الهیات، دین و معنویت

احکام عمومی نماز

ahkame_namaze_omomi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “احکام عمومی نماز”

احکام عمومی نماز

اسلاید 1: نماز، بهترين حالت بندگی خداست و در ميان اعمال واجب، دارای اهميت ويژه ای است .نماز، دستور خداوند بزرگ براى انسان هاى پاك و وارسته است و نمازخواندن، اطاعت فرمان اوست . نماز، بهترين شيوه ارتباط با خالق يكتا و جلوه ای از عبادت انسان درپيشگاه اوست .نماز، مانند نهر آبی است كه نمازگزار، روزی پنج مرتبه خود را در آن شست و شو می دهد .و نمازگزار، بنده خالص خداست كه با نماز، ارتباطى خالصانه با پروردگار خويش برقرار مى كند و نماز به او آرامش روح مى بخشد تا در جريان های زندگى، با اميد به فردايی روشن، به تلاش بپردازد .

اسلاید 2:

اسلاید 3: 1- مردان بايد عورت را بپوشانند و بهتر است از ناف تا زانو را بپوشانند . 2 - زنان بايد تمام بدن را بپوشانند به جز : - دست ها تا مچ . - پاها تا مچ . - صورت به مقداری كه در وضو بايد شسته شود . 3 - بر زنان پوشاندن دست ها و پاها و صورت به مقداری كه در مسأله پيش گفته شد در نماز واجب نيست، گرچه پوشاندن آن هم مانع ندارد ولی از نگاه نامحرم پاها را بايد بپوشانند.

اسلاید 4: پاك باشد (نجس نباشد).مباح باشد (غصبی نباشد).از اجزاء مردار نباشد، مثلاً از پوست حيوانی كه مطابق دستور اسلام كشته نشده است تهيه نشده باشد، حتی كمربند و كلاه.لباس نمازگزار بايد اين شرايط را دارا باشد:از حيوان حرام گوشت نباشد، مثلاً از پوست پلنگ يا خوك تهيه نشده باشد.اگر نمازگزار مرد است، لباس او طلاباف يا ابريشم خالص نباشد و نيز نماز خواندن با انگشتر و حلقه طلا باطل است.* از شرايط بالا آن چه ممكن است برای هركس پيش آيد شرط اول است، چون كمتر كسی است كه با لباس غصبی يا با لباسی كه از اجزاء مردار تهيه شده نماز بخواند . * يادآوری: علاوه بر لباس، بدن نمازگزار نيز بايد پاك باشد.

اسلاید 5:

اسلاید 6: مكانی كه انسان در آن نماز می خواند بايد دارای شرايط زير باشد :مباح باشد (غصبی نباشد).ثابت باشد (مانند اتومبيل در حال حركت نباشد).تنگ و سقف آن كوتاه نباشد تا بتواند قيام و ركوع و سجود را به طور صحيح انجام دهد.جايی كه پيشانی را می گذارد (در حال سجده) پاك باشد.مكان نمازگزار اگر نجس است طوری تر نباشد كه به بدن يا لباس وی سرايت كند.جايی كه پيشانی را مى گذارد (در حال سجده) از جای زانوها و بنابر احتياط واجب از جای انگشتان پا، بيش از چهار انگشت بسته، پست تر يا بلندتر نباشد.

اسلاید 7: 1 ـ نماز خواندن در مكان غصبی (مثلاً در خانه اى كه بدون اجازه صاحب خانه وارد شده است) باطل است.2 ـ در حال ناچاری نماز خواندن بر چيزی كه حركت می كند،مانند قطار و هواپيما و در جايی كه سقف آن كوتاه است و يا جايش تنگ است، مانند سنگر و بر مكان ناهموار اشكال ندارد.3 ـ انسان بايد رعايت ادب را بكند و جلوتر از قبر پيغمبر (صلی الله عليه وآله) و امام(عليه السلام)نماز نخواند.4 ـ مستحب است، انسان نماز را در مسجد بخواند، و در اسلام بر اين مسأله سفارش بسيار شده است.

اسلاید 8:

اسلاید 9: خانه كعبه، كه در شهر مكّه و در مسجدالحرام قرار دارد، «قبله» است و نمازگزار بايد رو به آن نماز بخواند. كسی كه بيرون شهر مكه و دور از آن است اگر طوری بايستد كه بگويند رو به قبله نماز می خواند كافی است

اسلاید 10:

اسلاید 11:

اسلاید 12:

اسلاید 13: اركان نماز، اجزاء اساسی آن به شمار می آيد و چنان چه يكی از آنها بجا آورده نشود و يا اضافه شود، هرچند براثر فراموشی هم باشد، نماز باطل است.واجبات ديگر، گرچه انجام آنها لازم است، ولی چنان چه از روی فراموشی، كم يا زياد شود نماز باطل نيست.

اسلاید 14:

اسلاید 15: مهم ترين آنها عبارت است از:خوردن و آشاميدنسخن گفتنخنديدنگريستنروی از قبله برگرداندنكم يا زياد كردن اركان نمازبر هم زدن صورت نماز

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18: در برخی روايات، آمده است كه ثواب يك نماز در مسجدالحرام، معادل صد هزار ركعت و در مسجدالنبی معادل ده هزار ركعت نماز در جای ديگر است. چه به جا و مناسب است كه زائران محترم از اين فرصت به خوبی استفاده كنند و نمازهای واجب بلكه مستحب را در اين مكان های شريف بجای آورند و از پاداش بسيار زياد آن بهره مند گردند.اگر مدت اقامت زائران در مدينه منوره ده روز يا بيشتر باشد، بايد نماز را تمام بخوانند، هرچند بين ده روز به مسجد قبا، قبلتين، مساجد خندق يا احد بروند، چون به سبب توسعه شهر، اين اماكن به شهر متصل شده است .

اسلاید 19:

اسلاید 20: *مسافری كه نمازش شكسته است در اماكن زير می تواند نماز را به دلخواه خود تمام يا شكسته بخواند:مسجدالحراممسجدالنبی (صلی الله عليه وآله)مسجد كوفهحرم امام حسين (عليه السلام)نظرات مراجع معظم : 1- فقط مسجد الحرام و مسجدالنبیآيات عظام امام و اراكی (قدس سرهما) :تخيير بين قصر و اتمام در مكه و مدينه اختصاص به مسجد الحرام و مسجدالنبی دارد و در تمام مكه و مدينه جاری نيست بلی اختصاص به مسجد اصلی ندارد و در جاهای توسعه داده شده مسجد هم جاری است 2- مسجد الحرام و مسجدالنبی قديمآيت الله بهجت:ولی اگر بخواهد در جايی كه اول جزء اين مساجد نبوده و بعد به اين مساجد اضافه شده نماز بخواند، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند. 3- تمامی دو شهر مكه و مدينهآيات عظام گلپايگانی، خامنه‏ای، سيستانی، فاضل، مكارم، صافی و نوری : می‏تواند در تمامی دو شهر مكه و مدينه نماز را تمام بخواند و اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی ندارد. 4- همه دو شهر مكه و مدينه قديمآيات عظام خوئی، وحيد و تبريزی در همه مكه و مدينه قديم می‏تواند قصر و تمام بخواند. 5- در هيچ جا تخيير نیست آيت الله زنجانی

اسلاید 21: در ايامی كه زائران محترم در دو شهر مكه و مدينه هستند، از فرصت استفاده كرده و در نماز جماعت مساجد اين دو شهر به ويژه مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)كه با جمعيت زيادی برگزار می شود شركت كنند تا هم از ثواب بسيار زياد نماز جماعت و نماز خواندن در اين اماكن مقدس بهره مند شوند، و هم از كارهايی كه سبب توهين به مذهب تشيع و انگشت نما شدن شيعيان می گردد، به ويژه برگشت به منازل، نزديك وقت نماز يا هنگام برپايی نماز و يا تماشای نماز جماعت جداً بپرهيزند .جهت آشنايی با اهميت اين موضوع، برخی از مسائل شرعی را در اين جا می آوريم :1ـ خارج شدن از مسجدالحرام و مسجد مدينه هنگام شروع نماز جماعت جايز نيست و بر شيعيان واجب است كه با آنان نماز جماعت بخوانند.2 ـ شركت در نماز جماعت اهل سنت، اختصاص به مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)ندارد و در ديگر مساجد هم از نماز واجب كفايت می كند.

اسلاید 22:

اسلاید 23: 1- سجده بر فرش در مسجد النبى مانع ندارد و مهر گذاشتن جايز نيست و لازم نيست در جايى كه‏ سنگ است نماز بخوانند و يا حصير يا نحو آن با خود ببرند، و ... از انجام هر عملى كه موجب هتك و انگشت‏ نما شدن باشد اجتناب نمايند؛ امام خمينى، آیت اللّه نورى.ولى هرگاه به سهولت بتواند روى سنگهاى مسجد نماز بخواند، آن را ترك نكند؛ آیت اللّه مكارم.2- در غير صورت تقيّه و ضرورت، در مكانى كه ما يصحّ السجود عليه وجود دارد، نماز بخواند؛ آيات عظام : صافى و گلپايگانى.

اسلاید 24: 3- اگر مخالف تقيه و يا موجب هتك و انگشت‏نما شدن نباشد، در محلى از مسجد كه بتواند بر ما يصحّ السجود عليه سجده نمايد، نماز بخواند؛ آیت اللّه فاضل.4- اگر در آن مكان، تمكن از سجود بر آنچه‏ سجود بر آن جايز است ندارد، سجده صحيح است؛ آيات عظام : خويى و سيستانى.5- اگر در مسجد، تمكن از سجود بر ما يصحّ السجود عليه ندارد، جايز است؛ آیت اللّه تبريزى.6- در صورت امكان بايد بر «ما يصحّ السجود عليه»، سجده كند، مگر از جهت تقيّه نتواند، كه در اين صورت اگر زمان يا مكانى ديگر هست كه رعايت، ممكن است، اكتفا به غير آن، خلاف احتياط است؛ آیت اللّه بهجت.

اسلاید 25: 7- قرار دادن چیزی در محل سجده اگر خلاف تقیه باشد جایز نیست و واجب است نماز گزار کوشش کند که تا در صورت امکان ، جایی بیابد که بر سنگ فرش یا چیزی که سجده بر آن صحیح است، سجده کند؛ و اگر تقیه ایجاب کند که بر فرش سجده کند ، نمازش صحیح است. آیت اللّه خامنه‏اى.8- سجده بر فرش كفايت نمى‏كند و بايد نماز را اعاده كند؛ آيات عظام : زنجانى و وحيد.

اسلاید 26: اگر نمازگزار در مسجد الحرام يا مسجد النبى( زادهما اللّه شرفاً) بر پشت دست سجده كرده است، نماز او صحيح نيست، مگر جاهل قاصر باشد.

اسلاید 27:

اسلاید 28: نظرات مراجع معظم : 1- با ساير مسلمين به جماعت نماز بخوانند .آيات عظام امام خمينی، اراكي، خامنه ای، فاضل، مكارم و نوری 2- به گونه اي عمل شود كه موجب وهن نشود و وظيفه منفرد، رعايت شود يا اعاده شود .آيات عظام: بهجت و زنجانی و رعايت وظيفه انفراد با خواندن حمد و سوره و اگر نمي شود با حديث نفس ( در غير نماز جمعه كه در هر حال بايد اعاده شود ) ممكن است و اقتدا صوري است و احكام جماعت مترتب نمي شود .آيات عظام : خويی، تبريزی، وحيد و سيستانی 3- نماز با آنان در حال ضرورت بي اشكال است، و در غير حال ضرورت، اگر موجب تأليف قلوب آنها و دفع اتهام به شيعه باشد، شركت خوب است ولي بايد با تمكن اعاده نمايند و خروج از مسجد هنگام اقامه نماز جماعت شايسته نيست.آيات عظام : گلپايگانی و صافی

اسلاید 29:

اسلاید 30: نظرات مراجع معظم : 1- امام خمينى(قدس سره)با وضع فعلی نياز به اعاده ندارد . 2- آيت اللّه خامنه ا ی :نماز كسانی كه پشت سر يا در دو طرف امام جماعت قرار می‏گيرند، صحيح است ولی كسانی كه در دو طرف امام می‏ايستند مستحب است كه فاصله بين امام و كعبه را رعايت كنند و نزديك‏تر از امام به كعبه نايستند. و اما كسانى كه در طرف ديگر كعبه، مقابل امام قرار مى‏گيرند، نمازشان صحيح نيست . 3- آيات عظام: بهجت، وحيد و زنجانی :بايد اعاده شود يا وظيفه منفرد، رعايت شود.و حكم اقتداي صوری طبق فتاوای آيات عظام: خويی، تبريزی و سيستانی در مسأله قبل گذشت .آيات عظام : گلپايگانی و صافی: و گذشت حكم اعاده در مسأله قبل . آيت اللّه فاضل: در غير مورد تقيه استداره جايز نيست،ولي اگر كسي نمي دانسته و به اين صورت خوانده نمازش صحيح و قضا ندارد .آيت اللّه نوری: با حفظ نسبت در تمام دايره صحيح است .

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید