صفحه 1:
عبدالرحیم پدرام اسفندماه 1388

صفحه 2:
آينده‌پژوهي براي کسانی که به عظمت ایران اسلامی می‌اندیشند يك تکلیف است

صفحه 3:
سر فصل مطالب ‎BH‏ مقدمه: طرح موضوع و تعریف فرهنگ 18 چند نکته در باب آينده‌پژوهي ‏# اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ عوامل موثر بر آینده فرهنگ ‏44 روندهاي تاثیرگذار بر فرهنگ ‏18 فناوري و فرهنگ آینده ‏# صنایع فرهنگي ‎Ht‏ فرصت‌هايي برای آینده فرهنگ ایران ‎

صفحه 4:
مقدمه. طرح موضوع و تعر یف فرهنگ ‎a‏ گذار از عصر صنعتي به عصر اطلاعات و دانايي ‎Ht‏ ويژگي‌هاي جامعه فراصنعتي (اطلاعاتي) ‘ * تکیه بر فناوري‌هاي نرم و دانش کدشده " سرمايه‌هاي اصلي: اطلاعات و دانش * توانايي شنيداري رایانه‌ها ‏1# سرعت بافتن تغییرات ‎Ht‏ ضرورت توجه به آینده ‎

صفحه 5:
مقدمه. طرح موضوع و تعر یف فرهنگ # آینده چگونه است؟ VUCA ‏جهان‎ 18 ‎H‏ چالش خلق و شكل‌دهي جامعه‌ي جهاني آینده تغییرات گسترده ‎

صفحه 6:
مقدمه. طرح موضوع و تعر یف فرهنگ :حساس ترين عوامل تغییر * تغییر قدرت اقتصادي # تغییر چشم‌انداز کار تغییر چم‌انداز جفراقياي سیامی و امثیت افزايش فشار بر منابع طبيعي افزايش تقاضاهاي ذينفعان از كسب وكار تغییر دورنما و چشم‌انداز فناوري #6 تغییر اقتصاد اطلاعات و دانش اق ققییر چشمانداز وادورتماي ‎Byes‏ کنتده 3 تغيير چشم‌انداز و دورنماي صنعت پرستن کلیدی آن است که چگونه انبوه داده با سردر گمی و ابهام موجود را به تصمیم گیری تبدیل تیم

صفحه 7:
مقدمه. طرح موضوع و تعر یف فرهنگ # این تغییرات شگرف که نشان‌دهندمی آینده‌ای متفاوت در پیش روي بشر است. نشان از حرکت به سوي آينده‌اي جهاني‌شده دارد. # آینده‌پژوهان بر این باور هستند که جهانی‌شدن پدیده‌ای است که به طور روزافزون در حال سایه گستردن بر ابعاد گوناگون جوامع بشري است. 44 شکل و شيوه‌ي تاثيرپذيري از جهاني‌شدن در جوامع گوناگون متفاوت است. 8 جهاني‌شدن براي مطالعهي آيندمي هر حوزه‌اي» ضرورتي انکارناپنیر است و حتا مي‌توان گفت که آینده در جهاني‌شدن است.

صفحه 8:
مقدمه. طرح موضوع و تعریف فرهنگ 6 جهان آشکارا در حال گذار به مرحله‌ي جهاني شدن است. # جهاني‌شدن ماهيتي فرهنگي دارد. فرهنگ جهان در حال حرکت به سوي يك فرهنگ مشترك است. # شکلگيري رقابت‌هاي فرهنگي؛ # فرهنگ, سهم بزرگي از مطالعات آینده‌پژوهان را به خود اختصاص داده است.

صفحه 9:
مقدمه. طرح موضوع و تعریف فرهنگ تعریف فرهنگ # بهتر است از افراط و تفریط یرهین شود. ‎Bt‏ آینده‌پژوهان فرهنگ را یک کل باز و گسترده به وسعت جامعه در نظر # البته نباید آن رابه حدي تقلیل داد که فرهنگ شبیه يك سیستم ‎

صفحه 10:
مقدمه. طرح موضوع و تعر یف فرهنگ تعریف فرهنگ فرهنگ مفهومي است وسیع که شامل افکار, اعمال. احساسات و روش‌ها ق ها در و ‎ea ss‏ ی کار آن‌ها بر آونن تبارها وب فراری روابط ان فرهنگ اندوختها ادامه‌ی حیات. است از آموزه‌هاي یک جامعه برا

صفحه 11:
مقدمه. طرح موضوع و تعر یف فرهنگ

صفحه 12:
شناخت ما از فرهنگ چقدر است؟

صفحه 13:
چند نکته در باب آینده‌پژوهی # آينده‌پژوهي پیش گويي و غيب گويي نیست. آينده‌پژوهي مجموعه‌اي از روش‌ها نیست. # آینده‌پژوهی در پی آینده‌سازی است. آيندهيزوهي نيازمند مشارکت و تعامل است. # آينده‌پژوهي راه نجات‌بافتن از غافلگیرشدن است آينده‌پژوهي يك ضرورت است

صفحه 14:
موفه‌هاي شکل‌دهنده‌ي آیده ‎IIT‏ ‏1# روندها ‎Ht‏ رویدادها ‎Bt‏ اقدامات 44 تصاوير براي مطالعه‌ي آينده‌ي هر حوزه‌اي مي‌بایست مولفه‌هاي آينده‌ي آن را شتاسایی ومطالعه کرد

صفحه 15:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ # در جهان متغیر كنوني عرصه‌ي فرهنگ نیز با دگرگوني‌هاي شگرفي روبه‌رو است. ‎BE‏ اما اين دكركوني به كدام سمت پیش مي‌رود؟ ‏# کدام آینده را هدف گرفته است؟ ‏1# چه کسي روندهاي فرهنگي جاري در اجتماعات را طراحي کرده ‎۷ ‏است؟ ‎SY ot acta ‏ماقع « مصالح ماقر در این طراحی‎ UME ‎

صفحه 16:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ بي‌شک آينده‌ي مطلوب فرهنگي جوامع گوناگون یکسان نیست. # تفاوت در آرمان‌هاي فرهنگي نه تنها به دلیل عوامل عاطفي یا حتا عقيدتي است بلکه منافع مادي جوامع گوناگون اقتضانات متفاوتي در مررة أيتتدي رن هرا ‎SNe‏ # حتا در یک جامعه نیز طبقات و اقشار متفاوت هم ممکن است آينده‌ي مطلوب همسانی نداشته باشند.

صفحه 17:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ 44 هالیوود به عنوان یک هنجارفرست قوي در جهان عمل مي‌کند # فرهنگ ترویج شده توسط او به روشني منافع سرمايه‌داري امپریالیستی ایالات متحده را پی می‌ گیرد. # به گونه‌اي که حتا متحدان غربي و ثروتمند آمریکا يعني اروپاییان هم از این بایت احساس خطر مي‌کنند.

صفحه 18:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ # روندهای فرهیگی ‎liege eb alg‏ رساند به سود گیست؟ # آیا به سود مردم فقیر آمريكاي جنوبي است؟ ‎a‏ آنهليي که بخاطر فقر از سوء‌تغذیه رنج مي‌برند اما احساس مي‌کنند نوشابه‌ي کوکاکولا را باید بنوشند. ‎

صفحه 19:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ # آیا آيندمي مطلوبي که امروز رویدادها و روندها نشان مي‌دهند. آيندمي مطلوب فرهنگ ما و فرهنگ بسياري انسان‌هاي دیگر (خرده فرهنگ) است؟ 18 نميتوان انتظار داشت كشورهاي ثروتمند غربي که به جوامع دیگر به عنوان بازارهليي دست نخورده و بكر براي سودجويي نگاه مي‌کز به فکر فرهنگ ما و آینده‌ی فرهنگ ما باشند.

صفحه 20:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ بسیار روشن است که كشورهاي صنعتي ترجیح مي‌دهند فرهنگ حاکم بر جهان آینده: اسراف و تبذير باشد نه قناعت و مصرف بهینه

صفحه 21:
اهمیت و ضرورت پژوهش درباره آینده فرهنگ ما ناچار هستیم درباره آیندمی فرهنگ خود بیندیشیم و برای آن برنامه‌ريزي کنیم. منافع مادي و معنوي ما در گرو طراحي صحیح براي آيندمي فرهنگي # لحظه‌ای ناآگاهی کافی است تا جهان سریع و کوچک امروز با ابزارهای گوناکون خود ما را در مسیر آينده‌ي فرهنگي نامطلوب بیندازد. فرهنگ آینده را با بینش و آگاهي از همین امروز باید ساخت.

صفحه 22:
عوامل موثر بر آینده فرهنگ

صفحه 23:
ایند ه پساسو اد 44 رمان‌ها در حال محو شدن هستند تصور و تخیل جاي خود رابه تصاویر فوري مي‌دهند. # فرهنگ تصويري در حال سیطره یافتن بر کل جهان به قیمت از بین رفتن کلمات مکتوب است. # رمان‌هاي تصويري و كتاب‌هاي کميك (رویداد 11 سپتامبر) سواد خواندن و نوشتن و مهارت‌هاي زباني و ارتباطي ما در حال انحطاط است.

صفحه 24:
ایند ه پساسو اد 1# شکل گيري روند کاهش مطالعه در بین مردم؛ 44 دگرديسي و تغییر از دنياي نوشتار و تخیل به مصرف تصاویر فوري در دنياي تصويري امروز 44 مرگ آرام فرهنگ روزنامه‌خولني. و روندهاي موسيقي. ویدئو و فیلم مشاهده می‌شوند 4# تبدیل آگهي‌ها به روایت تصويري. و تلاقي مد. معماري و هنر و جايگزيني رنگ‌ها به جاي لغات در سياست و تجارت

صفحه 25:
ایند ه پساسو اد 4# میزان تیراژ روزنامه‌ها در تمامي كشورهاي توسعه‌یافته در حال کاهش 44 در دهمي 1960 از هر 5 آمريكليي 4 نفر در روز يك روزنامه مي‌خواندند؛ اما هم‌اکنون تنها نيمي از آمريكايي‌ها روزنامه مي‌خوانند. روزنامه‌ها رایگان منتشر مي‌شوند و اینترنت دريچه‌اي براي دستيابي خوانندکان به روزتامه‌ها است.

صفحه 26:
ایند ه پساسو اد 1۳۴ ظهور و افزایش داستان‌سرايي ويديويي (موسيقي, فیلم و کلیپ) بازي‌هاي ويديويي به‌عنوان يك هنر (در سال 2005 میزان فروش بازي‌هاي رايانه‌اي در آمریکا بیشتر از 10 میلیارد دلار بود.) ‎Crs Wa‏ تصوير به شدت افزایش می‌یابد و استفاده از کلمات در حال کم شدن است و این تغییر تشدید خواهد شد. ‎

صفحه 27:
آبنده تو انایی خواندن 1۳۴ ظهور و افزایش داستان‌سرايي ويديويي (موسيقي, فیلم و کلیپ) بازي‌هاي ويديويي به‌عنوان يك هنر (در سال 2005 میزان فروش بازي‌هاي رايانه‌اي در آمریکا بیشتر از 10 میلیارد دلار بود.) ‎Crs Wa‏ تصوير به شدت افزایش می‌یابد و استفاده از کلمات در حال کم شدن است و این ‏شد. ‎ ‎

صفحه 28:
آينده توانايى خو الان ده یراجن 4 در سال 2025 راياندها براي انسانها ميخوانند. 4 براساس يك تحقيق؛ تنها 31 درصد از دانشجویان مي‌توانند مطللب يك کتاب پیچیده و دشوار را بخوانند و درک کنند. # درآینده افراد جامعه تنها نیاز به خواندن برچسب‌ها» علامت‌هاء پیام‌های متني و پست‌هاي الکترونیک کوتاهدارند

صفحه 29:
رایانه‌هایی با توانایی‌های شنیداری و گویایی 9# در سال 2025 راینه‌ها با استفاده از فناوري حسگرها نوشتن را منسوخ خواهند کرد و خواندن و نو ن جاي خود را به صحبت کردن و مفهوم چند حسي خواهند داد و فرهنگ گفتاري دوباره در جهان خلق مي‌شود. # همان گونه که اتومبیل جایگزین اسب و ارلبه شد. صحبت کردن» تصویر. فیلم موجود در اینترنت جایگزین متون و رايانه‌هاي سخنگو جایگزین رايانه‌هاي متني مي‌شوند. _در آينده‌ي نزديك به جاي اين‌که ما متون را روي صفحه‌ي نمایشگر مطالعه کنیم» مي‌توانيم به گفتگو با رايانهي شخصي خودمان بپردازيم و صفحه کلید را به درون fend Gb reall; Jew

صفحه 30:
رایانه‌هایی با توانایی‌های شنیداری و گویایی ‎Ht‏ خواندن آدم‌هاي بي‌سواد #4 ترجمه آنى ‏14 معلولان ‎

صفحه 31:
پیشر آن‌های حرکت به سوی فرهنک شفاهی 4 غريزه بشر (نوشتن غريزي نيست)؛ 44 فناوري اطلاعات و ارتباطات و قابليتهاي شكفتانكيز آن؛ ## فناوري در حال تغيير دادن نوع آموزش و جيستى در دهدهاى آينده هستند. ‎Bt‏ مردم بيسواد و ناتوان ‏تا سال 5 هيج دليلي وجود ندارد كه كسي خواندن و نوشتن ياد بكيرد. نوشتن در سال 2025 يك فناوری منسوخ‌شده است! ‎

صفحه 32:
پیشر آن‌های حرکت به سوی فرهنک شفاهی 44 به جاي سه مهارت خواندن. نوشتن و حساب. آموزش بر مبناي مهارت‌هاي زیر ارایه خواهد شد: © تفكر انتقادي؛ ‎wwe se‏ " مهارتهاي رايانهاي؛ و * ماشین حساب‌ها. نومي نومی نومي ما نخواهد دانست که چگینه می‌توان نوشت یا خواند و مهم هم نخواهد بود. آن‌ها با سواد خواهند بود و به فناوری اطلاعات تسلط خواهند داشت.

صفحه 33:
زوال وازگان و متن 4 تصاویر, اطلاعات كافي براي فرمول‌بندي ديدگاه‌هاي منطقي در مورد توقف جنگ و پيشگيري از بروز مجدد آن ارایه نمي‌کنند. ‎Mt‏ لویریون باه ورام شیاه اطلاعات آسست: ا توجه به برتري فناورلنه. سازوکار نهايي محتوم تمدن ماء انقلاب تصاویر هرگ كلمات مكترب عراهت درد

صفحه 34:
زوال وازگان و متن رشد قابل توجه اطلاعات غیرچاپی. ذخیره‌سازی و تبادل آن‌ها # سایت ۷۵۱1106 در ماه آگوست ۰2005 58 هزار نفر بازدیدکننده داشته أست. در سال 2007 سايت بيش از 20 میلیون کاربر محصرابه فرد دارد. # در حال حاضر بیش از 2 میلیارد انسان از 0 همراه در كرمي زمين استفاده مي‌کنند در سایت 14951806 از زمان ناسیس لن کر سال 3004 ل ام ‎Paarl‏ عل اك لل لك ال رما قرطل روا رو 002 احرف قار مي‌شود.

صفحه 35:
زوال وازگان و متن رشد قابل توجه اطلاعات غيرچاپي. ذخيره‌سازي و تبادل آن‌ها ‎Mt‏ شركت ايل بیش از 200 میلیون آهنگ فروخته است. 11 ماه طول کشید تا شرکت موفق شود تا 50 میلیون آهنگ رابه فروش پرساند و در چهار ماه بعد 100 میلیون آهنگ فروخت. 3 ماه بعد كمبلني رقم فروش قح و با ی ‏رسید. ‎

صفحه 36:
زوال وازگان و متن هنگامی که نرم‌افزارهاي تشخیص صدا جایگزین صفحه کلید ما شوند جهانی ‎ey‏ خواهیم داشت که در آن عقاید سنتي در مورد سواد از پنجره به بیرون برت شده‌اند. چه مقدار طول خواهد کشید؟ چقدر طول 0 تا دستگاه ديجيتللي من بتولند واژمي ادا شده را چاپ کند و برعکس. و زبان من را به زبان ديگري ترجمه کند. ما به يك دنياي دلربا وارد خواهیم شد وقتي که بزرگ‌تریین مشکلات به راحتي حل مي‌شهندا این‌ها چه مفهومی براي سواد خواهند داشت؟

صفحه 37:
زوال واژگان و متن زملنی خواهد رسید که افراد بی‌سواد می‌توانند دکترا بگییند. زمانی که کلمات چاپ شده دبگر نشانه‌ی دانش نخواهند بود!

صفحه 38:
خطرات فرهنگی تصویری 4# يك فرد معمولي در طول روز دهها هزار تصوير را مي‌بیند. ‎FF‏ رهبران سياسي ترس فراولني از تصاویر دارند و نهایت تلاش خود را براي کنترل و دستكاري آن‌ها مي‌کنند. ‏4# با خلق تصاویر به جاي متن در حال گشودن درهايي به سوي درک و بیان مطالب و ایجاد نوعي ارتباط بهتر از جاب هستیم. ‏# كتاوري بسي شدة اميت كد ما هرجه بيشي اعماد خود راید لبه كه ‏مي بينيم از دست بدهيم. 4# حركت از كلمات جاب شده به دنياي تصوير بر روي فرهنك تأثيردارد . ‎

صفحه 39:
حقینت‌های سو اد #۴ حدود 35 میلیون نفر از جمعیت بزرگسال آمریکا با انجام امور نوشتاري معمول از ‎a oe‏ كردن فرمها و يا ييدا كردن اطلاعات ‎oy‏ متن‌ها مشكل دارند. ميزان مطالعه در ميان حدود 40 ا 41 ميليون آ مريكايي و يا 3 الي ‎Coen‏ کشور در کمترین سطح قرار دارد. (منبع: مرکز ملي آمار آموزش) *# در جهان نزديك به 861 میلیون بزرگسال بي‌سواد در سال 2002 وجود داشت که اکثر آ ن‌ها يعني نزميك 70 درصد آر ن‌ها در 9 کشور آفريقايي و جنوب و شرق آسیا از حمله هد حین؛ بنگلادش و پاکستان هستند.

صفحه 40:
حقینت‌های سو اد در سال 2001 نظرسنجی انجمن تولید‌کنندگان آمریکا نشان داد که ضعف مهارت خواندن دومین مشکل عمده میان نيروهاي ساعتي است. (منبع: انجمن ملى تولید کنندگان) *# بین سال‌هاي 1982 تا 2002 افراد جوان (18 تا 24 سال) از علاقمندترین گروه به سواد و مطالعه به بي‌میل‌ترین گروه تبدیل شدهاند. مان كافش علرفميدى دونات 2405-18 سال عرص مت ور مقابل 18 درصد منفى كل جمعيت است.

صفحه 41:
حقینت‌های سو اد # در سال 2005 تقریباً 11 درصد از دانشجویان ورودي سال اول در آمریکا نیازمند گذراندن مجدد دروس روخولني بودند و 14 درصد نیازمند گذراندن مجدد دوره‌هايي براي تقوبت نوشتن بودند. ضعف توانايي خواندن دانشجویان یک عامل اصلي در اخراج دانشجویان از دانشگاه است. هزينه‌هاي آموزش در آمریکا سالانه به 7/3 میلیارد دلار مي‌رسد. از جمله 3/2 میلیارد دلار ضرر اقتصادي کسب درآمد دانشجوياني که نمي‌توانند مدارک خود را اخذ کنند. حرکت به سوي فرهنگ تصويري, سواد و توانايي خواندن را از بين می‌برد!

صفحه 42:
محیط رسانه‌ها در آینده SE ‏اند‎ 4# آیا فعالان رسانه‌ها مي‌توانند پیش از رسیدن آینده طرح كلي آن را ‎ene‏ ‎Li #‏ مي‌توانند براي آینده برنامه‌ريزي کنند؟ 4# محیط نوین فعالیت رسانه‌ها. چگونه خواهد بود؟ # سازندگان. سرمایه‌گذاران و سازمان‌هاي فعال در لین حوزه چگونه خود را با فرصت‌ها و نیز چالش‌هاي این محیط نوین و ناآشنا تطبیق مي‌دهند؟

صفحه 43:
محیط رسانه‌ها در آینده ۳ شيومي داستان‌سرايي متحول شده است. در واقع به کمک فناوري‌هاي نوین. چگونگي تدوین و روایت داستان‌ها تفیبر اساسي کرده است. # بازیگران تازه‌وارد و با نفوذي که به خاطر افزایش استطاعت‌پذيري فناوري حضور قوي‌تر و پايدارتري در فضاي رسانه‌اي پیدا خواهند کرد. # نوع و ماهیت فعالیت رسانه‌ها. جه از حیث محتوا و چه از حیث شیوه‌ی توزیع محصولات رسانه‌اي. همگام با تغییر جهان پيراموني دگرگون مي‌شود.

صفحه 44:
محیط رسانه‌ها در آینده (فرهنگی-اجتماعی) # مردم دیگر خود را صرفاً مصرف‌کننده اخبار نمی‌دانند بلکه در نقش‌هاي فعال‌تري ظاهر مي‌شوند. 4# شخصاً اقدام به تولید و ویرایش خبر می‌کنند. 4# یک درک عمومي و زبان مشترک بین اقشار مختلف جامعه به تدریج اعتبار خود را از دست خواهد داد # همه مردم یک یا چند کانال تلویزیونی را تماشا نمی‌کنند يا یک یا چند روزنامه را تمی‌خوانند. تعداد برداشت‌ها و نوع آگاهي‌ها در سطح جامعه غیر یکنواخت و ناهمگن مي‌شود.

صفحه 45:
محیط رسانه‌ها در آینده (فرهنگی-اجتماعی) * نباید نگران کنترل و سلطه عده‌اي خاص بر افکار عمومي بود. 8# هرج و مرج در فضاي رسانه‌هاي خبري؛ *# عدم جداسازي اخبار واقعي از اخبار دروفین و تبلیغات مسموم و جنگ رواني؛

صفحه 46:
محیط رسانه‌ها در آینده (فرهنگی-اجتماعی) آمار موسسهی ۱ "پروژه‌ي تعالي در ژورنالیسم" بر رت # به جز بخش آنلاين و سايتهاي نتيء 7 رسانه‌هاي خبري اعم از تلويزيون‌هاي شبكه‌اي و ماهواره‌اي: زو امه ها و مجلات در حال از دست دادن مخاطبان خود هستند. در این میان رادیو تقریبً از وضعیت با ثباتي برخوردار بوده است. "رسانه‌هاي مبتني بر وب "» پررونق‌ترین رسانه‌ها هستند.

صفحه 47:
محیط رسانه‌ها در آینده (فرهنگی-اجتماعی) #۴ ظهور و رشد مضامین جهاني در تولید محصولات رسانه‌اي؛ 4# نیاز هر چه بیشتربه کساني است که در نقش مرجع و راهنماي انتخاب و مضرف محصولات رسانةاى ظاهر م شويد. * مجلات و روزنامه‌هايي که به نقد تخصصي آثار مي يردازند؛ ‎a‏ جشنواره‌هايي که به آثار برتر جایزه مي‌دهند: * پايگاه‌هاي داده اينترنتي مربوط به فیلم‌ها؛ و ‎os‏ امکانات هوشمند سايت‌هايي مانند "آمازون ".

صفحه 48:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ مفهوم روند # روند تغییرات پیوسته و منظم داده در بستر زمان است. 1 روند دربردارندمي سلسله رويدادهايي است که با هم به طور منطقي رابطه دارند. # پس اگر روندي را بشناسیم. مي‌توانيم: ۴ رويدادهاي مرتبط با آن را پيش‌بيني کرد. * اقدام‌های دیگران را تحلیل کرد. * تصاویر آینده را ترسیم کرد:

صفحه 49:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ تأملي درباره‌ي روندها # آیا روند یک امر اکتشافی است؟ # آیا ما در عالم واقع چيزي به نام روند را مي‌توانيم نشان دهیم؟ # آیا روند قابل مشاهده است؟ 2 روند در ذهن ما شکل می‌گیرد. آنچه در خارج وجود دارد رویدادها هستند كه قابل مشاهدهاند.

صفحه 50:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ فرایند شکلگيري روندها 14 مشاهده‌ي رويدادهاي گوناگون ‎Mt‏ گزاره‌های مشاهدتی ‏# پردازش روندها ‎

صفحه 51:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ گزاره‌های مشاهدتی: # تعداد کارمندان زن نسبت به ده سال پیش 35 درصد افزایش داشته است. ‎Bt‏ دماي متوسط کره‌ي زمین نسبت به ده سال گذشته افزایش قابل توجهي داشته است. ‏نسبت دانشجویان دختر به دانشجویان پسر در چند سال گذشته افزایش زيادي بيدا ‎SEM ASS‏ ‏## بازدهي کار کارمندان شرکت‌هاي بزرگ در سالهاي اخیر کاهش یافته است. ‎at‏ امسال میزان بارش باران در کشور به متوسط سي ساله کاهش زيادي را نشان ‎lies‏ ‎ ‎Ht‏ خرسهاي قطبي در حال انقراضاند. نرخ بيكاري رو به افزاء ‎ ‎ ‎

صفحه 52:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ روندهاي حاصل از گزاره‌هاي مشاهد تی: روند آلودكي كره زمين و نأثيرات لكن: چون آلودگي زمین زیاد شده است دماي متوسط هر سال افزليش مييلبد و در نتيجه زندكي خرسهاي قطبي به خطر افتاده است و علت کاهش اهش میران بازش در کشور نیز همین است. روند ورود زنان به عرصه‌هاي اجتماعي: با ورود هرچه بیشتر زنان به ‎Ge ee ee‏ «الشجويان دختر هم إفرايش يافتد و يتابراين در ‎dds Ghia lS‏ هم که آغلب از قارغ‌التخصیلان دانشگاه هستند نسبت زنان ‎eh eal a)‏ إست امن مسالة ‎maga‏ امت زد كاري كارمندان بايين بيليد جون كارليي زنان كمتر است و ضمناً با اشتغال زنان عرصه‌ي فعالیت براي مردان كم شده و بيكاري افزايش يافته است. ‎ ‎

صفحه 53:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ ## هیچ کدام از روندهاي ذکر شده قابل مشاهده نیستند بلکه رويدادهاي قابل مشاهده‌اي هستند که در ذهن فرد این گونه به هم پیوسته‌اند روندها ترسط آیندهبز‌هان با انهام از رویدا‌های آتفاق افتاده تولید من شوند و تلاش دارند رویدادها را به گونه‌اي توجیه‌پذیر با هم مربوط کنند و از اين رهگذار به تصويري از آینده برسند.

صفحه 54:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ لايه‌هاي گوناگون روندهاي فرهنگي 6 _روندها و به طور ویژه روندهاي فرهنگي داراي لايه‌ماي گوناگوني هستند. #_ در لايه‌هاي زیرین ما روندهاي جزيي و کوچک را داریم که چه بسا مربوط به قشر خاصی از جامعه و رويدادهاي مربوط به آن‌ها باشد. ‎jo‏ لايه‌هاي بالاتر مابا روندهاي کلي‌تر که از برایند يا پیوند چند روند جزيي‌تر ‎ ‏شکل گرفته‌اند روبه‌رو مي‌شو ‎

صفحه 55:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ مثالي از روندهاي فرهنگي 14 كرليش به استفاده از قدرت‌هاي رولني یک روند به نسبت جزيي است که مي‌توان آن را در بین قشرهاي خاصی از جامعه تشخیص داد. کروه‌هايي از مردم به علوم غریبه و استفاده از قدرت‌هاي فراواني علاه‌مند شده‌اند * کلاس‌هاي آموزش یوگا یا سایر آموزشهاي روحي رونق گرفته‌اند _کتاب‌هاي فراروان‌شناسی با تیراژهای با به چاپ‌های متعدد می‌رسند. * کم و بیش بین طيف‌هايي از جامعه صحبت از این فنون و روش‌ها به گوش مرس 44 لین یک روند جزيي است. اگر ما لین روند را در کنار برخي روندهاي جزيي دیگر ببینیم مکی ات یک رونت کل درس كه شاف ‎PSU ES ARMs‏

صفحه 56:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ روندهاي فرهنگي پایش و ديده‌باني دقیق تمامي روندهاي جزيي و کلان در لايه‌هاي زیرین یا بالايي براي درک مجح از جریان فزهنگی آمروو و داشتن دید تسیب به فرهنگ آینده مهم و لازم اسك به طور مثال اين روندها قابل بررسي هستند: ## رواج مكاتب تسبى كرايائفة ## اينترنت و تأثير آن بر كفتكوي ميان اديانة tals od, SE! ol stm تحول آموزش عالي؛ ‎Bt‏ تحول کاركردهاي خانواده؛ ‏4# تحول معناي ابزار براي انسان متجدد؛ ‎

صفحه 57:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ روند تجددگرايي يكي از اصلي‌ترین روندهايي که در تاریخ معاصر فرهنگ ما را متأثر کرده است و د | اين روند به طور مشهودي بر كليت فرهنك لن هم در معناي عام خود اثر گذاشته است: 1# نظام‌هاي سياسي. اجتماعي. اقتصادي, باورهاي مردم. اخلای. هنجارها و ارزش‌هاي اجتماعي همگي بي‌تردید در مواجهمي فرهنگي میان سنت و تجدد دچار تحول شده‌اند.

صفحه 58:
روندهای تاثیر گدار بر فرهنگ رويدادهاي مرتبط با روند تجددگرايي إل در زمينهي سياسي: در تاریخ معاصر ایران به حکم تحریم تنباکو. مشروطه‌خواهي. نهشت ملي نفت. قيامپانزده خرداد, مبارزات چريکي, انقلاب اسلامي و بسياري ‎lal Woo de eves‏ هدکرنه در زمينمي اقتصادي نیز شيوه‌هاي تولید و تجارت به كلي دگرگون شده است. (تجارت الکترونيك. بازاريلبي با شيوه‌هاي تبليغلتي نوین روش‌هاي جدید توزیع و عرضه) _تجدد به نظام‌هاي آموزشي آموخته است که به دنبال پرورش امثال بوعلي و كانت نباشند. غلیت آمال نظام‌هاي آموزشي مدرن پرورش بیل گیتس‌ها ۱ (دکتر علي پایا)

صفحه 59:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزایش همگرايي فرهنگ و فناوري # فناوري رمز رسيدن به قدرت و ثروت #فناوری» کلید اصلی تغییرات در جامعه‌ی بشري است #انسان در فعاليت‌هاي فناورانه محیط را به منظور رسیدن به مقاصد خود تغییر می‌دهد. #ارتباط فناوري با مهم‌ترین ويژگي انسان مدرن يعني گرلیش به تغيير بیرون به جاي درون» آشکار مي‌شود.

صفحه 60:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزایش همگرايي فرهنگ و فناوري جامعه از تأثیرات فناوري جدید (که پیش از وقوع همه‌ي آن اثرات را نمي‌داند) دچار تغییر فرهنگي مي‌شود. ## شکل زندگي انسان جزتي از فرهنگ اوست و ابزار تا حد زيادي شكل زندكي انسان را تعيين مي كند. با يك تحول فناورانه ابزار و شكل زندكي انسانها تغيير مي‌کند. شكل زندكي انسان هم به عنوان بخشي از فرهنك او روي بخشهاي دیگر‌آن اد مي كذارد.

صفحه 61:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزایش همگرايي فرهنگ و فناوري ‎Sle #‏ چه توليدکنندمي فناوري باشند چه مصرف کننده‌ي ‎el‏ ‎ ‏ن از فناوري اثر مي‌پذیرند. ‎Seen loess er eas ‏اه و رکه‎ ‏نمي تولند به طور دقیق تمام بازخوردهاي فرهنگي يك تحول فناورانه یش‌بینی کند (هرچند آینده‌پژوهان باید در این زمینه کوشش ‏# این تا ‎ ‎ ‏6 اما تأثیرپذیری جوامع واردکننده‌ي فناوري مضاعف است. ‎

صفحه 62:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزایش همگرايي فرهنگ و فناوري مثال: تاثیر ماشین رخت‌شويي بر تربیت فرزندان ي ابزاري مثل ماشین رخت‌شويي به مراتب شل اینترنت. تلویزیون» ماهواره. سینماء ماشین خاب ‎Nerd are rey‏ # این‌ها پیامدهای فرهنگی بی‌شماری دارند که در تعیین فرهنگ آینده موٍثر هستند. 1

صفحه 63:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزايش همگرايي فرهنگ و فناوري جه بايد كرد؟ #۴ عدم دست كشيدن از فناوري و جلوكيري از بازكشت به زندكي بدوي؛ ‎ale Me‏ دادن عموم ار لطمات جبران تايدير فناورى بر فرهتك؛ # همكاري آینده‌پژوهان. فیلسوفان علم و فناوري و جامعه‌شناسان # بدانیم چه چیز وارد یا تولید مي‌کنيم و براي تأثیرات آن برنامه‌ريزي ‏داشته باشیم تا افسار آینده‌ی فرهنگی‌مان به دست بیگانه رها نباشد. ‎ ‎

صفحه 64:
روند افزايش تاثیرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نو ۴ _علوم و فناوري‌هاي نو بخشي از فرهنگ هستند که با عناصر دیگر فرهنگ و جهن طییفت در قامل فسی هار و اورا نک #6 فناوري‌ها مهمترین عامل در شکل دادن به سيماي آيند‌ي زندگي انسان به شمار مي‌آیند (برونرز). جهان امروز به سبب تفييرلتي که انسان در آن ایجاد کرده است بیشتر ماهیت فرهنگي دارد و مرز میان فرهنگ و طبیعت تا حدي کمرنگ شده است. 8 هيج قلمرويي در زندگي انساني وجود ندارد که متأثر از فناوري نباشد. 24 با لین حال بقاي جوامع بشري و رشد موزون و هماهنگ آنها در گرو شناخت هرچه دقیق‌تر از فناوري و تحولات آن است (دورف).

صفحه 65:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزایش تا ي هاي 8 فناوری جدید آنجنان چهرمی بشر را تغییر داده است که انسان را به جاي "حیوان ناطق" به صورت "حیوان ابزار ساز" توصیف مي‌کنند. (برگسن) هر فناوري تولیدشده به منظور خاصي ایجاد مي‌شود اما پس از تولید ممکن است. کساني کاركردهاي ديگري نیز براي آن بيابند که مورد نظر تولیدکننده نبوده است و حتا برخي کاركردهاي مورد نظر تولید کننده کنار گذاشته شوند.

صفحه 66:
فناوری و فرهنگ آینده روند افزایش تاثیرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نو 1# ژاك الول و هربرت مارکوزه و هنس یوناس از جملهي كساني هستند که فناوري را غیرقابل کنترل و هدایت مي‌دانند. فناوري‌ها ریشه‌ها و پيامدهاي فرهنگي و ارتباط وسيعي با سایر بخش‌های فرهنگ دارند. # لین تأثیر و تأثر این امکان را فراهم مي‌کند تا ارزش هاي حاکم بر يك جامعه بر روي فناوري‌هاي نو تأثیر بگذارند.

صفحه 67:
تاثیرات روند افزایش تاثیرات انسانی و اجتماعی فناوری هاي نو با به وجود آمدن ابزار جدید. عده‌اي در جامعه نه تنها شغل بلکه منزلت اجتماعی‌شان را هم از دست می‌دهند. #۴ فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطاتي باعث شده اند که آثار هنري طي یک هفته در همه‌ي جهان فروخته شود. # فناوري‌هاي رسانه‌اي و گسترش و لثر گذارتر شدن آنها نحومي هدلیت جامعه را زیر و رو کرده است. #_مطبوعات و شبكهي اینترنت نه تنهابه رشد نظري و اخلاقي و زیباشناسانه ب | ‏ل ل ل‎ ce tae ec ‏آسیب‌پذیر مي‌سازد.‎

صفحه 68:
فناوری و فرهنگ آینده تاثیرات روند افزایش تاثیرات انسانی و اجتماعی فناوري هاي نو ‎a‏ هميشه ما مجبور مي‌شويم فرهنگ خود را با فناوري‌هايي که دیگران براي ما طراحي و تولید مي‌کنند هماهنگ کنیم. ‏فناوري‌هاي جدید به گونه‌اي هستند که خطرات و عوارض گسترده آنها پس از وقوع و زماني كه دیگر علاجي ندارند, به ظهور مي سند. ‏# در جهان امروز که عدم قطعیت بر آن حکم‌فرماست دانش و جهل ما هر دو مي‌تواند خطرآفرین باشد. (تزریق واکسن در انگلستان) ‎

صفحه 69:
فناوری و فرهنگ آینده تاثیرات روند افزایش تاثیرات انساني و اجتماعي فناوري هاي نو جه بايد كرد؟ 4# نباید گمان کنیم فناوري سراسر نفع براي بشر است 4# تفييراتي که قناوري ایجاد مي‌کند براي همه به طور یکسان نفع ندارد. 8 ایجاد تغییر در ارزش ها توسط فناوری‌های نو پدیده‌ی قابل تأملی است. 44 توجه به بومي گرايي فناوري _تغییرات فناورانه اغلب بازگشت ناپذیرند, (تلویزیون) فناوری های نو و پيامدهاي آن ها لین استعداد را دارند که به سرعت طبيعي. هميشگي. ضروري و خدادادي تصور شوند (برق).

صفحه 70:
صنایع فرهنگی 8 ترکیب صنعت و فرهنگ تا ات وت ای ‎ESSA aro‏ اقتصادي و پا دفاعی صنعت فرهنگي در پي مادي‌سازي فرهنگ است. * فرهنگ غیر مادي است و توسط صنعت فرهنگي به محصول مادي تبدیل مي‌شود. # هدف صنعت فرهنگي نیز رسیدن به ثروت و یا قدرت.

صفحه 71:
صنایع فر هنگی 4# صنعت فرهنگی به صنعتی گفته می‌شود که محصولات آن: * درون مایه فرهنگي داشته باشند © " روح و روان بشر را هدف گرفته باشند مبتنی بر خلاقیت باشند: تفاوت صنایع فرهنگي با دیگر صنایع: * ورودي و مواد اولیه آن ارزش فيزيکي نداشته و احساسات تراوشات ذهني و نوآوري‌هاي بشر است:

صفحه 72:
صنایع فرهنگی فناوري‌هاي فرهنگي چیستند؟ 44 فناوري‌هاي فرهنگي چارچوب صنایع فرهنگي را شکل مي‌دهند. ® فناوري فرهنگي به‌كارگيري ابزارها براي تولید محصولات فرهنگي است: اگر به فرهنگ از دريچهي صنعت بنگریم. فناوري‌هاي فرهنگي را

صفحه 73:
حوزه‌هاي صنایع فرهنگي 6 سینما # رسانه‌ها 8 چاپ و نشر

صفحه 74:
صنایع فرهنگی تاریخچه صنایع فرهنگي #۴ ۰1930 دو نظریه پرداز آلمانی به نام‌هاي آدورنو و هورخیمر ‎OE‏ ابندا دشمن جامعة انكاشته م شد # اما آمروزه این سناع تصمين تتتدوى بابدارى جامعة هستند:

صفحه 75:
صنایع فرهنگی ويژگي‌هاي صنایع فرهنگي 4# در پس زمینه اقتصاد صنعتی قرار دارند 24 نمي‌توان هر صنعت فرهنگي را به تنهايي دید 4# توجيه اقتصادى دارد 4# ترويج سياستهاي كوناكون دولتها و ملتها هستند.

صفحه 76:
صنایع فرهنگی كاربردهاي صنایع فرهنگي 2 اقتصادي دفاعی فرهنگي اجتماعی 4# امنیت ملي (حفظ میراث و ارزش‌هاي ملي) زیست محيطي

صفحه 77:
فر صت‌هایی برای فرهنگ آینده ما فناوري‌هاي نرم 4# تغییر در پارادایم فناوري ## فناوري آینده از دید آینده‌پژوهان : به فناوري‌ها و صنایع نرم است.

صفحه 78:
فر صت‌هایی برای فرهنگ آینده ما دانش فرهنگي درک فرهنگی عوامل فرهنگي 2 هوشمندي فرهنگي دانش فرهنكي يكي از مولفه‌هاي مهم پيروزي در جنگهاي فرهنگي است

صفحه 79:
فر صت‌هایی برای فرهنگ آینده ما رصد فرهنگي ‎Ree a‏ ارزش‌هاء نگرش‌هاء هتجارها و رفتارهای موجود در جامعه؛ سطح فا هنگ ملی و عمومی و خرده فرهنگ‌ها ‏مساله‌شناسی فرهنگی و پایش جریان‌های فرهنگی تولید شده در حوزه‌های مختلف جامعه اعم از فرهنگ دینی؛ فرهنگ سیاسی؛ فرهنگ اقتصادی؛ فرهنگ مدنی و فرهنگ علمی ‏#4 هدف آسن آینده‌نگری فرهنگی و شناسایی به موقع جریان‌ها و مسایل فرهنگی و ارائه راهبردهای مواجهه‌ي صحیح با آن‌ها می‌باشد. ‎

صفحه 80:
فر صت‌هایی برای فرهنگ آینده ما رصد فرهنگي 4 مقاطع گوناگون زماني & جریان‌های ضرهنگی ‎Ht‏ حوزه‌های فرهنگی ‏سطوح فرهنگی ‎Bt‏ محصولات و کالاهای فرهنگی ‎bol‏ ‎Ht‏ كرودهاى مرجع اصلى در جامعه 8# سبک زندگی ‎

صفحه 81:
فر صت‌هایی برای فرهنگ آینده ما توسعه صنعت فرهنگي # صنعت فرهنگي به مجموعه‌اي از صنایع اطلاق مي‌شود که محصولات ‎Lag]‏ درون‌مایه فرهنگي و معنوي دارند و براي غني‌سازي حيات روحاني و يالايش روح به كار می رون 4 صنعت فرهنكي بر يايه فناوري فرهنكي است. # صنايع فرهنكي مي توانند افزون بر توسعه زيرساختهاي اقتصادي دیگر صنایع فرهنگ را به سمت یک آینده مطلوب جهت دهي کنند.

صفحه 82:
فر صت‌هایی برای فرهنگ آینده ما آينده‌نگاري فرهنگي ‎Ze i‏ ۰ ‎Ht‏ حوزههاي متنوع ‎a‏ دانش ضمني # افراد دغدغه‌مند #۴ پومي بودن

صفحه 83:
1# روند كنوني جهاني‌شدن پيامدي جز نابودي خرده فرهنگ‌ها نخواهد داشت. باید با آن مقابله کرد. a eee ‏به هیچ وجه نتيجهي مطلوبي را نويد نمي‌دهد. ما نمي توانيم‎ ‏جنبه‌هاي فرهنگي علم و فناوري را نادیده بگیریم.‎ ۴ پس نیاز ما کوشش و کار نرم افزاري است. لن هم نه سطحي و كليشدايء واقع گرایانه و موثر؛ # براي افراد و گروه‌هاي غيررسمي اجتماعي. پذیرش حداقلي فرهنگ مدرن مي‌تواند باعث کمتر شدن آسيب‌هاي هجوم فرهنگي شود.

صفحه 84:
با تشکر از توجه و همراهی شما

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان