صفحه 1:
فصل دوم
آرایهها
MATLAB
کلاس آموزشی
صفحه 2:
فصل دوم: آرایهها
== ادج
روشهای ایجاد آرایه:
با استفاده از علائم :مو []
با استفاده از علامت :
با استفاده از توابع ۱05036 و logspace
با استفاده از ترکیبی از روشهای فوق
سا
صفحه 3:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۱- ایجاد آرایه با استفاده از علائم :۰, و []
از علامت : برای تعیین سطر جدید و از علامتء برای تعیین ستون جدید
استفاده میشود.
مثال:
a=[1,2,3;4,5,6] >>
a=
123
456
b=[1,2,3,4,5,6] >>
b=
123456
صفحه 4:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۱- ایجاد آرایه با استفاده از علائم :۰,و []
نکته: بجای علامت / از 6۳۱66۴ و بجای علامت , از فاصله خالی نیز میتوان
استفاده کرد
مثال:
>> c=[1 2,3
45 6;7 8,9]
c=
NAR
نح ص ممه
سا ۵ ها
صفحه 5:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۲- ایجاد آرایه با استفاده از علامت *:*
در مواقعی که عناصر یک آرایه رابطه خطی با یکدیگر داشته باشند از این
روش میتوان استفاده کرد.
شکل کلی دستور بصورت زیر است:
ArrayName=first : step : last
- اگر 5160 حذف شود. مقدار ۱ بجای آن بکار خواهد رفت.
-اكر غ135 كوجكتر از ۴۱۳5۴ باشد. باید 5060 منفی باشد. در غیر
اینصورت مقدار آرایه تهی خواهد شد.
صفحه 6:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۲ ایجاد آرایه با استفاده از علامت *:*- ادامه...
مثال:
pe 0001 <<
y=sin(x); >>
12345
>>t=5:1
t=
Empty matrix: 1-by-0
صفحه 7:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۳ ایجاد آرایه با استفاده از توابع 1058066 و 1۱095036
با ارائه عناصر اول و آخر و طول آرایه به این توابع میتوان آرایههایی خطی و با لگاریتمی بدست
أورد
ArrayName=linspace(first,last,length)
متال:
>>x=linspace(0,1,11)*pi;
>>y=logspace(1,3,3)
y=
1000 100 10
صفحه 8:
فصل دوم: آرایهها
۲-۱-۳- ایجاد آرایه با استفاده از ترکیبی از علائم فوق
مثال:
x=[0,1,2, 4:2:12 ,18,19] >>
x=
46810121819 012
y=[10,1,7,4,6,-1 ; linspace(0,10,6) ; 5:-1:0] >>
y=
1- 6 4 7 1 10
0 8 46 2 0
6 21 3 4 5
صفحه 9:
فصل دوم: آرایهها
۴--۲- ماتریسهای ویژه
8 : ماتریس تهی
eye کماتریسی که بالبعد دادم شده لیجه میک ند
5 : ی کماتریسکه تمامیعناصر نی کم یی اشند بالبعاد
دادم شدم لیجاد میک ند
5 -: ی کماتریسصفر بالبعد دادم شده لیجاد میک ند
0 ی کماتریس با عناصر رلندهم با توزیع ی کولختبه لبعاد
دادم شدم لیجاد میک ند
0 ی کماتریسباعناصر رلندهم با توزیع ن رما (یه لبعاد
دادم شدم لیجاد میک ند
صفحه 10:
فصل دوم: آرایهها
۲-۴ ماتر پسهای-ویقم- اخامفت.
مثال:
>>ones(2,3)
ans =
سس
7 <<
>>ones(2)
ans =
کر
iF
تمرین: سایر توابع فوق را خودتان آزمایش کنید.
صفحه 11:
فصل دوم: آرایهها
۲-۲- عملیات ریاضی بر روی آرایهها
١ -عملیات اسکالر-آرایهه سرب ره
SS re ee = =
1 عملیات ماتریسی: ,+,- ,/,۱,*(بعدا توضیح داده خواهد شد)
صفحه 12:
فصل دوم: آرایهها
۲-۲-۱- عملیات ریاضی اسکالر-آرایه
با استفاده از عملگرهای ریاضی متلب براحتی میتوان عملیات
ریاضی اسکالر-آرایه را انجام داد.
مثال:
x=[1 2 34 5 6:7 8 91 >>
4 + ۷/۶2۷۲ <<
y=
10 8 6
6 #14 12
22 20 18
صفحه 13:
فصل دوم: آرایهها
۲۲۲ عملیات ریاضی عنصری بین و آرایه
بدين منظور باید دو آرایه حتما هم بعد باشند.
مثال:
<< 3-]2 4 6: 3 5 6: 10 -1 0[:
<< 2]-1 0 0:2 1 1: 0031
<< )عم ۵-7601 2
c=
Inf 64 144
4 25 36
400 4 0
صفحه 14:
فصل دوم: آرایهها
۲-۳- ترانهاده یک ماتریس
برای محاسبه ترانهاده یک ماتریس از علامت * استفاده میشود.
مثال:
2-7 ]و جح
45-1
;]0 ,6 ,6
>>b=a’
صفحه 15:
فصل دوم: آرایهها
SEE بکاربردن توابع رياضى ل آرایهها
توابع متلب بصورت ماتریسی عمل میکنند. یعنی لازم نیست ثابعی مانند 5180 را یک به یک بر
روی عناصر یک آرایه اعمال کرد. بلکه براحتی میتوان با یک دستور مقدار سینوس کل
عناصر آرایه را محاسبه نمود.
مثال:
>>a=[2 4 6; 35 6; 10 -1 0];
>>SinA=sin(abs(a) / 10)
SinA =
0.5646 0.3894 0.1987
0.5646 0.4794 0.2955
0 0.0998 0.8415
صفحه 16:
فصل دوم: آرایهها
تمرین ۱-۲
.١ برنامه ای بنویسید که عدد صحیح را از کاربر بگیرد و برداری
۰ عنصری بین ۰ و ]2117 ایجاد نموده در متغیر ا قرار
دهد. سپس مقادیر ۷ را از رابطه زیر محاسبه کرده نمایش دهد:
y=|sin(x)|*x?
۱ _ برنامه فوق را طوری تغییر دهید که علاوه بر مقدار ۱ عددی
joe ۱ را نیز از کاربر بگیرد و در متغیر جدید 6 قرار دهد.
سپس بردار لا را بین ۰ و 2117 اما با گامهایی برابر با ©
صفحه 17:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه
( آرلییاز لندیسج آرلیملیاز لندیسا )02۳01
مثال:
>>a=[123
456
;)78-9
>>k1=[1,2];k2=[2,3];
>>b=a(k1,k2)
b=
3 2
6 =
صفحه 18:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه ادامه-
>>c=a([1 2 3],[1,3])
c=
1 3
4 6
7 2
>>d=a((3,2],[3,1])
d=
2 2
6 4
صفحه 19:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه ادامه-
>>e=a([1,2,3],2)
e=
2
=
8
5 1727339
f=
3 1
9
صفحه 20:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشه از آرایه ادامه-
>>g=a(1:3 , 1:2)
g=
1 2
4 =
7 8
<< ۲22727
h=
1 2 3
8 9
صفحه 21:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه ادامه-
k=a(:,:) >>
k=
1
4
7
>>l=a(l:end,end)
یج ما وه
سا ه ها
3
6
=
صفحه 22:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشه از آرایه ادامه-
>>n=a({1 11], :)
n=
1 2 3
1 2 3
1 2 3
>>m=a(: , [3 3 3 3[(
m=
3 1 وات
6 6 6-6
صفحه 23:
فصل دوم: آرایهها
۲-۵- استخراج بخشی از آرایه-ادامه-
>>p=a(:)
p=
برص ب بم ص مم ناه فى
صفحه 24:
۱
فصل دوم: ارایهها
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1213 4 5 6 7 8 9 1
ماتریس فوق
ماتریسی شامل ستونهای سوم تا
هشتم و سطرهای چهارم تا نهم
ایجاد کنید.
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
3
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
وارد کردن مستقیم عناصر ایجاد
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
1213 4 5 6 7 8 9 1
ماتریس سمت راست را بدون
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
=
تمرین ۲-۲
1۱213 4 5 6 7 8 9 1
صفحه 25:
فصل دوم: آرایهها
۲-۶- حذف بخشی از آرایه
بمتظور حذف بخشی از یک آرایة میتوان ماتریس تهی رابه آن بخش تسبت داد
>>a=[1 2 3
4 = 6
7 8 9[
<<2)1:2,:( <][
a=
= 8 9
صفحه 26:
فصل دوم: آرایهها
۲-۷ -جستجوی زیرآرایه
بمنظور یافتن عناصری از آرایه که در شرط خاصی صدق میکنند میتوان از دستور 860
استفاده كرد این دستور عتاصر را بصورت ستونی شمارش میکند):
< <<] 7 = 3
4 = 6
2 8 OFF
>>k=find( a> 5)
k=
بسا هو وه فى
صفحه 27:
فصل دوم: آرایهها
۲-۷ -جستجوی زیرآرایه-ادامه-
>>b=a(k)
b=
ب م و ها
صفحه 28:
زیرآرایه-ادامه-
دستور 1۳(0] در صورتیکه با دو آرگومان خروجی بکار برده شود. شماره
سطر و ستون عناصر را باز میگرداند:
>>([k1,k2]=find( a > 5)
kl= k2=
WN ww
بر يم بن با
صفحه 29:
فصل دوم: آرایهها
۲-۸- اندازه آرایه:
با استفاده از دستورات ۱6۳096 و ٩126 میتوان ابعاد یک آرایه را بدست آورد.
دستور 16۲1917 اگر بر روی یک بردار یکار برده شود, تعداد عناصر آرا باز میگرداند و اگر بر روی یک
SOs Spee ipa
دستور 526 اتعطاف پذیرتر بوده و میتواندبه روشهای زیر بکاربرده شود:
Ml اگر با یک آرگومان ورودی بکار برده شود. طول و عرض ماتریس را بازمیگرداند.
© اكر با دو آرگومان ورودی بکار برده شود: بطوریکه آرگومان دوم ۱ با ۲ باشد: بترتیب
تعداد سطرها با ستونهای ماتریس را بازمیگرداند
اگر با یک آرگومان خروجی بکار برده شود. تعداد سطر و ستون ماتریس را در یک بردار
سطری دو عنصری بازمی گرداند
= اگر با دو ارگومان خروجی بکار برده شود تعداد سظر و ستون ماتریس را بترتیب در
آرگومان اول و دوم باز میگرداند.
ماتریس بکار رود بزر"
صفحه 30:
فصل دوم: آرایهها
۲-۸- اندازه آرایه-ادامه-
مثال:
هوجو >>a=[1
81 7 6 >
>>size(a)
ans=
4 2
>>I[r, c] = size(a) >>rssize(a , 1) >>c=size(a,2)
r= = =
4 2 2
c=
4
صفحه 31:
فصل دوم: آرایهها
۲-۸- اندازه آرايه-ادامه-
مثال:
;)4 = 2-5212
>>l=length(b)
=
4
4 = 2 3-2]1<<
:81 = 6 5
>>la=length(a)
la=
4
صفحه 32:
فصل دوم: آرایهها
۲-۹-چند تابع برای دستکاری آرایهها
8 1110110 : ماتریس| حولمحور لفقی۱۸۰ درجه میچرخاند
أ flipir ماتریس! حولمحور عمومی۱۸۰ درجه میچرخاند
8 ۲0۵]90: ماتریس| در جهتم نلثاتی۰٩ درجه میچرخاند
Mf 0139 در صورتیکه بر رویبکماتریسکاربرده شود, قطر
لصلیماتریسا لستخرلج مکند لمالگر بسر روی کب ردار بکار
رود. ماتریسیقطریبا عناصر لنبردار میس ازد
صفحه 33:
فصل دوم: آرایهها
تمرین ۳-۲
۱ برنامه ای بنوبسید که ماتریسی دو ستونی را که مقادیر ستون اول آن نمرات
دروس مختلف یک ترم یک دانشجو و مقادیر ستون دوم آن تعداد واحد
مربوط هر یک از آن دروس می باشد را از کاربر بگیرد و عملیات زیر را بر
روی انجام دهد
لا محاسبه تعداد واحدها
O محاسبه معدل ترم
_ نمایش نتایج با پیفام مناسب
فصل دوم
آرایهها
کالس آموزشی
فصل دوم :آرايهها
-2-1ايجاد آرايه
روشهاي ايجاد آرايه:
.1
.2
.3
.4
با استفاده از عالئم ; , ،و [ ]
با استفاده از عالمت :
با استفاده از توابع linspaceو logspace
با استفاده از ترکيبي از روشهاي فوق
فصل دوم :آرايهها
-2-1-1ايجاد آرايه با استفاده از عالئم ; , ،و [ ]
از عالمت ; براي تعيين سطر جديد و از عالمت ,براي تعيين ستون جديد
استفاده ميشود.
مثال:
]>> a=[1,2,3;4,5,6
=a
123
456
]>> b=[1,2,3,4,5,6
=b
123456
فصل دوم :آرايهها
-2-1-1ايجاد آرايه با استفاده از عالئم ; , ،و [ ]
نکته :بجاي عالمت ; از enterو بجاي عالمت ,از فاصله خالي نيز ميتوان
استفاده کرد
مثال:
>> c=[1 2,3
]4 5 6;7 8,9
=c
1 2 3
4 5 6
7 8 9
فصل دوم :آرايهها
-2-1-2ايجاد آرايه با استفاده از عالمت “”:
در مواقعي که عناصر يک آرايه رابطه خطي با يکديگر داشته باشند از اين
روش ميتوان استفاده کرد.
شکل کلي دستور بصورت زير است:
ArrayName=first : step : last
اگر stepحذف شود ،مقدار 1بجاي آن بکار خواهد رفت. اگر lastکوچکتر از firstباشد ،بايد stepمنفي باشد .در غيراينصورت مقدار آرايه تهي خواهد شد.
فصل دوم :آرايهها
-2-1-2ايجاد آرايه با استفاده از عالمت “ -”:ادامه...
مثال:
;>> x=(0 : 0.1 : 1) * pi
;)>> y=sin(x
>>z=1:5
=z
12345
>>t=5:1
=t
Empty matrix: 1-by-0
فصل دوم :آرايهها
-2-1-3ايجاد آرايه با استفاده از توابع linsapceو logspace
با ارائه عناصر اول و آخر و طول آرايه به اين توابع ميتوان آرايههايي خطي و يا لگاريتمي بدست
آورد.
)ArrayName=linspace(first,last,length
مثال:
;>>x=linspace(0,1,11)*pi
)>>y=logspace(1,3,3
=y
10 100 1000
فصل دوم :آرايهها
-2-1-3ايجاد آرايه با استفاده از ترکيبي از عالئم فوق
مثال:
]>> x=[0,1,2, 4:2:12 ,18,19
=x
0 1 2 4 6 8 10 12 18 19
]>> y=[10,1,7,4,6,-1 ; linspace(0,10,6) ; 5:-1:0
=y
10 1 7 4 6 -1
0 2 4 6 8 10
5 4 3 2 1 0
فصل دوم :آرايهها
-2-1-4ماتریسهای ویژه
[ ] :ماتريس تهي
کWWند
: eyeيکمWاتريسيکه بWWا اWبWعاد دادWه WشWWده WاWيجاد مWي
بWWاشWند بWWا اWبWعاد
: onesيکمWاتريسکWWه تWWمامWيعWناصر آWنيکمWي
کWWند
دادWه WشWWده WاWيجاد مWي
کWWند
: zerosيکمWاتريسصWWفر بWWا اWبWعاد دادWه WشWWده WاWيجاد مWي
: randيکمWاتريسبWWا عWناصر راWندوWم بWWا تWWوزWيع يکنواWخWتبWWه اWبWعاد
کWWند
دادWه WشWWده WاWيجاد مWي
: randnيکمWاتريسبWWا عWناصر راWندوWم بWWا تWWوزWيع نWWرماWلبWWه اWبWعاد
کWWند
دادWه WشWWده WاWيجاد مWي
فصل دوم :آرايهها
-2-1-4ماتریسهای ویژه -ادامه...
مثال:
)>>ones(2,3
= ans
1
1
1
1
1
1
)>>ones(2
= ans
1
1
تمرین :سایر توابع فوق را خودتان آزمایش کنید.
1
1
فصل دوم :آرايهها
-2-2عمليات رياضي بر روي آرايهها
.1
.2
.3
عمليات اسکالر-آرايه* , \ , / , ^ , + , - :
عمليات عنصري*. , \. , / . , ^. , + , - :
عمليات ماتريسي ( * , \ , / , ^ , + , - :بعدا توضيح داده خواهد شد)
فصل دوم :آرايهها
-2-2-1عمليات رياضي اسکالر-آرايه
با استفاده از عملگرهاي رياضي متلب براحتي ميتوان عمليات
رياضي اسکالر-آرايه را انجام داد.
مثال:
;]>> x=[1 2 3;4 5 6; 7 8 9
>> y=2*x + 4
=y
6
8
10
12 14 16
18 20 22
فصل دوم :آرايهها
-2-2-2عمليات رياضي عنصري بين دو آرايه
بدين منظور بايد دو آرايه حتما هم بعد باشند.
مثال:
;]>> a=[2 4 6; 3 5 6; 10 -1 0
;]>> b=[-1 0 0; 2 1 1; 0 0 3
>> c= (2*a ./ (b+1)) .^ 2
=c
Inf 64 144
4 25 36
400
4
0
فصل دوم :آرايهها
-2-3ترانهاده يک ماتريس
براي محاسبه ترانهاده يک ماتريس از عالمت ‘ استفاده ميشود.
مثال:
>> a=[2 1 7
4 5 -1
;]6, 6, 0
’>>b=a
2
4
6
1
5
6
7 -1
0
فصل دوم :آرايهها
-2-4بکاربردن توابع رياضي بر روي آرايهها
توابع متلب بصورت ماتريسي عمل ميکنند .يعني الزم نيست تابعي مانند sinرا يک به يک بر
روي عناصر يک آرايه اعمال کرد .بلکه براحتي ميتوان با يک دستور مقدار سينوس کل
عناصر آرايه را محاسبه نمود.
مثال:
;]>>a=[2 4 6; 3 5 6; 10 -1 0
)>>SinA=sin(abs(a) / 10
= SinA
0.1987 0.3894 0.5646
0.2955 0.4794 0.5646
0.8415 0.0998
0
فصل دوم :آرايهها
تمرین 1-2
.1برنامه ای بنویسید که عدد صحیح nرا از کاربر بگیرد و برداری
100عنصری بین 0و 2nπایجاد نموده در متغیر xقرار
دهد .سپس مقادیر yرا از رابطه زیر محاسبه کرده نمایش دهد:
y=|sin(x)|*x2
.1برنامه فوق را طوری تغییر دهید که عالوه بر مقدار ،nعددی
بین 0و 1را نیز از کاربر بگیرد و در متغیر جدید dقرار دهد.
سپس بردار xرا بین 0و 2nπاما با گامهایی برابر با d
محاسبه نماید.
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه
ها (m2=m1
ها,آراWي هاWياز اWنديس
) آراWي هاWياز اWنديس
مثال:
>>a=[1 2 3
456
;]7 8 9
;]>>k1=[1,2];k2=[2,3
)>>b=a(k1,k2
=b
2
3
5
6
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه-ادامه-
)]>>c=a([1 2 3],[1,3
=c
1
3
4
6
7
9
)]>>d=a([3,2],[3,1
=d
9
7
6
4
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه-ادامه-
)>>e=a([1,2,3],2
=e
2
5
8
)>>f=a(1:2:3 , 3:-2:1
=f
3
1
9
7
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه-ادامه-
)>>g=a(1:3 , 1:2
=g
1
2
4
5
7
8
) >>h=a(1:2:3, :
=h
1
2
3
7
8
9
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه-ادامه-
) >> k=a( : , :
=k
1
2 3
4
5 6
7
8 9
)>>l=a(1:end,end
=l
3
6
9
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه-ادامه-
نکته:
3
6
9
)>>n=a([1 1 1] , :
=n
1
2
3
1
2
3
1
2
3
)]>>m=a( : , [3 3 3 3
=m
3
3
3
6
6
6
9
9
9
فصل دوم :آرايهها
-2-5استخراج بخشي از آرايه-ادامه-
نکته:
) >>p=a( :
=p
1
4
7
2
5
8
3
6
9
فصل دوم :آرايهها
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 3 4 5 6 7 8 9 10
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
تمرین 2-2
.1ماتریس سمت راست را بدون
وارد کردن مستقیم عناصر ایجاد
کنید.
.2
ماتریسی شامل ستونهای سوم تا
هشتم و سطرهای چهارم تا نهم
ماتریس فوق ایجاد کنید.
فصل دوم :آرايهها
-2-6حذف بخشي از آرايه
بمنظور حذف بخشي از يک آرايه ميتوان ماتريس تهي را به آن بخش نسبت داد:
>>a=[1
2
3
4
5
6
7
8
]9
] [ = ) >>a(1 : 2 , :
=a
7
8
9
فصل دوم :آرايهها
-2-7جستجوي زيرآرايه
بمنظور يافتن عناصري از آرايه که در شرط خاصي صدق ميکنند ميتوان از دستور find
استفاده کرد (اين دستور عناصر را بصورت ستوني شمارش ميکند):
3
6
;]9
[=>>a
1
2
4
5
7
8
) >>k=find( a > 5
=k
3
6
8
9
فصل دوم :آرايهها
-2-7جستجوي زيرآرايه-ادامه-
)>>b=a(k
=b
7
8
6
9
فصل دوم :آرايهها
-2-7جستجوي زيرآرايه-ادامه-
دستور findدر صورتيکه با دو آرگومان خروجي بکار برده شود ،شماره
سطر و ستون عناصر را باز ميگرداند:
1
2
3
3
)>>[k1,k2]=find( a > 5
=k1
=k2
3
3
2
3
فصل دوم :آرايهها
-2-8اندازه آرايه:
با استفاده از دستورات lengthو sizeميتوان ابعاد يک آرايه را بدست آورد.
دستور lengthاگر بر روي يک بردار بکار برده شود ،تعداد عناصر آنرا باز ميگرداند و اگر بر روي يک
ماتريس بکار رود ،بزرگترين بعد آنرا باز ميگرداند.
دستور sizeانعطافپذيرتر بوده و ميتواند به روشهاي زير بکار برده شود:
اگر با يک آرگومان ورودي بکار برده شود ،طول و عرض ماتريس را بازميگرداند.
اگر با دو آرگومان ورودي بکار برده شود ،بطوريکه آرگومان دوم 1يا 2باشد ،بترتيب
تعداد سطرها يا ستونهاي ماتريس را بازميگرداند
اگر با يک آرگومان خروجي بکار برده شود ،تعداد سطر و ستون ماتريس را Wدر يک بردار
سطري دو عنصري بازميگرداند
اگر با دو ارگومان خروجي بکار برده شود ،تعداد سطر و ستون ماتريس را بترتيب در
آرگومان اول و دوم باز ميگرداند
فصل دوم :آرايهها
-2-8اندازه آرايه-ادامه-
مثال:
4
;]8
)>>c=size(a,2
=c
4
3
7
)>>r=size(a , 1
=r
2
>>a=[1
2
5
6
)>>size(a
=ans
2
4
)>>[r , c] = size(a
=r
2
=c
4
فصل دوم :آرايهها
-2-8اندازه آرايه-ادامه-
مثال:
;]4
4
;]8
>>b=[1 2
3
)>>l=length(b
=l
4
>>a=[1 2
3
5 6
7
)>>la=length(a
=la
4
فصل دوم :آرايهها
-2-9چند تابع Wبراي دستکاري آرايهها
مWيچWرخاند.
: flipudمWاتريسرا حWولمWحور اWفWقي 180درWجWه
مWيچWرخاند
:fliplrمWاتريسرا حWولمWحور عWمودWي 180درWجWه
مWيچWرخاند
: rot90مWاتريسرا در جWهتمWثلثاتWي 90درWجWه
:diagدر صWWورWتWيکه بWWر روWييکمWاتريسبWWکارWبردWه WشWWود ،قWWطر
کWWند .اWما اWگر بWWر روWييکبWWردار بWWکار
اWصWليمWاتريسرا اWسWتخراWج مWي
سWWازد
رود ،مWاتريسيقWWطريبWWا عWناصر آWنبWWردار مWي
فصل دوم :آرايهها
تمرین 3-2
.1برنامه ای بنویسید که ماتریسی دو ستونی را که مقادیر ستون اول آن نمرات
دروس مختلف یک ترم یک دانشجو و مقادیر ستون دوم آن تعداد واحد
مربوط هر یک از آن دروس می باشد را از کاربر بگیرد و عملیات زیر را بر
روی انجام دهد
محاسبه تعداد واحدها
محاسبه معدل ترم
نمایش نتایج با پیغام مناسب