صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
کلیب صیداوری از حضرت ابوالحسن (ع) حدیث میکند که فرمود: چون به اطفال وعده ای دادید وفا کنید و تخلف ننمایید. زیرا کودکان گمان می کنند شما رازق آن ها هستید خداوند برای هیچ چیز, به قدر تجاوز به حقوق زنان و کودکان غضب نمیکند.

صفحه 5:
#مردی به رسول اکرم عرض کرد: مرا به عملی راهنمایی فرما که باعث قرب من به خدا شود. حضرت در جواب فرمود: دروغ نگوا این دستور باعث شد که آن مرد از تمام گناهان اجتناب ‎ules‏ زیرا قصد هر گناهی را که مینمود متوجه مى شد یا در آن گناه دروغ وجود دارد. یاسرانجام او را به دروغگویی می کشاند. برای این که آلوده به دروغ نشود تمام گناهان را ترک گفت.

صفحه 6:
#رسول اکرم (ص) فرمود: خدای رحمت کند کسی را که در نیکی و نیکوکاری به فرزند خویش کمک کند. راوی حدیث پرسید: چگونه فرزند خود را در نیکی یاری نمایم؟ حضرت در جواب چهار دستورداد: 1. آنچه را که کودک در قوه و قدرت داشته و انجام داده است از او قبول کند. 2 تین بای کبک سکس رطاف را رار شرك 3 او را به گناه و طغیان وادار نکند. 4ب او درو ‎snes‏ برایر او مرتک اعسال احمقانه تسود

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
#به مردم کذاب راه دروغگویی را تلقین نکنید و دروغ سازی را به آنان نیاموزید. بچه های یعقوب نمی دانستند گرگ انسان را نیز می درد از تذکر و تلقین پدر استفاده میکردند. #امام باقر (ع) مى فرمود که حضرت سجاد زین العابدین © به فرزندان خود ل دري لوكو ورت حلم فرصي ور وز نمایید و پیرامون آن نگردید. زیرا آدمی وقتی دروغ کوچک گفت. دروغ بزرگ بگوید. جرأت میکند

صفحه 10:
وصایای حضرت علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع) اين بود كه مى فرمود: ناخوشی دروغگویی از تمام ناخوشیها قبیح تر و ناپسندتر است. "امام باقر (ع) از رسول اکرم حدیث کرده است که فرمود: کم نصیب ترین مردم از سجایای مردانگی و فضایل انسانی دروغگویان هستند.

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
#روزی حضرت علی (ع) از فرزندان خود امام حسن(ع) و امام حسین (ع) در چند موضوع سوالاتی کرد و هر یک از آنان با عباراتی کوتاه جوابهایی حکیمانه دادند. 6 سپس حضرت علی (ع) متوجه حارث اعور که در مجلس حاضر بود گردید و و وا و عقل و مآل اندیشی و رآی صائب آنان می گردد.

صفحه 18:
*امّ الفضل همسر عباس بن عبدالمطلب دايه حضرت امام حسين (ع) مى كويد یک روزی رسول اکرم (ص). امام حسین را که در آن موقع شیرخوار بود از من گرفت و در آغوش کشید. کودک لباس پیفمبر را تر کرد. من طفل را چنان به شدت از پیغمبر جدا کردم که گریان شد. حضرت به من فرمود: ام الفضل آرام؛ لباس مرا آب تطهیر می کند. ولى جه جيز می تواند غبار کدورت و رنجش را از قلب فرزندم حسین برطرف نماید.

صفحه 19:
نر ج00 - سس #رسول اكرم (ص) مردم را به نماز خواند و حضرت حسن طفل خردسال صدیقه اطهر نیز با آن حضرت بود. پیغمبر طفل را پهلوی خود نشاند و به نماز ایستاد. یکی از سجده های نماز را خیلی طول داد. راوی حدیث می گوید: من سر از سجده برداشتم, ديدم حضرت حسن از جای خود برخاسته و روی کتف پیغمبر نشسته است. وقتی نماز تمام شده مأمومین گفتند: یا رسول الله چنین سجده ای از شما ندیده بودیم. گمان کردیم وحی به شما رسیده است. فرمود: وحی نرسیده بود. فرزندم حسن در حال سجده بر ‎pee ee‏ ۱ صبر کردم تا طفل خودش از کتفم پایین آمد.

صفحه 20:
#امام صادق (ع) فرمود که رسول اکرم نماز ظهر را با مردم به جماعت گذارد و دو ركعت آخر را به سرعت و با اسقاط مستحبات برگزار کرد. پس از نمازء مردم گفتند: یا رسول الله آیا در نماز پیشامدی شد؟ حضرت پرسید: مگر چه شد؟ عرض کردند: دو رکعت آخر را با سرعت ادا کردید؟ فرمود: مگر صدای شیون و استقاکه کودک را نشنيدين؟

صفحه 21:
#امام صادق (ع) ازرسول اکرم نقل کرده است که می فرمود: پنج چیز است که تا لحظه مرگ آنها را ترک نمی کنم. یکی از آن ها سلام به کودکان است. در انجام اين اعمال رغبت دارم تا بعد از من به صورت سنتى بين مستلمین بماند و عمل کننده

صفحه 22:
۰ پدری با دو فرزند خود شرفیاب محضر رسول اکرم (ص) بود. یکی از فرزندان را بوسید و به فرزند دیگر اعتنا نکرد. پیغمبر که این رفتار نادرست را مشاهده کرد به اوفرمود: چرا با فرزندان خود به طور متساوی رفتار نمی کنی؟ # بين فرزندان خود به عدالت رفتار ‎ules‏ همان طور که مایلید فرزندان شما و مردم بين شما به عدل و داد رفتار کنند.

صفحه 23:
ل ججح 2-0 سس سس #امام صادق (ع) از يدر كرامى خود نقل كرده است كه مى فرمود: به خدا قسم رفتار من با بعضی از فرزندانم از روى تكلف و بى ميلى است. او را روى زانوی خود می نشانم» محبت بسيار مى كنمء از وى شكركزارى و قدردانى می نمایم. با آنکه این همه احترام و محبت شایسته فرزند دیگر من است. به اين تکلیف تن می دهم. او و برادرانش را بیش از حد احترام می کنم برای این که فرزند شایسته ام از شر آنان مصون باشد. برای این که اینان با کودک عزیز من رفتاری را که برادران یوسف با پوسف نموده اند ننماپند. خداوند سوره یوسف را به طور نمونه بر پیغمبرش فرو فرستاد تا آفراد نسبت به یکدیگر حسد ورزی نکنند و مانند برادران حسود یوسف به حسد و ستم آلوده نشوند.

صفحه 24:
حضرت علی (ع) فرموده است: کسی که کودکی دارد باید در تربیت او خود را تا سر حذ طفولیت و کودکی تنزل دهد. #مردى به نام یعلی عامری از محضر رسول اکرم (ص) خارج شد تا در مجلسی که دعوت داشت شرکت کند. جلوی منزل. امام حسین (ع) را دید که با کودکان مشغول بازی است. طولی نکشید رسول اکرم (ص) به معیت اصحاب خود از منزل خارج شد. وقتی امام حسین (ع) را دید دستهای خود را باز کرد و از اصحاب جدا شد. به طرف فرزند رفت تا او را بگیرد. کودک خنده کنان اين طرف و آن طرف می گریخت و رسول اکرم (ص) نیز خندان از پی او بود. بچه را گرفت و دستی زیر چانه کودک و دست دیگر پشت گردن او گذارد. لب بر لبش نهاد و او را بوسید.

صفحه 25:
#پیغمبر اکرم (ص) فرمود: کسی که به کودکان مسلمین رحمت و محبت نکند و بزرگسالان را احترام ننماید از ما نیست. از وصایای حضرت علی (ع) نزدیک وفات این بود که: در خاه خود به کودکان عطوف و مهربان باش و بزرگتر خود را احترام کن

صفحه 26:
#روش رسول اکرم (ص) در خانواده این بود كه هر صبح دست محبت به سر فرزندان خود می کشید. آن کس که فرزند خود را ببوسد حسنه ای در نامه عمل او ثبت خواهد شد و آن کس که فرزند خود را شاد کند خداوند او را در قيامت مسرور می نماید. © حضرت على (ع) می فرمود: بوسیدن کودک رحمت و محبت است. بوسیدن 1 gel gph ‏ري‎ دين است.

صفحه 27:
ابوحمزه از علی بن حسین (ع) سوّال کرد: روزی که یوسف را برادرانش در چاه افکندند چند ساله بود؟ حضرت در جواب فرمود: نه ساله. #موقعی که یوسف را از چاه خارج کردند و به غلامی معامله نمودند. یکی از حضار به وضع کودک رقت کرد و از روی رآفت و مهربانی گفت: نسبت به این طفل غریب نیکی کنید.بوسف که این جمله را شنید با اطمینان خاطر و آرامش روان گفت: آن کس که با خداست گرفتار غربت و تنهایی نیست.

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:
ل ججح 2-0 سس سس #عبادات تمرینی کودک. دعا و نیایش کودک در پیشگاه خداوند ‎pl‏ ‏درخشانی در روان طفل می گذارد ممکن است کودک الفاظ و عبارات نماز را نفهمد. ولی معنی توجه به خداء راز و نیاز با خداء استمداد از خداء عرض دعا و تمنا در پیشگاه خداوند را در عالم کودکی خود درک می کند. امیدوار بار مى أيدء دلش به خداوندو رحمت نامحدود او مطمئن مى شود. در باطن خویش, تکیه گاهی برای خود حس می کند. آن حالت امیدواری و اطمینان و آن توجه به قدرت نامحدود الهی» بزرگ ترین سرمایه سعادت در ‎ples‏ ‏دوران زندگی او خواهد بود. در مواقع سخت. در پیشامدهای ناگوار می تواند از آن نیروی نهانی استفاده کند. به آن متکی و مطمئن باشد و در جزر و مد حوادث. با خاطری آرام شخصیت خود را حفظ کند.

صفحه 31:

صفحه 32:
امام باقر (ع) می فرمود: بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی و محبت نسبت به فرزندان از حد تجاوز کنند و به زياده روی و افراط بگرایند. و بدترین فرزندان کسانی هستند که در اثر تقصیر و کوتاهی در انجام وظایف, پدر را از خود ناراضی نمایند.

صفحه 33:

صفحه 34:
امام باقر (ع) فرمود: پدرم در رهگذر. پدر و پسری را دید با هم راه می رفتند. ولی پسر بی ادب. پسر لوس و از خودراضی در حال حرکت به بازوی پدر تکیه كرده بود آمام باقر (ع) فرمود: بدرم زين العابد بن ار اين عمل نایستد پسر آن چنان خشمگین شد که تا پایان زندگی با آن پسر حرف نزد.

صفحه 35:

صفحه 36:
حضرت علی بن ات (ع) در ضمن توضیح حقوق فرزند. به پدر دستور می دهد: با فرزندان آن چنان رفتار کن که اثر نیکوی تربیت تو مایه زیبایی و بت در او جا ار كار كد وان در ور ‎allo‏ دام خود با عزت و آبرومندى زندكى كند و مايه زيبايى و جمال تو باشد.

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
لحم ج00 - سس سس #امام صادق (ع) درباره حيا و اثر روانى آن به مفضل فرموده است: #اكر تأثير شرم و حيا نمى بود. احترام مهمان و وفاى به عهد مراعات نمی شد. اكر حيا نمى بودء در قضاى حوايج و جلب نيكى ها و اجتناب از بديها. به مور شاوسته قدام نمی شد حیانه تنیا در اعرای وظایف احلاقی موثر است. بلکه بسیاری از فرایض قانونی نیز در پرتو حیا جامه عمل می پوشد. زیرا بعضی از مردم اند که اگر حیا نمی بود و ازملامت مردم نمی ترسیدند. مراعات حق پدر و مادر و همچنین حق ارحام خود را نمی کردند. اگر حیا نمی بود امانتهای مردم را رد نمی نمودند و از هیچ عمل منافی با عفت چشم پوشی نمی کردند.

صفحه 40:

صفحه 41:
#لقمان به فرزندش می فرمود: پسر. من صبر و انواع تلخیها را چشیده ام. چیزی تلخ تر از فقر نیافتم. اگر روز گرفتار تهیدستی شدی به احدی اظهار نکن که در نظر مردم حقیر و خوار خواهی شد.

صفحه 42:
#رسول اکرم (ص) در ضمن بیان وظایف و حقوق همسایگان فرموده است: موقعی که برای خود و خانواده ات میوه خریداری می کنی, مقداری از آن را به همسایه اهدا کن. اگر نمی توانی هدیه بدهی میوه را سرّی و محرمانه به منزل ببر. مراقب باش فرزندان میوه را به خارج منزل تبرند تا کودک همسایه از دیدن آن ناراحت و آزرده خاطر گردد.

صفحه 43:
رفتار و گفتار عفت آمیز پدران و مادران عفیف و هم چنین شرایط مساعدی را که به منظور ایجاد ملکه عفت در محیط خانواده برای کودکان خویش ایجاد می کنند. بهترین راه پرورش عفت در روان فرزند است.

صفحه 44:
"#رسول اکرم (ص) می فرمایند: بستر خواب پسربچه با پسربچه و پسربچه با دختر بچه و دختربچه با دختربچه در سن ده سالگی باید از هم جدا شود. "امام باقر (ع) می فرمود: بایستی بستر خواب پسربچه ده ساله را از زنها جدا کنید. رسول اکرم (ص) می فرمود: موقعی که فرزندان شما هفت ساله شدند بستر خوابشان را از یکدیگر جدا کنید.

صفحه 45:
#رسول اکرم (ص) می فرمود: دختر بچه شش ساله را پسربچه نبوسد و هم چنین زنها از بوسیدن پسربچه ای که سنش از هفت سال تجاوز کرده است خودداری کنند. حضرت ابی الحسن (ع) فرموده است: وقتی دختر بچه شش ساله شد. مرد نامحرم حق ندارد او را ببوسد. و هم چنین نمی تواند او را در آغوش بگیرد. ® حضرت علی (ع) فرمود: دستمالی کردن مادر به آلت دختربچه شش ساله خود یک قسم زنا محسوب است.

صفحه 46:
*رسول اکرم (ص) می فرمود: به خدا قسم اگر مردی با همسر خود بيامیزد و در اطای کودی بتاری آن دو راد حال امش بت نان آن هارمه ‎alyssa, See lets) cles cle‏ شد اكر دختر اشنا يا پسر سرانجام به زناکاری آلوده می شود. ‎

صفحه 47:
یکی از مهم ترين و خطرناک ترین عکس العملهای عقده حقارت که بعضی از کودکان و بزرگسالان از خود نشان می دهند و گاهی باعث سرکشی و طغیان مى شود و خطرات غير قابل جبرانی به بار می آورد. انتقام گرفتن است.

صفحه 48:

صفحه 49:
#رسول اکرم (ص) در ضمن حدیثی فرموده است: وای بر حال کسی که از ترس شزش تمجید می شود. وای برحال کسی که از خوف ستمگری اش مورد اطاعت باشد,وای بر حال کسی که از ترس آزارش او را احترام کنند

صفحه 50:
#رسول اکرم (ص) فرمود: آگاه باشید بدترین مردم در امت من کسانی هستند که از ترس آزارشان مورد احترام اند. اه باشین کی وا که مردم ار تریی شرش ارام كن ار من دس وبا بستگی روحانی ندارد!

صفحه 51:
ل 1 مردى حضور حضرت اباالحسن (ع) از فرزند خود شكايت كرد. حضرت فرمود: فرزندت را نزن و برای ادب کردنش از او قهر كن؛ ولى مواظب باش قهرت طول نكشد و هرجه زودتر آشتى كن. #على (ع) فرمود: ee ‏پندپذیری انسان عاقل به وسیله ادب و تربیت است. چهارپایان و حیوانات اند‎ ‏که تنها با ضرب و زدن تربیت می شوند.‎

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
برای اطلاعات بیشتر روى لينكك زیر کلیک فرمایید. www.ghbook.ir eae ۸ a) ES

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان