صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
آموزش وپرورش کشور چین نظام آموزشي چین برگرفته ازنظام آموزشي روسیه است واز زمان تشکیل جمهوري خلق چین درسال1949به اجرا درآمد. براي حمایت ازحقوق نژادهاواقوام مختلف ‎ioe‏ هاي آموزشي پیچیده اي طي پنجاه سال گذشته سل ۲ ۲۳۱۵ تا ر نطظام آموزشي کشورچین ازچهار ۰ ۳۲۳۱ ‎eee‏ ا وش تایه آموزش بلي تكنيکي ‎ee:‏ اي, آموزش عالي وآموزش بزرگتسالان معسکل جي گردد

صفحه 5:
8 تظام آموزشی نظام آموزشي جمهوري خلق چین بر مقاطع آموزش ابتدايي, مقدماتي و تكميلي متوسطه و آموزش عالي مشتمل مي گردد. آموزش مقاطع ابتدايي ۳ وتكميلي متوسطه اجباريست. كودكان رده سني 6 ۳۱۲۱ در نظر كرفتن جنسيت, مليت و نزاد از برنامه هاي آموزش رایگان بهزه !1 ردك در صورت شرايط خاص, با ضمانت خانوار ۰ ۳۲۲۲ ‎no atl SST‏ گردد. در این کشور گذراندن ‎Be teal‏ ساله اجباري است. به عبارت دیگر هر دانش آموز مي باید حداقل مدت زمان 9 سال به مدرسه برود. دانش آموزان ملزم به گذراندن دوره ابتدايي و مقدماتي متوسطه بوده و پس از قبولي در آزمون هاي کلیه مقاطع از حق ورود به دانشگاه برخوردارمي گردند. جهت ورود به مراکز آموزش متوسطه فني و حرفه اي نيزقبولي در آزمون ورودي الزامي است. درکشورچین, توسعه نظام آموزشي در اولویت قرار دارد. سیاست مربوط جة پتشرفت کشیور بر ميناي آموزش پابه و زایگان به دلتش آموزان یه قدت 9سال به اصلاج :تظام آمورشي کشون میچن گردیده اسست:

صفحه 6:
آموزش پایه ۷ انه شامل قسمت های زیر میباشد : MN ‏الی11 سال ودربرخی مرا‎ 6 [ cial SO ‏2سال)‎ *مقدماتی متوسطه متو لازم به ذکر است دوره ی متوسطه از 12 تا 17 سالگی است.

صفحه 7:
قانون آموزش پایه قانون آموزش پایه از اول جولاي 1986 به اجرا در آمده است. لا تانو باب د هر دانش آموز از 9سال ۰۱ ۳۳۲۲ برخوردار گردد. جهت برآوردن ‎wal‏ نیاز, کودکان ملزم به گذراندن آموزش پنج سال دوره ابتدايي و آموزش چهار ساله دوره مقدماتي متوسطه و یا آموزش شش سال ابتدايي و آموزش سه ساله مقدماتي متوسطه مي باشند. امروزه در کشور چین, نظام 6 و 3 سال متداول تر است (مورد دوم). اما برخي مسائل و مشکلات مانع تحقق فوري این دوره نه ساله مي گردد. از اين روي در قانون آموزش و پرورش پیش بيني هايي در نظر گرفته شنده ایست که بر:ظیق آن(مناطق كشورقه سه كسمي شهرها و تواحي که از لحاظ اقتصادي پیشرقت کرده اند. شهرهاي کوچله و روستاهايي که پیشرفت نسبي داشته اند و مناطقي که از لحاظ اقتَصادی عقب مانده اند تقسیم مي

صفحه 8:
مقطع ابتدایی این مقطع شامل مقطع آموزش پیش دبستاني و ابتدايي است. مهد کودك ویژه کودکان زیر رده سني سه سال و بيش دبستاني ویژه كودكاني است که وارد سه سالگي شده و در شش سالگي وارد مدارس ابتدايي مي گردند. مقطع آموزش ابتدايي از كلاس اول شروع و بسته به نظام آموزشي تا كلاس ينجم يا ششم ادامه مي يابد. سال تحصيلي به دو ترم تقسیم مي شود که هر ترم شامل 19 هفته و در مجموع مدت دو ترم 38 هفته آموزشي در طول سال است.

صفحه 9:

صفحه 10:
آموزش پیش دبستانی آموزش پیش دبستاني در نواحي شهري, عمدتا در کودکستان ارائه گردیده و مدت زمان سه , دو يايك سال به ‎we Jab‏ انجامد .مراکز فوق بصورت تمام وقت., پاره وقت و يا پانسيوني فعالیت مي نمایند. در نواحي روستايي آموزش پیش دبستاني ‎tee‏ بصورت کلاس هاي نگهداري اطفال و کودکس تان هاي فصلي است. در مناطق باستاني, قومي, دور افتاده و فقیرنشین کشور علاوه بر آموزش پیش دبستأني طبيعي و معمول, آموزش غیر معمول با اشکال مختلف از قبیل مراکز فعاليتي کودکان, مراکز تفريحي و مراکز آموزشي متحرك «کاروان» فعالیت دارند. در این مقطع , کودکان رده سني3 تا 6 سال به کودکستان نزديك خانه خودرفته و درآنجابه تعلیم موضوعات اصلي و زبان بومي خود مبادرت مي نمایند. آن ها بازي مي کنند. مي رقصند و آواز مي خوانند. در این مقطع به کودکان آرزش حقیقت. مهرباني و زيبايي آموخته مي شود در کشورچین آمَوَرتتن-کودکان جدي گرفتد ‎Teas‏ ربا تنتحصتیت هتفر

صفحه 11:
طول دوره آموزش بر | سال مشتمل می گردد که از سن 0 ۱۳ Or are oT ‏طول انجامده و بر‎ ‏ساعت كلاسى‎ ١١ 0 ‏می گردد‎ هدف مقطع آموزش پیش دبستانی ایجاد آمادگی کودکان جهت ورود به مراکز آموزش ابتدایی است

صفحه 12:
اولویت هاق آموزشی از جمله مهمترین اولويتهاي آموزشي مقطع آموزش پیش دبستاني در شور چین مي توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1 توسعه سرمایه گذاريهاي خارجي در حوزه آموزش پیش دبستاني : بخش آموزش پیش دبستاني(ویژه کودکان رده هاي سني 1-6 سال )با آینده درخشاني روبرو است.طبق آمار بدست آمده تاکنون بیش از 20 موسسه زنجیره اي پیش دبستاني در پکن تأسیس گردیده که هر يك از مراکز متعددي در سطح شهر برخوردارمي باشند . مراكزي از قبیل مرکز مراقبتي کودکان شرق, مرکز مراقبتي کودکان 0276 8007 وابسته به آمریکا و مرکز مراقبتي ۲۵2216 ۲۷۲ هر يك از روش مديريتي آموزشي خاص خود استفاده مي نمایند

صفحه 13:
۲.تأمین سلامت وبهداشت کودکان از سال 2002. آموزش چگونگي تأمین سلامت کودکان در کلیه مهدهاي کودك و مدارس پیش دبستاني شهر شانگهاي بعنوان برنامه درسي ویه گنجانده شده است. گفتني است که در صورت موفقیت آمیز بودن « برنامه فوق در سایر مراکز آموزشي کودکان کشور نیز به مورد اجرا گذارده خواهدشد. برای نخستین لازم به ذكر است كه طرح مذكوربا همكاري سازمان جهاني 060505-12 20 ابه مورك اجرا كذارده شدهاست. طبق آمار بدست آمذه؛ 0551/26 7 0007 مير كودكان در جين بر اثر جراحات وارده از طريق سوانح مختلف بوده است که جان كودكان را تهديد مي كنسبر اساس آمار . در شهر شانكهاي 45/3 نفر از هر يكصد هزار كودك در اثر غرق شدن و 93/1نفر در اثر تصادف رانندگي جان خود را از دست مي دهندطبق این آمار 52 در صد از جراحتها هنگامي رخ مي دهد که کودکان همراه ‎cosy ۳‏ باشند. لین آمار و ارقام سبب گردیده تا توجه والدین به ۲ ۱۳۲ کودکان جلب شده و اجراي برنامه آموزشي فوق نیز در اب

صفحه 14:
اجبارسازی زبان انگلیسی باتوجه به روند رو به افزایش علاقه والدین به آماده سازي فرزندان خود براي آینده , درس انگليسي در مهدهاي کودك شهرهاي بزرگ کشور چین به ویژه شهر پکن به صورت اجباري در آمده و در بسیاری از مهدهاي کودك, از معلمین انگليسي و کانادایی جهت تدریس دروس انگليسي بهره برداري مي گردد. بنابر آمار منتشره. بیش از 3 هزارموسسه آموزش زبان خارجي, در کشور چین فعالیت دارند که در آمد آنها بر10میلبارد یوان (معادل 2/1 میلیارد دلار آمریکا) بالغ مي

صفحه 15:
معضلات آموزشی ورن مشکلات پیش روي آموزش مقطع پیش دبستای ۲ 88 راندمان نظام آموزش پیش دبستاني اشاره نمود. در قانون آموزش و پرورش چین بطور واضح آمده است که آموزش و پرورش کودکان پیش دبستاني نخستین مرحله آموزش و پرورش و بخش مهمي از برنامه هاي آموزشي دولت است . این نوع آموزش در "برنامه جرايي ارتقا آموزش و پرورش چین طي قرن 21 " پیش بيني شده و در آن آمده است که آموزش و پرورش کيفي و توانمند باید از مقطع آموزش پیش دبستاني آغاز گردد. این 8 لت که از سال 1995 تا 2001 تعداد مراکز آموزش پیش دبسان ۶ 13 ی تلم این مراکز با سیر نزولي مواجه بوده است. تعدار ۲5۶ ۳۳ ای وان جین از 180 هوار باب به 110 هزار باب و شمارکودگ ال 3۳۳۲ مراکز نیز از 112 / 27 میلیون نفر به 218 / 20 میلیون نفر و نسبت کودکان رده هاي سني3 تا 6 سال از 41 درصد به 34 درصد کاهش یافته است .علت اصلي این مسئله آنست كه برخي از دولت هاي محلي به أموزش ويرورش بيش ديستاني اهميت نداده و بر این عقیذه آند که آموزنش و پرورش پیش دبستاني بخشي از آموزش اجباري محسوب نمي كردد . در زمان اجراي کوچك سازي ساختار اداري دولت , برخي از سازمانهاي اداري مرتبط با آموزش پیش دیستانی جذف: شده و آموزش: کودكستاني تحت نظارت دولت قرار نگرفته است , برخي از دولتهاي محلي نیز, مقطع آموزش پیش دبستاني را وارد عرضه بازار خضوصي نموده و مبادرت به قطع بودچه مدارس پیش دبستاني نمودند. بدین ترتیب حقوق معلمین مدارس پیش دبستاني و هزینه آنان تامین نگردیده است. بلکه آنان چهت تامین بودخة موزد نیاز خودبه کار‌هاي دیگز روي آوزدند . به علت کفبود بودخه هت ما وت تست دی منم اد تست ایام متخ ند و وت نت وراد ‎ee‏ ی وه رات ماو ی ی ی ی سا از ورن اه ی

صفحه 16:
تعداد ساعات درسی اختصاص بافته به دروس دور ابتدایی تعدادساعات دوره ۲ ساله | تعدادساعات دوره ۵ ساله 204 170 اخلاق 1666 1598 زبان چینی 986 952 ۱7 204 170 علوم اجتماعی 273 238 7 0[ 544 340 ورزش ‎eters 340 408‏ 408 340 هنر 136 102 کار

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
‎eee 5.‏ مقطع آموزش متوسطه ی این مقطع 6 سال به طول انجامیده و به در ۳۳۱۰ متوسطه و آموزش تكنيكي و حرفه اي تسس طبر هر يك از اين دوره کا ال ور مرحله آموزشي دوره سه ساله مقطع مقدما 7 | ‎١‏ ال ‎te‏ ‏دوره هاي 4ساله و 3 ساله بطول مي انجامد. شرط ورود به آموزش عالي قبولي در آزمون مقطع تكميلي متوسطه و آزمون ورودي دانشكاه هاي ‎one yout‏ مسمس الج 2 اج م ا ‎ ‎

صفحه 20:
آموزش کامپیوتر درمدارس ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش چین مصمم است که از سال 2001 ظرف 5 ت10 9 تیم آموزش از راه دور از مدارس اند ۲۱۳۳۰۲۲۰۲ 1 اندر چین مبادرت نماید.در این راستاتا انتهاي سال ۱009 ۳۲ ۴ ار مدرسه آموزش ابتدايي و متوسطه به اراته ۳۱۰۲ آموزشي کامپیوتر مبادرت نمودند .درحال حاضر, در بیش از 20 هزار مدرسه ابتدايي و متوسطه کشور دروس کامپيوتري تدریس مي گردد. تعداد کل 3000مدرسه ابتدايي و متوسطه نیز به ایجاد شبکه كامپيوتري خود مبادرت نموده اند.درکشورچین بطورمتوسط به ازاي هر121 دانش آموز يك دستگاه کا مپیوتروجود داشته و ازکل 200 میلیون دانش آموز کشور 30 میلون نفر به گذراندن دوره هاي آموزش کامپیوتر نائل مي آیند.

صفحه 21:

صفحه 22:
‎alain‏ آموزش مقدماتی متوسطه ‏ان متوسطه تا سه یا چهار سال ادامه راهن ۳۱۰ موارد مقطع تكميلي متوسطه نیز شامل يك دوره سه ساله ات سال تحصيلي مقطع مقدماتي متوسطه بز 39 32۵ 7 َك هفته اضافي مشتمل مي گردد. در دوره مقدماتي متوشطة: تروش متنوعي اتظور شتفي فييك تست شناسي, تاریخ, جغرافیا و زبان هاي خارجي ارائه مي گردد. هم چنین دروس ترییت بدني مورد تشویق قرار مي گیرد.

صفحه 23:
= د مقطع آموزش تکمیلی متوسطه وا کی متوسطه تیز بر40 هفته و يك يا دو هفته اسافی ۳۳۰ گردد. طي مقطع تكميلي متوسطه دانش آموزان دروس تخصصي علمي و لا ای را مي آموزند. دانش آموزاني که از مدارس م2 ۱۳۲ فارغ التحصیل مي گردند از مجوز ورود به مراکز متوسطه فني و حرفه اي برخوردار مي گردند. در اين مراکز آموزشي برنامه هاي آموزشي دو تا چهار 00 اي زاید گذتتي است که اغلب کشاورزان, کادر مد ۰ ۳۰ و كارگراني که از مهارت كافي برخوردار نمي باشند در مدارس متوسطه فني وحرفه آي آموزش مي بینند. گروه سوم گارگرآن ماهري مي بآشند که جهت

صفحه 24:
آن دسته از دانش آموزاني که قصد ورود به دانشگاه را دارند ملزم به حضور در آزمون ورودي با دیگران مي باشند. دانشجویان برای ورود به دانشگاه طي دوره آموزشي 1 ساله به گذراندن دروس مربوط به علوم سياسي در جهت آشنايي با سیاست هاي کشور مي پردازند. دولت نیزجهت کاهش تعداد متقاضیان رشته هاي پرطرفدار و مهم شهریه بالايي براي این گونه رشته ها در نظرگرفته و با ‎Jas‏ میزان شهریه در انتخاب رشته هاي مورد نظر دانشجویان دخالت مي ‎votes‏

صفحه 25:
دوره هاى آموزش عالى *کاردانی : حداقل زمان لازم 3 سال 4 سال در دانشکده های پزشکی وموسن ۱ ۳۱۳ تکنیک 5 سال *کارشناسی ارشد : 3-2/5 سال شامل کار عملی , دفاع از پایان نامه می باشد . کل ال فسال دانشمویان این مقطع ملزم ,۱۱۱۶ آموزشی اند. *فوق دکترا : از سال 1985 کشور چین ب هطراحی وتبیین اين مقطه اقدام کرده وموفقیت های چشمگیری کسب کرده است .

صفحه 26:
آموزش معلمان و اساتید او ان مواره به عنوان ء بك بخش مهمي از ۳۳۲۱ سوسباليستي كشور جين مطرح بوده است. طي50 سال اخبر , از زمان بايه گذاري جمهوري خلق چین , دولت بر اجراي برنامه هاي آموزشي ‎٠0‏ و جمايت هاي كستردهاي از آن به عمل آورده است اصول كلي سیستم آموزش معلمان كشور جين 00 آورده سازي نيازهاي [ ان اتشگاهي در انواع و سطوح مختلف اسوا ۳۳۳۱۲۲۱ تم مدگور بر اساس شرایط خاص كشور جين طراآً و بر موسسات آموزش معلمان غیر وایسته مانند بخشهاي مديريتي تحت نظارت موسسات آموزشي مشتمل مي گردد. آموزش معلمان در کشور چین از دو بخش آموزش قبل از خدمت و آموزش ضمن خدمت متشکل مي گردد. از جما تور های آموزش نعلمان مي توان: مموسسات آمورس 4 ساله معلمان شامل کالج ها و دانشگاههاي عمومي, کالج هاي تربیت معلم سه اشالهو مداوشن مجوسطة امووش بيش اوحدمت معلمان معطع ابتداين اشازة ‎agai‏

صفحه 27:
موسسات مدکور به آموزش فعلمان در جهت تذریتن در مدارش عقدماتي ۲ و تكميلي متوسطه (56010۲) و مدارس ابتدايي, مراکز پیش دبستاني و موسسات آموزش استتثنايي مبادرت مي نمایند. دوره هاي آموزش ضمن خجت جونط موسیجات آموز شی: و مراکز بویجت:هعلم به فعلمان مدازس ابتدايي, پیش دبستاني و مدارس متوسطه ارائه مي گردد. علاوه بر این: دپارتمانهاي آموزش عالي و برنامه هاي آموزشي تلويزيوني در جهت آموزش معلمان مدارس متوسطه طراحي گردیده اند. علاوه بر این برنامه هاي آموزشتي ضمن خدست ویژبه معلمان مدارس ابتدايي و متوسطه از طریق برنامه هاي آمو"* ‏ ۱ !د ‎١‏ كم اري آزمونهاي ویژه سیستم خ

صفحه 28:
سیاست های آموزشی وزارت آموزش و پرورش چین به تدوین برنامه اي جهت تربیت10هزار معلم مدارس ابتدايي و متوسطه مبادرت نمود که در اواخر سال 2001 به پایان رسید. 38 دانشگاه آموزش معلمان, مسئولیت آموزش این 10 هزار معلم را بر عهده داشته و دولت مركزي مبلغي بالغ بر 26/76 میلیون یوان به اجراي برنامه فوق اختصاص داده بود .علاوه بر اینن, نخستین دوره آموزش معلمان جهت بررسي کتب درسي جدید آموزش و برورش بايه اي جين در تاريخ 24 مارس تا 28 آوریل سال2001 در تعداد9 دانشگاه تربیت معلم برگزار شده و تعداد 3038 معلم نيزدر اين دوره ها شرکت کردند.گفتني است که پروژه مذکور, نقش مهمي.انجام اصلاحات در آموزش و پرورش پایه اي چین ایفا نموده است

صفحه 29:
مهمترین اولویتهای آموزشی کشور چین کاهش‌نرخ بیکاری1 برابرومدارسدولتووغير دولتى2 old by, ‏موسسات‎ 001 آفزلیش‌ش مار دلنشآموختگان 4 اسل درس 5 راهیابی‌ش بکه لینترنتبه مدارس6 تعلیم و تربیناز طريقكامبيوتر. 7 پذیرش‌دلنشجویان‌خارجی 8 افزلیش‌سرمایه گذاری‌های‌علمی 9 طرح تحصيلدخترانكم بضاع:16 تقويتعظام [موزشومناطقغريوجين. 11 بسویرسیه 7 حصیلی‌دلنشجویانروستايي 12 احدانمدارس‌غیر دولتیو آموزش‌افراد ف اقد ش فل 13

صفحه 30:
آمار آموزشی کشورچین طبق آمار بدست آمده طي سال 2001 , تعداد مراکز تربیت معلم کشور چین 8 با تعداد 35/1میلیون دانشجو ‎tll‏ مي .با اصلاح 015 درسي و باز آموزي مجدد معلمین مدارس ابتدايي و متوسطه , سطح و سا تحصيلي معلمین مدارس مذکور بصورت قابل ملاحظه اي ارتقا بافته ۳ طبق آمار بدست آمده تا اواخر سال 2001 , تعداد معلمین مدارس بر 7977/5 2 الخ گردیده و تعداد معلميني که از نظر دانش و ۱ ۳ للا الها تجار مور تطلر رسیدم اند از 1447 رما ۱1۳۳ 6 درصد ارتقا يافته است . علاوه بز لین : تعداد معلمين مقطع سيكل اول بز 3484/3 ميليون تفر يالغ كزديده و ميزان معلميتي که از نظر دانش و سابقه تحصيلي به سطح استاندارد مورد نظر رسیده اند از 8/9 درصد طي سال 1977 به-81/88 درصند. ارتفا یافته. است.. تعداد.معلمین: مقطع: سیگل: دوم:متونطه نیز بر 840 هزار نفر بالغ گردیده و میزان معلميني که از نظر دانش و سابقه تحصيلي.به. سطح استاندارد مورد نظر رسيده اند از 9/45 درصد طي سال 7 به 71/70 درصد ارتقا يافته است .كفتني است كه ارتقا سطح دانش و سابقه تحصيلي معلمين مدارس ابتدايي و متوسطه نقش مهمي در بيشرفت آموزش و برورش جين ايفا كرده است. طبق آمار بدست آمذه طي سال2000, ارمبان 425600 درس دامشگاهي , بالغ بر39300نفر از مدرك علمي دكتري ee ee ee ~ ۱ ‏و‎ eka

صفحه 31:
علاقه به شغل معلمي درمیان زنان چيني روز به روزافزایش مي یابد.تعدادزنان معلم درمدارس مختلف بر000/0 27/ 5 نفر(معادل 5/48 درصدازتعدادکل معلمين) بالغ مي گردد .نسبت معلمین زن کمتراز 30سال به 4/5درصد بالغ مي گردد.درمدارس متوسطه ,نسبت زنان معلم کمتراز رده سني30 سال دردوره مقدماتي متوسطه بر 8/47 درصد ودردوره تكميلي متوسطه بر3/44 درصدبالغ مي گردد.درمیان تید دوره ‎ie‏ عالي نیز ءنسبت اساتید زن بر 35/37 251100 196800 76600 sie 92110 6340 3058000 319300 92310 875 0 "۰ 66200 2200 ۰ 21200 وود موسسات ‎eee 0‏ 37200 12600 168200 0

صفحه 32:
‎cola)‏ تیا ‏لال زیت نس ‎

صفحه 33:

رایگان