صفحه 1:
TY
محور بر حافظه فعال و
به اختلال یادگیری
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه
9 ناتوانی sk یادگیری عصب شناختی به مجموعه ای از اختلالات
ناهمگن گفته می شود که به صورت جدی در یادگیری و کاربرد
مهارتهای گوش دادن, تکلم, خواندن, نوشتن و ریاضیات تظاهر
می کند.
صفحه 4:
مت
|
* این اختلالات ریشه عصب شناختی و روندی تحولی دارد که از پیش
دبستانى شروع شده و تا بزركسالى ادامه بيدا میکند کودکان
خردسالى كه از نظر مهارتهاى رشدى طبيعى هستند قبل از اينكه به
طور رسمى وارد مدرسه شوند به سهولت مهارتهاى بيش تحصيلى
را فرا میگیرند اما هر انحراف رشدی ممکن است پیش درآمد
ناتوانی های یادگیری باشد.
صفحه 5:
مت
eZ
* توانایی حافظه فعال در جنبه sh مختلف زندگی از جمله؛ درک,
خواندن, نوشتن, حل مسئله, استدلال, ریاضی, زبان نوشتاری و حوزه
های رفتاری مختلف نقش مهمی دارد.
* وجود نقص در حافظه فعال به عنوان یکی از ویژگی های بسیاری از
کودکان با اختلال یادگیری محسوب می شود. پژوهش چیاپه و همکاران
نشان مى دهند كه افراد مبتلا به ناتوانى يادكيرى مهارت هاى ضعيف
ترى در حافظه فعال كلامى نسبت به حافظه فعال ديدارى فضايى نشان
میدهند.
صفحه 6:
صفحه 7:
* نقص در حافظه فعال در مشکلات تحصیلی و اجتماعی تظاهر پیدا
میکند و به احتمال بیشتری بر اختلال یادگیری در آینده منجر خواهد
* علاوه بر کارکرد اجرایی و حافظه کاری اکثر دانش آموزان مبتلا به
ناتوانی یادگیری در مولفه پردازش اطلاعات دارای نقص جدی
3 ) مت ۲
صفحه 8:
* سرعت پردازش؛ مقدار زمان لازم برای درک اطلاعات. پردازش
اطلاعات و تدوین و اجرای یک واکنش است.
* نقص در سرعت پردازش به تنهایی یک مسئله یادگیری نیست اما
میتواند در مشکلات یادگیری و اختلالاتی مانند *نقص توجه_ بیش
فعالی, نارساخوانی و اختلال پردازش شنوایی نقش داشته باشد و
مهارتهای عملکرد اجرایی را تحت تاثیر قرار دهد.
3
S
a 2ع 4 ۸
صفحه 9:
مج كه /
eZ 6
٠ بازى درمانى روشى است كه به وسيله آن راه را براى آنها براى
نمايش دادن مشکلاتشان. حل مشكلات روانشناختى و همجنين
بهبود ويزكى هايى مانند خوديسندى و عزت نفس فراهم مىكند,
اين تكنيى به كودكان اجازه مىدهد مسائلى را كه نمىتوانند در
محيط اطرافشان مطرح نمايند در قالب بازى ارائه دهند و هيجانات
منفى خود را نمايان سازند.
ن مت a
صفحه 10:
صفحه 11:
* بازی درمانی کودک محور از سازه های نظری مبتنی بر درمان
مراجعه محوری کارل راجرز پیروی میکند.
٠ اين رویکرد شکل جدیدی از بازی درمانی کودک محور را با گسترش
رویکرد بازی درمانی بی رهنمود اکسلاین است.
ی بازی درمانی مشکلات عصب روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال
یادگیری املا را به طور معناداری کاهش میدهد.
صفحه 12:
٠» برنامه مداخله ای به وسیله بازی درمانی در تقویت حافظه
دیداری, شنوایی, حركتى و بازشناسى كودكان مبتلا به ناتوانى
يادكيرى موثر است.
صفحه 13:
صفحه 14:
كه /
eZ
* در بازی درمانی کودک محور با هدف خود شکوفایی, خودکارآمدی و
اعتماد به نفس کودکان, محتوای متناسب با مولفه حافظه فعال با
استفاده از وسایل کمک آموزشی, اسباب بازی ها, اشکال و فیلم به
کودکان داده می شود تا بتواند عملکرد متناسب در دنبال کردن
دستورالعمل های مربی, کپی کردن مطالب از روی تخته, خلاصه
كردن داستان و محتوای مطالب و به طور کلی عملکرد مناسب در
محيط آموزشى داشته باشد.
صفحه 15: