علوم مهندسی معماری و عمران

آکوستیک در ساختمان

آکوستیک در ساختمان

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آکوستیک در ساختمان”

آکوستیک در ساختمان

اسلاید 1: آکوستیک در ساختمان

اسلاید 2: مبانی اکوستیک:آکوستیک در معماری : فن طراحی فضاها ، بناها و سیستم های مکانیکی مطابق با نیازهای شنوایی1- شنیدن صداهای مطلوب 2- کاهش صداهای آزاردهندهسه جزء مشترک سیستم های اکوستیکی :1- منبع2- مسیرانتقال3-دریافت کننده

اسلاید 3: تعریف صدا :یک موج فیزیک ،یا ارتعاش مکانیکی ،یا یک سری از تغییرات فشار در یک فراگیر کشسان است.صدای هوابرد : فراگیر کشسان هواست.( امواج صوتی از طری هوا منتقل می شوند)صدای پیکری : فراگیر کشسان بتن ، فولاد ، چوب ، شیشه و ترکیباتی از این مواد است.امواج صوتی از طریق ارتعاش عناصر ساختمانی منتقل میشوند)علم آکوستیک در ساختمان مربوط به کسانی است که در بناها و ساختمان ها زندگی می کنند.

اسلاید 4: سرعت انتشار:صدا بسته به محیط انتشار با سرعتهای متفاوتی حرکت می کند.سرعت صوت در مقایسه با نور آهسته است. محيط سرعتسرعت محيط متر بر ثانيه m/sفوت بر ثانيه ft/sهوا3441130آب14106425چوب330010825آجر360011800بتن370012100فولاد490016000شيشه500016400آلومينيوم580019000سرعت انتشار صدا در محیط های مختلف

اسلاید 5: محیط انتشار صوت:محیط نزدیک : فضایی است که بلافاصله و درست در نزدیکی منبع صوت ایجاد می شود و گاها تحت عنوان طول موج پایین ترینمحیط دور : فضای اطراف محیط نزدیک است. به این معنی که محیط دور از فاصله ای به میزان حداقل یک واحد طول موج از منبع صوت شروع می شود.محیط آزاد(باز) : محیط آزاد منطقه ای است که در آن هیچ موج صوتی منعکس نمی شود. به عبارتی هیچ حائلی برای انعکاس وجود ندارد و موج بطور کاملا آزاد مسیر خود را طی می کند.

اسلاید 6: محیط پر انعکاس(محیط بسته) :زمانی که محیط های دیگر موجب انعکاس صدا می شود، منحنی های صوت و انعکاس صوت بسیار پیچیده تر می شود. زمانی که موانع، جاذب صوت نباشند ، از انعکاس موج صوتی، منحنی های دیگری شکل می گیرد. موج های صوتی منعکس یافته شده انقدر می شکنند تا انرژی خود را از دست می دهند.

اسلاید 7: طول موج:فاصله اي كه موج در يك چرخه طي مي‌كند يا فاصله بين دو نقطه مشابه از امواج پي درپي، طول موج ناميده مي‌شود.گستره طول موج قابل شنيدن براي انسان از 27/1 سانتي متر تا 24/15 متر است.

اسلاید 8: آستانه شنوايي:حداقل شدت صدايي كه يك گوش سالم مي‌تواند تشخيص دهد 10-16 W / cm2 است . حداكثر شدت صدايي كه گوش بدون صدمه مي‌پذيرد تقريبا  W/cm2103 است. گسترده اين دوآستانه  1013 است.

اسلاید 9:

اسلاید 10: سنجش صوت و صداواحد شدت میزان صوت و صدا یا Sound and noise intensity unit ،دسی بل می باشد. از آنجاییکه انتشار موج  شبیه نمودار سینوسی می باشد، لذا سیکل در ثانیه یا هرتز به قرار زیر است:

اسلاید 11: جدول 2: میدان شنوایی گوش انسانتراز شدت و فشار صدا:اندازه گیری توسط صداسنج تغییر ذهنی در بلندیتغیير در تراز (Db )تا اندازه اي محسوس 3محسوس 1-6كاملا محسوس 7دو برابر يا نصف بلندي 10چهار برابر يا 4/1 بلندتر20 

اسلاید 12: نمونه هایی از صداسنج

اسلاید 13: گراهام بل

اسلاید 14: انواع صدا:1- نغمه نابصدایی است که یک فرکانس ثابت داشته و اسیلوگرام آن به صورت نوسان ساده سینوسی مانند شکل زیر است.2- نغمهصدایی استه که از جند فرکانس مربوط به هم تشکیل می شود یعنی از یک فرکانس اصلی و ضرایب آن مانند صدای موسیقی

اسلاید 15: 3- نوفهاگر در اسیلوگرام به جای خطوط مشخص و منظم نوار نامنظمی ایجاد گردد، آن صدا دارای اجزای مشخصی نبوده و از لحاظ فیزیکی شکل خاصی نخواهد داشت در نتیجه این گونه صداها خوشایند و دلپذیر نبوده و نوفه نامیده می شود.

اسلاید 16: سرچشمه های صوتی:1- سرچشمه های نقطه ایبه سرچشمه های گفته می شود که در انها امواج از همه جهات به صورت کروی منشر شده و سرچشمه صدا در مرکز کره قرار دارد مانند صدای یک انسان یا یک بلندگو.سرچشمه های خطی:2- سرچشمه های خطیامتداد چند سرچشمه نقطه ای در یک جهت (صدای بزرگراه)

اسلاید 17: سرچشمه های صفحه ای:امتداد سرچشمه نقطه ای در دو جهت (صدای حضار در یک سالن)

اسلاید 18: تاثیر شرایط محیطی بر صدا:تاثیر بادصدای حاصل از یک منبع صوتی همواره در جهت باد بیشتر بوده و در خلاف جهت باد کمتر است

اسلاید 19: تاثیر دمااز آنجایی که سرعت صدا وابسته به دمای محیط است، در دمای بالاتر سرعت صدا نیز افزایش می یابد.

اسلاید 20: رفتارهای امواج در برخورد با سطوح سطح بازتابنده سطح جذب کننده سطح پخشاینده

اسلاید 21: صدا در فضاها بسته:هنگامی که صدای پیوسته ای در محیط بسته ایجاد شود میدانهای صوتی ایجاد می گردد.در صورتی که صدا نغمه یا نوفه نباشد و مانند کلام حاوی پیام باشد اتاق باید به گونه ای طراحی شود که صدا به وضوح شنیده شود.

اسلاید 22: انعکاس صدا:تئوری امواج بر مبنای مطالعات حرکت امواج در یک فضای سرپوشیده سه بعدی است.آکوستیک هندسی:پرتوهای صوتی برخوردنده با پرتوهای صوتی بازتابنده هر دو در یک سطح قرار داشته و زاویه تابش با زاویه بازتاب برابر است.

اسلاید 23: بازتاب از سطوح مسطح (پژواک)چنانچه پرتو بازتابی از یک سرچشمه در فاصله دوری قرار گرفته است به سطح مسط برخورد کند و بدون هیچ تغییری بازتاب گردد اصطلاحاً پژواک انجام شده است.بازتاب از سطوح منحنی:سطوح منحنی بسته به اینکه محدب یا مقعر باشند نسبت به انعکاس صدا رفتار متفاوتی دارند.

اسلاید 24: بازتابنده های صوتی:امواج منتشر شده از منبع صدا در فضاهای محصور از راه های مختلفی (پس از بازتاب در سقف کف و دیوارها) به گوش شنونده می رسد از اینرو ممکن است به علت طولانی بودن راه برخی از بازتاب ها مدتی پس از صدای مستقیم به گوش برسد.به منظورتقویت و هدایت امواج صوتی به صورت طبیعی از منبع مورد نظر از بازتابنده های صوتی که در سقف و یا دیوارها نصب می شود استفاده می کنند.

اسلاید 25: روش تعیین مکان بازتابنده صوتیسقف مسطح:

اسلاید 26: سقف شیبدار:

اسلاید 27: بازتابنده صوتی معلق :در فضاهایی که ارتفاع سقف زیاد است و موجب ایجاد پژواک ناخواسته می شود جهت کنترل امواج منعکس شده از بازتابنده های صوتی معلق استفاده می شود.

اسلاید 28: پخش کننده ی صوتی:به منظور رسیدن به یک میدان آکوستیکی همگن انرژی صوتی باید به صورت یکنواخت در سالن پخش گردد به این منظور از انواع پخش کننده های صوتی استفاده می شود.

اسلاید 29: جذب صدا:هنگامی که انرژی صوتی به یک ماده برخورد می کند قسمتی از آن بازتاب یافته و قسمت باقیمانده که بازتاب نیافته جذب می شود.درصد دقیق جذب و بازتاب و تراگسیل بستگی به نوع ماده ساختمانی دارد.

اسلاید 30: انواع جذب کننده های صوتی:جذب کننده ها انواع مختلفی دارند که برحسب تغییرات ضرایب جذب آنها بحسب فرکانس و نوع کاربرد انها مشخص می شوند1- جذب کننده الیافی و یا متخلخلپشم های معدنی الیاف و فوم ها ساختمانی باز و متخلخل تبدیل انرژی صوتی به گرماییعوامل موثر در این نوع جذب کننده ها:ضخامتپرزدار بودنمیزان فشردگی

اسلاید 31: ساخت اینگونه مصالح جاذب : مواد الیافی را با چسب های مخصوص مخلوط کرده و به صورت ورق و صفحات با ضخامت های گوناگون بکار می برند.

اسلاید 32: جذب کننده های پوسته ای: این نوع جذب کننده ها هم به صورت ورقهای انعطاف پذیر روی چارچوب قابل نصب هستند و هم به صورت صفحات سخت از جنس تخته سه لایی نئوپان و فیبر وجود دارند. در هر صورت این صفحات باید با یک فاصله از دیوار نصب شوند.بیشترین بازدهی این صفحات در فرکانس های کم است.

اسلاید 33: جذب کننده هاب حفره ای:این نوع جذب کننده ها در واقع مخازن کوچکی از هوا هستند که با یک گلوگاه باریک باسطح دیوار ارتباط برقرار می کنند در این نوع جذب کننده ها هوای داخل حفره به صورت ارتجاعی عمل می کند.

اسلاید 34: جذب کننده های روزنه دار:در این صفحات هر سه روش قبل یعنی جذب کننده الیافی پوسته ای و حفره ای با یکدیگر ترکیب شده است جنس این نوع صفحات می توانداز نوارهای چوبی ، تخته سه لایی ، گچی ، مقوایی و یا فلزی باشد که به عنوان جذب کننده پوسته ای نیز عمل می کند.

اسلاید 35: نصب مواد جاذب:نصب مستقیم جاذب روی دیوار یا سقف کم تاثیرترین روش است زیرا مواجهه با صوت را به حداقل ممکن کاهش می دهد.برای افزایش میزان اثربخشی، ماده جاذب را باید به ترتیب زیر بکار برد:1-مستقیماً روی سطح اتاق2- زیر سقف طوری معلق شود که در تماس با دیوارهای اطراف نباشد.3- به شکل کرکره عمودی یا بافل از سقف آویزان شود.4- به شکل مکعب یا چند وجهی ساخته شود که از سقف اویزان گردد.

اسلاید 36:

اسلاید 37: انتقال صدا:هنگام برخورد امواج صوتی با یک صفحه سخت و استوار، علاوه بر انعکاس و جذب امواج مقداری از آن سطح عبور می کند.شاخص کاهش صدا:شاخص کاهش صدای یک جداکننده (R) برحسب دسی بل افت تراگسیل نیز نامیده می شود.این شاخص عبارتست از میزان کاهش تراز صدای منتقل شده به واسطه عبور از یک ماده

اسلاید 38: ضریب انتقال جداکننده ای:برای اندازه گیری انتقال صدا از طریق یک جداکننده بااندازه گیری انرزی صوتی در هر دوطرف جداکننده می توان دریافت که چه بخشی از انرزی صوتی از جداکننده عبور کرده است.

اسلاید 39: قانون جرم:بدیهی است هر چه جرم یک جداکننده بیشتر باشد انرژی صوتی بیشتری برای به ارتعاش درآوردن آن مورد نیاز خواهد بود. بنابراین هرچه جداکننده سنگین تر باشد شاخص کاهش صدای آن بیشتر خواهد بود.جداکننده های چند جداره با لایه هوا: هر چه فاصله بین دو لایه بیشتر شاخص کاهش صدای آن یشتر است.

اسلاید 40:

اسلاید 41: پنجره هاپنجره ها یکی از مهم ترین عوامل منتقل کننده نوفه خارجی به درون ساختمان به شمار می روند ضخامت شیشه درزبندی پنجره و دوجداره بوده آن از جمله عواملی است که در شاخص کاهش صدای پنجره موثر می باشد در پنجره دو جداره ضخامت لایه هوای بین دو شیشه عامل تعیین کننده ای در شاخص کاهش صدا به شمار می رود.

اسلاید 42: تاثیر بازشو ها در میزان انتقال صدابازشوها درزها و یا روزنه های موجود در یک جداکننده هرچقدر هم که کوچک باشد تاثیر قابل توجهی در انتقال صدا از طرفی به طرف دیگر خواهند داشت بنابراین باید دقت کافی در پوشاندن درزهای موجود در دیوار ، پنجره در و سایر موارد مشابه داشت تا شاخص کاهش صدای جداکننده به حداکثر برسد.

اسلاید 43: نوفه:صدایی که ناخواسته باشد نوفه یاسروصدا نامیده می شود.منابع متداول نوفه :هواپیما، خودروها،موتورسیکلت ،راه آهن متروماشین آلات راه سازی، ساختمان سازی و صنعتی سیستم تهویه مطبوع ،کولر جاروبرقی،سشوار،پنکه ، دستگاه تایپ، چاپگرهاگفتگوهای بلند ،حیوانات خانگی، استریوهای پخش ، رادیو تلویزیون، ادوات موسیقیکوبیدن میخ ، استفاده از دریل

اسلاید 44: تاثیرات نوفه بر انسان:ضایعات دائمی در شنواییاثرات صدا در چشم به صورت بازشدن مردمک چشمترشح غده ی تیروئیدضربان سریعتر قلبانقباض عروق و بالا رفتنفشار خونافزایش ترشح آدرنالینسرگیجهتاثیر روی زمان و کیفیت خوابوزن کم نوزاد در هنگام تولدتراز صدا (db)تاثیر150از دستدادن ناگهانی شنوایی120دردناک100قرارگرفتن در معرض این صدا به مدت کوتاه موجب کاهش قدرت شنوایی می شود و در مدت طولانی تر موجب آسیب رساندن به دستگاه شنوایی می شود.90قرار گرفتن در معرض این صدا به مدت طولانی موجب ازئست دادن شنوایی می شود.65 قرار گرفتندر معرض ایت صدا به مدت طولانی موجب خستگی روحی وجسمی می شود.تاثیر ترازهای صداهای مختلف

اسلاید 45: به ازای هر 3 دسی بل افزایش صدا میزان فشاری که به پرده ی گوش وارد میشود 2 برابر میگردد دو عامل شدت و صدا و طول مدت قرارگیری در معرض منبع صدادر آسیب به شنوایی انسان موثر میباشد.تراز شدت صدادرجه شنوایینشنیدن صدایی با شدت 20 دسی بلنقص مهمی به شمار نمی رودنشنیدن صدایی با شدت 30 دسی بلنقص در مکالمه ظاهر خواهد شد.نشنیدن صدایی با شدت 45 دسی بلسنگینی گوشنشنیدن صدایی با شدت 85 دسی بلکری

اسلاید 46: انواع نوفه از نظر محیط:نوفه هوابرد : محیط انتشار این امواج صوتی هواست.نوفه پیکری : از طریق مرتعش شدن جسم امواج منتقل می شوند.

اسلاید 47: برسنج نوفه:حداکثر صدای ناخواسته که می توان تحمل کرد و به کار خواسته آسیب نرساند ، برسنج نوفه نامیده می شود.نوع فضا حداکثر تراز نوفه اتاق خواب40-35اتاق نشیمن40-35آشپزخانه50اتاق هتل ، متل و بیمارستان40-35سالن کنفرانس40-35کلاس در تا ²m30040-35کلاس درس بزرگتر از ²m30035-30آزمایشگاه ها45کارگاه ها50سالن ورزش45-40دفاتر خصوصی45-40کتابخانه ها45-40استودیوهای خبریکمتر از 30

اسلاید 48: کنترل نوفه هوابرد:در نوفه هوابرد انسداد درزها و تقویت شاخص کاهش صدای جدارها از جمله مهم ترین عوامل کنترل نوفه بشمار می رود.

اسلاید 49: کنترل نوفه هوابرد بین دو اتاق از طریق اتصال کف و دیوارهابه منظور پیشگیری از انتقال صدا از طریق محل اتصال کف به دیوار، باید کف نیز از محل نصب عایق صوتی به صورت منقطع اجرا شود تا انتقال صدا به حداقل برسد.

اسلاید 50: اگر سطوح دیوار به اتاق مجاور متصل باشد، امواج صوتی پس از برخورد به سطوح دیوار باعث ارتعاش آن می شود و صدا انتقال می یابد

اسلاید 51: جلوگیری از انتقال صدا از طریق دیوارها: این سطوح را اطراف محل تقاطع می چرخانیمبا ایجاد یک درز یکپارچگی سطوح را از بین می بریم و در محل اتصال درز از مواد پرکننده ارتجاعی (الاستیک) استفاده می کنیم.

اسلاید 52: کنترل نوفه هوا از طریق فضای خالییکی از راههای انتقال صدا از یک اتاق به اتاق دیگر عبور صدا از طریق فضای خالی بین سقف کاذب و سقف اصلی است که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد.در صورتی که این فضا توسط مانعی مسدود شود شاخص کاهش صدا افزایش یافته و بهترین حالت زمانی است که دیوار جداکننده تاسقف اصلی امتداد یابد.

اسلاید 53: شاخص کاهش صدا به ترتیب از (الف) تا (د) افزایش می یابد.

اسلاید 54: کنترل نوفه هوابرد از طریق کانال تهویهدریچه کانال حتی المقدور از یکدیگر فاصله داشته باشندسطح داخلی کانال توسط یک ماده جاذب صدا پوشانده شودتا از انعکاس مکرر صدا در کانال جلوگیری کند.به ازای هر چرخش 90 درچه در مسیر کانال 5 دسی بل از تراز نوفه کاسته می شود.

اسلاید 55: نمونه هایی از کانال های جاذب صدا که در فضاهای پرسروصدا و یا اماکن امنیتی استفاده می شود.

اسلاید 56: برای به حداقل رساندن نوفه هوابرد از طریق کانال ها می توان از جعبه صداگیر استفاده کرد جعبه ی صداگیر محفظه ای است که در مسیر کانال یا جلوی دریچه ها کار گذاشته می شود تا از ورود و خروج صدا ناخواسته جلوگیری کند.نمونه ای از جعبه صداگیر

اسلاید 57: کنترل نوفه هوابرد از طریق درها:استفاده از درهای مخصوص ضد انتقال صدا با درزبندی کامل

اسلاید 58: استفاده از دو در یک فضااز این روش در رستوارنها و آشپزخانه ها بهمنظور پیشگیری از انتقال صدای آشپزخانه به محیط رستوران استفاده می شود.

اسلاید 59: ایجاد فاصله بین در واحدهابه دلیل وجودبعد مسافت از تراز بلندی صدا کاسته می شود.

اسلاید 60: کنترل نوفه هوابرد، استفاده از دیوار پوش های مناسببا استفاده از دیوار پوشش می توان مشخصات صوتی دیوارهای موجود را تا رسیدن به حد مطلوب بهبود بخشید همچنین برای دیوارهای جداکننده بنایی در حال اجرا می توان بدون افزایش زیاد ضخامت به عایق صوتی مطلوب دست یافت

اسلاید 61:

اسلاید 62: کنترل نوفه پیکری:برخلاف صداهای هوابرد ارتعاشات مکانیکی به راحتی از میان عناصر ومصالح ساختمانی عبور می کند.در صداهای ضربه ای صدا با سرعت از طریق ساختار بنا منتقل می شود و تباهی ناچیزی دارد.انتقال سریع صدای حرکت قطار از طریق ریل ها

اسلاید 63: کنترل نوفه پیکره ای ناشی از سقفاین نوع نوفه عمدتاً از طریق صدای پا از کف ناشی می گردد در سقف دو نوفه هوابرد و پیکره ای تواماً می بایست مورد کنترل قرار گیرد.عایق صوتی بهتر است روی کف اجرا گردد تا زیر سقف زیرا در این صورت اثرات نوفه پیکره ای در همان ابتدا مورد تباهی واقع می شودراههای مبارزه با نوفه ناشی از سقف:1- پوشاندن کف با موکت فرش یا مواد الاستیکی2- استفاده از سقف کاذب3- استفاده از کف شناور

اسلاید 64: سقف کاذباجرای سقف کاذب در زیر سقف اصلی باعث کاهش تراگسیل نوفه پیکره ای می شود که در صورت استفاده از ماده ی جاذب در فضای خالی میان سقف کاذب و سقف اصلی میزان این کاهش بیشتر خواهد شد .

اسلاید 65: کفسازی با لایه الیافی:در این روش صدابندی توس مفروش کردن کف با یک لایه الیافی (مانند فرش و موکت) حاصل می شود. آزمایشات نشان داده با استفاده از این نوع پوشش ها (بسته به چگالی و ضخامت لایه) بین 13 تا 29 دسی بل می باشد

اسلاید 66: کف شناور :در این روش صدابندی ، کفسازی هر طبقه از سقف سازه ای زیرینی خود باقرار دادن یک لایه الیافی و یا به وسیله پوکه ریزی جدا می شود با استفاده از این ساختار مزاحمت های صوتی تا 29 دسی بل کاهش می یابد.

اسلاید 67:

اسلاید 68: کنترل نوفه پیکره ای ناشی از سیستم تاسیساتوابسته به سه عامل مهم:1- فشار آب 2- سرعت آب3-نوع لوله ها و مفاصل از نظر کیفیت وقطر بستگی داردکاهش این نوع نوفه1- از ایجاد پیچ وخم زیاد بپرهیزید2- فشار آب ساکن در لوله نبایدبیشتر از 25/0mpa باشد3- سرعت اب باید کمتر از 2 m/s باشد4- استفاده از عناصر ارتجاعی در حد فاصل بین لوله و عناصر ساختمانی

اسلاید 69: کاهش نوفه ناشی از ترافیک زمینیمحافظت بنا از صداهای ناخواسته خارجی وایجاد آرامش یکی از مهمترین نکات در تعیین محل بنا است. نوفه ی ترافیک زمینی یکی از مهمترین عوامل الودگی صوتی در شهرهای امروزی است راهکار ها:ایجاد فاصله مناسب: هرچه فاصله منبع صدا از انسان بیشتر باشد شدت صدایی که با انسان می رسد کمتر است.

اسلاید 70: انتخاب پوشش مناسب سطح سواره ها:هرچه سطح جاده هموارتر و دارای تخلخل بیشتری باشد صدای تولیدی کمتر خواهد بود.بهترین گزینه پوشش مناسب سطح سواره ها بتن ، مخلوط بتن و آسفالت و لاستیک بازیافتی است.حایل های صوتی:حایل های صوتی مانند دیوارها صفحات جداکننده اختلاف سطح ونظایر آن موانعی در برابر انتشار امواج صوتی درفضای باز است.

اسلاید 71: حایل صوتی از سه طریق صدایی را که از بزرگراه به گوش میرسد را کاهش می دهد.جذب صدابازتاب آن به داخل بزرگراهتغییر مسیر به گونه ای که مجبور به طی مسیر بلندتر از حد عادی شود.

اسلاید 72:

اسلاید 73: پلان صحیح بنا از نظر حفاظت آکوستیکی:یکی ازنکات مهم در طراحی بنا به خصوص در ساختمانهای مسکونی از لحاظ حفاظت آکوستیکی ، جایگزینی صحیح فضاهای همجوار است.همجواری : فضاهایی از قبیل موتورخانه آشپزخانه راه پله کانال آسانسور و... نباید در جوار اتاق خواب طراحی شود.

اسلاید 74: جهت گیری اتاق ها: برای جلوگیری از نوفه خارجی بنا از جهت گیری اتاق خواب به سمت پرسروصدای محیط اطراف باید بپرهیزیم و حداقل شاخص کاهش صدا برای جداره های خارجی اعم از دیوار و یا پنجره رعایت شود.بالکن ها: استفاده از بالکن های بدون سقف انعکاس صدا را به داخل بنا به حداقل میرسانیم.

اسلاید 75: جهت گیری بلوک ها: در طراحی بلوکهای ساختمانی به منظور اجتناب از ایجاد موج ساکن که در اثر بازتاب مکرر امواج صوتی بین سطوح بزرگ سخت و موازی ایجاد می شو از احداث بلوک های موازی با فواصل کم بپرهیزیم و حتی الامکان بلوک ها به صورت زیگزاگ و موازی بودن سطوح کوچکتر طراحی شود.

اسلاید 76: کنترل نوفه در دفاتر اداری:در بسیاری از فضاهی عمومی از قبیل سالن های انتظار لابی هتل ها و نظایر آن مانند دفاتر اداری شرایط ایده ال صوتی شرایطی است که مکالمات خصوصی افراد توسط دیگران شنیده نشود و نه صدای دیگری مزاحمت ایجاد کند.شاخص وضح گفتار: تعیین میزان محرمانه بودن گفتاردر جدول زیر عدد صفر محیط آکوستیکی محرمانه و عدد یک محیط آکوستیکی کاملا واضح را نشان می دهد.شاخص وضوح گفتارمحرمیت گفتار0/5-0کاملا محرمانه0/2-0/6قابل قول0/3-0/21ضعیف0/7-0/31غیر قابل قبول1-0/71وضوح کامل گفتار

اسلاید 77: زاویه گوینده به شنونده:بدیهی است بیشترین انرژی صوتی زمانی منتقل می شود که گوینده و شنونده روبروی یکدیگر باشند (زاویه صفر درجه)، به ازای هر 90درجه چرخش گوینده نسبت به شنونده 0/15 از شاخص وضوح گفتار کاسته می شود و بیشترین کاهش زمانی اتفاق می افتد که گوینده پشت به شنونده است. فاصله گوینده از شنونده:در یک محیط باز به ازای دوبرابر شدن فاصله گوینده از شنونده 6 دسی بل افت صدا وجود خواهد داشت.

اسلاید 78: اصول طراحی آکوستیکی:تاریخ آغاز طراحی اکوستیکی با ساخت تئاتر یونان باستان و سپس رم باستان شروع شد. رفتار صدا در یک فضای سرپوشیده:هنگامی که صدایی که از منبع صوتی در این گونه اماکن تولید می شود صدای تولید شده از منبع دور شده تا هنگامی که به سطوح اتاق ویا تالار برخورد می کند پس از برخورد امواج صوتی باسطوح بخشی از ان جذب بخش دیگر از دیوار عبور کرده و بقیه آن پس از برخورد بازتاب می نماید.

اسلاید 79: صدایی که از یک نقطه مشخص در اتاق دریافت می شود از دو بخش جداتشکیل می گردد:1- بخش اول صدایی است که مستقیماً از منبع صوتی به نقطه معین می رسد که به عنوان امواج اصلی نامیده می شود.2- بازتاب امواج صوتی برخورنده با سطح داخلی است که به آن نقطه مفروض می رسد و امواج غیر مستقیم نامیده میشود.واخنش: مدت زمانی که از لحظه قطع سرچشمه صدا تا سکوت مطلق در تالار به طول می انجامد را طنین یا واخنش می نامند.

اسلاید 80: ابعاد ، شکل و حجم سالندر طراحی فرم مهم ترین نکته نسبت طول ،عرض و ارتفاع است در گذشته ازنسبت 2:3:5 استفاده می شد اما امروزه روش های متنوعی برای تخمین ابعاد مناسب وجود دارد. آنچه مورد توجه باید قرار گیرد این است که ابعاد و فرم به گونه ای انتخاب شود که فرکانس های امواج صوتی به صورت یکنواخت پخش شود.

اسلاید 81: تناسبات مطلوب تالارهای مستطیلی شکل از دیدگاه های محققینمحققینارتفاععرض طولقرار داشتن در محدوده بولتسمپرA1/001/141/39خیرسمپرB1/001/281/54بلهسمپرC1/001/602/33بلهلادنD1/001/41/9بلهلادنE1/001/31/9خیرلادنF1/001/52/5بلهولکمنG1/001/52/5بلهبونرH1/001/261/59بله

اسلاید 82: شکل سالن های تئاتر باید به گونه ای باشد که شنوندگان حتی المقدور به منبع صوتی نزدیک باشند .شکل سالن می تواندبه صورت اشکال منظم مستطیل جعبه کفشی و یا نامنظم هندسی و تابوتی و یا اشکال منحنی بنا به سلیقه طراح باشد آنچه مهم است تامین صدای مناسب است.

اسلاید 83: سقف سالن:تقسیم بندی سطح سقف به بخش های متعدد کوچکتر سبب سهولت در انتشار امواج می شود.در سقف هایی که به صورت منحنی مقعر هستند باید دقت داشت که امواج انعکاسی به سمت نقطه خاصی متمرکز نشده و یکدیگر را قطع ننمایند بلکه به صورت موازی به سمت شنوندگان هدایت شوند.بدین منظور از خطوط شکسته به جای خطوط منحنی استفاده می شود.

اسلاید 84: کف سالن:کف سالن باید دارای شیب مناسب باشد تا تمامی امواج صوتی از میان تماشاچیان عبور نکرده و جذب نشود

اسلاید 85: صندلی هاصندلی های تالار باید طوری چیده شوند تا حضار از دید و صدای مناسب تواما بهره مند گردند جایگاه تماشاچیان نباید بیش از حد عریض باشد راهروها باید در طرفین جایگاه درجایی که دارای دید مناسبی نیستند قرار گیرند و نه در وسط سالن که از نظر دید و شنوایی بهترین مکان است.

اسلاید 86: سالن تئاتردر طرح سالن های تئاتر آنچه که بیشتر حائز اهمیت است. سرچشمه های گفتار و آواز فردی بوده و ارکستر در درجه دوم اهمیت قرار دارد . در سالن های تئاتر جایگاه تماشاچیان تاحد ممکن باید نزدیک به صحنه باشد تئاتر بهتر قادر به دیدن باشند.

اسلاید 87: کاربریکوچکمتوسطبزرگتئاتر81010اپرا121520نمایش موزیکال101215چندمنظوره121520عرض جلوی سن

اسلاید 88:

اسلاید 89: سالن کنسرت:ایجاد زمان واخنش نسبتاً بزرگ از اهداف طراحی اینگونه سالن ها است.در نتیجه حجم تالار آنقدر باید بزرگ باشد تا حضور یا عدم حضور تماشاچیان تاثیر زیادی روی واخنش سالن نداشته باشد.به همین جهت است که حجم 6/2 الی 10/8 مترمکعب به ازای هر تماشاچی برای اینگونه سالن ها در نظر گرفته می شود .

اسلاید 90:

اسلاید 91: سالن سینمانکته حائز اهمیت در سینماها همانند سالن های سخرانی و کنفرانس پایین اوردن زمان واخنش سالن است استفاده از سطوح جذب و پخش کننده نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت صدا که عموماً توسط سیستم های تقویت الکترونیکی پخش خواهد شد دارد.توصیه می شود از جذب کننده پوسته ای در دیوار انتهایی سالن برای جذب صداهای بم استفاده شود کف سالن بهتر است موکت باشد و در قسمت نزدیک به سن بهتر است رنگ آن تیره باشد تا از انعکاس نور به پرده ممانعت شود..

اسلاید 92: سالن کنفرانساز آنجایی که وضوح گفتار در سالن های کنفرانس مدنظر می باشد ایجاد زمان واخنش کم یکی از اهداف مهم طراحی به شمار می رود.شکل سالن می تواند به شکل مستطیل ذوزنقه و یا مدور باشد ارتفاع سن از کف بستگی به ظرفیت سالن دارد این ارتفاع برای سالن های کوچک باظرفیت 150 نفر 30سانتیمتر بای سالن های متوسط 60 سانتیمتر و برای سالن های بزرگ با ظرفیت بیشتر از 300 نفر 70 سانتیمتر است.جایگاه نصب پرده نمایش در سالن کنفرانس

اسلاید 93: در سالن های کوچک از ابعاد زیر می توان استفاده کرد.

اسلاید 94: اشکالات مهم آکوستیکی:پژواک ناخواستهپژواک ردیفیامواج ساکننقاط کور و سایه آکوستیکیتمرکز صدافضاهای الحاقی

اسلاید 95: پژواک ناخواسته:این مسئله زمانی رخ می دهد که یک بازتاب قوی از یک صدا توسط شنونده به خوبی شنیده شود ، بدان معنا که فاصله زمانی شنیدن صدای اصلی و بازتاب زیاد باشد.این مشکل زمانی رخ می دهد که امواج صوتی با یک سطح بزرگ بازتابنده برخورد کرده وبا یک تاخیر زمانی بیش از 50هزارم ثانیه به گوش برسد.در این مواقع تغییر شکل هندسی سطح بازتابنده و یا استفاده از جذب کننده ها و یا پخش کننده ها راه حل مناسبی است.

اسلاید 96: همچنین باید در طراحی دیوارهای جانبی در پلان های مستطیل نیز دقت کافی به عمل آید تا از پژواک ناخواسته جلوگیری شود.

اسلاید 97: پژواک ردیفی:این نوع پژواک در نتیجه برخورد امواج صوتی با ردیف های موازی و مسطح و فاصله یکسان سطوح مختلف مانند ردیف های موازی مصالح فشرده سقف های کاذب و یا ردیف های پله ای محل نشستن تماشاچیان می باشد. تعداد پله ها و فاصله بین انها تعیین کننده صدای این نوع پژواک است.

اسلاید 98: امواج ساکن:در تداخل امواج چناچه دو موج با فرکانس های یکسان با یکدیگر برخورد کنند در بعضی نقاط یکدیگر را تضعیف در نقاطی یکدیگر را تقویت می کنند از آنجایی که محل این نقاط ثابت است الگوی به وجود آمده به امواج ساکن معروف است.این مسئله زماین اتفاق می افتد که هر دو منبع صوتی و شنونده بین دو سطح سخت و موازی قرار گرفته باشد.امواج ساکن در تالارهای مکعب مستطیل در سه جهت دیوار روبرو و پشت سر، بین دو دیوار جانبی ، سقف وکف به وجود می ایند.راه حل از بین بردن امواج ساککن:باید در شکل اتاق تغییراتی داد و یا اینکه سطح بزرگی که منتج به این مسئله است را حذف کردد و یااز جذب کننده ها و یا پخش کننده ها استفاده کرد.

اسلاید 99:

اسلاید 100: نقاط کور و سایه آکوستیکی:این مسئله در نقاطی از سالن اتفاق می افتد که از منبع صوتی دور بوده و صدا پس از طی مسافت و جذب توسط جذب کننده ها ضعیف می شود و صدای بازتابنده نیز بر اثر برخورد با موانع مانند پیش آمدگی ها و یا بالکن های تئاتر به گوش شنونده نرسد.راه حل:عمق بالکن های سالن بیشتر از دو برابر ارتفاع آن نگردد.از بازتابنده های مناسب برای انتقال صدا به نقاط کور استفاده کرد.

اسلاید 101: تمرکز صدا:تمرکز صدا در برخی نقاط به دلیل وجود سطوح مقعر در سقف و یا دیوارها پیش می اید شدت صدا در نقاط مذکور به طور غیر طبیعی بالاتر از سایر نقاط است راه حل:استفاده از جذب کننده ها یا پخش کننده ها امواج صوتی

اسلاید 102: فضاهای الحاقی:هنگامی که یک فضا الحاقی به یک تالار با زمانواخنش متفاوت تجاوز کند این دو فضا تشکیل یک زوج فضایی می دهند در حد فاصل بین این فضا اختلالات آکوستیکی به وجو می آید.راه حل:جدا کردن دو فضا با یک در

اسلاید 103: سیستم های الکترونیکی تقویت صدامیکروفن:میکروفن ها امواج صوتر را دریافت کرده و آنها را به علائم الکتریکی تبدیل می کند.انواع میکروفن ها:دینامیکنواریخازنینواریدینامیکیخازنی

اسلاید 104: آمپلی فایر:سیستم های تقویت الکترونیکی صدا باید قابلیت انتقال صدا با فرکانس های وسیع 30 تا 12000 هرتز را به منظور حفظ تعادل بین فرکانس های پایه و هارمونی داشته باشند.

اسلاید 105: بلندگو:واحد نهایی در روند تقویت و پخش صدا بلندگواست که سیگنالهای الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل می کند.

اسلاید 106: تعیین محل بلندگوها:چهار روش مکان یابی در سیستم تقویت الکترونیکی وجود دارد.مرکزی:در این نوع جایگزینی در واقع یک دسته از بلندگوها در نزدیکی یا بالای منبع صدا در سقف قرار گرفته و به دلیل نزدیکی به منبع احساس واقعی تری از یک صدای تقویت شده را ایجاد می کند. این سیستم به سیستم رده ی بالا مشهور است زیرا باید صدای قوی تری پخش نماید.

اسلاید 107: دو طرفه:هنگامی که دو یا چند دسته از بلندگوها در موقعیت استراتژیک (معمولا طرفین سن) در یک سالن قرار گیرند به ان سیستم دو طرفه گفته می شود. در این روش دو یا چند میکروفن به صورت جداگانه صدا را به دو یا چند دسته از بلندگوها به صورت استریو می رساند.

اسلاید 108: پراکنده:در این روش بلندگوها به صورت یکنواخت در اطراف تالار قرار می گیرند و به سیستم های رده ی پایین مشهور هستند زیرا هر بلندگو باید تراز صدا را به مقدار کمی افزایش دهد تا به صورت یکنواخت در سالن پخش گردد و هر بلندگو تنها محدوده کوچکی از تالار را سرویس می دهد..

اسلاید 109: موارد استفاده از روش پراکنده:هنگامی که برخی از شنوندگان در مسر مستقیم صدا قرار نگیرند.برای غلبه بر صدای زمینه زیادهنگامی که تالار متشکل از چند فضای کوچکتر باشددر تالارهای بسیار بزرگ که منبع صوتی متحرک بوده و یا ممکن است با تغییرات وسیعی جابجا شود.

اسلاید 110: سقفی : از این روش برای مکانهایی با ارتفاع کم استفاده می شود که حداکثر ارتفاع 5 الی 6 متر باشد این سیستم برای فضاهایی مانند اتاق کنفرانس دفاتر اداری با سیستم باز و راهروها به منظور فراخوانی و اطلاع رسانی کاملاً مناسب است..

اسلاید 111: منابع :مبانی فیزیک ساختمان 1 تالیف دکتر زهرا قیابکو مبانی آکوستیک در ساختمان ها ، ترجمه دکتر پروین نصیریبهسازی ساختمان با کناف ایران

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید