد. سال تحصيلي مقطع آموزش ابتدايي بر 200 روز کاري که از اوایل تابستان آغاز شده و تا تابستان آتي ادامه مي یابد مشتمل مي گرود. از جمله برنافة هاي درسي ينج شال اوليه آمورش ابتدايي مي توان به آموزش محيطي ,رياضي,هنر,آموزش کار و فعاليتهاي بهداشتي و آموزش يك زبان با تاكيد بر زبان مادري اشاره نمود. در سه سال سي از دبستان رياضيات ,علوم و تکنولوژي, آموزش زبانهاي هندي, انگليسي و يك زبان محلي ,تربیت بدني و بهداشت, علوم اجتماعي, هنر و آموزش کار به دانش آموزان ارائه مي گردد. بر اساس آخرین گزارش آماري وزارت توسعه منابع انساني ,تعداد کل دانش آموزان وزارت توسعه منایع انساني, تعداد کل دانش آموزان مقطع آموزش ابتدايي 8ساله طي سال 1999 پس 000/240/151 نفر بالغ میگردد که بدین ترتیب نسبت افراد ثبت نام شده از تعداد کل کودکان لازم التعلیم در این دوره از 6/42 درصد طي سال 1950 به 14/92 درصد طي سال 1999 گفتني است که تعداد مدارس این دوره از 000/223 مدرسه سال 1950 به 000/817 مدرسه طي سال 1999 و افو SEALE Nee par ‏مر‎ ar NSU en surgery

صفحه 11:
تعداد مدارس و سس ۵ ۳ ۳۵ سك ۵ مداد كل دلنش تعداد دانسش تعداد كس تعدا آموزان ۱ ما ‎Jerry‏ ‏و ‏ور ‏لجاع ‏ا آموزان دختر ۱ لي ۱ ‎saree‏ ‎eaves‏ ‏ا ‏۹ سس ‎yw‏ ‎wert‏ ‏علا ‎ween‏ ‎waver‏ معلمین ز ‎evens‏ ‎sare‏ ‎arn‏ ‏۳ ‎am‏ ‎ceri‏ ‎enter‏ i. 5 yaay yaar yaar yas ۰ yey

صفحه 12:
ممما سس طرح هاي اجرايي از جمله مهم ترین طرح هاي به اجرا درآمده پس از استقلال کشور در سال 1947 در مقطع آموزش ابتدايي مي توان به طرح هاي ذیل اشاره نمود: Lok jumbish 059 -1 طي پروژه مذکور که به منظور ارتقاء سطح كيفي و کمي آموزش ابتدايي در ایالت راجستان هند به مورد اجرا گذارده شد 75 فرقه بالغ بر 12 میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند. پروژه مذکور همچنین به عنوان گام نخستي در برقراري همكاري میان سازمان هاي دولتي, معلمین. سازمان هاي غيردولتي و عامه مردم به شمار آمده که به توجه خود به ارتقاء روند ملي سازي برنامه هاي آموزش ابتدايي منجر گردیده است. از جمله مهم ترين اصول يروزه 05151ناز 1.01 به 7 اصل ذيل اشاره نمود: 1- تأكيد به نظارت بر امور در عوض پرداختن به عملكرد صرف 2- مشاركت همكاني 3- عملکرد غیرمتمرکز (تمركززدايي از توجه به منطقه یا مناطق خاص) 4 آموزش همگاني 5- هماهنگي با روند كلي نظام آموزشي کشور 6- انعطاف پذيري در مدیریت 7- تشکیل سطوح مختلف مديريتي

صفحه 13:
پروژه نستی! ‎Shksha‏ ‏پروژه فوق که از آن تحت عنوان پروژه (516۳) یاد مي گردد از سال 1987 وبا حمایت آژانس بین المللي توسعه همكاري هاي سوئد (810۸) به مورد اجرا درآمده است. 0 هدف غائي پروژه فوق, جهاني سازي و ارتفاء سطح كيفي آموزش ابتدايي در مناطق دورافتاده و عقب افتاده روستايي ایالت راجستان با تمرکز عمده بر آموزش دختران مي باشد. 2 به واسطه عدم حضور معلمين كافي در مراکز آموزش ابتدايي به عنوان مانعي بر سر راه نيل به هدف جهاني سازي أموزش ابتدايي (1181). طي بروزه فق سیاست جانشيني معلمین قديمي با معلمین جوان محلي که از آن ها تحت عنوان تتق1 92ععلنط5 باد مي گردد با برنامه هاي آموزش منسجم تر و نظارت گسترده تر به مورد اجرا درآمد. لازم به ذکر است ‎J‏ این پروژه, به طور کامل از محل اعتبارات خارجي (آژانس ‎oy‏ المللي توسعه همکاري هاي سوئد ‎ex Slo, wb (SIDA)‏ 90 درصدي در مرحله اول (فاز 1) و پرداخت 50 درصدي طي مرحله دوم (قاز 2) تأمین اعتبار مي گردد. لین پروه: با هزینه اي بالغ بر 212 میلیون روپیه جهت اجراي فاز 1 و 490 میلیون روپیه جهت اجراي فاز 2 و با تأکید عمده بر آموزش منسجم و مستمر ضمن خدمت معلمین به مورد اجرا درآمده است. طي پروژه 516۳ همچنین برنامه هاي آموزش غيررسمي در مدارس تحت عنوان مدارس ۳۵۱55۵1۵6 7قط۳:۵ و در قالب جدول زمان بندي مناسب به علاقه مندان ارائه مي گردد. گفتني است که پروژه مذکور در حال حاضر به تربیت تعداد 150 هزار معلم در مدراس رسمي و تعداد ‎i‏ ل ‎ae‏ هی ی ی

صفحه 14:
پروژه آموزش ابتدايي ۳۳۵065 حعسظ۸ پروژه فوق که از آن تحت عنوان پروژه (۸۵۳۳۲۳) اد مي گردد, در جنوب ایالت ‎Pradesh‏ ۸472 جهت ارائه برنامه هاي آموزش ابتدايي به ویژه دختران که تنها 4 درصد از انان ار تعمت اسواد برخوردار می‌باشند و ترییت معلمان متخصص و كستريق فعاليت هاي احدات مدارش به فورد درآمده ائنت. 0 در اين پروژه بالغ بر 80 هزار معلم در 23 منطقه در 3 هزار مرکز آموزش معلمان تحت تعلیم قرار گرفته اند. لازم به ذکر است که پروژه فوق, با هزینه اي بالغ بر 1000 میلیون روپیه در قالب طرح هشتم توسعه کشور از محل اعتابارت ملي کشور انگلستان به:مورد اجرا درآمده است:

صفحه 15:
ممما سس پروژه آموزش پایه ۳۵۵026 ‎Uttar‏ پروژه مذکور که در قالب طرح آموزش همگاني توسط دولت ايالتي تقننالا ۳۵۲۵026 در ژوئن سال 1993 به مورد اجرا درامد مورد حمایت مالي بانك جهاني قرار گرفت. پروژه قوق در حال حاضر در 12 ناحیه از کشور اجرا مي كردت لازم به ذكر است که اجراي این پروژه در ‎af alia cual‏ 15 منطقه کشور افزايش خواهد یافت. این پروژه با هزینه كلي 7288 میلیون پوند و در طي مدت زمان 7 سال به اجرا درآمده است. آژانس توسعه بین المللي سوئد ‎(IDA)‏ و بانك جهاني مشترکا تا میزان 1/163 میلیون دلار آمریکا از هزینه هاي این پروژه را تأمین نموده اند. گفتني است که 13 درصد هزینه هاي كلي پروژه مذکور نیز از محل سهم بودجه دولتي ویژه دولت هاي ايالتي به اين پروژه اختصاص یافته است. اولین دوره تربیت ضمن خدمت معلمان که در قالب پروژه فوق به اجرا درآمد در اکتبر سال 1995 پایان پذیرفت. لازم به ذکر است که طي این دوره 40 هزار معلم تحت تعلیم قرار گرفتند.

صفحه 16:
ممما سس پروژه آموزشي 27ط8 پروژه آموزشي 87 که از آن تحت عنوان پروژه (88۳) یاد مي گردد در سال 1 با هدف ارتقاء سطح كيفي و کمي نظام آموزش ابتدايي در ‎slew ULI‏ هندوستان به موزد اجرا گذازده شد؛ در پروژه مذکور تأکید عمده اي بر تحت پوشش قرار دادن مناطق محروم و عقب افتاده معطوف گزدیدم است از حمله مهم ترين سياست هاي بروزة فوق مي توان: به موازد دیل آشاره لمود؛ ‎٠‏ اجراي پروژه در 7 منطقه کشور قراري سس مستحکم میان پروژه آموزشي 327 و نظام آموزشي کشور ا عمده بر آموزش سطوح 1-0 ۰ تأکید عمده بر آموزش معلمان و مطالعات دوره اي دومین مرحله (فاز 2) پروژه به مدت 2 سال در حال انجام مي باشد. مبلغ هزینه شده کل طي فاز 2 پروژه که طي سال هاي 1996-98 به مورد اجرا گذارده شد بر 3 میلیون روپیه بالغ مي گردد که توسط سازمان 171100۳, دولت هند و دولت أيالتي ‎cull angle‏ 12/3 تأمین گردیده است: گفتن است كه مبلفي بالغ .بن 0 میلیون روپیه جهت اجراي فاز 1 و 2 پروژه فوق هزینه گردیده است.

صفحه 17:
طرح ملي تغذیه رایگان ‎a‏ طرح مذکور با عنوان طرح ملي تغذیه رایگان دانش آموزان مقطع آموزش ابتدايي در 15 آگوست سال 1995 در جهت ارتقاء نرخ ثبت نام و ابقاء تحصيلي دانش آموزان به ویژه دانش آموزان خانواده هاي کم درآمد و محروم به مورد اجرا گذازده شد. طرح مدکور طرحي ملي اسب که بهاقدت ‎pul is pals‏ مدارس ابتدايي کشور به مورد اجرا درآمد. طبق طرح مدکوز کلیه دانش آموزان سطوح ‎iv‏ آموزش طي سال هاي 1997 تا 1998 از تغذیه رایگان در مدارس بهره مند گردیدند. در طول سال 96- 1995 بالغ بر 378 منطقه, 225 هزار مدرسه د 33 ميليون كودك هتدى با هزينه اي بالغ بر 412/4 میلیون روبه بچت يوشش اين طرح قرار كرفتند. طي سال 1996-97 دامنه طرح مذكور كسترش يافتة و 4/55 ميليون دانش آموز رآ تحت پوشش قرار داد. گفتني است که طي طرخ اغیر بالغ بر 110/8 میلیون رویبه هزینه گردید. طي مرحله 3 طزح مذکوز که طي سال 1997-98 به مورد اجرا درآمد بالغ بر 110 میلیون دانش آموز کلاس هاي مقطع آموزش ابتدايي تحت پوشش قرار گرفتند. در پایان طرح مذکور گزارشات رصانت بخشى أن اقرا ان نر قبت نام د ایقاء تحص لین «اتن آنورانت در مدارس مشهود بوده است.

صفحه 18:
تمركززدايي آموزشي طرح تمركززدايي آموزشي از مقطع آموزش ابتدايي بخشي از سیاست ملي کشور هند طي سال 1986 به شمار مي آید. طرح مذکور توسط کمیته هاي تحت عنوان کمیته هاي آموزش روستايي ‎(VECS)‏ 42 97 مديريت هرجة بهتر عورش امايي در کشور ه جورد اجرا دراحده اس طرح مذکور با هدف اجراي سیاست هاي خانواده محور و کودك محور در جوزه آموزش به ویژه آموزش ابتدايي و دستيابي کلیه کودکان به امکانات آموزش مناسب در مدارس رسمي يا غيررسمي و ادامه تحصیلات در اين مراکز مي باشد.

صفحه 19:
عدم آمادگی مدارس جهت ارائه حدمات آموزشی فرخ رو به رشد نسل جدید یادگیرندگان در کشورهای عقب افتاده علاوه بر لین برخعی ایالات نیز با بيروى از جندين طرح جديد به ثبت نام از كودكان رده هاى سنى بالاتر در لين كلاسها مبادرت مى نمايند كه اين امر خود تركيب سن آموزش را تحت تأثير قرار مى دهد. در کل می توان گفت که از ۳۰/۹۰ درصد نرخ ناخللص ثبت نام (3171)) در مدارس ابتدلیی (۵/۹۸ درصد پسر و 9/۸۱ درصد دختر» تنها ۷۸۷۱ درصد به رخ خالص ثبت نام تعلق دارد. (۷/۷۷ درصد پسر و ۶ درصد دختر). ۱۷ ایللت کشور از پائین تر ميانگین ملی برخوردارند و لین درحللی است که ۱۵ ایللت دیگر از سهمی از انگین ملّی برخوردار می باشند. مطلبق آمار ارلئه شده کشور هندوستان جهت جذب کلیه کودکان به مدارس چللش بزرگی پیش رو دارد. اگر از زاویه دیگر به لین موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم که طی دهذ ۰ نرخ نام نویسی ناخالص از پسران و دختران (در مقطع ابتدایی) به حال ثابت درآمده است. طی این دهه آمار افراذی که فر سنین بالا با پائین تر از ممیار تعیین شده ذر کلاس های ابتدایبی ثبت نام شموده اند رو به کاهش گذارده است. در نمودارهای آماری نرخ نام نویسی خالص و میزان حضور دانش آموزان در مدارس نشان داده شده است. از اين آمار و ارقام می توان به دو موضوع پی برد:

صفحه 20:
طور اسساسي در کلیه کشوره‌اي جهان آموزش متوسظه از نقش نسیار مهم حساس و سرتوشت سازي دز أينده فزد و اجتماع برخوردار مي باشد. در آین دوره از يك سو پي ريزي آموزش علوم و تكنولوژي عیق تر از دوره قبل مورد توجه قرار گرفته و ذانش آموزان آمادگی لازم:جهت ورود به:دوره هاي عالیتر آموزشي بهره مند مي گردندو از سوي دیگر به عنوان يكي از اعضاي جامعه به کسب مهارتهاي اجتماغي و بازار کار صادرت مي تماید. در واقع آموزش موس طه پلي است که آموزش آبتدايي را ‎a‏ آموزش عالي دوزه هاي فني و حرفه اي و یا ورود به بازار کار و رتذكي اجتماعي متصل مي نماید. بر اساس خط هي مد موزل ام ‎Beigel‏ ‏متوشطه در هتد از چهارده شالگي آغاز شده هقا مدت جهار سال ادافة ‎a. Gb Ge‏ عبارت دیگر این دوره از پایه تهم آغاز شده و با پایه دوازدهم ادامه مي یاید : این دوره نیز آز دو ذوره آموزشي دو ساله مقدماني و تكميلي منصل میگزدد. در برنامه ريزي مقطع مقدماتي متوسطه بر دروس عمومي و پایه متمرکز میگردد. در صورتي كه در مقطع تكميلي متوسطه برنامه ريزي درسي بر دروس تخصصي تاكيد دارد .نه طور كلي برنامه هاي درسي اين ذوره كه ذروس رياضيات :علوم تكتولوزي, علوم اجتماعي, تربیت بدني و بهداشت,آموزش هنين مهارتهاي حرفه اي , کار تجربي و آموزش زبانهاي هندي,انگليسي و زيانهاي محلي مشتمل میگردد. كتابهاي درسي به زيان اتكليسي تاليف مي شونده از ‎ob Sete!‏ اذاری ودتولتی این کشور انگلیسی است به زيان اتكليسي نيز تدريس مي

صفحه 21:
سیستم امتحاني و مدارك تحصيلي ارزشیانی تحضیلی در نظام آموزشی هداز جانگاه ویله ای برخهردار میا ‎fy abl‏ طور علمي , درتمامي ایالت هاي کشور سطوح تحصيلي به کلاسها یا يايه هاي متعدد تقسیم شده و ارتقا ازريك پایه به پایه بعدی متوسط به تیچه ارزفنبایس نهايي در بایان سال تحصيلي است. در سطح آموزش ابتدايي , آزمون ها از انعطاف كافي برخوردار بوده و بباض هرتي داخلي و در س طع مدرسه اي ترگزار هي گردد. این مق سياستهاي آموزشي به گونه اي است که کلیه دانش آموزان به گذراندن کلاسهاي اول تا پنجم با موفقبت بدون نیاز به تکرار پایه مبادرت مي نماید. مدارك دوره هشت ساله آموزش ايتدابي توسط مدارسن صادر شده:و از اعتبار کاقي و جهت وزود به آموزش متوسطه برخوردار مي باشد. مسئولیت اجراي آزمونها مقطع متوسطه در ‎au‏ هاي تهم وباردهم از جملة وظاتف مدارسي :به شمار اعده و این در جالن است كه مسئوليت اجراي ارزشيابي در يايه هاي دهم و دوازدهم اين دوره به عهده هيات مذیره آموزش متوس‌طه ايالتي مي بانشد. به طور معتول هلات مذیره آمورش متوسطه به اجراي این وظیفه از طریق برگزاري آزمونهاي علمي و سئوالات استاندارد شده مختلف علمي با همكاري معلمان مجرب مبادرت نموده و بر اساس نتایج اين آزمونها مدارك تحصيلي براي دانش آموزان موفق صادر میگردد. برخورداري از مدازك صاذزه دز پايه هاي دهم و دوازدهم جهت: ورود به مقطع تكميلي متوسطه و دوره هاي عالي قني و حرفه اي, کالج ها و دانشگاهها و یا جهت استخدام الزامي است.

صفحه 22:
آموزش معلمان مدرك مورد نیازجهت تدریس درسطوح مختلف آموزشي مقطع آموزش پیش دبستاني: ازجمله مهمترین ‎ae‏ لازمه جهت تدریس در مراكز امورش بيش ديستاني مي توان به قبولن درازمون مقطع متوسطه يا دوره دوم _متوسطه (كدراندق :10 جا 12 سال تحضيلي) ‎١‏ كدراتدن ذوره امورشي 12 ساله اشاره نمود. اين درجاليست كه در برخي ازدانشكاهها ارون وزودى حهث ودود به دوره كارشناسي آموزش ازفارغ التحصيلان مقطع كارشناسي به عمل مي اید.

صفحه 23:
سطح اول :حداقل شرایط لازم تدریس درسطح1 آموزش گذراندن دوره آموزشي10تا 12ساله یا قبولي درآزمون مقطع متوسطه و گذراندن دوره امورشي 4 سااه دررفته آموزش آنداین است. سطح دوم : حداقل شرایط لازم جهت تدریس در دوره دوم ابتدايي و متوسطه [ پایه 6.12 ) فارغ التحصيلي ازدانشكاه دررشته هاي علوم : علوم اجتماعي: علوم انساني , تجارت و كشاورزي وگذراندن دوره آموزشي 1 ساله مي باشد.

صفحه 24:
مواد آموزشي ازجمله مهمترین مواد آموزشي مراکز آموزش معلمان مي توان به موارد ذیل اشاره 1 1- واحدهاي پایه( 20 9۵ ) : آموزش تاریخچه هند - روانشناسي آموزش 2- واحدهاي تخصصی( 9۵30): آموزش زبان ( زبان مادري و زبان انگليسي)- آموزش ‎yey‏ آموزش علوم طبيعي- آموزش علوم انساني- آموزش بهداشت و تربیت بدني- آموزش هنر- آموزش 3- واحدهاي تخصصي فوق العاده ( 9۵10) : آموزش علوم / آموزش علوم اجتماعي و گزینش يكي ازدروس آموزش بزرگسالان, آموزش غیر رسمي, آموزش اجتماعي, آموزش قبایل, آموزش کلاس چندپایه, جمعیت شناسي, آموزش استثنايي, تکنولوژي آموزشي 4- واحدقاي كارورزي[ 9640) : كار عملي- مشاركت ذر امورش (دركلاسهاي ابتدابي. و دوره دوم ابتدايي)

صفحه 25:
اهداف آموزشي ازجمله مهمترین اهداف آموزشي دوره هاي آموزش ضمن خدمت مي توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1- ترغیب معلمین درجهت توجه به علائق آموزشي, دانش آموزان بهره گيري ازسیاست آموزش ‎vss‏ انجام تحقیقات کاربردي 2- ارتقاء سطح كيفي آموزش ابتدايي جهت تعیین حداقل سطح يادگيري ( ۲/۲4) 3- آموزش وتشویق معلمین به اتخاذ متدهاي آموزشي کودك ‎dee‏ نسبت تعداد معلمین به دانش آموزان مقاطع مختلف تحميلي طلي سالهای1951-2001

صفحه 26:
خب ۱7 نرخ حضور معلمين طى جندين سال اخيربيش از آميليون معلم دردوره هاى آموزشى ضمن خدمت حضوريافته اند.لازم به ذكر است كه از اين تعداد بللغ بر ‎8/١‏ ميليون نفردردوره آموزشى ١(ططلى‏ سال هاى ‎)1983-199٠0‏ ‏ودرحدود 1۵۰۰۰۰ نفردردوره آموزشی ۲(طی سال های ۱۹۹۶- ۳)حضور یافته اند.

صفحه 27:
دولت های ایالتی در آموزش 1 در چار چوب سیاست ملی کشور هند هر ایالت به طور مستقل به طراحی و تنظیم ساختار و نظام آموزشی خود مبادرت نموده و مکانیزماداری- اجرایی و توزیع قدرت در ایالت ها با توجه به ملاحظات کلی و بر اساس اصل تمرکز زدایی مصوب سال ۱۹۸7 در سطوح گوناگون مورد توجه قرار گرفته است . این د حالی است که دولت مرکزی از طریق اعطای کمکهای مالی و توصیه های کارشناسی به یلها برکفیت آموزش و پرورش کشور نظارت دارد. در سطوح ایلتی مقامات آموزش کاربر وزیر آموزش و پرورش مدیرکل ,بازرسان و مدیران ادارت گوناگون مشتمل می گردد . از جمله مهمترین ادارات آموشی مستقر در :ايالتهاى كشور هند می توان به موارد ذیل اشاره نمود اداید آموزش‌ملیسه لی . ادایم آموزش‌عالی . ادایه آموزش‌فسنی . ادايه لَمويِشبزركس لذو غير يسمى . 3 ِ از جمله مهم ترين تنظيم و تصويب خط مشى و قوانين آموزشى در سطح منطقه اى متصدى اداره آموزش به همراه معاونين خود عهده دار مسئوليت نظارت و سريرستى بر مدارس كشور مى بارد. در سطح مدارس نیز مدیران مدارس از اختیارات تام جمعیت تدوین و تنظیم برنامه های آموزشی هماهنگی مسائل انضباطی .دانش آموزان و سرپرستی معلمان پرخوردار می باشند

صفحه 28:
هيات مديره هاي آموزشي قات هديره قاد معلى إز وجه اشتراكات مشابوي بااذولت برخوردار مي ,اشلد. ايالتي دولت هاي ایالتي معمولا به اختصاص تمام و با قسمتي از اختیارات آموزشي خود به دانشگاهها در جهت نیل به اهداف آموزش عالي و تشکیل و یات میرم هاي مخلي مباذرت مي نمایند. فیات مدبره آموزش متوسظه ابالتي عهده دار مسئولیت برنامه ريزي آموزشي و انتخاب کتب و محتواي آموزشي ‎es‏ مس ی گفتني آنبنت که این مسئولیت دز مقطع آموزنش ابقذايي یز عهذه ادازه آموزنش و پرورش ‎ro‏ باشد. ابتدايي و متوسطه توسط معلمین صورت گرفته و از تنوع لازم برخوردار است علاوه بر این هیات مدیره آموزش متوسطه (3855) و هیات مدیره امتحانات (51312) ايالتي با هیات مدیره هاي آموزش و پرورش محلي ارثباط متقابل و تزديك دارند . در هر آنالت هیات مدیره هاي محلي از هیات مدیره نواحي بخش ها شهرك ها و کمیته هاي شهري متشکل مي گردد که هر يك از اختياراتي در حوزه آموزشي برخوردار مي باشند. در سطح نواحي آموزش و پرورش مدارس به دودسته مورد تایید و تایید نشده تقسیم مي کردند. هدارس مورد مذارتي مي باشند كة از مجوزهای لازم«جهت ‎‘psi Callas‏ برخوردار مي باشند.

صفحه 29:
اين گونه مدارس, تحت نظارت مقامات ذي صلاح قرار گرفته و دانش آموزان آن مجاز به حضور در آزمونهاي عمومي که توسط اداره و یا هیات مدیره آموزش و پرورش بركزار مي كردد مي باشنة. علاوه بر اين مدارس فوق آر لحاظ تحوه ادازه به دو دسق دولتي و خصوصي تقسيم مي شوند. مدارس دولتي به طور مستقیم توسط دولت و یا هات مديره ‎cl‏ و ورورش اذاره مي شوند با وجود اين دانش آموزان اين ‎buses‏ ‏ملزم به يرداخت بخشي از هزينه هاي تحصيلي خود مي باشند. مدارس خصوصي نيز شامل مدارشي ات كه توسط انجین ها و افزاذ حقوقي من جمله شرکت ها كاز خانجات و كليسأاها ويا اقزاد حقيقي آداره مي كردد: اين كونه مدارس اعتيارات مالي مورد ناز قود را از طريق اخْذ شهريه تحصيلي از ذائش آموران هذايا و تفهدات پرداختي نظیر وام با بهره پائین تامین مي نمايند. مدارس تاييد نشده به مدارسي مشتمل مي گردد. كه از مجوز لازم برخوردار نبوده و در نتيجه آن مجاز به حضور آزمون هاي رسمي نمي باشند.

صفحه 30:
هيات مدیره مرکزی آموزش ‎(CBSE) dae ge‏ از جمله مهمترین مسئولیتها و وظایف دولت مرکزی در حوزه آموزش کشور می توان به موارد ذیل اشاره نمود: تدارک و تنظیم سیاست ها و برنامه های آموزشی با چشم انداز ملی هماهنگی و جقظ استانداردهای آموزش عللی ارزشیلبی مداوم و درجه بندی دانشکاهها و اعطای کمکهای مالی متناسب با درجه هر دانشگاه به واسطه کمسیون اعتبارات دانشگاهها (1700) هماهنگی و حفظ استانداردهای آموزش فنی با همکاری شورای ملی آموزش فنی ِ برقراری و حفظ رولبط فرهنگی با انجمنهای بین المللی سازمان یونسکو و اعطای فرصتهای آموزشی در جهت تداوم مطالعات در داخل و خارج از کشور مشاوره با دولت های ایالتی در خصوصی مسائل آموزشی با مشارکت هیات مرکزی مشاوره تعلیم و تر (08815) و اداره مركزى أموزش د برورش و تطبيق و تبادل تجارب آموزشى با دولت هاى ابالتى و خارجى همكارى با دولتهاى ايالتى در حوزه برنامه ريزى 1 انتشار آمارها و كزارشات آموزشى اعطای کمکهای مللی به دولتهای ایالتی در جهت هایی کلی دولت مرکزی برنامه های آموزشی ایللت ها با سیاست ها و برنامه

صفحه 31:

رایگان