پاور پوینت درس آیین زندگی و اخلاق کاربردی کاملا حرفه ای با نظم بالا مناسب برای ارائه و تدریس

سید امین

صفحه 1:
آیین زندگی و اخلاق کاربردی استاد دانشجو

صفحه 2:
اهداف کلی: آشنایی با اخلاق DE! ple | ‎٠‏ علم زندكى و آيين جكونه زيستن

صفحه 3:
اخلاق دانشجویی ‎DE!‏ پژوهش اخلاق تقد اخلاق معیشت اخلاق جنسی اخلاق سیاست اخلاق كفتكو برخى از موضوعات طرح شده در كتاب

صفحه 4:
\ مقد مه . معناشناسی و جایگاه اخلاق کاربردی

صفحه 5:
معنی کلمه اخلاق: واژه اخلاق در لفت به معنای سرشت است اعم از صفات ید و خوب. واژه اخلاق از نظر دانشمندان اسلامی: صفاتی پایدار در نفس که موجب می شوند کارهلیی متناسب با آن صفات ‎J‏ به فکر از انسان صادر می شود.

صفحه 6:
۱ علم اخلاق: دو دسته است گاهی بر علم و شناخت و گاهی بر عمل و رفتار تکیه دارد. تعریفی کاملتر: علم اخلاق علمی است که ضمن شناساندن انواع خوبیها و بدیهاء راههای کسب خوبیها و بدیها را تعلیم می دهد.

صفحه 7:
اخلاق توصیفی معرفی اخلاقیات افراد. گروهها و جوامع اخلاق هنجاری بررسی افعال اختیاری انسان از حیث خوبی و یا بدی. مهمترین کاربرد اين نوع اخلاق: ارائه نظریه ای معقول برای تبیین خوبی و بدی,

صفحه 8:
بررسی تحلیلی و فلسفی دربار مفاهیم و احکام اخلاقی. درستی یا نادرستی گزاره های اخلاقی در اين نوع اخلاق مهم نیست. اخلاق کاربردی زیر مجموعة اخلاق هنجاری است. این نوع اخلاق کاربرد منظم نظریذ اخلاقی در حوزة مسائل .! خاص اخلاقی است مثل اخلاق دانشجویی و اخلاق حرفه ای.

صفحه 9:
اهمیت و جایگاه اخلاق کاربردی ‎ple DEE! ple‏ زندگی و آیینی زیستی است و ضمن بیان احکام ارزشی همة ابعاد فردی و اجتماعی زندگی آگاهلنه راههای اتصاف به فضائل و دفع رذائل را نیز نشان می دهد. بنابراین علم اخلاق یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین دانش هاست.

صفحه 10:
آرسانت اخلاق کاربردی تحلیل ريشه ای فضائل و رذائل, راه تشخیص تکالیف اخلاقی و شیوه تحقق آنها در حوزه های خاص با تقویت بعد عقلانی فراگیران. شیوه استدلال اخلاقی در امور روزمره را به آنان بياموزانند. و ملاک و معیاری مشخص برای رفتارهای اخلاقی ارائه کند.

صفحه 11:
فصل اول اخلاق دانش اندوزی

صفحه 12:
اهمیت علم و ‎le‏ آموزی از دیدگاه اسلام نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم نازل شد بهترین دلیل بر جایگاه ویژه تعلیم و تعلم در اسلام است. قرلن کریم نیز صراحتاً تعلیم را یکی از اهداف اساسی برانگیختن پیامبر دانسته است.

صفحه 13:
ضرورت مطلق تحصیل علم از دیدگاه اسلام | نه قید افرادی دارد و نه قید زمانی» نه قید مکلنی و نه هیچ ۱ قید و محدودیت دیگری . این مطلب با احادیثی که راجع به علم آموزی وجود دارد روشن می شود پیامبر (ص): به درستی که برتری عللم بر علبد همچون برتری خورشید بر ‎pls‏ سیارات است.

صفحه 14:
دانش اندوزی و پارسایی ۱ اینکه در آیات قرآن پارسایی در کنار دلنش اندوزی قرار گرفته به معنای ناتولنی بی تقوایان از اقامه براهین عقلی نیست. بلکه مراد ان است که با بازگرداندن روح و سرشت آدمی به پاکی "فطری اش پذیرش حقایق را برای او تسهیل نماید.

صفحه 15:
انسان مجموعه ای از نیروهای متضاد و مزاحم دارد و هر | نیرویی بی توجه به نیروهای دیگر در انديشة ارضای خوشی است. اگر انسان به یکی از لین قوا توجه کند سایر قوا سرکوب مى شود و انسانيتش كه بر يلية مجموعة لين نيروها شكل مى كيرد يايمال مى شود.

صفحه 16:
| اینکه می بیتیم متون اسلامي در کنار تغلیم بر تزکیه تاکید ۱ می کند به سبب آن است که تفکر آدمی را از بند اسارت شیاطین آزاد سازد. اگر عقل بخواهد قضاوتی صحیح داشته ‎Lh‏ بایت از بتد تمایلات نفسانی رهایی یلبن آنگاه است: که " پاسبان و پاسدار ورودیها و خروجی های دل می شود.

صفحه 17:
وی از حدس و گمان چون دستیابی به تعیین و تشخیص واقعیت در همه امور کار دشواری است. بیشتر آدمیان با توجه به غریزة راحت طلبی اساس زندگی خود را به (گمان) بنا می کنند. قرلن در سور ‎pla‏ با آن مخالفت کرده است.

صفحه 18:
تقلید کورکورانه بسیاری از مردمان افزون بر مسائل فرعی, در اندیشه و نگاه به مسائل کلی از دیگران نیز تقلید می کنند و ريشة آن خودباختگی فکری است. یکی از مولنع علم واقعى اين است که انسان به جای آنکه آزادانه بیندیشد مهار تفکر خود را به دست دیگران می سپارد. قرآن در سورةٌ بقره تقليد را عامل گمراهی می داند.

صفحه 19:
تمایلات نفسانی هدف از تحصیل علم لین است که به حقیقت نلثل شویم اما لين امر وقتی میسر می شود که از گرایشهای نفسانی و وهم و خیال رهیده باشد. حب و بفضها و جهت گیریهای تعصب آمیز. طمع. عجب و خود بزرگ بینی مسیر تفکر را منحرف ساخته از کشف حقیقت باز مى دارد.

صفحه 20:
شتایزدگی انسان گاهی در داوریهای علمی و عقلهنی خود شتاب می کند و به صرف فراهم آمدن اطلاعاتی اندک دربارة يك موضوع به نتیجه گیری می پردازد. قرلن در سوره اسراء شتابزدگی را تقبیح می کند. امام على (ع) : از شتاب زدگی بپرهیز زیرا شتابزدگی در کارها موجب می شود انسان به هدف نرسد و کارش مورد ستایش تباشد.

صفحه 21:
پیامبر (ص) می فرماید: ای ابوذر! بدترین مردمان در نزد خداوند در روز قیامت عالمی است که از علمش سودی نبرده است. بوی بهشت به مشام کسی که برای مردم فریبی در جستجوی علم باشد نمی رسد. هرگاه از تو چیزی پرسیدند که نمی دلنی» بگو نمی دانم و خود را از پیامدهای آن نجات ده.

صفحه 22:
انگیزه الهی نخستین مسئله ای که یک دانشجو باید به ن توجه کند نیت تحصیل است. بر اساس نظام اخلاقی اسلام نیت بیش از خود عمل اهمیت دارد. کار اخلاقی و ارزشمند از دید اسلام © کاری است که صرفاً برای رضایت خدا انجام گرفته باشد.

صفحه 23:
نتخاب استاد شایسته | تاثیر استاد و نوع ارزشها و نگرش ها و جهان بینی و ایدئولوژی او در شاگردان جای تردید نیست. شاگردان هر اندازه که مقاومت نمایند نمی توانند از تاثیر گذاری استادان در روند زندگی خود جلوگیری کنند. به همین دلیل انتخاب استاد اشایستة مورد تاکید اولیای ذین است.

صفحه 24:
| دوران دانشجویی محدود است و مسئولیتهای زیادی برای | دانشجو وجود دارد که فرصتی برای انجام همه آنها نیست. اما با توجه به نقش وییّه شان مسئولیتهای سنگین تری بر عهده دارند. وظیفه آنان تحصیل علوم نافع است و هرگز وقت خود را .. مصروف مسائل غیر ضروری ننمایند.

صفحه 25:
خوب گوش دادن \ این مساله هم مبین ادب شاگرد و هم موجب بهره مندی بیشتر می شود. یک مستمع خوب کسی است که اولا دقت داشته باشد و ثانیا بردبار باشد. ثالثا بتولند ميان نكات اصلى و فرعی آن تفکیک نمايد مثل اينكه مناقشه در مثال نكند ولمب سخن را توجه کند.

صفحه 26:
پرسش و پرسش گری اگر پرسش به منظور کشف حقیقت باشد از فضلیل اخلاقی و بلکه واجب است در مسائل شرعی. پرسش در هر شرایطی مطلوبیت ندارد بلکه در صورتی دارای ارزش اخلاقی است که برای فهم واقعیتی باشد. نه اظهار فضل یا مچ گیری. همچنین پرسش باید درباره موضوعات نافع باشد.

صفحه 27:
ضبط و نگارش مطالب | شایسته است دانشجویان مطللب نو جدیدی را در هر درس ( یادداشت نمایند البته شیوه خلاصه نویسی نیاز به آموزش دارد. پیامبر اکرم (ص) مسلمانان را به لین کار تشویق می نمود و می فرمود: «علم را در زنجیر کنید» و در پاسخ سوال چگهنه؟ می فرمود: «با نگارش آن»

صفحه 28:
خود شناسی همه دانشهلیی که به رشد جامعه کمک می کنند فرا گیری آنها مورد تاکید است. آموختن برخی از علوم متل خود شناسی از واجبات عینی بوده و لازم است پیش از هر دانش دیگری به آموختن آنها بپردازد. از یک دانشجو پذیرفته نیست به تحصیل علوم بیرونی پرداخته و از خود غافل باشد.

صفحه 29:
فصل دوم اخلاق پژوهش

صفحه 30:
اهمیت:و: جایگاه رشد علمی در هر جامعه ای مرهون پژوهشهای نو و جدید است. و پژوهش اگر به درستی جهت گیری شود و در مسیر توسعه معنویت و رشد اخلاقی نباشد عاملی برای تخریب حیات آدمیان خواهد بود.

صفحه 31:
تصحیح انگیزه و نیت یکی از مهمترین اصول اخلاقی اسلامی نیت است. پژوهش گر بید با نیت الهی پژوهش کند یعنی پژوهش های او بلید در خدمت اهداف الهی و خلق خداء. دین خدا و سعادت بشر باشد.

صفحه 32:
توجه به نقش پیش فرضهای ارزشی | اندیشه های فلسفی, عرفانی» دينىء اجتماعی و تاربخی یک محقق در هندسه علمی و پژوهشی محقق نقش تعیین کننده دارند. پیش فرضهای ارزشی و دینی در انتخاب موضوع و استنتاجات و تفسیر و تبیین یافته های پژوهشی موثرند.

صفحه 33:
ن به نو آوری و افقهای در هر تحقیقی برای دست جديد بايد با پژوهش های پیشینیان آشنا شده و الا پس از سالها تحقیق به همان نقطه ای می رسیم که سالها پیش دیگران رسیده بودند.

صفحه 34:
| انتخاب مسئله مهمترین مراحل تحقیق است هر اندازه بر دامنه مطالعات خود بیافزاييم به همان میزان بر دقتهای علمی ما در انتخاب مسئله افزوده خواهد شد. مسئله ما باید مشکلی از مشکلات علمی یا عملی جامعه را پرطرف سازد.

صفحه 35:
شهامت در پژوهش تجربه نشان داده و اولیای دین توصیه می کنند: هرگز نباید از انجام کارهای بزرگ به خاطر ترس از ناتوانی یا ترس از مشکلات احتمالی خودداری کرد.

صفحه 36:
امانت داری امافک قاری حیانا علمن ,و اتقیقین یک جامعة:را تشکیل مي دهد هر نویسنده ای اخلاقا موظف است که منبع هر مطلبی را که هر کسی نقل می کند حتی اگر نقل به معنا باشد دقیقا ذکر کند بخصوص در تحقیقات تاریخی.

صفحه 37:
eye a> ‏وظیفه اخلاقی یک پژوهشگر حقیقت طلبی است. پژوهشگر‎ | ‏بايد همه تلاش خود را کشف حقیقت بداند و هرگز از‎ مشکلاتی که ممکن است دیگران برای او پیش آورند. نهراسد.

صفحه 38:
۱ نشاط در تحقیق ۱ نشاط محقق .در كار حو از مسائل مهم اننت یک سحقق توانا کسی است که با شوق و ذوق و نشاط در پی حل مسئله خود باشد و هرگز خستگی و کسالت به خود راه ندهد. و این در صورتی است که به توانائیهای خود توجه کند.

صفحه 39:
پژوهش گروهی پژوهش فردی هر چند مفید و ارزنده است اما باید دانست که اتقان و استحکام پژوهش گروهی به مرلتب بیشتر از پژوهش فردی است.

صفحه 40:
شفرت ز3 کی یک پژوهشگر اخلاقا مجاز نیست که یک رای را به صرف کثرت طرفداران آن يا شهرت زیادش بپذیرد یا به عنوان مبنایی برای تحقیقاتش قرار دهد.

صفحه 41:
| شتاب زدگی کمترین آفت شتاب زدگی این است که مانع درک درست موضوع می شود. صبر و برباری رکن پژوهش است. کمترین خدمت پژوهشگر صبور افزون بر ارائه پژوهشهای بنیادین» راههای نا درست را نیز نشان می دهد.

صفحه 42:
دخالت دادن خواسته های شخصی اصل بی طرفی در تحقیق باید مورد توجه باشد دیدگاههاء خواسته ها و اغراض شخصی یا صنفی نباید بر موضوع تحقیق تحمیل شود.

صفحه 43:
انتحال از آفات بزرگ اخلاقی پژوهش سرقت ادبی پا انتحال است و ۱ معنای دیگر انتحال به منظور درست جلوه دادن سخن و مدعای خود افراد نامدار و ذی نفوذ علمی پا تاریخی را مدافع نظریه خود کردن که عملی غیر اخلاقی است.

صفحه 44:
فصل سوم اخلاق نقد

صفحه 45:
آهمیت و جایگاه | یکی از مهمترین شرایط برای تحقق پویایی علمی در جامعه. زادی اندیشمندان در ارائه انديشه های خود است کسانی که می خواهند با انديشه های گوناگون در ابراز یا دفاع به شیوه های منطقی برخورد کنند آشنایی با مطالعات منطقی و آداب اخلاقی ضروری است.

صفحه 46:
نقن و التقاد بهمعنای ازژیلیی متصفانه یک جيز است "يسن لازم انست.جر کباز بیان تقاط غنعته تقاط قوت را آثیر متذ گر نقد.

صفحه 47:
ضرورت نقد آزادی افراد در نقد و انتقاد از عملکرد ها و همچنین آزادی اندیشمندان در نقد آراء یکدیگر به شرط رعلیت ضوابط علمی و اخلاقی جای هیچگونه نگرانی ندارد روایاتی به ضرورت وجود نقد در جامعه وارد شده است. نقد از کج اندیشیها از وظایف دینی مردم است.

صفحه 48:
فهم سخن و تبحر در موضوع نخستین شرط نقد علمی آن است که مطلب را به درستی فهمیده باشد. هیچکس اخلاقا مجاز نیست که پیش از فهم درست و دقيق يك مطلب وبه صرف داشتن یک تصور مبهم از یک نظریه به نقد آن بپردازد.

صفحه 49:
| كنار نهادن حب و بغض شرط اصلى فهم سخن كوينده و درك حقيقت آن كنار نهادن حب و بفض ها است. کسیکه عاشقانه یا مفرضانه به مسئله ای می نگرد به سختی می تواند همه ابعاد و جنبه های آن را به درستی درک کند.

صفحه 50:
۱ پرهی راز نقذ متقابل یکی از آفتهای اخلاقی در عرضه نقد این است که نویسنده در پاسخ نقدهای یک ناقد بدون پاسخگویی به نقدهاء به بررسی آثار ناقد و سرگذشت او پرداخته و بکوشد نادرستیهایی را استخراج کند. و به رخ ناقد بکشد. پیامد تقد متقابل» مخروم کردن خود از هدایتهای دیگران است.

صفحه 51:
انكيخت ‎So |‏ از آفتهاى اخلاقى نقد. خلط انكيزه و انكيخته است. كسيكه مورد نقد قرار مى كيرد به جاى يرداختن به ياسخ نقدهاى ناقد به كالبد شكافى انكيزه ها و نيت اقدام مى كند.

صفحه 52:
| تفکیک اندیشه و رفتار فرد هم شخص و هم شخص مورد انتقاد باید توجه داشته باشند كه نقد را از ساحت نقد و اندیشه و کردار به صاحب اندیشه و کردار نکشانند. چون نقد یک اندیشه در جهت اصلاح و تكميل آن است.

صفحه 53:
وم بردباری و نقد پذیری هیچ ضرورتی ندارد که در پاسخ نقدهای کینه توزانه مقابله به أ مثل کنیم. قرآن می فرماید: (هرگز نیکی و بدی پکسان نیست. بدی رابا نیکی دفع کن, ناگاه خواهی دید همان کس که میان تو دشمنی است گویی که دوستی صمیمی است.)

صفحه 54:
پرهیز از بر چسب زدن یکی از شیوه های خلاف اخلاق در مسئله نقد. بر چسب زدن به صاحبان اندیشه و یا به ناقدان است افراد به جاى نقد انديشه ها با انتسابهای غالبا نادرست افکار به افراده فکر می کنند آن انديشه را ابطال کرده اند و این صحیح نیست.

صفحه 55:
از کردن از خود | بی تردید. تاثیر اخلاقی گفتار و توصیه ای که خود فردبه آن عمل می کند به مراتب بیشتر از توصیه هایی است که در رفتار و در توصیه کننده خلاف آنها مشاهده می شود.

صفحه 56:
فصل چهارم اخلاق معیشت

صفحه 57:
| اهمیت داشتن شغلی آبرومند نه تنها وسیله ای برای امرار معاش پلکه از:عوامل بسیار مهم در انعسساین شتخصینت, عزت: استفلال و اعتماد به نفس است. تامین معاش به طور کلی و صرف نظر از اینکه در قللب چه شغلی باشد احکام اخلاقی مشترکی دارد.

صفحه 58:
ار در سيره اولياى دين همه بياصبران و امامان براى تامين مخارج زندكى كارمى كردند هيج يك از آنان على رغم وجود افرادى كه حاضر بودند با افتخار براى آنان و به جای آنان كار كنند و على رغم داشتن منلبع مللی لازم. خود را از کار و تلاش مستغنی نمی دیدند.

صفحه 59:
نقش نیت در ارزشمندی کار همه ارزشی که در اسلام برای کار ذکر شده است مبتنی بر داشتن نیت خوب است. اگر انگیزه کار. الهی باشد کار از ارزش اخلاقی برخوردار خواهد بود و الا ارزشی نخواهد داشت.

صفحه 60:
در روایات متعددی اخلاق نیکو به عنوان یکی از عوامل گشایش رزق و اخلاق بد روزی به عنوان یکی از عوامل تنگدستی و فقر معرفی شده است.

صفحه 61:
نقش کار در تربیت و بهداشت روانی . یکی از مهمترین علل ارتکاب گناه. بیکاری است. اشتغال افزون بر اينكه از انفجار انرزيهاى متراكم جلوگیری می كنند. مانع ييدايش خيالات شيطانى نيز مى شود.

صفحه 62:
رو احساس شخصیت | درخواست کمک های مالی از مردم و سربار دیگران بودن به دلیل آفات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی فراولنی که دارد مورد مذمت و نکوهش اسلام و اولیای اسلام قرار گرفته است.

صفحه 63:
اخلاق معاشرت

صفحه 64:
اهمیت و جایگاه | معاشرت و ارتباط سازنده با دیگران یکی از مهمترین نیازهای روحی و رولنی آدمیان است. بسیاری از فضلیل و رذائل در ظرف | معاشرت ظهور پیدا می کند. تعلیم و تعلم و استفاده از تجارب دیگران و تهذیب نفس جز با معاشرت با مردم حاصل نمی شود.

صفحه 65:
| منظور برخوردهایی است که با دیگران به عنوان یک انسان داربم. هر کسی به عنوان عضوی از خانواده انسانی در قبال سایر انسانها وظایف اخلاقی خاصی بر عهده دارد.

صفحه 66:
| یعنی معاشرتها و روابطی که هر فردی با سایر افراد هم کیش خود دارد. ما بعنوان یک مسلمان در برابر مسلمانان دیگر وظایفی بر عهده داریم که بعضا فراتر از وظایفی است که در قبال انسانیت بر عهده داریم.

صفحه 67:
داریم. معاشرتهای شهروندی هر کدام از ما به عنوان یک شهروند با سایر شهروندان دارای رولبط و مسئولیت های خاصی هستیم که با غیر شهروندان چنان روابطی نداریم اين مسئولیت ها در مواردی فراتر از مسئولیت هلیی است که در قبال همنوعان و هم کیشان خود

صفحه 68:
| یرای موب ها تسبي بعافرآد ‎acl‏ که رولبظط.سمینانه تری جاریج وطایک اخلاقی خاصی بر عهده داریم لذا مورد تاکید شدید اسلام است چون دوستان تاثیر فوق العاده ای برای شخصیت انسان دارد.

صفحه 69:
معاشرتهای خانوادگی نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر. عمه و عموء دایی» خلله. پدربزرگ و مادر بزرگ و چس از ازدواج با خانواده همسر و فرزندان مسئولیتهایی داریم مثل احترام به والدین و صله رحم که در اسلام به شدت مورد تاکید است.

صفحه 70:
۱ معیار معاشرت هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند. این قانون. معیارهای کلی و عام برای اخلاق اجتماعی و نحوه معاشرت با دیگران به حساب می آید چون همه انسانها دارای توقعات متقابل انسانی از یکدیگر هستند.

صفحه 71:
| اهتمام به امور مردم توصيه اكيد اسلام اين است كه هر مسلمانى همواره بايد دغدغه ساير انسانها را داشته نسبت به هدايت و ارشاد آنان احساس مسئوليت كند و اين مختص به هم كيشان و هم مسلكان اوست.

صفحه 72:
برآورده ساختن نیاز مردم یکی از وظایف اخلاقی ما بر آورده ساختن نیازهای برادران دینی خود است حتی اگر کسی نمی تواند نیاز مسلمانی را برآویده سازد. ولی می تواند از اعتبار و لبروی خود در اين جهت مایه بگذارد اخلاقا موظف است این کار را انجام دهد.

صفحه 73:
ظیفه ای عمومی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است که از هر جهت عمومیت و اطلاق دارد. یعنی برای همه افراد و برای همه زمانها و نسبت به همه افراد و برای همه زمانها و نسبت به همه افراد قابل اجراست و همه مسائل شرعی: اجتماعی: سیاسی: اخلاقی و فرهنگی را شامل می شود.

صفحه 74:
شرایط امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین شرایط امر به معروف و نهی از منکر شناخت معروف و منکر است. دوم احتمال تاثیر است. سوم اصرار بر انجام منکرات و نادیده گرفتن معروفهاست.

صفحه 75:
| مراتب امر به معروف و نهی از منکر | برای امر به معروف و نهی از منکر سه مرتبه ذکر شده است. مرتبه قلبی یعنی در درون از منکر متنفر و معروف را دوست بدارد. مرتبه ربانی: ناخشنودی خود را به زبان آورد. مرتبه عملی: عملا وارد میدان شویم.

صفحه 76:
|دخالت در امور خصوصی | فریضه آمر به معروف و نهی از منکر مربوط به حیات اجتماعی است و نه زندگی خصوصی و فردی. تجاوز به حریم خصوصی. خود منکر است و اسلام اجازه لین کار را نداده بلکه توصیه به پرده پوشی کرده است.

صفحه 77:
شایعه پراکنی شایعه پراکنی از مصادیق دروغ است بنابرلین بلید پیش ازنقل هر خبری در درستی آن تحقیق کنیم و پس از اطمینان آن را نقل کنیم.

صفحه 78:
| سوء استفاده از دیگران هرگز نبلید معاشرت با دیگران را پلی برای رسیدن به مطامع و خواسته های خود قرار دهیم.

صفحه 79:
دوستی و دوست یابی | سعاشرت سوسبنانه در اقلای» رقتار و تکرش انیبان اتالیری سحرآمیز دارد و هرگز نباید با این تصور که من تحت تاثیر بدی دیگران واقع نمی شوم با انسانهای بد معاشرت داشت.

صفحه 80:
اخلاق جنسی

صفحه 81:
اهمیت و جایگاه میل جنسی سر منشاء بسیاری از تحولات تاریخی اجتماعی بوده است. بنابرلین اخلاق جنسی از مهمترین مباحث اخلاقی در طول روزگاران گذشته و اکنون به شمار می رود.

صفحه 82:
ن دیدگاهها » غریزه جنسی دیدگاههای متنوعی مطرح شده: تفریط افراطء معتدل دیدگاههای تفریطی همواره غريزه جنسى را ذلتا زشت و شيطانى دانسته لند از جمله لین گروهها. برهمنان آیین بوداء آیین جین. رهبران مسیحی و برخی از صوفیان عالم اسلام هستند.

صفحه 83:
دیدگاه افراطی \ طراح اصلی این دیدگاه فروید است و ريشه همه مشکلات اخلاقی و ناهنجاریهای اجتماعی را در سرکوبی غریزه جنسی می دانست. پیروان این دیدگاه می گویند: محدودیتها را بردارید تا ريشه مردم آزاری کنده شود عفت را بردارید تا دلها آرام گیرد. آزادی اعلام کنید تا بیماربهای روانی رخت بربندد.

صفحه 84:
نقد اول از دیدگاه افراطی ۱ ولا لین ادعا که ريشه بیماریهای روحی بشر ایجاد محدودیت های جنسی است ادعایی بی دلیل است. ثانیا آزادی در ارضای غریزه جنسی نه تنها موجب وصول به /بسعادت و نجات از بیماریهای روانی نخواهد شد بلکه آشفتگیهای روانی شدید تری در پی خواهد داشت.

صفحه 85:
| در پاسخ لین استدلال که به تجربه ثلبت شده انسان به چیزی که منع شود حریص تر می شود می گوییم پذیرش ‎Shel Gal‏ مستلزم آن است که بسیاری از قوانین و مقررات اجتماعی از جمله مقررات راهنمایی و رانندگی که محدودیتهایی را برای رفت و آمد وضع می کنند برچیده شوند زیرا حرص آورند.

صفحه 86:
شهید مطهری \ اگر انسان در غریزه جنسی یا قدرت طلبی پا پول پرستی أ مانند حیوانات ظرفیت محدود و پایان پذیری می داشت هرگز نیازی به مقررات سیاسی و اقتصادی و جنسی پیدا نمی کرد. پس چاره ای نیست جز مقررات محدود کننده يا تقوای جنسی.

صفحه 87:
| در پاسخ ایجاد محدودیت در برابر ارضای غرایز از جمله غریزه جنسی خلاف هدف آفرینش است باید گفت: اولا پذیرش این استدلال به معنای هرج و مرج کامل اجتماعی و اخلاقی است. بنابراین هر کس به دستور طبیعت خود هر کاری بكند خود را اقاع کرده و نباید مورد توبیخ یا تشویق قرارگیرد.

صفحه 88:
\ ثانیا غریزه انسان منحصر در غریزه جنسی نیست بلکه انسان دارای امیال متعددی است ضمن اینکه آزادی مطلق دادن به همه آنها امکان ندارد. پس باید آنها را تعدیل کرد و با ایجاد قیود برای هر کدام همه آنها را به گونه ای ارضا کرد.

صفحه 89:
دیدگاه معتدل غریزه جنسی از دیدگاه اسلام یکی از بزرگترین نعمتهای الهی و حکیمانه ترین وسیله ای است که تداوم زندگی بشر و بقای نوع انسانی را تضمین می کند. اسلام نه تنها میان معنویت و بهره مندی از لذات جنسی منافلتی نمی بیند بلکه بهره مندی مشروع از این قضیه یا شرط تکامل انسان می داند.

صفحه 90:
در نفی رهبانیت و مبارزه با غریزه جنسی در اسلام پیامبر | اکرم (ص) می فرماید: لا رهبانیه فی الاسلام رهبانیت در بین بعضی از زنان و مردان صدر اسلام رسوخ کرده بود که پیامبر و امامان با آن به مبارزه برخاستند.

صفحه 91:
رواباتی در زمینه بی بند و باری در مسئله جنسی کسیکه شهوتش بر او غالب شود. عقلش به او پشت می کند. پیروی از خواهشهای نفسانی» نتیجه ای جز هلاکت و نابودی نفس انسانی در پی ندارد. ترک شهوت ها برترین عبادت و زیباترین عادت است.

صفحه 92:
| امام خمينى (ره) ۱ و لین قوه:دووقتی کفیل لین سعادات:فتخصیه و تومیهاینت که از حدود اعتدال تخطی و تجاوز نکند و از تحت موازین عقلیه و الهيه خارج نشود جون در غير اين صورت خود مايه شقاوت و بدبختى است.

صفحه 93:
عوامل شهوت پرستی و شهوت رانی با توجه به روایات گفته شده می توان مهمترین عوامل شهوت پرستی را در امور ذیل خلاصه کرد: الف- ضعف در خداشناسی و سستی در ایمان به خدا و پیامبر و عدم رعایت دستورات دینی.

صفحه 94:
ب- ضعف در خود شناسی و نداشتن درکی درست از خویشتن و فرو کاستن ارزش انسانی خود تا سر حد حیوانات کسیکه دنبال شهوت رانی باشد تصور درستی از وجود انسانی و فلسفه آفرینش خویشتن ندارند.

صفحه 95:
| ج- ضعف در شناخت حقایق امور و عدم شناخت پیامدهای ناگوار دنیوی و اخروی شهوت پرستی و شهوت رانی. مشکلات عصبی و بهداشتی و ناامنیهای اجتماعی و جنسی ‎Gadd Gaal baggy pS Gallas hie‏ هوت :زان عده ای از انسان نمایان است:

صفحه 96:
اهمیت ازدواج در اسلام ز دیدگاه اسلام تنها راه مشروع و مقبول ارضای غریزه جقيسى إزذواج ‎Saal‏ ازدواج نقش ترتيبى فوق العاده اى براى انسان جه دختران جه يسران دارد. ازدواج نخستين كام براى رهايى از خودپرستی و خود دوستی به سوی غیر دوستی است.

صفحه 97:
در روایات متعددی لين حقیقت بیان شده است که اگر کسی | به خاطر ترس از فقر و مشکلات اقتصادی از ازدواج خودداری ‎US‏ در حقیقت نسبت به خداوند بد گمان است. بلکه یکی از راههای نجات از فقر و بهره مندی از رفاه مادی ازدواج معرقی شنده ات

صفحه 98:
در برابر نسلهای آینده و اجتماع خود مسئولیم بنابرلین باید به شدت مراقب بود که چه کسی رابه عنوان شریک زندگی خود انتخاب کنیم.

صفحه 99:
| اصالت خانوادگی جوانان باید بدانند دختران و پسرانی که از یک خانواده اصیل برخوردار نیستند چندان قابل اعتماد نیستند. اصالت خانوادگی یعنی از خانواده ای متقی و پارسا بودن. پیامبر اکرم به شدت از ازدواج با دختران زیبایی که شرافت — خانوادگی ندارند بر حذر داشته.

صفحه 100:
تقوا و قوانین دختران و پسران جوان بدانند کسیکه در برابر خدای جهان کرنش نکرده و به دستورات او بی اعتنایی نمود برای همسرش نیز ارزشی قلثل نخواهد شد. پس بلید به معیار تقوا و تدین در ازدواج نه به زیباییهای ظاهری و ثروت و قدرت و امثال آن.

صفحه 101:
عفت و پاکدامنی عفت عبادت است از تسلیم و انقیاد شهوت در برابر عقل. عفيف به كسى گفته می شود که در حد اعتدال و در چارچوب عقل و شرع از شهوت بهره ببرد و به وادی افراط و تفریط کشیده نشود.

صفحه 102:
| عفت جنسی یعنی کنترل کردن غریزه جنسی و محدود نمودن آن در چارچوب عقل و شرع پاکدامنی و عفت به ویئّه در دوران جوانی, موجبات بهره مندی از موهبتهای ویژه الهی را به دنبال خود دارد. حضرت علی (ع): عفت رس هر چیزی است.

صفحه 103:
غیرت غیرت اصطلاحا به معنای کوشش در محافظت از چیزهایی است که محافظت از آنها لازم است این صفت از شریفترین فضایل اخلاقی است. البته غبرت فقط در مسائل جنسی نیست بلکه در مسائل دینی و تربیت فرزندان و مسائل مالی و امثال آن نیز جریان دارد.

صفحه 104:
| غیرت از لوازم شجاعت است. انسان فطرتابه گونه ای آفریده شده است که از امور مورد احترامش مانند مقام. زن, فرزند. ثروت و امثال آن دفاع می کند البته لین دفاع گاهی پسندیده و گاهی مذموم است.

صفحه 105:
حجاب و ترک خود آرایی در انظار عمومی یکی دیگر از فضایل اخلاقی در عرصه اخلاق جنسی مسئله حجاب و پوشش زنان است البته این مسئله اختصاصی به زنان نداشته و شامل مردان نیز می شود. اما نوع پوشش زنان به دلیل ساختار خاص جسمانی شان مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است.

صفحه 106:
اسلام با تشریع حکم حجاب خواسته است که: اول: به بهداشت رولنی زنان و مردان کمک کند اگر میان زن و مرد حریمی وجود نداشته باشد آرامش و امنیت از زنان گرفته می شود. دوم: شخصیت زن را تامین کرده و او را از یک شخصیت ۲ ابزاری به شخصیتی مستقل تبدیل نماید.

صفحه 107:
سوم: رولبط خانوادگی را تحکیم کرده و از فروپاشی نظام خانواده جلوگیری نماید. بدون تردید آزادی جنسی و بی حجلبی زنان در جامعه موجب سست شدن پایه های روابط خانوادگی خواهد شد.

صفحه 108:
چهارم: حریم اجتماع را از بی عفتی و آلودگیهای جنسی نگه دارد. اگر حریم اجتماع از نگاهها و رولبط آلوده جنسی حفظ شود. در آن صورت بهتر می تولند به هدف خود نلیل آید. بى حجابی موجب می شود محیط اجتماع به محیطی برای ارضای خواسته های چنسی ثبذیل ‎sig‏

صفحه 109:
اخلاق سباست

صفحه 110:
‎١‏ جایگاه و اهمیت ‏یکی از مهمترین ابعاد زندگی هر انسانی. زندگی سیاسی اوست. سیاست جزء لاینفک زندگی هر شخصی است چون بخواهیم یا نخواهیم درگیر مسائل سپاسی هستیم و در ‏بسیاری از مواقع رفتارهای سیاسی انجام می دهیم.

صفحه 111:
یکی از بزرگترین دغدغه های اندیشمندان اخلاقی و سیاسی در طول تاریخ حل رابطه سیاست و اخلاق بوده أ است و اندیشمندان کوشیده لندقابه لین پرسش ها پاسخ دهن که اخلاق در سیاست چه نقش و جایگاهی دارد؟ آیا قلمرو اخلاق منفک از قلمرو سیاست است؟

صفحه 112:
بیان دیدگاهها درباره رابطه اخلاق و سیاست نظرات متعددی از سوی اندیشمندان مطرح شده ما در اینجا سه نظریه مهم را مورد بررسی قرار می دهیم: نظریه جدایی اخلاق از سیاست. نظریه اصالت اخلاق و تبعیت سیاست از اخلاق» نظریه اصالت سیاست و تبعیت اخلاق از سیاست

صفحه 113:
نظریه جدایی اخلاق از سیاست برخی بر این باورند که قلمرو اخلاق کاملا مجزای از قلمرو سیاست است. یک رفتار از نظر اخلاقی می تولند خوب باشد ولی همان رفتار ممکن است از نگاه سیاسی هیچ ارزشی نداشته باشد. بنابراین سیاست امری غیر اخلاقی است(نه ضد اخلاقی) ماکیا ولی نماینده این نظریه است.

صفحه 114:
برخی تعبیر دیگری از نظریه جدایی اخلاق از سیاست را دارند. آنها به دو نوع سیستم اخلاقی قلئل شده اند: اخلاق فردی و اخلاق سیاسی و اجتماعی که هر کدام دارای اصول و قواعد خاص خود هستند حتی ممکن است در مواردی اصولی کاملا — متضاد داشته باشند.

صفحه 115:
افلاطون معتقد بود: هیچ فردی اخلاقا مجاز به دروغگویی نیست. اما حاکمان و سیاستمداران در مواردی که مصلحت شهر و کشور اقتضا کند اخلاقا حق دارند دروغ بگویند و همینطور است فریب کاری.

صفحه 116:
نقد و بررسی ین نظریه با هر دو تقرير آنء ناشى از عدم درك درست اخلاق و احكام اخلاقى است. هركز نمى توان اخلاق را كه مربوط به افعال اختيارى انسان است منحصر به قلمرو رفتارهاى فردى كرده و افعال اجتماعى "و سیاسی را از تحت آن خارج كرد.

صفحه 117:
در مورد حد امکان تقریر دوم باید گفت اخلاق | فردی و سیاسی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند به عنوان مثال وقتی گفته می شود دروغگویی بد است پا راست گویی خوب. هر چند دارای ظاهری مطلق می باشند اما در حقیقت مقید به شرایطی هستند اعم از اينکه در حوزه اخلاق فردی باشد یا اجتماعی

صفحه 118:
حال اگر در جایی کارکرد مصلحانه خود را از دست بدهد. دیگر نمی تولند موضوعی برای محمول خوب قرار بگیرد. پس خر جا که مصلحت اجتماعی باش:آن حکم اشلاقی نیز هست. گر چه از طریق دروغگویی باشد و هر کاری موجب مفسده اجتماعی شود بد است گر چه راستگویی باشد.

صفحه 119:
یه اضالت سیاست و تیفیت اخلاق از سیاست. | پر اساس این نظریه همه رفتارهای اخلاقی (فردی و اجتماعی) همچون ‎im‏ ادبیات. علم. و ... تحت سیطره سیاست است. هر کاری که در خدمت تامین منافع سیاسی باشد ارزشمند است و الا کاری ناپسند است. لنین از طرفدارن این نظریه است.

صفحه 120:
نقد و بررسی نخستین اشکال این نظریه پذیرش نسبیت گرایی است. و اشکال ذیگر لین است که معنای واقعي سیاست رایبه ذرستی خرک نکرده: ‎QUT ail‏ سیانست:را در غذست.منافع و امیال خود گرفته اند.

صفحه 121:
همین نگرش یکی از مهمترین عوامل فروپاشی نظامهای \ سوسیالیستی دانسته شده است. یکی از نویسندگان ضمن بررسى علل فروياشى اين نوع نظام ها ريشه اين فروياشى را در يوسيدن كامل اخلاق معنوى دانسته است.

صفحه 122:
& اصالت اخلاق و تبعیت سیاست از اخلاق نظرية مقبول و معقول در باب رابطة اخلاق و سیاست این است که اضالت با اخلاق است. و ارزشهای سیاسی تابع اخلاق است. معیارهای اخلاقی که همه جا و برای همة افراد اعم از زمامداران و شهروندان یکسان است.

صفحه 123:
| رعایت تناسب میان فرد و مسئولیت مورد نظر ۱ یکی از مسائلی که باید در انتخاب افراد برای پستهای مختلف توجه كرد مسئلة تناسب ویژگیها و تخصصهای آنان با پست مورد نظر است در این صورت مسئولان موفقی خواهند شد و الا موفق نخواهند شد.

صفحه 124:
توجه به سوابق کاری (تجربه) | به هر اندازه ای که یک فرد از تجربة بیشتری برخوردار باشد, به همان اندازه بهتر می تولند زیر مجموعة خود را کنترل و هدایت کرد. در کلام علی (ع) تجربه کنار پاکی ذکر شده است زیرا افراد باتجربه ناپاک به مراتب خطرناک تر از دیگران خواهند بود.

صفحه 125:
یکی دیگر از ملاکهای انتخاب مسئولان توجه به اصالت خانوادگی افراد است. افرادی که از خانوادة ناصالح باشند به ندرت اتفاق می افتد که خود به صلاح گرایش یابند از طرف دیگر به صرف اصالت خانوادگی نمی توان به یک فرد اعتماد / کرد.

صفحه 126:
توجه به سوابق دینی و اخلاقی کسیکه به دین و موازین دینی و ضوابط اخلاقی پایبند نباشد نه می تولند به درستی به مردم خدمت کند ونه می تواند احکام دینی را در جامعه پیاده کند و نه می تواند گامی در جهت توسعه اخلاقی بردارد.

صفحه 127:
خودداری از انتخاب افراد نالابق یکی از مهمترین وظلیف اخلاقی مردم در انتخاب مسئولان این است که به منظور ادای امانت الهی بکوشند تا داناترین و باتقواترین و کارآمدترین افراد را انتخاب کنند.

صفحه 128:
ز طرف دیگر کسانی هم که خود را در معرض انتخاب مردم و تصدی یک پست و مقام حکومتی قرار می دهند باید بدانند که آنان نیز اگر بهتر از خود را برای چنان مسئولیتهایی سراغ دارند به نفع آنان کنار بروند و الا مشمول خیانت در امانت الهی شده اند.

صفحه 129:
مشورت و رایزنی | عاقلانه ترین راه برای شناخت وزیران و مسئولان لایق این است که با صاحبنظران و آگاهان مشورت کنند. مشورت با دیگران هر چند صد در صد حقیقت و واقعیت را به ما نشان ندهد. اما اولا ضریب خطا را کاهش می دهد و ثانیاً معذور " خواهیم بود.

صفحه 130:
محبت و مدارا ماكيادولى دربارة نوع رابطة با مردم می گوید: بدلیل اينکه نمی توانند هم دوستمان بدارند و هم از ما بترسند اگر قرار باشد یکی را برگزينيم بلید گفت همان به که بیشتر بترسند تا دوست بدارند..

صفحه 131:
در مقلبل؛ در نظام اسلامى؛ لین رابطه بر عکس است حاکمان بايد به مردم به عنوان ولی نعمت خود نگاه کنند و در نظام جمهوری اسلامی محبت به مردم یک وظيفة دینی است. در آیه ای خداوند رمز موفقیت پیامبر را محبت به مردم می داند.

صفحه 132:
برخورد صادقانه با مردم حاکمان باید برخوردی صلادقانه با مردم داشته باشند‌مشکلات و مولنع رابا آنان در میان بگذارند. ناتوانیها و کوتاهیهای خود را صادقانه بپذیرند و اگر برای کم کاریها و سستیهای خود دلیل یا توجیهی دارند آن را با مردم بازگو

صفحه 133:
فاصله نگرفتن از مردم بهترین راه ارتباطی حاکمان و مدیران با مردم» دیدار حضوری و چهره به چهره است. دیدارهایی که هر کسی بتولند خواستة خود رابه خوبی و بدون هیچ ترس و واهمه ای بیان کند.

صفحه 134:
تجربه نشان داده است که نزدیکان و مقربان حاکمان معمولاً | می کوشند تا اوضاع جامعه را برای شخص حاکم به گونه ای وانمبوة كاقلن كد خوفایتف: او ماش تقیجه این ‎GAT haga‏ حاکم از وضعیت واقعی جامعه و مردم است و نهایتاً فروپاشی نظام.

صفحه 135:
رعابت عدالت عدالت ورزی از مهمترین وظایف اخلاقی حاکمان است. عدللت ورزی در همةّ شئون حکومت حتی در توزیع امکانات و فرصتها. اجرای عدالت نه تنها از وظلیف اخلاقی حاکمان است بلکه از راههای نفوذ در دل و جان مردم نیز به شمار می رود.

صفحه 136:
ساده زیستی امام علی (ع) در نامه ای به عتمان بن حنیف انصاری والی بصره که در مهملنی ای شرکت کرده بود که نیازمندان دران جایی نداشتند. می فرماید: ای عثمان گمان نمی کردم که تو در چنین مهمانی ای #رشركت كتى.

صفحه 137:
آموزشهای دینی امام علی (ع) می فرملید: یکی از حقوق مردم بر امام و حاكم اسلامی حق تعلیم و تربیت دینی آنان است. و در جایی می فرماید: امام و حاکم اسلامی موظف است معارف اسلامی را به افراد تحت حکومتش آموزش دهد.

صفحه 138:
همراهی حاکمان زملنی می توانند به اهداف خود اعم از اهداف مادی پا معنوی دست يابند که دستورات آنان قوانین مورد تاییدشان از سوی مردم پیروی شود. همراهی تا آنجا الزامی است که فرمانها در چهارچوب شریعت باشد.

صفحه 139:
امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین وظایف دینی و اخلاقی مردم در قبال مسئولان. امر و ارشاد آنان به خوبیها و نهی آنان از ارتکاب بدیهاست. حتی شخص اول نظام اگر اشتباهی مرتکب شود با رعایت ضوابط باید اشتباه او را تذکر داد.

صفحه 140:
طرفی: به مسئولان اسلامی توصیه شده است که از امر به معروف و نهی ازمنکر زیر دستان خود ناراحت نشوند بلکه آنان را عزیز بدارند و آنان را بر متملقان ترجیح دهند.

صفحه 141:
ریاست طلبی یکی از بدترین و زیانبارترین آفات حکومت و سیاست «رياست طلبی» است. اصولاً ریاست زمینه زیادی را برای جذب افراد و به انحراف کشاندن آنان دارد و حاکمان باید مواظب باشند که این آفت در جان آنان نفوذ نکند چرا که | موجب هلاکت دین و دنیای آنان خواهد شد.

صفحه 142:
یکی از صفاتی که احتمال نقوذ آن در حاکمان زیاد است تكبر و ‎hae Gilad call ad‏ ويا #لرفيس مرك قريشية پست و مقام دنیوی نشده وبه سبب آن مبتلابه آفت تکبر و خودخواهی نخواهند شد.

صفحه 143:
خودرأيى و استبداد در تصميم كيرى يكى از لغزشكاههاى حاكمان استبداد در تصميم كيرى است كه مورد نكوهش قرار كرفته و عامل تباهى انسان معرفى شده است. برای در آمان ماندن از آن توصیه های فراولنی به مشورت با 7 دیگران شده است.

صفحه 144:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان