سایرتحقیق و پژوهش

اثر تامین مالی به روش پرداخت حقوق و خصوصی سازی تامین اجتماعی

صفحه 1:

صفحه 2:
موضوع : اثر تامین مالی به روش پرداخت حقوق وخصوصی سازی تامین اجتماعی استاد مربوطه : سرکار خانم دکتر نرگس قاسمی نژاد گرد آورندگان : محمدامین رزبان

صفحه 3:
امروزه دو نوع از رايج ترين انواع نظام هاى ملى مستمرى بازنشستكى وجود ادارة:برنامه نظام توازن درامد با هزينه ا اعتبار مى شود و برنامه هاى خصوصى اجبارى مبتنى بر 9 حق بيمه «معين كه عموما از نظام سيرده گذاری کامل تبعیت می کنو اين دو نوع اصلی از نظام های موجود از نظر پذیرفته شده اند؛ اما .نوع سومی از نظام های د دارد که ساده تر است و توجه بیشتری را می

صفحه 4:
اين نظام مى بردازد؛ اين نظام »تركيبى از نظام هاى فوق است ومتشكل از برنامه اى دولتى است كه مى تواند با مزاياى معين يا حق بيمه معين باشد»كه مزاياى معين ارجحيت بيشترى دارد. هزینه های عملیاتی در یک نظام مركزى عمومى با مزاياى معين از آنچه در یک نظام خصوصی ایجاد می شود »کمتراست. نظام سپرده گذاری کامل هزینه های مستمری را عادلانه تر در میان نسل های متوالی مشارکت کنندگان تقسیم می کند واز طریق درآمد های سرمایه گذاری مانع از ایجاد شکاف در آمدی بیشتر میان افراد ثروتمند وفقیر می شود.

صفحه 5:
طی چند دهه گذشته اگر نگوییم همه نظام های مستمری بازنشستگی امااغلب آنها در جهان با افزایش هزینه های پیش بینی نشده مواجه شده اند ودر دهه های آتی قرن 00 اين میزان به سطوح بسیار بالایی خواهد رسید. سال خوردگی جمعیت ومدیریت ناکارآمدی دو دلیل اصلی افزایش هزینه های مستمری هستند.

صفحه 6:
در حالی که تامین مالی از طریق روش پرداخت حقوق » زمانی بسیار مورد انتقاد واقع می شد ولی اکنون به نظر می رسد که اعتبار این روش مورد قبول واقع شده است. چون روش پرداخت حقوق » باعث تخصیص غیر منصفانه درآمد ها بين نسل ها متوالی مشارکت کنندگان می شود» باید از استفاده آن - تاحد ممکن - اجتناب شودبه نظر می رسد که سپرده گذاری کامل تنها رویکرد تامین مالی صحیح ومنطق با اهداف اجتماعی نظام های مستمری بازنشستگی ملی است » جون اين نظام:

صفحه 7:
0 به تمامی مشارکت کنندگان - به خصوص کسانی که در آمد پایین تری دارند- اجازه مشارکت داشته باشند وارزش واقعی را از تولید ناخالص ملی نه تنها با فعالیتشان بلکه از طریق تزریق سرمایه با سرمایه گذاری در اقتصاد ومشارکت در برنامه تامین اجتماعی سپرده گذاری کامل به دست آورند که اين کار باعث دستیابی به ارزش اجتماعی بیشتر می شود. 0 منجر به دستیابی به مزایای منصفانه تری می شود که براساس مالکیت شخصی - نه قدرت دولت در اخذ مالیات - پایه گذاری شده اند.

صفحه 8:
0 منجر به تخصیص مجدد درآمد براساس فرا نسلی- ونه درون نسلی می شود که اطمینان می دهد نسل های فعلی به نفع یا ضرر نسل های قبلی فقیرتر و یا ثروتمندتر نخواهند شد. 0 باعث دستیابی به متدار بهینه از عدالت فردی واجتماعی ( از طریق رابطه تنگاتنگ مشارکت های انجام شده و منافع دریافتی گروهای متوالی مشارکت کنندگان در برنامه اجتماعی) می شود. 0 از تبدیل برنامه تامین اجتماعی به ابزار سرمایه داری (که از طریق تخصیص درآمدهای سرمایه گذاری بین سپرده گذاران باعث افزایش شکاف میان افراد فقیر وثروتمند می شود) جلوگیری می کند.

صفحه 9:
تحت تاثیر روند سنی جامعه ناشی از زادوولد کمتری نیست. 0 یکی میزان تغییرپذیری نرخ حق بیمه را در سطح کم وبهینه سالانه نگه می دارد. 0 یکی از ابزارهای کلیدی دستیابی به مقبولیت بهینه پرداخت حق بیمه های تامین اجتماعی با در نظر گرفتن مزایای فوق الذکر است. 0 به علت سطح پایین نرخ های حق بیمه در مقایسه با تامین مالی از طریق پرداخت حقوق به طور طبیعی تمایل به پذیرش اين طرح بیشتر می شود. 0 باعث می شود که افراد کم درآمد قبل وبعد از بازنشستگی با مشکلات مالی کمتری مواجه می شوند.

صفحه 10:
سال خوردگی بیشتر جمعیت جهان سال خورده هستند اولین ومهمترین دلیل سال خوردگی این است که مردم به علت افزایش استانداردهای زندگی پیشرفت های درمانی » تکنولوژی (مانند داروها ؛جراحی »ژنتیک) وعوامل دیگری از قبیل تغذیه» فاصله میان زایمان هاء تعداد افراد خانواده » بهداشت خانواده وبهداشت عمومی .بیشتر عمر می کنند) مثال:

صفحه 11:
مدیریت ناکارآمد دومین دلیل افزایش نرخ های حق بیمه مستمری مدیریت ناکارآمد (سوء مدیریت) در زمینه های زیر است: 0 هزینه های اجرایی بالا 0 هزینه های بالا ناشی از ناهمگونی ذخایر مزایا مانند نرخ های جایگزین مازاد درچند سال سود از مدت پرداخت حق بیمه 0 عدم پرداخت مبالغ حق بیمه اعلام شده که ممکن است از عوامل بسیاری مانندنظام ناکارآمد جمع آوری مالیات دشواری گنجاندن خود اشتغالی دربخش کشاورزی وجود بخش غیررسمی گسترده ad FOO

صفحه 12:
ووجود معایب مختلف در تامین مالی برنامه مستمری وذخایر مزایا مانند بی میلی در پرداخت حق بیمه در صورت بالا بودن نرخ آن يا مرتبط نبودن حق بیمه به مزایا نشات بگیرد. تنها پنج فرضیه کلیدی زیر یا عوامل اقتصادی وجمعیت شناختی در هزینه های یک برنامه مستمری مرتبط با درآمد تاثیر می گذارند: ** نرخ تورم (یعنی افزایش سالانه شاخص قیمت مصرفی) *#*نرخ افزایش سالانه متوسط درآمدهای تحت پوشش مشارکت کنندگان

صفحه 13:
** نرخ بهره( یعنی نرخ بازده اسمی سالانه يا افزایش قیمت دارایی های مستمری) *#نرخ سالانه افزایش حق بیمه در برنامه که اگر برنامه از طریق پرداخت حقوق با سپرده گذاری کامل تامین مالی شود بر هزینه های مستمری تاثیر خواهد داشت. ** مقادیرثابت نرخ های مرگ ومير با توجه به سن وجنسیت **نرخ واقعی رشد اقتصاد ( یعنی افزایش واقعی در تولید ناخالص داخلى يا در ليست حقوق های ملی)

صفحه 14:
** افزایش بی سابقه استانداردهای زندگی (که با تولیدسرانه ناخالص داخلی اندازه گیری می شود) در قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته با کاهش بی سابقه مرگ ومیر در تمام سنین همراه بوده است. ** مطالعات مختلف آماری به وضوح نشان داده اند که به طور متوسط مرگ ومیر بیشتر در افراد کم درآمد دیده شده است وبالعکس یعنی هرچه درآمد بیشتر باشد مرگ ومیر کمتر خواهد بود.

صفحه 15:
پس می توان نتیجه گیری کرد که درآمدهای بیشتری مرتبط با نرخ زادوولد بالاتر باید به مرگ ومیر کمتر منتهی شود. ** مطالعات مختلف رابطه بسیار قوی بین نرخ های بالاتربیکاری وحوادث منجر به از کا رافتادگی وهمچنین بین شیوع از کارافتادگی بالاتر و نرخ های مرگ ومیر بالاتر را تایید کرده اند. اگر تولید واشتغال در طی رکود اقتصادی پایین باشد می توان نتيجه كرفت كه زادوولد کم تا حدی با افزایش مرگ ومیر در ارتباط است.

صفحه 16:
0 نرخ حق بیمه درآینده باعث تخصیص بهینه وعادلانعو هزینه های مستمری بازنشسیگی در بين كروه ‎sb‏ مشارکت کننده می شود وتحت تاثير نوسانات جمعيتى و بخشى از سال خوردگی (به علت کاهش تولید) قرار نمی گیرد . فت وار هزيته ‎pas os‏ قیچت میت عمومی هزینه های برنامه را تحقاق اند مزایا براساس مالکیت حقوق اجتماعی؛ این موضوع؛ ۳ کت در برنامه = 6 2

صفحه 17:
فعالیت های اقتصادی را تجربه می کنند و آنان مالک مزایای انباشته خود خواهند بود, نه اينکه از لحاظ اجتماعی مستحق دریافت آن باشند. هر كاه فشار مرتبط با سال خوردگی.نسبت کارکنان لازم برای حفظ سطح تولید کالا وخدمات را کاهش داده و به محدوده بحرانی برساند» اگر برنامه ‎sl‏ تامین اجتماعی براساس مالکیت عادلانه - ونه به عنوان نیازی اجتماعی. بردوش شاغلین ‎ue‏ پشتیبانی از ‎Lo - VJ‏ شده باشد؛ مشارکت مستمری بگیران احساس بهتری

صفحه 18:
یک برنامه تامین اجتماعی که براساس سپرده گذاری کامل فعالیت می کند و تحت حمایت مستقیم دولت است بنا به این دلایل بسیار خطرناک است: 0 نوسان پذیری بازده سرمایه گذاری اوراق بهادر 0 محدودیت های نهایی تقاضا برای سرمایه گذاری 0 حالت های احتمالی وواقعی دخالت دولت وسوء استفاده های ناشی از آن کنترل بودجه های عظیم بالاخص در کشورهای در حال توسعه

صفحه 19:
نتیجه گیری آمروزه مردم کودکان کمتر وطول عمر بیشتری دارند. در نتيجه جوامع در حال پیر شدن هستند. براین اساس نسبت افراد بالای 060 سال تا سال ‎Ge SOOO‏ به بیش از دو برابر آن چه در اواسط دهه 000 بود می رسد. از اين رو اگر افراد در سنین بالاتر از کار بازنشسته نشوند و یا تولید بیشتری نداشته باشند در تولید سرانه کالا و خدمات (یعنی در استانداردهای زندگی) با کاهش مواجه خواهیم بود.

صفحه 20:
به علاوه تعیین این موضوع که تا چه میزان برای غلبه بر اثر سال خوردگی بر استانداردهای زندگی( حداکثر سطح بالای از مزد که کلیه عوامل رفاهی را که انتظار می رود در یک کشور پیشرفته فرد ازآن برخوردار باشد شامل شود) به افزایش سن بازنشستگی نیاز است امر دشواری است. چون الگوهای اشتغال تا حد زیادی در چنین سطحی از زندگی تحت تاثیر کاهش واقعی و مداوم تولید انفرادی قرار می گیرد.

صفحه 21:

Mohamadamin.razban@Gmail.com gmohammad17@yahoo.com 1 1 of 35 موضوع :انضباط کارکنان موضوع : اثر تامین مالی به روش پرداخت حقوق وخصوصی سازی تامین اجتماعی استاد مربوطه : سرکار خانم دکتر نرگس قاسمی نژاد گرد آورندگان : مّح مدامین رزبان 2 of 35 پیشگفتار: امروزه دو نوع از رایج ت%%رین ان%%واع نظ%%ام ه%%ای ملی مستمری بازنشس%%تگی وج%%ود دارد:برنام%%ه های عمومی با مزای%%ای ک%%ه ب%%ا روش%%ی ،مش%%ابه نظام توازن درآمد با هزین%%ه ،ت%%امین اعتب%%ار می شود و برنامه های خصوصی اجباری مبت%%نی ب%%ر ح%%ق بیم%%ه ،معین ک%%ه عموم%%ا از نظ%%ام س%%پرده گذاری کامل تبعیت می کند. این دو نوع اصلی از نظام های موج%%ود از نظ%%ر عمومی پذیرفته شده اند؛ اما ،ن<<وع س<<ومی از نظ<<ام ه<<ای تامین اجتماعی وجود دارد که س<<اده ت<<ر اس<<ت و توج<<ه بیش<<تری را می 3 of 35طلبد ،این پژوهش به بررسی این نظام می پردازد؛ این نظ<<ام ،ترکی<<بی از نظ<<ام ه<<ای ف<<وق اس<<ت ومتشکل از برنامه ای دولتی است که می تواند با مزای<<ای معین ی<<ا حق بیمه معین باشد،که مزایای معین ارجحیت بیشتری دارد. هزینه های عملیاتی در یک نظام مرکزی عمومی ب<<ا مزای<<ای معین از آنچه در یک نظام خصوصی ایجاد می شود ،کمتراست. نظام سپرده گذاری کامل هزین<<ه ه<<ای مس<<تمری را عادالن<<ه ت<<ر در میان نسل های متوالی مشارکت کنندگان تقس<یم می کن<د واز طری<ق درآمد های سرمایه گذاری م<<انع از ایج<<اد ش<<کاف در آم<<دی بیش<<تر میان افراد ثروتمند وفقیر می شود. 4 of 35 • مقدمه طی چند دهه گذشته اگر نگوییم همه نظام های مس<<تمری بازنشس<<تگی امااغلب آنها در جهان با افزایش هزین<<ه ه<<ای پیش بی<<نی نش<<ده مواج<<ه ش<<ده ان<<د ودر ده<<ه ه<<ای آتی ق<<رن 21این م<<یزان ب<<ه س<<طوح بس<<یار باالیی خواهد رسید. سال خ<<وردگی جمعیت وم<<دیریت ناکارآم<<دی دو دلی<<ل اص<<لی اف<<زایش هزینه های مستمری هستند. 5 of 35 • س<<<<<<<<<<<<<پرده گ<<<<<<<<<<<<<ذاری کام<<<<<<<<<<<<<ل در حالی ک<<ه ت<<امین م<<الی از طری<<ق روش پ<<رداخت حق<<وق ، زمانی بسیار مورد انتقاد واقع می شد ،ولی اکنون ب<<ه نظ<<ر می رسد که اعتبار این روش مورد قبول واقع شده است. چون روش پرداخت حقوق ،باعث تخصیص غیر منصفانه درآمد ها بین نسل ها متوالی مشارکت کنندگان می شود ،باید از استفاده آن – تاحد ممکن – اجتن<<اب ش<<ودبه نظ<<ر می رس<<د ک<<ه س<<پرده گذاری کامل تنها رویکرد تامین م<<الی ص<<حیح ومنط<<ق ب<<ا اه<<داف اجتماعی نظام های مستمری بازنشستگی ملی است ، چون این نظام: 6 of 35 oبه تمامی مشارکت کنندگان – به خصوص کسانی که در آمد پایین تری دارند -اجازه مش<<ارکت داش<<ته باش<<ند وارزش واقعی را از تولید ناخالص ملی نه تنها با فعالیتشان بلکه از طریق تزریق س<<رمایه با سرمایه گذاری در اقتص<<اد ومش<<ارکت در برنام<<ه ت<<امین اجتم<<اعی سپرده گذاری کامل ب<<ه دس<<ت آورن<<د ک<<ه این ک<<ار ب<<اعث دس<<تیابی ب<<ه ارزش اجتماعی بیشتر می شود. oمنجر به دستیابی به مزایای منصفانه ت<<ری می ش<<ود ک<<ه براس<<اس مالکیت شخصی – نه قدرت دولت در اخذ مالی<<ات – پای<<ه گ<<ذاری شده اند. 7 of 35 oمنجر به تخصیص مجدد درآمد براساس فرا نسلی -ونه درون نسلی می شود که اطمینان می ده<<د نس<<ل ه<<ای فعلی ب<<ه نف<<ع ی<<ا ض<<رر نسل های قبلی فقیرتر و یا ثروتمندتر نخواهند شد. oب<<اعث دس<<تیابی ب<<ه مق<<دار بهین<<ه از ع<<دالت ف<<ردی واجتم<<اعی ( از طریق رابطه تنگاتنگ مشارکت ه<<ای انج<<ام ش<<ده و من<<افع دری<<افتی گروهای متوالی مشارکت کنندگان در برنامه اجتماعی) می شود. oاز تبدیل برنامه تامین اجتماعی به ابزار سرمایه داری (که از طریق تخصیص درآمدهای سرمایه گذاری بین سپرده گذاران باعث افزایش شکاف میان افراد فقیر وثروتمند می شود) جلوگیری می کند. 8 of 35 oتحت تاثیر روند سنی جامعه ناشی از زادوولد کمتری نیست. oیکی میزان تغییرپذیری نرخ حق بیمه را در سطح کم وبهینه س<<االنه نگه می دارد. oیکی از ابزارهای کلیدی دستیابی به مقبولیت بهینه پرداخت حق بیم<<ه های تامین اجتماعی با در نظر گرفتن مزایای فوق الذکر است. oبه علت سطح پایین نرخ های حق بیمه در مقایسه ب<<ا ت<<امین م<<الی از طریق پرداخت حق<<وق ب<<ه ط<<ور ط<<بیعی تمای<<ل ب<<ه پ<<ذیرش این ط<<رح بیشتر می شود. oباعث می شود که افراد کم درآمد قبل وبعد از بازنشستگی با مشکالت مالی کمتری مواجه می شوند. 9 of 35 سال خوردگی بیشتر جمعیت جه<<ان س<<ال خ<<ورده هس<<تند اولین ومهم<<ترین دلی<<ل س<<ال خوردگی این است که مردم به علت اف<<زایش اس<<تانداردهای زن<<دگی پیشرفت های درمانی ،تکنولوژی (مانند داروها ،جراحی ،ژنتیک) وعوامل دیگری از قبیل تغذیه ،فاصله میان زایمان ها ،تع<<داد اف<<راد خانواده ،بهداشت خانواده وبهداشت عمومی ،بیشتر عمر می کنن<<د) مثال: 10 of 35 مدیریت ناکارآمد دومین دلیل اف<<زایش ن<<رخ ه<<ای حق بیم<<ه مس<<تمری م<<دیریت ناکارآم<<د (سوء مدیریت) در زمینه های زیر است: oهزینه های اجرایی باال oهزینه های باال ناشی از ناهمگونی ذخایر مزایا مانند نرخ های جایگزین مازاد درچند سال سود از مدت پرداخت حق بیمه oعدم پرداخت مبالغ حق بیم<<ه اعالم ش<<ده ک<<ه ممکن اس<<ت از عوام<<ل بس<یاری مانن<<دنظام ناکارآم<<د جم<ع آوری مالی<ات دش<واری گنجان<دن خود اشتغالی دربخش کشاورزی وجود بخش غیررسمی گسترده 11 of 35 ووجود معایب مختلف در تامین م<<الی برنام<<ه مس<<تمری وذخ<<ایر مزای<<ا مانند بی میلی در پرداخت حق بیمه در صورت باال بودن نرخ آن یا مرتبط نبودن حق بیمه به مزایا نشات بگیرد. تنها پنج فرضیه کلیدی زیر ی<<ا عوام<<ل اقتص<<ادی وجمعیت ش<<ناختی در هزینه های یک برنامه مستمری مرتبط با درآمد تاثیر می گذارند: نرخ تورم (یعنی افزایش ساالنه شاخص قیمت مصرفی) ن<<رخ اف<<زایش س<<االنه متوس<<ط درآم<<دهای تحت پوش<<ش مش<<ارکت کنندگان 12 of 35 نرخ بهره( یعنی ن<<رخ ب<<ازده اس<<می س<<االنه ی<<ا اف<<زایش قیمت دارایی های مستمری) نرخ ساالنه افزایش حق بیم<<ه در برنام<<ه ک<<ه اگ<<ر برنام<<ه از طری<<ق پرداخت حقوق یا سپرده گ<<ذاری کام<<ل ت<<امین م<<الی ش<<ود ب<<ر هزین<<ه های مستمری تاثیر خواهد داشت. مقادیرثابت نرخ های مرگ ومیر با توجه به سن وجنسیت نرخ واقعی رش<<د اقتص<<اد ( یع<<نی اف<<زایش واقعی در تولی<<د ناخ<<الص داخلی یا در لیست حقوق های ملی) 13 of 35 اف<<زایش بی س<<ابقه اس<<تانداردهای زن<<دگی (ک<<ه ب<<ا تولیدس<<رانه ناخ<<<الص داخلی ان<<<دازه گ<<<یری می ش<<<ود) در ق<<<رن بیس<<<تم در کشورهای توسعه یافت<<ه ب<<ا ک<<اهش بی س<<ابقه م<<رگ وم<<یر در تم<<ام سنین همراه بوده است. مطالع<<ات مختل<<ف آم<<اری ب<<ه وض<<وح نش<<ان داده ان<<د ک<<ه ب<<ه ط<<ور متوس<<ط م<<رگ وم<<یر بیش<<تر در اف<<راد کم درآم<<د دی<<ده ش<<ده اس<<ت وبالعکس یعنی هرچه درآمد بیشتر باشد مرگ ومیر کمتر خواهد بود. 14 of 35 پس می توان نتیجه گیری کرد که درآمدهای بیشتری مرتبط با نرخ زادوولد باالتر باید به مرگ ومیر کمتر منتهی شود. مطالعات مختلف رابطه بسیار قوی بین نرخ های باالتربیکاری وحوادث منج<<ر ب<<ه از ک<<ا رافت<<ادگی وهمچ<<نین بین ش<<یوع از کارافتادگی باالتر و نرخ های مرگ ومیر ب<<االتر را تایی<<د ک<<رده اند. اگ<<ر تولی<<د واش<<تغال در طی رک<<ود اقتص<ادی پ<<ایین باش<<د می ت<وان نتیجه گ<<رفت ک<<ه زادوول<<د کم ت<<ا حدی ب<<ا اف<<زایش م<<رگ وم<<یر در ارتباط است. 15 of 35 16 of 35 oنرخ حق بیمه درآین%%ده ب%%اعث تخص%%یص بهین%%ه وعادالنه هزینه ه%%ای مس%%تمری بازنشس%%تگی در بین گروه های مش%%ارکت کنن%%ده می ش%%ود وتحت ت%%اثیر نوس%%انات جمعی%%تی و بخش%%ی از سال خوردگی (به علت ک%%اهش تولی%%د) ق%%رار نمی گیرد . کاهش بی عدالتی در هزینه ها و نوسان پذیری قیمت ،مقبولیت عمومی هزینه های برنام%%ه را بهینه می کند. oاستحقاق دری%%افت مزای%%ا براس%%اس م%%الکیت اس%%ت ،ن%%ه حق%%وق اجتم%%اعی؛ این موض%%وع؛ تمایل بیشتری را ب%%رای مش%%ارکت در برنام%%ه 17 of 35 فعالیت های اقتصادی را تجربه می کنند و آنان مالک مزایای انباشته خود خواهند بود ،نه اینکه از لحاظ اجتماعی مستحق دریافت آن باشند. هر گاه فشار مرتبط با س%%ال خ%%وردگی،نس%%بت کارکن%%ان الزم ب%%رای حف%%ظ س%%طح تولی%%د ک%%اال وخدمات را کاهش داده و ب%%ه مح%%دوده بح%%رانی برس%%اند ،اگ%%ر برنام%%ه ه%%ای ت%%امین اجتم%%اعی براساس مالکیت عادالنه – ونه به عنوان نی%%ازی اجتماعی ب%%ردوش ش%%اغلین جهت پش%%تیبانی از بازنشس%%%تگان – بن%%%ا ش%%%ده باش%%%د ،مش%%%ارکت کنن%%دگان و مس%%تمری بگ%%یران احس%%اس به%%تری خواهند داشت. خطر سرمایه گذاری یک برنامه تامین اجتماعی که براساس سپرده گذاری کامل فع<<الیت می کن<<د و تحت حم<<ایت مس<<تقیم دولت اس<<ت بن<<ا ب<<ه این دالی<<ل بس<<یار خطرناک است: oنوسان پذیری بازده سرمایه گذاری اوراق بهادر oمحدودیت های نهایی تقاضا برای سرمایه گذاری oحالت های احتمالی وواقعی دخالت دولت وسوء اس<<تفاده ه<<ای ناش<<ی از آن کن<<ترل بودج<<ه ه<<ای عظیم ب<<االخص در کش<<ورهای در حال توسعه 18 of 35 نتیجه گیری امروزه مردم کودک<<ان کم<<تر وط<<ول عم<<ر بیش<<تری دارن<<د .در نتیج<<ه جوامع در حال پیر شدن هستند. براین اساس نسبت افراد باالی 65سال ت<<ا س<<ال 2030میالدی به بیش از دو برابر آن چه در اواسط دهه 60بود می رسد. از این رو اگر اف<<راد در س<<نین ب<<االتر از ک<<ار بازنشس<<ته نش<<وند و ی<<ا تولید بیشتری نداشته باشند در تولید سرانه ک<<اال و خ<<دمات (یع<<نی در استانداردهای زندگی) با کاهش مواجه خواهیم بود. 19 of 35 به عالوه تعیین این موضوع که تا چه میزان برای غلبه بر اثر سال خوردگی بر استانداردهای زندگی( حداکثر س<<طح ب<<االی از م<<زد که کلیه عوامل رفاهی را که انتظار می رود در یک کشور پیشرفته فرد ازآن برخوردار باشد شامل شود) به افزایش سن بازنشستگی نی<<از است امر دشواری است. چون الگوهای اشتغال تا حد زیادی در چ<<نین س<<طحی از زن<<دگی تحت تاثیر کاهش واقعی و مداوم تولید انفرادی قرار می گیرد. 20 of 35 21 of 35 پایان

51,000 تومان