تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعی

احوال، آراء و آثار فرانسیس بیکن

صفحه 1:
احوال و آثار و آراء Francis Bacon 1561- 1626

صفحه 2:
۳ ۱ WW

صفحه 3:
‎re or‏ ا لي دكتر كيويان ارائه: جواد جلوانی ‏پاییز ۱۳۹۰

صفحه 4:
:در یک نگاه فرانسیس بیکن, سیاست مدار, نویسنده ی علم دوست و فیلسوف تجربی مذهب انگلیسی, که او (البزافير غلم ججبو 1 وی با فلسفه های کهن مخالفت ورزید و در بنیان 7 ا ناميد كوشش ها كرد و در اهميت و ارزش علم 89 530001 بسيارى وى را محور اصلى تحول فكرى در قرون وبتظی: چن‌دانسدا جاین که اور ار بانیان انملاب 0

صفحه 5:
زندكى BY pen De Pr Ee Ped "تحصیلات ناقص در کمبریج و اشتغال به سياست در جوانى (16 سالكى) "در 0 سالكى ازدواج كرد و در 4 به جهت قروض خود (رشوه ‎yo wlisl glug as (HS yi945‏ 0ن ‎nitlal jules jolire‏ 4295 9 92 ‎as SS gliwols ygles 1411‏ 9 52 ‎Seo Aes] Pr) PE‏ ۳ ‎way csiilals jlo,qo‏ ! ‏بر اثر سرما‎ | Peery

صفحه 6:
oul 00 ييشرفت علم 0 00 ed ‏اجتماع‎ ۳ Rosle) جنكل جنكل ها سوسس 9

صفحه 7:
عقاید ole? 9 oluil » ple» aS 25; atine ‏تسلط دارد» رو «بر طبيعت نمئتوان‎ ‏مسلط كشت مكر آنكه از قوانين آن آكاهى‎ aul [Pere We 8 pe ee ee egbl bb wlaabie aS cul a> Yler 52 ۱ 0 gp Oe |e 9 oablise alas a1 ool 52 lulgy yisl ‏تجربه‌است و میان علم و عمل و مشاهده‎ ‏فرقی نیست.‎ راهى كه وى براى رسيدن به بصيرت و ‎ory|‏ 2 ا ا 2220 11222217 می‌کند چنین است: «با کسب دانش طبقه بندی مادیات اسا اعتبار آن,

صفحه 8:
۱0 errel oe Sorts Ft ee nse ery بت نامید. بت های طایفه ‎Per‏ ‏بت بازار Pe eee en

صفحه 9:
Puen ۳ 00 2111111111 eer hen ea ee eeere Peer *رمان های ماجراجویانه و کشف طبیعت و جهان؛ SESE Morr oe

صفحه 10:
Porno es) ee Cons SE el mee Re CT eoe eat rs) ‏آنها در واقع نمايندكان دو طرز تفكر فرانسوى و‎ 1 ‏ال‎ naualSil ‏انجام داد, درصورتی که پیکن در شصت و پنچ سالگی‎ ‏دزحالیگه با پر کودن فیگنم. بگ مرغ جانگن ار« بر چه‎ تجربه می پرداخت از سرما درگذشت.

صفحه 11:
روش بيكن (ادا "اجتناب از جدل؟ ‎pare aroen Meg cc) re‏ ا 20207 بسنج: بپذیر؛ يا رها کن! "احترام قدما؟ ‎jl aie ym aisle ol& 1, Lord pliol cul £20 25>‏ ] كوششى براى تخريب فلسفه هاى آنها و كاهئ اهانت و 12101011 ‎00 eer

صفحه 12:
می گوید: زياده روى در مطالعه خود تن يرورى است!

صفحه 13:
toSy aauuls ‏:(صات‌عمل-1‎ | Ly ules ails 9 cul Jot argio ySu aisril Vouol Po Preece ce mee etre Cpl Peed Ca eee pene (Car ‏اعمال ارزش والايى قائل مى شود؛ زيرا وسايل آسايش انسان‎ ۱ ‏ا‎ فلسفه اى كه خالى از نتايج عملى باشد را بى ارزش و بى ‎Jacl‏ 00000

صفحه 14:
2- cLbol ۲ RSP Uc) 0 One eager] NPE TE PY Sen PT Sener ‏قائل يود فطرى, تيسن بلكه يه:وسياة#مشاهدة و تجرية حاضل‎

صفحه 15:
3- wolaLbol: عالم تا آنجا که سرگرم پژوهش های علمی است, با کمال آزادی تنها باید در آمور مادی تیاندنشد و با دید ماذف.و مکانینتتی بهاتعتتیر طبیعت: بپردازد و ‎Reaver le ag‏ 1

صفحه 16:
:لنسان‌مداری-4 ‎old,» 527 52 jl yaw ol‏ 9 ۱۹ مى:دهدء أواخود مين : براى خدمت به بشريت زاده شده و ‎Sle 9 pris cr0r 59 ub le‏ 95 7 11010

صفحه 17:
:بيشرفبدانشمقدر است.5 ‎PaO paren eae‏ ا م0000

صفحه 18:
آرمان بیکن: ا ل 0 0 Fe pea on eS carn Pe Ce PN 0 PEN ET PITS Firs Pt EOE ran

صفحه 19:
من تنها شييور را به صدا در مى أورم؛ ولى وارد نبرد نمي سوم إل 6 ۱ تواست ورا عملت ستازد ها «اشهتدات وعالفان دیگری پیدا شدند و در تحقق آرمان او کوشش ها کردند 0 ا ا ا كت ‎Tae nU) ee CEST erro ses‏ 2 20

احوال و آثار و آراء فرانسیس بیکن 1561- ‏Francis Bacon 1626 :در یک نگاه فرانسیس بیکن ،سیاس ت م دار ،نویس نده ی علم دوست و فیلسوف تجربی مذهب انگلیسی ،ک ه او را پیامبر علم جدید خوانده اند. وی با فلسفه های کهن مخالفت ورزی د و در بنی ان نه ادن فلس فه جدی د ک ه آن را فلس فه فع ال می نامی د کوش ش ه ا ک رد و در اهمیت و ارزش علم جدید تا توانست سخن گفت. بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در ق رون وسطی می‌دانند تا جایی که او را از بانی ان انقالب علمی می‌شمارند و پایان س لطه کلیس ا ب ر تفک ر زندگی ‏تولد در خانواده اشراف ‏تحص""""یالت ن""""اقص در کم""""بریج و اشتغال ب""ه سیاس""ت در ج""وانی (16 سالگی) ‏در ۴۵س""""الگی ازدواج ک""""رد و در ۱۵۹۸به جهت ق""روض خ""ود (رش""وه گرفتن؟!) به زن""دان افت""اد .در ۱۶۰۶ مشاور قضایی سلطنتی گردید و در ۱۶۱۳معاون دادستان ک""ل ش""د و در ۱۶۱۸در ۵۷سالگی باالخره به مقام مهردار سلطنتی رسید. ‏مرگ در 65سالگی بر اثر سرما ! آثار ارغنون نو پیشرفت علم آتالنتیس نو بررسی های سیاسی و اجتماع تاریخ هنری هغتم جنگل جنگل ها :عقاید معتق""د ب""ود ک""ه «علم ب""ر انس""ان و جه""ان تس"""لط دارد» و «ب"""ر ط"""بیعت نمی‌ت"""وان مسلط گشت مگر آنکه از قوانین آن آگاهی یابیم». وی معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنه""ا در همان حدی است که مشاهدات ما اج""ازه می‌دهد و خارج از حیط""ه مش""اهدات چ""یزی نمی‌توانیم بدانیم .از نظ""ر او ذهن مس""ئول یافتن روابط در ماده به وس""یله مش""اهده و تجربه‌است و میان علم و عم""ل و مش""اهده فرقی نیست. راهی ک""ه وی ب""رای رس""یدن ب""ه بص""یرت و ادراک به"""تر از جه"""ان پ"""یرامون پیش"""نهاد می‌کند چنین است« :با کسب دانش طبق""ه بندی مادیات بر اساس ارزش و اعتب""ار آن، بت ها: بیکن خطاهای ذهن انسان را بت نامید. بت های طایفه بت غار بت بازار بت نمایشخانه عص""""""""""""""""ر روشنگری: ‏پاریس پایتخت روشنگری ‏حکومت فیلسوفان و اندیشمندان ‏کافه ها و قهوه خانه ها و سالن ها ‏رمان های ماجراجویانه و کشف ط بیعت و جهان؛ ‏رابینسن کروزوئه و ... روش بیکن: روش دکارت عقالنی و منطقی بود و روش بیکن تجربی. آنه"""ا در واق"""ع نماین"""دگان دو ط"""رز تفک"""ر فرانس"""وی و انگلیس""ی بودن""د .دک""ارت اغلب کاره""ایش را در رختخ""واب انج""ام داد ،درص""ورتی ک""ه بیکن در شص""ت و پنج س""الگی درحالیکه با پ""ر ک""ردن ش""کم ی""ک م""رغ خ""انگی از ب""رف ب""ه تجربه می پرداخت از سرما درگذشت. روش بیکن (ادامه) ‏اجتناب از جدل؟ اینها افک""اری اس""ت ک""ه ب""رای من پی""دا ش""ده اس""ت ،بخ""وبی بسنج :بپذیر ،یا رها کن! ‏احترام قدما؟ خود مدعی است احترام قدما را نگ""اه داش""ته هرچن""د از هیچ کوششی برای تخریب فلس""فه ه""ای آنه""ا و گ""اهی اه""انت و اسائه ادب کوتاهی نکرد! ارائه روش پیشنهادی؟ می گوید: زی""اده روی در مطالع""ه خ""ود تن پروری است! فلسفه بیکن: :اصالت عمل 1- اصوال اندیشه بیکن متوج""ه عم""ل اس""ت و نت""ایج عملی را مطمئن ترین و عالی ترین نشانه ی اعتبار فلسفه ها می شناسد و ب""رای اعمال ارزش واالیی قائل می شود؛ زیرا وسایل آس""ایش انس""ان را در زندگی فراهم می آورند. فلس""فه ای ک""ه خ""الی از نت""ایج عملی باش""د را بی ارزش و بی اعتبار می انگارد. :اصالت تجربه 2- منکر هر نوع علم فطری. ذهن انسان را همچون لوح سفید می دانست پس حقیقت آنچنانک ه افالط ون قائل بود فطری نیست بلکه به وسیله مشاهده و تجربه حاصل می شود. :اصالت ماده 3- عالم تا آنجا که سرگرم پژوهش های علمی است ،با کمال آزادی تنها بای د در امور مادی بیاندیشد و با دید مادی و مکانیستی ب ه تفس یر ط بیعت ب پردازد و امور غیر مادی را به حوزه ی الهیات مقدس ارجاع کند. :انسان مداری 4- او بیش از هر چیز بر رفاه و آس""ایش دنی""ایی انس""ان ه""ا اهمیت می دهد .او خود می گفت :برای خدمت به بش""ریت زاده ش""ده و علم باید در خدمت بشر و برای رفع حوائج دنیایی به کار آید. :پیشرفت دانش مقدر است 5- عده کثیری رفت و آمد خواهند کرد و علم افزایش خواهد یافت. آرمان بیکن: می گویند« :آنچه مهم است آرمان اوست ،نه کار او». چرچ« :آرمان بیکن ایمان کاشف ،تخیل شاعر و ندای پیامبر بود ،نه سالح رزمنده ،مهارت مهندس و خالقیت معمار». من تنها شیپور را به صدا در می آورم ،ولی وارد نبرد نمی شوم. ب ا اینک ه آرم انش مقب ول و معق ول ب ود ،ام ا او خ ود نتوانس ت آن را عملی س ازد ،ت ا دانش مندان و عالم ان دیگری پیدا شدند و در تحقق آرمان او کوشش ه ا کردن د و به موفقیت هایی نائل شدند. مکولی می گوید :به واسطه ی آثارش عق ل ه ایی را ب ه حرکت درآورد که جهان را به حرکت درآوردند.

51,000 تومان