علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

احوال، آراء و آثار فرانسیس بیکن

francis_bacon_ahval_va_asar_va_ara

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “احوال، آراء و آثار فرانسیس بیکن”

احوال، آراء و آثار فرانسیس بیکن

اسلاید 1: احوال و آثار و آراءفرانسیس بیکن Francis Bacon1561-1626

اسلاید 2:

اسلاید 3: درس نظریه های انتقادیدکتر گیویانارائه: جواد جلوانیپاییز 1390

اسلاید 4: فرانسیس بیکن، سیاست مدار، نویسنده ی علم دوست و فیلسوف تجربی مذهب انگلیسی، که او را پیامبر علم جدید خوانده اند. وی با فلسفه های کهن مخالفت ورزید و در بنیان نهادن فلسفه جدید که آن را فلسفه فعال می نامید کوشش ها کرد و در اهمیت و ارزش علم جدید تا توانست سخن گفت.بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی می‌دانند تا جایی که او را از بانیان انقلاب علمی می‌شمارند و پایان سلطه کلیسا بر تفکر را، به اندیشه‌های او نسبت می‌دهند.در یک نگاه:

اسلاید 5: زندگیتولد در خانواده اشرافتحصیلات ناقص در کمبریج و اشتغال به سیاست در جوانی (16 سالگی)در ۴۵ سالگی ازدواج کرد و در ۱۵۹۸ به جهت قروض خود (رشوه گرفتن؟!) به زندان افتاد. در ۱۶۰۶ مشاور قضایی سلطنتی گردید و در ۱۶۱۳ معاون دادستان کل شد و در ۱۶۱۸ در ۵۷ سالگی بالاخره به مقام مهردار سلطنتی رسید.مرگ در 65 سالگی بر اثر سرما !

اسلاید 6: آثارارغنون نوپیشرفت علمآتلانتیس نوبررسی های سیاسی و اجتماعتاریخ هنری هغتمجنگل جنگل هافرزند مذکر زمان

اسلاید 7: عقاید:معتقد بود که «علم بر انسان و جهان تسلط دارد» و «بر طبیعت نمی‌توان مسلط گشت مگر آنکه از قوانین آن آگاهی یابیم».وی معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنها در همان حدی است که مشاهدات ما اجازه می‌دهد و خارج از حیطه مشاهدات چیزی نمی‌توانیم بدانیم. از نظر او ذهن مسئول یافتن روابط در ماده به وسیله مشاهده و تجربه‌است و میان علم و عمل و مشاهده فرقی نیست.راهی که وی برای رسیدن به بصیرت و ادراک بهتر از جهان پیرامون پیشنهاد می‌کند چنین است: «با کسب دانش طبقه بندی مادیات بر اساس ارزش و اعتبار آن، ذهن خود را از تزویر دور دار» و برای رسیدن به آن باید ذهن را از بت‌هایی که آن را احاطه کرده‌اند رها سازیم.

اسلاید 8: بت ها:بیکن خطاهای ذهن انسان را بت نامید.بت های طایفهبت غاربت بازاربت نمایشخانه

اسلاید 9: عصر روشنگری:پاریس پایتخت روشنگریحکومت فیلسوفان و اندیشمندانکافه ها و قهوه خانه ها و سالن هارمان های ماجراجویانه و کشف طبیعت و جهان؛ رابینسن کروزوئه و ...

اسلاید 10: روش بیکن:روش دکارت عقلانی و منطقی بود و روش بیکن تجربی.آنها در واقع نمایندگان دو طرز تفکر فرانسوی و انگلیسی بودند. دکارت اغلب کارهایش را در رختخواب انجام داد، درصورتی که بیکن در شصت و پنج سالگی درحالیکه با پر کردن شکم یک مرغ خانگی از برف به تجربه می پرداخت از سرما درگذشت.

اسلاید 11: روش بیکن (ادامه)اجتناب از جدل؟اینها افکاری است که برای من پیدا شده است، بخوبی بسنج: بپذیر، یا رها کن!احترام قدما؟خود مدعی است احترام قدما را نگاه داشته هرچند از هیچ کوششی برای تخریب فلسفه های آنها و گاهی اهانت و اسائه ادب کوتاهی نکرد!ارائه روش پیشنهادی؟

اسلاید 12: می گوید:زیاده روی در مطالعه خود تن پروری است!

اسلاید 13: 1- اصالت عمل:اصولا اندیشه بیکن متوجه عمل است و نتایج عملی را مطمئن ترین و عالی ترین نشانه ی اعتبار فلسفه ها می شناسد و برای اعمال ارزش والایی قائل می شود؛ زیرا وسایل آسایش انسان را در زندگی فراهم می آورند. فلسفه ای که خالی از نتایج عملی باشد را بی ارزش و بی اعتبار می انگارد.فلسفه بیکن:

اسلاید 14: 2- اصالت تجربه:منکر هر نوع علم فطری.ذهن انسان را همچون لوح سفید می دانست پس حقیقت آنچنانکه افلاطون قائل بود فطری نیست بلکه به وسیله مشاهده و تجربه حاصل می شود.

اسلاید 15: 3- اصالت ماده:عالم تا آنجا که سرگرم پژوهش های علمی است، با کمال آزادی تنها باید در امور مادی بیاندیشد و با دید مادی و مکانیستی به تفسیر طبیعت بپردازد و امور غیر مادی را به حوزه ی الهیات مقدس ارجاع کند.

اسلاید 16: 4- انسان مداری:او بیش از هر چیز بر رفاه و آسایش دنیایی انسان ها اهمیت می دهد. او خود می گفت: برای خدمت به بشریت زاده شده و علم باید در خدمت بشر و برای رفع حوائج دنیایی به کار آید.

اسلاید 17: 5- پیشرفت دانش مقدر است:عده کثیری رفت و آمد خواهند کرد و علم افزایش خواهد یافت.

اسلاید 18: می گویند: «آنچه مهم است آرمان اوست، نه کار او».چرچ: «آرمان بیکن ایمان کاشف، تخیل شاعر و ندای پیامبر بود، نه سلاح رزمنده، مهارت مهندس و خلاقیت معمار».آرمان بیکن:

اسلاید 19: من تنها شیپور را به صدا در می آورم، ولی وارد نبرد نمی شوم.با اینکه آرمانش مقبول و معقول بود، اما او خود نتوانست آن را عملی سازد، تا دانشمندان و عالمان دیگری پیدا شدند و در تحقق آرمان او کوشش ها کردند و به موفقیت هایی نائل شدند.مکولی می گوید: به واسطه ی آثارش عقل هایی را به حرکت درآورد که جهان را به حرکت درآوردند.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید