آموزشسایر

اجزای آموزش موفق

صفحه 1:
به نام خدا

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
برنامه ریزی(طراحی) آموزشی ‎ow, 5 5 ۲‏

صفحه 5:
روند پیش آندیشی وتصمیم گیری منطقی برای استفاده ازمنابع بالقوه وبالفعل به منظور دست یابی به اهداف مطلوب واز پیش تعیین شده (تامین بادگیری مطلوب درفراگیر )وارزیابی میزان ‎GES‏ اين یادگیری

صفحه 6:
برنامه ریزی به مجموعه فعالیت هاي منظم که از تعیین هدف شروع مي شود و با انتخاب روش ها و وسایل متناسب با هدف ادامه پیدا مي کند و سپس به ریزی مي گویند. بنابراين طراحى ونقشه كشيدن براى رسيدن به اهداف را برنامه ريزى ميكويند

صفحه 7:
Questions? چرا برنامه ریز ی آموزشی ضرورت دارد > 1

صفحه 8:
برنامه ریزی آموزشی کمک میکند 6 ازمیان موضوعات متعدد چند موضوع با ارزش برای آموختن انتخاب شود

صفحه 9:
چگونه میتوان آنچه را باید آموخته شود آموزش دهیم

صفحه 10:
الگوی انستیتو توسعه آموزشی

صفحه 11:
1 * طرح مشکل(موضوع آموزشی) * تعبين شرايط( نيازهاى مخاطبان»اولويت هاءمنابع دردسترس) * تدوين اهداف آموزشى (هدف كلى عاهداف جزئى ورفتارى) J | * تعیین شرایط یادگیری(گروههای تدریس وشیوه آموزش) * تعیین منابع مورد نیاز(محتوای آموزشی ) | © تعیین بازده(تعیین شیوه ارزشیابی فراگیر)

صفحه 12:
تدوین اهداف درطراحی آموزشی هدفها نتایج حاصل از آموزش هستند که آموزش دهنده به دنبال دستیابی فراگیر به آنها است.درواقع اهداف مقصد را ازدیدگاه دیگر اهداف عملکردهابی است که فراگیر قادر به انجام آنها نبوده اما پس از گذراندن درس یا دوره قادر خواهد بود انها را انجام دهد

صفحه 13:
تدوین اهداف آموزشی آغاز یک آموزش بدون در نظر گرفتن اهداف آموزشی مانند آغاز یک مسافرت بدون در نظر گرفتن مقصد است

صفحه 14:
تدوین اهداف آموزشی مشخص بودن اهداف آموزشی برای فراگیران به منزله چراغی است که در تاریکی شب در نقطه دوری قرار گرفته و با وجود خود هم مسیر حرکت و هم نقطه پایانی را برای فرا گیران مشخص می سازد

صفحه 15:
mee مین اهداف آموزشي جه كمكي به فرآيند آموزش ‎aS ge‏ تدوین محتوای آموزش تعیین کنندة روشهای آموزش برنامه ریزی جهت اندازه‌گیری وارزشیابی فرآیند آموزش تعیین تعداد جلسات آموزشی

صفحه 16:
طبقه بندی اهداف ۱- هدف کلی آموزشی ‎(General Instructional Objective)‏ هدف کلی عبارتی کلی است که دربر گیرنده کلیه معلومات و توانائیهایی است که از فراگیر انتظار می‌رود در پایان دوره بدست آورد هر کار پژوهشی يا آموزشی می تواند یک یا بیش از یک هدف کلی داشته باشد هدف کلی برای پاسخ به این سوال است :برای چه چیزی باید برنامه ريخته شود

صفحه 17:
اهداف کلي آموزشی با افعالی مانند فهمیدن » دانستن به كار بردن» ارج نهادن » گوش دادن» فکر کردن » خلق کردن»قدر دانی کردن » آشنا شدن»شناختن »....... بیان شده و برنامه ریزان را برای رسیدن به اهداف رفتاری هدایت میکنند

صفحه 18:
هدف کلی * هدف کلی به مشخص کردن محدوده محتوای مورد بحث کمک می کند . * هرهدف کلی بایستی یک حالت کلی. مبهم و گنگ را دارا باشد . ‎٠‏ هدف کلی قابل اندازه گیری وارزشیابی نمی باشد. مثال : بهورز واجد توانایی های لازم برای کنترل رشداطفال باشد.

صفحه 19:
۳- اهداف اختصاصی(65 66۲1۷ ز0۵0 5۳061]16): اهدافی که از هدف کلی درس با دوره آموزشی استخراج شده ودستیابی به هدف کلی مستلزم دستیابی به همه آنها میباشد . این اهداف همان رئوس مطالب درس می باشند

صفحه 20:
اهداف اختصاصی اهداف اختصاصی؛اهداف کلی را به اجزاء کوچکتروخردتری تقسیم نموده تا با صراحتی که در آنها مطرح است آموزش را قابل اجرا نماید (تحلیل آموزشی) . بتابراین اهداف جزپی باید صریح , روشن و واضح باشند . به عبارت دیگر این اهداف تعبیر و تفسیر پذیر نیستند. در حالی که اهداف کلی چنین حالتی را دارا نیستند . مثال : ۱- بهورز نحوه کار کردن با ترازو را بداند. ۳- بهورز قادر باشد طفل را به نحو صحیح توزین نماید. ۳- بهورز قادر باشد وضعیت رشد طفل را در کارت رشدعلامت بزند

صفحه 21:
معیار های هدف اختصاصی ‎SMART‏ ما جچ << ود ب

صفحه 22:
معیار های هدف اختصاصی Specific ‏مشخس بشد‎ eee M A R T

صفحه 23:
معبار های هدف اختصاصی Specific ‏مشخس بشد‎ eee Measurable ‏قابل اندازه گيري باشد‎ A R +

صفحه 24:
معبار های هدف اختصاصی Specific ‏مشخس بشد‎ eee Measurable ‏قابل اندازه گيري باشد‎ Achievable Bed ‏ا‎ R +

صفحه 25:
معبار های هدف اختصاصی Specific ‏مشخس بشد‎ eee Measurable ‏قابل اندازه گيري باشد‎ Achievable Bed ‏ا‎ ‎Realistic ‏واقع كرايانه باشد‎ ~

صفحه 26:
معبار های هدف اختصاصی موضوع و گروه هدف مشخص باشد قابل اندازه گيري باشد قابل دسترسي باشد واقع گرایانه باشد محدود به زمان باشد Specific Measurable Achievable Realistic Time Bound

صفحه 27:
بهتر است قبل از تدوین اهداف آموزش دهنده به این سوالات : پاسخ دهد فراگیران چه وظیفه ای را باید انجام دهند ؟ وظیفه مورد نظر درچه سطحی از اهداف يادكيرى می کنجد؟ برای انجام وظیفه مورد نظر فراگیر نیز دارد چه مهارتهاى فرعى را ياد بكيرد ؟

صفحه 28:
مثال “عنوان درس برنامه ملى مبارزه با بيماريهاى واكيردار :مراحل برنامه ريزى اموزشى ae 1 تعپین موضوع آموزش بیماری آنفولانزای انسانی :هدف کلب آشنایی فراگیران با بیماری انفولانزای انسانی با شناخت فراگیران از بیماری انفولانزای انسانی

صفحه 29:
اهداف اختصاصی تحلیل وظابف) گروه هدف :کارشناسان بهداشت عمومی :از کارشناسان بهداشت عمومی چه انتظاری دربرنامه مراقبت بیماری آنفولانزا میرود آشنایی با تعاریف اپیدمیولوژیک سیستم مراقبت از بیماریها تشخیص آزمایشگاعی عامل بیماری شناسایی علایم بیماری بستری کردن فرد بیمار دربیمارستان نمونه گیری از افراد مشک وک مراقبت درمنزل از فرد بیمار انجام مراقبت های تنفسی از فرد بیمار گزارش دهی بیماری پیگیری روند بیماری دربیماران اموزش به بیمار واطرافیان

صفحه 30:
وظایف فوق ه رکدام درچه سطحی از حیطه های باد گیری جای میگیرند حیطه بادگیری :آگلهی /نگرش /رفتار 1118

صفحه 31:
به اقدامات مر حله قبل تحلیل وظایف میگویند : کاربرد تحلیل وظایفت ‎a‏ ............... تدوین اهداف مناسب .محتوای مناسب ......روش تدر یس مناسب تحليل وظایف. ............... ,روش آرزشیابی مناسب ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
نکات قابل توجه هرجه تعداد اهداف جزیی بیشتر باشد احتمال دور شدن از هدف رفتاری بیشتر است اهداف جزیی غیر ضروری را باید حذف کرد درپایان تحلیل آموزشی باید از خود بپرسیم اکر فراگیر به همه اهداف جزیی برسد ایا به هدف کلی رسیده است

صفحه 33:
۳- اهداف رفتاری(65 006611۷ ‎(behavioral‏ ‏هدفهای رفتاری انتظاراتی هستند که توقع می‌رود فراگیر پس ازفراگیری یک درس یا شرکت دربرنامه آموزشی قادر به انجام آنها باشند. انچه اهمیت دارد اين است که بتوان هدف کلی را به اهداف عینی ورفتاری تبدیل كرد اهداف رفتارى به صورت جمله خبرى نوشته ميشوند و وجود جمله واژه ای به شکل : ذيل درابتداى آنها الزامى است ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ از فراگیر انتظارمیرود درپایان آموزش بتواند

صفحه 34:
اجزای اهداف رفتارى: يك ‎Gus‏ رفتاری کامل باید eu دارای چهار جزء اساسی زیر که اختصاراً " مو شك " گفته می شود ا-محتوا ۲-رفتار ۳-شرایط ۶-درجه مورد انتظار( سطح اجرا - معیار)

صفحه 35:
اجزاء اهداف رفتاری: |-محتوا : رفتار عینی است که فراگیر در پایان جلسه آموزشی باید كسب کند ( چه کاری را باید انجام دهد؟) ۲-رفتار: همان عمل یا قابلیتی است که بروز آن را از فراگیر انتظار داریم(انتظارات آموزش دهنده از فراگیر)

صفحه 36:
اجزاء اهداف رفتاری: ۳-شرابط: برای پیشگیری از تعبیرهای متفاوت» گاهی لازم است. رفتار نهایی را با ذکر شرایطی که مایليم تحت آن شرایط فراگیر به هدف دست. یابد را باید مشخص کنیم . این شرایط عبارتند از: الف) امکانات : فراگیر در هنگام عملکرد چه وسایل و منابعی را در اختیار خواهد داشت( كتاب» ‎cog je‏ متن توصیفی» ماشین حساب ؛ موارد مورد نیاز خاص 3 ب) محدودیت ها : فراگیر در هنگام عملکرد از کاربرد چه وسایل و منابعب محروم خواهد بود ج) اوضاع و احوال: تحت چه شرایط يا اوضاع و احوالی( در کجا: کلاس؛ آزمایشگاه » بیمارستان و .........) و با حضور چه کسانی ( مربی» همکاران, ناظر و ارزیاب) به عملکرد خواهد پرداخت. بعضی از دانشجویان چنانچه در موقعیتی قرار كيرند که تعادل روحی خود را از دست. بدهند. نمی توانند بطور عادی رفتار کنند؛ مثلاً حضور درجمع يا فضا هاى سرد و یا گرم در رفتار او اختلال ایجاد می کند

صفحه 37:
موقعیتیآکهارفتا رافراگیراد رآن اب روز1111111111اصورتهای اذیل آنوشته لآلالالالالانا اوضاعاوا حوا أل لالادرحضورامعلمان:.درمكاناذ اضیک اکلاس 1111111101 آ ز مایشگاه امكا نا ت ]| ]بانادردست تاج هنن ظحهاچارت111000000000000000قلق 10001 - =. luuoousoousoouoooonousooueooancoooosooooo IL] eas ‏مجد و‎ 10010101 ‏1طو‎

صفحه 38:
اچزاء اهداف رفتاری: 6-درجه مورد انتظار( سطح اجرا- معیار): منظور از سطح اجرا ‏ حدنصابی است که بر اساس آنن رفتار نهایی و میزان موقیت فراگیر در رسیدن به اهداف آمووشی اوزشیانی اوتبتتهمی شون در واقع معیا ن می دهد که تا چه میزان خط و نقصان قبل قبول تلقى مى شود و بر اسآس أن ييشرفت و شايستكى فياكير در مرحله و زمان معين را بررسى نمود. در معيار از مواردى مانند محدوديت هاى زمانى ( در عرض دو دقيقه و .....) تعداد ياسخ هاى صحيح ( 7 مورد از ‎٠١‏ مورد » حداقل یک الگو » درصد( با اا كي .ک و ویژ گیهای عملکرد( با در نظر گرفتن کوچکنرین اجزاء هر مرحله و ......) استفاده می شود. ی و بیان شرایط بطور کامل در هر هدف رفتاری ؛ نه تنها از سردرگمی و کی دهد واگ جر گری ی شاد کب رده سک میا موقعیتب را که فراگیر پس از طی دوره آموزشی باید اطلاعات ۰ مهارتها و نگیش های خود را اعمال نماید مد نظ قرار داده و به همانگونه او را آموزش دهد و متا فراگیر نیز از شرایطی که تحت آنها ارزیابی خواهد شد » آگاه می گردد.

صفحه 39:
حداقل /درجه میزان قابل قبول رفتار (بروز رفتار با چه میزان خ ( قابل قبول است معيار حد نصابى است كه براساس ان رفتار نهايى فراكير سنجيده ميشود : معياربه صورتهاى ذيل نوشته ميشود باتوجه به تعداد پ اسخهایدرستاپ اسخ دیس به صورتدرصد یا ‎Rosco}‏ با بيازحداقإجنلقل؟ مورد*

صفحه 40:
أ شرایط ومعیار اجزا فرعی هدف رفتاری هستند و وجود آنهادرهدف رفتاری الزامی نیست می ني

صفحه 41:
: فعل رفتاری فعل پایان جمله هدف رفتاری که به صورت فعل قابل اندازه گیری بیان میشوده سوم شخص و زمان حال است درنوشتن اهداف رفتاری باید از افعالی استفاده کرد که قابلیت مشاهده واندازه ؟ كبرق وافنتهبباشتد نوشتن,بازگوکردن .ساختن .مقایسه کردن »حل کردن طبقه بندی كردن

صفحه 42:
نمونه هایی از اهداف رفتاری از فراگیر انتظار میرود پس از پایان کارگاه آموزشی بتواند بدون استفاده از دستورالعمل حداقل ۲مورد از مزایای قرص پیشگیری از بارداری را نام ببرد از دانشجوانتظار میرود پس از پایان ترم بتواند با استفاده از چارت آموزشی ودرمدت ۱۰ دقيقه ۲مورد هدف آموزشی بنویسد از مادر باردار انتظار میرود پس از پایان, جلسه مشاوره ودرحضور کاردان بتواند حداقل ۴مورد از علایم خطر بارداری را نام ببرد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود پس از دیدن فیلم آموزشی بتواند حداقل یک مشاوره صحیح را درمدت ۱۵ دقيقه انجام دهد

صفحه 43:
برای تعیین اهداف رفتاری ( رفتارهای ویژه عینی) باید به نکات زیر توجه شود : ۱-با در نظر گرفتن هدف کلی ؛ دانش » توانش و نگرش هایی را که انتظار می رود فراگیر در بايان آموزش كسب نمايد را ليست کند ۲- آنچه لیست می شود باید از اجزاى هدف كلى باشد و نه جيزى كمتر يا بيشتر از آن ۳- فعالیت های مورد نظر را باید به صورت رفتارى و قابل رويت تعيين نمود زيراة :© نمى توان براى تعيين آنجه فراكير مى داند درون ذهن وى را مشاهده كرد براى فراكير كاملاً واضح باشد كه رسيدن به انتظار مورد نظر مربى را با جه نوع رفتارى نشان دهد #براى مربى كاملاً روشن باشد كه با مشاهده جه نوع رفتارى به ميزان ياد كيرى در فراكير خود بى جره ۴سبرای انتقال مثصود آموزشی بهتر است تعداد رفتارهای عینی بیشتر باشد ۵سرفتارهایی در نظر گرفته شود که در مدت زمان معینی قابل دسترسی باشد

صفحه 44:
اهلفوفتایعة رسد حوزد نوشته میشوند(طبقه بندیبلوم) ا-حبطه شناختی( 00۳0۵۱8 6090::۷6) '؟-حيطة عاطفى ) ‎(Affective Domain‏ ۳-حیطهً روانی-حر کتی( 5۷۵۳۸۵۲۵۲ ‎(Domain‏

صفحه 45:
سس يمه 4 مد مخ مد سطوح اهداف در حيطة شناختی ‎(Knowledge) (ste‏ ‎(Comprehension) 53s‏ (Application) op, . (Analysis) Jes guj . سنتز و تر کیب ‎(Synthesis)‏ ‏ارزشيابى 9 ‎(Evaluation) ola‏

صفحه 46:
یک سوال :در کدام مرحله میتوان ادعاکرد فرد آگاهی کافی درمورد موضوع دارد

صفحه 47:
) دلنشج ۷۳۴۵۷۷۱6۵0( پایین ترين سطح حيطه شناختى است كه فرد صرفا مطالب آموخته شده را بياد مى أورد وبه بيان آن را مييردازد .اين سطح جنبه حفظى_دارد وبه نوعى حفظ وتکرار کورکورانه مطالب بخاطر سپردن ویادآوری اولیه مطالب بدون یادگیری عمیق آنهاست : افمال قابل استفاده دراین سطلح شامل » بیان کند .نام ببرد »فهرست كند »ذكر كند »تكرار كند از دانش آموز انتظار میرود پس از پایان کلاس بتواند مزایای رژیم صحیح غذایی را نام ببرد

صفحه 48:
آنمم/دیک۵ 60۵۳۵۵۲۵۳۵۳06 ( دومین سطح حیطه شناختی که فرد علاوه براین که مطلب را به خاطر می سپارد .ان را درک وبا جملات خود بیان میکند وگاه فرد هنگام یادآوری مطلب قسمتی از دانسته های قبلی خود واعداد وارقام را به آن اضافه میکند فراگیر پی به مفاهیم ومعانی برده ومیتواند اموخته ها را ازشکلی به شکل دیگر انتقال . دهد : نمونه افعال قابل استفاده توضیح دهد .تعمیم دهد ءتفسیر کند ءتوجیه کند ءترجمه کند ءشرح دهد ءخلاصه کند. مثال بزند از کار گران کارخانه انتظار میرود بتوانند مزایای استفاده از ماسک را توضیح دهند

صفحه 49:
تفاوت سطح دانش وادراک اکرفراگیر تعریف اصطلاحات پزشکی را دقیقا طبق انچه اموخته است بیان کند توانایی او درسطح دانش است اما اگر تعریفی مشابه آنجه اموخته ارایه دهد توانایی او درسطح درک است

صفحه 50:
کاربرد وبه کار بستن دراین سطح فرد تولنایی به کاربستن دستورالعمل ها واصول علمی آموخته شده رادرحل مسایل جدید دارد : نمونه افعال این سطح عبارتند از برآورد کردن .کنترل کردن »اندازه گیری کردن :تولید کردن .اصلاح کردن به کار بردن .کشف کردن »برچسب زدن نمایش دادن ءتغییر دادن ازبهورز انتظار میرود به طور روزلنه میزان کلر آب آشامیدنی روستا را کنترل کند از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود بتواندوزن زن باردار را به درستی اندازه گیری کند

صفحه 51:
تجزیه وتحلیل دراین سطح فرد توانایی تحلیل کردن یک موضوع وبررسیوخرد کردن وشکستن آن را دارد : نمونه افعال عبارتند از بررسی کردن ءتجزیه کردن استنتاج کردن ءتشخیص دادن .انتخاب کردن تفاوت قایل شدن ءاستنباط کردن .به اجزا تقسیم كردن از کارشناس انتظار میرود بتواند رژیم غذایی منطقه کیار را بررسی کند از كاردان. انتظار میرود بتواند مشکلات بهداشتی منطقه تحت پوشش خود را تشخیص دهد

صفحه 52:
SHS yg ‏های قبلی خود وبرنامه ریزی کردن وارایه راه‎ om ‏دراین سطح فرد توانایی ترکیب‎ ‏حل جدید وپیشنهاد رادارد .درواقع فرد باید از خود خلاقیت نشان دهد رسیدن به این‎ ‏سطح مستلزم زمان طولانی وگاه سالیان دراز است وصرفا با چند جلسه آموزشی‎ ‏فرد به این سطح نمیرسد‎ ‏به عنوان نمونه کسی که توانایی نوشتن مقاله «کتاب رادارد دراین سطح است‎ ‏نمونه افعال عبار تند از‎ : ‏ترکیب کردن »تهیه کردن .سخنراتی کردن »اختراع کردن ءتنظیم کردن مدون کردن‎ ‏طرح دادن .مقاله نوشتن,خلق کردن ,درهم آمیختن ءترسیم کردن‎ از کاردان بهداشت خانواده انتظار ‎tale ye‏ اهمیت برنامه ریزی سخنرانی

صفحه 53:
ارزشیابی وقضاوت بالاترین سطح حیطه شناختی (آگاهی )است که فرد علاوه براین که توانایی نوشتن مطلب رادازنه توانایی نقذ آثازتیگران وقضاوتتا کرتن زادازاستا منت مشتقنين ‎dally‏ تلویزیونی فردی که توانایی ارزیابی کتاب ءمقالات نوشته شده رادارد دارای این توانایی است (دراین سطح میتوان ادعاکرد فرد نسبت به موضوعی آگاهی دارد ) نمونه افعال عبارتند از :ارزش گذاری کردن ارزيابى كردن »نتيجه گیری کردن انتقاد كردن »امتياز دادن از فراگیر انتظار میرود مقالات موجود درزمینه حاملگی ناخواسته راارزیابی کند

صفحه 54:
به مثال که درسطوح مختلف حیطه آگاهی تنظیم سده است توجه كنيد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصیهای پیشگیری از بارداری رانام ببرد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصیهای پیشگیری از بارداری را شرح دهد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را نمایش دهد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصیهای پیشگیری از بارداری را انتخاب کند از کاردان بهداشت خانواده انتظار میروددرباره انواع قرصهای پشکیری از بارداری سخنرانی کند ۲ ِ از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را ارزیابی کند

صفحه 55:
آموزشي ‏ بهتر است از کدام يك از سطوح هدف‌نويسي بیشتر استفاده شوه ؟ "

صفحه 56:
اگر بخواهید اهداف رفتاری خود د رادرقالب ‎alos‏ شناختی تنظیم کنید از افعال کدامیک از "سطح عنوان ده استفاده میکنید؟؟؟

صفحه 57:
اهداف آموزشی حیطه عاطفی »اهداف مرتبط با احساسات نگرشها وعواطف وباورها وطرز تلقى ها رادربرمیگیرد .این اهداف اهمیت زیادی درفرایند آموزش دارند ارزیابی اهداف این حیطه نسبت به دوحیطه دیگر سخت تراست؛ اهداف این حیطه نیز دریک سلسله مراتب از ساده به دشوار تنظيم شده اند

صفحه 58:
: به عبارت ساده ترمیتوان گفت درصورتی از اهداف حیطه نگرشی برای نوشتن اهداف رفتاری استفاده میشود که درعنوان واهداف اختصاصی بدنبال تغییر نگرش گروه هدف باشیم بیلی روشن شدن مطلب به دومثال زیر توجه كنيد بررسی تاثیر مداخله آموزشی ب آگاهی_کاردانهای بهد اشت خانواده درزمینه سرطان پوست درسال ۱۳۸۸ بررسی تاثیر مداخله آموزشی ب رآگاهی ونگرس_کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کیار درزمینه مهارتهای اطلاعات وارتباطات درسال ۱۳۸۸

صفحه 59:
: سطوح اهداف حیطه نگرشی توجه ودییافتك ‎Receiving‏ ‏پاسخ ده ‎Responding‏ ‏ارزش‌گنایی ‎Valuing‏ ‏سانمانههارزشها* ۷۵۱۸۶ 0۲99۴۲2۵۲10۴ تبلورارزشها ديشخصيك ‎Value complex‏ شکل نوشتاری اهداف نگرشی مشابه حیطه آگاهی است فقط فعل ‎OLY‏ جمله متفاوت است

صفحه 60:
تسوجه ودییافت ‎Receiving‏ ‏اولين سطح تغییر نگرش جلب توجه فراگیر نسبت به موضوع . است که این کار به صورت شفاهی .کتبی امکان پذیر است هدف این سطح هدایت توجه فراگیر نسبت به موضوع وایجاد حساسیت وتمایل دروی است تا زمینه برای مراحل بعدی فراهم شود اما این سطح به تنهایی به معنای تغییر نگرش نیست؟؟؟ افعال قابل استفاده عبارتند از :مشاهده کردن انتخاب کردن .مشخص کردن بادقت گوش دادن ءدنبال کردن »اشاره کردن »مطالعه کردن مثال :از دانش آموز انتظارمیرود با دقت به علایم بیماری ایدز گوش دهد

صفحه 61:
Responding ‏پاسخ‎ دراي سطح فراگیرانآنسجت زب ان توجه داده شده پاسخ میدهند .پاسخ دادن به معنای ابراز علاقه وواکنش به یک موضوع است یر اک و توه هون باکت ها لها با سور ات انا ‎A‏ الق تک ید + مسئله عکس العمل بشان دهد بنابراین دراین سطح واکنشهای گیرنده نسبت به موضوع ارزیابی میشود دراین سطح فرد انگیزه کافی وتمایل ‎sly‏ تفییر رفتاررادارد وبه صورت داوطلبانه همکاری میکند تمایل به رعایت موارد بهداشتی دارد.شرکت فعال دربرنامه داشته واز انجام کار لذت میبرداما هنوز ثبات کافی دررفتار فرد وجود ندارد ويه أفثال أبن سطع عبارو قز حمایت کردن ,داوطلب شدن ,يافشارى كردن ,اجابت كردن ,موافقت کردن ,توجیه کردن ,پاسخ دادن ,تمرین کردن ,استقبال کردن ,بحث كردن ,واکنش نشان دادن ,علاقه نشان دادن مقالتاز زن باراز انقظار میروداتلسبت بذ موضوعاقلل: مرگ زنان نازداز ‎Gio‏ ‏نشان دهد

صفحه 62:
5 = ۰ 4 ارزش كذارى ۷۵۱۷۱۳9 دراين سطح رفتار فرد از ثبات كافى برخوردار است وبه صورت يك عقيده درمى آيد وفراكير درموقعيتهاى مناسب اين رفتار ات كافى انجام ميدهد وفرد احساس میکند رفتارهادارای اوزش اسنت ونسبت به آنها تعهد پیدامیکند .همچنین دیگران را نیز نسبت به انجام رفتار تشویق میکند : نمونه افعال مناسب این سطح عبار تند از پیشنهاددادن ءستايش کردن »موردلطف قرار دادن ءامتیاز دادن ءترغیب كردن »تقدي كردن »دعوت كردن »كار كردن ءتقويت كردن .سهيم شدن مثال :از راننده انتظار ميرود رعایت قوانین رانندگی را به دیگران پیشنهاد ‎٠‏ دهد

صفحه 63:
Organization value ‏سازمان‎ ‏دهی‎ فرد عقیده ونگرش جدید رادرونی کرده وبه تدریج نظام جدیدی از ارزشها شکل ميكيرد .دراين سطح علاوه ‎Sas oly‏ آن رفتآرراارزشمند دانسته وبه آن متعهد است برای انجام آن درزندكي روزمره خود برنامه ريزى كرده وبا تنظيم فعاليتهاى خود زمان مشخصی را به این امر اختصاص میدهد به نحوی که جزیی از فعالیتهای روزمره او قرار میگیرد نمونه افعال اين سطح عبارتند از :تنظيم كردن »برنامه ريزى كردن »تركيب كردن »ربط دادن »سازمان دادن .تعمیم دادن مثال :از بیمار انتظار میرود ورزش روزانه را به برنامه زندگی روزانه خود تعمیم دهد

صفحه 64:
Value complex ‏وراردشها 2 رشخصيت‎ آخرین مرحله تغییر نگرش به جایی رسیده 7 آرزش مورد نظر درزندگی علای وی کاملا جای گرفته وبرای انجام رفتاردرست نیازی به تذکر ومراقب نیست .فرد به صورتی رفتار که ارزشها درفتارش کاملا هویداست .جنين فردی الگوی مناسبی برای دیگران محسوب شده ولازمه رسیدن به این سطح گذراندن سطوح پیش نیاز قبلی است مانند راننده ای که حتی اگر پلیس نباشد قوانین رانندگی را رعایت نمونه افعال این سطح عبارتند از :مشارکت کردن .همکاری کردن .ارزشیابی کردن انتقاد کردن « قضاوت کردن ,تایید کردن ءتصدیق کردن .خدمت کردن» ز کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود دربرنامه بهبود وضعیت تغذیه کت کند

صفحه 65:
به مثال زیر كه درسطوح مختلف حيطه نكرشى تنظيم شده توجه تماييد ازمادرباردلرانتظار میرود به مصرف مکمل هادردوران بارداری توجه کند ازمادرباردارانتظار میرود نسبت به مصرف مکمل هادر دوران بارداری عالاقه نشان دهد ازمادرباردارانتظار میروددیگران رانیز نسبت به مصرف مکمل ها در دوران بارداری ترغیب کند ازمادرباردارانتظار میرودبرای استفاده مکمل ها دربارداری برنامه ربزی کند ازمادرباردارانتظار میرودبرای استفاده مکمل ها دردوران بارداری همکاری کند

صفحه 66:

صفحه 67:
*محتوای آموز ۸ محنوای امورسی محتوای آموزش یا محتوای درس مجموعه ای است از شناخت ها ( تعاریف»؛ اصول و قواعد ) » مهارت ها (روشهای گام به كام یک عمل) و عوامل نگارش یک عنوان آموزش یا درس که در ترکیب هاء قالب ها یا وسایل گونا گون به فراگیران ارائه می شود تا آنهابه هدف های آموزشی مورد نظر دست يابند. پس از گرد آوری مطالب و محتوای آموزش باید به توالی آنها اقدام ورزید. مطالب تهیه شده باید به گونه ای منطقی و در آنچنان نظم سازمانی به دنبال هم قرار بگیرند که فراگیر با مطالعه آنها به انجام فعالیت های خواسته شده و نهايتاً به هدف آموزشی کلی مورد نظر دست یابد.

صفحه 68:
:محتوای آموزشی دارای چه شرایطی باشد ۱- محتوی بايد دقيقاً با اهداف کلی » جزئی و رفتاری مطابق و همسو باشد( نه کمتر و نه بیشتر) ۲- مطالب درست.علمی و جدید باشد ۳- مطالب برای مربی و فراگیر قابل فهم باشد و با بیان خوب تهیه شود ۴- منظم و سیستماتیک باشد و توالی و تناسب مطالب حفظ شود ۵- قادر باشد رفتار مورد نظر را در فرا گیر پرورش دهد ۶- بین تجارب قبلی و یادگیری فعلی پیوستگی وجود داشته باشد

صفحه 69:
*محتوای آموزشی دارای چه شرایطی باشد ۷- فراگیر را فعال نموده و در امر یاد گیری دخالت دهد ‎-A‏ در صورت اقتضای زمان برای شرح مفاهیم پیچیده » از تجارب ملموس و محسوس مثالهایی فراهم آورد 4- برای تشریح بیشتر مطالب اصلی می توان از تصاویر » طرح » نمودار با جدول استفاده نموده ۰- در انتهای هر مطلب و برای کسب اطلاع از فراگیری مطالب و تکرار مى توان تمرین های مناسبی ارائه کرد ۱- با طرح پرسش های مرتبط در انتهای هر مطلب می توان فراگیر را در گیر و فعال نمود و به جلب و حفظ علاقه وی جهت دنبال کردن مطالب کمک کرد.

به نام خدا برنامه ریزی(طراحی) آموزشی ....يعني روند پیش اندیشی وتصمیم گیری منطقی برای استفاده ازمنابع بالقوه وبالفعل به منظور دست یابی به اهداف مطلوب واز پیش تعیین شده (تامین یادگیری مطلوب درفراگیر )وارزیابی میزان تحقق این یادگیری برنامه ريزي به مجموعه فعاليت هاي منظم كه از تعيين هدف شروع مي شود و با انتخاب روش ها و وسايل متناسب با هدف ادامه پيدا مي كند و سپس به اجرا در مي آيد و ارزشيابي مي شود برنامه ريزی مي گويند. بنابراین طراحی ونقشه کشیدن برای رسیدن به اهداف را برنامه ریزی میگویند ?Questions چرا برنامه ریزی آموزشی ضرورت دارد برنامه ریزی آموزشی کمک میکند تا ازمیان موضوعات متعدد چند موضوع با ارزش برای آموختن انتخاب شود چگونه میتوان آنچه را باید آموخته شود آموزش دهیم الگوی انستیتو توسعه آموزشی مراحل طراحی آموزشی تدوین اهداف درطراحی آموزشی هدفها نتايج حاصل از آموزش هستند كه آموزش دهنده به دنبال دس)تيابي فراگير به آنها است.درواقع اهداف مقصد را مشخص میکند ازدیدگاه دیگر اهداف عملکردهایی است که فراگیر قادر به انجام آنها نبوده اما پس از گذراندن درس یا دوره قادر خواهد بود انها را انجام دهد تدوین اهداف آموزشی آغاز یک آموزش بدون در نظر گرفتن اهداف آموزشی مانند آغاز یک مسافرت بدون در نظر گرفتن مقصد است تدوین اهداف آموزشی مشخ%ص بودن اهداف آموزش%ی برای فراگیران ب%ه منزل%ه چراغ%ی است ک%ه در تاریک%ی ش%ب در نقط%ه دوری قرار گرفت%ه و ب%ا وجود خود هم مسیر حرکت و هم نقطه پایانی را برای فراگیران مشخص می سازد تعيين اهداف آموزشي چه كمكي به فرآيند آموزش مي‌كند؟ .1 .2 .3 .4 تدوین محتواي آموزش تعيين‌ كنندة روشهاي آموزش برنامه ريزي جهت اندازه‌گيري وارزشیابی فرآيند آموزش تعیین تعداد جلسات آموزشی طبقه بندی اهداف -1هدف كلي آموزشی ()General Instructional Objective هدف كلي عبارتي كلي است كه دربر گيرنده كليه معلومات و توانائيهايي است كه از فراگير انتظار مي‌رود در پايان دوره بدست آورد هر کار پژوهشی یا آموزشی می تواند یک یا بیش از یک هدف کلی داشته باشد هدف کلی برای پاسخ به این سوال است :برای چه چیزی باید برنامه ریخته شود 3با افعالی مانند فهمیدن ،دانستن ،به کار 3آموزشی اهداف کلی بردن ،ارج نهادن ،گوش دادن ،فکر کردن ،خلق کردن،قدر دانی کردن ،آشنا شدن،شناختن .......،بیان شده و برنامه ریزان را برای رسیدن به اهداف رفتاری هدایت میکنند هدف کلی • هدف کلی به مشخص کردن محدوده محتوای مورد بحث کمک می کند . • هرهدف کلی بایستی یک حالت کلی ،مبهم و گنگ را دارا باشد . • هدف كلي قابل اندازه گيري وارزشيابي نمي باشد. مثال : بهورز واجد توانایی های الزم برای کنترل رشداطفال باشد. -2اهداف اختصاصی(:)Specific Objectives اهدافی که از هدف کلی درس یا دوره آموزشی استخراج شده ودستیابی به هدف کلی مستلزم دستیابی به همه آنها میباشد .این اهداف همان رئوس مطالب درس می باشند اهداف اختصاصي،اهداف کلی را به اجزاء کوچکتروخردتري تقسیم نموده تا با صراحتی که در آنها مطرح است آموزش را قابل اجرا نماید (تحليل آموزشي) . بنابراین اهداف جزیی باید صریح ،روشن و واضح باشند . به عبارت دیگر این اهداف تعبیر و تفسیر پذیر نیستند. در حالی که اهداف کلی چنین حالتی را دارا نیستند .مثال : -1بهورز نحوه کار کردن با ترازو را بداند. -2بهورز قادر باشد طفل را به نحو صحیح توزین نماید. -3بهورز قادر باشد وضعیت رشد طفل را در کارت رشدعالمت بزند  S  M  A  R  T موضوع و گروه هدف مشخص باشد ‏Specific ‏ ‏M ‏ ‏A ‏ ‏R ‏ ‏T ‏ موضوع و گروه هدف مشخص باشد قابل اندازه گيري باشد ‏Specific ‏ ‏Measurable ‏ ‏A ‏ ‏R ‏ ‏T ‏ Specific ‏ قابل اندازه گيري باشد ‏Measurable ‏ قابل دسترسي باشد ‏Achievable ‏ ‏R ‏ ‏T ‏ موضوع و گروه هدف مشخص باشد Specific ‏ قابل اندازه گيري باشد ‏Measurable ‏ قابل دسترسي باشد ‏Achievable ‏ واقع گرايانه باشد ‏Realistic ‏ ‏T ‏ موضوع و گروه هدف مشخص باشد Specific ‏ قابل اندازه گيري باشد ‏Measurable ‏ قابل دسترسي باشد ‏Achievable ‏ واقع گرايانه باشد ‏Realistic ‏ ‏Time Bound ‏ موضوع و گروه هدف مشخص باشد محدود به زمان باشد بهتر است قبل از تدوین اهداف آموزش دهنده به این سواالت :پاسخ دهد فراگیران چه وظیفه ای را باید انجام دهند ؟ وظیفه مورد نظر درچه سطحی از اهداف یادگیری می گنجد؟ برای انجام وظیفه مورد نظر فراگیر نیاز دارد چه مهارتهای فرعی ر ا یاد بگیرد ؟ مثال :عنوان درس برنامه ملی مبارزه با بیماریهای واگیردار :مراحل برنامه ریزی آموزشی :تعیین موضوع آموزش بیماری آنفوالنزای انسانی :هدف کلی آشنایی فراگیران با بیماری انفوالنزای انسانی یا شناخت فراگیران از بیماری انفوالنزای انسانی اهداف اختصاصی تحلیل وظایف)گروه هدف :کارشناسان بهداشت عمومی :از کارشناسان بهداشت عمومی چه انتظاری دربرنامه مراقبت بیماری آنفوالنزا میرود آشنایی با تعاریف اپیدمیولوژیک سیستم مراقبت از بیماریها تشخیص آزمایشگاعی عامل بیماری شناسایی عالیم بیماری بستری کردن فرد بیمار دربیمارستان نمونه گیری از افراد مشکوک مراقبت درمنزل از فرد بیمار انجام مراقبت های تنفسی از فرد بیمار گزارش دهی بیماری پیگیری روند بیماری دربیماران اموزش به بیمار واطرافیان وظایف فوق هرکدام درچه سطحی از حیطه های یادگیری جای میگ)یرند 3ی /نگرش/رفتار ؟؟؟؟ حیطه یادگیری :آگاه به اقدامات مرحله قبل تحلیل وظایف میگویند :کاربرد تحلیل و&ظایف تحلیل وظایف ................تدوین اهداف مناسب تحلیل وظایف ................محتوای مناسب تحلیل وظایف .....................روش تدریس مناسب تحلیل وظایف................روش ارزشیابی مناسب نکات قابل توجه هرچه تعداد اهداف جزیی بیشتر باشد احتمال دور شدن از هدف رفتاری بیشتر است اهداف جزیی غیر ضروری را باید حذف کرد درپایان تحلیل آموزشی باید از خود بپرسیم اگر فراگیر به همه اهداف جزیی برسد ایا به هدف کلی رسیده است -3اهداف رفتاری(objectives )behavioral هدفهای رفتاری انتظاراتي هستند كه توقع مي‌رود فراگیر پس ازفراگيري يك درس يا شرکت دربرنامه آموزشی قادر به انجام آنها باشند. انچه اهمیت دارد این است که بتوان هدف کلی را به اهداف عینی ورفتاری تبدیل کرد اهداف رفتاری به صورت جمله خبری نوشته میشوند و وجود جمله واژه ای به شکل :ذیل درابتدای آنها الزامی است .............از فراگیر انتظارمیرود درپایان آموزش بتواند اجزای اهداف رفتاری: ی%ک هدف رفتاری کام%ل باید دارای چهار جزء اساسی زیر که اختصارا ً " مرشد" گفته می شود -1محتوا -2رفتار -3شرایط -4درجه مورد انتظار( سطح اجرا -معیار) اجزاء اهداف رفتاری: -1محتوا :رفتار عینی است که فراگیر در پایان جلسه آموزشی باید کسب کند ( چه کاری را باید انجام دهد؟) -2رفتار :همان عمل یا قابلیتی است که بروز آن را از فراگیر انتظار داریم(انتظارات آموزش دهنده از فراگیر) اجزاء اهداف رفتاری: -3شرایط :برای پیشگیری از تعبیرهای متفاوت ،گاهی الزم است %رفتار نهایی را با ذکر شرایطی که مایلیم تحت آن شرایط فراگیر به هدف %دست %یابد را باید مشخص %کنیم .این شرایط عبارتند از: الف) امکانات :فراگیر در هنگام عملکرد چه وسایل و منابعی را در اختیار خواهد داشت (%کتاب ،جزوه ،متن توصیفی ،ماشین حساب ،موارد مورد نیاز خاص و ............ ب) محدودیت ها :فراگیر در هنگام عملکرد از کاربرد چه وسایل و منابعب محروم خواهد بود ج) اوضاع و احوال :تحت چه شرایط یا اوضاع و احوالی( در کجا:کالس، آزمایشگاه ،بیمارستان و )..........و با حضور چه کسانی ( مربی ،همکاران ،ناظر و ارزیاب) به عملکرد خواهد پرداخت .%بعض%ی از دانشجویان چنانچه در موقعیتی قرار گیرند که تعادل روحی خود را از دست %بدهند ،نمی توانند بطور عادی رفتار کنند، مث ً ال حضور درجمع یا فض%ا های سرد و یا گرم در رفتار او اختالل ایجاد می کند شرایط موقعیتیکهرفتارفراگیردرآنب روزمیکندبهصورتهایذیلنوشته ‏میشود اوضاعواحوال درحضورمعلمان،درمکانخ یککالسدرس،دریکآزمایشگاه اص ‏ امکانات بادردستداشتنجزوه،بانگاهبهکتاب،بااس ت فادهچارتآموزشی،بااستفادهتلقشفاف محدودیت بهطورمستقل بدوناستفادهجزوه،بدوناستفادههیچمنبعی، اجزاء اهداف رفتاری: -4درج)ه مورد انتظار( س)طح اجرا -معیار) :منظور از س%طح اجرا ،حد%نصابی اس%ت ک%ه بر اس%اس آ%ن رفتار نهای%ی و میزان موقی%ت فراگی%ر %در رس%یدن به اهداف آموزش%ی ارزشیاب%ی و س%نجید%ه م%ی شود .در واق%ع معیار نشان م%ی ده%د %ک%ه ت%ا چه میزان خط%ا و نقص%ان قاب%ل قبول تلق%ی م%ی شود و بر اس%اس آ%ن پیشرف%ت و شایس%تگی فر%اگیر در مرحل%ه و زمان معی%ن %را بررس%ی نمود .در معیار از مواردی مانن%د محدودی%ت های زمانی ( در عرض %دو دقیق%ه و ).....تعداد پاس%خ های ص%حیح ( 7مورد از 10مورد ،حداقل ی%ک الگ%و و ، ).....درص%د( ب%ا 80درص%د ص%حت ،%)..... ،و ویژگیهای عملکرد( با در نظر گرفتن کوچکتر%ین اجزاء هر %مرحله و )......استفاده می شود. پی%ش بین%ی و بیان شرای%ط بطور کام%ل در ه%ر هدف رفتاری ،ن%ه تنه%ا از سردرگمی و آشفتگ%ی فرادهنده و فراگی%ر جلوگیری می نمای%د ،بلکه ب%ه فرادهنده کم%ک می کند %تا موقعیت%ب را ک%ه فراگی%ر پ%س از ط%ی دوره آموزش%ی بای%د اطالعات ،مهارتها و نگر%ش های خود را اعمال نمای%د م%د نظ%ر %قرار داده و ب%ه همانگون%ه او را آموزش دهد .ضمناً فراگیر نیز از شرایطی که تحت آنها ارزیابی خواهد شد ،آگاه می گردد. معیار حداقل /درجه میزان قابل قبول رفتار (بروز رفتار با چه میزان خطا ) قابل قبول است معیار حد نصابی است که براساس ان رفتار نهایی فراگیر سنجیده میشود :معیاربه صورتهای ذیل نوشته میشود بOOاسOتفادOه OمOحدودOه OزOمانOی:درOمدت 20دOقOیقه*O ‏Oت3پOOاسOخ درOسOت* بOOاتوجOه OبOOه OتOOعOداد پOOاسOخهOایدرOس : بOOه OصOOورOتدرOصد یOOا نOOسبت:صOOدرOصد* ‏OلحOداOقOل 3مOورد* بOOا بOOیانحOداOق : نکته درهدف رفتاری وجود موضوع وفعل رفتاری درپایان الزامی است شرایط ومعیار اجزا فرعی هدف رفتاری هستند و وجود آنهادرهدف رفتاری الزامی نیست هدف رفتاری میتواند یک یا بیش از یک شرایط ومعیار داشته باشد :فعل رفتاری فعل پایان جمله هدف رفتاری که به صورت فعل قابل اندازه گیری بیان Oمیشود ،سوم شخص و زمان حال است درنوشتن اهداف رفتاری باید از افعالی استفاده کرد که قابلیت مشاهده واندازه :گیری داشته باشند نوشتن،بازگوکردن ،ساختن ،مقایسه کردن ،حل کردن طبقه بندی کردن نمونه هایی از اهداف رفتاری از فراگیر انتظار میرود پس از پایان کارگاه آموزشی بتواند بدون Oاستفاده از دستورالعمل حOداقل 3مورد از مزایای قرص پیشگیری از بارداری را نام ببرد از دانشجوانتظار میرود پس از پایان Oترم بتواند با استفاده از چارت آموزشی ودرمدت 10دقیقه 3مورد هدف آموزشی بنویسد از مادر باردار انتظار میرود پس از پایان Oجلسه مشاوره ودرحضور کاردان بتواند حOداقل 4مورد از عالیم خطر بارداری را نام ببرد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود پس از دیدن فیلم آموزشی بتواند حداقل یک مشاوره صحیح را درمدت 15دقیقه انجام دهد برای تعیین اهداف رفتاری ( رفتارهای ویژه عینی) باید به نکات زیر توجه شود : -1با در نظر گرفتن هدف کلی ،دانش ،توانش و نگرش هایی را که انتظار می رود فراگیر در پایان آموزش کسب نماید را لیست کند -2آنچه لیست می شود باید از اجزای هدف کلی باشد و نه چیزی کمتر یا بیشتر از آن -3فعالیت های مورد نظر را باید به صورت رفتاری و قابل رویت تعیین نمود زیرا: Pنمی توان برای تعیین آنچه فراگیر می داند درون ذهن وی را مشاهده کرد ⃝ برای فراگیر کام ً ال واضح باشد که رسیدن به انتظار مورد نظر مربی را با چه نوع رفتاری نشان دهد ⃝ برای مربی کام ً ال روشن باشد که با مشاهده چه نوع رفتاری به میزان یادگیری در فراگیر خود پی ببرد -4برای انتقال مثصود آموزشی بهتر است تعداد رفتارهای عینی بیشتر باشد -5رفتارهایی در نظر گرفته شود که در مدت زمان معینی قابل دسترسی باشد ا)هدا)فر)ف)تار)یدر)سه) ح)وز)ه) ن))وشته) م)یش)ون)د)ط)بقه) ب)))ندیب)))لوم( : -1حيطة شناختي( )Cognitive Domain -2حيطة عاطفي( )Affective Domain -3حيطة رواني-حركتي( Psychomotor )Domain سطوح اهداف در حيطة شناختي .1 .2 .3 .4 .5 .6 دانش ()Knowledge درك ()Comprehension كاربرد ()Application تجزيه و تحليل ()Analysis سنتز و تركيب ()Synthesis ارزشيابي و قضاوت ()Evaluation یک سوال :درکدام مرحله میتوان ادعاکرد فرد آگاهی کافی درمورد موضوع دارد )Knowledge 'ش 'ن ( دا پایین ترین سطح حیطه شناختی است که فرد صرفا مطالب آموخته شده را بیاد می آورد وبه بیان آن را میپردازد .این سطح جنبه حفظی دارد وبه نوعی حفظ وتکرار کورکورانه مطالب بخاطر سپردن ویادآوری اولیه مطالب بدون یادگیری عمیق آنهاست :افعال قابل استفاده دراین سطح شامل ،بیان کند ،نام ببرد ،فهرست کند ،ذکر کند ،تکرار کند از دانش آموز انتظار میرود پس از پایان کالس بتواند مزایای رژیم صحیح غذایی را نام ببرد 'ک) Comprehension (ف'هم/در دومین سطح حیطه شناختی که فرد عالوه براین که مطلب را به خاطر می سپارد ،ان را درک وبا جمالت خود بیان میکند وگاه فرد هنگام یادآوری مطلب قسمتی از دانسته های قبلی خود واعداد وارقام را به آن اضافه میکند فراگیر پی به مفاهیم ومعانی برده ومیتواند اموخته ها را ازشکلی به شکل دیگر انتقال .دهد :نمونه افعال قابل استفاده توضیح دهد ،تعمیم دهد ،تفسیر کند ،توجیه کند ،ترجمه کند ،شرح دهد ،خالصه کند ،مثال بزند ازکارگران کارخانه انتظار میرود بتوانند مزایای استفاده از ماسک را توضیح دهند تفاوت سطح دانش وادراک اگرفراگیر تعریف اصطالحات پزشکی را دقیقا طبق انچه اموخته است بیان کند توانایی او درسطح دانش است اما اگر تعریفی مشابه آنچه اموخته ارایه دهد توانایی او درسطح درک است کاربرد وبه کار بستن دراین سطح فرد تواOنایی به کاربستن دستورالعمل ها واصول علمی آموخته شده رادرحل مسایل جدید دارد :نمونه افعال این سطح عبارتند از برآورد کردن ،کنترل کردن ،اندازه گیری کردن ،تولید کردن ،اصالح کردن ،به کار بردن ،کشف کردن ،برچسب زدن نمایش دادن ،تغییر دادن ازبهورز انتظار میرود به طور روزاOنه میزان کلر آب آشامیدنی روستا را کنترل کند ازکاردان بهداشت خانواده انتظار میرود بتواندوزن زن باردار را به درستی اندازه گیری کند تجزیه وتحلیل دراین سطح فرد توانایی تحلیل کردن یک موضوع وبررسیوخOرد کردن وشکستن آن را دارد :نمونه افعال عبارتند از بررسی کردن، Oتجزیه کردن، Oاستنتاج کردن ،تشخیص دادن ،انتخاب کردن تفاوت قایل شدن، Oاستنباط کردن ،به اجزا تقسیم کردن از کارشناس انتظار میرود بتواند رژیم غذایی منطقه کیار را بررسی کند از کاردان Oانتظار میرود بتواند مشکالت بهداشتی منطقه تحت پوشش خود را تشخیص دهد سنتز وترکیب دراین سطح فرد توانایی ترکیب آموخته های قبلی خود وبرنامه ریزی کردن وارایه راه حل جدید وپیشنهاد رادارد .درواقع فرد باید از خود خالقیت نشان دهد رسیدن به این سطح مستلزم زمان طوالنی وگاه سالیان دراز است وصرفا با چند جلسه آموزشی فرد به این سطح نمیرسد به عنوان نمونه کسی که توانایی نوشتن مقاله ،کتاب رادارد دراین سطح است :نمونه افعال عبارتند از ترکیب کردن ،تهیه کردن ،سخنرانی کردن ،اختراع کردن ،تنظیم کردن ،مدون کردن طرح دادن ،مقاله نوشتن،خلق کردن ،درهم آمیختن ،ترسیم کردن از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود درزمینه اهمیت برنامه ریزی سخنرانی کند ارزشیابی وقضاوت باالترین سطح حیطه شناختی (آگاهی )است که فرد عالوه براین که توانایی نوشتن مطلب رادارد ،توانایی نقد آثاردیگران وقضاوت کردن راداراست مانند منتقدین برنامه تلویزیونی فردی که توانایی ارزیابی کتاب ،مقاالت نوشته شده رادارد دارای این توانایی است (دراین سطح میتوان ادعاکرد فرد نسبت به موضوعی آگاهی دارد ) نمونه افعال عبارتند از :ارزش گذاری کردن ،ارزیابی کردن ،نتیجه گیری کردن ،انتقاد کردن ،امتیاز دادن از فراگیر انتظار میرود مقاالت موجود درزمینه حاملگی ناخواسته راارزیابی کند به مثال که درسطوح مختلف حیطه آگاهی تنظیم شده است توجه کنید از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری رانام ببرد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را شرح دهد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را نمایش دهد از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را انتخاب کند از کاردان بهداشت خانواده انتظار میروددرباره انواع قرصهای پیشگیری از بارداری سخنرانی کند از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرودانواع قرصهای پیشگیری از بارداری را ارزیابی کند به‌نظر شما در نگارش اهداف آموزشي ،بهتر است از كدام يك از سطوح هدف‌نويسي بيشتر استفاده شود ؟ اگر بخواهید اهداف رفتاری خود د رادرقالب حیطه شناختی تنظیم کنید از افعال کدامیک از 6سطح عنوان شده استفاده میکنید؟؟؟ حیطه نگرش اهداف آموزشی حیطه عاطفی ،اهداف مرتبط با احساسات ،نگرشها وعواطف وباورها وطرزتلقی ها رادربرمیگیرد .این اهداف اهمیت زیادی درفرایند آموزش .دارند درواقع تدریس مهارتها وحقایق به تنهایی به بیمار کافی نیست ارزیابی اهداف این حیطه نسبت به دوحیطه دیگر سخت تراست، اهداف این حیطه نیز دریک سلسله مراتب از ساده به دشوار تنظیم شده اند :به عبارت ساده ترمیتوان گفت درصورتی از اهداف حیطه نگرشی برای نوشتن اهداف رفتاری استفاده میشود که درعنوان واهداف اختصاصی بدنبال تغییر نگرش گروه هدف باشیم براOی روشن شدن مطلب به دومثال زیر توجه کنید بررسی تاثیر مداخله آموزشی برآگاهی کاردانهای بهد اشت خانواده درزمینه سرطان پوست درسال 1388 بررسی تاثیر مداخله آموزشی برآگاهی ونگرش کارشناسان بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان کیار درزمینه مهارتهای اطالعات وارتباطات درسال 1388 :سطوح اهداف حیطه نگرشی )ت Receiving ت))وج)ه) ودر)یاف * * Responding پ))اسخ د)هی ی Valuing ارز)شگ))ذار) * س))از)ماند)هیارز)شه)ا* Organization value )شخصیت Value complex * ت))بلورارز)شه)ا در شکل نوشتاری اهداف نگرشی مشابه حیطه آگاهی است فقط فعل پایان جمله متفاوت است تddوجdه ودرdیافdت Receiving اولین سطح تغییر نگرش جلب توجه فراگیر نسبت به موضوع .است که این کار به صورت شفاهی ،کتبی امکان پذیر است هدف این سطح هدایت توجOه فراگیر نسبت به موضوع وایجاد حساسیت وتمایل دروی است تا زمینه برای مراحل بعدی فراهم شود اما این سطح به تنهایی به معنای تغییر نگرش نیست؟؟؟ افعال قابل استفاده عبارتند از :مشاهده کردن ،انتخاب کردن ،مشخص کردن بادقت گوش Oدادن ،دنبال کردن ،اشاره کردن ،مطالعه کردن مثال :از دانش آموز انتظارمیرود با دقت به عالیم بیماری ایدز گوش دهد پjjاسjخ ‏Responding دjهی دراین سطح فراگیران نسبت به موضوعی که به آن توجه داده شده پاسخ میدهند .پاسخ دادن به معنای ابراز عالقه وواکنش به یک موضوع است اما ابراز واکنش وپذیرفتن زبانی به تنهایی کافی نیست وباید فرد نسبت به ،مسئله عکس العمل نشان دهد بنابراین دراین سطح واکنشهای گیرنده نسبت به موضوع ارزیابی میشود دراین سطح فرد انگیزه کافی وتمایل برای تغییر رفتاررادارد وبه صورت داوطلبانه همکاری میکند تمایل به رعایت موارد بهداشتی دارد،شرکت فعال دربرنامه داشته واز انجام کار لذت میبرداما هنوز ثبات کافی دررفتار فرد وجود ندارد :نمونه افعال این سطح عبارتند از حمایت کردن ،داوطلب شدن ،پافشاری کردن ،اجابت کردن ،موافقت کردن ،توجیه کردن ،پاسخ دادن ،تمرین کردن ،استقبال کردن ،بحث کردن ،واکنش نشان دادن ،عالقه نشان دادن مثال :از زن باردار انتظار میرود نسبت به موضوع علل مرگ زنان باردار واکنش نشان دهد ارزjشگjjذارjی Valuing دراین سطح رفتار فرد از ثبات کافی برخوردار است وبه صورت یک عقیده درمی آید وفراگیر درموقعیتهای مناسب این رفتار رابا ثبات کافی انجام میدهد وفرد احساس میکند رفتارهادارای ارزش است ونسبت به آنها تعهد پیدامیکند ،همچنین دیگران را نیز نسبت به انجام رفتار تشویق میکند :نمونه افعال مناسب این سطح عبارتند از پیشنهاددادن ،ستایش کردن ،موردلطف قرار دادن ،امتیاز دادن ،ترغیب کردن ،تقدیرکردن ،دعوت کردن ،کارکردن ،تقویت کردن ،سهیم شدن مثال :از راننده انتظار میرود رعایت قوانین رانندگی را به دیگران پیشنهاد .دهد سjjازjمان Organization value دjهی فرد عقیده ونگرش جدید رادرونی کرده وبه تدریج نظام جدیدی از ارزشها شکل میگیرد .دراین سطح عالوه براین که فرد ان رفتارراارزشمند دانسته وبه آن متعهد است برای انجام آن درزندگی روزمره خود برنامه ریزی کرده وبا تنظیم فعالیتهای خود زمان مشخصی را به این امر اختصاص میدهد به نحوی که جزیی از فعالیتهای روزمره او قرار میگیرد نمونه افعال این سطح عبارتند از :تنظیم کردن ،برنامه ریزی کردن ،ترکیب کردن ،ربط دادن ،سازمان دادن ،تعمیم دادن مثال :از بیمار انتظار میرود ورزش روزانه را به برنامه زندگی روزانه خود تعمیم دهد Value complex تjjjبلورارزjشjهjا درjشjخصیت آخرین مرحله تغییر نگرش است که فراگیر به جایی رسیده که ارزش مورد نظر درزندگی عادی وی کامال جای گرفته وبرای انجام رفتاردرست نیازی به تذکر ومراقب نیست .فرد به صورتی رفتار میکند که ارزشها دررفتارش کامال هویداست .چنین فردی الگوی مناسبی برای دیگران محسوب شده والزمه رسیدن به این سطح گذراندن سطوح پیش نیاز قبلی است مانند راننده ای که حتی اگر پلیس نباشد قوانین رانندگی را رعایت .میکند نمونه افعال این سطح عبارتند از :مشارکت کردن ،همکاری کردن ،ارزشیابی کردن ،انتقاد کردن ،قضاوت کردن ،تایید کردن ،تصدیق کردن ،خدمت کردن، مثال :از کاردان بهداشت خانواده انتظار میرود دربرنامه بهبود وضعیت تغذیه مشارکت کند به مثال زیر که درسطوح مختلف حیطه نگرشی تنظیم شده توجه نمایید ازمادربارداOرانتظار میرود به مصرف مکمل هادردوران بارداری توجه کند ازمادرباردارانتظار میرود نسبت به مصرف مکمل هادر دوران بارداری عالقه نشان دهد ازمادرباردارانتظار میروددیگران رانیز نسبت به مصرف مکمل ها در دوران بارداری ترغیب کند ازمادرباردارانتظار میرودبرای استفاده مکمل ها دربارداری برنامه ریزی کند ازمادرباردارانتظار میرودبرای استفاده مکمل ها دردوران بارداری همکاری کند :یک سوال چگونه میتوان فردی را تامرحله پایانی تغییر نگرش پیش برد :محتوای آموزشی محتوای آموزش ی%ا محتوای درس مجموع%ه ای اس%ت از شناخ%ت ه%ا ( تعاری%ف، اص%ول و قواع%د ) ،مهارت ه%ا (روشهای گام ب%ه گام ی%ک عم%ل) و عوامل نگارش ی%ک عنوان آموزش ی%ا درس ک%ه در ترکی%ب ه%ا ،قال%ب ه%ا ی%ا وس%ایل گوناگون به فراگیران ارائ%ه م%ی شود ت%ا آنه%ا ب%ه هدف های آموزش%ی مورد نظ%ر دس%ت یابند .پس از گرد آوری مطال%ب و محتوای آموزش بای%د ب%ه توال%ی آنه%ا اقدام ورزید .مطالب تهی%ه شده بای%د ب%ه گون%ه ای منطق%ی و در آنچنان نظ%م س%ازمانی ب%ه دنبال هم قرار بگیرن%د ک%ه فراگی%ر ب%ا مطالع%ه آنه%ا ب%ه انجام فعالی%ت های خواس%ته شده و نهایتاً به هدف آموزشی کلی مورد نظر دست یابد. :محتوای آموزشی دارای چه شرایطی باشد -1محتوی باید دقیقاً با اهداف کلی ،جزئی و رفتاری مطابق و همسو باشد( نه کمتر و نه بیشتر) -2مطالب درست،علمی و جدید باشد -3مطالب برای مربی و فراگیر قابل فهم باشد و با بیان خوب %تهیه شود -4منظم و سیستماتیک باشد و توالی و تناسب مطالب حفظ شود -5قادر باشد رفتار مورد نظر را در فراگیر پرورش دهد -6بین تجارب قبلی و یادگیری فعلی پیوستگی وجود داشته باشد :محتوای آموزشی دارای چه شرایطی باشد - 7فراگیر را فعال نموده و در امر یادگیری دخالت دهد - 8در صورت اقتضای زمان برای شرح مفاهیم پیچیده ،از تجارب ملموس و محسوس مثالهایی فراهم آورد - 9برای تشریح بیشتر مطالب اصلی می توان از تصاویر ،طرح ،نمودار یا جدول استفاده نموده - 10در انتهای هر مطلب و برای کسب اطالع از فراگیری مطالب و تکرار می توان تمرین های مناسبی ارائه کرد -11با طرح پرسش های مرتبط در انتهای هر مطلب می توان فراگیر را در گیر و فعال نمود و به جلب و حفظ عالقه وی جهت دنبال کردن مطالب کمک کرد.

62,000 تومان