abade_controle_keifiat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ابعاد کنترل کیفیت”

ابعاد کنترل کیفیت

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: Quality Control Tactics دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي صنايع استاد :دكتر سيد اصفهاني

اسلاید 3: مقدمهدر دنياي تجارت امروز رقابت يكي از مهمترين فاكتور هاي فعال بودن در امر تجارت مي باشد.

اسلاید 4: مقدمهقيمت در فروش محصول يسيار مهم است . اگر هزينه توليد كالا ها يا سرويس باعث قيمت بالا شود يك شركت نمي تواند رقابتي باشد. اما فاكتور ديگري كه مشتري قبل از خريد مورد توجه قرار مي دهد كيفيت مي باشد . و در حقيقت داشتن شهرت در توليد محصولات با كيفيت ، اغلب يك موضوع مهم بازار است .

اسلاید 5: كيفيت واقعاً چيست ؟

اسلاید 6: كيفيت واقعاً چيست ؟از نظر بعضي مردم يك محصول با كيفيت ، محصولي است كه محكم ، داراي طول عمر زياد ، سنگين تر و در كل با دوام باشد.در بعضي موارد اين يك تعريف خوبي است اما هميشه اينطور نيست .

اسلاید 7: مي توان گفت كيفيت يك محصول درجه اي است كه محصول مشخصات تعيين شده را بر آورده مي نمايد.كيفيت واقعاً چيست ؟

اسلاید 8: چند تعريف از كيفيت :كيفيت فرا تر از توليد نمودن يك محصول است.كيفيت جور بودن جهت استفاده است.كيفيت يك محصول وابسته به اين است كه آن چقدر با ديدگاه ارجح مشتريان سازگار است.كيفيت واقعاً چيست ؟

اسلاید 9: David Garvin اعتقاد دارد كه تعريف كيفيت در چند دسته قرار ميگيرد:كيفيت واقعاً چيست ؟بعضي از تعاريف بر اساس نظر مشتري user-based)) است به عبارتي كيفيت يعني عملكرد بهتر ، ظاهر زيبا و از اين قبيل نيازها

اسلاید 10: David Garvin اعتقاد دارد كه تعريف كيفيت در چند دسته قرار ميگيرد:كيفيت واقعاً چيست ؟از نظر مديران توليد ، كيفيت بر اساس ساخت manufacturing –based)) مي باشد يعني رعايت استانداردها و مشخصات

اسلاید 11: David Garvin اعتقاد دارد كه تعريف كيفيت در چند دسته قرار ميگيرد:كيفيت واقعاً چيست ؟رويكرد سوم كيفيت بر اساس توليد product –based است در حقيقت شركتها نمي توانند تنها به يك تعريف متكي باشند . شركتها بايستي اهداف خود را بر اساس طراحي كيفيت و هزينه ارائه آن سطح از كيفيت ، تنظيم نمايند . يعني :

اسلاید 12: كيفيت واقعاً چيست ؟هزينه يا ارزشطراحي سطح كيفيتبهتر ين سطح كيفيتماگز يمم اختلا فهزينه ارائه كيفيتارزش محصول از نظر مشتري

اسلاید 13: گاروين با تحقيق نشان داد كه مشخصات كيفيت در ابتدا بايستي در بازار تعيين گردد( رويكرد user –based به كيفيت )، اين مشخصات سپس بايستي به مشخصه قابل تعريف محصول تبديل شود( رويكرد product-based ) و سپس فرايند ساخت بايستي سازمان دهي شود تا اطمينان حاصل شود محصول به طور دقيق اين مشخصات را دارا است( رويكرد manufacturing –based به كيفيت ) يك فرايند كه هر يك از اين مراحل را نداشته باشد نمي تواند يك محصول كيفي را ايجاد نمايد.كيفيت واقعاً چيست ؟

اسلاید 14: ابعاد كيفيت اندازه گيري كيفيت هميشه آنطوري كه بنظر مي رسد آسان نيست . نه تنها ابعاد كمي همچون مشخصات و ميزان عملكرد وجود ندارد بلكه ابعاد كيفي نيز مد نظر است. عموماً مشتريان ، كيفيت يك محصول يا كالا را از شش جهت مشاهده مي نمايند

اسلاید 15: ابعاد كيفيت(1) عملكرد (2) اطمينان/ دوام (3) هم خو اني (4) سرويس دهي (5) ظاهر(6) كيفيت مشاهده شده

اسلاید 16: 1- عملكردعملكرد يا كار نمودن محصول يعني آن كاري را كه مي خواهيم انجام دهد. مثلاً آيا يك ماشين سريعاً شتاب ميگيرد و مي ايستد .ابعاد كيفيت

اسلاید 17: 2-قابل اطمينان و با دوام بودن احتمال خراب يا فاسد شدن را انعكاس مي دهد.ابعاد كيفيت

اسلاید 18: 3- هم خواني يا تطابقكيفيت تطابق بيانگر درجه اي است كه محصول ، مشخصات از قبل تعيين شده را برآورده مي نمايد. آيا همه دربهاي يك مدل خاص اتومبيل در رنج قابل قبول و تلرانس 01/0 ± 32 اينچ قرار دارند.ابعاد كيفيت

اسلاید 19: 4- قابليت سرويس دهي اين بعد از كيفيت بيانگر رضايت ، سرعت و دقت تعمير ات مي باشد.مثلاً مرسدس بنز وعده مي دهد كه سرويسهاي 24 ساعته در چندين ايالت را دارا است.ابعاد كيفيت

اسلاید 20: 5-ظاهر ظاهر محصولات خيلي به سليقه و احساسات افراد بستگي دارد.ابعاد كيفيت

اسلاید 21: 6- كيفيت مشاهده شده و بدست آمده خيلي ازمحصولات و سرويسها توسط نا م سازنده ، آگهي ها و تصاوير آنها داوري مي شوند. ابعاد كيفيت

اسلاید 22: چرا كيفيت مهم است؟كيفيت محصولات يك شركت ، قيمت و عرضه آن به طوريكه براحتي در دسترس باشند همگي از فاكتورهائي هستند كه تقاضا را معين مي كنند.

اسلاید 23: چرا كيفيت مهم است ؟در عمل كيفيت از چهار طريق يك شركت را تحت تاثير قرار مي دهد:

اسلاید 24: چرا كيفيت مهم است ؟1- شهرت شركت :يك سازمان مي تواند انتظار كيفيت ( خوب يا بد ) را براي دنبال كردن آن داشته باشد 2-هزينه ها و سهم در بازار همانطور كه در شكل نشان داده شده است بهبود كيفيت مي تواند سهم بازار را افزايش دهد و صرفه جوئي در هزينه را به دنبال داشته باشد .

اسلاید 25: Improved performance, features, reliability ,etcImproved reputation, for quality (due to increasing advertising, etcIncreased market shareHigher pricesExperience-based scale economicsIncreased profitsچرا كيفيت مهم است ؟1-Market gain

اسلاید 26: Improved reliability or conformanceIncresed productivityLower rework and scrap costLower warranty and product liability costsLower Manufacturing costsLower service costsIncreased profitsچرا كيفيت مهم است ؟2-Cost saving

اسلاید 27: چرا كيفيت مهم است ؟4-مسئولت در قبال محصول : رعايت استاندارد در توليد محصولات بسيار مهم بوده ودر هنگام عدم رعايت اصول توليد بايستي مسئوليت را بپذيرند.

اسلاید 28: چرا كيفيت مهم است ؟4- حضور بين المللي : از نظر هر دوي شركت و كشور مربوطه جهت حضور موثر داشتن در رقابت جهاني ، محصولات بايستي كيفيت و قيمت منطقي داشته باشند.

اسلاید 29: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است؟

اسلاید 30: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ فيلد كنترل كيفيت از انقلاب صنعتي بوجود آمده است .از اوايل 1800 با ايجاد خطهاي توليد هر نفر در بخش كوچكي از محصول نقش داشت به نحويكه درخصوص كيفيت محصول بخش به سر كارگر يا مسئول شيفت پاسخگو بود

اسلاید 31: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ هنگامي كه در 1900 سازمانها بزرگتر شدند امر بازرسي بيشتر فني شده و گسترش يافت.بازرسان معمولاً گروهي كار مي كردند و گزارش به بازرس ارشد مي دادند.

اسلاید 32: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ از سال 1920 اكثر QC هاي آماري در شركت تلفن بل به كار گرفته شد. در 1924 آقاي Shwhart .W چارتهاي كنترل را معرفي نمودو در سال 1930 Dodge .H.F و Roming .H.G جداول نمونه گيري را ايجاد كردند.همچنين در همان زمان اثر كنترل كيفيت در عملكرد شركت ها تشخيص داده شد.در بيشتر كارخانه هاي ساخت مسئول QC در سطح مديران توليد قرار گرفتند

اسلاید 33: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ Plant ManagerMarketing ManagerEngineering design ManagerManufacturing managerPurchasing ManagerInspection ManagerProduction ManagerInspection and QC staffsForeman/ workers

اسلاید 34: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ در مدت جنگ جهاني دوم اهميت توجه به كيفيت بيشتر شد و اغلب دولت امريكا اين موضوع را تشويق مي كرد. شركتها متوجه شدند كه چيزي فراتراز بازرسي در كيفيت توليد نياز مي باشد.

اسلاید 35: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ كيفيت بايستي در داخل فرايند توليد ايجاد شود يعني :

اسلاید 36: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ Quality Control SystemProduct design engineerProcess engineerQC statistical analysis Inspector. . . Material specs, Dimension specs Tolerances Type of production or processSampling levels frequency of sample acceptable qualityAverage quality levels variation from average closeness to design specs

اسلاید 37: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ قرار گرفتن كيفيت در داخل فرايند توليد مستلزم در گير بودن همه بخشها شامل مهندسين طراح توليد ، مهندسين فرايند ، آناليز QC ، بازرسان ، كارگر ها ، تجهيزا ت بوده و پشتيباني مديريت را طلب مي نمائد. اين امر سبب شد كه مدير كنترل كيفيت در سطح بالاي سازمان قرار گيرند

اسلاید 38: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ Plant ManagerMarketing ManagerEngineering design ManagerManufacturing managerPurchasing ManagerInspection ManagerProduction ManagerProduction ManagerProduction ManagerProduction Managerدر اين سطح مدير كنترل كيفيت مستقيماً به مدير كارخانه گزارش مي كرد.

اسلاید 39: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ تحول كنترل كيفيت با نام آشناي Deming sEdward .Wدر سال 1950 بوجود آمد . او روش كنترل كيفيت آماري را در كارخانه هاي ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم معرفي نمود . قبل از آن محصو لات ژاپن بعنوان Shoddy در دنيا شناخته مي شد.

اسلاید 40: چطوركنترل كيفيت بوجود آمده است ؟ اما با كاري كه دمينگ انجام داد محصولات ژاپن از سال 1970 شروع به مشهور شدن نمود . ژاپني ها دمينگ را بعنوان قهرمان ياد مي كنند.بزرگترين افتخار شركتها در ژاپن اخذ جايزه ساليانه دمينگ است.

اسلاید 41: چرخه QCدر 1970 تحولي ديگر در عرصه كنترل كيفيت در ژاپن ايجاد شد تحت عنوان چرخه كنترل كيفيت Ouality Control Circles . اين رويكرد جهت افزايش بهره وري و كيفيت معرفي شد .

اسلاید 42: چرخه QCواقعاً يك دايره كنترل كيفيت چيست ؟ يك گروه 6 الي 12 نفر از كارمندان داوطلب كه به طور منظم جهت حل مسائل مرتبط كاربا يكديگرملاقات ميكنند.

اسلاید 43: چرخه QC اعضاء همه از يك محيط كار يكسان مي باشند كه در برنامه ريزي گروهي ، حل مسئله ، و كنترل كيفيت آماري آموزش مي بينند . چرخه ها ، راههاي بهبود محصول را ارائه مي نمايند.

اسلاید 44: چرخه QCاعضاء چرخه هاي كيفيت همديگر را چهار ساعت در ماه ملاقات مي كنند و اگر چه اعضاء از نظر مالي تامين نمي گردند اما از شركت اشتهار دريافت مي كنند.

اسلاید 45: چرخه QCدر چند دهه گذشته چرخه هاي QC به طور قابل توجهي در امريكا ، كره ،انگليس ، برزيل ، اندونزي و ساير كشور ها رشد داشته است .

اسلاید 46: قاعده بازرسيبراي اينكه از توليد با سطح كيفيت مطلوب مطمئن شويم بازرسي بعضي يا همه قسمتها مورد نياز مي باشد. اين بازرسي مي تواند مستلزم اندازه گيري ، لمس كردن ، وزن كردن ، يا آزمايش محصول باشد.هدف اين است كه سطح قابل قبولي از كيفيت شناسائي شود قبل از اينكه مقادير غير منطقي پول در خط توليد ريخته شود.

اسلاید 47: سه موضوع اساسي براي بازرسي وجود دارد :1-چه مقدار و هر چند وقت بايستي بازرسي كرد؟2-چه موقع بازرسي نمود؟3-كجا بايستي بازرسي شود؟قاعده بازرسي

اسلاید 48: 1- چه مقدار و هر چند وقت بايستي بازرسي كرد؟اين موضوع يك مسئله اقتصادي است .هزينه كلهزينه هاي كنترل و بازرسيهزينه هاي مربوط به توليد خرابسطح بازرسي بهينههزينه

اسلاید 49: سه موضوع اساسي براي بازرسي وجود دارد :1-چه مقدار و هر چند وقت بايستي بازرسي كرد؟2-چه موقع بازرسي نمود؟3-كجا بايستي بازرسي شود؟قاعده بازرسي

اسلاید 50: تصميم بر اين موضوع بستگي به نوع فرايند و ارزش افزوده هر مر حله دارد.بازرسي در شركتهاي توليدي مي تواند در هر يك از شش محل زير انجام شود. 1-در محل كلرخانه عرضه كننده ماداميكه توليد مي شود.2-در محل دريافت كالا از عرضه كننده3-قبل از فرايند هاي هزينه بر4-در فرايند هاي مرحله اي 5-هنگام تكميل محصول 6-قبل از ارسال به مشتري چه موقع و كجا بازرسي انجام شود

اسلاید 51: يكي از ابزارهاي در دسترس و مفيد براي يافتن محلهائي كه در آنجا مشكلات كيفيت در ساخت وجود دارد عبارت است از : Fish –Bone Chart چه موقع و كجا بازرسي انجام شود

اسلاید 52: چه موقع و كجا بازرسي انجام شودپيچ اشتباه توسط خريدار سفارش شده كارمندان انبار پيچ را در محل اشتباه گذاشته اندپيچهاي استفاده نشده توسط كارگران در محل اشتباه گذاشته شدهتغييرات مهندسي به كارگران كارخانه لينك نيست كارگران براي مشكلات محلي آموزش نديده اندپيچها به مهره ها نمي خورندFish-bone chart or Ishikawa Diagram

اسلاید 53: اين كار مستلزم گرفتن نمونه هاي تصادفي از دسته هاي محصول نهائي مي باشد. نمونه گيري تصادفي بسيار اقتصادي تر از بازرسي صد در صد محصول مي باشد. تائيد نمونه گيري مي تواند براي مواد اوليه به كار رود يا در بازرسي نهائي اعمال گردد . اما معمولاً براي كنترل محمو له هاي و رودي به كار مي رود. تائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 54: روشهاي نمونه گيري بازرسي يك محمو له از اجناس معمو لاً به چندين روش بازرسي مي شود :نمونه گيري تكي : در اين برنامه دو عدد مشخص مي شود تعداد نمونه: n خرابي قابل قبول : cاگر تعداد خرابي از عدد c كمتر باشد محموله مورد تائيد استتائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 55: نمونه گيري دوتائي : در اين روش مطابق شكل زير عمل مي شود:تائيد و پذيرش بازرسينمونه تصادفي n1بازرسي نمونه دوم n2بازرسي همه محموله ، جايگزيني خرابها رد كردن محمولهتائيد محموله تعداد خرابها در هر دو نمونه كوچكتر از c2 تعداد خرابها در هر دو نمونه بزرگتر از c2خرابي ها c2 < خرابي ها c1 > > c2 خرابي ها c1 >

اسلاید 56: نمونه گيري پشت سر : اين روش توسعه يافته روش نمونه گيري دو تائي است ، نمونه هاي كوچكتر ي به كار گرفته مي شود تا تصميم ر.شني بتوان گرفت . تائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 57: تائيد و پذيرش بازرسي0 10 20 30 40 50 60 70 801 2 3 4 5 6 جمع تجمعي خرابيها جمع تجمعي تعدادي كه بازرسي شده اندرد شده ادامه نمونه گيريتائيد شده

اسلاید 58: انتخاب بهترين روش نمونه گيري بستگي به نوع محصول تحت بازرسي و سطح كيفيت مورد انتظار دارد.تائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 59: منحني هاي مشخصات عملكرد Operating Characteristic Curvesاين منحني مشخص مي كند كه يك برنامه تائيد و پذيرش تا چه مقدار بين محموله بد و خوب تمايز قائل مي شود. اين منحني به منظور نمايش احتمال برنامه پذيرش محموله در سطحهاي مختلف كيفيت مي باشد .تائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 60: تائيد و پذيرش بازرسي0 1 2 3 4 510 20 30 40 50 60 70 80 90 100تمائز كامل براي برنامه بازرسي خرابي بيش از 5/2 درصد رد مي شوند خرابي كاملاحتمال پذيرش

اسلاید 61: تائيد و پذيرش بازرسي0 2 4 6 8 1010 20 30 40 50 60 70 80 90 100درصد خرابي واقعي احتمال پذيرشn=100,c=1n=100,c=4n=تعداد نمونهc=تعداد خرابي قابل پذيرش

اسلاید 62: تائيد و پذيرش بازرسي0 2 4 6 8 1010 20 30 40 50 60 70 80 90 100درصد خرابي واقعي احتمال پذيرشn=100,c=1n=100,c=4n=تعداد نمونهc=تعداد خرابي قابل پذيرش

اسلاید 63: ريسك مصرف كننده و ريسك توليد كننده در پذيرش نمونه ها د و گروه در گير هستند ، مصرف كننده و توليد كننده محصولهر يك از اين دو گروه مي خواهند از اشتباه در پذير ش نمونه ها جلوگيري نمايند . از نظر توليد كننده پذيرش محصول خراب به منزله پذيرش ريسك جايگز يني آن و هزينه هاي جنبي ديگر است و از نظر مصرف كننده اشتباه باعث صرف زمان ، پيگيري تعهدات فروشنده و غيره مي شود(ريسك مصرف كننده).تائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 64: ريسك مصرف كننده و ريسك توليد كننده در اين رابطه چهار مفوم وجود دارد :Acceptable Quality Level (AQL)Lot Tolerance Percent Defective (LTPD)Producer’s RiskConsumer’s Riskتائيد و پذيرش بازرسي

اسلاید 65: تائيد و پذيرش بازرسي0 1 2 3 4 5 6 7 8AQLLTPDα= 0.05β= 0.1100 95محموله بدمحموله خوبمنطقه بي تفاوتريسك توليد كننده ريسك مشتريدرصد خرابياحتمال پذيرشاحتمال اينكه محموله خوب رد شود α احتمال اينكه محموله بد پذيرفته شود β

اسلاید 66: تائيد و پذيرش بازرسيدر آمار احتمال رد نمودن محموله خوب را خطاي نوع I(type I error) و احتمال اينكه يك محموله بد پذيرفته شود را خطاي نوع II (type II error) گويند.

اسلاید 67: تائيد و پذيرش بازرسيدر نمونه گيريهائي كه محصول با خوب و بد شناسائي مي شود توزيع دو جمله اي معمولاً براي ايجاد منحني OCبه كار گرفته مي شود. هنگامي كه تعدادنمونه ها بزرگ و احتمال خرابي كم باشدمي توان از توزيع پوواسون استفاده نمود

اسلاید 68: تائيد و پذيرش بازرسيAverage Outgoing Qualityكيفيت متوسط حاصل شدهدر بيشتر برنامه هاي نمونه گيري هنگامي كه يك محموله رد ميشود كل محموله بازرسي مي شود و همه موارد خراب جايگزين مي گردد .با اين جايگزيني متوسط كيفيت بدست آمده از نظر تعداد خرابي بهبود مي يابد. براي محاسبه متوسط كيفيت بدست آمده از فرمول زير مي توان استفاده نمود

اسلاید 69: تائيد و پذيرش بازرسيAverage Outgoing QualityAOQ=(Pd)(Pa)(N-n)/Nدرصد خرابي واقعي محموله=Pdاحتمال پذيرش محموله = Paتعداد اقلام محموله = Nتعداد اقلام نمونه = n

اسلاید 70: تائيد و پذيرش بازرسيمثال :براي در صد خرابي 3% و مقادير زير داريم:3%=درصد خرابي واقعي محموله=Pd515/0=احتمال پذيرش محموله = Pa2000=تعداد اقلام محموله = N120=تعداد اقلام نمونه = nAOQ= (0.03)(0.515)(2000-120)/2000 = 0.015كيفيت محموله از نظر درصد خرابي از 0.03 به 0.015 به طور متوسط بهبود يافته است

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید