آمار

آموزش کامل spss برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

صفحه 1:
(Statistical Package for Social Sciences)

صفحه 2:
‎SPSS‏ محبوبقر پن‌نرم افزار براعمحاسبانآماری در علوم پزش شد: ‏کاربرد آسان ‏دقت ‏سرعت ‏انجام روشهای آماری متنوع بدون نیاز به برنامه نویسی

صفحه 3:
منوهای مورد استفاده در نرم افزار: 6 :برائة/ا53 داده هاءجاري0ملاع, د : ویرلیش‌اطلاعات ۷ نظیم آرلیش‌صفحه نمایش 0262]:جاوعف رمانهاییب راعکار با متفیرها است مانندا/50 کردنتفکیکی کف ایل‌لنتخابموارد و تس 7 حاوعدستورهاییب رایکد گذارعمجدد داده هارمحاسبه متغیر جدید بر حسبمتغیرهای ۰ انجام آنالیزهای مختلف

صفحه 4:
00 ترسیم نمودارهایمختلف و ویرلیش‌نها ‎:Utilities‏ استخراج شناسنامه متغیرهای‌مورد ‎Windows‏ Help

صفحه 5:
پسوند فایل داده ای در 53۷ , 5055 می باشد. برای تغییر فونت و سایز حروف و اعداد از منوی ۷ استفاده می گردد. برای برداشتن خطوط در صفحه از منوی ‎view‏ ‏تیک ۱065 6۲۱0 برداشته می شود.

صفحه 6:
ورود فایلهای 66۱ هم به نرم افزار 5055 امکان پذیر است تز مسیر: ‎File/Open/Data/File of Type:exel‏ * Or: * File/Import Data/Excel

صفحه 7:
ورود داده ها به 5055 اطلاعات در دو صفحه ۷۱6۷۷ ۷۵۲۱۵۵۱6 و ‎Data‏ ‏۷ وارد می شود: ۷ ۷۵۲1۵016: ورود متغیرها ‎view‏ 033 : وارد نمودن‌اطلاعان‌هر کلم از نمونه ها

صفحه 8:
variable view * ۱۵۲76: نام متغیر وارد می‌شود. » کاراکتر اول نام باید از حروف باشد.سایر کاراکترها می تواند نقطه, عدد و .... باشد. > بین کاراکترها نباید فاصله,و برخی کاراکترهای خاص مانند؟ !*باشد. » انتهای نام متفیز نمی تواند نقطه یا خط فاصله باشد. “© از برخی کلمات ماننداا,20,0۲,۱0۲ و... نمی توان استفاده کرد.

صفحه 9:
‎:Variable type °‏ برایاغلب‌متغفیرها عددی (۱۱۷۳۱6۵۲۱۵۱) در نظر گرفته میشود. ‏* 261۳0۱۵1]: تعیین‌نعداد ارقام اعشار متغیر مورد نظر ‏* ۱۵016: میت وانتعری فک املتریاز متغیر ارلثه نمود.

صفحه 10:
6 برای‌کد گذارعداده هایاسمیاستتا امکان‌ورود نها به 5055 وجود داشته باشد. » برای نمایش ۱3016 متغیرها در کاربرگ 0312 ۷, ,از منوی ۷۱6 گزینه ۱30۱6 ۷3۱6 را انتخاب ‎:Missing‏ رای‌جایگزینی‌مواردیکه اطلاعانلنها را نداریم. ۲ تغییر عرض‌ستون‌هر متغیر در صفحه ۷۱6۷ ۱312 0 براءتعبین‌ت راز داده ها 6 تعیینن وع متغیر

صفحه 11:
پس از ساختن متغيرها اقدام به ورود اطلاعات ‎tid ino‏ در مطالعات مقایسه ای اولین متغیر, متغیری است که گروه مطالعه را تعیین می کند و سپس به هر گروه یک کد می دهیم.مثلا یک متغیر به نام ‎Group‏ ساخته و به گروه مداخله کد 1 و به گروه کنترل کد 2 را می دهیم.

صفحه 12:
وارد كردن فايل 5055 در قالب ساير نرم افزارها مانند ۱۷۵/۲۵ با کمک دستور ]۲00۲ از منوی ۱6[ انجام می گیرد. جداول را می توان با 600۷/۵۵56 به ۷/۵۲۵ نمودارها در ۷۵۲۵ به شکل تصوير قرار می گردند و در صورت نياز به ويرايش بايد اين كار قبل از انتقال به 010/لا ودر فايل 5055 اصلى انجام شود.

صفحه 13:
تحلیل داده کر 55

صفحه 14:
‎Jol po‏ تحلیل داده ها؛ ‏* توصیف ساده و دقیق متغیرها * تحلیل های ساده دو متغیره ‏* تحلیل های چند متغیره

صفحه 15:
مدیریت فایل ها در ‎Spss‏ (منوی ‎(Data‏ * مرتب کردن داده ها: دستور 62565 50۲۲ * تفکیک داده ها: دستور ۱۱6 ]50۱ * آتالیز بخشی ‎jl‏ نمونه ها به صورت انتخابی: ‎Select cases‏

صفحه 16:
دستورات اصلاح داده ها (منویه ‎(Transform‏ * محاسبه متغیر جدید بر مبنی عملیات ریاضی بر ‎soy‏ سایر متغیرها:دستور 00۳۱0۱6 ایجاد یک متغیر جدید از متغیر موجود بدون حفظ متغیر ‎Recode into same variable: .L5‏ ایجاد یک متغیر جدید از متغیر موجود با حفظ متغیر ‎Recode into different variable: .L5‏

صفحه 17:
ادامه دستورات اصلاح داده ها (منوی ‎(Transform‏ * دستور 01۳۳۱۳9 اوباو۷: برای تقسیم یک متغیر کمی به گروههایی بر مبنای صدک یا انحراف معیار * دستور ۷۵۱65 ۲۱/55/09 860۱866: در مواردی که لازم است موارد ۲۱۱55۱۲9 با عددی مانند میانگین آن متغیر جانشین نمود.

صفحه 18:

صفحه 19:
9 آنالیز توصیفی به جمع آوری,تنظیم و خلاصه کردن داده ها گفته مى شود. ی جهت گزارش توصیفی متغیرهای کمی از شاخضهای آمازی مرکته و کندگی استفاده می شود. جهت گزارش توصیفی متغیرهای کیفی از شاخصهای فراوانی و درصد استفاده می شود.

صفحه 20:
محاسبه درصد فراوانی در 9055: * Analyze / descriptive / Frequencies ‏البته بسته به نوع متغیر, سایر تنظیمات هم انجام‎ . ‏گردد:‎ x ‏گزینه 5121[0165:دارای شاخصهای مرکزی و‎ « ‏پراکندگی‎ ‏نمودار میله ای و دایره ای برای‎ scharts aujS < ‏متفیرهای کیفی و هیستوگرام برای متفیرهای کمی‎

صفحه 21:
جهبه كفتكوى ‎‘Descriptive‏ * Analyze / Descriptive statistics / Descriptive ‎frequencies gio *‏ بیشتر برای داده های کیفی و منوی 0656۲01۷6 بیشتر برای داده های کمی استفاده می شود. ‏* در جعبه گفتگوی ‎descriptive‏ فقط میانگین قابل استخراج است و برای محاسبه میانه و نما از جعبه گفتگوی 7۲60۱6۳61۱65 استفاده می شود.

صفحه 22:
جعبه گفتگوی ‎‘Explore‏ یکی دیگر از روشهای محاسبه شاخص های آنالیز توصیفی متغیرهای کمی استفاده از جعبه گفتگوی ‎wo Explore‏ باشد. متغیر کمی مورد نظر در قسمت ‎Dependent‏ ‏5زا وارد می کنیم. می توان با انتخاب یک يا چند متغیر کیفی و وارد کردن آنها در قسمت ]وا 736107 آنالیز توصیفی متغیر یا متغیرهای کمی مورد نظر را به تفکیک گروههای متغیر کیفی مشاهده نمود.

صفحه 23:
جعبه گفتگوی 16۵5: * Analyze / Compare means / means ‏در اين حالت هم مانند 0۱0۲6«]بدون نیاز به‎ ‏کردن فایل و با وارد نمودن متغیر کیفی در‎ 5۱ ‏امکان استخراج نتایج به‎ Independent list . ‏تفکیک گروه وجود دارد‎ ‏در این دستور می توان با ورود هر متغیر کیفی و‎ * ‏کلیک بر روی گزینه ۱6 نتایج را به صورت لایه‎ ‏هاى مختلف به درست اورد.‎

صفحه 24:
آنالیز تحلیلی:ذو متغیره

صفحه 25:
ابتدا باید اين موارد را مشخص نمود: ok ue B® WN سوال آنالیز (بررسی ارتباط یا مقايسه میانگین دو ۹ . تعداد كروهها . وجود يا عدم وجود توزيع نرمال . برابرى يا عدم برابرى واريانسها

صفحه 26:
۰ تعیین ارتباط كيفى -كيفى : آزمو کای- (Chi-square test) 95 * :مثال:تعیین ارتباط جنسیت نوزاد (دختر-پسر) با کم وزن بودن موقع تولد (کم وزن بودن یا کم وزن نبودن) مسیر نرم افزار 5055: Analyze / descriptive Statistics / cross tab / statistics / chi-square

صفحه 27:
۴ در صفحه گفتگوی 5636156105 با انتخاب كزينه مقدار ۲۵۲۱0 0005 محاسبه می شود. * بوسیله قسمت ۱۵۷6۲ و گزینه ۱۱64 می توان در چند لایه آنالیز انجام داد.

صفحه 28:
* تنها زمانی می توان از ازمون کای دو استفاده نمود که مقادیر مورد مطالعه در هر خانه از 5 بيشتر باشد.در غير اين صورت برخی يكى از متغيرها را در هم ادغام كرد تا اين شرط حاصل شود و یا از تست ۴۷۵6۲ ۲۱5/۱6۲ استفاده نمود.

صفحه 29:
" تعیین ارتباط کمی - کمی : و خون بند ناف جنین.

صفحه 30:
برای استفاده از تست آماری مناسب باید چند نکته را بررسی نمود: . آیا متغیرهای مورد سنجش مستقل از یکدیگر بوده یا به همدیگر وابسته اند؟ در صورت وابسته بودن دو متغیر از تست ‎Spearman‏ ‏يا 6۳0۱ااستفاده می شود و در صورت مستقل بودن به بررسی معیار سنجش آنها ‎wo‏ پردازیم.

صفحه 31:
7 در متغیرهای مستقل از یکدیگر باید نوع متغیر را تعیین کرد: نسبتی (۵]۲1006۱): دارای صفر مطلق است و نسبت بین اعداد مختلف نشان دهنده نسبت واقعی اندازه متغیر است مانند قند خون. فاصله ای (۱۳۱۲6۲۷۵۱): فاقد صفر حقیقی است و مفهوم واقعی فواصل با یکدیگر برابر نیست. مانند درجه هاگرد ‎AQL‏ در تعیین_ازثباط دو متغیر اگر یکی یا هر دو نسبتی نباشد از یکی از تستهاى ‎Kendal L Spearman‏ استفاده می شود.

صفحه 32:
3. در صورتی که دو متغیرنسبتی باشند در قدم بعد بايد به بررسی پیروی متفیر از توزیع نرمال پرداخت. * برای سنجش توزیع نرمال یک متغیر از ازمون ۷ ۱9 ۵۱۳۲۵090۲۵۷۶ استفاده می شود. (انجام اين تست بیشتر در حجم نمونه های کمتر از 40 توصیه می گردد.) * اگر مقدار ۳۰۷۵۱۵6 در اين تست از 0/05 بيشتر گردد به معناى نرمال بودن توزيع آن متغير است.

صفحه 33:
* مسیر دستیابی به تست ‎:Kolmogorov-Smirmnov‏ Explore .sgic < sample K-S 1 .sgio <

صفحه 34:
* در صورتی که دو متفر یا یکی از آنها از توزیع نرمال پیروی نکنند, از تست 50631031 يا ‎age Kendal‏ تعیین ارتباط دو متغیر استفاده می گردد و در صورت نرمال بودن توزیع دو متغير از تست ۳6۵۲50۲ استفاده می شود.

صفحه 35:
* تستهای 5066۲۲۳۱۵۲ و 6۲0۱ در حجم نمونه های زیر 40 دارای دقت تقریبا معادل بوده و بر یکدیگر ارجحیتی ندارند اما در صورتی که حجم نمونه بیش از 40 نفر باشد ‎Spearman cuw‏ بر تست 6۲01 ارجح است.

صفحه 36:
9 خروجی آماری در تستهای همبستگی, ‎P-value‏ و ۳ ضريب همبستكى يا ؟ بين 1- تا 1+ مى باشد.

صفحه 37:
= مسير دستیابی به تستهای همبستگی: * Analyze / correlate / bivariate * در صورن شک به متغیر مخدوش گر برای از بین بردن اثر آن از مسیر:ژیر استفاده می کنیم: ‎Analyze / correlate / partial‏ * و سپس متغیر مخدوش گر را در قسمت ‎Controlling for‏ وارد می کنیم.

صفحه 38:
« مانند مقایسه میانگین فشار خون در زنان و مردان برای تعییت تست مناسب به دو نكته بايد توجه نمود: (شرايط پارامتریک) 7 نرمال بودن توزیع متغیر (تست 5 كه به طور مستقل وجود دارد.) 7 مساوی بودن واریانس متغیر در دو گروه (تست 5 که به صورت مستقل وجود ندارد.)

صفحه 39:
* اگر شرایط پارامتریک برقرار بود برای مقایسه یک متغیر کمی در گروههای مختلف یک کتغیر کیفی دو حالته, از -] ‎Independent sample‏ ‎test‏ استفاده می شود و اگر شرایط پارامتریک برقرار نبود از ‎ooleiwl Mann-whiteny cuw‏ می گردد.

صفحه 40:
* مسير دستيابى به اين تستها: ‎Analyze / compare means / Independent‏ * ‎sample t‏ متغیر کمی در جایگاه ۷3۲۱۵0۱65 651] و متغیر کیفی در جایگاه ‎grouping variabled‏ * Analyze / Non parametric tests / legacy dialogs / 2 independent samples

صفحه 41:
گروههای مختلف یک متغیر کیفی بیش از دو حالته: در صورت برقراری شرایط پارامتریک از تست ۷۸۵ ۷۷/3۷ 0۱۱6 استفاده می گردد. در صورت برقرار نبودن شرایط پارامتریک از تست ۷۷۵۱۱۱5 ۲5۵۱ استفاده می شود.

صفحه 42:
8 در صورتی که ۳۰۷۵۱۵6 کمتر از 0/05 باشد یعنی بين يى يا جند كروه زوجى اختلاف آماري معنى دار وجود دارد_برای مشخص نمودن دو گروهی که اختلاف آماری معنی دار دارند از تستهای 6 غ205 استفاده می گردد.

صفحه 43:
* مسیر دستیابی به اين تستها: ‎Analyze / compare means / One way‏ * ‎ANOVA‏ متغیر کمی در جایگاه ‎us jisio sDependent list‏ در جایگاه ۲2010۲ * Analyze / Non parametric tests / legacy dialogs / K independent samples

صفحه 44:
مقايسه دو متغير كمى وابسته به هم: براى مقايسه دو متغير كمى با توزيع نرمال و ‎t-test jl aimuly‏ ۲۵۱۲۵۵ استفاده می شود. برای مقایسه دو متغیر کمی با توزیع غیرنرمال و وابسته از تست ۷۷۱۱00۳استفاده می شود.

صفحه 45:
* مسیر دستیابی به اين تستها: ‎Analyze / compare means / Paired‏ * ‎smple t test‏ * Analyze / Non parametric tests / legacy dialogs / 2 related samples

صفحه 46:
مقایسه بیش از دو متغیر کمی وابسته ‎a‏ هم : * برای مقایسه بیش از دو متغیر کمی با توزیع نرمال و وابسته به هم از تست ۸60۵۵۲60 ۲ استفاده می شود. برای مقایسه بیش از دو متغیر کمی با توزیع غیرنرمال و وابسته به هم از تست 0 اسستفاده می شود.

صفحه 47:
* مسیر دستیابی به اين تستها: ‎Analyze / compare means / Paired‏ ۶ ‎smple t test‏ * Analyze / Non parametric tests / legacy dialogs / 2 related samples

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان