صفحه 1:
احوال و آثار و آراء
Francis Bacon 1561-
1626
صفحه 2:
۳
۱
WW
صفحه 3:
re or ا لي
دكتر كيويان
ارائه: جواد جلوانی
پاییز ۱۳۹۰
صفحه 4:
:در یک نگاه
فرانسیس بیکن, سیاست مدار, نویسنده ی علم
دوست و فیلسوف تجربی مذهب انگلیسی, که او
(البزافير غلم ججبو 1
وی با فلسفه های کهن مخالفت ورزید و در بنیان
7 ا
ناميد كوشش ها كرد و در اهميت و ارزش علم
89 530001
بسيارى وى را محور اصلى تحول فكرى در قرون
وبتظی: چندانسدا جاین که اور ار بانیان انملاب
0
صفحه 5:
زندكى
BY pen De Pr Ee Ped
"تحصیلات ناقص در کمبریج و
اشتغال به سياست در جوانى (16
سالكى)
"در 0 سالكى ازدواج كرد و در
4 به جهت قروض خود (رشوه
yo wlisl glug as (HS yi945 0ن
nitlal jules jolire 4295 9 92
as SS gliwols ygles 1411 9 52
Seo Aes] Pr) PE ۳
way csiilals jlo,qo
! بر اثر سرما | Peery
صفحه 6:
oul
00
ييشرفت علم
0
00 ed
اجتماع
۳ Rosle)
جنكل جنكل ها
سوسس 9
صفحه 7:
عقاید
ole? 9 oluil » ple» aS 25; atine
تسلط دارد» رو «بر طبيعت نمئتوان
مسلط كشت مكر آنكه از قوانين آن آكاهى
aul
[Pere We 8 pe ee ee
egbl bb wlaabie aS cul a> Yler 52
۱
0 gp Oe |e
9 oablise alas a1 ool 52 lulgy yisl
تجربهاست و میان علم و عمل و مشاهده
فرقی نیست.
راهى كه وى براى رسيدن به بصيرت و
ory| 2 ا ا 2220 11222217
میکند چنین است: «با کسب دانش طبقه
بندی مادیات اسا اعتبار آن,
صفحه 8:
۱0 errel oe Sorts Ft ee nse ery
بت نامید.
بت های طایفه
Per
بت بازار
Pe eee en
صفحه 9:
Puen
۳
00
2111111111 eer
hen ea ee eeere Peer
*رمان های ماجراجویانه و کشف طبیعت و
جهان؛
SESE Morr oe
صفحه 10:
Porno es)
ee Cons SE el mee Re CT eoe eat rs)
آنها در واقع نمايندكان دو طرز تفكر فرانسوى و
1 ال naualSil
انجام داد, درصورتی که پیکن در شصت و پنچ سالگی
دزحالیگه با پر کودن فیگنم. بگ مرغ جانگن ار« بر چه
تجربه می پرداخت از سرما درگذشت.
صفحه 11:
روش بيكن (ادا
"اجتناب از جدل؟
pare aroen Meg cc) re ا 20207
بسنج: بپذیر؛ يا رها کن!
"احترام قدما؟
jl aie ym aisle ol& 1, Lord pliol cul £20 25> ]
كوششى براى تخريب فلسفه هاى آنها و كاهئ اهانت و
12101011
00 eer
صفحه 12:
می گوید:
زياده روى در مطالعه خود تن
يرورى است!
صفحه 13:
toSy aauuls
:(صاتعمل-1
| Ly ules ails 9 cul Jot argio ySu aisril Vouol
Po Preece ce mee etre Cpl Peed Ca eee pene (Car
اعمال ارزش والايى قائل مى شود؛ زيرا وسايل آسايش انسان
۱ ا
فلسفه اى كه خالى از نتايج عملى باشد را بى ارزش و بى
Jacl 00000
صفحه 14:
2- cLbol
۲ RSP Uc)
0 One eager] NPE TE PY Sen PT
Sener قائل يود فطرى, تيسن بلكه يه:وسياة#مشاهدة و تجرية حاضل
صفحه 15:
3- wolaLbol:
عالم تا آنجا که سرگرم پژوهش های علمی است, با کمال آزادی تنها باید در
آمور مادی تیاندنشد و با دید ماذف.و مکانینتتی بهاتعتتیر طبیعت: بپردازد و
Reaver le ag 1
صفحه 16:
:لنسانمداری-4
old,» 527 52 jl yaw ol 9 ۱۹
مى:دهدء أواخود مين : براى خدمت به بشريت زاده شده و
Sle 9 pris cr0r 59 ub le 95 7 11010
صفحه 17:
:بيشرفبدانشمقدر است.5
PaO paren eae ا م0000
صفحه 18:
آرمان بیکن:
ا ل 0 0
Fe pea on eS carn Pe Ce PN
0 PEN ET PITS Firs Pt EOE
ran
صفحه 19:
من تنها شييور را به صدا در مى أورم؛ ولى وارد نبرد نمي
سوم
إل 6 ۱
تواست ورا عملت ستازد ها «اشهتدات وعالفان
دیگری پیدا شدند و در تحقق آرمان او کوشش ها کردند
0
ا ا ا كت
Tae nU) ee CEST erro ses 2 20
احوال و آثار و آراء
فرانسیس بیکن
1561-
Francis Bacon
1626
:در یک نگاه
فرانسیس بیکن ،سیاس ت م دار ،نویس نده ی علم
دوست و فیلسوف تجربی مذهب انگلیسی ،ک ه او
را پیامبر علم جدید خوانده اند.
وی با فلسفه های کهن مخالفت ورزی د و در بنی ان
نه ادن فلس فه جدی د ک ه آن را فلس فه فع ال می
نامی د کوش ش ه ا ک رد و در اهمیت و ارزش علم
جدید تا توانست سخن گفت.
بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در ق رون
وسطی میدانند تا جایی که او را از بانی ان انقالب
علمی میشمارند و پایان س لطه کلیس ا ب ر تفک ر
زندگی
تولد در خانواده اشراف
تحص""""یالت ن""""اقص در کم""""بریج و
اشتغال ب""ه سیاس""ت در ج""وانی (16
سالگی)
در ۴۵س""""الگی ازدواج ک""""رد و در
۱۵۹۸به جهت ق""روض خ""ود (رش""وه
گرفتن؟!) به زن""دان افت""اد .در ۱۶۰۶
مشاور قضایی سلطنتی گردید و در
۱۶۱۳معاون دادستان ک""ل ش""د و در
۱۶۱۸در ۵۷سالگی باالخره به مقام
مهردار سلطنتی رسید.
مرگ در 65سالگی بر اثر سرما !
آثار
ارغنون نو
پیشرفت علم
آتالنتیس نو
بررسی های سیاسی و
اجتماع
تاریخ هنری هغتم
جنگل جنگل ها
:عقاید
معتق""د ب""ود ک""ه «علم ب""ر انس""ان و جه""ان
تس"""لط دارد» و «ب"""ر ط"""بیعت نمیت"""وان
مسلط گشت مگر آنکه از قوانین آن آگاهی
یابیم».
وی معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنه""ا
در همان حدی است که مشاهدات ما اج""ازه
میدهد و خارج از حیط""ه مش""اهدات چ""یزی
نمیتوانیم بدانیم .از نظ""ر او ذهن مس""ئول
یافتن روابط در ماده به وس""یله مش""اهده و
تجربهاست و میان علم و عم""ل و مش""اهده
فرقی نیست.
راهی ک""ه وی ب""رای رس""یدن ب""ه بص""یرت و
ادراک به"""تر از جه"""ان پ"""یرامون پیش"""نهاد
میکند چنین است« :با کسب دانش طبق""ه
بندی مادیات بر اساس ارزش و اعتب""ار آن،
بت ها:
بیکن خطاهای ذهن انسان را
بت نامید.
بت های طایفه
بت غار
بت بازار
بت نمایشخانه
عص""""""""""""""""ر
روشنگری:
پاریس پایتخت روشنگری
حکومت فیلسوفان و اندیشمندان
کافه ها و قهوه خانه ها و سالن ها
رمان های ماجراجویانه و کشف ط بیعت و
جهان؛
رابینسن کروزوئه و ...
روش بیکن:
روش دکارت عقالنی و منطقی بود و روش بیکن تجربی.
آنه"""ا در واق"""ع نماین"""دگان دو ط"""رز تفک"""ر فرانس"""وی و
انگلیس""ی بودن""د .دک""ارت اغلب کاره""ایش را در رختخ""واب
انج""ام داد ،درص""ورتی ک""ه بیکن در شص""ت و پنج س""الگی
درحالیکه با پ""ر ک""ردن ش""کم ی""ک م""رغ خ""انگی از ب""رف ب""ه
تجربه می پرداخت از سرما درگذشت.
روش بیکن (ادامه)
اجتناب از جدل؟
اینها افک""اری اس""ت ک""ه ب""رای من پی""دا ش""ده اس""ت ،بخ""وبی
بسنج :بپذیر ،یا رها کن!
احترام قدما؟
خود مدعی است احترام قدما را نگ""اه داش""ته هرچن""د از هیچ
کوششی برای تخریب فلس""فه ه""ای آنه""ا و گ""اهی اه""انت و
اسائه ادب کوتاهی نکرد!
ارائه روش پیشنهادی؟
می گوید:
زی""اده روی در مطالع""ه خ""ود تن
پروری است!
فلسفه بیکن:
:اصالت عمل 1-
اصوال اندیشه بیکن متوج""ه عم""ل اس""ت و نت""ایج عملی را مطمئن
ترین و عالی ترین نشانه ی اعتبار فلسفه ها می شناسد و ب""رای
اعمال ارزش واالیی قائل می شود؛ زیرا وسایل آس""ایش انس""ان
را در زندگی فراهم می آورند.
فلس""فه ای ک""ه خ""الی از نت""ایج عملی باش""د را بی ارزش و بی
اعتبار می انگارد.
:اصالت تجربه 2-
منکر هر نوع علم فطری.
ذهن انسان را همچون لوح سفید می دانست پس حقیقت آنچنانک ه افالط ون
قائل بود فطری نیست بلکه به وسیله مشاهده و تجربه حاصل می شود.
:اصالت ماده 3-
عالم تا آنجا که سرگرم پژوهش های علمی است ،با کمال آزادی تنها بای د در
امور مادی بیاندیشد و با دید مادی و مکانیستی ب ه تفس یر ط بیعت ب پردازد و
امور غیر مادی را به حوزه ی الهیات مقدس ارجاع کند.
:انسان مداری 4-
او بیش از هر چیز بر رفاه و آس""ایش دنی""ایی انس""ان ه""ا اهمیت
می دهد .او خود می گفت :برای خدمت به بش""ریت زاده ش""ده و
علم باید در خدمت بشر و برای رفع حوائج دنیایی به کار آید.
:پیشرفت دانش مقدر است 5-
عده کثیری رفت و آمد خواهند کرد و علم افزایش خواهد یافت.
آرمان بیکن:
می گویند« :آنچه مهم است آرمان اوست ،نه کار او».
چرچ« :آرمان بیکن ایمان کاشف ،تخیل شاعر و ندای
پیامبر بود ،نه سالح رزمنده ،مهارت مهندس و خالقیت
معمار».
من تنها شیپور را به صدا در می آورم ،ولی وارد نبرد نمی
شوم.
ب ا اینک ه آرم انش مقب ول و معق ول ب ود ،ام ا او خ ود
نتوانس ت آن را عملی س ازد ،ت ا دانش مندان و عالم ان
دیگری پیدا شدند و در تحقق آرمان او کوشش ه ا کردن د
و به موفقیت هایی نائل شدند.
مکولی می گوید :به واسطه ی آثارش عق ل ه ایی را ب ه
حرکت درآورد که جهان را به حرکت درآوردند.